Vida Kramžar Klemenčič INDIVIDUALNA RELIGIOZNOST V POVEZAVI S KONCEPTOM PSIHOSOCIALNEGA RAZVOJA Eriksonovo preučevanje religioznosti spa- da v okvir psihologije religije, ki se je osre- dotočila na preučevanje individualnih po- tez religioznosti. Tako so psihologi že ob koncu prejšnjega stoletja utemeljili delitev na institucionalno in osebno religijo in s tem tudi religioznost. Vendar pa je ta deli- tev, ki jo je formuliral W.James (1903), od- prla številne dileme, kaj sploh sodi v okvir individualnega preučevanja religioznosti. Tako so se oblikovale različne usmeritve, predvsem s področja psihologije in social- ne psihologije, ki so zagovarjale različen razpon koncepta individualne religije. Mnogim se je Jamesova razdelitev zdela pre- več radikalna. Erikson je po mojem mnenju presegel ozki individualistični koncept pri preučevanju religioznosti, s tem da je razširil svoj model psihosocialnega razvoja posameznika na področje religioznega. Področje religioznega je s tem pridobilo univerzalno dimenzijo, vendar ne ultima- tivne in vseobsegajoče. Mnogim se je osredotočenje na posa- mezna religiozna izkustva pokazalo pre- ozko. Pomembno se jim je zdelo vključiti v individualno vejo tudi teologijo in prek nje poudariti pomen individualnih religioznih prepričanj. Sem bi lahko šteli mnoge teore- tične dediče S. Freuda, kot sta npr. P. Pruy- ser in A. M. Rizzuto. Drugi so trdili, da je enako potrebno v individualni okvir vključiti mitologijo z njenim pomembnim, čeprav nezavednim vplivom na človekovo osebnost. Sem bi lahko prištevali predvsem globinske psiho- loge, ki so sledili tradiciji Freuda, Junga in O. Ranka. Socialni psihologi so smatrali, da je treba v okvir individualne religije vključiti tudi nekatere družbene institucije, ki imajo velik, lahko bi rekli direkten vpliv na indivi- dualno religioznost. Taka institucija je npr. duhovništvo, še zlasti njihove osebne kara- kteristike in pričakovanja glede vloge, ki jo igrajo. Drugo tako pomembno področje so družbena stališča, še zlasti, ko gre za rasne, etične in verske predsodke. Poudarjali pa so tudi pomen motivacije za vključitev v religiozne organizacije. Sem bi lahko pri- šteli B. Spilko s sodelavci. Četrtim se je zdel Jamesov okvir preozek v kulturnem smislu, saj je prepoznal le na- čine izražanja religioznih doživljanj, značil- ne za zahodnoevropski civilizacijski okvir. Zato so npr. J. G. Arapura, S. K. Ramachan- dra Rao in L. Murphy zahtevali razširitev koncepta. Nekateri so poudarjali psihohistorični pomen religioznih doživljanj in trdili, da je treba osvetliti tudi zgodovinsko ozadje reli- gioznih doživetij (npr. R. L. Rubenstein). In nenazadnje so nekateri v individualni religiji videli močan motivacijski dejavnik, ki je tesno prepleten z osebnostjo posa- meznika in je v tej zvezi tudi dinamičen dejavnik njenega oblikovanja. Individualna religioznost je potemtakem vključena v razvojno komponento osebnosti. INDIVIDUALNA RELIGIOZNOST IN OSEBNOSTNI RAZVOJ Utemeljitelj te usmeritve je Gordon Allport, ki je na začetku 50-let izdal zdaj že klasično delo Individual and his religion in je videl v religioznem izkustvu močno dinamično 53 VIDA KRAMŽAR KLEMENČIČ komponento, motivacijski dejavnik in de- javnik osebnostne rasti. Seveda s pogojem, da gre za zrelo religioznost v nasprotju z nezrelo. Prav dualni koncept zrela-nezrela