-FUP** Leto III.,ÝU št. 3 Ankaran, oktober2009 2010 Ankaran, 20. 1. marec ANKARAN ŠE ZADNJIČ NA USTAVNO SODIŠČE REPUBLIKE SLOVENIJE! POGUMNO V 2009, LETO USTANOVITVE OBČINE ANKARAN! Javna obravnava Pobude za presojo ustavnosti in zakonitosti Zakona o ustanovitvi občin ter določitvi njihovih območij (ZUODNO-UPB1 – Uradni list RS št. 108/2006) zadeva št. U-I-137/10 Ljubljana, 4. november 2010 1 POBUDA ZA USTANOVITEV OBČINE ANKARAN 3. vmesno poročilo o opravljenem delu in aktivnostih Pobude za ustanovitev občine Ankaran v letu 2010 Spoštovane krajanke, spoštovani krajani! Čeprav se v Pobudi za ustanovitev Občine Ankaran v teh dneh nikakor ne moremo pohvaliti z obilico prostega časa, saj priprave na sklepno dejanje pred Ustavnim sodiščem RS zahtevajo obsežna pripravljalna dela, čutim dolžnost, da vas s to številko Svobodne Amfore na kratko obvestim o okoliščinah in nadaljnjih korakih ustanavljanja samostojne Občine Ankaran. V letošnjem letu smo našo pozornost in energijo usmerili izključno na državne organe RS v Ljubljani, zato se komu na videz zdi, da je naše delo v Ankaranu zastalo. A zgolj navidez. V tokratnem poročilu boste lahko prebrali, kaj vse smo počeli v Pobudi. Prav je, da spomnimo, da je bil predlog za začetek postopka za ustanovitev Občine Ankaran ter za določitev njenega območja v Državnem zboru Republike Slovenije vložen že davnega 24. julija 2008. Odločitev za začetek postopka za ustanovitev samostojne Občine Ankaran, ki jo vidimo kot edino možnost za zaščito Ankarana, smo pobudniki sprejeli na podlagi ponovne odločbe Ustavnega sodišča RS (29. maj 2008) o neustavnosti Mestne občine Koper in soglasnih sklepov zbora krajanov Ankarana (Debeli rtič, 16. maj 2008) ter tudi Sveta KS Ankaran (24. julij 2008) o odločnem nasprotovanju pospešeni prodaji zemljišč in načrtovani intenzivni stanovanjski in apartmajski pozidavi v Ankaranu ter načrtovani brutalni spremembi meja naselij oziroma prepolovitvi KS Ankaran, kar je bila in je še vedno namera vodstva oziroma Sveta Mestne občine Koper (glej: 15. seja Sveta MOK, 24. julij 2008). Zaradi novega sklica poslancev DZ smo dne 05. februarja 2008 v Državnem zboru Republike Slovenije ponovno vložili pobudo za ustanovitev samostojne Občine Ankaran in s tem omogočili nadaljevanje naših prizadevanj za izvedbo referenduma. Dne 25. septembra 2009 je DZ RS sprejel odlok o razpisu referenduma o ustanovitvi Občine Ankaran, kar je pomenilo sklepni del postopka za ustanovitev Občine. Na referendumu o samostojnem Ankaranu in naši prihodnosti smo se odločali 8. novembra 2009 in ob 64-odstotni udeležbi smo se z okoli 60 – 65 odstotki ZA (zaradi nezakonitega priseljevanja - uradna ugotovitev Komisije RS za preprečevnje korupcije - »volivcev« v Ankaran, je izid bistveno večji od »uradnega« izida ZA, ki znaša 56,2 odstotka) odločili za samostojno Občino Ankaran. Ko je uradni izid referendumskga rezultata 3. decembra 2009 potrdil tudi DZ RS, je bilo pred nami le še sklepno dejanje, to je vpis nove občine Ankaran v Zakon o ustanovitvi občin. Iz Urada predsednika Republike