NOVO MESTO 1. oktober 1986 Posebna številka časopis kolektiva industrije motornih vozil Povzetki samoupravnih sporazumov in statutov, pripravljenih za referendum, 30. 10. 1986 1. Urejanje organiziranosti IMV s samoupravnimi splošnimi akti / \ 1.1. Urejanje osnov — prva faza S Kurirjem — Informatorjem št. 55186, z dne 24. 9. 1986 smo bili že obveščeni, da so delavski sveti vseh TOZD, DSSD in DO IMV na sejah 24. 9. 1986 določili osnutke: — samoupravnih sporazumov o združevanju dela delavcev v TOZD in DSSD (delavski svet vsal^e TOZD oz. DSSD za svojo TOZD - DSSD), — statutov TOZD in DSSD (delavski sveti TOZD oz. DSSD), — samoupravnega sporazuma o združitvi v DO IMV (delavski svet DO IMV), — statuta DO IMV (delavski svet DO IMV) in — samoupravnega sporazuma o razporeditvi sredstev, pravic in obveznosti na novo TOZD Razvojni inštitut (delavski svet DO IMV). Ponovimo: ~ vsi osnutki so v »javni obravnavi«, ki bo trajala do 6. 10. 1986, za njeno celovito izvedbo pa bodo organizirani posebni zbori delavcev; ~ na podlagi pripomb, oz. predlogov iz obravnav ter njihove strokovne obravnave bodo določili delavski sveti TOZD, DSSD in DO IMV (vsak v mejah svojih pristojnosti — tako kot so določili osnutke) končne predloge samoupravnih sporazumov in statutov, o katerih bomo odločali delavci v IMV na referendumu 30. 10. 1986; - predlogi bodo določeni najpozneje 14. 10. 1986, o vseh pa bomo obveščeni s posebej objavljeno pisno informacijo in čistopisi; - posebni zbori delavcev, na katerih se bomo seznanjali z dokončnimi predlogi za odločanje bodo organizirani tudi pred referendumom, od 16. do 27. 10. 1986. Tudi o teh bomo podrobneje in pravočasno obveščeni. Z referendumom 30. 10. 1986 bomo zaključili prvo fazo urejanja samoupravne in funkcionalne organiziranosti ter medsebojnih pravic, obveznosti in odgovornosti. Predlagani samoupravni sporazumi in statuti so namreč temeljni samoupravni splošni akti, ki urejajo grobo, t. im. makroorganizira-nost, osnove organizacije in delitve dela in osnove za urejanje drugih družbenoekonomskih in drugih samoupravnih odnosov. 1.2. Podrobnejše urejanje — druga faza \______________ ____________________ V drugi fazi, predvidoma februarja 1987, bomo odločali o drugih samoupravnih splošnih aktih, s katerimi bomo uredili zlasti podrobnejšo organizacijo in delitev dela oz. t. im. mikroorganizacijo, delitev sredstev za osebne dohodke in skupno porabo, delovna razmerja in druga vprašanja dela v TOZD oz. DSSD ter skupnega dela v IMV. Ti (samoupravni splošni akti) so zlasti: samoupravni sporazumi o medsebojnih pravicah, obveznostih in odgovornostih TOZD skupnega pomena (Razvojni inštitut, Commerce) in DSSD s proizvodnimi TOZD, skupna metodologija in pravilniki o razvidu del oziroma nalog (z opisi) v TOZD in DSSD, samoupravni sporazum o skupnih osnovah in merilih za delitev čistega dohodka, osebnih dohodkov in skupne porabe, pravilniki o delovnih razmerjih in drugi, s katerimi se bomo podrobneje seznanili pozneje. Akti iz druge faze temeljito in lahko izhajajo le iz temeljnih samoupravnih sporazumov in statutov. Zato bodo rezultati referenduma 30. 10. 1986 še kako pomembni. Seveda z drugo fazo dela ne bomo zaključili. V nadaljevanju bomo morali poskrbeti zlasti za smotrno in dosledno izvajanje sprejetih aktov in jih dograjevati, istočasno pa pripravljati in odločati o drugih, ravno tako pomembnih samoupravnih splošnih aktih, s katerimi bomo uredili druga vprašanja našega dela (cene, knjigovodstvo, SLO in DS, poslovniki za volitve in delo organov ter delegacij in podobno). Značilnosti osnutkov in odločanje 2.1. Osnovne značilnosti V ___________________________ Osnutki samoupravnih sporazumov in statutov urejajo organiziranost IMV v eni DO, v katero se združuje deset TOZD. Od teh je osem proizvodnih, dve pa sta TOZD skupnega pomena. V DO IMV bo tudi ena delovna skupnost. V osnutkih je nakazana delitev programa cestnih vozil na dva osnovna programa, na avtomobilskega in prikoliškega, vse pa bo urejeno podrobneje s posebnim samoupravnim sporazumom in plansko programskimi akti DO IMV. Nadatjna značilnost predlaganih osnutkov je, da ne vsebujejo bistvenih novosti oz. določb, ki jih ne bi vsebovali že obstoječi (sicer zastareli in razdrobljeni) samoupravni splošni akti, kar dejansko (brez podlage v aktih) ne bi izvajali ali o čemer se nismo že seznanili oz. odločali. To velja tako glede novih imen TOZD (enaka ali podobna imena so imele v samoupravni organiziranosti IMV v SOZD) in njihovih dejavnosti (tudi dejavnosti so določene v osnovi na pod- lagi strokovnih in samoupravnih obravnav oz. odločitev iz prejšnjih let), medsebojnih pravic, obveznosti in odgovornosti proizvodnih TOZD in TOZD skupnega pomena in del DSSD ter njihove delitve po osnovnih programih, kot tudi glede urejanja drugih zadev dela, poslovanja in drugih družbeno ekonomskih oz. samoupravnih odnosov. Razlika v primerjavi s prejšnjimi akti je zlasti, da so predlagani osnutki bolj zgoščeni, besedila so skrajšana, osnutki pa odpravljajo precejšnjo normativno razdrobljenost. V celoti novi samoupravni sporazumi in statuti so potrebni tudi zaradi usklajevanja z vrsto zakonskih novosti, ki jih zaradi nedorečene organiziranosti nismo mogli urejati sproti. "N 2.2. Odločanje V _________________________________ Ponovimo še, kako bomo odločali. Na referendumu 30. 10. 1986 bomo glasovali: 2.2.1. delavci v vsaki TOZD (proizvodni in skupnega pomena) — o samoupravnem sporazumu o združevanju dela delavcev v svoji TOZD, — o statutu svoje TOZD, — o Samoupravnem sporazumu o združitvi v DO IMV, — o Statutu DO IMV in — o Samoupravnem sporazumu o razporeditvi sredstev, pravic in obveznosti na novo TOZD Razvojni inštitut, v vsaki TOZD torej o petih aktih; 2.2.2. delavci v DSSD: — o Samoupravnem sporazumu o združevanju dela delavcev v DSSD, — o Statutu DSSD in — o Samoupravnem sporazumu o razporeditvi sredstev, pravic in obveznosti na novo TOZD Razvojni inštitut Delavci v DSSD ne odločajo o Samoupravnem sporazumu o združitvi v DO in o njenem statutu. Zato bodo, za razliko od delavcev v TOZD, odločali le o treh aktih, vendar imajo pravico in bodo na svojih zborih obravnavali tudi osnutka oz. predloga Samoupravnega sporazuma o združitvi v DO IMV in njenega statuta ter dajali ustrezne pripombe oz. predloge. Izvlečki iz osnutkov V izvlečkih določb samoupravnih sporazumov in statutov ne navajamo t. im statusnih določb o imenih, sedežih, dejavnostih, pooblastilih v pravnem prometu, zastopanju in odgovornosti TOZD in DSSD ter določb o firmi, sedežu, dejavnostih, pooblastilih v pravnem prometni, zastopanju in odgovornosti DO IMV, kakor tudi ne temeljnih določb za urejanje statusa TOZD skupnega pomena in DSSD. Pregledneje so navedene v prilogi: PREGLED STATUSNIH DOLOČB OSNUTKOV SAMOUPRAVNIH SPORAZUMOV O ZDRUŽEVANJU IN STATUTOV - ZA REFERENDUM 30. 10. 1986, ki je sestavni del teh izvlečkov. Pri tem opozarjamo, da pred izdajo delovnih osnutkov samoupravnih sporazumov o združevanju dela delavcev v TOZD in DSSD nismo uspeli v celoti uskladiti predlogov njihovih dejavnosti. Zato so v posameznih primerih neskladne s predlogi po priloženem pregledu statusnih določb; v takih primerih veljajo predlogi dejavnosti TOZD oz. del DSSD, opredeljeni s pregledom statusnih določb... Izvlečke navajamo po vrstnem redu samoupravnih sporazumov in statutov kot bomo o njih odločali, zaradi boljše preglednosti in ne nazadnje, ker smo z večino vprašanj že seznanjeni pa le glede pomembnejših določb. / " \ 3.1. Samoupravni sporazumi o združevanju dela delavcev v TOZD in DSSD v__________________________ Osnutki besedil samoupravnih sporazumov o združevanju dela delavcev so objavljeni za vsako TOZD in DSSD posebej. Pri tem se besedila za proizvodne TOZD, razen glede njihovih imen in dejavnosti, praktično ne razlikujejo, pri besedilih za TOZD skupnega pomena in DSSD pa so razlike le glede določb o pridobivanju dohodka in odločanju oziroma upravljanju ter razpolaganja z družbenimi sredstvi. 3.1.1. Vsebina Osnutki samoupravnih sporazumov o združevanju dela delavcev v TOZD (tudi skupnega pomena) urejajo temeljne medsebojne pravice, obveznosti in odgovornosti delavcev pri skupnem delu z družbenimi sredstvi v TOZD, dejavnosti TOZD in osnove za: odločanje o sredstvih, planiranje, razporejanje dohodka in čistega dohodka ter delitev sredstev za osebne dohodke in skupno porabo, urejanje delovnih razmerij, obveščanje in splošno ljudsko obrambo ter družbeno samozaščito, kakor tudi razloge za združevanje v DO IMV. 3.1.2. Pomen Samoupravni sporazum je temeljni samoupravni splošni akt, ki ga sklenejo delavci v vsaki TOZD in DSSD med seboj tako, da po njegovem sprejetju z referendumom (z večino glasov vseh delavcev) podpiše vsak delavec posebno pisno izjavo, da pristopa k samoupravnem sporazumu. S tem združi svoje delo z delom drugih delavcev. Delavec, ki ne podpiše izjave ne more združevati dela v TOZD oz. DSSD in mu pre-nega delovno razmerje po samem zakonu oz. ga (pred začetkom dela) ne more skleniti. Samoupravni sporazum o združevanju je tudi podlaga in smernica za razlago in uporabo drugih samoupravnih splošnih aktov. Ker določa samo osnove oz. podlage, se samoupravni sporazum o združevanju dela delavcev v TOZD oz. DSSD (razen statusnih določb o dejavnostih oz. skupnih delih) ne uporablja neposredno. Zato določajo naši osnutki, da bomo urejali delavci vse medsebojne odnose podrobneje z drugimi samoupravnimi splošnimi akti, ki jih bomo sprejemali bodisi v svojih TOZD oz. DSSD ali skupno v IMV, vse pa v skladu s skupnimi interesi in na njih temelječimi skupnimi osnovami oz. merili v DO. Sklenemo lahko preprosto: »brez samoupravnega sporazuma o združevanju dela delavcev ni niti TOZD oz. DSSD, delovnega razmerja in drugih samoupravnih splošnih aktov, niti DO in skupnega dela v njej.