Izvestja 101 Pustne seme na Cerkljanskem^ Prof. Miklavž Kuret \ v našem narodopisju so doslej sikoraj neznane pustne šeme na C e r-j kij anskem, dasi niso nič manj zanimive od panonskih korantov, : pickov in drugih.' \ Cerkno z okolišem tvori po svoji zemljepisni legi od sveta dokaj i odmaknjen del slovenskega ozemlja in je moglo zato ohraniti običaje, ki; so drugod že zdavnaj izginili. Sem spadajo tudi pustne šeme. Posebnost i cerkljanskih šem so lesene izrezljane krinke (»larfe«), ki predstavljajo; čisto določene tipe. Krinke so stare in se dedujejo iz rodu v rod, delajo j pa jih spretni podobarji tudi še dandanes. V Ljubljani jih poseduje nekaj : cerkljanski rojak g. Peter B r e 1 i h. Tipi šem so v glavnem naslednji: ; 1. Pust. Obleko ima vso našito z mahom, da ni obleke same pravi nič videti. Na glavi ima prav tako našito čepico z rogovi iz mahu. V roki nosi smreko. 2. »Ta star'«. Obtlečen je v narodno nošo, ima rdeče volnene noga-1 vice, kratke irhaste hlače, bel, doma pleten jopič, na glavi pa klobuk z j izredno širokimi krajevci. V rokah nosi bat (kij), kot ga rabijo drvarji za! zabijanje zagozd. | 3. »Ta stara«. Oblečena je v običajiuo žensko nošo. j 4. T a terjast'«. Ime ima po »terju«, to je po nitkah (predivnih j resah), ki nastajajo pri tkanju (?). Ves je namreč pošit s takimi behmi ! resami (nitkami), na glavi nosi koničasto čepico, katere konica je podalj-j Sana s palico; tudi ta pahca je vsa prekrita s terjem, da vihrajo nitke, z nje. Krinko ima grozno, ker mu molijo iz ust dolgi zobje. \ 5. »T a b r š 1 j a n a s t'«. Ves je pokrit z bršljanom, list je našit pri j listu, da je komaj kaj videti izpod bršljana. Tudi kapo ima bršljanasto. j Na pustni torek se vseh pet šem v sipremstvu vaščanov podi po vasi, ob treh popoldne ipa se na trgu izvrši ubijanje Pusta. »Ta star'« d^^gne bat in hoče mahniti po njem, toda zmoti ga Ikatera od ostalih šem, tako ] da mu Pust uide in ga mora spet loviti. Tako se zgodi še enkrat, tretjič pa mu le uspe, da ga pobije na tla. Naložijo nato Pusta na »vozico« (dvo- kolesni voziček) in ga odpeljejo. S tem je pusta konec. i Brž ko bodo časi dopuščali, bo treba ta običaj na licu mesta natanko ; preučiti. Treba si ga bo ogledati, ga fotografirati (še bolje filmati), nakar j bo mogoče začeti s tolmačenjem vseh petero tipov. \ Jedro obredja] je vsekakor na dlani: ubijanje zimskega demona, kakor i ga poznamo v dvoboju štajerskega Zelenega Jurija z Raboljem. Skladaj se tudi Pustova šema z njegovim bajeslovnim značajem: mahovinasta ; obleka, rogovi. Smreko bo treba pojasniti. Iz dobljenih opisov ni jasna vloga i »ta bršljanastega«. Ali naj predstavlja novo spomladansko božanstvo, Ze-j lenega Jurija? Zanimivo pa je pri tem, da pobije Pusta »ta star'«, ne »ta! bršljanast'«. Nejasni sta tudi vlogi zagonetnega »ta terjastega« in »ta stare«. J Pri nabiranju gradiva za narodopisno monografijo o jaslicah na Sloven- skem sem dobil od cerkljanskega rojaka, gosip. prof. Cirila P e t e r n e 1 j a , slučajno tudi naslednje podatke, ki jih je nato še dopolnil g. Andrej Jut m an, služitelj drž. železnic v Ljubljani. Obema se na tem mestu zahvaljujem. — Por.