[ O r .lnl^.li <[»■!: ■ < I». 1) < I ► i i ^ 1 > MI < I»' 1KI ►' !■ < I»' 1' < I»■ i> < ig CELOLETNA NAROČNINA ZNAŠA 15 DIN. NAROČA SE: PROSVETNA ZVEZA V LJUBLJANI, MIKLOŠIČEVA 5. ŠTEV. 1-2. JANUAR-FEBRUAR 1932. LETO XIII. Zdaj pa zares! Društva — sodelujte! V zadnji številki lanskega letnika so bila društva opozorjena na važno nalogo, ki jo imajo, ako hočejo res vršiti prosveto med narodom: na delo za treznost. Brez te namreč ni prosvete, ni izobrazbe, ni napredka, ni reda, ni miru, ni poštenja, ni nič! Pijančevanje je smrt prosvete in napredka, — je nemir, je nered, nerednost, razuzdanost, so pretepi, poboji, so krvave butice, je smrtni krik, je smrt, nagla in nesrečna, žalostna in sramotna. In koliko je tega na Slovenskem!... Ako hočemo to nesrečno strast, ki divja med našim ljudstvom kakor zver, ukrotiti, na koga naj se obrnemo? Ali ne v prvi vrsti na prijatelje krščanske prosvete: na naša društva in družbe? Rekli smo: zimski čas je posebno primeren za tako delo, in povedali zadnjič, kaj naj bi vsako društvo v tem oziru storilo. Postni čas je pa pri krščanskih ljudeh še posebno primeren in pripraven za to. Kjer torej doslej niso še ničesar storili v tem oziru, naj se razgibljejo vsaj zdaj! Kaj pa naj se stori? V nedeljo 21. februarja bo v Ljubljani v Unionski dvorani velik slovenski Treznost n i kongres. barv. Zastopani bodo tudi Hrvatje in Srbi. En govornik pride celo iz daljnega Berlina: vodja mednarodne katoliške protialkoholne zveze. Če ta pride tako daleč, koliko bolj morajo priti tisti, ki so blizu! Zborovanje bo trajalo od 9. ure dalje cel dan. Unionska dvorana mora biti polna! Vsako društvo pošlje na kongres nekaj zastopnikov, da se ti seznanijo s tem najpotrebnejšim socialnim delom, se zanj ogrejejo in ponesejo ta ogenj v domačo faro! Ta dan pa bo tudi Treznost n a nedelja za celo Slovenijo. Po odredbi škofijstva se bo to nedeljo po vseh župnijah ljubljanske in lavantinske škofije govorilo o treznosti in se bo ustanovila organizacija »Treznost«. Ta organizacija se bo naslonila v prvi vrsti na druge naše obstoječe organizacije: na naša društva in družbe. Ker kje naj iščemo smisla za to pre-potrebno prosvetno delo, ako ne pri teh? Zato naj vsa naša društva pri tem delu pridno sodelujejo! zborovanje, na katerem se bo ugotovilo število članov, se bodo prebrala pravila in se bo napravila »zaveza« in načrt za nadaljnje delo. — Potem pa bo isto-tam sestanek »Treznosti« vsako kvater-no nedeljo. Kaj boste na teh sestankih delali, se Vam bo že povedalo. Dela, razgovora, resnega in potrebnega ne bo manjkalo. Tudi brez zabave ne smejo biti ti sestanki! Želeti bi bilo, da se v vsakem društvu dobi nekaj članov, najmanj eden, ki bi takoj pri ustanavljanju, pri vpisovanju itd., pomagal, da bi ne prišlo vse delo samo na duhovnike. Pap£ž Pij X. je rekel: »Izmed socialnih del ni nobenega nujnejšega kakor je delo za treznost in boj proti strasti pijančevanja, ki napravlja toliko gorja v vsakem oziru.« — Pij XI. pa je imenoval to delo »dobro delo, svet boj, časten boj, plemenit boj, boj za Boga in ljudi, za Cerkev in narod, za družino in posameznika. Bojujte — pravi — ta sveti boj hrabro in dobro!« Beseda Očeta nam mora biti sveta! Društva, zavedajte se svoje plemenite naloge za prosveto naroda in sodelujte v tem svetem prosvetnem delu in boju! Če dozdaj ne — zdaj pa zares! Katoliška delavska organizacija Nedavno je promoviral v Parizu naš jugoslov. rojak dr. Bonifacij Petrovič in sicer na podlagi teze o novi metodi katoliške delavske organizacije. Naslov teze se glasi »Le Millieu oeuvrier et son organisation«. V svoji tezi pride do sledečih izsledkov. Najbolj očividna značilnost, po kateri se razlikujejo razne skupine in tipi organizacij je različnost društvenega miljeja. Kajti ta se zopet