« 3.1.3. Temeljne medsebojne pravice, obveznosti in odgovornosti delavcev Osnutki samoupravnih sporazumov o združevanju dela delavcev v TOZD in DSSD določajo, da opravlja vsak delavec v organiziranem skupnem delu in v njegovi delitvi v TOZD oz. DSSD določena dela oz. izvršuje določene naloge, ima pri tem pravice, obveznosti in odgovornosti pri delu oz. v zvezi z delom ter osebno odgovarja za njihovo izpolnjevanje, kakor tudi za škodo, ki jo povzroči po svoji krivdi. Vsak delavec ima pravico, obveznost in odgovornost vestno izpolnjevati svoje cjelovne in druge obveznosti, ki jih podrobneje določajo oz. urejajo drugi samoupravni splošni akti, zlasti pa: delati v delovnem oz. poslovnem procesu pri svojih nalogah in spoštovati delovni red ter disciplino, razvijati svoje delovne in druge sposobnosti in se izobraževati ter izpopolnjevati, spoštovati samoupravne splošne akte in sklepe delavcev oz. organov TOZD ali DSSD, spoštovati delo sodelavcev in njihovo osebnost, zdravje in življenje ter položaj delavcev v združenem delu, vzdrževati in razvijati zdrave, delovne in tovariške odnose, varovati ugled TOZD oz. DSSD, DO in drugih samoupravnih organizacij ali skupnosti, v katero se združuje TOZD oz. DO, aktivno sodelovati v samoupravljanju in družbeno političnem izjavljanju ter vestno in odgovorno uveljavljati samoupravljalske pravice, obveznosti in odgovornosti, skrbno delati z družbenimi sredstvi ter jih varovati, obnavljati in povečevati brez škode za druge in družbeno skupnost, skupaj in enakopravno i drugimi delavci odločati o svojem in skupnem delu oz. poslovanju TOZD ali DSSD ter pogojih in rezultatih dela oz. poslovanja in skupaj ter enakopravno z drugimi delavci urejati medsebojna delovna razmerja. 3.1.4. Odločanje o družbenih sredstvih Družbena sredstva’ so: stvari, materialne pravice in denarna sredstva, delavci pa smo dolžni zlasti: z njimi razpolagati v skladu z njihovo naravo in namenom, na njih paziti in jih varovati, z njimi vestno in skrbno ravnati in gospodariti kot dobri gospodarji ter jih zavarovati; ~ usklajevati vrednost osnovnih sredstev v knjigovodski evidenci s tržno vrednostjo; ~ dotrajana, zastarela ali neprimerna osnovna sredstva izločiti iz uporabe, vrednost osnovnih sredstev, ki so poškodovana ali uničena pa odpisati. Delavci lahko prenašamo družbena sredstva drugim, jih pridobivamo, združujemo, od-lujujemo, dajemo v začasno uporabo, za-Ujenjujemo in razpolagamo z njimi po dru-8'1> osnovah, vse v skladu z zakonom. Pri lem sredstev za proizvodnjo in sredstev skupne porabe ne smemo odtujiti iz druž- bene lastnine, razen v primerih, določenih z zakonom. Osnutki samoupravnih sporazumov o združevanju dela delavcev v TOZD določajo tudi osnove za odločanje o sredstvih. Delavci odločamo zlasti: — z referendumom: o samoupravnem sporazumu o združevanju in statutu TOZD, s katerimi urejamo temeljne odnose glede uporabe, upravljanja in razpolaganja z družbenimi sredstvi; o osnovah in merilih za delitev sredstev za osebne dohodke in skupno porabo in o odpovedi pravic do povrnitve združenih sredstev oz. do nadomestila za gospodarjenje z družbenimi sredstvi; — na zborih delavcev: o osnovah in merilih in o razporejanju dohodka; o svobodni menjavi dela in o večjih investicijskih odločitvah; — po delegatih v delavskem svetu TOZD: o planu in poslovni politiki TOZD, v skladu s poslovno politiko v DO; o manjših investicijskih odločitvah in o periodičnem obračunu ter o zaključnem računu. TOZD skupnega pomena Razvojni inštitut in Commerce pridobivata sredstva za opravljanje njunih dejavnosti (skupnega pomena za proizvodne TOZD) tudi z združevanjem in zagotavljanjem posebnih sredstev teh TOZD. Delavci v TOZD Razvojni inštitut in Commerce se zavezujejo, da bodo uporabljali združena ali drugače pridobljena sredstva za opravljanje skupnih dejavnosti (ki so sredstva proizvodnih TOZD) s skrbnostjo dobrega gospodarja, v skladu z njihovo naravo, namenom in pravili za njihovo uporabo ter na njih pazili, jih varovali in zavarovali. Pravila za razpolaganje z njimi (odtujitev, odpis in podobno) bodo dogovorili s proizvodnimi TOZD, s posebnim samoupravnim sporazumom. Določila osnutka samoupravnega sporazuma o združevanju dela delavcev v DSSD se glede odločanja o sredstvih nekoliko razlikujejo. To zato, ker delavci v DSSD ne upravljajo in pridobivajo oz. ustvarjajo »svojih družbenih sredstev« v smislu prejšnjih navedb, temveč uporabljajo pri delu družbena sredstva, ki jih zagotavljajo TOZD. Glede teh imajo delavci v DSSD smiselno enake pravice, obveznosti in odgovornosti kot delavci v TOZD skupnega pomena glede združenih sredstev za opravljanje skupnih dejavnosti. Delavci v DSSD pa upravljajo, odločajo in razpolagajo s sredstvi iz celotnega prihodka, ustvarjenega v svobodni menjavi dela pri opravljanju del skupnega pomena za TOZD. V tem smislu pridobivajo, upravljajo, odločajo in razpolagajo zlasti s sredstvi za izpolnjevanje družbenih obveznosti in za svoje osebne dohodke ter skupno porabo, glede katerih imajo vse pravice, obveznosti in odgovornosti kot delavci v TOZD. 3.1.5. Planiranje Osnutki samoupravnih sporazumov o združevanju dela delavcev vsebujejo osnovne določbe o planiranju, podrobnejše urejanje pa prepuščajo statutom in drugim samoupravnim splošnim aktom. Plani vsebujejo temeljne odločitve in naloge za delo, poslovanje in razvoj TOZD oz. DSSD in so srednjeročni ter letni. Sprejemajo jih delavski sveti, na podlagi in v skladu s skupnimi temelj za pripravo srednjeročnih planov v DO IMV, o katerih odločajo delavci v vseh TOZD v sestavi DO z referendumom, z večino glasov vseh delavcev v vsaki TOZD (ne odločajo delavci v DSSD). Srednjeročni plan je temeljni akt dela, poslovanja in razvoja za srednjeročno plansko obdobje petih let, z letnim planom pa se uresničuje srednjeročni plan za vsako leto. Plani se sprejemajo tudi v skladu s samoupravnimi sporazumi in družbenimi dogovori, vse posamične odločitve v TOZD oz. DSSD pa morajo biti v skladu z njimi. 3.1.6. Pridobivanje dohodka Tudi osnove za pridobivanje in delitev dohodka urejajo osnutki okvirno, podrobneje pa bodo urejene s posebnimi akti. Proizvodne TOZD pridobivajo dohodek: — z udeležbo pri skupnem prihodku (fazna proizvodnja oziroma vgradnja v avtomobile in prikolice ter druge t. im. proizvode skupnega dela, ki naj bo pravilo); — z udeležbo pri skupnem prihodku, ustvarjenem z OZD, ki se ukvarjajo s prometom blaga in storitev (združevanje dela in sredstev s prometnimi organizacijami), — z neposredno prodajo proizvodov in storitev na domačem in zunanjem trgu ter v DO IMV; — z udeležbo pri skupnem dohodku (zlasti z združevanjem in skupnim gospodarjenjem s sredstvi, tako v DO IMV, kot izven njene sestave) in — s kopezacijo, regresom, premijo in na drugi podlagi, določeni z zakonom ali s samoupravnim sporazumom oziroma pogodbo v skladu z zakonom. TOZD skupnega pomena Razvojni inštitut in Commerce pridobivata dohodek z neposredno svobodno menjavo dela s proizvodnimi TOZD v sestavi DO IMV, za katere opravljata skupne dejavnosti, z udeležbo pri skupnem dohodku, s prodajo proizvodov oz. storitev iz svojih dejavnosti (če imata pooblastila za prodajo po samoupravnem sporazumu o združitvi v DO IMV), s kompenzacijo, regresom, premijo in na drugih podlagah kot proizvodne TOZD, TOZD Commerce pa še z udeležbo pri skupaj ustvarjenem prihodku, ustvarjenem z neposredno prodajo proizvodov proizvodnih TOZD. DSSD pridobiva dohodek iz celotnega prihodka, ki ga ustvari s svobodno menjavo dela s TOZD, za katere opravlja skupna dela. V osnutek samoupravnega sporazuma o združevanju dela delavcev v DSSD bo potrebno vnesti še določila o pridobivanju njenega dohodka z opravljanjem storitev iz stranskih dejavnosti DO IMV (AOP, topla in hladna jedila ter napitki, počitniški dom, kamp in drugo). 3.1.7. Razporejanje dohodka in čistega dohodka Dohodek TOZD se razporeja za namene, ki so določeni z zakonom, čisti dohodek pa za osebne dohodke in skupno porabo, zboljšanje in razširjanje materialne osnove dela in za rezerve. Delavci v DSSD razporejamo dohodek na sredstva za zadovoljevanje skupnih in splošnih družbenih potreb in na sredstva za osebne dohodke in skupno porabo. V DSSD (kot je bilo že navedeno) ne oblikujejo sredstva za razširjanje oz. zboljšanje materialne osnove dela. Ta ji zagotavljajo TOZD na podlagi posebnega samoupravnega sporazuma o medsebojnih pravicah, obveznostih in odgovornostih. Razporejanje čistega dohodka in oblikovanje vseh sredstev, tako za osebne dohodke in skupno porabo, za zboljšanje in razširjanje materialne osnove dela, kot tudi za rezerve mora temeljiti zlasti na doseženi produktivnosti dela v TOZD in DO in na družbeni produktivnosti ter drugih osnovah in merilih, določenih v posebnih samoupravnih splošnih aktih TOZD oz. DSSD, ki morajo biti v skladu s skupnimi osnovami in merili v DO IMV ter osnovami in merili, določenimi s samoupravnim sporazumom in družbenim dogovorom. Dohodek TOZD skupnega pomena in DSSD ter njegovo razporejanje sta odvisna tudi od dohodka proizvodnih TOZD, za katera opravljajo skupna dela, od vrste, obsega ter kakovosti teh del in prispevka TOZD skupnega pomena oz. DSSD k boljšem delu proizvodnih TOZD. Osnutki samoupravnih sporazumov o združevanju dela delacev v TOZD urejajo v nadaljevanju nekaj temeljnih pravil o oblikovanju in delitvi sredstev za osebne dohodke in skupno porabo, za razširjanje in zboljševanje materialne osnove dela in za rezerve: - osebni dohodek vsakega delavca se določa po osnovah oz. merilih rezultatov njegovega živega dela, upravljanja in gospodarjenja z družbenimi sredstvi kot minulim delom in njegove ustvarjalnosti pri delu; - sredstva za osebne dohodke se delijo na osebne dohodke, uporabljajo pa se tudi za nadomestila (dopust, bolezen in druge odsotnosti); - poleg načela delitve po delu se uporabljajo tudi načela solidarnosti, po katerih se s sredstvi skupne porabe prispeva h kritju določenih skupnih potreb delavcev z nižjimi osebnimi dohodki, - vsakemu delavcu je zajamčen osebni dohodek, ki mu zagotavlja materialno in socialno varnost, - sredstva za skupno porabo se uporabljajo za neposredno porabo in za investicijska vlaganja v objekte in opremo za skupno porabo. Z njimi zadovoljujemo delavci zlasti skupne potrebe za reševanje stanovanjskih vprašanj, prehrano med delom, regresiranje letnega dopusta, organiziranje rekreacije, počitka, kulture in podobno, za nagrade ob upokojitvi in ob drugih delovnih jubilejih ter za druge skupne potrebe; - razširjanje in zboljševanje materialne osnove dela opredeljujemo delavci v DO IMV predvsem skupno. Za to združujemo potrebna sredstva in določamo vrstni red investicijskih vlaganj, ki ga morajo v celoti spoštovati vse TOZD; - z rezervnimi sredstvi zagotavljamo delavci poslovno stabilnost TOZD in DO in jih uporabljamo za pokrivanje izgub, odpravo motenj in druge namene določene v skladu z zakonom. Analogne določbe glede delitve sredstev za osebne dohodke in skupno porabo vsebuje tudi osnutek samoupravnega sporazuma o združevanju dela delavcev v DSSD. Delavci v TOZD in DSSD odločamo o delitvi dohodka začasno, vsake tri mesece, (periodični obračun) in dokončno po izteku poslovnega leta (zaključni račun). Pri tem moramo obravnavati in ocenjevati rezultate dela in poslovanja po posebnih kazalcih za ugotavljanje uspešnosti, določenih poenoteno v DO IMV v skladu z zakonom, družbenim dogovorom in samoupravnim sporazumom. Če z delitvijo čistega dohodka ne moremo zagotoviti sredstev za osebne dohodke ali sredstev za zboljšanje materialne osnove dela, določenih na podlagi ustreznega samoupravnega splošnega akta ali na delovnih oziroma poslovnih rezultatov, s katerimi bi bila zagotovljena redna proizvodnja, ne izpolnjevati obveznosti do družbene skupnosti ali če ugotovimo druge motnje pri delu in poslovanju, moramo delavci takoj pripraviti, obravnavati, sprejeti in izvajati poseben program za odpravo motenj. V primerih izgub moramo opraviti sanacijo kot je določeno z zakonom in s samoupravnim sporazumom. 