religioznost je njegov osrednji teoretski koncept, ki ga je pozneje tudi prilagajal in spreminjal. Tako je dualizem med indivi- dualno in institucionalno religijo prenesen v znotrajosebnostni vidik, se je naselil v osebnost. Nezrela religioznost je podrejena oseb- nim ciljem. Zrela religioznost pa vključuje atribute, ki jih je v zvezi z zrelo osebnostjo opredelil že v delu o osebnosti {Persona- lity: A psychological interpretation, 1937). Zrela religioznost torej vključuje: • interese, ideale in vrednote, ki so nad nujnimi fizičnimi potrebami (Allport jih imenuje psihogene vrednote), • zmožnost objektiviranja samega sebe, vključno z videnjem sebe z vidika drugih in z zmožnostjo nasmejati se samemu sebi, • posedovanje neke združujoče življenj- ske filozofije, ki ni nujno religiozna, artiku- lirana v besedah ali popolnoma izgrajena. Kakor pravi Allport, je večina kritik na račun religije usmerjena k njenim nezrelim oblikam. Kadar je ta nezrela, se ne dvigne nad raven impulzivne samo- zadovoljitve. Namesto da bi se ukvarjala s psihogenimi vrednotami (interesi, ideali, vrednotami, ki so nad nujnimi fizičnimi potrebami), streže funkciji zadovoljevanja želja ali zadovoljevanja na sebe osredoto- čenih interesev. V nezreli obliki ne spodbuja samoobjektivizacije, ampak ostaja nepremiš- ljena, nesposobna zagotoviti smiselno zvezo, v katero se lahko postavi posameznik in iz te perspektive sodi o kvaliteti svojega obna- šanja. Končno nezrel sentiment v resnici nima združujočega učinka na osebnost. Zrel sentiment je zelo razčlenjen, po značaju dina- mičen, kljub svoji izvedeni naravi, produk- tiven v smislu trdne moralnosti, razumljiv, celosten in v osnovi hevrističen. (Allport 1950: 27.) Taka, lahko bi rekli radikalna opredelitev religioznosti je zahtevala tudi dodatno pod- krepitev in Allport jo je poskušal empirično potrditi. Pozneje je ta termin zamenjal z izrazom notranja oz. zunanja religioznost, kar naj bi ustrezalo dvema različnima psihološkima tipoma. Poznejši raziskovalci so zavrgli omenjeno shemo in trdili, da lahko t. i. notranja religioznost kaže nekaj povsem drugega, in sicer namesto pravega vernika osebo s fanatično vero. Prepričanje, da je osebna religioznost povezana z različnimi psihološkimi tipi, je zamenjalo prepričanje o dimenzijah religioznosti, ki govori o različnih kvalitetah religioznosti, ki so lahko prisotne pri posameznih ljudeh v različnih etapah življenja. Razčlenitev religioznosti kot cilja, sredstva in na dimenzijo nenehne- ga iskanja inquest dimensions^ ne izključuje različnih načinov religioznosti pri posa- mezniku. Namesto stroge ločitve znotraj religioznosti ponuja možnost izbire. ERIKSONOVE FAZE RITUALIZACIJE AUportovo pojmovanje religioznosti je bilo glede na razvojni vidik statično in proble- matičnost tega vidika so dokazale poznejše empirične raziskave. Nakazovale so predpo- stavke, da je tudi religioznost dinamična ka- tegorija oziroma kategorija, vpeta v proces dozorevanja ali pa drugačnega spremin- janja osebnosti. Zvezo med osebnostnim razvojem in religioznostjo so dokazovali mnogi, toda le malokdo jo je izrazil tako eksplicitno in tudi univerzalno kot prav Erik Erikson. Ne gre torej za univerzalizem religioznega doživljanja pri posamezniku, temveč za univerzalizem pogojev, kar se lahko samo pogojno razvije kot doživetje religioznega. Od tu naprej nastopi svoboda posameznikove izbire. Da pa je Erikson razvil to izhodišče, si je moral zastaviti vprašanja zelo širokega spektra. Izhaja iz t. i. pseudospeciacije, ki pomeni nepremostljivo različnost pogojev človekovega bivanja, ki lahko privede, da se obnašamo kot različne vrste. Ta tako razte- gljiva instinktualna, ne instinktivna prila- godljivost, povzroča tudi probleme, ki se dotikajo temeljev človekove eksistence in se izražajo v potrebi po podaljšenem otro- štvu, v katerem se razvija potrebna kom- binacija vzajemnosti, kompetentnosti in 54 INDIVIDUALNA RELIGIOZNOST V POVEZAVI S KONCEPTOM PSIHOSOCIALNEGA RAZVOJA identitete. V tej ogromni prilagodljivosti človeka ne morejo priti do izraza samo zavestni mehanizmi, temveč tudi drugačni. Erikson vidi prav v tej zvezi smisel otroške igre, ki ne pomeni samo predhodnice iger odraslih, temveč je tudi osnova za obsežen fenomen ritualizacije, ki vključuje tako improvizacijo kot tudi ponavljanje (je for- malizacija minutnih vzorcev medsebojne igre). Ritualizacija v tem smislu torej ne pomeni ritualov v sociološkem pomenu besede, temveč rituale, ki so prilagojeni vsakodnevnim zahtevam življenja posamez- nika in se zato tudi v različnih situacijah in življenjskih obdobjih spreminjajo. Erikson tako ne govori o ritualizaciji družbenih ustanov, temveč o ritualnem svetu posamez- nika, ki pa ni tako individualiziran, da ga ne bi mogli sistematizirati. Ta ritualizacija sicer lahko dobi nešteto izraznih podob, vendar je ujeta v svet posameznikovih po- treb in dinamiko njegovega razvoja. V tem smislu je bistveno povezana z razvojnim osebnostnim vidikom, je ritualizacija nje- govega razvoja. Proces posameznikove ritualizacije pote- ka vzporedno z Eriksonovimi fazami psiho- socialnega razvoja, vendar pa ne gre samo za osvetljevanje posameznikovega razvoja, temveč za osvetljevanje religioznega. Zdi se mi, da gre za odkrivanje ravno tistega manjkajočega člena, ki povezuje religiozno polje posameznika in institucij. Osnovno zaupanje nasproti nezau- panju je prva faza Eriksonovega psiho- socialnega razvoja posameznika in je po- vezana z uresničevanjem otrokovih potreb v prvem letu življenja. Če je temeljnima potrebama po varnosti in zaupanju zadoš- čeno, bo razvil občutek zaupanja, ki ga bo spremljal vse življenje, in narobe. Prvotna sprejetost, ki se oblikuje v ritualu spozna- vanja med materjo in otrokom, je po Erik- sonu osnova za občutenje numinoznega, ki je nepogrešljivi element pobožnosti — ki ga zahtevajo zase vse cerkvene institucije kot eno temeljnih vsebin družbenega rituala. Občutje numinoznega na osebnostni ravni zagotavlja preseženost ločenosti in hkrati potrjenost različnosti, posebnosti. Erikson pravi, da je posameznikov jaz. potrjen z očmi drugega, povezan v jaz sem. Ta prva ritualizacija pa ni nujno uspešna in se lahko sprevrže v pseudoritualizacijo, ki lahko dobi različne oblike, kot je npr. ido- lizem, narcizem, adulacija in drugo. Druga faza posameznikovega psihoso- cialnega razvoja zaznamuje proces tvorjenja avtonomije nasproti sramovanju in dvo- mu. Je nadaljevanje otrokovega razvoja in hkrati poudarjanje osamosvajanja otroko- vega telesa in pridobivanja kontrole nad fizičnimi potrebami, kar ga hkrati sooča z mejami sprejemljivega. V Freudovem smislu bi ji ustrezala analna faza razvoja. Če otrok zadovoljivo reši nastale probleme, bo potrdil zaupanje vase. V nasprotnem pri- meru pa bo začel doživljati občutek sramu pred samim seboj, posledica katerega je zmanjšano samozaupanje. Prevladujoč ele- ment ritualizacije je element pravičnosti, ki se nahaja tako znotraj in zunaj nas (ele- menti nadjaza) in ki nam pomaga razmeje- vati dobro od zlega ali umazano od čistega. Medtem ko se v prvem obdobju konstitui- rajo elementi upanja, se v drugem elemeti volje. Kot negativni vidik pravičnosti se lahko pojavi legalizem kot prazna formalna pra- vičnost. Tretja faza v tem procesu je iniciativnost nasproti krivdi, ki zaznamuje obdobje, ko aktivnost otroka ne vključuje le kontrole lastnega telesa, temveč se razširi na okolje. To napredovanje se odraža v svetu iger, ki omogočajo otroku eksperimentiranje tako z vlogami kot z drugimi izkušnjami, npr. njihovim uvrščanjem v smiselni časovni in prostorski red. To odraža element drama- tičnosti, brez katerega si težko predstav- ljamo privlačen ritual. Hkrati pa se v igri pojavi tudi nasproten element — element krivde, ki se lahko pojavi le kot ponotranjen občutek. Negativen izraz ritualizacije pa nastopi, kadar se ta sprevrže v razosebljeno igranje vlog, poigravanje v smislu mani- pulacije. Naslednja faza v razvoju je delovnost nasproti podrejenosti kot značilnost ob- dobja, ko otrok razširja svoja obzorja izven družine. Zato mora začeti kcntrolirati svojo domišljijo. Pojavi se nov element rituali- zacije, ki ga Erikson imenuje metodično 55 VIDA KRAMŽAR KLEMENCIC delovanje, skozi katerega se igra pretvarja v delo. Ni naključje, da to obdobje sovpada z začetki šolanja. Če otrok ne zmore fizične ali mentalne discipline, lahko razvije ob- čutek podrejenosti, ki ga spremlja skozi življenje. Element pseudoritualizacije, ki se lahko pojavi, \с formalizem. Identiteta nasproti zmedenosti vlog je naslednja faza, ki ji je Erikson namenil ve- liko prostora. Seksualna zrelost in notranji psihološki razvoj zahtevata zapletenejši sistem vlog. Proces tvorjenja identitete je odvisen od povezanosti med tem, kaj si mlad človek predstavlja o sebi in kako ga vidijo pomembni drugi. Element ritualiza- cije, ki temu ustreza, je solidarnost prepri- čanj nasproti totalizmu, ki se kaže v zavra- čanju vsega drugačnega. Intimnost nasproti izoliranosti je kon- flikt, značilen za mlade odrasle, ki na po- dlagi pridobljene avtoritete iščejo poveza- nost zlasti z nasprotnim spolom na podro- čju dela, prijateljstva in ljubezni. To ustreza afiliativnosti kot elementu ritualizacije. Na- sproten element se kaže v občutku vzajem- nega narcizma oziroma elitizma ozkih skupin. Napredovanje, produktivnost nasproti stagnaciji zaznamuje obdobje, ko sta teles- na rast in kognitivni razvoj končana in ko se naravna rast konča. V fizičnem smislu se začne proces staranja, ki prinese občutek minljivosti in tudi resignacije v zvezi s cilji, ki jih nismo dosegli. To zavedanje še poten- cira soočenje z mlajšo generacijo, ki ji je tako razmišljanje tuje. Vse to prinaša nov element k ritualizaciji, element avtoritete, generacijski element, ki se lahko sprevrže v avtoritarizem. Integriteta ega nasproti obupu je kon- čno vprašanje na tej dolgi poti, ki zahteva potegnitev črte pod vsem skupaj, kar bi lahko povedali tudi z vprašanjem, ali je bilo vredno živeti. Pozitivni odgovor bi pomenil zadovoljstvo in okrepil ego, medtem ko bi negativni odgovor pomenil poglabljanje obtipa in zagrenjenosti. Najpomembnejši element ritualizacije v tem kontekstu je preprosta integracija, njen negativni vidik pa Erikson imenuje sapientizem. Posamezne faze psihosocialnega razvoja se seveda dopolnjujejo in dograjujejo, in to prav tako velja za ritualizacijo, ki je z njimi povezana. Erikson tako govori o epigenezi ritualizacije. Tako dobi prvoten občutek numinoznosti svoj objekt v podobi avre, ki jo pridamo določeni avtoriteti. Prav razvoj- ni vidik nam kaže vso prepletenost posa- mezne ritualizacije in neskončne možnosti družbenega rituala. Erikson se ni ukvarjal z družbenim vidikom rituala, in tudi nekateri njegovi nasledniki so se osredotočili na svet in- dividualne religioznosti in v njem posku- šali, tako kot Erikson, najti tudi nekatere teoretske koncepte in probleme. Tudi individulna religioznost ni samo neskon- čno število individualnih razlik. C. ULLMAN IN PREUČEVANJE KONVERZIJ Tako je C. UUman izkoristila njegovo pojmo- vanje identitete kot iztočnico za preuče- vanje konverzij. V delu The transformed self (1989) priznava, da je preučevanje konver- zij problem, ki štrli ven iz ozke psihološke analize. Gre za zapleten problem, ki ga velja preučevati z več vidikov. Tako Ullmanova trdi, da obstajajo različ- ne oblike konverzij, nenadnih, ponavadi intenzivnih religioznih doživetij, ki se lahko zgodijo v različnih družbenih okvirih, lahko znotraj religiozne skupnosti, ali pa povzro- čijo vstop v drugo religiozno skupnost. Vendar se za različnostjo zunanjih oblik ponavlja isti vzorec. Konverzija, pravi Ull- manova, se zgodi skoz nenadno navezanost, zaslepljenost s pravo ali namišljeno figuro v času globokih čustvenih pretresov. Kon- vertita ne spremeni religija, temveč oseba. Ta globoka ljubezen ali navezanost pripo- more rešiti globoke čustvene pretrese in celo spremeniti zaznavanje samega sebe. Je velikokrat uspešna, ko terapija odpove. Težko in nesrečno otroštvo in čustvene napetosti v dveletnem obdobju pred kon- verzijo, ki jih je občutila velika večina anketiranih konvertitov, je bila UUmanovi izziv, ki ga je treba podrobneje razčleniti. Ullmanova je odkrila več vidikov te krize. Omenili bomo le nekatere. 1) Odnos do avtoritete oziroma problem očeta, ki se je kot rdeča nit vlekel skozi 56 INDIVIDUALNA RELIGIOZNOST V POVEZAVI S KONCEPTOxM PSIHOSOCIALNEGA RAZVOJA Številne primere. Pri tem ni nujno, da je šlo za agresivnega očeta, lahko je bil zgolj od- soten ali ob močni materinski figuri po- vsem nepomemben. Njegova slika je bila velikokrat psihološko zapletena. Tako je znčilno razmišljanje ene izmed anketirank: Ko sem bila na terapiji, smo veliko govorili o mojem očetu, in danes mislim, da ni bil v resnici pasiven, temveč pasivno agresiven. V otroštvu sem ga zaznavala kot izrazito pa- sivnega v nasprotju z materjo. Šele nedavno sem spoznala, da je brez hrupa dobil, kar je hotel. Ko je prišel domov in prižgal TV, je legel na kavč in zaspal. Toda če si ugasnil TV, je vprašal, zakaj si to naredil, poslušam jo. Toda pri vzgoji otrok ni imel nobene aktivne vloge — kar se mene tiče, ga sploh ni bilo. (Ullman 1989: 33.) Iz tega je mogoče sklepati na pomem- bno vlogo očeta v socializacijskih procesih, kjer nikakor ni samo materin nadomestek. UUmanova jo vidi kot zadrževalca impulziv- nosti in regulatorja smiselnega obnašanja, kot posredovalca med zunanjim okoljem in družino in kot drugačnega pomembnega drugega, s čimer pripomore k diferenciaciji občutka sebe. 2) Drugi dejavnik, ki je zelo pomemben v zvezi z doživljanjem konverzij, je dejavnik skupine, ki s svojim sistemom vlog, norm in referenčnih skupin vpliva na posamez- nika. Ta vpliv je tem močnejši, čim močnej- ša je kohezivnost skupine. Tako se je ra- ziskovalka glosolalije F. Goodman znašla na robu tega doživetja. Vseeno so nekateri raziskovalci zavrnili enačenje med religioznimi skupinami in indoktrinarnimi ideologijami v nekaterih družbah. Zimbardo in Hartley (Ullman 1985: 92) sta zavrnila tipiziranje članov kultov kot pasivnih nedolžnih posamez- nikov, ki jih hinavsko zavedejo člani kulta. Nasprotno, pravita, gre za interaktiven proces, v katerem kandidat pokaže vnaprej- šnji interes. Intenzivna skupinska dinamika zavede le redke. Raziskovalci poudarjajo, da je pri indoktrinaciji odraslih bolj prese- netljivo, da sploh uspe. Skupina sama po sebi ne more pripraviti konverzije, temveč le intenzivira čustveno stanje, ki jo pri- pravlja. 3) Tretji dejavnik, povezan s konverzijo, je fenomen adolescence in z njim povezano iskanje identitete. Gre za občutljivo izgrajen koncept, ki pri Eriksonu vključuje: • zbiranje in enotenje preteklih iden- tifikacij, • njihovo povezovanje v sedanjosti in • primerjanje med samovrednotenjem samega sebe s tem, kar o nas mislijo po- membni drugi. Proces tvorjenja identitete lahko poteka v zelo oteženih situacijah. Če ga gledamo kot proces, ki poteka v fazah diferenciacije, prakticiranja, eksperimentiranja, ponovne- ga približevanja in konsolidacije 0ossel- son), so motnje lahko pojavijo v vseh ome- njenih fazah. Vsaj eden izmed raziskovalcev, ki jih citira UUmanova, in sicer S. Levine v delu o mladih članih kultov Radical Departures, trdi, da so adolescenčne konverzije s tega vidika pozitivne, saj sprožijo fazo diferen- ciacije, do katere drugače ne bi prišlo. Pravi, da se večina (90%) vrne domov po dveh letih in začne postopen proces in- dividuacije. Seveda z omenjenimi temami problema konverzij nismo izčrpali. Med drugim je to pojav, ki se spreminja v času in prostoru in zato tudi danes ustreza potrebam določene populacije. Naš namen je bil opozoriti na večplast- nost religije in v zvezi s tem na njen zelo diferenciran osebni vidik kot tudi na inter- disciplinaren način njenega preučevanja. Čeprav so psihologi zaznali vso občutljivost takega preučevanja, pa so se velikokrat zna- šli pred težavnostjo izgraditve teoretskih konceptov. Prav zato je Eriksonov koncept v tem kontekstu zelo primeren, kar se kaže tudi v možnosti uporabe, kar sem poskušala prikazati v tem članku. Področje indivi- dualne religije ostaja v takih razmerah še vedno aktualno. 57 VIDA KRAMŽAR KLEMENCIC Literatura G. W. Alu'ort (1950), The Individual mid his Religion. New York: Macmillan. E. H. Erikson (1950), Childhood and Society. New York: Norton. — (1958), Young Man Luther. London: Faber and Faber. — (1977), Toys and Reasons. New York: Norton. W.James (1902), The Varietes of religious Experiences. New York: Longman. C. H. Lii'py, P. W. Williams (1988), Eticyclopedia of American Religious Experience. New York: Macmillan. C. Ullman (1989), The Transformed Self: The psychology of religious conversion. New York: Plenum. 58