loči po svoji kulturi, po svoji mentali-teti, po točasnih potrebah," po moralnih nevarnostih, običajih itd. Lahko se reče, da je milje glavni vzgojni faktor pri delavski organizaciji. Kajti le pod tem vplivom se oblikuje človeška osebnost. Milje ima največji vpliv na poedinca, ima nad njim svojo roko in tudi silo. Tu moramo tudi iskati vzrok zakaj se družba pod vplivom liberalnih in materialističnih idej vedno bolj odtujuje krščanstvu. To oddaljevanje od krščanskih načel se vrši na svetovnem področju. Kajti borba proti veri se danes ne vodi na področju čiste verske narave temveč na področju industrije, šole, tiska, politike itd. Ta lajizacija se pojavlja v raznih oblikah tako v industriji v obliki liberalizma, prežetega z mamoniz-mom, v delavskem miljeju pa v obliki socializma, komunizma in kolektivizma. Ker šteje ta delavski milje ogromno število pripadnikov, zato predstavlja v družabnem življenju dandanes tako silo, da večinoma ona odločuje o družabnem razvoju. Prav vsled tega je problem delavskega miljeja eden najtežjin sodobnih problemov. Za nas katoličane pa je ta problem tem težji, ker moramo z bolestijo v duši dognati kako narašča odpad delavskih slojev od katoliške cerkve. Kljub mnogim katoliškim ustanovam in organizacijam se ni moglo posrečiti doslej, da bi tudi dobri katoličani ne zašli pod vpliv tega delavskega miljeja in s tem se tudi oddaljili od krščanskih načel. Že holandski katoliški sociolog dr. Poels je iskal in našel vzrok temu zlu ravno v miljeju, v katerem se sodobno delavstvo giblje in živi. Vsakdanje duševno, kakor tudi telesno življenje delavca je tesno združeno z njegovo okolico, v kateri se delavec giblje in živi. Zato je vsak poskus dela med delavstvom, kateri nima v vidiku vsega delavskega miljeja, brezuspešen. Tega se je dobro zavedal tudi Kari Marx in je s tem tudi računal, vsled tega je njegovo delo uspelo. Dr. Poels je prišel do zaključka, da je treba razširiti, pridobiti in prilagoditi delavski sredini tiste principe, katere so katoliški delavci postavili takoj spočetka svojega dela. Da se pa more vplivati na delavca in na njegov milje, zato je potrebna organizacija, v kateri delavec lahko reče, da je v resnici njegova in da jo vsled tega ra-devolje sprejema. Nujno je torej, da mora tako organizacijo delavec upravljati, da jo inspirira, da jo popolnoma prilagodi, ker je ona porojena na njegovem terenu. Namen take organizacije delavskega miljeja je: moralni in intelektualni napredek delavca, njegovo ekonomsko in družabno zboljšanje. Značilna lastnost take organizacije pa je zbiranje članov iz tega delavskega miljeja. Le v taki organizaciji se bo delavec počutil, kakor v domači hiši, videl bo pomoč in zaščito v cerkvi, spoznal bo solidarnost, postal bo apostol svojih bratov sodelavcev ter najboljši steber katoliških delavskih organizacij. Organizacija delavskega miljeja mora obseči vse delavstvo, zasi-gurati si mora enotnost katoliškega delavskega pokreta. Nujno bi bila potrebna nekaka sindikalna organizacija, ki ima na prvem mestu zapisano strokovni milje katoliškega delavca. Dr. Bonifacij Petrovič posveti na to celo poglavje praktičnemu delu organizacije delavskega miljeja. To je onim napravam in institucijam, katere bi morala osnovati ta organizacija v svojem delokrogu. Slonele bi te organizacije na principu, da so posvečene organizaciji delavkega miljeja. Vsled tega morajo zadovoljiti vsem potrebam delavca, pospeševati vse njegove interese in se boriti proti vsem nevarnostim, katerim je izpostavljen delavec. Te institucije bi bile različne, tako jih n. pr. avtor deli na vzgojne, katere vzposabljajo delavca, da napreduje duhovno, materijalno in moralno. Dalje na verske, katerih dolžnost je predvsem vliti delavcu globok smisel njegovega življenja ter svobodo otroka božjega. Dalje na socialne in ekonomske, ki pomagajo delavcu, da napreduje v ekonomskem in socialnem oziru. Končno omenja avtor na državno in politično delo, pri katerem mora tudi sodelovati delavec. Pisatelj na kratko opozori na razvoj organizacije miljeja v raznih državah in o njihovem sedanjem stanju. Končno pa opozori na obnovo, na katero je opozoril tudi sv. Oče v encikliki »Quadragesimo Anno«, ki je obsežena v kolaboracijah raznih profesionalnih delov. Opozori tudi na vlogo duhovnika v tej organizaciji, ki je velike važnosti. Avtor je pri proučevanju virov katoliškega delavskega pokreta povsod odkril duhovnika, ki je bil prvi začetnik in pospeševatelj delavske organizacije. Du- hovnik je tisti, ki redno formira in vzgoji prve voditelje delavske elite, t. j. onih, ki hočejo biti apostoli med delavstvom, ki postanejo takorekoč sol delavskega miljeja, misijonarji poedincev in najboljši socialni ter ekonomski so-trudniki. Samo s pomočjo te elite je mogoče obseči delavske mase. Ce primerjamo lepe zaključke in rezultate mladega učenjaka z našim katoliškim delavskim pokretom, vidimo precej sličnosti. Prepričani smo, da bo ta mladi jugoslovanski sociolog zastavil svoj plug zlasti med katoliškim hrvatskim delavstvom, od katerega pa bo imela tudi naša delavska organizacija svoj dobiček. SLOVENSKO DELAVSTVO. V 46. številki belgrajskega tednika »Privredni pregled« priobčuje znani Milivoje M. Savič članek pod tem naslovom : »Slovensko delavstvo se odlikuje s svojo delavnostjo in vztrajnostjo v delu, z umevanjem za delo, pismenostjo, spoštovanjem do zasluženega denarja ter varčevanjem. To velja tako za moške kakor za ženske. Slovenski kmet ni samo kmetovalec, ampak tudi gozdni delavec, ki seka, prenaša in struži svoj ter tuji les, in je že od mladosti skozi generacije navajen na težko in intenzivno delo skozi vse leto. Že v XVIII. stoletju so se začeli razvijati v Sloveniji rudniki, visoke peči za produkcijo železa in jekla, steklarna ter izdelava sukna. Zaposlovale so mnogo delavcev in tu so se naučili ljudje vztrajno delati skozi vse leto. Zaradi tega je slovensko delavstvo navajeno na stalno in vztrajno delo ter se lahko priuči tudi za druge posle. Ženske na vasi so navajene vršiti vsa kmetovalska opravila in stalno dajejo hrano živini v stajah. Ker so moški bolj v gozdu, so se tudi one navadile na stalno delo skozi vse leto. Število prebivalstva v Sloveniji znaša kljub velikim gozdovom, ki zavzema-jo44.2 odstotka vse površine, 65 na kv. km, in torej kmetijstvo ne more preživljati prebivalstva. Zato mora presežek iskati posla izven kmetijstva. Poleg tega nasledstveni sistem spravi vse ostale otroke razen enega iz očetove hiše ali na delo ali pa se poroči drugje. Zato je v Sloveniji veliko število delavstva za industrijo in za službo. Zgodnji razvoj premogarstva in železne industrije je usposobil slovenske delavce, da so kot rudarji in kovinarji šli v Avstrijo, na Madjarsko, v Ameriko in Vestfalsko. To izseljevanje je postalo veliko iz vinogradniških krajev, iz Dolenjske in Štajerske, ko je filoksera uničila vinograde. Tako je v zgornještajerski industriji od Gradca do Leobna in Judenburga zaposlenih veliko število Slovencev, ki so se deloma ponemčili. Na Madjarskem so Slovenci v Totisu in Pečuhu, kjer jih je posebno mnogo nadzornikov v rudnikih, ki so se deloma pomadjarili. V Nemčiji (Vestfalska) so desettisoči Slovencev v premogovni in kovinski industriji. V severni Ameriki pa jih je okoli 800.000, od katerih se vrača domov največ 10 do 20 odstotkov. Slovenke so prej šle služit v Gradec, na Dunaj, v Zagreb in Egipet kot sobarice v velikih hotelih in kot delavke v industriji papirja na nemškem Štajerskem. Po letu 1918. slovensko delavstvo,, razen rudarjev, malo hodi v inozemstvo, ker se je začela razvijati industrija in tujski promet v Sloveniji. Del Slovencev in Slovenk pa hodi služit v Zagreb in Belgrad ter v ostalo državo, kjer je njih število narastlo že na tisoče. Nadalje je mnogo rudarjev v Hrvatski, Srbiji in Bosni. Etbin Boje: V tekstilni industriji, ki se je po prevratu zelo razvila v Sloveniji (Maribor, Tržič, Kranj, Celje, Ljubljana, Kočevje), so se izkazale Slovenke kot zelo pripravne in se morejo primerjati s češkimi in nemškimi delavkami. Zato se razvija tekstilna industrija. Industrija se v Sloveniji razširja dalje. Tako imajo Jesenice 2000 delavcev, Tržič 2000, Kranj 4000, Celje 4000, Ljubljana 2000, Trbovlje 5000, Maribor 8000 delavcev i. t. d. Računa se, da je v Sloveniji 120.000 delavcev z rudarji in železničarji, brez njih pa 80.000. Zaradi kvalitete slovenskega delavstva se bo industrija v Sloveniji še bolj razvijala. Veliki interes države bi bil, da se povrne kvalitativno slovensko delavstvo iz Amerike in Vestfalske, Nemčije, Avstrije in Madjarske v državo, da bi služilo kot podlaga za uvedbo velike železne industrije v Bosni in kovinske v Srbiji. Da bi se mogli vrniti izseljenci domov, je potrebno, da se veleposestva nad 100 oralov gozda ali zemlje in vsi vinogradi meščapov podržavijo in raz-dele med prebivalstvo, ki so po rodu kmetje, a nimajo dovolj zemlje in gozda. Nadalje je potrebno, da država odkupi večino delnic Trboveljske premogokop-ne družbe in Fale ter skupno z državnimi premogovniki izvrši elektrifikacijo države, izkoriščajoč vodne sile in premogovnike, da bi bilo dovolj cenene motorne sile po vsej Sloveniji in okolici, ki bi služila za razvoj nove industrije.« Ožje in širše pojmovanje narodno-obrambnega dela Velika napaka narodnoobrambnih — četudi sicer idealnih in kulturno mišljenih organizacij — se zdi, da je v tem (in tu moremo harodnoobrambni organizaciji vzporediti tudi n. pr. kakršnokoli treznostno in podobne organizacije), da ostajajo vse v preozkem in le obodnem zasegu, namesto da bi zajele v globino, v središčnost organizma in tam našle popolnoma drugačno, a nedvomno edino rešilno pot do svoje- ga cilja. V tej splošni napaki, ki tudi s take kulturno-idejne strani zanimivo izkazuje vso tragičnost človeške življenjske kratkovidnosti in naše nagnjenje do zgolj vnanje aktivističnosti in reaktivnosti, se pokaže prvotnost hranilnega ozir. zasilnega napram napadalnemu ozir. iz-koreninjevalnemu načinu zavarovanja bodisi lastnega bodisi narodnega organizma. Tako se je in se deloma še n. pr. baš omenjeno narodnoobrambno delo organizira zgolj samo na tisti točki, kjer je bil — in to dobesedno časovno — prostorno omejeno narodni organizem najhuje in najvidneje zadet, t. j. na točki zapostavljenja in zatiranja naših narodnih manjšin; kako je treba odpomoči temu zgolj časovno-usodnemu slučaju. Prav podobno ravna tudi ves tkzv. — že prej samo kot morda najjasnejši in najbližji primer navedeni — treznoftni pokret, ki vse svoje sile zalaga le v nekako defenzivo napram napadalcema alkoholu in nikotinu, kakor da bi bil z dosego tega cilja preporod človeštva že dosegljiv. Stvar pa je treba — kot rečeno — zagrabiti širje in globlje, ako hočemo izkoreniniti vir zla in doseči trajnih, ne le začasnih uspehov nalik oni lisici, ki je skrila pred sovražnikom v pesek le glavo. Kakor je treba slednji naši odločitveni kretnji, slednjemu res kulturnemu udejstvovanju iskati redno in tudi najti višjih, zmiselnih opravičb in utemeljitev, tako je treba n. pr. vprav ranam, ki se danes nasplošno po Evropi prizadevajo narodnim manjšinam, iskati in najti pravega, notranjega vira, da se more po tako pravilno ugotovljeni prognozi priti do zadostnega in učinkovitega leka. Da povzamem, bi mogel kratko označiti to in tako javljanje tudi tako-le: Dvoje je načinov človeškega udejstvo-vanja: Eno, prvotnejše — mislim tu v smislu duhovno-odrešitvene, normativne črte, ki se vzpenja skozi vso človeško zgodovino od zgolj živalsko-gonske, pa preko racionalno-mehanske, katere težke posledice občutimo vprav v tem času evropske krize, in preko etično-člove-čanske do najvišje religiozno-duhovne: to prvo bolj vnanje-reakcijsko in zgolj aktivistično, slepo-defenzivno usmerjeno, pa drugo: v omenjenem smislu dru-gotnejše, višje in globlje zasnovano, pa-sivno-aktivistično udejstvovanje, kakor se kaže tudi v pravilni zasnovanosti n. pr. ofenzive. Prvo se zdi bolj revolucionarno, drugo bolj evolucionarno, ker ni več tako do trenutnih efektov u-smerjeno, ampak normativnejše, seku-larnejše. Res je — da ne bi kdo po nepotrebnem ugovarjal — da je poleg drugega, radikalnejšega udejstvovanja tudi prvo ožje in enostranskejše potrebno, a to samo tedaj, če je v pravilni, živi, organski zvezanosti in okvirnosti z drugim, ki torej na organski način prvo udejstvovanje vključuje in vsebuje. A kakor je vnajnejše in obodnejše, trenutno-efek-tivno udejstvovanje prikladnejše večinskemu, masnemu človeku, ki že po svoji organski-duhovni strukturi zahteva zase in za svoje delo vodnika v inteligenčno-elitnem manjšinskem človeku, tako je drugo v prej orisanem smislu radikalnejše udejstvovanje prilagodnejše vprav inteligenčno višje stoječemu elitnemu človeku in izključno le njemu. Sam sem se, kakor sem že začetkoma posredno nakazal, odločil za ta drugi, nedvomno izdatnejši način pojmovanja in razprejanja vsega narodno-obrambnega dela. To svoje širše pojmovanje uspešnega narodnoobrambnega dela si zamišljam namreč sledeče'? 2e doma, v nas samih je treba začeti, ker koncem vseh koncev je v ospredju le problem človeka posameznika in tisti povratek k temu človeku pri vsaki globlje in trezneje mišljeni kulturni akciji, in zato naj velja naša skrb najprej in predvsem utrjevanju, poglabljanju in spoznavanju narodnostnega čuvstvovanja, stremljenja in dela v nas samih, v območju naših organizacij. Ni to kak navadni sebični in škodljivi individualizem, temveč je to prva in edino možna kretnja k notranji učvrstitvi, k nekakšni imunizaciji vsakega posameznika. To je edina k uspehu vodeča priprava. Le če bomo namreč dobro sami najprej prežeti narodnostnega doživetja, bomo mogli najti pravo pot in smer celotni naši narodno-kulturni rasti, kar bo pa že hkratu tudi najboljša narodna obramba. Iz tako v nas samih poglobljenega narodnega čuvstvovanja bomo našli ono vnemo in najboljšo sredstveno pot za pomoč in potrebne stike s Slovenci drugod, tako z našimi izseljenci kakor z našimi narodnimi manjšinami. Da pa bo naše zadevno udejstvovanje še pogumnejše, pa tudi določnejše in ubranejše, bomo znali poiskati stike z ostalimi evropskimi slovanskimi narodi, ki smo jim tako sorodni i po slovanski krvi, ki nas vse čudovito sili k čim tesnejšemu združe- nju zlasti zadnji čas, i po časovnih kulturnih prilikah, ki so nam vsem tako slične, da zopet vodijo do skupnega reševanja aktualnih vprašanj. V te navedene tri smeri, se mi zdi, mora biti narodnoobrambno delo pri nas usmerjeno in si tudi vse naše zadevno ukvarjanje v tem redu slediti. Gregorčičeve proslave v naših društvih Prosvetna zveza je priredila 20. novembra 1931 v unionski dvorani skiop-tično predavanje ob 25 letnici smrti S. Gregorčiča. Poslali smo skromen oklic v zadnji številki Vestnika in primeren program in nihče ni slutil, da se bo toliko društev odzvalo temu našemu vabilu. To je pač najboljši dokaz, da narod svoje zaklade hrani in pesnike svoje spoštuje ter ceni. Obenem pa so te proslave najbolj živ dokaz one narodne zavesti, ki veže danes Slovence tostran in onstran meje. Minulo te torej 25 let, odkar je zatisnil oči goriški slavček S.