Glasnik SED 48|1,2 2008 11 2 Razstave Adela Ramovš* * Adela Ramovš, univ. dipl. etnol. in kult. antrop., 1233 Dob, Krtina 22a. E-naslov: adela.ramovs@siol.net Razstava Zgodbe z dvoriš ča: Lesene igra če med kulturno de- diš čino in dizajnom je med seboj povezala etnološko stroko, oblikovalce, industrijske oblikovalce, izdelovalce igra č in obiskovalce. Z idejno vodjo projekta, oblikovalko Sašo Ker- koš, smo za izhodiš če pri pripravi razstave in majhne knjižice vzeli igra če iz zakladnice Slovenskega etnografskega muze- ja, ki jih je v svoji knjigi Igra če 1 izredno sistemati čno po- pisala etnologinja Tanja Tomaži č. Iz povsem prakti čnih raz- logov smo se ustvarjalci razstave odlo čili za prikaz lesenih igra č. Celoten projekt smo pripravili v sklopu Prvega bienala slovenske neodvisne ilustracije. Pri tem se mi zdi zanimivo predvsem to, da so oblikovalci poiskali etnologa, in ne obrat- no, kot je to v navadi; ponavadi pri pripravi razstav etnologi iščemo oblikovalce. Tako smo pripravili izbor igra č, ki imajo bogato zgodovino in so narejene iz naravnega materiala – lesa. Razli čne vrste lesa ponujajo številne možnosti za oblikovanje in izdelavo igra č. Že obstoje čim igra čam smo dodali oblikovalske elemente, vizualno moderne nadgradnje, jih pove čali, pomanjšali ali na novo oblikovali, razširili njihovo uporabnost oz. jim dodali nove oblikovne ali vsebinske razsežnosti. V časih je bila igra- ča zgolj izhodiš če za oblikoval čev navdih. Tako smo skupaj stopili na pot nove dimenzije kulturne dediš čine, ki se pove- zuje z novimi oblikovalskimi pristopi in praksami ter pod- ročje oblikovanja tako tudi plemeniti. Miha Kuhar in Boris Lubej sta s svojo rahlo čutnostjo idejno obudila prve lesene 1 Tanja Tomaži č, Igra če: Zbirka Slovenskega etnografskega muzeja (Ljub- ljana: Slovenski etnografski muzej, 1999; Knjižnica Slovenskega etno- grafskega muzeja; 6). izdelke in jih realizirala s pomo čjo mizarjev. Urška Golob, David Kran čan, Natan in Saša Kerkoš pa so z ilustrativnostjo poskušali idejno prebuditi pripovednost igra č v kontekstih sodobnega časa. Med procesom raziskovanja in oblikovanja novih igra č sva se z oblikovalko Sašo Kerkoš vprašali, kaj so igra če? Tako sva najina razmišljanja strnili v defi nicijo: Igra če so predmeti, ki z aktivno ustvarjalno udeležbo – igro krajšajo čas, vzpodbu- jajo delovanje sivih celic in kreativnost posameznika. Igra če so bogatile življenja vseh generacij in so hkrati izreden vir za preu čevanje razvoja kulture, vzgoje, izobraževanja in industrije. Skozi zgodovino se niso dosti spreminjale, spre- minjali so se le materiali in tehnike izdelave. Kljub poplavi igra č iz razli čnih materialov in vseh koncev sveta, ki nam jih ponuja tržiš če, so se lesene igra če obdržale do danes in so še vedno izredno priljubljene. To so potrdili tudi obiskovalci razstave, ki se kar niso mogli nehati igrati. Na razstavo smo vklju čili hodulje, domine, sestavljanko š čurkov skedenj in njeno moderno razli čico 3D tetris, igro špana oz. mlin, priro- čen ristanc, držalo s kroglico in nov rolpladen, kroglo s klin č- kom, sestavljanko, predimenzionirani mikado in zapleteno sestavljanko »zakladi«. Naša želja, da bi bila razstava kar se da interaktivna, se nam je izpolnila in navdušila tako mlade kot malo manj mlade obiskovalce. Naj bodo lesene igra če le za četek poti, na kateri etnologija in oblikovanje z roko v roki oživljata igre in igra če, pri tem pa vzpodbujata delovanje posameznikovih sivih celic. KO OBLIKOVALKA POIŠČE ETNOLOGINJO O nastajanju razstave Zgodbe z dvorišča: Lesene igrače med kulturno dediščino in dizajnom v Slovenskem etnografskem muzeju, Ljubljana, 6. 12. 2007–1. 4. 2008 3D tetris, moderna različica ščurkovega skednja. Foto: Saša Kerkoš, december 2007 Ščurkov skedenj. Fotografija je last Slovenskega etnografskega muzeja