3.1.8. Delovna razmerja Osnutki samoupravnih sporazumov o združevanju dela delavcev v TOZD in DSSD urejajo zelo splošne in okvirne osnove za uresničevanje pravic, obveznosti in odgovornosti delavcev v delovnem razmerju, vse v celoti poenoteno: — delovno razmerje v TOZD lahko sklene vsak, kdor izpolnjuje splošne in posebne pogoje (starost, zdravstveno stanje, izobrazba...) in se prijavi na oglas oz. javni razpis; — delovno razmerje se sklene , na podlagi oglasa oz. javnega razpisa, slednji pa velja za delavce s posebnimi pooblastili (vodilni delavci); — o izbiri delavcev na podlagi oglasa odloča posebna komisija (za delovna razmerja), o izbiri na podlagi javnega razpisa pa delavski svet TOZD oz. DSSD; — brez oglasa oziroma javnega razpisa se sklene delovno razmerje le izjemoma, v primerih določenih z zakonom (štipendisti, invalidi, prehod iz druge TOZD...); — delovno razmerje se sklene s podpisom pisne izjave kandidata o pristopu k samoupravnem sporazumu o združevanju dela delavcev v TOZD oz. DSSD, s katero tudi izjavi, da so mu znani statut ter drugi samoupravni- splošni akti, s katerimi so urejene njegove pravice, obveznosti in odgovornosti; — pred izbiro je mogoče preizkusiti strokovno izobrazbo oz. druge zmožnosti in druge sposobnosti kandidatov, (razgovor, test, naloga...), lahko pa so tudi na poskusnem delu, ki traja največ tri mesece; — delovno razmerje se sklene za nedoločen čas, za določen pa le izjemoma (delo za določen čas, nadomeščanje delavca...); — pripravniška doba traja od šest mesecev do enega leta; — delavec ima pravico in dolžnost opravljati dela oziroma naloge, ki ustrezajo njegovi strokovni izobrazbi oziroma z delom pridobljeni delovni zmožnosti, za katera je sklenil delovno razmerje, med njegovim trajanjem pa se lahko prerazporedi na vsako delo oz. k vsaki nalogi, ki ustreza njegovi strokovni izobrazbi oz. z delom pridobljeni delovni zmožnosti, če to narekujejo delovne potrebe v skladu z zakonom; — delavec je lahko brez privolitve razporejen na dela oziroma naloge, za katere se zahteva nižja strokovna izobrazba, samo v primerih v skladu z zakonom (nezmožnost opravljanja del, nedoseganje rezultatov, višja sila...); — delovni čas delavcev je 42 ur tedensko in se določi v najmanj pet dnevnem delovnem tednu, kot povprečna letna delovna obveznost; — delo prek polnega delovnega časa, krajši in skrajšani delovni čas se odredijo z zakonom; — delavec ima pravico do dnevnega odmora med polnim — enkratnim delovnim časom 30 minut, do nepretrganega počitka najmanj 12 ur med dvema zaporednima delovnima dnevoma in . do nepretrganega tedenskega počitka 24 ur; — delavec ima pravico do letnega dopusta od 18 do 30 delovnih dni po šestih mesecih nepretrganega dela v TOZD oz. DSSD, do povečanega dopusta, pa če je mladoleten, starejši od 50 let, invalid s telesno okvaro ali če neguje in varuje težje telesno ali duševno prizadeto osebo; — posebno varstvo uživajo: nosečnice, mladina, invalidi in starejši delavci; — delavec je odgovoren za izvrševanje delovnih obveznosti. Odgovarja disciplinsko in odškodninsko in je lahko začasno odstranjen z dela ali iz TOZD oz. DSSD; — delavcu lahko preneha delovno razmerje samo v primerih in pod pogoji, določenimi z zakonom; — delavec ima pravico zahtevati varstvo svojih pravic pri delavskem svetu TOZD, ki zahteva pred odločanjem mnenje sindikata. Varstvo pravic lahko zahteva v skladu z zakonom tudi pri sodišču združenega dela (če ga je prej zahteval v TOZD oz. DSSD), pri drugih sodiščih in pri drugih pristojnih organih. Podrobnejše določbe o delovnih razmerjih bodo vsebovali posebni samoupravni splošni akti (pravilniki TOZD in DSSD: o delovnih razmerjih, izobraževanju, varstvu pri delu in drugi). 3.1.9. Obveščanje Osnutki določajo le, da imamo delavci pravico in dolžnost organizirati redno, pravočasno, resnično in dostopno obveščanje, da se je vsak delavec dolžan seznanjati z obvestili ter pri tem varovati poslovne in druge tajnosti. Podrobnejše urejanje prepuščajo statutom TOZD oz. DSSD in drugim samoupravnim splošnim aktom. 3.1.10. Splošna ljudska obramba in družbena samozaščita (SLO in DS) Delavci v TOZD in DSSD smo dolžni organizirati vse potrebno za priprave in usposabljanje za delo v vojnih razmerah, za boj proti agresiji in za obrambo ter varovanje delovnih ljudi, občanov in materialnih dobrin (SLO), ravno tako pa organizirati zaščito pred napadi na svobodo in samoupravne pravice delavcev, družbeni sistem, vrednote samoupravne socialistične družbe, družbeno in osebno premoženje in druge dobrine (DS). Za uresničevanje opisanih nalog se v TOZD organizirajo komiteji na SLO in SZ in drugi predpisani organi, v DSSD pa odbor za SLO in DS in drugi organi. 3.1.11. Razlogi za združevanje dela in sredstev v DO IMV Osnutki samoupravnih sporazumov o združevanju dela delavcev v TOZD vsebujejo tudi določbe o razlogih, zaradi katerih delavci združujejo svoje delo in družbena sredstva v DO IMV (DSSD se ne združuje v DO). Ti so zlasti: — skupno planiranje, — medsebojna delitev dela in njegova specializacija, — skupno združevanje dela in sredstev in — skupno gospodarjenje z družbenimi sredstvi ter skupno ustvarjanje dohodka. 3.1.12. Prehodne in končne določbe Vsak od osnutkov vsebuje tudi določbe: — o načinu sprejetja samoupravnega sporazuma oziroma njegovih sprememb ali dopolnitev (referendum), — o uveljavitvi samoupravnega sporazuma (naslednji dan po objavi), — prenehanju veljavnosti prejšnjega samoupravnega sporazuma (z dnem uveljavitve tega), — o roku za pisno izjavo vsakega delavca, da pristopa k samoupravnem sporazumu o združevanju dela delavcev (30 dni od ugotovitve sprejetja) sicer mu preneha delovno razmerje in — o rokih uskladitve (srejetja novega statuta TOZD oz. DSSD ter njenih drugih samoupravnih splošnih aktov (šest mesecev oz. eno leto od sprejetja samoupravnega sporazuma o združevanju dela delavcev). / \ 3.2. Statuti TOZD in DSSD V_________________________________y Osnutki statutov vseh TOZD so pripravljeni v enotnem (enem) besedilu, v katerem so opombe o posameznih razlikah. Osnutek statuta DSSD je pripravljen posebej in se razlikuje od osnutka statutov TOZD približno tako kot se razlikuje osnutek samoupravnega sporazuma o združevanju dela delavcev v DSSD od osnutkov samoupravnih sporazumov o združevanju v TOZD (skupna dela DSSD — gospodarske dejavnosti TOZD; razpolaganje s sredstvi...). 3.2.1. Vsebina Statut ureja zlasti vprašanja: družbenoprav-nega položaja (statusa) TOZD oz. DSSD (ime, dejavnost, sedež, zastopanje in drugo, kar je opisano v prilogi: »pregled statusnih določb...«, ki je ne bomo ponavljali), osnov notranje organizacije dela, uresničevanja samoupravljanja (odločanje na zborih delavcev in z referendumom, delavski svet in drugi organi, delegati, delegacije, obveščanje, odgovornost, poslovodni organ, kontrola, sindikat...), upravljanja, uporabe in razpolaganje z družbenimi sredstvi (podrobnejše določbe samoupravnih sporazumov o združevanju dela delavcev), planiranja, SLO in DS, poslovne in drugih tajnosti in vrste ter sprejemanja samoupravnih splošnih aktov TOZD oz. DSSD. 3.2.2. Pomen Za razliko od samoupravnega sporazuma o združevanju dela delavcev, s katerim delavci združujejo svoje delo in urejajo temeljne medsebojne pravice, obveznosti in odgovornosti pri skupnem delu z družbenimi sredstvi, je statut »bolj organizacijske narave«. Ureja zlasti status TOZD oz. DSSD, osnove za organizacijo dela in osnove postopkov za uresničevanje samoupravnih pravic delavcev. Je »drugi temeljni akt,« s katerim morajo biti skladni vsi drugi akti v TOZD oz. DSSD, vendar ravno tako pogoj za konstituiranje in tudi pogoj za delovno razmerje delavcev, (ki hkrati s pisno izjavo o pristopu k samoupravnemu sporazumu o združevanju dela delavcev podpišejo tudi izjavo, da so jim znani statut in samoupravni splošni akti od delovnih razmerjih). Ker so statusne določbe zajete v prilogi, postopki v TOZD oz. DSSD pa so dovolj dobro poznani, se bomo omejili samo na najbolj bistvene določbe osnutka statutov. 3.2.3. Notranja organizacija TOZD oz. DSSD Osnutek statutov ureja samo splošna načela oz. vodila za urejanje notranje organizacije TOZD oz. DSSD, ki so: izraba delovnih zmogljivosti, delovnega časa, delovnih pogojev in sredstev in podobno. Podrobnejšo organizacijo bodo določali delavski sveti s posebnimi pravilniki o organizaciji in razvidu del in nalog v TOZD oz. DSSD, vse po enotnih oz. poenotenih osnovah in merilih, ki bodo veljale v DO IMV. 3.2.4. Uresničevanje samoupravljanja — splošne določbe Delavci v TOZD oz. DSSD uresničujemo samoupravljanje: z odločanjem — z referendumom, na zboru delavcev in po svojih delegatih oz. delegacijah, kakor tudi s kontrolo — uresničevanja odločitev (sklepov), dela organov in delegatov ter dela služb. Predlog vsake samoupravne odločitve mora biti pripravljen v naprej, za pripravo pa je odgovoren individualni poslovodni organ — direktor TOZD (pripravi ga sam ali pa izda ustrezne zadolžitve). Predlogi morajo biti obrazloženi, predlogi pomembnejših poslovnih, zlasti investicijskih odločitev pa morajo vsebovati tudi primerjalne podatke in kazalnike, po katerih se lahko ugotavlja umestnost, smotrnost in gospodarnost predlagane odločitve. O vseh .vprašanjih, o katerih odločamo delavci z osebnim izjavljanjem (z referendumom ali na zborih delavcev) organizira delavski svet poprejšnjo obravnavo in sicer na zboru ali delnih zborih delavcev oz. po samoupravnih skupinah. Delavci dajemo v poprejšnji obravnavi pripombe oz. predloge, na podlagi katerih se sestavi dokončni predlog. O tem moramo biti obveščeni posebej, pred odločanjem. Predlogi odločitev morajo biti objavljeni v internem glasilu, na oglasnih deskah ali z vročanjem gradiv delavcem, vse pred odločanjem oz. poprejšnjimi obravnavami. Za to je odgovoren direktor. 