Primer dr. Luigija Di Belle, ki so mu v tej {tevilki revije Cancer posve~eni uvodnik, dva ~lanka in dva komentarja (1-3), je odli~en zgled »alternativne« medicine v onkologiji. Kot pri drugih alternativnih zdravljenjih je tudi tu {lo za na~in zdravljenja, ki ga je razvil in uporabljal zasebnik. [lo je za nedokazano metodo, ki je bila priljubljena ve~ kot desetletje in ki si je pridobila zagovornike po vsej dr`avi. [lo je za nepreverjen produkt, ki so ga bolniki branili z religiozno gore~nostjo, za dokaz njegove uspe{nosti pa so namesto znanstvenih podatkov uporabljali opise posami~nih ~ude`nih ozdravitev. To niso le zna~ilnosti Di Bellovega dolgotrajnega nepreverjenega zdravljenja, podobno velja za ve~ino drugih »alternativnih« metod zdravljenja raka. Tak{en primer je v ZDA antineoplastonska terapija dr. S. R. Burzynskega. Brez kakr{nekoli raziskovalne dokumentacije, vendar z entuziasti~no in aktivisti~no podporo velikih skupin bolnikov in njihovih dru`in, antineoplastonska terapija tudi danes - podobno kot `e vseh zadnjih dvajset let - privablja veliko bolnikov in ima dosti zagovornikov. Tudi ta na~in zdravljenja je povlekel nacionalno vlado v vrtinec sociopoliti~nih medicinskih navzkri`ij. Med popularnimi alternativnimi metodami najdemo najrazli~nej{e pristope - od uporabe biolo{ko aktivnih snovi prek ozdravitev du{e in telesa in medicinskih sistemov, ki se niso spremenili vse od svojega nastanka v ~asu azijskih dinastij, do polaganja rok in spreminjanja vibracij rakastih celic (4). Te raznovrstne metode pa imajo tudi marsikaj skupnega. Najpomembnej{e je, da so - `e po definiciji - nedokazane. ^e bi njihovo uspe{nost potrjevali raziskovalni podatki, na te oblike zdravljenja ne bi ve~ gledali kot na »alternativne«; postale bi uveljavljene in si na {iroko utrle pot v bolni{nice in onkolo{ke centre. Zanimivo je, da skrajne`i, ki kritizirajo onkolo{ki »establishment« in njegove interese, to dejstvo hladnokrvno zanikajo. Ustanovam, ki naj bi tvorile »onkolo{ko zaroto« - Nacionalnim in{titutom za zdravje, Nacionalnemu in{titutu za rak, Upravi za prehrano in zdravila, Ameri{kemu zdru`enju za rak, farmacevtski industriji itd. - o~itajo, da javnosti prepre~ujejo dostop do alternativnih metod zdravljenja, ki bi zaradi »ozdravitev« zmanj{ale potrebe po uradni onkologiji in ji odvzele ves posel (5,6). Ljudje, ki podpirajo posamezne alternativne metode in jim sledijo, verjamejo, da tak{en na~in zdravljenja lahko ozdravi raka oziroma napravi fiziolo{ko okolje tak{no, da rakaste celice v njem ne morejo pre`iveti. V ve~ini alternativnih metod najdemo vsaj implicitno sporo~ilo, da lahko eliminirajo maligno bolezen, pri ~emer naj bi to dosegle na dosti bolj »naraven« in manj invaziven na~in kot uradna medicina. Trditev, da so alternativne metode ne le manj toksi~ne temve~ tudi uspe{nej{e od konvencionalnih, postane {e posebej problemati~na pri na novo odkritih bolnikih, ki se namesto za konvencionalno odlo~ijo za alternativno zdravljenje, medtem pa njihova bolezen nezadr`no napreduje. Alternativno zdravljenje je obi~ajno drago, saj je zanj dostikrat treba od{teti 20 do 30.000 dolarjev ali ve~. Ker gre pogosto za uporabo biolo{ko aktivnih snovi, ga lahko spremljajo toksi~ni u~inki. ^eprav so za nekatere kritike s strani uradne medicine alternativni zdravilci le navadni prevaranti, goljufi in brezsr~ni maza~i, je med njimi mnogo takih, ki iskreno verjamejo v u~inkovitost svojih alternativnih metod; tak{na je tudi izku{nja pisca tega prispevka. Nekateri so - kot je to storil Dr. Di Bella - pripravljeni dokumentacijo o svojih pacientih podvre~i znanstveni analizi. Kljub podobnostim in razlikam se alternativna zdravljenja, ki so usmerjena k ozdravitvi raka, bistveno lo~ijo od »komplementarnih« zdravljenj, s