poštnina plačana v gotovini GRADBENI VESTN IH LETO XV MAREC 1966 ŠTEVILKA 3 ZAVOD ZA RAZISKAVO MATERIALA IN KONSTRUKCIJ, LJUBLJANA, DIMIČEVA ULICA TEHNOLOŠKI POSTOPEK ZA POLAVTOMATIZIRANO PROIZVODNJO GRADBENIH PANOJEV V S E B I N A Viktor Turnšek, dipl. inž.: Vpliv mraza na odpornost c e s t iš č a ............................................................................. Jože Boštjančič, dipl. inž.: Tehnika fotoelastičnih prevlek Miloš Gnus, dipl. inž.: Zasnova in izgradnja koprske luke (nad a ljevan je )...................................................... V. Turnšek: Influence of the frost action on the 49 highway pavements resistance 54 J. Boštjančič: Photoelastic coating technique 59 Aktualnosti Ciril Stanič, v. gr. tehnik: Regulacija Prešernove ceste v L ju b l ja n i ........................................................................61 Vesti Imenovanje častnih in zaslužnih č la n ov ............................... 68 Gradbeni center Slovenije Edo Rodošek, dipl. inž.: Priprava b e t o n a ...........................64 Informacije Zavoda za raziskavo materiala in konstruk­ cij v Ljubljani Predlog predpisa o toplotni zaščiti v gradbeništvu . . . 69 Odgovorni urednik: Sergej Bubnov, dipl. inž. Uredniški odbor: Janko Bleiweis, dipl. inž., Lojze Blenkuš, dipl. inž., Lojze Cepuder, Vladimir Čadež, dipl. inž., prof. Bogo Fatur, Marjan Ferjan, dipl. inž., Vekoslav Jakopič, dipl. inž. arh., Hugo Keržan, dipl. inž., Maks Megušar, dipl. inž., Bogdan Melihar, Mirko Mežnar, dipl. inž., Bogo Pečan, Boris Pipan, dipl. inž., Marjan Prezelj, dipl. iinž., Dragan Raič, Frane Rupret, Vlado Šramel, dipl. inž. Revijo izdaja Zveza gradbenih inženirjev in tehnikov za Slovenijo, Ljubljana, Erjavčeva 15, telefon 23-158. Tek. račun pri Narodni banki 503-608-109. Tiska tiskarna »Toneta Tomšiča« v Ljubljani. Revija izhaja mesečno. Letna naročnina za nečlane 15.000 dinarjev. Uredništvo in uprava Ljubljana, Erjavčeva 15. G R A D B E N I V ESTN IH GLASILO Z V E Z E GRADBENIH INŽENIRJEV IN TEHNIKOV SR SLOVENIJE ŠT. 3 — LETO XV — 1966 . . . . VIKTOR TURNŠEK, dipl. inž. Vpliv mraza na odpornost cestisca DK 711.7:620.193:551.574 Eine Strasse is gegen Frost gesichert, wenn sie tragfähig ist. Die an Strassen von geringer Tragfähigkeit gemachten Erfah- ? ungen über Frostschäden and deren Verhütung gelten nicht für richtig dimensionierte Strassen. Dr. F. Balduzzi, Zürich. Rezultati AASHO testa v temelju spreminjajo ne le dosedanje, predvsem v Evropi usidrane po­ glede na dimenzioniranje in gradnjo cestišč, tem­ več tudi poglede na učinkovanje mraza na cestišča. Tako vidimo, da tudi Nemci, ki so pristali na enotno terminologijo za nemško jezikovno področje (Nemčija, Avstrija, Švica), razširjajo pojem gornje­ ga ustroja ceste (Oberbau) od same krovne in vezne plasti (Decke und Bindeschicht) na celotno nosilno konstruktivno plast in, sprejemajo koncept trosloj- ne konstruktivne izvedbe: krovna plast (Surfacing — Belag), nosilna plast (Base — Tragschicht) in te­ meljna plast (Subbase — Fundationsschicht), pri tem pa puščajo odprto vprašanje načina izvedbe posameznih slojev. Tudi pojma Frostschützschicht, to je izraza, s katerim je bil v prvem nemškem prevodu AASHO testa preveden ameriški izraz »Subbase«, ne zasle­ dimo več v predlogu za enotno terminologijo nem­ škega jezikovnega področja. Pri tem ne gre le za konvencionalno izrazoslovje, temveč predvsem — kot pri terminologiji nasploh — za poglede in kon­ cepte. Ugotovitev, vzeta kot moto te razprave, je zaključek v poglavju »Tragfähigkeit und Frost« v knjigi: Der AASHO Strassentest — Dokumente und Auswertung — Beton-Verlag GmbH Düssel­ dorf. Ta ugotovitev je vsekakor v nasprotju z da­ našnjo predstavo o mehanizmu učinkovanja mraza na cestiščih, kot tudi navidezno s konkretnimi opa­ zovanji poškodb, ki se na naših cestiščih pojavljajo predvsem v času odtalitve in ponovnih zmrzovanj v mesecih odjuge (sl. 1 ). V naslednjih izvajanjih so reproducirani rezul­ tati preiskav, izvršeni v Zürichu v Versuchsanstalt für Wasserbau und Erdbau na Tehniški visoki šoli ter nekatera izvajanja v že omenjenem članku. Na­ dalje je podana analiza zmrzovalnih poškodb na naših cestiščih, ki pa niso primarne, temveč so se­ kundarne poškodbe na že »zrušenih cestiščih«. — 1. Mehanizem učinkovanja m raza na cestišča Doslej smo si predstavljali učinkovanje mraza na cestišča nekako na naslednji način: Pri zmrzovanju glinastih vložkov v obliki leč ali pa morda tudi gline, pomešane v gramoznem materialu, ki ima več kot 3 '°/o delov izpod 20 /<, se voda iz okolice, predvsem pa iz tal kapilarno dviga in koncentrira v glini, ki zmrzuje ter povečuje vo­ lumen. Tako povećavanje volumna se odrazi v »ki­ penju« in rušenju površine cestišča. Zato je potreb­ no sanirati mesto teh poškodb z odstranitvijo ma­ teriala, po možnosti vse do globine zmrzovanja, in ga nadomestiti s čistim prodnatim materialom. Takšna predstava o učinkovanju mraza in sanira- si. 1 nja poškodb izvira iz opazovanj zmrzlih grud gline in tudi laboratorijskih preizkusov zmrzovanja gline same. Ta opazovanja in te preiskave so, kot ugotav­ lja dr. Balduzzi, na mnoge učinkovala »fascinira­ joče« (sl. 2 in sl. 3). Da se ugotovi mehanizem učinkovanja mraza na zemljine, so bili v Zürichu Sl. 2 si. 3 izvršeni laboratorijski preizkusi na različnih vrstah zemljin in to pod pogoji obremenitve in delnega postopnega zmrzovanja, kot to kaže dispozicija (na sl. 4.). Ti poskusi, izvršeni na različnih materialih, so pokazali tri tipične, med seboj različne pojave. 1. Voda se iz spodnjega nezmrzlega dela kon­ centrira v gornjo zmrzlo polovico. Volumen se po­ večuje. Pri odtalitvi pa se preizkušanec zruši za­ radi prevelike koncentracije vode v gornji polovici. Ta primer se pojavlja pri melju, ki nima plastič­ nosti. 2. Iz gornje, zmrzle polovice potiskajo rastoči ledeni kristali vodo v spodnjo polovico. Volumen se ne veča. Med zmrzovanjem se voda v spodnji polovici skoncentrira do take mere, da preizkuša­ nec pod obremnitvijo odpove in se zruši. Ta primer imamo pri finih peskih z večjo ali manjšo vseb­ nostjo melja. 3. Tretji tipični primer je ta, da se vzorec ne zruši niti pri zmrzovanju niti pri odtalitvi. Volu­ men se ne poveča več kot za ca. 1 %>. Ta primer je tipičen za gline, kjer nizka prepustnost vode, kohezija in nabrekanje samo preprečujejo transport vode. Med temi tremi tipičnimi primeri so prehodi in kombinacije glede na sestavo zemljine. Na istih treh tipičnih zemljinah so bili izvršeni poizkusi hitrega zmrzovanja, tako da ni obstajala možnost transporta in koncentracije vode. To je bilo doseženo z naglim zmrzovanjem pri — 70° C. Pri več zmrzovalnih ciklih je bilo ugotovljeno: — v prvem primeru — pri melju, ki nima plastičnosti — da nosilnost pade za 1/3 prvotno nosilnosti; — v drugem primeru, — pri finih peskih z meljem — nosilnost ostane nespremenjena; — v tretjem primeru, — pri glini — pa nosil­ nost prav tako pade za 1/3 prvotne nosilnosti. Te preiskave nam dajo kvalitativne podatke o mehanizmu zmrzovanja in to pod izjemno neugod­ nimi pogoji. Pri reševanju problema zmrzovanja v konkretnih primerih je potrebno oceniti razen ka­ rakteristike materiala, ali lahko tudi predvsem hi­ drološki pogoji dejansko; nastanejo. Problemi nega­ tivnih posledic zmrzovanja se rešujejo od primera do primera. Poleg odstranitve zemljine je možno še globoko dreniranje in konsolidiranje terena, predvsem kadar gre za zemljine, ki pri zmrzovanju oddajajo vodo (fini peski, pomešani z meljem). Vsekakor pa je bistvena za cestišče zaščita ce­ lotnega cestnega telesa pred vodo, kar je predvsem važno za materiale, ki so občutljivi na zmrzova­ nje (sl. 5.). Zmrzovalne poškodbe bi nastale pri melj ih in. in finih peskih z večjo ali manjšo vsebnostjo melja na ta način, da bi zaradi prevelike koncentracije vode teren postal plastičen in bi povsem zgubil no­ silnost. Slika 6. kaže tak tipičen primer. Porušitev nastane pri meljih v času odjuge, pri finih peskih, pomešanih z meljem, pa se to dogaja v času zmrzo­ vanja. Očitno pa je, da do istega pojava pride tudi tedaj, če se voda nasploh skoncentrira in pride F) = grobozrnati prod z 2 do 20 '%> delcev manjših od 20 /u Fz> = pesek z 3 do 15 fl/o delcev izpod 20 /i F:j = močno glinasti, meljasti prodi in peski z pla­ stičnim indeksom, večjim od 12 Fj = melji in meljasti peski z plastičnim indeksom, manjšim od 12 . Osnovni material tal in nasipov, na katerem je bil izvršen AASHO test, spada v kategorijo F3. Pri opazovanju skozi dve zimi niso bile ugo­ tovljene posebne poškodbe, ki bi jih mogli pripisati si. 6 teren v plastično stanje. Druga vrsta zmrzovalnih poškodb pa nastane lahko zaradi povečanja volu­ mna, kar povzroča podolžne razpoke na cestišču (sl. 7). 2. Vrednotenje AASHO testa v pogledu učinkovanja mraza na cestišče Pri izvedbi AASHO testa so bila cestišča, sicer različnih debelin, položena nad mejo zmrzovanja, ki je segala 80— 100 cm globoko. Podloga, kot tudi nasip, na katerem je bil AASHO test izveden, je obstajal iz močno meljastih glin z naslednjimi ka­ rakteristikami: — maksimalna suha prostorninska te ž a ................................................1,86 t/m3 — optimalna v l a g a ........................15 % — zgornja meja plastičnosti . . . 29 % —• indeks p la st ičn osti...................13 zrnavost: 0,074 m m ...........................................81'% 0,020 m m ...........................................63 fl/o 0,005 m m ...........................................42 °/o srednje vrednosti dosežene pri izvedbi: — volumenska teža v % maks. suhe t e ž e .....................................................97.7 fl/o — vsebnost v o d e ................................ 16 '°/o — CBR v pomladnih mesecih . . , 2—4 — K modul (po Westergardu) spo­ mladi ................................................45 Vrednotimo ta material po klasifikaciji US Army Corps of Engineers, ki razlikuje glede na stopnjo občutljivosti na mraz štiri kategorije: si. 5 si. 7 zmrzovanju. Iz tega lahko sklepamo, da tudi ma­ teriali Fi in F2 ne morejo biti slabši. Pri deformacijskih merjenjih cestišča pod ko­ lesno obremenitvijo pa se je ugotovilo, da je de- formabilnost precej variirala, tako da so bile de­ formacije v pomladnih mesecih 4-krat večje kot v jesenskih mesecih. Vpliv mraza, oziroma spremem­ ba vlage v materialu spodnjega ustroja (klasificiran z Fs) je v AASHO testu samem torej vsebovan in upoštevan in to s slabšimi pogoji odpornosti ce­ stišča v pomladnih mesecih. Ti pogoji manjše no­ silnosti v pomladnih mesecih so bili upoštevani s ponderiranjem osnih prehodov v odvisnosti od de­ formacij po enačbi: 2 dt — d, |P d J pri čemer pomeni: qt = ponder v času 1 dt = deformacija, izmerjena v času t dt - 1 = deformacija, izmerjena v času t — 1 d = poprečna letna vrednost izmerjenih de­ formacij A d —- dt — dt - 1 V diagramih (sl. 8) so prikazani neponderirani in ponderirani dnevni osni prehodi v posameznih časovnih obdobjih, kot tudi kumulativni osni ne­ ponderirani in ponderirari prehodi. Izhajajoč iz izkušenj AASHO testa, lahko ugo­ tovimo, da materiali do kategorije F3 ne predstav- fhmtn e ee ckorfn en. -e Ä v » fvm iom n te efmrfm c v mutet I"i NOM&RC* ACCLS D U P L I C A T I O N S DC C M A B O E S CN FO N C TiO N Ou FON C TIO N D t PONDCRATION S AISONW ARE DU N O M M E »* E L D 'A P P L IC A TIO N S DC CMAROES "1 MOOOO tu/nute e* * « 1 ranker* fe ff* rmf ■«! otm ym entre p r n tf tm » M * kUW" crn cM rrfrt «90000 • « N M a Figuri' 1'1 • S o m b r e /»otulere il iifi§itiiiilinns ilr rhurgrn uu emir* lili temits. Sl. 8 ljajo nevarnosti za zmrzovanje, vendar pod pogo­ jem, da je odvod vode pravilno izvršen in da vodo ne zateka v cestišče. 3. Analiza zmrzovalnih poškodb na naših cestiščih Dosedanji koncept, po katerem so bila projek­ tirana in grajena naša »črna cestišča«, je v glavnem naslednji: Asfaltno »cestišče« v debelini 1—5 cm, izvršeno v površinski obdelavi ali pa kot »preproga«, pone­ kod tudi z veznim slojem, se polaga na uvaljano gramozno, tako imenovano tamponsko plast. Tamponska plast naj bi imela dvojno funkcijo: zmanjšati obremenitev terena in s tem deformacije, ter varovati cestišče pred poškodbami, ki bi jih povzročalo zmrzovanje. Zato smo od tamponskega materiala zahtevali, da je dovolj čist in da je plast tega materiala »dovolj« debela. Grajenje cestišča z gramozom, obvitim z bitu­ menom, ki se v zadnjem času uvaja v debelini le ca. 6 cm ter z 1—2 cm zaporno plastjo, v bistvu predstavlja isti način grajenja. figur« 2.9. Basic pallcrn of Bimnistcr two-layer stress influence curves (From Bummtcr Highway Research Board Bulletin 177.) SI. 9 Kaj se na takih grajenih cestiščih dogaja pod prometom? Vpogled v razpored vertikalnih obremenitev terena pod kolesom nam daje Boussinesquova for­ mula, ki velja za homogen in elastičen polprostor (krivulja 1. na sl. 9.). V primeru pa, da imamo »tla« sestavljena iz dveh različnih materialov, ka­ rakterizirana z različnima elasticitetnima modula­ rna, se pritiski neposredno pod prvo plastjo zmanj­ šujejo, in sicer v tem večji meri, čim večja je razlika med elasticitetnimi moduli (sl. 9). Istočasno pa se v gornjem sloju zmanjšujejo bočni pritiski, ki pre­ idejo pri večjih razlikah v elasticitetnih modulih v natezne napetosti, kot je to primer pri asfaltnih fleksibilnih cestiščih. Kolesni pritisk povzroča v fleksibilni plošči momente, kot to sledi iz skicirane deformacijske linije (sl. 10). Pri prehodu kolesa preko fleksibilne plošče nastajajo na vsakem mestu v plošči izmenske upogibne napetosti. Velikost teh napetosti je odvisna od kolesnega pritiska, ploskve obremenitve, v glavnem pa od debeline plošč ter razmerja elasticitetnih modulov (togosti) plošče na­ sproti podlogi. Na sliki 11 so prikazane upogibne napetosti, izračunane po Burmistru, in to za 4 1 kolesno obremenitev (8-tonska osna obremenitev) v odvisnosti od debeline plošče pri raznih razmerjih elasticitetnih modulov. Iz gornje slike vidimo, da so prav pri debe­ linah plošče do 10 cm napetosti v veliki meri od­ visne od razmerja togosti (elasticitetnega modula). Tako postane razumljivo, da so taka asfaltna cesti­ šča izredno občutljiva za spremembo deformacij­ skega modula tal. Ta pa se hitro zmanjšuje, kar povečuje razmerje togosti med ploščo in terenom, če se povečuje vlaga v tleh, posebno če so tla ilov­ nata. Če pa povečujemo debelino plošče npr. na 18 cm, vidimo, da vpliv razmerja togosti plošče proti togosti terena izredno pade. Nadaljne vprašanje, ki se pri tem pojavlja, je vprašanje same odpornosti fleksibilne asfaltne plo­ šče. Ta pa zopet ni konstantna, temveč odvisna od števila obremnitev. Asfalt se namreč kot vsak ma­ terial utruja. Na sliki 12 so prikazane velikosti upogibnih trdnosti v odvisnosti od števila obremenitev za asfaltbeton (»Bitumen« 1. 1958). Nizke vrednosti, na katere pade odpornost na upogib, kot tudi same izkušnje, kažejo, da imamo pri asfaltnih fleksibilnih cestiščih opraviti s tipičnim pojavom utrujenosti. Zato je tudi težko govoriti o dimenzioniranju ce­ stišča na neko kolesno obremenitev, temveč mo­ remo govoriti le o dimenzioniranju cestišča na promet. Tipične poškodbe, ki nastopajo zaradi utruje­ nosti, so mrežne razpoke na asfaltnih cestiščih. To pa so glavne poškodbe, ki se pojavljajo na naših cestiščih. Tudi Yoder v knjigi Principles of pave­ ment design označuje te t. i. aligatorske razpoke kot rezultat utrujenosti. Potem ko nastanejo razpoke na cestišču, pa voda posebno v pomladanskih mesecih odjuge pro­ dira v cestišče. Ker pa so temperature v cestišču in tleh pod ničlo, pronicujoča voda zmrzuje in s tem sukcesivno sebi preprečuje odtok. Tako se vo­ da pod morda že odtaljeno asfaltno površino kumu­ lira. Pri ponovnem zmrzovanju pa lahko pride do dviganja in »kipenja« cestišča. Vendar pa so to sekundarni pojavi na že »porušenem cestišču«. Tako nam postane jasna ugotovitev, dr. Balduz- zija, da se poškodbe zaradi zmrzovanja, ki se po­ javljajo na prešibko dimenzioniranih cestiščih, ne bedo pojavile pri pravilno dimenzioniranih cestiščih. Sklepi Iz gornjih opazovanj slede naslednji sklepi: — Glavne poškodbe na naših cestiščih so po­ škodbe zaradi prešibkih debelin asfaltnih nosilnih plasti. T. i. poškodbe zaradi mraza so sekundarni pojavi. — Rešitev problemov dimenzioniranja in za­ ščite proti mrazu zato ni iskati v vgrajevanju de­ belih tamponskih plasti, temveč v pravilnem dimen­ zioniranju nosilne fleksibilne konstrukcije kot ce­ lote. — Pri današnjem prometu bomo morali izbi­ rati dimenzije cestišča na glavnih cestah preko 18 centimetrov. Pri tem pa prihajajo v poštev stabili­ zirani materiali, med katere lahko prištevamo tako gramoz, obvit z bitumenom, kot tudi cementne, trasne in druge vrste stabilizacij. Seveda pa tudi nevezan drobljeni material ali nevezan gramoz tre­ tiramo lahko, kot to kažejo rezultati AASHO testa, kot sestavna dela gornjega nosilnega ustroja cesti­ šča, vendar le z določenim manjšim ponder jem. — Voda in vlaga lahko v nosilnem sloju, kot tudi v spodnjem ustroju bistveno vplivata na no­ silnost in odpornost cestiščne konstrukcije. Za ti, je problemu odvajanja vode posvetiti osnovno skrb. — Melji, melj aste gline in meljasti peski so po svojih fizikalnih karakteristikah pri zmrzovanju občutljivi na mraz. V primeru, ko imamo opravka s temi zemljinami, je reševati probleme zaščite proti zmrzovanju individualno. V. Turnšek INFLUENCE OF THE FROST ACTION ON THE HIGHWAY PAVEMENTS RESISTANCE S y n o p s i s The article gives the observations and investiga­ tions on the influence of the frost action on the high­ way pavements resistance obtained by Dr. F. Balduzzi. There is given the explanation of the origin of frost failures impairing the underdimensioned pave­ ments. These, however typical frost failures occur on the pavements already impaired by fatigue and are a secundary phenomena. Tehnika fotoe lasti enih prevlek DK 620.171.5 Splošno Določanje napetostnega stanja na površini konstrukcije ali njenega detajla je pogosto naloga, ki jo je potrebno rešiti v zvezi s preiskavami kon­ strukcij. V primeru preiskave elementov s kompli­ ciranimi oblikami, odprtinami, zarezami, ostrimi prehodi in kompliciranimi obtežbami, je pričako­ vati tudi komplicirano sliko razporeditve napetosti. Natančne matematične rešitve so v takih pri­ merih nemogoče ali pa so dolgotrajne in zahtevajo visoko usposobljene strokovnjake. Tudi večina merskih metod v takih primerih odpove. Nepoznane smeri glavnih napetosti in hitro spreminjanje njih velikosti in predznaka z razdaljo onemogoči uporabo tistih instrumentov, ki merijo specifične deformacije le v določeni smeri in na določeni razdalji. Tudi uporovni tenzometri (strain gages), ki predstavljajo najrazvitejšo obliko tenzo- metrov, v takih primerih niso primerni. Kljub obliki rozete, ki omogoča določanje smeri, veliko­ sti in predznaka glavnih napetosti, so podatki ne­ zanesljivi, kajti tudi sicer kratki sestavni deli — merilni lističi — imajo često za precizne meritve prevelike dimenzije. Za ugotavljanje razgibanih napetostnih stanj na površini preizkušanca so torej uporabne le take merske metode, ki so sposobne določiti nape­ tostno stanje v vsaki točki in v celotni površini preiskovane ploskve. Najpopolnejše podatke v tem smislu nam nudijo predvsem metoda krhkih pre­ vlek, fotoelastimetrija in metoda moire. Prvi dve metodi smo na Zavodu za raziskavo materiala in konstrukcij že večkrat uporabili in imamo zanje primeren instrumentarij in izkušnje. Metoda krhkih prevlek je predvsem primerna za določanje trajektorij glavnih napetosti. Z uporabo najbolj razvitih prevlek je mogoče pri določenih pogojih ugotavljati tudi velikost glavnih napetosti. S krhkimi prevlekami lahko preiskujemo modele in prototipe, uporaba pa je omejena le na določene materiale, na katere je nanašanje mogoče. Fotoelastimetrična metoda nudi natančnejše podatke predvsem v smislu določanja velikosti na- In accordance with Burmister’s theory on the flexible slab tension the author explains the occurance of cracks due to the fatigue in the asphalt surfaces. The mentioned damages can be observed especially in the thawing period. Finally the construction of the road­ ways with the deeper compacted more layer roadway system is recommended. J02E BOŠTJANČIČ, DIPL. INZ. petosti. Doslej uporabljeni transmisijski polari- skopi so sicer omogočali hitro reševanje zamotanih napetostnih problemov na modelih, niso pa omo­ gočali neposrednih meritev na konstrukcijah. Razvoj fotoelastimetrije pa je rešil tudi ta pro­ blem z razvojem tehnike fotoelastičnih prevlek in refleksivne fotoelastimetrije. Fotoelastične prevleke Tehnika preiskav napetostnega stanja s po­ močjo fotoelastičnih prevlek združuje boljše last­ nosti treh najpogosteje uporabljenih tehnik: foto­ elastimetrije, krhkih prevlek in tenzometrov. Poleg tega, da nam nudi pregled o stanju na­ petosti na celotni preiskovani površini, nam omo­ goča tudi izredno točne meritve v posameznih toč­ kah. S tem v zvezi lahko rezultate tehnike foto­ elastičnih prevlek primerjamo z rezultati, katere bi dobili z meritvami z neskončnim številom tenzo- metričnih rozet izredno majhnih dimenzij. Fotoelastične prevleke lahko uporabljamo na modelih in, kar je bistvenega pomena, tudi na konstrukcijah. Nanašanje prevlek je mogoče prak­ tično na vse materiale in je tudi v tem pogledu metoda univerzalna. Osnovni princip tehnike fotoelastičnih prevlek je naslednji: preizkušanec prevlečemo s plastjo prozornega materiala, ki s podlogo sodeluje in v obremenjenem stanju dobi lastnosti dvojnega loma. Omenjena tehnika je torej ena izmed foto- elastimetričnih metod, za katero velja tudi isti osnovni princip: deformacije so proporcionalne velikosti faznih zamikov. To pomeni, da tudi v tem primeru igrata de­ belina prevleke in njena občutljivost bistveno vlogo. Da bi meritve potekale z zadostno točnostjo, moramo izbrati primerno debelino prevleke s pri­ merno občutljivostjo. Prevleke lahko nanašamo na ravne in ukriv­ ljene površine. Ravne površine in še nekatere ukrivljene površine (valjaste, stožčaste itd.) prekri­ vamo predvsem s fotoelastičnimi folijami poznane debeline, katere lepimo na podlogo s specialnimi lepili. Pri kompliciranejših preizkušancih se po­ služujemo tekočih plastikov, katere brizgamo na površino, kjer polimerizirajo. Kompliciranejše ob­ like pokrivamo tudi z delno polimeriziranimi plo­ ščami, ki se podlogi dobro prilagodijo. Po končani polimerizaciji jih z že omenjenimi lepili prilepimo na preizkušano ploskev. Problem, ki nastopa pri uporabi tekočih plastikov, je neenakomerna debe­ lina, katero je treba izmeriti in pri rezultatih upo­ števati. Opazovanje fotoelastičnih pojavov je mogoče le z reflektirano svetlobo. V primerih, ko nanaša­ mo prevleko na podlogo, ki dobro reflektira svet­ lobo, nam dodatni ukrepi niso potrebni. Če je po­ vršina podloge motna, se poslužimo poliranja ali pa uporabljamo metalizirane fotoelastične plošče oziroma refleksivna lepila. Pri izbiri prevleke pa moramo paziti tudi na velikost maksimalnih deformacij podloge. Izbrati je treba tako prevleko, ki bo pri maksimalnih de­ formacijah še vedno obdržala linearne deformacij- sko-optične odnose. Pravilno izbrana in nanesena prevleka dobro sledi deformacijam podloge in jo lahko uporabimo za statične in dinamične preiskave v elastičnem in plastičnem območju. Kot informacijo navajamo lastnosti nekaterih plastikov, katere izdeluje in uporablja poznana ameriška firma Budd: Plastik Plošče Tekočine Tip Debelinamm Meja linearnih deformacijsko- optičnih odnosov ”/• Deformacijsko. optična konstanta Standardni S Zrcalni Sm 1,22 1,83 ali 3,05 2,5 0,1 Standardni S 1,22 1,83 30 0,02Zrcalni Mm ali 3,05 A od 0,02 do 3,05 3 0,1 G od 0,02 do 3,05 30 do 50 0,02 Merjenje s fotoelastičnimi prevlekami je mo­ goče v dokaj velikem temperaturnem intervalu od —55° C do +180° C, v nekaterih primerih pa celo do +260° C. Plastiki imajo še vrsto drugih dobrih lastnosti kot na primer majhen modul ela­ stičnosti, stabilnost s časom, niso občutljivi za kli­ matske spremembe itd. Vse te lastnosti omogočajo delo s fotoelastičnimi prevlekami v laboratorijih in na terenu. Omeniti pa moramo tudi težave, ki nastopajo pri uporabi debelejših prevlek. Le-te v določenih primerih (npr. pri upogibu tankih ele­ mentov) ne sledijo deformacijam podloge ali pa preizkušam element ojačijo. Za eliminacijo napak obstajajo računske metode, s katerimi izračunamo odstopanja in jih pri obdelavi rezultatov upošte­ vamo. Refleksivni polariskop Za opazovanja fotoelastičnih pojavov v obre­ menjeni prevleki običajni transmisijski polariskop ni primeren. Opazovanja in meritve opravimo z refleksijskim polariskopom, ki je po sestavnih de­ lih kot tudi po funkciji transmisijskemu soroden (glej sl. št. 1 a in b). Princip uporabe reflektirane svetlobe pa omo­ goča z dodatno pripravo, montirano na refleksijski polariskop (glej sl. št. 1 c) direktno merjenje glav­ nih specifičnih deformacij v posameznih točkah, s čimer se izognemo zamudnim in aproksimativnim matematičnim obdelavam rezultatov. Snop bele ali monokromatske svetlobe (glej sl. št. 1 a) s polarizatorjem P linearno polariziramo. Polarizirani žarek vstopa približno normalno v prevleko, kjer se zaradi anizotropnosti materiala kot posledice obremenitve razstavi v dve kompo­ nenti. Le-ti potujeta skozi prevleko z različnimi hitrostmi, se na mejni ploskvi med prevleko in podlogo reflektirata in se ponovno približno v isti Sl. 1. Princip delovanja refleksivnega polariskopa smeri vračata. Pri izstopu iz prevleke je žarek za­ radi nastalega faznega zamika v splošnem eliptično polariziran. Kot vizualni efekt analiziranih elip­ tično polariziranih žarkov se pojavi slika izoklin in izohrom. Izohrome so v primeru uporabe bele svetlobe barvne proge oziroma barvna področja, izokline pa so temna, neosvetljena mesta. Neosvet­ ljena so tudi mesta, kjer je razlika glavnih speci­ fičnih deformacij («i — £2) = 0. Opisani polariskop služi za izolacijo izoklin, ki predstavljajo mesta z enako smerjo glavnih nape- Sl. 2. Refleksivni polariskop enostavnejše konstrukcije (izdelan na ZRMK) tosti. Le-te sovpadajo z osmi polarizatorja oziroma analizatorja. Če analizator in polarizator vrtimo istosmerno in za enake kote slika izoklin potuje. S sukanjem v intervalu od 0° do 90° dobimo na ta način izoklino za vsako točko preiskovane površine in s tem tudi smer glavnih napetosti. Za izvrednotenje drugega podatka, tj. razlik glavnih specifičnih deformacij (n — £2) sliko izoklin eliminiramo. V ta namen med prevleko in polari­ zator oziroma analizator vstavimo dve četrtinski plošči, katerih osi sta nagnjeni z ozirom na osi analizatorja oziroma polarizatorja za 45° (glej sl. št. 1 b). Prva četrtinska plošča linearno polarizirani žarek spremeni v krožno polarizirani žarek, druga pa omenjeni efekt eleminira, vendar šele po pre­ hodu žarka skozi prevleko. Slika analiziranega snopa žarkov ne vsebuje več izoklin in ostanejo neosvetljena le tista mesta, kjer znaša razlika glav­ nih specifičnih deformacij (si — £2) = 0. Vredno­ tenje reda interference lahko opravimo z zasledo­ vanjem razvoja izohrom in interpolacijo, ali pa se poslužimo točnejše metode s komparatorjem in Tardyjevo kompenzacijo. S sukanjem analizatorja (polarizator se nahaja v izhodiščnem položaju) namreč lahko na poljubno mersko točko »privede­ mo« poznani red interference in na podlagi od­ čitanega kota opravimo interpolacijo. Razliko glavnih specifičnih deformacij dobimo z enačbo: £1 £2 = f n ± 180 , kjer pomeni: f = razliko glavnih specifičnih deformacij, ki pri­ padajo prvemu redu interference, n = red interference, n = kot, izmerjen na kotni razdelbi analizatorja. Vrednost f je podana s strani proizvajalca pla- stikov ali pa jo ugotovimo z umerjanjem. Glavne specifične deformacije spremenimo v glavne napetosti po enačbi: E at — on — (ei -—£2) -------- , kjer pomenita E in /ti 1 + /l modu elastičnosti in Poissonovo število za material konstrukcije. V transmisijski fotoelastimetriji do­ bimo ločene glavne napetosti na različne matema­ tične načine, ki bazirajo na robnih pogojih ali pa z dodatnimi meritvami spremembe debeline mo­ dela. Pri refleksijskih polariskopih se tem postop­ kom izognemo z montažo dodatne priprave (glej sl. št. 1 c), ki omogoča poševen prehod žarkov skozi prevleko. Pripravo sestavljajo predvsem dve zrcali (Zt in Z2) in polovična plošča, ki omogoča fazni zamik X/2. Odčitavanje opravimo na analogen na­ čin kot pri refleksijskem polariskopu z normalnim vpadnim kotom. Pri normalnem prehodu žarka velja: n„ A = <5n = 2 tk («i — fo). Enačba za poševni prehod žarka pa se glasi: np ž = (5p = 2 tk (A £i — B £2). Iz gornjih enačb lahko izračunamo neposredno vrednosti £1 in £9. Če upoštevamo še izraz f = A/2 tk, dobimo: f n = - (n,, - B nB), A — B f £ž = ---------- (np — A n,n). A - B Vrednosti A in B sta funkciji kot 0 in Poisso- novega števila prevleke ter znašata: 1 — vc cos2 0 A = ------------------- (1 — V c ) COS 0 cos2 0 — vK B = ------------------- (1 — jv) cos 0 Oznake v gornjih enačbah pomenijo: d = fazni zamik, t = debelina prevleke, k = deformacijsko optični koeficient, f = razlika glavnih specifičnih deformacij, ki pripadajo prvemu redu interference, 0 = vpadni kot žarka, vc = Poissonovo število prevleke, indeks n = velja za normalni prehod, indeks p = velja za poševni prehod. Natančnost tehnike prevlek je razvidna iz na­ slednjih podatkov. Z uporabo refleksijskega polariskopa Budd LF/Z in prevleke debeline 3,05 mm s koeficientom k = = 0,1 dobimo naslednjo natančnost izmerjenih vrednosti: Pri normalnem prehodu: specifične deformacije m£ = od ± 5 • 10"" do ± 10 ■ 10~6. Sl. 4. Linijski fotoelastični tenzometer (HI.H) smer glavnih specifičnih deformacij mv = ± 2° Pri poševnem prehodu žarka: specifične deformacije mi = ± 20 • 10~6. Doslej smo omenjali statično preiskavo nape­ tostnega stanja. V primeru priključka stroboskop svetila in filmske kamere je mogoče registrirati tudi dinamične specifične deformacije. Reflektivni polariskopi imajo poleg svetila za emitiranje bele svetlobe tudi svetlobne izvore za monokromatsko svetlobo ali pa ustrezne filtre, ki prepuščajo le svetlobo z določeno valovno dolžino. Monokromat- ska svetloba je predvsem primerna za opazovanja plastičnih deformacij. Refleksivni polariskopi imajo še naslednje do­ bre lastnosti: — uporabljamo jih v laboratoriju in na te­ renu, — omogočajo meritve tudi z večje razdalje, — omogočajo občasne meritve, — uporabljamo jih za opazovanja in meritve na ravnih ter ukrivljenih površinah, — omogočajo avtomatična merjenja v kombi­ nacijah s fotocelicami in servomehanizmi. Fotoelastični tenzometri Paralelno s tehniko fotoelastičnih prevlek so se razvili tudi fotoelastični tenzometri. Z njimi si­ cer ne moremo meriti z zadostno natančnostjo na napetostno razgibanih ploskvah, uporabljamo pa jih tam, kjer se napetosti z razdaljo le počasi spre- Sl. 5. Fotoelastična rozeta (BLH) minjajo. Fotoelastični tenzometri imajo pred dru­ gimi tenzometri prednost zaradi njihove časovne in klimatske obstojnosti ter zato, ker za odčitavanje ne potrebujemo dodatnih instrumentov. Razlikuje­ mo linijski fotoelastični tenzometer in fotoelastično rozeto. Linijski fotoelastični tenzometer predstavlja plastik pravokotne oblike, ki ima »zamrzle« nape­ tosti v obliki pasov. Na spodnji strani je metali- ziran, na zgornji strani pa je prevlečen s snovjo, ki vpadno svetlobo polarizira in odbito analizira. Tenzometer, prilepljen na konstrukcijo, sledi nje­ nim deformacijam, kar se odraža kot pomik »za- mrzlih« pasov. Sprememba položaja je v linearnem razmerju s specifičnimi deformacijami in jo odčita­ mo na razdelbi tenzometra, ki je dobljena z umer­ janjem. Točnost meritev z omenjenim tenzometrom znaša od m, = + 20 1 1 0 " do m, = ± 40 ■ 10~6. Popolnejša oblika fotoelastičnega tenzometra je fotoelastična rozeta. Le-ta ima »zamrzel« pas v obliki kroga, katerega opazujemo na enak način kot pasove zgoraj opisanega tenzometra. Zaradi sodelovanja z deformirano podlogo se krožna obli­ ka deformira v kompliciranejšo obliko interferenč­ nih črt. Osi simetrije nove figure sovpadajo s smer­ mi glavnih specifičnih deformacij, spremembe med osnovnim in novim položajem pa so funkcija spe­ cifičnih deformacij v merjenih smereh. Točnost, katero dosežemo s fotoelastično rozeto opisanega tipa, znaša: glavna natezna napetost m, = ± 40 ■ 10 6, smer glavnih specifičnih deformacij = ± ± 5°. Različne firme izdelujejo tudi tenzometre dru­ gačnih oblik, vendar je osnovni princip pri večini enak opisanemu. Sklep Kot je razvidno iz navedenega, tehnika foto- elastičnih prevlek omogoča široke možnosti tistim, ki se ukvarjajo z analizo napetosti. Ker so na Za­ vodu za raziskavo materiala in konstrukcij pre­ iskave konstrukcij vsakdanja naloga in ker je pro­ blem analize napetosti pogosto na programu, smo se odločili, da opisano metodo osvojimo. V tej sme­ ri smo napravili določene poskuse z nanašanjem prevlek in opazovanja z enostavnejšimi transmi- sijskimi polariskopi. Z ozirom na izkušnje, katere smo dobili pri reševanju številnih problemov s področja transmisijske fotoelastimetrije in z ozi­ rom na to, da imamo na programu izdelavo preciz­ nega transmisijskega polariskopa z dodatkom za poševni prehod žarkov, bomo že v kratkem času sposobni izkoristiti možnosti, ki jih nudi tehnika fotoelastičnih prevlek. L i t e r a t u r a : V spodaj navedeni literaturi je najti podrobnejšo obdelavo problemov, ki so v članku sumarno prikazani. 1. H. Wolf: Spannungsoptik (Springer, 1961). 2. S. S. Redner: New Oblique Method for Direct Photoelastic Measurement of Principal Strains (Expe­ rimental Mechanismus- March 1962). 3. F. Zandman, S. Redner, E. Riegner: Reinforcing Effekt of Birefringent Coatings (Experimental Mecha­ nics, Februar 1962). 4. D. Post, F. Zandman: Arbitraty Thickness (Ex­ perimental Mechanics, Januar 1961). J. Boštjančič: PHOTOELASTIC COATING TECHNIQUE S y n o p s i s The intention of this article is to inform our engineers and technicians working on stress problems about the achievements of the foreign experts in the field of the photoelastic coating technique, as well as to call attention to the possiblility of carying out the above mentioned technique in the Institute for Material and Structure Research in Ljubljana. In the article there are given the basic considerations relating the photoelastic coating technique, and a description os the required apparatus. There is mentioned also the application of the photoelastic strain gauges. Zasnova in izgradnja koprske luke DK 627.24:627.3 MILOŠ GNUS, dipl. inž. (Nadaljevanje) Morski tokovi Glavni jadranski tok teče po podatkih knjige »FToggetazione ed esecuzione delle opere maritime-« in »La regolazione dei porti*, ob jugoslovanski obali od juga proti severu s hitrostjo 3 do 4 milje na dan. Ta tok se vrača ob italijanski jadranski obali. V mesecu februarju 1959 je Hidrografski in­ stitut Ratne mornarice iz Splita izvedel merjenje morskih struj v Koprskem zalivu. Iz zapisnika teh merjenj povzemamo najvaž­ nejše ugotovitve: 1. v Koprskem zalivu ni stalnih morskih to­ kov, temveč samo neznaten vpliv plime in oseke; 2. vpliv reke Rižane na tokove v Koprskem zalivu je neznaten, saj povzroča Rižana morski tok globine 2 cm od površine, ki se že na oddaljenosti 100 m od ustja reke izgubi. V letih od 1959 do 1963 sta bili izvršeni še dve merjenji morskih tokov v Koprskem zalivu. Tudi ta merjenja so potrdila zaključke prve meritve v februarju 1959. Iz navedenega lahko trdimo, da v Koprskem zalivu ni tokov, ki bi vplivali na plovbo. Oblačnost in megla Opazovanja meteoroloških pogojev so bila v Kopru od leta 1946 do 1954. Za varnost plovbe je važen pojav megle v Ko­ prskem zalivu. Za leta od 1946 do 1954 so zbrana opazovanja meglenih dni v Kopru. Iz zbranih po­ datkov je razvidno, da je bilo največ 20 meglenih dni leta 1948, najmanj pa sedem meglenih dni v letu 1954. V devetletnem poprečju je bilo 14,9 me­ glenih dni letno. Na splošno je megla zelo kratek čas v Koprskem zalivu, kar je za plovbo ugodno. Sl. 5. Izgradnja II. dela operativne obale v letu 1961 Temperatura Za kraj Koper so bili v letih 1948—1954 zbrani podatki o mesečnih in letnih poprečjih, absolutnem maksimalu in absolutnem minimumu temperatur. Iz podatkov je razvidno, da so v 7-letnem poprečju najhladnejši meseci januar, februar in marec, naj­ toplejši pa junij, julij in avgust. Absolutni maksi­ mum znaša 36,6° C v mesecu juniju in absolutni minimum — 10,5° C v mesecu februarju. Pogoji fundacije Na področju koprske luke, industrijske cone in Koprskega zaliva ter obalnega območja okoli zali­ va so bila izvršena obširna sondažna dela in geo- Sl. 6. Stalno skladišče med gradnjo (1964) mehanske raziskave. Prve sondaže je izdelal Geo­ loški zavod Ljubljana v letu 1956, naslednje son­ daže pa Zavod za raziskavo materiala in konstruk­ cij Ljubljana v 1. 1957. Nadaljnje sondažne vrtine so bile izvršene v letu 1961, 1962 s strani podjetja »Geoistraživanje« Zagreb, v letu 1963 je izvedel več sond tudi Zavod za raziskavo materiala in kon­ strukcij Ljubljana ter končno v letu 1964 zopet Geološki zavod Ljubljana. Skupno je bilo v ob­ dobju 1956— 1964 narejenih nad 150 sondažnih vrtin, pri čemer se je globina vrtin spreminjala od 6.0 do 60,0 m. Vsa sondažna dela je vsa leta sprem­ ljal laboratorij za mehaniko tal inštituta za mate- rnatiko, fiziko in mehaniko univerze v Ljubljani, ki je tudi izdeloval geomehanske študije in poročila. Na podlagi navedenih raziskovalnih del je bilo ugotovljeno naslednje: Škocjanski zaliv je predstavljal skupno s kopr­ sko in ankaransko bonifiko še do 18. stoletja enotni zalivski sedimentacijski bazen, v katerega je bila v nedavni preteklosti odlagana glinasto-meljasta naplavina. Naselje današnjega Kopra, ki leži na trdem flišu, je predstavljalo takrat v geografskem smislu otok. Naplavina, ki je bila odložena v mor­ skem zalivu, zarezanem v flišno obrobje, predstav­ lja z rečno in hudourniško erozijo prinesen mate­ rial z obrobnih gričevij. Osnovno hribino tega pod­ ročja predstavlja eocenski fliš, ki je dokaj hetero­ gene sestave. V njem vidimo prehod od trdega apnenca do laporastih apnencev ter od laporjev do lapornasto-glinastih vložkov. Slednji v vodi izgub­ ljajo prvotno strukturo, preperijo in preidejo v značilno glinasto kohezivno zemljino. Debelina te glinaste preperine je v vzhodnem delu Koprskega zaliva znatna. Kontakt med naplavino in flišem ni povsod enak. V zahodnem delu zaliva leži napla­ vina neposredno na skalni osnovi zlasti okoli kopr­ skega griča, bolj proti severu pa na debeli plasti peščenega in prodnega materiala. Ta prodni mate­ rial se začenja na koti — 24,0 m in pada do kote - 31,0 na področju okoli ustja Rižane. Sloj proda sega še nalje proti zahodu v razdalji ca. 600 m in proti jugu ca. 400 m. Tako tvori fundacijsko dno na področju luke na južni strani flišni peščenjak in lapor kot skalno dno, ki leži na koti — 5,0 m do — 25,0 m, proti severu pa se pojavlja plast prodnega materiala od skalnatih tal na globini od — 40,0 m do — 60,0 m do poprečne kote — 25,0 m. Od te kote navzgor se pojavlja naplavina. Objekti koprske luke so bili grajeni v prvi fazi na področju, kjer plastnice nosilnih tal — trden fliš — ne presegajo globine — 15,0 m. Zato so vse operativne obale postavljene na trdno skalnato • podlago. Isto velja za vse težje skladiščne objekte. Z razširitvijo luškega območja v Škocjanski zaliv in z nasipavanjem zaliva z morsko naplavino iz bazena, je bila ugotovljena možnost postavitve laž­ jih objektov in prometnih zgradb — ceste, železni­ ški tir — na nanovo pridobljenem terenu. Ugotov­ ljeno je bilo, da je nosilnost novo pridobljenih pla­ tojev 4,0 t/m2. To je bilo tudi v praksi dokazano. Do sedaj so bili izvedeni objekti s plitvim teme­ ljem (dvoje skladišč, rezervarji za vegetabilno olje), ki so dokazali možnost izgradnje objektov na tleh 7. razmeroma nizko nosilnostjo. Proučena in izve­ dena je bila globoka fundacija različnih sistemov: vodnjakov do globine 10 m, zabiti koli leseni in betonski, na kraju samem izvedeni koli sistema »Benoto« in »Franki«. Vse te fundacije so bile zi- vedene na področju, kjer so nosilna tla iz flišnega peščenjaka in laporja. Na področju, kjer so nosilna tla iz prod ca in peska, je fundacija že proučena ter pride za obalne konstrukcije v poštev globoka fun­ dacija (do kote ca. — 30,0 m) s piloti sistema »Be­ noto«, zabitimi betonskimi piloti, jeklenimi piloti ali jeklenimi zagatnicami. Za druge težke luške objekte pridejo v poštev na kraju samem izvedeni piloti sistema »Benoto«, »Salzgitter«, »Franki« ter zabiti betonski ali jekleni koli. V glavnem imamo tri vrste fundacije na področju koprske luke: — plitko fundiranje na nanovo pridobljenem in posebej pripravljenem terenu, pri čemer upo­ števamo nosilnost terena 0,4kg/cm2; — globoko fundiranje na flišno skalo z nosil­ nostjo 6,0 do 10,0kg/cm2; — globoko fundiranje v nižje prodnate plasti (— 30,0 m) s piloti in nosilnostjo tal, ki je odvisna od globine in vrste pilota, zabitega v prodnato plast. Iz navedenega sledi, da je postavitev vsako­ vrstnih objektov na področju luke Koper tehnično izvedljiva. Uporaba posameznih vrst fundacij je odvisna od vrste in namena objekta in od tehničnih možnosti, ki so na razpolago izvajalcu za izvedbo fundacije posameznih objektov. Glede na pogoje fundacije lahko razdelimo področje industrijske cone na tri dele: področje z najboljšimi pogoji fundacije se razteza na severu med ankaranskim obrobnim kanalom in cesto Kri­ žišče—Ankaran. Tukaj je pod ca. 3 do 5 m debelo plastjo flišne preperine kompakten fliš iz flišnega laporja in peščenjaka, mestoma prerezan s hori­ zontalnimi ali nekoliko nagnjenimi plastmi gline. Nosilnost flišne preperine je 2,0 kg/cm2, nosilnost flišne skale (lapor ali peščenjak) pa od 6,0 do 10,0 kg/cm2. Enaki fundacijski pogoji so na in v neposredni bližini Serminskega griča ter v pasu med cesto Križišče—Koper ter sedanje obale Škoc­ janskega zaliva. Tukaj imamo nad trdnim flišem, ki pada od Sermina proti morju tako, da doseže pri ustju Rižane koto — 40,0 m, plast prodca, nad njo pa plast morske naplavine, ki je že močneje me­ šana s plastmi drobnega peska. Ker je večji del ankaranske bonifike v depresiji, bo potrebno naj­ prej nasipati teritorij do kote vsaj + 1,50 m z ne­ koherentnim materialom. Lahke objekte je možno plitko fundirati, pri čemer je nosilnost tal 0,4 kg na kubični centimeter, težje objekte pa globoko fundirati z vodnjaki ali piloti na trden fliš ali do­ bro uležan prodec (katerega zgornji rob prične pri koti — 26 m). Tretje področje je Škocjanski zaliv, kjer so fundacijski problemi popolnoma enaki kot na na­ novo pridobljenem terenu v trgovski luki. RAZVOJ KAPACITET V LUKI KOPER V vplivno območje Luke Koper spada ves te­ ritorij, ki ga obrobljajo cesta Križišče (Bivio)— Ankaran na severu, mesto Koper — na koprskem griču na jugu ter cesta Ljubljana—Koper od Kri­ žišča do Kopra na vzhodu. Trgovsko luko omejuje na severu reka Rižana, na vzhodu pa črta, ki po­ teka vzporedno z zaporo Škocjanskega zaliva v oddaljenosti 350 m od te zapore proti vzhodu. V trgovski luki so locirani kompleksi za generalni tovor, za les in tekoče tovore (vegetabilna olja); v industrijski coni, na njenem najsevernejšem delu, to je na območju ankaranskega obrobnega kanala pa je lociran kompleks za pretovor in skladiščenje razsutih tovorov (glej situacijo, slika 1). V drugi fazi razvoja koprske luke je predvi­ dena dograditev kompleksa za generalni tovor in gradnja nove luke za razsute tovore. Akvatorij luke obsega tri bazene: južni bazen ob obalah za generalni tovor, sedanji bazen ob bo­ dočih napravah za tekoče tovore in severni bazen ob kompleksu za razsuto blago. Južni bazen, ki služi ladjam z generalnim to­ vorom, je sedaj globok — 10 m, predvidena pa je njegova poglobitev na — 12 m (za ladje do 20.000 ton nosilnosti). Severni bazen za dostop ladij do kompleksa luke za pretovor in skladiščenje razsutih tovorov bo treba še izkopati. Predvideno je, da bo globina tega bazena znašala — 16 m, kar bo omogočalo pristajanje ladij do 100.000 ton nosilnosti. V prvi fazi izgradnje obale za razsuti tovor bo izvršen le izkop do globine — 12 m. Med severnim in južnim bazenom bo od ustja reke Rižane izkopan bazen za pristajanje in plovbo ladij s tekočimi tovori, to je nafto in njenimi de­ rivati, tekočim plinom in kemikalijami. Akvatorij za luko tekočih tovorov bo tvoril 100 m širok kanal z globino — 12 m. Ta kanal bo omogočal pristajanje tankerjev do 25.000 ton no­ silnosti ter specialnih ladij za prevoz utekočinje­ nega plina do nosilnosti 60.000 DWT. Ta kanal bo pozneje možno poglobiti na — 16 m za pristajanje super tankerjev. Na severni strani kanala je pred­ viden pristajalni most z več pristajalnimi mesti, in sicer: po eno pristajalno mesto za plin, za kemi­ kalije in za nafto. Za pristajalnimi mesti se bodo v severni in zahodni smeri razprostirali kompleksi za skladiščenje tekočega plina, kemikalij in skla­ dišče podjetja »Petrol« Ljubljana. Ta novi luški bazen spada po svoji funkciji v industrijsko cono. Vsi luški bazeni so locirani v smeri od zahoda proti severovzhodu zato, da omogočajo varno plov­ bo proti burji, ki je glavni veter v koprski luki. a h I u a I n o s 11 Regulacija Prešernove ceste v Trenutno je Prešernova, to je bivša Bleiweiso- va cesta ena izmed onih komunikacij, ki je z ozi­ rom na zelo ozko vozišče prometno najbolj obre­ menjena mestna cesta v Ljubljani oz. republiki. Število motornih vozil vseh vrst, ki gre dnevno po tej cesti, se že bliža številu 60.000. Ob prometnih konicah je v obeh smereh večkrat strnjena kolona vozil. Na sicer dobri betonski podlagi se trajno Teritorij luke za generalni tovor, predviden v drugi fazi izgradnje, je v celoti že nasut, razen dela pomola I. zahodno od zapore Škocjanskega zaliva. Po dokončani drugi fazi izgradnje bo obsegalo ure­ jeno področje luke za generalni tovor, brez akva­ torij a, 30 ha uporabne površine. Za generalni tovor so predvidene in deloma že zgrajene tri operativne obale dolžin: 420 m, 400 m in 300 m. Prvi dve obali sta na severni strani Kopra, tretja obala pa je južna obala predvidenega pomola I. Ob obalah so predvidena in deloma že zgrajena tranzitna skla­ dišča ter skladišča za pretovor in manipulacijo z lahko pokvarljivim blagom. V drugi vrsti, za obal­ nimi skladišči, so predvidena in delno že zgrajena stalna skladišča za dolgotrajno skladiščenje blaga. Prostori med skladišči, kot tudi operativne obale, imajo sodobno urejena cestišča za vožnjo z vili­ čarji, traktorji, prikolicami, avto dvigali in ka­ mioni. Ob operativnih obalah ter ob vseh skladi­ ščih so predvideni industrijski tiri za železniški promet v luki. Načrt luke za generalni tovor je na sliki 2. Dolžine in namen obal ter površine posa­ meznih skladišč so obdelani v poglavju »Kompleks za generalni tovor«. (Se nadaljuje) Sl. 7. Rezervoarji za olje s kapaciteto 8000 t enkratnega skladiščenja .j u Dijan i CIRIL STANIČ, v. gr. tehnik obnavlja in krpa stari trdo liti asfalt. Narašča­ joči promet zahteva obnovo in nujno razširitev se­ danjega vozišča. V zvezi z delno ali popolno rekonstrukcijo te komunikacije se pa še vedno pojavlja vprašanje, ali je pravilno, da reguliramo Prešernovo cesto v sedanji trasi, ali pa da se odločimo za povsem novo komunikacijo v trasi sedanje Levstikove ulice in ob opuščeni železniški progi vse do Delavskega doma oziroma Titove ceste, sedanjo cesto pa le delno preurejeno pustimo v sedanji izvedbi in z vsemi nasadi le za lokalne potrebe kulturnega centra. Ako bomo regulirali sedanjo Prešernovo cesto, tedaj bomo morali posekati obojestranski nasad dreves za nujno zgraditev štiripasovnega vozišča, za obojestransko kolesarsko stezo in zelo ozke hod­ nike za pešce ali celo enostranske oziroma oboje­ stranske arkade. Vsekakor se predvideva dokaj draga in ne­ prijetna regulacija, ki pa bo v znatni meri vpli­ vala na kompleksni videz tega predela mesta tako v cestno-prometnem oziru kot tudi v odnosu do vseh obstoječih in še predvidenih novih zgradb ob tej komunikaciji. Vsem javnim poslopjem ob tej cesti kot Na­ rodnemu muzeju, Narodni galeriji, Moderni gale­ riji, Delavskemu domu, hotelu Lev, kopališču »Ili­ rija«, Klubu poslancev, pravoslavni cerkvi, Vojni bolnišnici, Klubu kulturnikov, palači Izvršnega sveta, Kidričevemu spomeniku, Ekonomski fakul­ teti, Partizanu Narodni dom, Tehnični knjižnici, notranji upravi idr. smo že ali bomo v večjem ali manjšem obsegu odvzeli prepotreben življenjski predprostor, ki je nujen za nemoteno delo v ime­ novanih zgradbah. Ako bo regulacija oz. promet zahteval še napravo arkad, potem bo seveda tudi funkcija vseh stanovanjskih zgradb od Veselove ulice do Tržaške ceste močno prizadeta oz. še po­ slabšana. Take komunikacije morajo biti speljane v trasah, kjer vsaj v perspektivi ne bodo ovirane v razvoju. V zvezi z naraščajočim prometom bo nujno treba izvršiti dvojne podhode za pešce vsaj na Erjavčevi, Šubičevi, Cankarjevi in Puharjevi ali Kidričevi ulici in sicer v trasi sedanje Prešernove ceste in v trasi sedanje železnice in nove avto ceste. Prehod pešcev na reguliranem vozišču Prešernove ceste in železniške proge ter avto ceste bo tako re­ koč nemogoč. Že sedaj imajo prometni organi ve­ liko posla za kolikor toliko zadovoljiv in varen raz­ voj peš prometa vzdolž te ceste. Ker pa je namen v smislu odobrene urbani­ stične dokumentacije na prostih površinah vse do železniške proge zgraditi še več novih javnih zgradb kot nov Jakopičev paviljon, zgradbo Parti­ zana Narodni dom, zimsko kopališče, povečanje Moderne galerije, zgradbo Ljudske univerze itd., se bo promet pešcev povečal in funkcija sedanje ceste zmanjšala. Enako nam prinaša tudi nova kon­ centracija športa v Tivoliju v zvezi z novo športno in kulturno dvorano »Tivoli« trajne, posebno pa v konicah dodatne cestno-prometne obremenitve in probleme. Vsekakor bo treba v perspektivi zgraditi primeren nadvoz med področjem Tivolija z vsemi njegovimi novimi funkcijami in mestnim centrom v trasi Kidričeve ali Puharjeve ulice. Tudi sicer smatram za nepravilno, da bi nam sedanja Prešernova cesta prerezala centralni mest­ ni in republiški kulturni center v dva dela s široko, pusto in hrupno kanalizirano komunikacijo. Kar poglejmo rezultat nove Titove ceste skozi Gradišče! Pri reševanju tega problema ne smemo raču­ nati s tem, da nam bo prevzela predvidena nova avto cesta skozi Tivoli večino prometa s sedanje Prešernove ceste, ampak le delno. Gotovo pa je, da se bo povečal notranji mestni promet vseh vrst vozil, posebno še, ker se Titova cesta skozi center v perspektivi ne namerava dodatno prometno obre­ menjevati, ampak celo omejevati. Vse nakazano je do sedaj v neki meri vpli­ valo, da se sedanja Prešernova cesta še ni reguli­ rana. Ker pa predvidevajo odobreni urbanistični načrti za naše mesto regulacijo sedanje trase Pre­ šernove ceste, potem je le treba preučiti, če je izbrana trasa res najboljša rešitev in če le ni boljša nova trasa vzdolž sedanje Levstikove ulice in železniške proge ali še kakšna druga varianta v breme Tivolija, vrtov Vrtače itd. Ako preložimo cesto, potem navežemo na osta­ li mirni mestni in republiški kulturni center De­ lavski dom in zimsko kopališče, novo zgradbo Par­ tizana, Narodni dom, pravoslavno cerkev, nov Ja­ kopičev paviljon, povečano Moderno galerijo, Teh­ nično knjižnico, Vojno bolnišnico, serijo stanovanj­ skih blokov in vse dodatne javne zgradbe, ki jih še nameravamo zgraditi do preložene železnice. Vse sedanje javne zgradbe ob stari trasi skupaj s ho­ telom »Lev« pa bodo funkcionalno ogromno pri­ dobile, ker bo iz neposredne bližine izločen sedanji hrupni promet Prešernove ceste. Pešec se bo var­ neje gibal od Titove pa do preložene železnice ter od Mirja pa do Gosposvetske ceste. Brez vsa­ kega prometa bo novi Trg revolucije, Cankarjeva promenada, kopališče itd. Preložena cesta zahteva samo enkratno izved­ bo podhodov ali nadhodov za pešce in ostali pro­ met in sicer v obliki skupnih objektov nad ali pod preloženo Prešernovo cesto, železnico in pred­ videno avto cesto, ki bo verjetno potekala tik ob železniški progi. Skica predvideva napravo nadvoza v Tobačni ulici za priključek na avto cesto, podvoza v Erjav­ čevi ulici za Rožno dolino, podhoda na Cankarjevi promenadi, nadvoza v Kidričevi ulici za Tivoli in Športno dvorano in park ter podvoza v Parmovi ulici za potrebe Bežigrada in Šiške. Nesporno je dosedanji razvoj prometa že poka­ zal na že reguliranem odseku Prešernove ceste, to je med Celovško in Titovo cesto, da so prometne težave zavrle predvidene gradnje podjetja »Petrol« in drugih interesentov v tem odseku, ker bi bila prometna navezava teh objektov na Prešernovo cesto cestno prometna ovira in nevarnost. Zaradi tega prikazuje priloženi osnutek razširjen predlog za preložitev Prešernove ceste tudi v tem odseku več ali manj k železniški progi. Na novem križišču Celovške in Prešernove ceste bi izvršili že sedaj za direktno smer vožnje v trasi Prešernove ceste nad­ voz prek Celovške ceste. S tem bi razbremenili že sedaj to najbolj obremenjeno mestno križišče, kjer se pojavljajo prometni zastoji. Osnutek dopušča gradnjo novih objektov med Celovško in Titovo cesto na obmestni strani Pre­ šernove ceste vzdolž hotela »Lev«, Ambulante, Slovenija-avto, itd. Tu se pojavijo površine zelo dragocenega zemljišča, ki dopušča znatno bolj bo­ gato namensko izrabo, kot pa jo ima sedaj zem­ ljišče med sedanjo Prešernovo cesto in železniško progo. Osnutek kaže, da bi se v perspektivi celoten promet koncentriral ob obeh straneh sedanje že­ lezniške proge skozi Tivoli. S tem bi bil tudi ves ropot in trušč prenesen popolnoma ob rob mesta, kjer bi bil prizadet samo manjši del zgradb in to predvsem nestanovanjskega značaja. V zvezi s pripravljenostjo železniškega pod­ jetja, da bi skozi Tivoli delno korigiralo smerno in po možnosti tudi višinsko svojo progo, je mož­ nost tudi traso nove Prešernove ceste že v sedanji fazi bogatejše speljati. Predvsem je tu mišljena tra­ sa, ki ne bi potekala po Levstikovi ulici, ampak po vrtovih za vilami na Vrtači in ob preloženi železniški progi. Preložena Prešernova cesta nam omogoča iz­ ločitev vsega tranzitnega in javnega prometa skozi univerzitetno četrt iz sedanje Aškerčeve ceste, omogoča boljšo povezavo obeh kulturnih centrov v trasi sedanje Erjavčeve ceste, povezavo vzhod­ nega in zahodnega predela mesta neposredno skozi mestni center v trasi sedaj slepe Tomšičeve ulice. Ako Prešernove ceste ni mogoče preložiti, po­ tem naj se preuči še možnost enosmernega pro­ meta in sicer od Tržaške ceste proti kolodvoru v sedanji trasi Prešernove ceste, obratno pa v seda­ nji trasi Levstikove ulice in ob železniški progi. Širine prizadetih komunikacij bi popolnoma ustre­ zale sedanjim in naraščajočim prometnim potre­ bam, ne glede na predvideno gradnjo nove avto ceste skozi Tivoli. PRIPRAVA BETONA (definicija, struktura in faze, osnovne organizacijske smernice) EDO RODOŠEK. DIPL. INZ. Definicija Priprava betona je det procesa betoniranja, kjer se z organizirano uporabo delovne sile in strojnih na­ prav na podlagi primernega tehnološkega postopka iz­ deluje surovi beton, to je mešanica mineralnega agre­ gata, cementa in vode v razmerju, ki jo zahteva pro­ jekt z upoštevanjem vseh lokalnih faktorjev. Mesto priprave betona v strukturi procesa betoniranja Sestavljen gradbeni proces Proizvodni gradbeni proces Delni procesi (delovne operacije) Izdelava betonske konstrukcije Priprava betona Transport betona Vgrajevanje betona Faze procesa Sestavine priprave betona Praznjenje posode v mešalni boben Suho mešanje bet. agreg. 15—30 mm bet. agreg. 7—15 mm bet. agreg. 0—7 mm cement Doziranje (suhih) sestavin bet. agreg. 15—30 mm bet. agreg. 7—15 mm bet. agreg. 0—7 mm cement Transport (suhih) sestavin Doziranje vode voda Mokro mešanje Praznjenje bobna v transportno posodo Osnovne organizacijske smernice Načelno je najvažnejše pravilo, da pri organizaciji procesa priprave betona nič ne sme biti prepuščeno slučaju, kar pomeni improvizaciji neposrednih proiz­ vajalcev na gradbišču, ampak morajo organizacijo za­ snovati in izvesti strokovnjaki, z drugimi besedami služba priprave dela v podjetju v sodelovanju z vodjo gradbišča. Da bi mogla priprava dela uspešno opravljati to nalogo, morajo biti predvsem izpolnjeni nekateri osnov­ ni pogoji dela, dalje morajo organizatorji upoštevati tudi nekatera osnovna vprašanja, ki so vezana v nek logičen redosled s tako imenovanimi ključnimi točka­ mi in končno morajo biti upoštevani tudi odločilni zu­ nanji vplivi. Tabelarični pregled elementov organizacije dela in njihove povezave Pogoji Ključne točke Vplivi Pravočasna in brezhib­ na dokumentacija Zagotovljena nabava agregata in cementa (količinsko in časovno) Mogoč je izbor naprav za pripravo betona Obstoji dovod pogonske energije in vode Na razpolago je delovna sila (po številu in kvalifikacijah) Sodelovanje s projektantom Razpored in ureditev prostora za delovni proces Izbor tehnološkega postopka Izbor mehanizacije in delovnih naprav Organizacija posameznih delovnih mest z instrukcijami (preko delovodje) delovni sili Lokacija (razdalje, naklon, omejenost prostora, dostopi, zemljišče) Stopnja organizacije stičnih procesov (npr. delovni takti železokrivcev ali vgrajevalcev betona Stopnja mehanizacije s posebnim ozirom na sinhronizacijo procesov Načini priprave betona, ki leže pod debelo črto v tabeli »PRIPRAVA BETONA«, ustrezajo pogojem in­ dustrijske gradnje z oziroma na kontrolo kvalitete, široke možnosti uporabe organizacijskih metod, hitrost gradnje in prehranes delovne sile, kar vse skupaj po­ meni, da se načelno lahko smatrajo kot ekonomsko upravičeni, oziroma sodobni. Poraba delovne sile Poglavitni faktorji, ki odrejajo število delovne sile, so predvsem vrsta naprave (z ozirom na transport agregata) in urna količina potrebnega betona. Načini priprave betona nad debelo črto zahtevajo zaradi niz­ ke stopnje mehaniziranosti večjo porabo delovne sile, ki še zlasti hitro raste z večjo urno količino betona, oziroma (pri istem taktu mešanja) z večjo litražo me­ šalca. Iz primera za 3-minutni takt mešanja se vidi neekonomičnost transporta agregata s pomočjo ročnih metod: Mešalec 1 NK Delovna sila PK K 150 3 1 250 5 1 375 7 1 500 9 1 750 12 1 Za transport cementa v vrečah je navadno potre­ ben en delavec, ki obenem tudi dozira cement. Pri­ poročljivo je prirediti količino agregata nasproti celi vreči cementa, ker je doziranje s pomočjo zabojev precej nezanesljivo. Sodobni načini priprave betona zahtevajo (zaradi uporabe ročnega skreperja) samo enega delavca za transport agregata do vključno 500-litrskega mešalca in to brez ozira na takt mešanja. Za mešalec 750 in, več litrov in za mešalne takte 3 minute ali krajše, sta potrebna že dva skreperista. Seveda je treba ustrezno skrajšati transportne razdalje za skreperiste pri večji zahtevani urni kapaciteti mešalca. Za mešanje in doziranje vode zadostuje vedno en sam delavec-strojnik, ki obenem tudi dozira agregat s pomočjo dozatorja. Isti delavec — strojnik mešalca — lahko obenem dozira tudi cement ob pogoju, da je na razpolago dozator cementa s tehtnico in da traja me­ šalni takt vsaj 3 minute. V vseh drugih primerih je potreben za doziranje cementa še en poseben delavec, ki lahko obenem opravlja tudi druga vzporedna dela, ker ni polno za­ poslen. IZBOR VELIKOSTI MEŠALCA IX DRUGIH NAPRAV ZA PRIPRAVO BETONA Izbor velikosti mešalca Odločilni kriterij pri izbiri velikosti mešalca je ekonomičnost, ob upoštevanju glavnih faktorjev grad­ bene naloge, ki so navedeni v poglavju »Osnovne or­ ganizacijske smernice«. Kot olajšavo postopka pri iz­ biri velikosti mešalca lahko uporabimo »Nomogram za določitev velikosti mešalca in mejne srednje raz­ dalje transporta s skreperjem«. Predhodno izračunamo potrebno urno količino betona: v QQh = ------ — kiU • kD, kjer pomeni: 2 Q = skupno potrebna količina betona (iz predizmer projekta), M = število mesecev, v katerih se bo delalo celotno betoniranje (iz terminskega plana gradbišča), D = poprečno število delovnih dni v mesecu (D = = 25), S = število delovnih ur na dan (glede na eno ali dve izmeni), kM = koeficient mesečne neenakomernosti (kM = 1,3 do 1,4), kj, = koeficient dnevne neenakomernosti (kj, = 1,4 do 1,6). Na ordinati nomograma poiščemo tako izračunano vrednost za Qh (pri čemer nomogram že upošteva komprimacijo svežega betona ob vgrajevanju s po­ prečno vrednostjo koeficienta 1,25). Za zahtevano vrednost Q], je mogoče na levi stra­ ni nomograma direktno odčitati mejno srednjo raz­ daljo transporta s skreperjem za različno število frak­ cij agregata in z ozirom na to, ali je na razpolago dozator za agregat ali ne. Na desni strani je mogoče za isto vrednost Qh direktno odčitati optimalno velikost mešalca v odvis­ nosti od dejanskih okoliščin, kjer moramo obravnavati vse elemente organizacije dela, ki so navedeni v tabe­ laričnem pregledu. Izbor dodatnih naprav k mešalcu Izbor dodatnih naprav k tako izbranemu mešalcu je mogoč na podlagi izračuna kompleksnih stroškov za razne kombinacije naprav za pripravo betona. Pre­ vzeta je naslednja struktura stroškov: P o s t a v k e : G l e d e n a : amortizacija nabavno ceno in življenjsko dobo Odpisi obresti obrestno oziroma zavarovalno stopnjo zavarovanje in letno število delovnih ur . 03uft 03C 3 investicijsko ouG 03 G Pogon energija potrošnjo in ceno S MOM OtH m mazivo energije in maziva G 3Op "g1—1 GaPXl/i Stroški delovne sile bruto dohodke in režijski faktor podjetja in gradbišča (obrata) 03 G0)U Praktični učinek naprave (m3/h) faktor učinka Na podlagi te strukture stroškov so izračunane najpogostejše kombinacije naprav za pripravo betona. Za vsako kombinacijo so suponirane približno potrebne delovne ure za transport, montažo in demontažo na­ prave na gradbišču in so na tej osnovi izračunani pri­ padajoči stroški. Na »Diagramu ekonomskega področja uporabe raz­ nih naprav za pripravo betona« so prikazani rezultati tega računa v obliki krivulje minimalnih stroškov za 1 m3 pripravljenega svežega betona v odvisnosti od skupno potrebne količine betona. Na abscisi so loga- ritmično nanesene vrednosti 2 Q, na ordinati pa tudi logaritmično cene (za razmere v maju 1965. leta!). Področja uporabe seveda nimajo ostrih meja, tem­ več je potrebno stvarno mejo določiti za vsak konkret­ ni primer, seveda, če gre za količine betona, ki opra­ vičujejo to delo. Ob prizadevanju, da izberemo najbolj ekonomično zvrst naprave za pripravo betona, ne smemo pozabiti, da zahteve za boljše kvalitete betona včasih terjajo uporabo nekaj dražje naprave. Vseeno lahko zaklju­ čimo, da se ta presežek stroškov nadomesti s privar­ čevanim cementom (ki ga lahko doziramo brez nepo­ trebnega razsipavanja) in krajšim mešalnim taktom, kar vsekakor pripomore k povečanju produktivnosti dela. nesli Imenovanje častnih in zaslužnih članov III. kongres Zveze gradbenih inženirjev in tehnikov Jugoslavije je soglasno proglasil za častne in zaslužne člane zveze med drugimi naslednje naše tovariše: za častne člane so bili imenovani: za zaslužne člane so bili imenovani: inž. Marjan Brili inž. Jože Valentinčič inž. Milan Verčon inž. Hugo Keržan K imenovanju iskreno dr. inž. Anton Kuhelj inž. Danijel Smrekar inž. Viktor Turnšek dr. inž. Lujo Šuklje čestitamo! tehn. Ernest Bergant tehn. Vinko Križaj tehn. Lavoslav Levstik inž. Franc Megušar inž. Borut Majster tehn. Bogo Pečan tehn. Branko Rosina ŽCP ‘T — 1 LJUBLJANA. ŽELEZNIŠKO GRADBENO PODJETJE L J U B L J A N A Izvaja vsa dela visokih in nizkih gradenj Izvaja sanacijo objekta po metodah Iniciranja Izvaja vse vrste akustičnih oblog za poslovne prostore, kinodvorane, daktllografske biroje, tovarniške hale itd. INFORMACIJE 69 Z A V O D A Z A R A Z I S K A V O M A T E R I A L A I N K O N S T R U K C I J V L J U B L J A N I Leto VII 5 Serija: PREDPISI Marec 19 6 6 Predlog predpisa o toplotni zaščiti v gradbeništvu 1. POMEN Ta predlog predpisa zajema zahteve minimalne toplotne zaščite v gradbeništvu, pri kateri se še dosežejo zadovoljivi higienski in zdravstveni po­ goji bivanja, obenem pa varujejo zgradbe pred poškodbami. 2. NAMEN TOPLOTNE ZAŠČITE Važno vodilo pri projektiranju objektov za biva­ nje mora biti pravilna in zadostna toplotna za­ ščita, katere namen je, da omogočimo v pro­ storih ustvariti takšno klimo, ki bi zagotovila ugodno in zdravo bivanje. Odločilni faktorji za ugodno klimo v prostoru so pravilna tempera­ tura zraka in temperatura obodnih površin pro­ stora, ugodna vlažnost zraka in gibanje zraka v dovoljenih mejah. Izpolniti vse pogoje, ki bi dali optimalno ugodno klimo v bivalnih prosto­ rih, je iz ekonomskih vzrokov neizvedljivo. Vsako povečanje toplotne zaščite od predpisanih zahtev omogoča ustvariti boljše bivalne pogoje, obenem pa zmanjšuje porabo goriva in s tem stroške ogrevanja. 3 3. SPLOŠNA NAVODILA ZA PROJEKTIRANJE ZGRADB V POGLEDU TOPLOTNE ZAŠČITE 3.01 Ze s samim izborom lokacije (relief, mikroklima — zlasti veter) lahko vplivamo na toplotne iz­ gube zgradbe. 3.02 S povečanjem površin zunanjih zidov občutno povečamo toplotne izgube zgradbe, zato naj bo razmerje med tlorisno površino in površino zuna­ njih zidov čim ugodnejše. 3.03 Zunanji zidovi naj bodo čim manj razčlenjeni, ker s tem povečujemo zunanjo površino in šte­ vilo vogalov. 3.04 Potrebno se je izogibati uporabi toplotnih mo­ stov. Kjer pa tega ne moremo, jih moramo to­ plotno zaščititi. 3.05 Pri projektiranju je potrebno paziti na to, da ogrevani prostori mejijo med seboj. 3.06 Tloris stanovanja in drugih objektov (bolnišnice, domovi, hoteli itd.) naj bo po možnosti tako rešen, da ob hladnih zunanjih stenah (zid, okno) niso postavljeni taki pohištveni elementi, na ka­ terih se ljudje dalj časa zadržujejo (ležišča, se­ deži). V tem pogledu neugodne tlorisne rešitve zahtevajo večjo toplotno zaščito kot je predvi­ dena s tem predpisom. 3.07 Potrebno se je izogibati neupravičeno velikim okenskim površinam, ker s tem povečujemo to­ plotne izgube. Okno naj ima pri neki določeni površini čim manjšo skupno dolžino pripir in čim manjši koeficient zračne propustnosti. Pri zelo dobro tesnjenih oknih je potrebno predvi­ deti dodatne odprtine za kontrolirano stalno iz­ menjavo zraka v prostorih. 3.08 Potrebno je preprečiti navlaževanje materialov v zidovih, stropovih, ravnih strehah in drugih gradbenih elementih, ker s tem zmanjšujemo izolacijsko sposobnost teh elementov in trajnost materialov. Pri tem je treba paziti na naslednje: 3.081 da z nastreškom ali s pravilno izbranim zuna­ njim ometom ali fasadno oblogo preprečimo vpi­ janje meteorne vode v konstrukcijo, 3.082 da se pri zunanjih zidovih, stropovih in zlasti pri ravnih strehah, ki so sestavljene iz raznih slojev in materialov, daje važnost njihovi pra­ vilni sestavi v pogledu difuzij skega prehoda vlage skozi elemente. Načeloma se morajo po­ stavljati materiali z večjim koeficientom difuzij- skega upora na notranji — topli strani, 3.083 v primeru, da se na zunanji (hladni) strani pred­ vidi za paro praktično nepropustni material (marmorne plošče ali podobno), je potrebno med njim in osnovno steno predvideti vzgonsko pre­ zračevanje z zunanjim zrakom. To velja zlasti za kraje v III. coni, 3.084 da je hidroizolacija ravnih streh izdelana zajam­ čeno vodotesno. 3.09 Površine sten prostorov, ki praktično ne absor­ birajo vlage, je priporočljivo zaradi doseganja ugodnejše klime v prostoru obložiti z ometi ali drugimi absorpcijskimi materiali. 3.10 Dimni kanali, vodovodne cevi in cevi za ogreva­ nje s toplo vodo naj po možnosti ne bodo v zu­ nanjih zidovih. Ce se že tam vgrajujejo, jih je potrebno dovolj toplotno zaščititi. 3.11 Vsak bivalni prostor mora imeti grelno telo, kar posebno velja za klimatski coni II. in III. 4. DEFINICIJE POJMOV IN OZNAČBE ENOT 4.1 Merna enota toplote Q Enota: kcal Merna enota toplote Q je količina toplote, ki je potrebna, da 1 kg vode povišamo temperaturo za 1"C (točneje od +14,5° C na +15,5° C). 4.2 Toplotni tok 0 Enota: kcal/h Toplotni tok 0 označuje količino toplote, ki pre­ haja skozi neko površino v enoti časa. 4.3 Koeficient toplotne prevodnosti I Enota: kcal/mh0 C Koeficient toplotne prevodnosti X označuje mno­ žino toplote, ki prehaja v času lh skozi sloj ne­ kega materiala površine 1 m2 in debeline 1 m, če je razlika temperature (pri stacionarnem stanju) med obema površinama slojev 1° C. 4.4 Koeficient prestopa toplote a Enota: kcal/m2h° C Koeficient prestopa toplote a označuje množino toplote, ki prehaja v času lh med površino stene velikosti 1 m2 in zraka, ki se te površine dotika, če znaša razlika temperature med zrakom in površino stene 1° C. 4.5 Koeficient toplotnega prehoda A Enota: kcal/m2h° C Koeficient toplotnega prehoda A označuje mno­ žino toplote, ki prehaja v času lh skozi 1 m2 ne- kega gradbenega elementa (npr. zida) debeline d (v metrih), če je razlika temperature (pri stacio­ narnem stanju) med obema površinam 1° C. Recipročno vrednost od vrednosti A imenujemo upor toplotnega prehoda (m2ha/'kcal). 4.6 Koeficient celotnega toplotnega prehoda »k« Enota: kcal/m2h° C Koeficient celotnega toplotnega prehoda »k« ozna­ čuje množino toplote, ki prehaja v času lh skozi 1 m2 nekega gradbenega elementa (npr. zida) de­ beline d (v metrih), če je razlika temperature (pri stacionarnem stanju) zraka na obeh straneh 1» C. Recipročno vrednost od »k« imenujemo upor ce­ lotnega toplotnega prehoda (m2h° C/kcal). 4.7 Specifična toplota c Enota: kcaL/kg0 C Specifična toplota »c« označuje množino toplote, ki je potrebna, da 1 kg materiala povišamo tem­ peraturo za 1° C. 4.8 Relativna vlaga zraka q> To je v °/o označeno razmerje absolutne vlage in maksimalne vlage pri dani temperaturi (tj. tem­ peratura, pri kateri bi bila para v zraku na­ sičena). 4.9 Rosišče tr Označuje tisto temperaturo, pri kateri je tlak vodne pare v zraku enak tlaku nasičenja. Zrak, ohlajen pod temperaturo rosišča, odlaga vodo. To vodo imenujemo kondenzat. 4.10 Koeficient zračne prepustnosti a Enota: ms/m'hmmVS Koeficient zračne prepustnosti »a« označuje mno­ žino zraka v m3, ki prehaja v lh skozi 1 dolžin­ ski meter pripire okna ali vrat, če je razlika tlakov med obema stranema pripir 1 mm VS (vodnega stebra). 5. GRADBENI MATERIALI IN TOPLOTNA ZAŠČITA Za razumevanje toplotno izolacijskih karakteri­ stik gradbenih materialov in elementov je naj­ važnejše poznavanje njihovih koeficientov to­ plotne prevodnosti in odvisnost vrednosti toplotne prevodnosti od drugih faktorjev. 5.1 Toplotna zaščita Pod toplotno zaščito razumemo zmanjšanje pre­ hoda toplote med prostori in zunanjim zrakom ter med prostori z različno temperaturo. Toplotna zaščita je tem boljša, čim večja je de­ belina in čim manjši je koeficient toplotne pre­ vodnosti uporabljenega materiala oziroma ele­ menta. 5.2 Toplotna prevodnost V gradbeni praksi razumemo pod toplotno pre­ vodnostjo: transmisijsko prevajanje toplote v ma­ terialu, konvekcijski prenos toplote (opeka z več­ jimi votlinami, manjša konvekcija v plasteh mineralne volne in podobno) in toplotno sevanje v porah materiala oziroma votlinah elementa. Toplotna prevodnost gradbenega materiala je odvisna od: 5.21 prostorninske teže. Najboljša izolacija je miren zrak v porah materiala. Cim več ima material teh por, tem manjša je njegova prostorninska teža in boljša toplotna izolacija. Razen tega je važna razporeditev in velikost teh zračnih por. Material z manjšimi in gosto raz­ porejenimi porami daje boljšo toplotno izolacijo, kakor material z večjimi porami oziroma votli­ nami;1 5 5.22 od vlažnosti. Z vsebnostjo vlage v materialu se močno zmanjšuje njegova izolacijska sposobnost. 1 Ocena toplotno izolacijskih vrednosti na temelju prostor­ ninske teže ni vedno mogoča, ker je toplotna prevodnost od­ visna od samega osnovnega materiala (anorganski ali organski) in od njegove strukture. Dobro izolativni zrak v porah zamenja voda, ka­ tera je ca. 25-krat boljši prevodnik toplote. Osnovni vzroki, da nastopa večja ali manjša vlažnost v materialu, so: 5.221 vlaga, katero je dobil material že pri sami iz­ delavi oziroma vgrajevanju, 5.222 prodiranje meteorne vode skozi omet ali druge obloge, 5.223 kapilarno vpijanje vode iz tal, 5.224 kopičenje kondenzata zaradi nizke temperature notranjih obodnih površin prostorov in visoke relativne vlage zraka v prostorih, 5.225 kopičenje kondenzirane, difuzijsko dovedene vod­ ne pare v materialu zaradi napačnega zaporedja slojev v gradbenih elementih, manjkajoče ali napačno postavljene parne prepreke, 5.23 od zračne prepustnosti. Masivne konstrukcije so navadno za zrak neprepustne, medtem ko so lah­ ke montažne večslojne stene lahko prepustne za zrak, kar pospešuje kroženje zraka v notranjosti elementa, kar ima za posledico večje toplotne izgube. O izgubah toplote zaradi slabe tesnosti oken in vrat glej točko 8. 5.3 Akumulacija toplote 5.31 Da se pozimi izognemo hitremu ohlajevanju pro­ storov po prekinitvi ogrevanja, poleti pa ščitimo prostore pred pregrevanjem, je potrebno, da so zidovi in stropovi toplotno akumulativni. 5.32 Da se doseže večja toplotna akumulacija, je po­ trebno pri večslojnih zidovih, stropovih, ki meji­ jo na podstrešje, in ravnih strehah vgraditi to­ plotno izolacijski sloj na zunanji strani. To je ugodno tudi v poletnem času, da ne pride do večjega pregrevanja prostorov. Le v primeru, če funkcionalnost zahteva hitro ogrevanje pro­ storov, se postavlja izolacijski sloj na notranji, topli strani, seveda pa je pri tem potrebno pred­ videti takšno konstrukcijsko rešitev, da ne pride do kondenzacije na notranji hladni površini no­ silnega elementa. 5.4 Računske vrednosti koeficientov toplotne prevodnosti Navedene so računske vrednosti koeficienta to­ plotne prevodnosti za posamezne materiale, ka­ tere je potrebno uporabljati pri izračunu toplot­ ne zaščite posameznih gradbenih elementov. Navedene so tudi toplotno izolacijske vrednosti za zračne plasti. 5.41 Gradbeni in izolacijski materiali Navedeni koeficienti toplotne prevodnosti posa­ meznih materialov so vzeti kot poprečne, s pre­ iskavami izmerjene vrednosti v laboratoriju in na samih zgradbah. Za nekatere, zlasti za neizo- lacijske materiale, so vrednosti I povzete po tujih normah.2 Koeficienti toplotne prevodnosti so navedeni za materiale s tako vsebnostjo vlage, ki jo imajo materiali v pogledu gradbene fizike pravilno projektirane konstrukcije. Tabela 1: Računske vrednosti koeficienta toplotne prevodnosti gradbenih in izolacijskih materialov Material 1. Naravni kamen in zemlja Granit, g n a js .................. M arm or........................... Peščenec, amorfni apne­ nec ............................... 5 Zelo težko je določiti posamezen koeficient toplotne pre­ vodnosti za praktično uporabo, ker odstotek vlažnosti, ki se smatra kot normalen, lahko variira zaradi klimatskih razlik in različne uporabe v konstrukciji. Ravno tako je za ma­ teriale, ki se proizvajajo pod istim imenom v različnih krajih države, težko smatrati, da gre vedno za enake materiale. Prostornin­ ska teža kp/ms Vrednost X kcal/mh" C 2400—3000 2500—2900 3,0 2,0—3,0 2500 1,5 Material Prostornin­ ska teža kp/m3 Vrednost /. kcal/mh0 C Pesek in gramoz . . . 1500—2000 1,0—1,5 Vezan teren, humus . . 1500—2000 1,3—2,2 2. Malte in ometi Apnena malta . . . . 1700 0,75 Podaljšana malta . . . 1800 0,85 Cementna malta . . . . 2100 1,10 Mavčni o m e t.................. 1300 0,60 M a l t o n ........................... Zunanji omet (apneni, 700 0,25 podaljšan i).................. 1800 0,85 3. Betoni Beton iz gramoza . . . 2400 1,5 2200 1,2 2000 1,0 1800 0,8 Armirani beton . . . . 2400 1,6 Enozrnati beton . . . . 1600 0,65 1400 0,50 1200 0,40 Lahki b e ton i.................. 1200 0,40 800 0,25 600 0,18 400 0,14 Siporeks ........................... 550 0,18 M a v e c ........................... 1200 0,55 1000 0,45 800 0,35 Lesni b e t o n .................. 1000 0,45 800 0,35 4. Materiali za polnilo P e se k ............................... 1700 0,50 G ra m o z ........................... Žlindra iz premogovih 1800 0,70 ugaskov ...................... Penasta žlindra iz visokih 700 0,20 p e č i ............................... 350 0,12 Granulirana žlindra . . 600 0,16 Zdrobljena opeka . . . 800 0,35 Plutov zdrob .................. 50 0,035 Lesni odpadki (nasuti) 120 0,10 Lesni odpadki (zbiti) . . 200 0,07 5. Zidovi1 5.1 Zid iz polne opeke (izvotljenost 0—15%) . . 1800 0,65 1600 0,55 1400 0,50 5.2 Zid iz mrežaste opeke (izvotljenost 15—30 %) . 1400 0,55 1200 0,50 5.3 Zid iz blokov iz elektro- filtrskega pepela . . . 1500 0,50 1300 0,45 5.4 Zid iz žlindrinih termo blokov (z zidom vzpored­ ne in zamaknjene izvot­ line) ............................... 1400 0,50 1200 0,40 6. Izolacijski materiali Plošče iz lesne volne . . 500 0,085 400 0,075 300 0,065 Plošče iz lesnih vlaken — t r d e ........................... 1000 0,10 — mehke ...................... 400 0,05 300 0,045 200 0,04 Iverne plošče .................. 600 0,12 Plošče iz stisnjene Slame Plošče iz ekspandirane 350 0,085 plute ........................... 250 0,047 200 0,044 150 0,040 100 0,035 Material Prostornin­ ska teža kp/m3 Vrednost l kcal/mh0 C Stiropor........................... 15—30 0,033 Brizgani azbest . . . . 600 0,15 400 0,10 Mineralna volna, stekle- na volna, žlindrina vol­ na ■— raztresena ali v b lazin ah ....................... Mineralna volna pod pla- 80—200 0,040 vajočim podom (stis­ njena) ........................... 0,075 7. Les Hrast, b u k e v .................. 800 0,15 Smreka, jelka, bor . . . 500 0,12 Vezana plošča . . . . 600 0,12 8. Steklo Ravno steklo (okensko) . 2700 0,70 9. Obloge Azbestnocementne plošče 1800 0,40 Keramične ploščice . . 2000 0,90 K s ilo l it ........................... 0,50 L i n o le j ........................... 1200 0,16 G um a............................... 950—1200 0,12—0,25 10. Bitumizirani materiali Bitumen........................... 1050 0,15 Liti a s fa lt ...................... 2100 0,70 Bitumenska lepenka . . 1100 0,16 11. Kovine Aluminij ...................... 2800 175 B aker............................... 9000 330 M ed en in a ...................... 8500 90 S v i n e c ........................... 11.500 30 C i n k ............................... 7100 95 Lito železo-jeklo . . . 7800 45 Pri izvotljeni polni opeki je računano, da premer okroglih izvotlin ni večji od 20 mm. Pri pravo­ kotnih ali rombičnih izvotlinah je računano, da prečni presek izvotlin ni večji od 6 cm2, pri tem pa krajša stranica ni večja od 15 mm. Pri mrežasti opeki je računano, da so izmere izvotlin enake kot pri izvotljeni polni opeki, pri čemer ne sme biti srednja izvotlina za prijem večja od 40 cm2. Zid iz mrežaste opeke ima višjo vsebnost vlage kot zid iz polne opeke, zato je pri isti prostor- ninski teži koeficient »).« zidu iz mrežaste opeke višji, kot pri zidu iz polne opeke. 5.42 Zračne plasti Prenos toplote skozi zračno plast delimo na pre­ vajanje toplote, konvekcijo in sevanje. V tabeli 2 so navedene upornosti toplotnega prehoda -- za zračne plasti. A Tabela 2: Računske vrednosti upornosti toplotnega 1 prehoda za zračne plasti ^ Položaj zračne plasti Upornost toplotne prepustnosti -~- (m!h "C/kcal) za zračno plast debeline (cm) 1 2 5 10 15 20 Navpično 0,18 0,20 0,21 0,21 0,20 0,20 Vodoravno, topla stran spodaj 0,16 0,18 0,19 0,19 0,19 0,19 Vodoravno, topla stran zgoraj 0,18 0,22 0,25 0,27 0,26 0,28 5.421 Vrednosti, navedene v tabeli 2, veljajo samo za tiste zračne plasti, kjer ni prevelike konvekcije. 1 Prostorninska teža se nanaša na celo opeko ali blok (vključno tudi izvotline), toda ne na zidove. 5.422 Vrednosti upornosti toplotnega prehoda so več­ je, če leži zračna plast med materiali (ploščami) z nizkim koeficientom sevanja (npr. med Al-foli- jama). 6. GRADBENE KLIMATSKE CONE 6.1 Teritorialna porazdelitev Ozemlje SFRJ je na osnovi meteoroloških po­ datkov ter glede na vpeljane načine gradenj raz­ deljeno na tri klimatske cone. Kot meje con so bile izbrane meje občin. Kjer to ni bilo možno, so označene izjeme (npr. nadmorska višina). 6.11 Klimatska cona I Klimatska cona I zavzema vsa spodaj navedena področja do 300 m nadmorske višine. 6.111 SR Bosna in Hercegovina Naslednje občine na področju Mostarja: Bileča Čap­ ljina, Čitluk, Grude, Lističa, Ljubinj e, Ljubuški, Mo­ star, Posušje, Stolac, Trebinje. 6.112 SR Črna gora Naslednje občine: Bor, Bijelo polje, Budva, Danilov- grad, Kotor, Titograd, Tivat, Ulcinj, Hercegnovi. 6.113 SR Hrvatska Vse občine na področju Pulja, Rijeke, Splita. 6.114 SR Makedonija Naslednje občine: Gjevgjelija, Kavadarci, Kratovo, Kriva Palanka, Ohrid, Titov Veles, valandovo. 6.115 SR Slovenija Naslednje občine: Ajdovščina, Izola, Koper, Nova Go­ rica, Piran, Sežana. 6.116 Področja teh občin, katerih nadmorska višina leži med 300 in 800 m, pripadajo klimatski coni II, področja nad 800 m pa klimatski coni III. 6.12 Klimatska cona II Klimatska cona II zavzema spodaj navedena področja. 6.121 Vse občine, naštete v točki 6.11, katerih nadmor­ ska višina je mied 300 in 800 m. 6.122 SR Bosna in Hercegovina Naslednje občine na področju Banjaluke: Glamoč, Gornji Vakuf, Jajce, Mrkonjič Grad, Sipovo; občine na področju Mostarja: Duvno, Jablanica, Konjic, Livno, Nevesinje, Prozor; občine na področju Sarajeva: Bre­ za, Busovača, Centar-Sarajevo, Cajniče, Fojnica, Go- ražde, Ilidža, Ilijaš, Kakanj, Kiseljak, Kreševo, Novi Travnik, Novo Sarajevo, Travnik, Visoko, Vitez, Vo- gošča, Zenica; občine na področju Tuzle: Banoviči, Bratunac, Kalesija, Kladanj, Lopare, Lukavac, Seko- viči, Tuzla, Vlasenica, Zvornik, 2ivinice; občine na področju Doboja: Zepče. 6.123 SR Crna gora Naslednje občine: Cetinje, Nikšič, Plav. 6.124 SR Hrvatska Naslednje občine na področju Bjelovarja: Djurdjevac, Koprivnica, Virovitica, Vrbovec; občine na področju Karlovca: Karlovac, Ozalj; občine na področju Osijeka: Beli Manastir, Donji Miholjac, Djakovo, Nova Gradi­ ška, Podravska Slatina, Slavonski Brod, Vukovar; ob­ čine na področju Siska: Dvor, Glina, Ivanjič Grad, Kostajnica, Novska, Petrinja, Sisak; občine na pod­ ročju Varaždina: Ivanec, Novi Marof; vse občine na področju Zagreba. (Se nadaljuje) 2A6REB BEOGRAD SKOPJE SFRJ JUGOSLAVIJA KARTA KLIMATSKIH CON ZA GRADBENIŠTVO LEGENDA '|L-__I CONA I CONA II CONA lil Komunalni servis Kranj Vzdržuje, obnavlja in gradi občinske, ceste, komunalne objekte, mestno kana- zacijo ter opravlja druga dela nizkih gradenj, kot so zunanje ureditve naselij Izdeluje in dobavlja cementne izdelke raznih vrst in dimenzij, betonske in žlindrine votlake, dobavlja in prevaža gramoz, pesek in betonsko mešanico Polaga parket in vse vrste tlakov iz pla­ stičnih mas, izvršuje vsakovrstna mizarska in tesarska dela Opravlja prevoze tovorov vseh vrst ma­ teriala in blaga ler izposoja gradbene stroje urbanistični načrti zazidalni načrti arhitektura ceste projektivno podjetje kranj kalkulacije kanalizacije instalacije podjetje projektira vse vrste visokih gradenj — stanovanjske gradnje, šole, zdravstvene objekte, športne objekte, poslovne zgradbe, kulturne domove in industrijske zgradbe aza atelje za arhitekturo ljubljana, parmova 33 Izdeluje: kompletne urbanistične elaborate, programe in projekte (regionalne, za vplivna območja, ureditvene, zazidalne in situacijske), lokacijske dokumentacijske elaborate, vse vrste geodetskih meritev opravlja tudi urbanistično službo za potrebe občinskih skupščin, izdeluje investi­ cijsko tehnično dokumentacijo z vsemi ekonomskimi programi in proračuni za: objekte družbenega standarda, industrijske zgradbe, cestna omrežja (v krajih in izven njih), kanalizacije in čistilne naprave za naselja in industrijo, vo­ dovode, centralno ogrevanje in prezračevanje, statiko za vse vrste konstrukcij visokih in nizkih gradenj URBANISTIČNI ZAVOD PROJEKTIVNI ATELJE LJUBLJANA, Kersnikova 9 Za posamezne dele elaboratov ima specializirane biroje in se priporoča za naročila Sedež podjetja je: LJUBLJANA, Kersnikova 9 Telefon: 3108 89 gradis ljubljana gradbeno industrijsko podjetje biro za projektiranje, študij in razvoj Projektiranje visokih, nizkih in vodnih gradenj, notranje opreme, instalacij, urbanističnih in zazidalnih načrtov, tipskih projektov za individualno gradnjo ter razmnoževanje načrtov v Wolfovi ulici „Kopirnica“, „Papirol“ Splošni projektivni biro LJUBLJANA, Kidričeva 1/III Telefon: 23117, 20816 Za vse navedeno izdeuljemo kompletno tehnično dokumentacijo Investitorjem je na razpolago s tehničnimi nasveti, prevzema nadzor nad gradbenimi deli