ALI IZKUŠENO SREDSTVO DRUŽBI ČLOVEŠKI KORISTITI S POSPEŠEVANJEM NRAVNOSTI TTJE,xisr SALEZIJANSKA TISKAKNA 1890 SOTRUDNIKI SALEZIJANSKI ALI IZKUŠENO SREDSTVO DRUŽBI ČLOVEŠKI KORISTITI S POSPEŠEVANJEM NRAVNOSTI TURIN SALEZIJANSKA TISKALNA 189G FERMI S SU SUPERIORUM i(m&5 VSPREJEMNICA v DRUŽBO SALEZIJANSKIH SOTRUDNIKOV --- Podpisani poterjujem, da je bil sprejet v družbo salezijanskih sotrudnikov in da je z današnjim dnevom deležen vseh pravic in odpustkov, milostij ter duhovnih dobrot, katere so sveti Oče tistim podelili, kateri v to družbo vstopijo in po njenih pravilih živijo. V... dne. 18 _ Glavni vodja družbe salezijancev J. Boskotov naslednik. 3 - DON BOŠKO ČITATELJU. Delo oratorijev, pričeto leta 184L, privabilo je vže preč pri svojem početku mnogo pobožnih ter gorečih duhovnikov in neduhovnikov, voljnih de¬ lovati v tem-vže tedaj mnogo sadu obetajočem vinogradu, kjer se je šlo za rešitev mladih ljudi, nahajajočih se v največji nevarnosti duševne in telesne propasti. Ti sotrudniki ter deležniki so vedno krepko podpirali blaga dela, ki nam je je Previdnost Božja izročila Vsakter njih se je prizadeval svoje delovanje spraviti v soglaje z obstoječimi predpisi ter stopati dalje na označenem tiru; vendar pa se je vsesploh izrekla želja po nekem vodilu ali odredbi, ki bi bila podlaga ter vez edinosti pri teh občeko- ristnih napravah. To je ob kratkem namen teh strani. Ne obsegajo pa ni pravila za oratorije (*) o nedeljah in praznikih, ni za odgojevališča; ta pravila nahajajo se drugodi; tukaj se podajajo takoreči le členi verige, ki imajo dobrohotne kato- (*) Nedeljski ter praznični oratoriji so salezijanski družbi lasten nedeljski ter praznični poduk sklenjen z igrami, kakor ga je prvotno vpeljal sam ustano¬ vitelj njen, Don Boško, duhovnik v Turinu, za zanemarjeno ter zapuščeno moško mladino. Opomnja prelagateljeva. like skleniti ter družiti s Salezijanci k skupnemu ter trdno določenemu delovanju, da se tako namen, sloneč do sedaj le na ustnem izročilu, in sredstva, potrebna k dosegi tega namena, strogo določijo in ustanovč. Na teh malo strančh Vam toraj podajam: 1) Sv. Očetu izročeno prošnjo ter breve (papeževo pismo), s kterim je Njihova Svetost blagovolila Salezijanskim sotrudnikom podeliti posebne od¬ pustke 2) Seznamek teh odpustkov; 3) Vodilo za sotrudnike ali sodelavce. Tako si zamorejo vsi tisti, ki so voljni iz ljubezni do bližnjega delovati za izveličanje duš, poleg obilnega plačila, ki ga sv. Avguštin toliko lepo izraža v teh-le besedah: « Animam salvasti, animam tuam praedestinasti» — dušo si rešil, svoji duši si zveličanje zagotovil, — pridobiti še neizmeren duhovni zaklad vsled podeljenih odpustkov. Naj Gospod, naš Bog, kije prebogat na duhovnih milostih in dobrotah, obilnost svojega blagoslova izlije nad vse tiste, kteri se trudijo Jezusu, Izveli- čarju našemu, pridobivati neumrljivih duš, ohraniti v dobrem nestanovitno mladino, odgojiti Cerkvi dobrih kristijanov, domovini pak vrlih sodržavljanov, da bomo kdaj vsi skupaj presrečni bivalci svetih nebes. Amen. V Turinu, dne 