3.2.5. Referendum Delavci v TOZD oz. DSSD odločamo z referendumom o vprašanjih, ki so navedena že pri povzetkih osnutkov samoupravnih sporazumov o združevanju dela delavcev, o drugih vprašanjih, če je tako določeno z zakonom in o vprašanjih o katerih se sicer odloča z osebnim izjavljanjem, če tako določi večina delavcev vTOZD oz. DSSD. Na referendumu odločamo vsi delavci v TOZD in DSSD, (ki imamo pravico voliti delavski svet TOZD oz. DSSD), s tajnim glasovanjem — z glasovnicami, na katerih obkrožamo besedi ZA ali PROTI. Referendum razpiše delavski svet TOZD oz. DSSD, vodijo pa ga volilna komisija in eden ali več volilnih odborov (odvisno od števila volišč). Odločitev na referendumu je sprejeta, če je glasovala zanjo (ZA) večina vseh delavcev v TOZD oz. DSSD, ki so imeli pravico glasovanja. Referendum se lahko ponovi o istem vprašanju tri mesece, če gre za statusna vprašanja (npr.: združitev TOZD) pa šest mesecev po izvedbi referenduma. Ne šteje se za ponovitev, če je predlog spremenjen. 3.2.6. Zbor delavcev Delavci v TOZD oz. DSSD na svojih zborih zlasti obravnavamo vprašanja dela in poslovanja, dajemo pobude, predloge in mnenja, sprejemamo poročila in podobno, odločamo pa o vprašanjih, ki so navedena v povzetkih samoupravnih sporazumov o združevanju dela delavcev in o vprašanjih, določenih z zakonom ter drugimi samoupravnimi splošnimi akti. Zbori delavcev se organizirajo kot enotni zbori vseh delavcev v TOZD oz. DSSD, in kot delni zbori po delovnih enotah, samoupravnih skupinah in podobno. Sklicuje jih delavski svet, vodijo pa delovna predsedstva, izvoljena na zborih. Odločitve so sprejete, če je zanje glasovala (javno glasovanje — dviganje rok) večina vseh delavcev TOZD. Če gre za delne zbore mora glasovati za sprejetje večina vseh delavcev TOZD, ne glede ali na posameznem zboru predlog ni dobil potrebne večine. Odločitve delnih zborov ugotavlja delavski svet, enotnih pa delovna predsedstva. 3.2.7. Delavski svet Delavski svet je organ upravljanja, ki odloča o delu in poslovanju TOZD oz. DSSD. Zato zlasti: določa predloge njihovih statutov in drugih aktov — o katerih odločamo delavci z osebnim izjavljanjem (na zborih ali z referendumom), sprejema druge samoupravne splošne akte in plane TOZD oz. DSSD, določa poslovno politiko in ukrepe za njeno izvajanje, odloča o manjših investicijah in kreditih, odloča o zahtevah za varstvo pravic delavcev iz delovnega razmerja (pritožbe), imenuje druge organe in direktorja TOZD ter vodilne delavce in ima vrsto drugih, že znanih pristojnosti po statutu in drugih samoupravnih splošnih aktih. Delavski svet sestavljajo delegati vseh delov TOZD oz. DSSD, ki se volijo s tajnim glasovanjem in glasovnicami, na podlagi kandidatne liste, vse po že znanem, prej veljavnem postopku, ki ga zato ne ponavljamo. Za kandidiranje in delo delegatov delavskega sveta se v TOZD oblikujejo samou- pravne skupine, ki naj obsegajo toliko delavcev, da jih lahko njihovi delegati nemoteno obveščajo ter pridobivajo stališča oz. smernice za svoje delo. Merila (število delavcev) za oblikovanje samoupravnih delovnih skupin predlagamo v opombah k 47. členu osnutka statutov, o tem pa naj končno odločijo delavci v obravnavah. Način dela, odločanja, odgovornost, odpoklic in druga vprašanja glede delavskega sveta se po osnutku statuta ne razlikujejo od že veljavnih pravil, ki se izvajajo v TOZD in DSSD in so poznana. 3.2.8. Komite za SLO in DS Komite za SLO in DS je politično operativni organ TOZD (v DSSD Odbor za SLO in DS), ki vodi, usklajuje, spremlja in nadzira vse obrambne priprave, navedene v povzetkih samoupravnih sporazumov o združevanju dela delavcev. Imenuje ga delavski svet izmed članov najodgovornejših nosilcev dolžnosti v DPO in samoupravnih organih ter delavcev, ki opravljajo naloge SLO in DS oz. imajo na tem področju izkušnje. 3.2.9. Disciplinska komisija Disciplinska komisija ugotavlja kršitve delovnih obveznosti in odgovornost zaradi njih ter odloča o disciplinskih ukrepih ter o vračilu škode, povzročene s kršitvami delovnih obveznosti. Sestavljajo jo predsednik, namestnik predsednika in sedem članov, od katerih morata biti dva zunanja člana (z liste ZZD Sob), ki se volijo s tajnim glasovanjem, kot se volijo delegati v delavski svet. 3.2.10. Stalni organi delavskega sveta in drugi organi Stalni organi delavskega sveta so komisije: za delovna razmerja, stanovanjska komisija, za ugotavljanje škode in komisija za sredstva. Njihove pristojnosti, sestava in način izvolitev niso spremenjeni. V TOZD oz. DSSD se lahko v skladu z zakonom ali drugim samoupravnim splošnim aktom oblikujejo tudi drugi organi, ki niso določeni s statutom, delavski svet, komisije, direktor in drugi organi pa lahko oblikujejo delovna telesa, posebne komisije in podobno, ki naj proučujejo posamezna vprašanja, jih strokovno obdelujejo in pripravijo ustrezne predloge. 3.2.11. Delegati in delegacije TOZD oz. DSSD imajo delegate v delavskem svetu DO IMV in v skupščinah samoupravnih interesnih ter družbeno političnih skupnosti. Glede njihove izvolitve, sestave in dolžnosti in načina dela v primerjavi z obstoječim stanjem ni sprememb, v vsem pa so poudarjene dolžnosti in odgovornosti delegatov zlasti glede: udeležbe na sejah svojih organov (skupščin), pridobivanja stališč oz. smernic, rednega obveščanja delavcev in družbeno usklajenega zastopanja njihovih interesov. 3.2.12. Obveščanje Osnutek statutov podrobneje ureja obveščanje po osnovah, določenih z osnutki samoupravnih sporazumov o združevanju dela delavcev. Delavci moramo biti redno obveščeni o vseh vprašanjih dela in poslovanja v TOZD oz. DSSD in o delu organov in služb, vse v ustreznih rokih, zlasti pa ob predlogih odločitev, ob njihovem izvajanju in ob periodičnih oziroma zaključnih računih. Obveščanje se organizira po samoupravnih skupinah in zborih delavcev ter z objavami na oglasnih deskah, v internem glasilu, grafičnim prikazovanjem in vročanjem obvestil (pomembnejše zadeve). Za organiziranje obveščanja je odgovoren direktor oz. ustrezna služba. 3.2.13. Poslovodni organ Poslovodni organ TOZD je direktor, v DSSD pa ima ustrezno funkcijo vodja DSSD. Direktor vodi delo in poslovanje TOZD in usklajuje delovni proces v njej, predlaga poslovno politiko in ukrepe za njeno izvajanje, predlaga plan, izvršuje odločitve delavcev in delavskega sveta, izdaja odločbe in druge akte, daje delovne naloge in navodila delavcem za izvajanje posameznih nalog, skrbi za zakonitost dela TOZD in njeno pravilno materialno in finančno poslovanje in ima druge pristojnosti po zakonu in samoupravnih splošnih aktih, glede katerih ni sprememb. Analogne pravice, obveznosti in odgovornosti ima tudi vodja DSSD. Direktor je pri svojem delu samostojen, odgovoren pa je delavcem, delavskemu svetu TOZD in družbeni skupnosti. Vodja DSSD je odgovoren tudi poslovodnemu organu DO IMV in njenemu delavskemu svetu, enako pa velja tudi za direktorja TOZD skupnega pomena. Direktorja imenuje delavski svet TOZD, po posebnem razpisnem postopku in predlogu razpisne komisije. Vodjo DSSD in direktorja TOZD skupnega pomena imenuje delavski svet DO IMV, enako po razpisnem postopku, potem ko dobi mnenje delavskih svetov DSSD oz. TOZD skupnega pomena. Direktor TOZD in vodja DSSD se imenujeta za dobo štirih let, po tem času pa sta lahko imenovana ponovno. Direktor TOZD oz. vodja DSSD se lahko razrešita predčasno, če povzročata škodo, kršita predpise, če onemogočata uresničevanje samoupravnih pravic in iz drugih razlogov v skladu z zakonom. 3.2.14. Samoupravna delavska kontrola Komisijo samoupravne delavske kontrole, kot poseben organ, ima vsaka TOZD in DSSD. Po njej uresničujemo delavci nadzorstvo glede vseh vprašanj dela in poslovanja TOZD ter uresničevanja samoupravnih pravic, obveznosti in odgovornosti. Komisija šteje pet članov, ki se volijo za dve leti, s tajnim glasovanjem tako, kot delegati v delavski svet. 3.2.15. Medsebojne pravice in obveznosti do sindikata V TOZD in DSSD se organizirajo sindikalne organizacije, v katerih delavci obravnavamo in usklajujemo vsa vprašanja s področja družbenoekonomskih odnosov, delovnih razmerij, socialne politike in standarda delavcev, delitve čistega dohodka, osebnih dohodkov in skupne porabe, pogojev dela in planiranja. Sindikatu je potrebno pošiljati vse predloge odločitev in ima pravico dajati ustrezne predloge, sodelovati v poprejšnjih obravnavah, posredovati v reševanju sporov, sodelovati v disciplinskem postopku in sodelovati z ustreznimi organi. Delavci in pristojni organi smo dolžni zagotavljati sindikatu potrebne pogoje za njegovo delo in uresničevanje nalog. 3.2.16. Upravljanje, uporaba in razpolaganje z družbenimi sredstvi Osnutek statutov podrobneje opredeljuje pravice, obveznosti in odgovornosti glede upravljanja, uporabe in razpolaganja z družbenimi sredstvi, navedene v povzetkih osnutkov samoupravnih sporazumov o združevanju dela delavcev v TOZD oz. DSSD. Podrobneje opredeljuje odločanje o investicijah, za katere je potrebno pripraviti investicijske programe. 3.2.17. Planiranje Srednjeročni in letni plan pripravita direktor TOZD oz. vodja DSSD, njuna osnutka pa delavski svet. Osnutke planov obravnavamo delavci, o sprejetju pa odloča delavski svet. Za uresničevanje letnega plana določi direktor TOZD operativne mesečne ali druge plane za krajša obdobja. 3.2.18. SLO in DS Obrambni in samozaščitni ukrepi se določijo z obrambnim in varnostnim načrtom. V TOZD oz. DSSD se ustanovijo enote narodne zaščite in civilne zaščite, ki se lahko organizirajo skupno za več TOZD in DSSD. Obrambne in samozaščitne priprave se usklajujejo v DO IMV. 3.2.19. Poslovna tajnost — tajnost SLO Poslovna tajnost so podatki in listine, ki jih lahko določi delavski svet ali drug pristojni organ, ki so sporočene kot zaupne, ki vsebujejo ponudbe poslovnim partnerjem ali za razpis oz. natečaj in ki so posebnega družbenega pomena. Tajnost SLO so podatki oz. listine o delih za oborožene sile, o obrambnih oz. samozaščitnih pripravah in o ukrepih SLO oz. DS ter listine oz. podatki, ki jih kot tajne označi pristojni organ. Tajnost moramo varovati vsi delavci tudi po prenehanju delovnega razmerja v TOZD oz. DSSD, sporočajo pa jih lahko samo odgovorni delavci. Priloga k povzetkom samoupravnih sporazumov in statutov * Pregled statusnih določb samoupravnih sporazumov o združevanju in statutov za referendum 30. 