Slovenije so poklicali na Pobudo, za januar 2010 smo dogovarjali srečanje Ankarančanov s predsednikom dr. Danilom Türkom. Vse je kazalo, da bo po izpeljanih lokalnih volitvah v jeseni 2010 četrta obalna občina zaživela 1. januarja 2011. Nato se je začelo. Na začetku prav nežno. Vlada RS je s pripravo besedila sprememb (gre za precej kratko besedilo) Zakona o občinah (narazumno) močno zamujala. Novi minister za lokalno samoupravo mag. Gjerkeš je nato Zakon »po pomoti« namesto v parlament poslal na koalicijsko usklajevanje (!). Ko so »izgubljeni« Zakon ponovno našli in je končno romal pred poslance, je bilo že jasno, da bo lahko zaradi časovne stiske z izpeljavo lokalnih volitev prišlo do zapletov. Nato je, tako rekoč pred obravnavo Zakona v DZ kot strela z jasnega, predsednik uprave Luke Koper, d.d., dr. Gregor Veselko z odprtim pismom dne 24. februarja 2010 ugotovil, da bi morebiten nastanek nove Občine Ankaran razdelil območje koprskega pristanišča na dve občini. Izrazil je resno zaskrbljenost, oziroma povzel, da bi bila ustanovitev Občine Ankaran za Luko Koper, d.d., slaba. To lahko tudi obrnemo: če Občine Ankaran ne bi bilo, bi to Luki Koper, d.d., odgovarjalo. V bistvu je dr. Veselko povzel stališče Občinskega sveta Mestne občine Koper z dne 10. septembra 2008, da je »ustanovitev Občine Ankaran, zlasti pa še v takem obsegu absolutno nesprejemljiva in škodljiva tako za Mestno občino Koper, kot tudi za širšo regijo in državo kot večinskega lastnika Luke Koper«. Samo dve uri kasneje je poslanec dr. Luka Juri izrazil zaskrbljenost in ugotovil, da je »pismo vodstva Luke Koper, s katerim opozarja na morebitne posledice, ki bi jih imela ustanovitev občine Ankaran, vsekakor vredno premisleka. Zato bi kazalo pred ustanovitvijo občine Ankaran še enkrat premisliti ... Sledila je dramatična obravnava Zakona v DZ. Na odboru DZ ZLRR so iz besedila črtali Občino Ankaran in ohranili le Občino Mirna, na plenarni seji so nato poslanci z amandmajem v besedilo Zakona vrnili tudi Občino Ankaran in 30. marca 2010 je Državni zbor z rezultatom 39 ZA : 20 PROTI sprejel Zakon o ustanovitvi občin, ki je vključeval tudi Občino Ankaran. A razloga za veselje ni bilo, v zraku je že bilo čutiti aktivnosti Državnega sveta. Začela se je vojna Župan Boris Popovič je po Obali zganjal cel cirkus in zbiral podpise proti Občini Ankaran, v Državnem svetu RS je lobiral za veto na sprejeti Zakon o Občini Ankaran. To mu je 6. aprila 2010 uspelo in Državni zbor je o ustanovitvi Občine Ankaran ponovno odločal 22. aprila. Za ponovno potrditev je bila potrebna absolutna večina, to je več kot polovica vseh poslancev. Na še veliko bolj dramatični seji kot prvič (tehnične službe v DZ so celo izklopile zvok iz neposrednega TV prenosa seje, ker vsebine niso bile pri merne za javnost) je nastopil tudi koprski župan kot predstavnik DS in med drugim povedal: “Ustanovitev občine Ankaran je vprašanje spoštovanja zakonodaje, spoštovanja pravne države, spoštovanje pravic manjšin na multikulturnem in narodnostno mešanem območju je vprašanje branika slovenstva na zahodni meji. Je vprašanje pogajalskih moči in pozicije države Slovenije v pogovorih s sosednjo državo, državo Italijo in je tudi vprašanje bodočega razvoja države Slovenije, je vprašanje smiselnosti izgradnje drugega tira, je vprašanje smiselnosti poteka petega vse evropskega koridorja po naši državi, vprašanje potrebe naše države po dostopu na odprto morje.” (!)