12. julija 1876. JANEZ BOŠKO, duhovnik 5 PROŠNJA DO NAŠEGA SVETEGA OČETA PIJA IX. Od tistega časa, ko je Vaša Svetost dobrotljivo blagovolila mali družbi sv. Frančiška Šaleškega podeliti izrečno potrjenje, pomnožilo se je zdatno število udov ter se neizmermo razširile meje polja, izročenega njenemu oskrbovanju. Z ozirom na naraščajoče potrebe ponudilo nam je veliko število oseb, duhovskega ter neduhovskega stanu, svojo pomoč pri delovanju za izveličanje duš. Toda vsi se ujemajo v želji po gotovem vodilu, operajočem se na nepremakljivo podlago naše sv. vere, po kterem bi bilo zagotovljeno soglasje ter vztrajanje v delovanju. Sveti Oče! to vodilo je načrtano pod naslovom « Salezijanski sotrudniki», ki ima namen ljudi blage volje, živeče med svetom, uljudno povabiti, da se z nami sklenejo ter nam pomagajo uresničevati namen pobožne družbe Salezijanske. Svetost Vaša je blagovolila, ta načrt dati v pregled, zanj unemati ter ga blagosloviti; mnogi škofje so to napravo nemudoma vpeljali v svojih škofijah ter mi dali povod, opirajoč se na njihova priporočila ponižno poprositi Vašo Svetost, da v izredni Svojej naklonjenosti nam v duhovno korist predobrotljivo odprete zaklad sv. odpustkov. Takč ima vsakdo zagotovljenje, da je delo oratorijansko od sv. Stola potrjeno in blagoslovljeno in da imajo — 6 — sami delež o posebnih dobrotah vere, kteri sotrudnilo žrtujejo svojo gorečnost in trud. Z ozirom na to prosimo mi vsi Vašo Svetost, da Salezijanskim redovnikom ter njih sotrudnikom blagovolite podeliti: 1) Popoln odpustek za zadnjo uro, ako Bogu svoje življenje darujejo, ter udano sprejmejo smrt, kakoršno jim je Božja dobrota odločila; 2) Odpustke ter duhovne dobrote, kterih so deležni udje tretjega reda sv. Frančiška Asiškega; 3) Da se odpustki, ki se ozirajo na cerkve ter praznike sv. Frančiška Asiškega, zamorejo zadobiti tudi o praznikih sv. Frančiška Šaleškega ter v cerkvah družbe Salezijanske. Poln zaupanja do očetovske dobrote Vaše Svetosti se zanašam, da mi bode Veletaista dovolila milosti izražene v tej prošnji, prosim pa tudi preponižno, da Vaša Svetost blagovoli na prav poseben način podeliti apostolski blagoslov vsem sotrudnikom ter dobrotnikom naše družbe, med tem ko jaz ponižno pred Vaš mi nogami izražajoč svoje najglobokejše spoštovanje ter otroško udanost, bivam V Turinu, dne 4. mareija 1876. Vaše Svetosti prepokorni ter hvaležni sin JANEZ BOŠKO, duhovnik. PISMO SV. OČETA, PAPEŽA PIJA IX. IPIT7S FF. IX. AT> PEKPKTtTAM EEI MEMORIAM. Cum, sicuti relatum est Nobis, Pia quaedam Christiiidelium Sodalitas, quam Sodalitatem seu Unionem Cooperatorum Salesianorum appellant, canonice instituta sit, cujus Sodales tum alia plu- rima pietatis et charitatis opera exercere, tum prae- sertim pauperum ac derelictorum puerorum curam suscipere šibi proponunt; Nos, ut sodalitas hujusmodi majora in dies suscipiat incrementa, de Omnipo- tentis Dei misericordia, ac BB. Petri et Pauli Apo- stolorum auctoritate confisi, omnibus utriusque sexus Christifidelibus ad hanc Sodalitatem adscriptis vel pro tempore