10. 1986 Osnutki samoupravnih sporazumov o združevanju (dela delavcev v TOZD in DSSD ter TOZD v DO IMV) in statutov urejajo vprašanje družbeno pravnega položaja TOZD, DSSD in DO IMV z naslednjimi predlogi: 2.1. za TOZD Tovarna avtomobilov Novo mesto: v____________________________________J 2.1.1. Novo ime: TOZD Proizvodnja avtomobilov Novo mesto, o. sub. o. Skrajšano ime: TOZD Avtomobili, o. sub. o. 2.1.2. Sedež: Novo mesto, Zagrebška c. 18—20. 2.1.3. Dejavnosti: Glavna: proizvodnja osebnih avtomobilov, tovornjakov, gospodarskih vozil, vozil posebne namembnosti in gasilskih ter drugih posebnih vozil, proizvodnja šasij in izdelava karoserij za cestna vozila in proizvodnja motorjev ter drugih agregatov za cestna motorna vozila; Stranske: . — proizvodnja opreme za motorje, — proizvodnja delov, pribora in opreme za cestna vozila, — preoblikovanje pločevine in drugih kovinskih materialov, — površinska zaščita in barvanje oziroma lakiranje kovinskih materialov in izdelkov, — obdelava kovin in druge storitve kovinsko predelovalne obrti, — izdelava kovinskega reprodukcijskega materiala in orodij ter naprav in priprav, — popravila in vzdrževanje strojev, naprav in priprav, — popravila in vzdrževanje električnih strojev in drugih elektrotehničnih aparatov in naprav, — popravila in vzdrževanje transportnih sredstev, — vzdrževanje in popravila gradbenih objektov, — inštalacijska in završna dela v gradbeništvu, — proizvodnja in distribucija tople vode in pare za gretje, pogon in druge namene, proizvodnja oziroma prenos in distribucija zraka in proizvodnja oziroma prenos in distribucija drugih vrst energije, — prodaja proizvodov in storitev iz stranskih dejavnosti TOZD na drobno, — prodaja neuporabnega, odpadnega, iztrošenega in drugega oporečnega materiala, polproizvodov, proizvodov in drugega blaga iz dejavnosti in poslovanja TOZD. 2.1.4. Pooblastila v pravnem prometu: — prodaja storitev iz stranskih dejavnosti TOZD na drobno, — nabava materiala in pribora za opravljanje dejavnosti TOZD na drobno, in — prodaja neuporabnega, odpadnega, iztrošenega in drugega oporečnega materiala, polproizvodov, proizvodov in drugega blaga iz dejavnosti in poslovanja TOZD. 2.1.5. Odgovornost za obveznosti: — za svoje - z vsemi sredstvi, s katerimi razpolaga, — za obveznosti DO IMV — neomejena solidarna, — za obveznosti drugih TOZD v sestavi DO IMV - omejena subsidiarna (o. sub. o.) do vrednosti svojih rezervnih sredstev za preteklo poslovno leto. 2.1.6. Zastopanje in predstavljanje: TOZD zastopa in predstavalja njen individualni poslovodni organ — direktor. Direktor zastopa TOZD neomejeno v mejah njenih pooblastil v pravnem prometu (po tč. 2.1.4. in pooblastil v skladu z zakonom). V odsotnosti direktorja zastopata TOZD dva delavca s posebnimi pooblastili in odgovornostmi (vodilna delavca v TOZD), ki ju mora določiti statut TOZD (vpisana bosta v sodni register). Predlog, ki ga bomo vnesli v osnutek statuta naj oblikuje TOZD sama. 2 2 zaOOUR Tvornica servisne opreme Beli Manastir V__________________________________J 2.2.1. Novo ime: Proizvodnja avtomobilskih delov Beli Manastir, o. sub. o. Skrajšano ime: TOZD Avtomobilski deli, o. sub. o. 2.2.2. Sedež: Beli Manastir 2.2.3. Dejavnost: Glavna: Proizvodnja avtomobilskih delov in opreme ter pribora za cestna vozila; Stranske: — obdelava kovin, — druge storitve kovinsko predelovalne obrti, — proizvodnja opreme in pribora za popravila in vzdrževanje tirnih vozil, — prodaja proizvodov in storitev iz stranskih dejavnosti TOZD na drobno in — prodaja neuporabnega, odpadnega, iztrošenega in drugega oporečnega materiala, polproizvodov, proizvodov in drugega blaga iz dejavnosti in poslovanja TOZD. 2.2.4. Pooblastila v pravnem prometu 2.2.5. Odgovornost za obveznosti in 2.2.6. Zastopanje in predstavljanje, vse smiselno enako kot za TOZD Proizvodnja avtomobilov pod tč. 2.1.4., 2.1.5. in 2.1.6. Enako velja za vse ostale TOZD; zato določil njihovih samoupravnih sporazumov o združevanju dela delavcev in statutov o pooblastilih v pravnem prometu, odgovornosti za obveznosti in zastopanje ter predstav- ljanju v nadaljevanju ne navajamo. Izjema velja le delno za TOZD Razvojni inštitut in TOZD Commerce, na kar bomo opozorili. '2.3. za TOZD ' Tovarna prikolic Novo mesto v____________I____________/ 2.3.1. Novo ime: TOZD Proizvodnja prikolic Novo mesto, o. sub. o.; Skrajšano ime: TOZD Prikolice, o. sub. o.; 2.3.2. Sedež: Novo mesto, Zagrebška c. 18—20; 2.3.3. Dejavnost: Glavna: Proizvodnja avtomobilskih, stanovanjskih, tovornih in drugih prikolic, prikolic za taborjenje in drugih enot za taborjenje, začasno bivanje in prevoz. Stranske: — proizvodnja opreme in delov opreme za taborjenje in drugo bivanje v naravi in za prosti čas, — proizvodnja delov, opreme in pribora za proizvodnjo iz glavne dejavnosti, — proizvodnja delov, opreme in pribora za proizvodnjo iz glavne dejavnosti, — popravila in vzdrževanje proizvodov iz dejavnosti TOZD, — prodaja proizvodov in storitev iz stranskih dejavnosti TOZD in — prodaja neuporabnega, odpadnega, iztrošenega in drugega oporečnega materiala, polproizvodov, proizvodov in drugega blaga iz dejavnosti in poslovanja TOZD. 2.3.4., 2.3.5. in 2.3.6. — kot pod 2.1.4., 2.1.5. in 2.1.6. C ~ A 2.4. za TOZD Tovarna avtomobilskih prikolic Brežice 2.4.1. Novo ime: TOZD Montaža prikolic Brežice, o. sub. o.; Skrajšano ime: TOZD Montaža, o. sub. o.; 2.4.2. Sedež: Brežice; 2.4.3. Dejavnost: Glavna: Montaža avtomobilskih, stanovanjskih, tovornih in drugih prikolic, prikolic za taborjenje in drugih enot za taborjenje, začasno bivanje in prevoz. Stranske: — proizvodnja opreme in delov opreme za taborjenje in drugo bivanje v naravi in za prosti čas, — proizvodnja delov, opreme in pribora za proizvode iz glavne dejavnosti, popravila in vzdrževanje proizvodov iz dejavnosti TOZD, - prodaja proizvodov in storitev iz stranske dejavnosti TOZD in - prodaja neuporabnega, odpadnega, iztrošenega in drugega oporečnega materiala, polproizvodov, proizvodov in drugega blaga iz dejavnosti in poslovanja TOZD. 2.4.4., 2.4.5. in 2.4.6. — kot pod 2.1.4., 2.1.5. in 2.1.6. C ” 'N 2.5. za TOZD Tovarna opreme Mirna V______I______________________ 2.5A. Novo ime: TOZD Proizvodnja opreme Mirna, o. sub. o.; Skrajšano ime: TOZD Oprema, o. sub. o.; 2.5.2. Sedež: Mirna; in napravami, proizvodnja lesene embalaže in raznih drugih lesnih izdelkov, proizvodnja lesnih stavbnih elementov, proizvodnja galanterije iz lesa, popravilo in izdelava pohištva po posebnem naročilu in druge storitve lesno predelovalne obrti, prodaja proizvodov in storitev iz stranskih dejavnosti TOZD na drobno, in prodaja neuporabnega, odpadnega, iztrošenega in drugega oporečnega materiala, polproizvodov, proizvodov in drugega blaga iz dejavnosti in poslovanja TOZD. 2.6.4., 2.6.5. in 2.6.6. — kot pod 2.1.4., 2.1.5. in 2.1.6. f "N 2.7. za TOZD Tovarna oken in kovinske galanterije Šmarjeta v_________________________/ 2.5.3. Dejavnost: Glavna: Proizvodnja delov, pribora in opreme za cestna vozila; Stranske: — izdelava delov in sklopov za cestna vozila iz plastičnih mas (težka in lahka plastika), — izdelava orodij, priprav in naprav za proizvodnjo delov in sklopov iz dejavnosti TOZD, — izdelava kabelskih snopov in drugih elek-trovezij, — prodaja proizvodov in storitev TOZD iz njenih stranskih dejavnosti na drobno in — prodaja neuporabnega, odpadnega, iztrošenega in drugega oporečnega materiala, polproizvodov, proizvodov in drugega blaga iz dejavnosti in poslovanja TOZD. 2.5.4., 2.5.5. in 2.5.6. — kot pod 2.1.4., 2.1.5. in 2.1.6. ( 'N 2.6. za TOZD Tovarna opreme Črnomelj v________________________________LJ 2.6.1. Novo ime: TOZD Proizvodnja lesnih delov Črnomelj, o. sub. o.; Skraj šano ime: TOZD Lesni deli, o. sub. o.; 2.7.1. Novo ime: TOZD Proizvodnja plastičnih delov Šmarjeta o. sub. o.; Skrajšano ime: TOZD Plastični deli, o. sub. o.; 2.7.2. Sedež: Šmarjeta; • 2.7.3. Dejavnost: Glavna: Proizvodnja delov, elementov in profilov iz plastičnih mas za cestna vozila. Stranske: — proizvodnja delov in pribora za cestna vozila in — prodaja neuporabnega, odpadnega, iztrošenega in drugega oporečnega materiala, polproizvodov, proizvodov in drugega blaga iz dejavnosti in poslovanja TOZD. 2.7.4., 2.7.5. in 2.7.6. — kot pod 2.1.4., 2.1.5. in 2.1.6. 2.8. za TOZD Tovarna ploskovnega pohištva Podgorje Šentjernej v_______________ ___________________/ 2.8.1. Novo ime: 2.6.2. S«dež: Črnomelj; 2.6.3. Dejavnost: Glavna: Proizvodnja lesnih delov, elementov in opreme za cestna vozila. Stranske: — proizvodnja žaganega lesa, — storitve za žaganje lesa, — obdelava lesa z lesno obdelovalnimi stroji TOZD Proizvodnja pohištva Podgorje, o. sub. o.; Skrajšano ime: TOZD Podgorje, o. sub. o.; 2.8.2. Sedež: Šentjernej; 2.8.3. Dejavnost: Glavna: Proizvodnja lesenega pohištva in lesenih pohištvenih elementov za cestna vozila; Stranske: — proizodnja lesnih delov in elementov za cestna vozila, — obdelava lesa z lesno obdelovalnimi stroji in napravami, — proizvodnja lesene embalaže in raznih drugih lesnih izdelkov, — proizvodnja galanterije iz lesa, — popravilo in izdelava pohištva po posebnem naročilu in druge lesno predelovalne obrti, — prodaja proizvodov in storitev iz stranskih dejavnosti na drobno, in — prodaja neuporabnega, odpadnega, iztrošenega in drugega oporečnega materiala, polproizvodov in drugega blaga iz dejavnosti in poslovanja TOZD. 2.8.4., 2.8.5. in 2.8.6. — kot pod 2.1.4., 2.1.5. in 2.1.6. 2.9. za TOZD Razvojni inštitut , Novo mesto Ime: TOZD Razvojni inštitut Novo mesto o. sub. o.; Predloga skrajšanega imena ni; 2.9.2. Sedež: Novo mesto, Zagrebška c. 18—20; 2.9.3. Dejavnost: Glavna: Strokovna dela za razvoj cestnih vozil po obstoječih, novih in nadomestnih programih ter prenos tehnologije. Stranske: ~ izdelava projektne, konstrukcijske, tehnološke in druge dokumentacije za raziskovalno razvojna dela s področja dejavnosti TOZD, ~~ raziskovalno razvojna dela na področjih tehnologije, strojništva, lesarstva, metalurgije, kemije in na drugih področjih iz dejavnosti TOZD v sestavi DO IMV, ~ izdelava vzorcev (prototipov) cestnih vozil in njihova izdelava po posebnih naročilih, ~ izdelava merilne, kontrolne in servisne opreme s področja dejavnosti proizvodnje cestnih vozil, tehnični preizkusi, laboratorijske raziskave, izdaja certifikatov in druga dela za kontrolo kakovosti in količine blaga, razmnoževanje tehnične in druge dokumentacije, in prodaja neuporabnega, odpadnega, iztrošenega in drugega oporečnega materiala, polproizvodov, proizvodov in drugega blaga iz dejavnosti in poslovanja tozd. 2*9.4., 2.9.5. in 2.9.6. — kot pod 2*1.4., 2.1.5. in 2.1.6. 