56 Sodobna pedagogika/Journal of Contemporary Educational Studies Sabina Jelenc Krašovec Let./Vol. 68 (134) Št./No. 4/2017 Str./pp. 56-78 ISSN 0038 0474 Usposabljanje starejših delavcev v Sloveniji - rezultati raziskave PIAAC1 Povzetek: V prispevku obravnavamo izobraževanje in usposabljanje starejših delavcev na delovnem mestu v Sloveniji in nekaterih izbranih državah. Stopnja zaposlenosti starejših delavcev (55 + ) se je v Sloveniji povišala na 35,4 % (leta 2014), a je še vedno bistveno nižja kot v povprečju EU (51,8 %). Čeprav empirični rezultati ne potrjujejo povezanosti med starostjo in produktivnostjo, so starejši delavci ena najbolj ranljivih skupin na trgu dela. Podatki raziskave kažejo, da je bolj kot starost v Sloveniji pomembna izobrazba starejših delavcev, saj se nižje izobraženi starejši delavci prej upokojujejo, se ne vključujejo v usposabljanje na delovnem mestu, če pa se, je to zato, ker je usposabljanje obvezno. Večinoma tudi ne sodelujejo kot vir informacij in znanja na delovnem mestu. V Sloveniji se mora tako na ravni politike kot na ravni delodajalcev pripravljenost za učinkovitejšo vključitev starejših delavcev (zlasti manj izobraženih) v delovni proces bistveno povečati, poskrbeti pa je treba tudi za dodatno izobraževanje najmanj izobraženih delavcev. Ključne besede: starejši delavci, delavci z nižjo stopnjo izobrazbe, usposabljanje na delovnem mestu, starostizem UDK: 374.7 Znanstveni prispevek Dr. Sabina Jelenc Krašovec, izredna profesorica, Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta, Oddelek za pedagogiko in andragogiko, Aškerčeva 2, SI-1000 Ljubljana, Slovenija; e-naslov: sabina.jelenc@guest.arnes.si 1 Članek je rezultat raziskovanja v okviru dveh projektov: v okviru ESS projekta Merjenje učinkovitosti sistema izobraževanja in usposabljanja za izboljšanje usposobljenosti izobraževalcev odraslih 2013 - 2015 ter v okviru raziskovalnega programa št. P5-0171 Pedagoško-andragoške raziskave učenja in izobraževanja za kakovostno življenje v skupnosti, ki ga je sofinancirala Javna agencija za raziskovalno dejavnost Republike Slovenije iz državnega proračuna. Jelenc Krašovec 57 Uvod V zadnjih letih je v Evropi ekonomsko dejavnih vse več starejših delavcev,2 delež pa se bo po napovedih stalno povečeval. Po projekcijah Eurostata (2014) naj bi se v prihodnjih letih struktura delovne sile intenzivno spreminjala; število mladih (do 30 let) naj bi upadalo, število starejših (od 50 do 64 let) pa naraščalo. Pri razmerju med starostnimi skupinami zaposlenih gre tako za novo situacijo (OECD, 2006); starejši delavci so opredeljeni kot »nova delovna generacija« (Phillipson 2012), kajti zaposlovanje starejših delavcev je postalo pomemben del zaposlitvene politike EU in drugih razvitih držav. To naj bi dosegli zlasti s podaljševanjem že obstoječih zaposlitev, kar pomeni, da bodo starejši delavci, tako kot mlajši, podvrženi zasta-revanju znanja in spretnosti. Slovenija zaostaja pri doseganju ciljne zaposlenosti starejših delavcev - zavezala se je, da bo do leta 2010 dosegla 50-odstotno zaposlenost starejših delavcev (starih od 55 do 64 let), saj ima še vedno najmanjši delež delovno aktivne populacije v starostni skupini 55-64 let v Evropski uniji. Zaposlena je namreč le vsaka tretja oseba, starejša od 50 let (Lah idr. 2013; Eurofound 2014). Stopnja delovne aktivnosti starejših (starostna skupina 55-64 let) je v letu 2012 v Sloveniji