katerimi jih pogosto povezujemo in zamenjujemo. Komplementarna zdravljenja so raz{iritev - in to obse`na raz{iritev - tega, kar smo v~asih imenovali »podporna skrb« (supportive care). [e pred kak{nim destletjem so jo ve~inoma tvorile le skupine za samopomo~ ob sodelovanju socialnih delavcev; v~asih se jim je pridru`ili bolni{ki kurat, le redko so bile na voljo tudi druge usluge. Pojav komplementarnih terapevtskih programov odra`a jasno za~rtano, zavestno odlo~itev, da je treba ~im ve~ storiti za kvaliteto bolnikovega `ivljenja. Gre torej za dobrodo{lo in na~rtovano zdru`evanje zdravljenja raka in skrbi za kvaliteto bolnikovega `ivljenja. Komplementarna medicina ne trdi, da lahko pozdravi raka, niti ne tega, da lahko vpliva na njegov potek. Zato pa pomaga bolniku, bla`i simptome njegove bolezni in ve~a bolnikovo vlogo v lastnem zdravljenju. Poudarek, ki je namenoma namenjen dodatni skrbi za kvaliteto `ivljenja (pogosto tudi v raziskovalnih okvirih), je za ve~ino programov nekaj novega. Bolniki z rakom si tak poudarek `elijo in tako zdravljenje jim je v{e~. Sami ga zahtevajo in dose~i sku{ajo, da bi ga uvedli v hospitalnih in ambulantnih ustanovah, v katerih se zdravijo. V komplementarno zdravljenje sodijo glasbena terapija, hipnoza in biofeedback, masa`na terapija, vaje za sprostitev, joga, duhovni programi, zdravljenje z zeli{~i in {e marsikaj. Ti na~ini zdravljenja zmanj{ajo stres, izbolj{ajo po~utje bolnikov in omeh~ajo rigidnost konvencionalnega zdravljenja raka. ONKOLOGIJA / v `ari{~u Barrie R. Cassileth Cancer 1999; 86:1900-2 Alternativna in komplementarna medicina Loèimo zrnje od plev 29 Dihotomija med »alternativnim« in »komplementarnim« zdravljenjem, ki jo sku{amo opredeliti v tem prispevku, nam pomaga lo~iti med pristopi, ki so v osnovi povsem razli~ni, so pa med sabo prepleteni. @al je ta dihotomija poenostavljena in nepopolna. Tako se lahko komplementarna metoda uporablja tudi na alternativni na~in, npr. ~e uporabljamo duhovno energijo ali nepreverjena zeli{~a z namenom, da bi pozdravili bolezen. ^e se bolniki zaradi tak{nih zdravil odre~ejo ustaljenemu zdravljenju, so posledice jasne. ^e ob konvencionalnem zdravljenju sprejmejo {e komplementarno zdravljenje zato, ker upajo, da jih bo ozdravilo, lahko razo~aranje, ki ga pogosto spremlja {e ob~utek krivde, popolnoma izni~i korist, ki bi jo komplementarno zdravljenje sicer prineslo. Na splo{no pa vseeno velja, da nam je razlikovanje v pomo~ in nas vodi pri dana{njih skupnih naporih. Komplementarna in alternativna medicina (KAM) nista popularni le v Italiji in ZDA. V literaturi so objavljene {tudije o pogostosti KAM iz 13 dr`av (7); sklepamo lahko, da KAM uporabljajo tudi v {tevilnih drugih dr`avah, kjer {tudij o njuni pogostosti {e niso izvedli. [irok razpon uporabe, ki ga navajajo te {tudije in ki zna{a od 7% do 64% (7), odra`a neenotnost v terminologiji in definicijah; o tem pri~a `e sama uporaba izraza KAM, ki vklju~uje vrsto povsem razli~nih in nepovezanih aktivnosti. V ZDA se za KAM zanimajo tako vladne slu`be in uradne medicinske ustanove kot javnost. Parlamentarni odbor za vladno reformo raziskuje, kako zvezna vlada zagotavlja sredstva za raziskavo alternativnih zdravljenj in za povra~ilo stro{kov, povezanih z njimi. Odbor, ki ga vodi kongresnik, katerega `ena je pre`ivela raka, se ne ukvarja z vpra{anjem, kako povrniti sredstva, ki so bila vlo`ena v zgre{eno podporo nedokazanim metodam. Nasprotno, pod drobnogled je vzel tri vladne oddelke, ker ga skrbi, da javnosti ne omogo~ajo v dovolj veliki meri dostopa do alternativnih metod (8). Vodja odbora je kritiziral Nacionalni in{titut za srce, plju~a in kri, ker porabi za raziskave alternativne medicine manj kot 0.5% svojih prora~unskih sredstev, Nacionalno medicinsko knji`nico, ker