2-9.7. — TOZD Razvojni inštitut je (p delovnih osnutkih) TOZD skupneg Pomena v smislu določil v 403. členu zakon 0 združenem delu. Zato bo potrebno uredi Pjedsebojna razmerja med njo in drugin 1GZD s posebnim samoupravnim sporazi m°m o medsebojnih pravicah, obveznosti in odgovornostih (404. člen zakona o združenem delu), po načelih ki bodo urejena s samoupravnim sporazumom o združitvi v DO IMV. V osnutku samoupravnega sporazuma o združitvi v DO IMV so predvidena naslednja načela: — TOZD skupnega pomena se ne morejo izločiti iz sestave DO IMV brez soglasja vseh drugih TOZD, za katere opravljajo strokovna dela oziroma dejavnosti skupnega pomena, — TOZD skupnega pomena lahko opravljajo strokovna dela in dejavnosti skupnega pomena za druge samoupravne organizacije oziroma skupnosti le, če redno zadovoljuje potrebe in interese vseh TOZD v sestavi DO IMV, — poslovodne organe TOZD skupnega pomena imenuje delavski svet DO IMV, ko dobi mnenje delavskih svetov teh TOZD, pri opravljanju dejavnosti oziroma del skupnega pomena delajo poslovodni organi in delavci TOZD skupnega pomena po navodilih oziroma smernicah in nalogah poslovodnega organa DO IMV, ki mu odgovarjajo za svoje delo, poslovodni organi TOZD skupnega pomena pa so pri izvrševanju svojih pravic, obveznosti in odgovornosti odgovorni delavskemu svetu DO, za akte in dejanja TOZD skupnega pomena, ki se nanašajo na uresničevanje nalog, zaradi katerih so organizirane, (struktura del. razvid, kadrovski plan, povečanje števila delavcev...) je potrebno vnaprejšnje soglasje delavskega sveta DO IMV, in produkcijska in druga delovna sredstva, ki jih TOZD skupnega pomena zagotavljajo druge TOZD v sestavi DO IMV, ali jih pridobivajo z združevanjem z drugimi TOZD, so dolžni delavci TOZD skupnega pomena uporabljati izključno za namene, za katere so jih pridobili, v skladu z njihovo naravo, namenom in pravili uporabe, s skrbnostjo dobrega gospodarja, in na njih paziti ter jih varovati in zavarovati, glede razpolaganja z njimi pa imajo pravice, obveznosti in odgovornosti, določene s samoupravnim sporazumom o medsebojnih pravicah, obveznostih in odgovornostih. 2.10. za TOZD Commerce Novo mesto v._______________________________y 2.10.1. Ime: Predloga skrajšanega imena ni; 2.10.2. Sedež: Novo mesto, Zagrebška c. 18-20; 2.10.3. Dejavnost: Glavna: Raziskovanje trga, komercialni posli pri uresničevanju prometa blaga in storitev za TOZD v sestavi DO IMV in strokovna dela za kooperacijo in za druge oblike poslovnega združevanja, povezovanja in sodelovanja; Stranske: — prodaja proizvodov TOZD v sestavi DO IMV na drobno, — prodaja delov, rezervnih delov, opreme in pribora za proizvode TOZD, — prodaja oporečnih proizvodov TOZD in njihovih delov pribora in opreme, — prodaja rabljenih proizvodov TOZD s popravili in zamenjavami (staro za novo), — popravila in vzdrževanje proizvodov TOZD in njihovih delov, pribora ter opreme (servisne dejavnosti) in organiziranje servisno tehnične mreže, — prevoz proizvodov in drugega blaga za potrebe TOZD z lastnimi prevoznimi sredstvi, organiziranje prevoza po drugih organizacijah za prevoz in opravljanje ali organiziranje prekladalnih in drugih storitev za prevoz, — skladiščenje proizvodov in drugega blaga za potrebe TOZD, — konsignacijska skladiščenja, — hramba blaga za potrebe TOZD, dela za carinsko in drugo hrambo blaga, ki jo opravljajo carinski oziroma drugi organi in organizacije, in dela za organiziranje oziroma prekladanje, sortiranje, hrambo in druge storitve v zvezi z manipuliranjem z blagom, za njegovo carinjenje in za hrambo v zvezi s tem, — organiziranje proizvodnih in komercialnih dejavnosti v prostih carinskih conah in maloobmejnem prometu, — posojanje gospodarskih in osebnih vozil (rent-a-car) in organiziranje najemanje vozil, — prevoz delavcev v TOZD v službenih zadevah in organiziranje prevozov, — organiziranje prevozov delavcev na delo in iz dela, in — prodaja neuporabnega, odpadnega, iztrošenega i drugega oporečnega materiala oziroma blaga iz svojih dejavnosti in poslovanja. 2.10.4. Pooblastila v pravnem prometu: TOZD sklepa v svojem imenu in za svoj račun samoupravne sporazume in pogodbe ter opravlja druge pravne posle in dejanja iz svojih stranskih dejavnosti (tč. 2.10.3.). 2.10.5. Odgovornost za obveznosti — velja kot za druge TOZD 2.10.6. Zastopanje in predstavljanje — velja kot za druge TOZD (tč. 2.1.6.) 2.10.7. Tudi TOZD Commerce je predvidena kot TOZD skupnega pomena. Zato veljajo glede tega smiselno vse navedbe kot za TOZD Razvojni inštitut pod tč. 2.9.7. 2.11. Delovna skupnost: V---------------------------------- 2.11.1. Ime: Delovna skupnost za opravljanje skupnih del — pred tem se v zunanjih odnosih vedno navede firma DO IMV; Skrajšano ime: DSSD — z navedbo skrajšane firme DO IMV; Skrajšano ime se uporablja le v notranjih odnosih v DO; 2.11.2. Sedež: Na sedežu DO IMV; 2.11.3. Dejavnost: Skupna dela za: kadrovanje, pravne naloge, splošne naloge, družbeno prehrano, računovodstvo, poslovno planiranje in analize, organizacijo poslovanja in AOP, financiranje, zagotavljanje kakovosti, poslovno informatiko, posebne finančne službe in predstavništva DO IMV. 2.11.4. Pooblastila v pravnem prometu: DSSD sklepa v pravnem prometu v svojem imenu in za svoj račun samoupravne sporazume in pogodbe ter opravlja druge pravne posle in dejanja le za sredstva, iz celotnega prihodka, ki jih pridobi v svobodni menjavi dela s TOZD (osebni dohodki, skupna poraba). S temi sredstvi tudi upravlja in razpolaga. S sredstvi za delo DSSD upravljajo TOZD; izjemoma lahko v omejenem obsegu (amortizacija) z njimi razpolaga DSSD, če je tako določeno v samoupravnem sporazumu o medsebojnih pravicah, obveznostih in odgovornostih; DSSD ne sklepa pogodb oziroma drugih pravnih poslov, ki izhajajo iz njenih del, temveč jih le pripravlja. Sklepa jih DO IMV (njen pooblaščenec — predsednik kolegijskega poslovodnega organa in drugi), ki sicer lahko pooblasti druge, vendar še vedno v imenu DO IMV; 2.11.5. Odgovornost za obveznosti: DSSD odgovarja za svoje obveznosti z vsemi sredstvi, s katerimi razpolaga v smislu navedb v prvem odstavku tč. 2.11.4. DSSD že po samem zakonu ne odgovarja za obveznosti TOZD in DO, TOZD pa odgovarjajo le za obveznosti DSSD, ki izhajajo iz poslov skupnega pomena za TOZD oziroma DO; 2.11.6 Zastopanje in predstavljanje DSSD vodi vodja delovne skupnosti, kar podrobneje ureja statut v skladu s samoupravnim sporazumom o združitvi v DO. 2.11.7. Tudi za DSSD veljajo določila v 404. členu zakona o združenem delu, po katerih se uredijo medsebojne pravice, obveznosti in odgovornosti s posebnim samoupravnim sporazumom, smiselno tako, kot je navedeno za TOZD Razvojni inštitut pod tč. 2.9.7. ; -N 2.12 Za DO IMV: v_____________________________________ 2.12.1. Firma: Industrija motornih vozil Novo mesto, n. sol. o.; Skrajšana firma: IMV Novo mesto, n. sol. o.; 2.12.2. Sedež: Novo mesto, Zagrebška c. 18—20; 2.12.3. Dejavnost: Glede dejavnosti DO IMV so (po zakonu) zbir glavnih dejavnosti TOZD: — proizvodnja osebnih avtomobilov, tovornjakov, gospodarskih vozil, vozil posebne namembnosti in gasilskih ter drugih posebnih vozil, proizvodnje šasij in izdelava karoserij za cestna vozila in proizvodnja motorjev ter drugih agregatov za cestna motorna vozila, — proizvodnja avtomobilskih delov in opreme ter pribora za cestna vozila, — proizvodnja in montaža avtomobilskih, stanovanjskih, tovornih in drugih prikolic, prikolic za taborjenje in drugih enot za taborjenje, začasno bivanje in prevoz, — proizvodnja delov, opreme in pribora za cestna vozila, — proizvodnja lesnih delov, elementov in opreme za cestna vozila, — proizvodnja delov, elementov in profilov iz plastičnih mas za cestna vozila, — proizvodnja lesenega pohištva in lesenih pohištvenih elementov za cestna vozila, — strokovna dela za razvoj cestnih vozil po obstoječih, novih in nadomestnih programih ter prenos tehnologije, — raziskovanje trga, komercialni posli pri uresničevanju prometa blaga in storitev za TOZD v sestavi DO IMV in strokovna dela za kooperacijo za druge oblike poslovanega združevanja, povezovanja in sodelovanja; Stranske: — projektiranje in razvoj informacijskih sistemov ter obdelava podatkov z lastnimi stroji in napravami za strojno ali avtomatično obdelavo podatkov, — priprava in razdeljevanje toplih in hladnih jedil ter napitkov in — organiziranje letovanja, rekreacije in prostega časa v lastnih delavskih počitniških domovih, kampih in planinskih domovih; Za zunanjo trgovino: — izvoz proizvodov TOZD v sestavi DO IMV, — uvoz surovin, reprodukcijskega materiala in opreme, potrebne za opravljanje dejavnosti TOZD v sestavi DO IMV, — zastopanje tujih oseb, — izvoz proizvodov TOZD in uvoz surovin, reprodukcijskega materiala ter opreme v maloobmejnem prometu in — izvoz proizvodov in uvoz surovin ter reprodukcijskega materiala za druge organizacije združenega dela, s katerimi imajo TOZD oziroma DO IMV sklenjene pogodbe o proizvodni kooperaciji; 2.12.4. Pooblastila v pravnem prometu: DO IMV ima vsa pooblastila, razen tistih, ki so po samoupravnem sporazumu o združitvi pridržana TOZD v njeni sestavi; t.j. razen pooblastil za sklepanje samoupravnih sporazumov, pogodb in dsrugih pravnih poslov navedenih v tč. 2.1.4. (pooblastila proizvodnih TOZD) in 2.10.4. (pooblastila TOZD Commerce). 2.12.5. Odgovornost za obveznosti: DO IMV odgovarja za svoje obveznosti z vsemi sredstvi, s katerimi razpolaga; razpolaga pa z združenimi sredstvi in s sredstvi iz pravnih poslov, ki jih na podlagi pooblastil v smislu navedb v prejšnji točki sklepa za račun TOZD. Za obveznosti DO odgovarjajo hkrati neomejeno solidarno vse TOZD v njeni sestavi; 2.12.6. Zastopanje in predstavljanje: DO IMV zastopa in predstavlja predsednik njenega kolegijskega poslovodnega organa in sicer neomejeno, v mejah pooblastil DO v pravnem prometu (tč. 2.12.4.). V odsotnosti predsednika zastopajo DO podpredsedniki kolegijskega poslovodnega organa z enakimi pooblastili kot jih ima predsednik. Novo mesto, 26. 