adscribendis, in cujuslibet eorum mortis articulo, si vere poenitentes et confessi ac S. Com- munione refecti, vel quatenus id facere nequeverint, saltem contriti Nomen Jesu ore si potuerint, sin minus corde devote invocaverint, et mortem tam- quam peccati stipendium de manu Domini patienti aniino susceperint, Plenariam; nec non iisdem So- dalibus, vere poenitentibus et confessis, qui uno quo cuique eorum libeat cujuslibet mensis die in aliqua Ecclesia aut Oratorio publico SS. Euchari- stiae Sacramentum sumpserint, et Ecclesiam aut Oratorium ipsum devote visitaverint, ibique pro Christianorum Principum concordia, haeresum ex- tirpatione, peccatorum conversione ac S. Matris — 8 — Ecclesiae exaltatione pias ad Deum preces effude rint, Plenariam similiter omnium peccatorum suo- rum Indulgentiam et remissionem, quam etiam aniraabus Christifidelium, quae Deo in Charitate conjunctae ab hac iuce migraverint, per modum suffragii applicare possint, misericorditer in Domino concedimus. Praeterea peculiari supradictos Sodales benevolentia prosequi volentes, omnes iisdem In- dulgentias tu m Pienarias tum Partiales, quas Ter- tiarii S. Francisci Assisiensis ex concessione Apo- stolica consequi possunt, elargimur; atque ut, quas Indulgentias Tertiarii diebus testis et in Ecclesiis sancti Francisci Assisiensis lucrari possunt, diebus testis s. Francisci Salesii et in Ecclesiis Congrega- tionis Presbyterorum Salesianae consequi ličite ac libere valeant, dummodo quae pro Indulgentiis hujusmodi lucrandis injuncta sunt pietatis opera rite in Domino praestiterint, Auctoritate Nostra Apostolica concedimus. In contrarium facientibus non obstantibus quibuscumque. Praesentibus perpetuis futuris temporibus vali- turis. Volumus autem ut praesentium Litterarum transumptis seu exemplis etiam impressis, manu alicujus Notarii publici subscriptis, et sigillo Per- sonae in Ecclesiaslica Dignitate constitutae munitis eadem prorsus adhibeatur fides, quae adhiberetur ipsis praesentibus si forent exhibitae vel ostensae. Datum Romae apnd S. Petram suh Amini o Piscatoris die IX. Maii MDCCCLXXVI Pontificatus Nostri anno Tri- gesimo. Loco sirjilli. Pro E. Gard. ASQUINIO. D. JACOBINI, Snbstitutus. — O — PREVOD PAPEŽEVEGA PISMA. PAPEŽ PIJ IX. v večni spomin. Ustanovila se je, kakor se Nam je naznanilo, kanonično (postavno) pobožna družba vernikov pod imenom : « družba ali zveza Salezijanskih so- trudnikov », ktere udje poleg raznih del pobožnosti ter ljubezni do bližnjega prevzamejo že zlasti skrb za ubogo in zapuščeno mladino. Da pa se ta družba od dne do dne bolj razširi, podelimo Mi zaupajoč na usmiljenost Najvišjega ter v moči ss. aposteljnov Petra in Pavla vsem vernikom obadvojega spola, ki so se v to družbo zapisali ali se bodo še dali zapisati, popoln odpustek ob smrtni uri, ako resnično skesani prejmejo zakramente sv. pokore ter sv. Rešnjega Telesa, ali ko bi tega ne mogli, da vsaj, s skesanim srcem ime Jezus, ako mogoče z ustmi, ako to ni mogoče, vsaj v srcu izrekč, ter smrt kot kazen za greh z udanostjo sprejmč iz roke Božje Mi podelimo nadalje po usmiljenju Božjem tudi popoln odpustek ter odpuščenje vseh grehov istim družbinim udom enkrat v mescu na kterikoli dan,, ako se skesano izpovejo ter v kterikoli cerkvi ali očitni kapeli prejmejo sv. obhajilo, in isto cerkev ali kapelo pobožno obiščejo in ondi molijo za edinost med krščanskimi vladarji, za zatrenje krivoverstev za spreobrnjenje grešnikov in povišanje naše ma- « — 10 — ibre, sv. Cerkve. Ta odpustek se zamore tudi po priprošnji v prid obrniti dušam v vicah, ki so se zedinjene z Bogom z vezjo ljubezni ločile iz tega sveta. Ker pa hočemo dati udom omenjene družbe poseben dokaz Svoje naklojenosti, podelimo jim tudi vse odpustke, popolne in nepopolne, kteri so bili podeljeni udom 3. reda sv. Frančiška Asiškega ter v moči Svoje apostolske oblasti dovolimo, da se zamorejo omenjenih odpustkov veljavno udeležiti o praznikih sv. Frančiška Šaleškega ter v cerkvah duhovnikov Salezijanske družbe, in sicer vseh odpustkov, v cerkvah sv. Frančiška Asiškega pod pogojem, da opravijo natanko pred Gospodom k zadobljenju odpustkov predpisana dela pobožnosti. To velja navkljub vsemu, kar bi znalo temu naspro¬ tovati. Navzoče pisanje ima trajno veljavo za vse prihodnje čase. Tudi hočemo, da imajo prepiski ali ponatisi tega pisma, ako so potrjeni s podpisom kakega javnega beležnika ter pečatom kakega cerkvenega dostojanstvenika, isto verojetnost, kakor pismo samb predloženo ali pokazano. Dano v. Rimu pri sv. Petru pod ribiškim prstanom dne 9. majnika 1876. V 30. letu Našega papežtva. K. P. Za N. E. kardinala ASKVINI-ja. DOMINIK JAKOBINI, namestnik, 5 ~J)Co J*C- /Vbr/fa *^— 1 Bog blagoslovi in poplačaj obilno vse naže dobrotnike JANEZ BOŠKO. Boško je bil sin revnih kmečkih staršev. Rojen je bil v borni vasi Beki blizu Turina na zgornjem Laškem 16. avgusta 1815. V svojih otročjih letih je bil pastirček pri svojih starših doma. Po čudovitih sanjah opomnjen stori v svojem dvanajstem letu sklep; živeti le za vboge sirote in zapuščeno mladino. Podd se v latinske šole, grd v semin : šče ter postane 1841 goreč mašnik. Poln svete gorečnosti deld sedaj brez prenehanja za rešenje in poboljšanje zapuščene mladine in za razšir¬ janje sv. vere. Zato vstanovi več pobožnih društev za moške in ženske. Naj imenitniše družbe Boskove so: « red hčera Marije Pomočnice » (red Boskovih sestra); « družba Salezijancev, » katero je papež Pij IX. dne 3. aprila 1874 poterdil in «društvo salezijanskih sotrudnikov, » katero je papež Pij IX. odobril 9. maja 1876. Na tisoče in tisoče otrok je Boško sprejel v svoje zavode, jih učil in odgojil;nad 6000 mašnikov sv. Cerkvi vzgojil, blizu 100.000 sotrudnikov pridobil, kacih 250 salezijanskih hiš po Evropi in Ameriki ustanovil, mnogo cerkvi sozidal, čez 20.000 paganov v Patagoniji na Ognjenišču k pravi veri pripeljal. (Sedaj ima družba Salezijancev že 400 hiš po raznih delih sveta v Evropi, Ameriki, Afriki in Aziji). Dne 31. januvarija 1888 ob s / 4 5 zju¬ traj pa je Janez Boško poln dobrih del in obilnih zaslung pred Bogom in pred Ijndmi sladko v Gospodu zaspal. Njegovo