(?) Za sprejetje zakona je glasovalo 45 poslank in poslancev, 9 jih je bilo proti, 36 poslancev je bilo odsotnih (!) ali niso oddali glasu. Predsednik Državnega zbora RS je razglasil odločitev: »Ugotavljam, da zakon ni sprejet!«. Dobljenih 45 glasov je polovica od 90, kot je vseh poslancev DZ in več kot polovica od 89, ki poslansko funkcijo trenutno v DZ opravljajo (eden je nepravnomočno obsojen v priporu). Je bil zakon v drugo sprejet? »Ne«, je bilo uradno tolmačenje. Zakon ni bil sprejet in postopek ustanavljanja Občine Ankaran se je dne 22. aprila 2010 zaključil. Državni zbor Republike Slovenije torej Občine Ankaran ni ustanovil, čeprav Ankaran za občino izpolnjuje vse zakonske pogoje. Nastanek občine sledi odločbam Ustavnega sodišča RS, njena ustanovitev temelji na volji in referendumski odločitvi prebivalcev Ankarana! Kaj nam je bilo storiti? Pobuda za ustanovitev Občine Ankaran se je nemudoma odzvala z dvema aktivnostima. (1) V Državni zbor RS smo dne 26. aprila 2010 ločeno vložili nov Zakon za ustanovitev Občine Ankaran (v predhodnih postopkih sta se občini Ankaran in Mirna ustanavljali »v paketu«). (2) Na Ustavno sodišče RS smo dne 29. aprila 2010 vložili ustavno pritožbo zoper veto Državnega sveta RS in pobudo za odpravo neustavnega stanja, kajti veto DS je KS Ankaran, ki je bila na poti, da postane samostojna Občina Ankaran, ponovno vrnil v neustavno Mestno Občino Koper. Šlo je za ustavni preizkus, kakšna je odločitev DS, katere posledica je neustavno stanje. Da bi pospešili ponovne postopke ustanavljanja Občine Ankaran ter da bi dokazali resnično voljo prebivalcev Ankarana za ustanovitev lastne občine (v DZ RS so se medtem pojavljala razmišljanja, da bi v Ankaranu morali izpeljati ponoven referendum!) smo se odločili, da z zbranimi podpisi Ankarančanov podkrepimo naslednja stališča: (1.) POZIV VLADI REPUBLIKE SLOVENIJE za zagotovilo, da postopek sprejemanja novele, ki ga je Vlada RS vložila v Državni zbor RS dne 19. aprila 2010, ne bo vplival na postopek odločanja o Zakonih za ustanovitev Občine Ankaran; (2.) ZAHTEVA DRŽAVNEMU ZBORU REPUBLIKE SLOVENIJE za takojšen sklic izredne seje DZ RS in skrajšani postopek obravnave Predloga zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o ustanovitvi občin ter o določitvi njihovih območij (ZUODNO-H), skrajšani postopek, EPA 1032-V (ustanovitev Občine Ankaran, zahteva skupine 24 poslancev s prvopodpisanim Francom Jurijem). (3.) ZAPROSILO USTAVNEMU SODIŠČU REPUBLIKE SLOVENIJE za absolutno prednostno obravnavo Ustavne pritožbe in pobude za odpravo neustavnega stanja, ki smo jo pritožniki, KS ter Pobuda iz Ankarana na US RS vložili dne 29. aprila 2010. Čeprav smo imeli zgolj tri dni časa, je naš poziv Vladi RS, zahtevo DZ RS in zaprosilo US RS z navedenim polnim imenom, priimkom, datumom rojstva in naslovom stalnega prebivališča, podpisala več kot polovica volilnih upravičencev iz Ankarana. Pobuda se ob tem ponovno javno zavaljuje vsem, ki ste nam izkazali zaupanje. Z našimi aktivnostmi žal nismo bili uspešni, ker je DZ RS dne 26. maja 2010 že na prvem branju Zakona o Občini Ankaran ocenil, da le-ta ni primeren za nadaljno obravnavo, s čemer je zakonodajni postopek o ZUODNO-H zaključil. Je pa DZ RS na predlog Vlade RS medtem gladko sprejel novelo Zakona o lokalni samoupravi in zaostril kriterije za ustanovitev občine tako, da po novem Občine Ankaran ni več možno ustanoviti. Smo Ankarančani obupali? Nikakor ne! Pobuda za ustanovitev Občine Ankarana je zaprosila za pomoč Inštitut za primerjalno pravo pri Pravni fakulteti v Ljubljani. V obsežnem strokovnem gradivu »Ustavnopravni vidiki ustanavljanja Občine Ankaran« (Ljubljana 20. maj 2010) so ugledni ustavni pravniki prof. dr. Ciril Ribičič, prof. dr. Igor Kavčič, prof.dr. Lojze Ude in prof. dr. Franc Grad ocenili, da je v neskladju z Ustavo RS, da Občina Ankaran ni bila ustanovljena. Strokovno gradivo je bilo v oporo naši pravni pisarni mag. Mihe Šipca, ki izdelal in v imenu pritožnikov na US RS tokrat vložil (3) Pobudo za oceno ustavnosti in zakonitosti Zakona o ustanovitvi občin ter določitvi njihovih območij (ZUODNO-UPB1 – Ur. list RS št. 108/2006) ter (4) Predlog za začasno zadržanje volitev v občinska sveta Mestne občine Koper in Občine Trebnje ter volitev županov Mestne občine Koper in Občine Trebnje, razpisanih s strani predsednika Državnega zbora RS za dne 10. oktobra 2010. In ko je že vse kazalo, da je zgodba o Občini Ankaran končana, naša prizadevanja zaman in naše sanje pogubljene, je Ustavno sodišče RS dne 3. septembra 2010: (1) sprejelo pobudo za začetek postopka za oceno ustavnosti Zakona o ustanovitvi občin ter o določitvi njihovih območij (Uradni list RS, št. 108/06 – uradno prečiščeno besedilo), in (2) zadržalo izvrševanje Akta Predsednika Državnega zbora Republike Slovenije o razpisu rednih volitev v občinske svete in redne volitve županov (Uradni list RS, št. 60/10) v delu, ki se nanaša na volitve v Mestni občini Koper in v Občini Trebnje. V Mestni občini Koper tako 10. oktobra 2010 nismo imeli lokalnih volitev. Dokler se US RS ne izreče o ustavnosti Zakona o ustanovitvi občin, torej, ali bo Ankaran samostojna občina ali ne, lokalne volitve v MOK niso možne. In 7. oktobra 2010 smo vsi nestrpno čakali najavljeno odločitev US, a na presenečnje vseh odločitve ni bilo, saj je US za 4. november 2010 razpisalo javno obravnavo postopka za oceno ustavnosti Zakona o ustanovitvi občin ter o določitvi njihovih območij. Na javno obravnavo bodo vabljene vse stranke, vpletene v postopek ustanavljanja Občine Ankaran, tudi predstavniki Mestne občine Koper. Da se je Ustavno sodišče odločilo za javno obravnavo postopka za oceno ustavnosti Zakona o ustanovitvi občin ter o določitvi njihovih območij pomeni, da problematiki ustanavljanja Občine Ankaran namenja še posebno pozornost in ji daje ustrezen pomen, tudi ugled. Pred Ustavnim sodiščem RS v sestavi predsednik: Jože Tratnik, podpredsednik: mag. Miroslav Mozetič ter ustavne sodnice in sodniki: mag. Marta Klampfer, doc. dr. Mitja Deisinger, Jasna Pogačar, Jan Zobec, prof. dr. Ernest Petrič, mag. Jadranka Sovdat, in dr. Etelka Korpič – Horvat, bo imela Pobuda za ustanovitev Občine Ankaran dne 4. novembra 2010 možnost, da pojasni ankaransko zgodbo. To je zgodba, ki govori o pravici in odgovornosti do oblikovanja lastne samouprave in soupravljanja javnih zadev, pravici in odgovornosti do soodločanja o lastni prihodnosti, vzpostavljanju in negovanju družbenih odnosov, ki temeljijo tudi na spoštovanju drugačnih in šibkejših, zgodbo, ki govori o zaščiti naravnih danosti, o razumevanju trajnostnega upravljanja ekonomskih, naravnih, kulturnih in prostorskih virov ter razumevanju okoljskega zdravja, ekološke ozaveščenostiji in javnofinačne vzdržnosti. Ankaranski zgodbi nikoli niso znali, hoteli ali zmogli prisluhniti ne v Luki Koper, d.d., ne v Mestni občini Koper, ne na Vladi RS, v Državnem zboru in ne v Državnem svetu RS. Ker delamo dobro in smo prepričani v svoj prav, lahko vedno in brez zadrege stopimo pred vsakega razsodnika. V Pobudi za ustanovitev Občine Ankaran smo počaščeni, da po 26 mesecih napornega dela prejemamo vabilo na javno obravnavo pred Ustavno sodišče. Delo Ustavnega sodišča Republike Slovenije od njegove ustanovitve dalje zaznamuje prizadevanje za vzpostavljanje vladavine prava in uveljavljanje zavezanosti vseh organov oblasti ustavnemu redu. Ustava Republike Slovenije kot najvišji pravni akt dobiva preko odločitev Ustavnega sodišča svoj pomen in neposreden vpliv na delovanje nosilcev zakonodajne, izvršilne in sodne funkcije, ki jih na ta način usmerja k varstvu temeljnih pravnih in civilizacijskih vrednot, pa tudi omejuje, kadar bi pri izvrševanju svojih pristojnosti presegli meje ustavno dopustnega. S takim izgrajevanjem pravne države se krepi tudi zaupanje državljank in državljanov v pravično in sodobno pravno ureditev ter v institucije Republike Slovenije, kar je temeljnega pomena za nadaljnji gospodarski, znanstveni in kulturni razvoj ter za druge vidike napredka, življenja in delovanja. Ustavno sodišče Republike Slovenije je ankaranski zgodbi prisluhnilo. Pobuda za ustanovitev Občine Ankaran Vodja pobude: Gregor Strmčnik, Bevkova 45, Ankaran gregor.strmcnik@siol.net, gsm: 041 490 001 SVOBODNA AMFORA® št. 008 IZREDNO GLASILO POBUDE ZA USTANOVITEV OBČINE ANKARAN STROŠKI PRIPRAVE, TISKA IN DISTRIBUCIJE GLASILA SO KRITI IZ SKLADA PROSTOVOLJNIH PRISPEVKOV KRAJANK IN KRAJANOV ANKARANA NAMENJENAGA KRITJU STROŠKOV VEZANIH NA POSTOPKE USTANOVITVE SAMOSTOJNE OBČINE ANKRAN. FINANČNE PRISPEVKE TUDI V PRIHODNJE ZBIRAMO NA ENAK NAČIN IN NA ISTIH MESTIH KOT DOSEDAJ. VSEM DOSEDANJIM IN BODOČIM DONATORJEM LEPA HVALA ZA FINANČNO POMOČ. GLASILO JE NATISNJENO V NAKLADI 2.000 IZVODOV IN GA BREZPLAČNO PREJMEJO VSA GOSPODINSTVA NA OBMOČJU OBČINE ANKARAN V USTANAVLJANJU. ANKARAN, 20.10.2010