9. 1986 3.2.20. Samoupravni splošni akti in zapisniki V prejšnjih navedbah so bili našteti samoupravni splošni akti, o katerih odločamo delavci z osebnim izjavljanjem (referendum, zbori delavcev), druge pa sprejema delavski svet TOZD oz. DSSD. Ti so zlasti pravilniki: o delovnih razmerjih, o organizaciji in razvidu del oz. nalog, o cenah, o SLO in DS, o knjigovodstvu z inventuro in poslovniki ter drugi. Vse samoupravne splošne akte moramo pred sprejetjem obravnavati delavci (pripombe — predlogi) po sprejetju pa morajo biti objavljeni. Veljati začnejo po objavi, v rokih, ki jih določajo sami, če ne določajo rokov pa osmi dan po objavi. Samoupravni splošni akti lahko veljajo za nazaj, če je to skladno z zakonom, če dopušča narava odnosov, ki jih urejajo, če so bili sprejeti z osebnim izjavljanjem po večini delavcev ali če večina soglaša s tem in če ne posegajo v pravice tretjih ter ne posegajo v že pridobljene pravice. O delu zborov delavcev in organov se vodijo zapisniki, ki se najpozneje v roku osmih dni objavijo (če ne zadevajo že opisane tajnosti) in pošljejo sindikatu. 3.3. Samoupravni sporazum o združitvi v DO IMV V_______________________________) 3.3.1. Vsebina Samoupravni sporazum o združitvi samoupravnega temeljnega vprašanja združevanja dela in sredstev v DO IMV in skupnega dela oz. poslovanja v njej, zlasti pa: statuta DO (opredeljen v prilogi), osnov organiziranosti, planiranja, skupnega pridobivanja dohodka, združevanja sredstev, temeljnih odnosov s TOZD skupnega pomena in DSSD (opisani v prilogi) ~ uresničevanja samoupravljanja v DO, koordiniranja osnovnega procesa, skupnega urejanja delovnih razmerij, reševanja sporov, skupnih nalog SLO in DS, združevanja drugih TOZD in sprememb v samoupravni organiziranosti DO. ’ 3.3.2. Pomen Samoupravni sporazum o združitvi je temeljni samoupravni splošni akt v DO, Podlaga za skupno delo in za druge samo-||Pravne splošne akte ter za konstituiranje 3 3.3. Cilji in skupni interesi združitve osnutku Samoupravnega sporazuma združujemo delavci TOZD v DO IMV zlasti zaradi uresničevanja skupnih ciljev in ■nteresov, ki so: zadovoljevanje trga s programom cestnih vozil (avtomobilski in priko-uski program), povečevanje dohodka oz. učinkovitosti dela, zagotavljanje socialisti-crilh samoupravnih odnosov in zagotavljanja večjega zadovoljstva delavcev (uspeš- nejšega uresničevanja trdnejšega družbeno ekonomskega položaja). Cilji in skupni interesi združitve so osnovno vodilo pri delu v IMV, vse odločitve pa morajo biti, sicer se uveljavlja odgovornost ustreznih nosilcev oz. delavcev. 3.3.4. Samoupravna organiziranost V sestavi DO IMV so: proizvodne TOZD, TOZD skupnega pomena in DSSD, kar je razvidno iz prejšnjih navedb ter priloge -pregleda statutnih določb. V IMV se organizirajo tudi podjetja v tujini in predstavništva ter poslovne enote doma in v tujini. Podjetja v tujini ustanavlja DO IMV, predstavništva in poslovne enote pa DSSD in TOZD Commerce. DO IMV je odprta OZD, v katero se lahko združujejo tudi druge TOZD, ki izpolnjujejo proizvodno programske oz. poslovne pogoje. Organizacija in delitev dela v IMV se stalno dograjujeta, tako v TOZD, kot v DO, vse po enotnih oziroma po enotenih strokovnih podlagah oz. osnovah in merilih. V TOZD se organizirajo zlasti funkcije, potrebne za njihovo uspešno proizvodnjo in ekonomsko ter samoupravno celovitost, v DO pa funkcije za učinkovitost skupnega dela, zmanjševanje stroškov in nemoten delovni proces v celoti. Skupna strokovna dela se organizirajo celovito v TOZD skupnega pomena in v DSSD ter se ne smejo podvajati. 3.3.5. Planiranje DO IMV ima srednjeročni plan za obdobje petih let in letni plan s katerim se v letnem obdobju uresničuje srednjeročni plan. Osnovni plan je srednjeročni, ki se tako kot letni plan, sprejema na podlagi skupnih temeljev za pripravo srednjeročnih planov v DO IMV. Srednjeročni in letni plan sprejema delavski svet DO IMV, skupne temelje pa sprejemamo delavci v TOZD (ne v DSSD) z referendumom, z večino glasov vseh delavcev v vsaki TOZD. V DO IMV se lahko sprejemajo tudi skupni razvojni programi, ki se izvajajo z letnimi in operativnimi plani. Srednjeročni in letni plan morata temeljiti in biti skladna s skupnimi temelji, letni plan pa še s srednjeročnim. Plani TOZD morajo biti skladni s plani DO IMV, vsi pa morajo biti 'medsebojno usklajeni. TOZD, ki ne bi mogla izvajati obveznosti iz planov DO IMV začne postopek za njihove spremembe in jih ne sme enostransko opuščati, sicer začnejo delavski svet DO ali druge TOZD postopek pred sodiščem združenega dela. 3.3.6. Skupno ustvarjanje prihodka TOZD skupaj ustvarjajo prihodek v fazni proizvodnji (skupni prihodek) v dveh osnovnih programih, avtomobilskem in pri-koliškem, kar se uredi s posebnim samoupravnim sporazumom. Vsaka TOZD ima pravico udeležitve v skupnem prihodku sorazmerno kolikor je prispevala k njegovemu ustvarjanju. TOZD skupaj poslujejo in gospodarijo z denarnimi sredstvi. Za skupno poslovanje oz. gospodarjenje se ustanovi posebna finančna služba. Posebno finančno službo opravlja finančni odbor, v katerem imajo vsaka TOZD in DSSD enega delegata. 3.3.7. Združevanje sredstev TOZD združujejo sredstva za: investicije, financiranje novih proizvodov, medsebojno kreditiranje tekočega poslovanja in ohranjevanja likvidnosti, financiranje skupno dogovorjenih programov skupne porabe, financiranje skupnih propagandnih akcij, financiranje deviznih akcij, pokrivanje izgub in zagotavljanje materialne podlage dela DSSD. Obseg združevanja sredstev in podrobnejši nameni se določijo v planih, pri čemer pa TOZD združujejo: 80% svojega poslovnega sklada (namenjenega za investicije), oblikovanega po zaključnem računu in amortizacijo nad predpisanimi stopnjami, najmanj 40% svojih skladov skupne porabe in najmanj 40 % svojih rezervnih sredstev. TOZD združujejo sredstva (izključno preko DO IMV) tudi z drugimi OZD, za kar sklepa DO posebne samoupravne sporazume. TOZD so skupno odgovorne za riziko, ki je posledica skupne odločitve, vse sorazmerno udeleži v skupnem prihodku. Pri združevanju sredstev z drugimi se oblikuje skupni organ za skupno gospodarjenje, za nespoštovanje obveznosti pa se uveljavljajo odškodnina in dogovorjene sankcije. 3.3.8. Motnje v poslovanju in sankcije TOZD, pri katerih nastopijo motnje v poslovanju (opisane v izvlečkih samoupravnih sporazumov o združevanju dela delavcev) mora najpozneje v dveh mesecih sprejeti program sklepov za njihovo odpravo. TOZD, ki posluje z izgubo mora opraviti sanacijo kot določa zakon (sanacijski program). Sanacijski program obravnava tudi delavski svet DO IMV, ki (lahko) sprejme sklep o pokrivanju izgube. DO IMV oz. TOZD pokrijejo izgubo druge TOZD pod pogoji: da je TOZD z izgubo sprejela izvedljiv sanacijski program, sanacija pa je ekonomsko upravičena, da izguba ni nastala zaradi lastnih naložb oz. da TOZD z izgubo ni vlagala investicijskih sredstev v nasprotju s planom DO IMV, da TOZD z izgubo ni izplačevala večjih osebnih dohodkov kot je določeno s skupnimi osnovami oz. merili v DO IMV in da TOZD z izgubo uporabi najprej svoja sredstva za pokritje. 3.3.9. TOZD skupnega pomena in DSSD Načela za urejanje medsebojnih razmerij s TOZD skupnega pomena in DSSD ter njihove dejavnosti oz. dela so opisana v prilogi — pregled statusnih določb... 3.3.10. Uresničevanje samoupravljanja Organi DO IMV so: delavski svet, poslovodni odbor, odbor samoupravne delavske kontrole in drugi organi v skladu z zakonom. Delavski svet je organ upravljanja DO IM V, ki odloča o njenem delu in poslovanju. Sestavljajo ga delegati delavcev vseh TOZD in DSSD tako, da ima vsaka TOZD v delavskem svetu DO IMV na vsakih 300 delavcev enega delegata, za preostanek, ki presega 150 delavcev pa še po enega delegata, vendar ne manj kot dva delegata. DSSD ima v delavskem svetu DO IMV dva delegata. Delegati delavskega sveta DO IMV se volijo v TOZD in DSSD, s tajnim glasovanjem, za dobo dveh let, tako kot delegati v delavske svete TOZD oz. DSSD. Nihče ne more biti izvoljen več kot dvakrat zaporedoma, izvoljeni pa ne morejo biti: predsednik in člani poslovodnega odbora, direktorji TOZD in delavci s posebnimi pooblastili in odgovornostmi ter predsednik in člani odbora samoupravne delavske kontrole v DO IMV. Poslovodni odbor je kolegijski poslovodni organ DO IMV, ki organizira in usklajuje delovni proces v njej, vodi skupno delo in poslovanje, skrbi za zakonitost dela v DO, predlaga in izvaja poslovno politiko in plan, izvršuje odločitve delavcev in delavskega sveta, ter izdaja naloge v skupnih zadevah in ima druge, že znane pristojnosti v skladu z zakonom. Poslovodni odbor sestavljajo predsednik in pet podpredsednikov za področja: finančnih zadev, poslovne informatike, prikoliškega programa, avtomobilskega programa, prodaje avtomobilskega programa, planiranja in splošnih zadev. Predsednika in podpredsednike poslovodnega odbora imenuje delavski svet DO IMV, po posebnem razpisnem postopku in predlogu razpisne komisije. Poslovodni odbor je pri svojem delu samostojen in odgovoren delavcem, delavskemu svetu DO IMV in družbeni skupnosti (za zakonitost in družbene obveznosti). Odbor samoupravne delavske kontrole je poseben organ, po katerem uresničujemo delavci nadzor glede vseh zadev skupnega dela in poslovanja ter uresničevanja samostojnih pravic v DO IMV. Sestavljajo ga delegati delavcev TOZD in DSSD tako, da ima vsaka TOZD in DSSD v odboru samoupravne delavske kontrole dva delegata, ki se volijo s tajnim glasovanjem, za dobo dveh let, kot delegati v delavskem svetu DO IMV. Drugi organi DO IMV se oblikujejo na podlagi drugih samoupravnih splošnih aktov v skladu z zakonom in so lahko stalni ali začasni (komisije, delovna telesa in podobno). Osnutek samoupravnega sporazuma o združitvi v DO IMV opredeljuje odgovornost delegatov primerno enako kot je opisano za osnutek statutov TOZD, s poudarkom na obveznosti udeležbe pri delu organov, v katere so izvoljeni, obveščanja delavcev in pridobivanja smernic oz. stališč. 3.3.11. Koordiniranje delovnega procesa Delovni oz. poslovni proces TOZD in DSSD mora biti v DO IMV medsebojno usklajen. Koordinirajo ga samoupravni organi DO, zlasti pa poslovodni odbor, ki izdaja ustrezne naloge in zadolžitve. Direktorji TOZD morajo medsebojno sodelovati in izvajati svoje naloge za uresničevanje skupnih nalog in planov DO IMV. Kakor tudi naloge, ki jim jih izda (v skupnih zadevah) poslovodni odbor, za kar so odgovorni. Za usklajevanje delovnega procesa se oblikujejo tudi kolegij in področni kolegij. 