truplo počiva v prekrasnem grobu v salezijanskem misijonskem seminišču v Turinskem predmestju Valsalice, kjer ga ljudstvo že sedaj kot svetnika časti. — 11 — SEZNAMEK ODPUSTKOV, ktere je sv. Oče, papež Pij IX. s posebnim pismom iz dne 9. majnika 1876 sotrudnikom Salezijanskim podelil, namreč: 1. Popoln odpustek ter odpuščen j e vseh kazni grehov o poglavitnih praznikih našega Gospoda, ki so: božični praznik, obrezovanje Gospodovo, praznik Gospodovega razglašenja, velikonočna nedelja, vnebohod, binkoštna nedelja, praznik presv Trojice ter sv. Rešnjiga Telesa; 2. Enak odpustek o praznikih Marij nega brezmadež¬ nega Spočetja, rojstva, darovanja, oznanjenja, obiskovanja, svečnice ter vnebovzetja; 3. O praznikih ss. apostolov Petra in Pavla, sv. An¬ dreja, sv. Jakopa starejšega, sv. Janeza, sv. Fi¬ lipa, sv. Jerneja, sv. Matija, sv. Tomaža, sv. Ja¬ kopa mlajšega, sv. Simona, sv. Juda Tadeja ter sv. Barnaba; 4. Isti popolni odpustek ter odpuščenje vseh grehov: O prazniku rimskega Stola sv. Petra, dne 18. prosinca, Antijohijskega stola 22. svečana, spo¬ mina verig sv. Petra 1. avgusta, sv. Janeza pred latinskimi vrati 6. majnika, spreobrnjenja sv. Pavla 25. prosnica ter o prazniku sv. Pavla 30 junija; 5. O prazniku sv. Jožefa, ženina preblažene Device 19. marcija, o prazniku njegovega Varstva 3. nedeljo po velikinoči, o praznikih sv. Ane in sv. Joahima, sv. Frančiška Ksaverija, sv. Aloj¬ zija Goncaškega, o prazniku Angeljev varuhov - 12 — ter vseh Svetnikov, na vernih duš dan, slednjič na dan po prazniku sv. Frančiška Šaleškega, pod pogojem, da družbini udje po opravljeni spovedi in sv. obhajilu obiščejo kako očitno cerkev ali kapelo ter ondi molijo po namenu sv. Očeta; 6. Popoln odpustek zadnji dan po duhovnih vajah, ako se več ko polovico teh vaj pobožno vdeleže; 7. Odpustek za 300 dni vsakrat, ko s pobožnim, in skesanim srcem izrekč: «Maria, auxilium christianorum, ora pro nobis! » — Marija, pomoč kristianov, prosi za nas! Se zgoraj omenjenim pismen iz dne 9. majnika 1876 so podelili sv. Oče še naslednje odpustke: 8. Popoln odpustek vsem sotrudnikom Salezijanskim ob uri njihove smrti; 9. Popoln odpustek enkrat v mescu na dan. ko se prejmejo zakramenti sv. pokore in sv. R. Te¬ lesa; 10. Vse odpustke, ki so podeljeni tretjerednikom sv. Frančiška Asiškega, popolne in nepopolne; toraj zamorejo salezijanski sotrudniki zadobiti popoln odpustek o dnevu njih vpisa ali sprejetja v družbo Salezijansko (1) in 11. O 25. ter 50. letnici pristopa v družbo; 12. Nadalje vsakrat, kadar sotrudnik moli cerkvene urnice za rajnike, ali 7 spokornih psalmov, ali (1) Ta seznamek je natanjčen izpisek iz knjige, imenovane: Pravilo 3. reda sv. Frančiška As. Z do¬ voljenjem tiskano v Rimu 1875. — 13 — 15 graduvalnih psalmov za uboge duše v vicah; spovedniki so pooblaščeni tistim, ki bi zavoljo bolezni ali starosti teh del ne mogli opraviti, namestiti jih z drugimi; 13. Ako sotrudniki odmolijo tretji del sv. rožnega venca pred sv. Rešnjim Telesom ali, ko bi to ne bilo mogoče, pred sv. Razpelom, zamorejo zadobiti enkrat v dnevu popoln odpustek; 14. Udeležiti se zamorejo tudi: vseh popolnih ter nepopolnih odpustkov vseh poglavitnih cerkva ter svetih krajev v Rimu, Jeruzalemu, Porcijun- kuli in sv. Jakopa v Komposteli; taleč tudi vseh v rimskem misalu (mašni knjigi) zazna¬ movanih postajnskih odpustkov (1); 15. Zadobijo popoln odpustek o nedeljah ter praz¬ nikih Gospodovih in preblažene Device Marije, ako prejmejo zakrament sv. pokore in sv. R. Telesa, obiščejo kako cerkev in tukaj molijo po namenu sv. Očeta; 16. Nadalje popoln odpustek vselej, kadar prejmejo sv. obhajilo. Duhovni lahko ta odpustek zado¬ bijo, kolikorkrat mašujejo, bodisi za-sč ali za duše v vicah ali za kakega umrlega sorodnika; 17. Popoln odpustek zadobijo tudi lahko enkrat vsak dan veliki teden; enkrat v življenju ter na zadnjo uro; 18. Sv. Oče Pij IX. je dovolil vsem sotrudnikom enkrat v letu popoln odpustek s papeževim (1) Natisnila se bode posebna knjižica, v kteri bodo zaznamovani ter razloženi ti odpustki. — 14 — blagoslovom, ki pa se ima po določenem slovilu podeliti, ako le ti prejmejo zakramenta sv. po¬ kore in sv. E. Telesa, obiščejo kako očitno cerkev ali kapelo ter tukaj molijo za edinost med krščanskimi vladarji, za zatrenje krivo¬ verstev ter povišanje naše matere sv. cerkve; 19. Nadalje popoln odpustek ter odpuščenje vseh grehov tistim, ki se resnično skesano izpovejo in obhajajo ter pobožno obiščejo kako sale¬ zijansko cerkev, ali kjer take ni, kako drugo očitno cerkev ali kapelo in tukaj nekoliko časa molijo po namenu sv. Očeta, in sicer o naslednjih dnevih cerkvenega leta: PEOSINEG. 1. Obrezovanje Gospodovo; 6. Razglašenje Gospodovo; Drugo nedeljo po Razglašenju, o prazniku sv. Imena Jezusovega. 23. Zaročenje preblažene Device. SUŠEČ. 5. Praznik sv. Janeza od Križa, spozno- vavca; 9. Praznik sv. Frančiške rimske, udove. JULIJ. 2. Praznik Marijnega obiskovanja; 14. Praznik sv. Ronaventura, cerkvenega učenika. — 15 — AVGUST. 2. Porcijunkula; Naša ljuba Gospa Angeljska; 4. Sv. Dominik, ustanovitelj reda pridi¬ garskega ; 12. Sv. Klara, ustanoviteljica Klarisinij; 16. Sv. Rok, spoznovavec. NOVEMBER. 21. Marijno Darovanje. DECEMBER. 16. Prvi dan devetdnevnice pred božičem; 24. Zadnji dan te devetdnevnice, predvečer pred božičnim praznikom. 20. Tisti salezijanski sotrudniki, ki vsak dan pol ure ali vsaj edno četrt ure premišljujejo, za- morejo enkrat v mescu zadobiti popoln odpustek, ako tisti dan prejmejo zakrament sv. pokore in sv. R. Telesa, obiščejo kako cerkev ter ondi molijo po namenu sv. Očeta; 21. Zadobijo popoln odpustek vsakrat tisti dan, kteri se udeležč predpisanih konferencij; 22. Tisti sotrudniki, kteri posvetč nekoliko dni duhovnim vajam, zadobč popoln odpustek; 23. Duhovni, ki so sotrudniki, zadobč popoln odpustek tisti dan, ko berč svojo prvo ali novo mašo; takč tudi tisti sotrudniki, kteri so pri njej navzoči ter prejmejo sv. obhajilo; — 16 — 24. Vsi sotrudniiri zadobd popoln odpustek o smrtni uri, ako prejmejo.od svojega spovednika vesoljno odvezo v navadni obliki; 25. Duhovni, ki so sotrudniiri in ber