19 Papir za notranjost revije PAPIR je prispevala Papirnica Goričane, Sora mat, 90 g/m 2 . O PAPIRNI PANOGI 18 Papir za notranjost revije PAPIR je prispevala Papirnica Goričane, Sora mat, 90 g/m 2 . O PAPIRNI PANOGI »WORLD CAFÉ« NA ECOPAPERLOOP DOGODKU »WORLD CAFÉ« AT ECOPAPERLOOP EVENT Slovenski partnerji projekta Eco Paper Loop smo si januarsko srečanje partnerjev projekta zamislili v obliki »World Caféja«, da bi debata potekala v sproščenem vzdušju in bi zbrali čim več idej na posamezno tematiko. Obiskovalci World caféja so bili tako strokovnjaki s področja kot tudi »laiki«, ki bi s svojim pogledom, predvsem pa praktičnimi izkušnjami lahko pripomogli k izboljšanju obstoječega sistema na vseh štirih ključnih področjih projekta Eco Paper Loop: reciklabilnost, strategija zbiranja odpadkov, ozaveščanje javnosti in zakonodaja. V nadaljevanju so »zapiski« našega sestanka na EPL World Caféja po posameznih področjih: Reciklabilnost: v uporabi je preveč različnih definicij pojma »reciklabilnost«, kar v praksi povzroča veliko zmedo tako strokovne tudi kot splošne javnosti; količino informacij, natisnjenih na embalažo, bi bilo potrebno omejiti; proizvajalci embalaže bi morali začeti snovati embalažo v smeri »zelenega oblikovanja«, to je vsaka embalaža bi morala biti osnovana z mislijo na celoten življenjski cikel embalaže, vključno s fazo, ko embalaža postane odpadna embalaža; tako bi morali proizvajalci embalaže prevzeti več odgovornosti in odpadna embalaža ne bi bila le problem zbiralcev in predelovalcev; posledično bi v celotni verigi reciklabilnosti znaten delež pripomogli potrošniki s svojo odločitvijo o izbiri določene vrste embalaže; pomembno vlogo pri splošni percepciji papirja ima še vedno zelo »živo« zavajajoče oglaševanje (angl. greenwashing), kot na primer: »Neuporaba papirja rešuje drevesa.«; predlagali bi, da se s ciljem promocije papirnih izdelkov, kot zgleda reciklabilnosti v EU, začne tiskati na embalažo ter poročati v medijih in drugim javnostim trditev: »Recikliranje ohranja delovna mesta.«; Prisotnost papirne in papirno- predelovalne industrije v medijih je namreč premajhna. Strategija zbiranja »odsluženih« papirnih proizvodov: frekvenca pobiranja odpadnega papirja bi se morala povečati (na primer z dosedanjih dvakrat mesečno na enkrat tedensko); uvesti ločeno zbiranje grafičnih papirjev in embalažnih kartonov; uvesti »ponovno uporabo« embalaže (na primer testenine, tekoči pralni praški, steklenice idr.); uvesti »lokalne valute«, kot je to primer dobre prakse na Finskem. »Lokalna valuta« v vsak dan prinaša razvoj in obstoj lokalnih obrtnikov in podjetij. Ustrezno ločevanje odsluženih proizvodov v gospodinjstvu znižuje mesečne stroške, saj ob dostavi na primer papirja v zbirni center, stranka prejme kupon za cenejšo vstopnico v športno-rekreativni center, popust pri nakupu izdelkov v pekarni, naročnino na časopis ipd. Ozaveščanje javnosti: poenotenje barv zabojnikov za odpadke po celotni EU bi v veliki meri pripomoglo k zvišanju stopnje recikliranja (na primer rdeč zabojnik za papir, rumen za embalažo, zelen za steklo ipd.). Enotne oznake bi zmanjšale stres, ki ga doživljamo prebivalci ob selitvah (službene poti, turistični ogledi, dopustovanja), saj ko se ne znajdemo v lokalnem sistemu ločenega zbiranja, misel o recikliranju kaj hitro opustimo in vse odpadke odložimo v en zabojnik, to je zabojnik z mešanimi odpadki. In prav ozaveščanje javnosti o ustreznem ločevanju odpadkov je eden od poglavitnih ciljev projekta Eco Paper Loop; Sporočila javnosti morajo biti osnovana na kratkih in odmevnih frazah, kot so: »Se vidimo znova …«, »Se vrnem čez 14 dni …«, »Pridem nazaj …«, za recikliranje ipd. S tem bi ljudje postali bolj pozorni, da dejansko z ustreznim odlaganjem ohranjajo surovino, delovna mesta in spodbujajo razvoj lokalnega gospodarstva. »Recikliranje ohranja delovna mesta.« »Papir je zgled reciklabilnosti v Evropi za vse ostale materiale.« Zakonodaja: preveč zapletena zakonodaja: večina nas se zaveda prisotnosti zahtev in obvez, vendar podrobnosti v splošnem ne poznamo. Predvsem gre za specifike tako imenovanega »zelenega naročanja«, ki je v osnovi mišljen za javni sektor, a bi se načel morali držati tudi drugi sektorji; izobraževanje je učinkovitejše od kaznovanja! – ozaveščajmo javnost, namesto da bi sprejemali novo zakonodajo; spodbujanje proizvajalcev odpadkov k ustreznemu ločevanju le-teh bi morala biti prioriteta zakonodajalca, kar bi imelo na koncu pozitiven učinek na udejanjenje zastavljenih ciljev o količini zbranega odpadnega materiala; potreba po sekundarnih celuloznih vlaknih naj ne bi bila uravnavana zgolj na osnovi navedenega v zakonu, ampak naj izhaja iz dejanske potrebe trga. ICP in NTF Workshop of Eco Paper Loop (EPL) project in »World Café« form in Ljubljana were structured upon the idea of collecting as much as possible different ideas on specific topics. The group should be consisted of experts and of layman’s who are with their point of view and most of it, from the practical point of view, constrains to contribute toward to ameliorate the subsistent system, i.e. in case of the EPL event four field were discussed: recyclability, collection strategies, public awareness and legislation. Klemen Možina, Diana Gregor Svetec Univerza v Ljubljani, Naravoslovnotehniška fakulteta 109th Annual General Meeting and Exhibition Frankfurt a.M., Germany 24 – 26 June 2014 Patron: ZELLCHEMING e. V . More information at: zellcheming-expo.de The platform for the European pulp, paper and supplier industry Fibers in Process ZELLCHEMING_2014_ANZ_E_MASTER 07.01.14 16:55 Seite 1