3.3.12. Skupno urejanje delovnih razmerij Osnutek določa skupne osnove in merila, na podlagi katerih urejamo delavci (v njihovih mejah) pravice, obveznosti in odgovornosti iz delavnih razmerij s samoupravnimi splošnimi akti svojih TOZD oz. DSSD. Gre za urejanje pravic, obveznosti in odgovornosti pri sklenitvi delovnega razmerja, delovnem času, razporejanju delavcev, urejanju pripravništva, določanjih letnih dopustov (z odštevanjem), odsotnosti z dela, odpovednem roku in varstvu invalidov. Vse je predlagano po sedanji, že znani ureditvi v skladu z zakonom (členi 101 do 107) razen pri odsotnostih z dela kjer so razlike, zaradi popolnejše izrabe produktivnega delovnega časa oziroma nujnega zmanjšanja odsotnosti. 3.3.13. Reševanje sporov Za reševanje sporov se ustanovi v DO IMV notranja arbitraža, kot stalno samoupravno sodišče. Rešuje vse spore iz notranjih družbenoekonomskih in drugih samoupravnih odnosov. Notranjo arbitražo sestavljajo stalni arbitri, ki jih voli delavski svet DO IMV na posebno listo, na kateri ima vsaka TOZD, DSSD in delavski svet DO tri arbitre. Konkretne spore rešuje arbitražni senat, v katerega izbere vsaka udeleženka v sporu (iz liste) enega arbitra, predsednika pa določijo skupno. Arbitražni senat je dolžan najprej posredovati za sporazumno rešitev sporov (poravnava) če to ne uspe, pa izdaja odločbe, ki so izvršljive. 3.3.14 SLO in DSZ V DO IMV se določajo in uresničujejo skupne naloge s področja SLO in DS ter usklajujejo vse akcije v TOZD in DSSD. Vse naloge se izvajajo na podlagi in v skladu z obrambnim ter varnostnim načrtom DO. Skupni organ za urejanje zadev SLO in DSZ je Komite za SLO in DSZ DO IMV, lahko pa se oblikujejo (v skladu z zakonom) tudi drugi organi. 3.3.15. Spremembe v samoupravni organiziranosti TOZD, ki se želi združiti v DO IMV mora sprejeti samoupravni sporazum o združitvi v DO z združitvijo pa morajo soglašati vse druge že združene TOZD. TOZD, ki se želi izločiti iz sestava DO IMV mora poslati sklep o izločitvi v osmih dneh vsem drugim TOZD, te pa lahko začnejo v nadaljnjih 30 dneh spor pred sodiščem združenega dela. TOZD skupnega pomena se lahko izloči samo s soglasjem vseh drugih TOZD. TOZD se ne more izločiti, če bi to v nasprotju s splošnim interesom bistveno otežilo ali onemogočilo delo v drugih TOZD oz. v DO IMV, ob izločitvi pa sklenejo vse TOZD posebni samoupravni sporazum za ureditev medsebojnih pravic in obveznosti in za povrnitev morebitne škode, nastale z izločitvijo. DO IMV lahko sama ali z drugimi OZD oz. skupnostmi ustanovi novo DO. Akt o ustanovitvi oz. soustanovitvi sprejme delavski svet DO IMV. 3.3.16. Izpolnjevanje samoupravnega sporazuma Samoupravni sporazum o. združitvi v DO IMV so dolžni v mejah svojih nalog vedno izpolnjevati vse TOZD in DSSD, organi in delavci, sicer jih zadenejo sankcije. Sankcije so samoupravne (seznanjanje delavcev, objava, pismeni javni opomin, odtegovanje ugodnosti po samoupravnem sporazumu) in disciplinske za odgovorne delavce. ( \ 3.4. Statut DO IMV v____________________________________J 3.4.1. Vsebina Osnutek statuta DO IMV vsebuje zlasti določbe, s katerim se dopolnjujejo statusne določbe samoupravnega sporazuma o združitvi (znak razlikovanja, pečat in načela za zastopanje) in določbe o načelih za urejanje notranje organizacije, o postopkih za uresničevanje samoupravljanja, o obveščanju delavcev, o varovanju tajnosti in o samoupravnih splošnih aktih. 3.4.2. Pomen Tako kot statut TOZD je tudi Statut DO »drugi temeljni samoupravni splošni akt bolj organizacijske narave«, ki vsebuje zlasti postopke za uresničevanje medsebojnih pravic, obveznosti in odgovornosti, določenih s samoupravnim sporazumom o združitvi v DO oz. na njegovi podlagi. Za razliko od statuta TOZD sicer ni konstitutivnega pomena (ni pogoj za vpis DO v sodni register), vendar je pomemben, ker je podlaga, drugim samoupravnim splošnim aktom DO, ki morajo biti skladni z njimi. 3.4.3. Načela za urejanje notranje organizacije Osnutek statuta nedvoumno nakazuje (v povezanosti pri proizvodnji cestnih vozil) oblikovanje dveh programov: avtomobilskega in prikoliškega, njuna delitev in medsebojno povezovanje pa se uredi s samoupravnim sporazumom in plani, kot je že navedeno. Notranja organizacija in delitev dela v TOZD, DSSD in DO IMV se ureja po enotnih oz. poenotenih strokovnih podlagah ali osnovah in merilih, po že navedenih načelih: popolnejše izrabe proizvajalnih in drugih delovnih zmogljivosti, izrabe delovnega časa, pogojev in sredstev in podobno. Notranja organizacija v TOZD in DSSD se ureja z njihovimi samoupravnimi splošnimi akti (pravilniki) o organizaciji in razvidu del oz. nalog, ki morajo biti v celoti skladni z enotno metodologijo DO IM V. Organi upravljanja TOZD oz. DSSD morajo zavrniti vsak akt, ki je v neskladju ali v nasprotju z enotno metodologijo oz. ne bi bil pripravljen po predpisanem postopku (obravnava in uskladitev po strokovni službi in posebni skupni komisiji), direktorji TOZD oz. vodja DSSD pa so ga dolžni zadržati. 3.4.4. Uresničevanje samoupravljanja Delavci uresničujemo samoupravljanje v DO IMV z: odločanjem — z referendumom in na zborih delavcev v TOZD oz. DSSD ter po svojih delegatih, in s kontrolo - izvrševanja sklepov, dela organov in dela DSSD. Na referendumu odločamo delavci o: samoupravnem sporazumu o združitvi v DO IMV, o statutu DO, o samoupravnem sporazumu o razporeditvi sredstev, pravic in obveznosti na novo TOZD, o samoupravnem sporazumu o skupnih osnovah in merilih za delitev sredstev za osebne dohodke in skupno porabo in o drugih vprašanjih, določenih z zakonom. Referendum se izvede v TOZD (in DSSD), po že opisanih pravilih, razpiše ga delavski svet DO IMV, vodi pa ga posebna skupna komisija. Referendumska »odločitev za DO IMV« je sprejeta, če je zanjo glasovala večina vseh delavcev v vsaki TOZD. Zbori delavcev za skupne odločitve v DO IMV se organizirajo v TOZD in DSSD po njihovih, že opisanih pravilih. Skupna odločitev je na zborih delavcev sprejeta, če je glasovala zanjo večina vseh delavcev v vsaki TOZD (in DSSD). Delavci odločamo na zborih delavcev v skupnih zadevah o: samoupravnem sporazumu o urejanju odnosov pri skupnem ustvarjanju dohodka, o samoupravnih sporazumih o medsebojnih pravicah, obveznostih in odgovornostih s TOZD skupnega Pomena in DSSD, o samoupravnem sporazumu o posebni finančni službi in o drugih zadevah, določenih z drugimi samoupravnimi splošnimi akti v skladu z zakonom. Za vse predloge skupnih odločitev, o katerih odločamo delavci z osebnim izjavljanjem je odgovoren poslovodni organ, določi pa jih delavski svet DO IMV. Biti morajo obrazloženi in objavljeni, pred odločanjem Pa jih moramo obravnavati delavci v Poprejšnjih obravnavah v TOZD (in DSSD). Osnutek statuta ureja v nadaljevanju postopek volitev in odpoklica delegatov v delavski svet DO IMV, način njegovega dela, odgovornost delegatov, način imenovanja in razrešitve poslovodnega odbora, postopke obveščanja in način dela odbora samoupravne delavske kontrole, kar je kratko in v zadostni meri že opisano, analogno pa veljajo tudi razlage osnutka statutov TOZD, (le da gre za skupne zadeve v DO IMV). 3.4.5. Obveznosti do sindikata V DO IMV se oblikuje Konferenca OOZS z analognimi medsebojnimi dolžnostmi v skupnih zadevah kot veljajo za OOZS v TOZD in DSSD. 3.4.6. Poslovna tajnost in tajnost SLO IN DS Tudi za povzetke določb o tajnosti lahko uporabimo obrazložitve glede tajnosti v TOZD. Tudi v tem primeru gre za enake podatke in listine, le da se nanašajo na DO. Varovati smo jih dolžni vsi delavci v TOZD in DSSD, drugim pa jih lahko sporočajo le poslovodni odbor in s posebnim aktom pooblaščeni delavci. 3.4.7. Samoupravni splošni akti Samoupravni splošni akti so v glavnem našteti v točki 3.4.4. Poleg teh sprejema delavski svet tudi druge, kot so pravilniki o enotnih postopkih v DO IMV in poslovniki za delo organov. Vsi akti morajo biti pred odločanjem o sprejetju v obravnavah pred delavci v TOZD in DSSD, po sprejetju pa morajo biti objavljeni. . Glede objave, veljavnosti in veljavnosti za nazaj veljajo smiselno navedbe za samoupravne splošne akte TOZD. ‘ N 3.5. Samoupravni sporazum o razporeditvi sredstev, pravic in obveznosti na novo TOZD Razvojni inštitut v__________________________________ Vsebina in pomen samoupravnega sporazuma je: — da obstoječe TOZD razporedijo novo organizirani TOZD Razvojni inštitut ustrezna osnovna sredstva, s katerimi so delali delavci Razvojnega sektorja na dan 31. 12. 1985; — da DSSD, čigar sestavni del je bil doslej tudi Razvojni sektor, razporedi novi TOZD ustrezna sredstva za njeno delo in za osebne in skupne potrebe. Navedena sredstva in njihovi viri se razporedijo po stanju na dan 31. 12. 1985. Nabavna vrednost osnovnih sredstev v TOZD Razvojni inštitut bo s sprejetjem sporazuma znašala din 111.418.769,39, od tega bo TOZD Tovarna avtomobilov prenesla v Razvojni inštitut za 105.422.404,24 din osnovnih sredstev, kar pomeni, da bomo odslej imeli dovolj amortizacijskih sredstev za nadomeščanje oziroma nakup nove opreme. Skupna sedanja vrednost osnovnih sredstev bo znašala 57.672.281,00 din. Vrednost objektov se bo prenesla v novo TOZD Razvojni inštitut takrat, ko bo dokončno urejena prostorska ureditev v IMV. Iz DSSD se prenesejo na novo TOZD Razvojni inštitut naslednja sredstva in njihovi viri: A. AKTIVA (sredstva) din 1. Poslovna sredstva terjatve do TOZD, terjatve iz posl. razmerij, zaloge, plasmaji, osn. sredstva v uporabi, popravek vred. osn. sredstev 295.589.529,84 2. Sredstva solidarnosti 744.877,25 3. Sredstva za stanovanjske potrebe sk. porabe 74.739.474,95 4. Sredstva za druge potrebe skupne porabe 349.948,00 SKUPAJ AKTIVA 371.423.830,04 B. PASIVA (viri sredstev) din 1. Viri poslovnih sredstev trajni viri poslovnih sredstev, obveznosti iz poslovnih razmerij, obveznosti za davke in prispevke, obveznosti do TOZD, pasivne časovne razmejitve 295.589.529,84 2. Viri sredstev solidarnosti 744.877,25 3. Viri sredstev za stanovanjske potrebe sk. porabe 74.739.474,95 4. Viri sredstev za druge potrebe sk. porabe 349.948,00 371.423.830,04 Samoupravni sporazum o razporeditvi sredstev, pravic in obveznosti na novo TOZD Razvojni inštitut je konstitutivnega pomena — pogoj za dokončno konstituiranje TOZD in za njen vpis v sodni register. BELEŽKE: r BELEŽKE: BELEŽKE: