MILAN NAPRUDNIK* Črne gradnje - med Scilo in Karidbo Primerjava z Odisejem se kar ponuja. PrviO. ko presojamo vzroke za nastanek črnih gradenj, uradno nedovoljenih posegov v prostor, in drugič, ko presojamo predloge za odpravo obstoječega stanja. Kakor koli obračamo, razpeti smo med državnopravnimi in strokovno-prostorskimi vidiki. O pojavnosti in posledicah Izraz črna gradnja, ki je v vsakdanji rabi. nas tako rekoč neposredno usmeri na grajene objekte: pribl. 5(H)0 stanovanjskih. 15011 počitniških in 3500 gospodarskih poslopij, zgrajenih brez ustreznih dovoljenj. Zakonska opredelitev pa govori o nedovoljenih posegih v prostor, med katere je mogoče šteti še nekaj sto pesko-kopov in kamnolomov, nekaj tisoč divjih odlagališč odpadkov, pa gozdne in kmetijske ceste, hidromelioracije in druge posege v vixlnem gospodarstvu, prcnekateri cestni odsek, mejne prehode, pa še ne bi našteli vseh. Izogniti se tudi ne moremo »sivim« posegom v prostor, kot bi lahko opredelili piwege z dovoljenji, ki so pa bili bodisi izsiljeni zaradi pritiskov vplivnežev - primeri gradenj na zavarovanih območjih, ali pa so bile strokovne službe dejansko prisiljene spremeniti prvotno odločitev o namenski izrabi zemljišč - primeri kasneje potrjenih odločitev za pozidavo obrobij prenekatcrih slovenskih mest. Če bi vse črne in sive posege v prostor kartografsko upodobili, bi ugotovili dokajšnjo gostoto na pt)vršini Slovenije. Če pa bi pri kartiranju upoštevali še razvrednotena kmetijska. gozdna, krajinska in naravovarstvena območja ter ogroženo stavbno in kulturno dediščino, bi dobili sporočilo: pojavnost nedovoljenih posegov v prostor postaja državni problem, ki dolgoročno ni nič manjši, kot so socialnogospodarski problemi z nad 100.000 brezposelnimi državljani, stečaji velikega števila podjetij ipd. Posledice so zelo konkretne. V naseljih se kažejo pri omejeni načrtnosti pri gradnji novih sosesk, urbanizacija pa prodira na nove, predvsem kmetijske površine. Na podeželju se posledice kažejo v razvrednotenju krajine, tipike vaških naselij in arhitekture vaških stavb, zaradi komunalne neurejenosti naselij pa se psegih vanj so odločali predvsem monopoli interesnih skupnosti ter občine, načrtovanje na republiški ravni pa je bilo razvrednoteno na administrativno usklajevanje. Stroka je izgubila s^imostojnost, pobude in predloge so narekovali tako imenovani samoupravni subjekti (v Sloveniji jih je bilo več kot 8000). Zanemarjene so bile izvirne strokovne presoje, kar je imelo za posledico tudi premajhno ponudbo zemljišč za stanovanjsko gradnjo ter togost zazidalnih rešitev. Družbena lastnina in družbeno upravljanje zemljišč sta omogočila najrazličnejše oblike prisvajanja (kraj) v novih zazidalnih soseskah. Stanovalci so brez ustreznih dovoljenj širili hiše, dozidavah garaže in druge pomožne objekte na skupnih površinah, kot so otroška igrišča, zelenice in prometne površine, ali preprosto premaknili ograje svoje posesti za meter ali dva na skupna zemljišča. 475 Teorij« m piakM. lel. 30. « 5-«. i^uMjaiu 1993 Ko je država ukinila prostorsko planiranje kot ustre/no sredstvo za racionalno gospodarjenje z zemljiSč in za obvladovanje nastalih samoupravnih monopolov, je skušala zajeziti plaz nedovoljenih posegov v prostor in je z dopolnitvijo urbanističnega zakona občinam naložila, da popišejo vse črne gradnje in jih razvrstijo med tiste, ki jih je mogoče legalizirati, in na tiste, ki jih je treba odstraniti. Popis je bil opravljen. Nekaj nad 7500 nedovoljenih gradenj jc bilo legaliziranih, nekaj nad 2500 pa je do današnjih dni ostalo črnih. - V osemdesetih letih se trendi nedovoljenih gradenj iz 70-ih let pospešeno nadaljujejo. Da bi država napravila »red« pri urejanju prostora in posegih vanj, je sprejela kar tri »prostorske« zakone (o urejanju prostora, o urejanju naselij in o stavbnih zemljiščih). Ker ni bila sposobna ponuditi potrebnih strokovnih podlag za p