znašala 32,9 %, kar je približno toliko kot leta 2008 in nekoliko manj kot v letu pred krizo. V letih 2013 in 2014 se je povišala na 35,4 %, vendar je še vedno bistveno nižja kot v povprečju EU (51,8 %) (Kazalniki blaginje v Sloveniji 2015). Delež je bil največji v skandinavskih državah, kjer je v starostni skupini 55-64 let na Švedskem zaposlenih več kot 70 % starejših delavcev, podobno pa velja tudi za Dansko, Estonijo in Finsko. Te države so v zadnjih desetih letih oblikovale politiko dejavnega staranja, s katero so zelo uspešno dvignile stopnjo delovne uspešnosti starejših delavcev (Kajzer 2007). Tu je treba dodati, da je politika dejavnega staranja širok koncept, 2 V strokovni literaturi so starejše osebe, ki sodelujejo na trgu dela, najpogosteje poimenovane starejši delavci ali pa tudi starejši zaposleni. Običajno gre za osebe, stare nad 50 let oz. natančneje od 50 do 65 let, vendar pa starostne meje niso enotno definirane. Tako nekateri avtorji kot spodnjo mejo za opredelitev starejših delavcev postavljajo starost nad 45 let, drugi starost nad 55 let, zgornja meja pa običajno ni natančno določena. Čeprav ni širše sprejete definicije, ki bi opredeljevala »starejšega delavca«, bomo tu starejše delavce pojmovali kot zaposlene v starosti nad 50 let, razen če bo izrecno napisano drugače. 58 Sodobna pedagogika/Journal of Contemporary Educational Studies Let./Vol. 68 (134) ki vključuje tako ekonomsko kot socialno, zdravstveno, politično, civilno in osebno korist starejše osebe ter zajema celoten življenjski potek (Walker in Maltby 2012), ne le delovni in produktivistični vidik, ki zahteva podaljševanje delovne dobe (kar je v politiki najbolj pogosto). Pojma tudi ne smemo zamenjevati z individualistično naravnanim pojmom »uspešno staranje« {successful ageing, pojem se je uveljavil v ZDA), ki zajema zlasti razmerje med dejavnostjo in zdravjem starejših ljudi in določa, kako naj bi se ljudje uspešno starali (Foster in Walker 2014). Oba pojma sicer postavljata dejavnost nasproti primanjkljajem v starosti, a sta v praksi med seboj različna. V preteklosti so se te strategije spreminjale in v nasprotju z zgodnjim upokojevanjem v sedemdesetih in osemdesetih letih prejšnjega stoletja se danes poudarjajo drugačne poti v delo in ohranjanje zaposlenosti starejših delavcev (Phillipson 2012). V preteklem obdobju je bilo za Slovenijo značilno zgodnje ali predčasno upokojevanje nekaterih skupin prebivalstva, ki so v procesu prestrukturiranja gospodarstva med tranzicijo postale odvečna ali težko zaposljiva delovna sila. Tudi v Sloveniji je sicer veljala upokojitev za »zaslužen počitek« po napornem delovnem obdobju, kar kaže na starostno segregiran življenjski potek izobraževanje-delo-upokojitev; to pomeni, da se najprej izobražuje, nato dela in nato počiva. Toda trend zgodnjega upokojevanja se je nadaljeval vse do zadnje pokojninske reforme leta 2013, ko se je starost upokojevanja dvignila na 65 let. Ekonomska odvisnost bo v Evropi rasla, kar bo postavljalo koeficient starostne odvisnosti3 med najpomembnejše vidike socialne neenakosti in finančne stabilnosti blaginjskih sistemov. Koeficient starostne odvisnosti starega prebivalstva je v Sloveniji še vedno manjši kot v povprečju v EU, vendar se razlika zmanjšuje; največji deleži so sicer v Nemčiji, Italiji in Grčiji (Poročilo o razvoju 2012). Odlaganje upokojevanja je ena od strategij, pomembnih v sodobni družbi, da bi zagotovili socialno vzdržnost in pravičnost na trgu dela (in po upokojitvi). V Evropi je to problem, ki zahteva, da se tako na ravni politike kot na ravni delodajalcev pripravljenost za produktivno vključitev starejših delavcev v delovni proces spremeni. Čeprav so na voljo dobro izobraženi mlajši delavci, bo vseeno treba vključiti ženske, starejše ljudi, pa tudi migrante; zlasti zadnji dve skupini sodita med slabše izobražene zaposlene, kar zahteva spremenjene ukrepe aktivne politike zaposlovanja. Pomen izobraževanja in usposabljanja starejših delavcev Ugotavljamo, da je raziskav, ki bi proučevale uspešnost starejših delavcev pri delu, malo in da pri vrednotenju uspešnosti starejših delavcev prevladujejo različni 3 »Starostno odvisnost prebivalstva merimo s tremi koeficienti: a) koeficientom starostne odvisnosti starega prebivalstva, to je razmerjem prebivalstva v starosti 65 let in več do delovno sposobnega prebivalstva (ki je mednarodno primerljivo opredeljeno kot prebivalstvo v starosti 15-64 let), b) koeficientom starostne odvisnosti mladega prebivalstva, to je razmerjem prebivalstva v starosti 0-14 let do delovno sposobnega prebivalstva, in c) skupnim koeficientom starostne odvisnosti, to je razmerjem mladega in starega do delovno sposobnega prebivalstva.« (Poročilo o razvoju 2012, str. 214) Usposabljanje starejših delavcev v Sloveniji - rezultati raziskave PIAAC/ Older workers training in Slovenia PIAAC survey results 59 stereotipi, povezani s starostjo (čemur rečemo ageizem ali po slovensko starostizem).4 Starejši delavci so v primerjavi z mlajšimi v splošnem videni kot manj prilagodljivi ter manj pripravljeni za delo in učenje, poudarjajo se psihološki upad in zdravstvene omejitve starejših, slabše učne in mentalne sposobnosti starejših delavcev, manjša fleksibilnost in manjša motiviranost ipd. (Posthuma in Campion 2009). Negativni stereotipi se kažejo tudi v pripisovanju nekaterih značilnosti starejšim delavcem, kot so počasnost, pozabljivost, manjša produktivnost, odpor do sprememb in do novih tehnologij, manjša ustvarjalnost. Metaanalize so pokazale, da so ti stereotipi v splošnem neutemeljeni, saj tako teoretični kot empirični dokazi kažejo, da je prepričanje o pomanjkanju zmožnosti starejših delavcev, da bi bili ustvarjalni, inovativni in pripravljeni za učenje, zgolj mit (Kite idr. 2005; Laplante idr. 2010; Posthuma in Campion 2009). Kognitivne spremembe so močno individualne, je pa razvoj posameznika tudi močno odvisen od delovnega okolja in organizacijskih dejavnikov, pa tudi življenjskega stila posameznika (Eurobarometer 2012). Različni avtorji (npr. Grant 2011; Sargeant 2011; Martin 2011) so skovali termin »srebrni strop«, ki nakazuje na nevidne ovire, s katerimi se soočajo starejši delavci (npr. oteženo napredovanje, težave pri pridobivanju dela), ki so daleč od navideznih. Zgodnejši/predčasni izstop s trga dela je za starejše delavce »enosmerna ulica«, saj potem ko zapustijo trg dela, zelo malo delavcev vnovič dobi zaposlitev (OECD 2006, str. 10).5 Van Dalen, Henkens in Schippers (2010, str. 318-320) so v svoji raziskavi, opravljeni v letu 2005 na velikem vzorcu podjetij,6 ugotovili, da se stereotipi glede starejših delavcev, prisotni v podjetjih, kažejo na več načinov in več ravneh, potrjujejo pa jih tudi rezultati nekaterih drugih raziskav: - delodajalci (pa tudi zaposleni) zaznavajo velike razlike v produktivnosti med mlajšimi in starejšimi delavci, kjer so starejši označeni kot bistveno manj produktivni; - zaposleni sami starejšim delavcem pripisujejo manjšo produktivnost kot mlajšim delavcem, a delodajalci imajo še bistveno slabše mnenje glede produktivnosti starejših delavcev kot zaposleni (Tikkanen 2014); - starejši ko je respondent (delavec ali delodajalec), bolj pozitivno gleda na produktivnost starejših delavcev; npr. delavci, starejši od 50 let, ne zaznavajo razlik v produktivnosti med mlajšimi in starejšimi delavci; 4 Pojem nadomešča tujko »ageizem«, ki obravnava upokojene starejše kot breme in kot nevarnost sistemu. Gre za »sistemsko popredmetenje in razčlovečenje starejših z namenom, da bi tako laže ustvarili krivca in prikrili strukturne vzroke njihovega osiromašenja in osiromašenja naslednjih generacij ob prehodu med upokojene« (Burcar 2017, str. 117). Hkrati to spremlja potiskanje starejših v izolirani krog družinske neprofesionalne skrbi in individualne odgovornosti. Ob tem gre tudi za proces družbene konstrukcije starosti kot nečesa poustvarjeno slabega, do katerega velja zavzeti kritično distanco. (Burcar 2017, str. 119) 5 Podatki za Nizozemsko npr. kažejo, da se le 1 % delavcev, starejših od 55 let, ki izgubijo delo, v roku enega leta uspe vnovič zaposliti (Van Dalen idr. 2010, str. 311), kar je nedvomno posledica starostne diskriminacije. Nizozemska je namreč pozno sprejela Zakon o enaki obravnavi oseb [...], njihovi podatki pa kažejo, da je četrtina do tretjina prijavljenih primerov diskriminacije delavcev povezanih s starostjo. 6 Vključili so 3.917 podjetij, od tega jih je odgovorilo 15,2 % ali N = 597 podjetij. 60 Sodobna pedagogika/Journal of Contemporary Educational Studies Let./Vol. 68 (134) - mlajši ko so bili respondenti (delodajalci in zaposleni), slabše mnenje o produktivnosti starejših delavcev so imeli; najslabše mnenje o produktivnosti starejših delavcev so imeli delodajalci, mlajši od 35 let. Občutek oz. zaznavanje, da so tudi po 60. letu7 še sposobni dobro delati, je bolj razširjeno pri starejših delavcih kot pri mlajših, pri moških in pri delavcih z visokošolsko izobrazbo (Cedefop 2010), kar kaže na to, da z leti svoje starosti mnogi ne doživljajo več tako obremenjujoče v smislu manjših zmožnosti za delo; poleg tega so bolj izobraženi starejši delavci pogosteje bolj samozavestni. Po podatkih Eurobaro-metra (2012) so jeseni 2011 vprašani8 kot najpomembnejše razloge za upokojevanje oseb, starih 55 ali več let, navajali neobstoj možnosti za postopno upokojevanje, nevključevanje starejših zaposlenih v usposabljanja, negativen odnos delodajalcev do starejših delavcev, nezadostne spretnosti starejših delavcev ter pokojninske in davčne sisteme, v katerih se delo v starosti ne izplača. Prebivalci Slovenije so največji pomen med temi razlogi pripisali negativnemu odnosu delodajalcev do starejših zaposlenih (SURS 2012). Slovenija v Evropski uniji izstopa tudi po deležu tistih delavcev, ki menijo, da svojega dela ne bodo sposobni opravljati, ko bodo dopolnili 60 let (Eurofound 2014). Po rezultatih raziskave European Working Condition Survey 2010 je bilo v Sloveniji takšnega mnenja 65 % zaposlenih, medtem ko je bilo povprečje EU27 30 %, na Švedskem pa le 14 % (Eurofound 2012). Treba pa je dodati, da so med starejšimi delavci razlike v tem, ali želijo podaljševati delovno dobo ali pa se želijo čim prej upokojiti, kar je odvisno od njihove stopnje izobrazbe, spola, delovnega mesta, socialno-ekonomskega položaja, starosti ipd. Čeprav, kot rečeno, empirični rezultati ne potrjujejo povezanosti med starostjo in produktivnostjo, so starejši delavci ena najbolj ranljivih skupin na trgu dela (Tikkanen 2014; Van Dalen idr. 2010 itd.). Negativni stereotipi posledično vodijo k ageističnim (starostističnim) stališčem in praksam v delovnih organizacijah, saj različne raziskave kažejo, da je le manjši delež menedžerjev naklonjen ideji, da bi njihovi zaposleni delali do upokojitvene starosti ali še dlje, prav tako ne spodbujajo napredovanja, usposabljanja in ohranjanja delovnih mest starejših delavcev (Henkens v Laplante idr. 2010). S tem je neposredno povezana dostopnost izobraževanja in usposabljanja na delovnem mestu oz. v povezavi z delom, kot izhaja iz stališč delodajalcev in delavcev do pomena učenja, izobraževanja in usposabljanja. Za starejše delavce, ki želijo ostati na trgu dela, je izobraževanje in usposabljanje, formalno in neformalno, ključno. Zlasti pri usposabljanju mnogo delodajalcev napačno presoja prihodnje potrebe (Ranzijn 2004, str. 297). Zdi se, da so delodajalci prepričani, da je usposabljanje mlajših delavcev dobra investicija, ker bodo v podjetju ostali dlje časa, medtem ko bodo starejši delavci kmalu odšli (se upokojili). Paradoks je, da velja pravzaprav ravno nasprotno: ko pride do pomanjkanja delovne sile, so mlajši delavci tisti, ki zaradi relativno šibkih vezi z delovno organizacijo pogosteje menjujejo zaposlitev, povprečno vsake tri do pet let. Starejši delavci pa se bolj navežejo 7 Starost 60 let je bila postavljena kot neke vrste mejnik, po katerem naj bi začele zastarevati tudi spretnosti; to se zdaj pod vplivom politike spreminja. 8 Vključenih je bilo 31.280 respondentov, starih nad 15 let, iz 27 držav članic EU in pet nečlanic (Hrvaška, Makedonija, Islandija, Norveška in Turčija), in sicer septembra in novembra 2011. Usposabljanje starejših delavcev v Sloveniji - rezultati raziskave PIAAC/ Older workers training in Slovenia PIAAC survey results 61 na delovno organizacijo, prevzemajo odgovornost, imajo vzpostavljena omrežja in zato pogosteje ostajajo v delovni organizaciji tudi več kot 10 let. Spezia (2002) to potrjuje v svoji raziskavi, opravljeni v desetih državah OECD, kjer ugotavlja, da je vztrajanje v eni delovni organizaciji več kot pet let (v vseh proučevanih državah) večje pri delavcih, starejših od 45 let. Raziskav, ki bi proučevale razumevanje narave odnosa med učenjem in delom pri delavcih, je malo. Cully in Vanden Heuvel (2000) ugotavljata, da se starejši delavci redkeje udeležujejo usposabljanja kot mlajši, in sicer so glavne ovire prej omenjena stališča delodajalcev in delavcev do izobraževanja in usposabljanja ter različne učne sposobnosti delavcev, ki izhajajo iz stopnje izobrazbe. Če delavci ne doživljajo učenja kot sestavnega dela zaposlitve/dela, potem tega tudi ne vključujejo v svoje delovanje. Mnogi starejši delavci se namreč ne želijo vključevati v izobraževanje in usposabljanje, kar kažejo tudi različne tuje raziskave (Urwin 2004; Felstead 2010). Dve tretjini starejših delavcev v Veliki Britaniji sta jasno izrazili, da usposabljanja ne želijo (v primerjavi s tretjino do dveh petin mlajših delavcev). Učinki oz. vplivi izobraževanja in usposabljanja (starejših) delavcev se kažejo na različnih ravneh in področjih pojavnosti - tako na ravni posameznika kot skupine in delovne organizacije v celoti, in sicer kot znanje, spretnosti, vrednote, vedenje in drugi vidiki usposobljenosti. Učinki izobraževanja zaposlenih se tradicionalno vrednotijo zlasti na ravni posameznika. Norveška raziskava (Nordhaug 1991 v Ellstrom in Kock 2008, str. 13) ugotavlja, da se učinki na individualni ravni kažejo zlasti kot posameznikova boljša motivacija za nadaljnje učenje, kot nove možnosti za razvoj kariere (napredovanje, bolj zanimivo delo itd.) in kot možnosti za psihosocialni razvoj zaposlenih (samozavest, novi prijatelji itd.). Druga raziskava (Kock, Gill, in Ellstrom 2007 v Ellstrom in Kock 2008) kot rezultat izobraževanja na ravni posameznika postavlja v ospredje povečane spretnosti posameznikov za opravljanje dela, njihov večji interes za učenje, bolj celosten pogled na delo, večjo odgovornost zaposlenih in njihovo večje zadovoljstvo pri delu. Nezanemarljivi so tudi kognitivni učinki. Ugotovitve zgoraj navedenih raziskav tudi kažejo, da večina starejših delavcev razume delo kot nujo, kot možnost za preživetje in ne kot nagrajujočo dejavnost, ki bi vplivala tudi na kakovost njihovega siceršnjega življenja. Razlogi za to so morda tudi v neustreznem položaju starejših delavcev v delovni organizaciji in njihovem neustreznem nagrajevanju. Višje ravni pojmovanj, povezanih z delom (doživljanje dela kot osebnega opolnomočenja in kot možnosti za strukturiranje življenja), se povezujejo in dopolnjujejo z doživljanjem učenja na delu v smislu stalnega (vseživljenjskega) procesa in spreminjanja sebe kot osebnosti. Delavci, ki navajajo taka doživljanja dela in učenja, pogosteje razmišljajo o tem, so kritični in ustvarjali ter bolj zainteresirani za svoje delo, a tako doživljanje učenja navaja le malo starejših delavcev (Pillay idr. 2003, str. 109). Nezadostne možnosti za izobraževanje in učenje na delovnem mestu za skupine zaposlenih (zlasti tistih brez temeljnih spretnosti/znanj) povečujejo razhajanje v usposobljenosti in izobraženosti različnih starostnih skupin v družbi (Ellstrom in Kock 2008, str. 5). Druga raziskava (Jones idr. 2009) je pokazala, da kakovost usposabljanja na delu vpliva na zadovoljstvo starejših delavcev pri delu na splošno, pa tudi konkretneje na občutek osebnostne in strokovne rasti posameznika ter občutek uspešnosti posameznika; delavcu usposabljanje zagotavlja 62 Sodobna pedagogika/Journal of Contemporary Educational Studies Let./Vol. 68 (134) znanja in spretnosti, da učinkovito opravlja delo. Zadovoljstvo pri delu je pozitivno povezano s posameznikovim ovrednotenjem usposabljanja, ki ga je bil deležen, pa tudi z dejstvom, ali je njegova delovna organizacija sploh zagotavljala usposabljanje za posodabljanje spretnosti starejših delavcev (Leppel idr. 2012, str. 70). Usposabljanje starejših na delovnem mestu in njihov položaj na delu V raziokovanem delu prispevka primerjamo rezultate raPiskave PIAAC glede nekaterih vidikov usposabljanja starejših na delovnem mestu in njihovega položaja na delu. Pri raziskovanju smo izhajali iz temeljne teze, da so starejši delavci , zlasti tisti z nizko stopnjo izobrazbe, tudi v Sloveniji v delovnem procesu ranljiva skupina delavcev, ki je zaradi ekoliščin na trgu dela za delodajalce (in tudi politiko) breme, zaradi česar so zapostavljeni, odrinjeni od usposabljanja na delovnem mestu in tudi temu primerno nezadovoljni z raposlitvijo. Zanima nas torej, koliko so starejši delavci v Sloveniji vključeni v usposabljanje na delovnem mestu, ali vključenost v izobraževanje in usposabljanje, povezano z delom, s starostjo upada ter koliko stopnja izobrazbe delavcev vpliva na vključenost v usposabljanje (na delovnem mestu) za različne starostne skupine. Zanimanar, zakaj sa vključujejo v u^otabljanje na delu in kako zadovoljni so z njim, ter tudi, ali starejši delavci pomagajo, poučujejo in usposabljajo ostale zaposlene. Najprej nas je zanimalo, kakšni so trendi upokojevanja v starostni skupini nad 55 let. 40 Slovenija Danska Finska Italija Japonska Polj ska Švedska ISCED 2 26,67 21,03 12,69 36,13 17,58 17,58 22,71 ISCED 3C - dve leti ali več 24,83 36,40 7,15 28,07 28,07 19,81 ISCED 3A-B 26,63 1,87 33,45 13,08 36,44 36,44 9,67 ISCED 5A dipl. 4,01 2,27 4,27 4,71 2,19 2,19 6,28 ISCED 5A mag. 0,19 3,38 4,42 0,32 9,48 5,74 Graf 1: Delež upokojenih v starostni skupini 55-65 let po izobrazbi; Slovenija in izbrane države9 Vir: baza podatkov raziskave PIAAC Vidimo, da so deleži upokojenih v starostni skupini 55 let in več najmanjši pri tistih odraslih, ki so dosegli več kot univerzitetno izobrazbo, medtem ko se v večini 9 Preglednica je narejena po klasifikaciji ISCED-97. Usposabljanje starejših delavcev v Sloveniji - rezultati raziskave PIAAC/ Older workers training in Slovenia PIAAC survey results 63 izbranih držav delavci z nižjo stopnjo izobrazbe tudi prej upokojujejo. Slovenija ima velik delež upokojitev delavcev z nizko stopnjo izobrazbe; drugače pa je pri delavcih z univerzitetno izobrazbo in več. To dokazuje, da je danes nizka stopnja izobrazbe dejavnik zgodnjega izstopa s trga dela, kar je posledica zgodnjega začetka dela, hkrati pa tudi drugih razlogov, npr. nestimulativnega dela in premalo spodbud za vztrajanje v delovni organizaciji. Vključenost starejših odraslih v usposabljanje na delovnem mestu Pomen izobraževanja in usposabljanja zaposlenih pri delu poudarjajo različne raziskave (Ellström in Kock 2008; Kock idr. 2007, Hofäcker 2010 idr.), kar se kaže tako na individualni ravni (posameznikova boljša motivacija za nadaljnje učenje, nove možnosti za razvol kariera, psihosocialni razvoj, povečane spretnosti za opravljanje dela, bolj celosten pogled na delo, večja odgovornost, zadovoljstvo pri delu, kognitivni učinki idr.) kot tudi na organizacijski ravni Snpr. večja mobilnost zaposlenih v delovni organizaciji, večja pripravljenosl za spremembe v organizaciji, boljša splošna učnaHima vorganizaciji, socijjlizocija, ekonomski učinki izobraževanja zaposlenih). Izobraževanje in usposabljanje vseh starostnih skupin, povezano z delom, ima torej pomembne osebne in organizacijske učinke. Zato nas je zanimalo, koliko delavcev se v Sloveniji in nekaterih izbranih državah usposablja na delovnem mestu glede na starost in izobrazbo. Predpostavljamo, da so v usposabljanje, povezano z delom, pogosteje vključeni mlajši delavci in delavci z višjo stopnjo izobrazbe. Rezuliati raziskave PIAAC kažejo, da se v ucposabljanje na deOovnem meutu v povprečju vključuje sorazmerno malo delavcev. od patine do iretiine, le v skandinavskih državah jv delež nključenih večji (največji je na Finskem, več kaj 40 %); najmanjši delea v usposabljanje vključenih delavccv je med izbranimi državami v Italiji (13 ,09 %), sledita Poljska (20,75 %) in Slovanija, kjerse v usposabljanje na delu vključuje lo 23,8 % anketir