v zbirko MEDLINE vklju~uje premalo revij s podro~ja alternativne medicine, in Zvezno trgovsko komisijo, ker ljudem ote`uje dostop do nekonvencionalnih na~inov zdravljenja. Hkrati obstaja v sklopu Nacionalnih in{titutov za zdravje Center za komplementarno in alternativno medicino (CCAM), ki je leta 1998 iz majhnega urada za alternativno medicino prerasel v dana{nji, 50 milijonov dolarjev vreden center. CCAM podpira 13 raziskovalnih centrov za KAM po vseh ZDA. Ve~ina jih deluje v sklopu velikih medicinskih centrov in vsak od njih je usmerjen v specifi~no bolezen oziroma problem. Oktobra 1998 je Nacionalni in{titu za rak ustanovil urad za onkolo{ko KAM, ki bo skrbel za povezavo s CCAM ter vzpodbujal in sponzoriral klini~ne {tudije (9). [tevilni ameri{ki onkolo{ki centri sku{ajo svojim bolnikom omogo~iti komplementarna zdravljenja, vse ve~ pa je tudi programov zdravstvenega zavarovanja, ki krijejo stro{ke vsaj nekaterih tovrstnih zdravljenj. Ve~ kot 30 najve~jih zavarovalnic danes v svoje programe `e vklju~uje akupunkturo, masa`o, kiropraktiko in celo naturopatsko medicino (10). V globokem nasprotju s stanjem pred desetimi leti, ko je bila to skrivna podtalna dejavnost, je danes KAM jasno prepoznavna ter dostopna vsem. Ta odprtost pa ima tudi svojo slabo stran. Informacije, dostikrat zavajajo~e ali la`ne, najdemo vsepovsod. Knjige, katalogi, internet in televizijske reklame - vsi po vrsti nam ponujajo nepreverjene produkte in zdravilce, ki lahko pozdravijo raka. Vsako leto se zanje porabijo milijarde dolarjev. Pri ve~ini gre za izgubo dragocenega ~asa in denarja; {tevilni so {kodljivi; le redki lahko vlijejo vsaj kan~ek upanja. Podobno kot laetril in Di Bellova terapija, ki sta bila predmet znanstvenih {tudij, si tudi druge nepreverjene popularne metode za zdravljenje raka, zlasti tiste, ki temeljijo na dozdevno racionalnih hipotezah, zaslu`ijo skrbno preveritev. Prav tako nujno je, da se javnost zave razlik med prikazi posameznih primerov in znanstvenimi podatki ter izjemnega pomena in vloge klini~nih raziskav. [e naprej pa moramo jasno razlo~evati nedokazane alternative konvencionalnemu zdravljenu od {tevilnih koristnih komplementarnih zdravljenj, ki si utirajo pot v konvencionalno medicino in bolj{ajo kakovost `ivljenja bolnikov. Literatura: 1. Buiatti E, Arniani S, Verdecchi A, Tomatis L, and the Italian Cancer Registries. Results from a historical survey of the survival of cancer patients given Di Bella Multitherapy. Cancer 1999; 86:2143-9. 2. Calabresi P. Medical alternatives to alternative medicine (editorial). Cancer 1999; 86:1887-9. 3. Traversa G Maggini M, Menniti-Ippolito F, Buzzi P, Chiarotti F, Greco d, et al. The unconventional Di Bella cancer treatment: a reflection on the Italian experience (commentary). Cancer 1999; 86:1903-11. 4. Cassileth BR. The alternative medicine handbook: the complete reference guide to alternative and complementary therapies. New York: W. W. Norton, 1998. 5. Moss R. The cancer industry: the classic expose on the cancer establishment. New York: Equinox Press, 1996. 6. Liberty exposure: cancer and its suppressed cures. Available online from: http:/www.webaxs.net/~noel/caner.htm. 7. Ernst E, Cassileth BR. The prevalence of complementary/alternative madicine in cancer. Cancer 1998; 83:777-82. 8. »Opening the Mainstream to Complementary and Alternative Medicine: How Much Integration Is Really Taking Place?« Congressional Hearing, February 24, 1999. 9. NCI funding complementary/alternative medicine trials. Oncol News Int 1998;8:1,32. 10. Cunningham R. Expanding coverage signals growing demand, acceptance for alternative care. Med Health Perspect (Medicine Health Supplement), October 1998. Z dovoljenjem zalo`nika prevedel M. B. ■ ONKOLOGIJA / pregledi 30