Nasveti in primeri za uporabo kart 1 fKazalo vsebine UVOD ............................................................................ 4 VODNIK ZA IZVAJALCE ................................................. 6 VAJE: ZAPOSLITEV .................................................................. 8 AKTIVNO DRŽAVLJANSTVO ......................................... 18 IZOBRAŽEVANJE ........................................................ 30 SODELOVANJE S STARŠI ........................................... 42 Kataložni zapis o publikaciji (CIP) pripravili v Narodni in univerzitetni knjižnici v Ljubljani COBISS.SI-ID 66068483 ISBN 978-961-217-074-5 (PDF) 2 3 Uvod JUMP, skok v pogovor o zaposlitvi, izobraževanju in spoznanja o določenih temah, kot so trg dela in zaposlovanje, državljanstvu je pripomoček, ki je bil razvit za spodbujanje izobraževanje, aktivno državljanstvo in vključevanje staršev v razgovora z učenci v zadnjem triletju osnovne šole, s razvojni proces, povezan z omenjenimi temami. srednješolci in njihovimi starši, lahko pa ga uporabljamo tudi za delo s študenti in odraslimi. V priročniku je zbranih Pripomoček je sestavljen iz 51 kart in navodil za izvedbo nekaj predlogov za uporabo vaj, karte pa lahko uporabimo vaj na temo zgornjih vsebin. Tekom diskusij o stvareh, ki tudi na drugačne načine (npr. za ogrevanje ali predstavitev jih izzovejo podobe na kartah, odpiramo nove poglede, udeležencev v skupini, z brezposelnimi pri spodbujanju razmišljanja in dodatna razumevanja obravnavanih tematik. razgovora o načrtovanju nadaljnje karierne poti ipd.). Hkrati nas vaje učijo spoštovanja stališč in vrednot drugih ljudi. Pripomoček je bil razvit v okviru evropskega projekta na Danskem in preizkušen v sodelovanju z otroki in mladostniki, V tem okviru poudarjamo, da pri diskusijah ni napačnih mnenj ki so pripadniki etničnih manjšin. Prevedli in priredili smo ali odgovorov, spodbuja naj se le radovednost in želja, da bi ga na Zavodu RS za zaposlovanje v okviru projektov drug drugega bolje razumeli. Verjamemo, da se bodo učitelji, ‘Euroguidance Slovenija’, sofinanciran iz Evropske komisije, učenci, dijaki, svetovalci in starši med seboj spoznavali, se in ‘Razvoj storitev vseživljenjske karierne orientacije in učili o sebi in svetu, ter se obenem tudi zabavali. nadaljnja krepitev Nacionalne koordinacijske točke za VKO’ (NKT VKO), sofinanciran iz Evropskega socialnega sklada. Cilj pripomočka je učencem, dijakom in staršem ponuditi izhodišča za razgovore, s pomočjo katerih lahko tekom izmenjave mnenj zlagoma izoblikujejo globlje razdelana stališča, preverijo lastna razumevanja in pridobijo nova 4 5 Vodnik za izvajalce Ciljna skupina: učenci v zadnjem triletju osnovne šole (sedmi, Priporočila osmi in deveti razred). Ustvarite varno in sproščeno vzdušje. Poskrbite, da bodo imeli udeleženci dovolj časa za opis Starši z otroki v osnovnem in srednješolskem izobraževanju. karte in utemeljitev svoje izbire. Omogočite jim razlago brez prekinjanja, tako med vajo v paru kot v skupini. Uvod v vaje Izrazite odobravanje in hvaležnost za deljeno obrazložitev izbire karte. Pojasnite namen kart in vaj. Vključite skupino kot vir, na primer, ko udeleženec ne Udeleženci naj izberejo karto, ki jih prva nagovori/takoj najde pravih besed za opis karte ali ima druge težave z pritegne in jim nekaj sporoča. odgovorom, ali ko poda odgovor, za katerega se morda Udeležencem povejte, da ni napačnih razmišljanj, zdi, da ni na mestu. odgovorov ali mnenj. Udeležencem predstavite posamezne korake vaje: - »Izberite eno karto.« - »Izberite nekoga, ki ga želite spoznati.« - »Kaj vidite na karti in zakaj ste jo izbrali?« Predstavite svoje odgovore na zastavljena vprašanja. Naj bodo primer in navdih za udeležence. Spodbujajte udeležence, naj prisluhnejo ostalim in se med seboj povprašajo glede izbire kart. Pogovarjajte se o tem, kaj vas zanima in kako prepoznati mnenja in stališča drugih. 6 7 Zaposlitev OGREVANJE! *Delo v razredu Naredite seznam odgovorov, ki so jih učenci/dijaki podali Cilj je, da se učenci/dijaki ogrejejo za delo s kartami in na vprašanje, kaj je zanje dobra zaposlitev. Lahko sprožite okrepijo svoje razmisleke o tem, kaj je dobra zaposlitev. pogovor o tem, ali bi bilo možno seznam skrajšati tako, da bi iz podanih odgovorov potegnili nekaj splošnih ugotovitev ali skupnih točk. Vprašanje Kaj je zate dobra zaposlitev? Na večjo površino razprostrite karte. Zapišite vprašanje na tablo ali drugo vidno mesto. Preverite, ali vprašanje vsi razumejo. Izberite karto in jo predstavite kot primer, kaj je lahko odgovor na vprašanje. Vsak od učencev/dijakov naj izbere karto, ki predstavlja njegov odgovor na vprašanje. Vsak od učencev/dijakov naj vzame karto in poišče sogovornika. Vsak v paru opiše, kaj vidi na karti in kako le-ta odgovori na zastavljeno vprašanje. 8 9 Zaposlitev UGANI KARTO! Drugi učenec/dijak naj nato opiše sliko in pojasni, zakaj je izbral prav to karto. Vloge naj se potem zamenjajo. Cilj je, da učenci/dijaki drug drugega spodbudijo pri širjenju nabora idej glede možnih zaposlitev v prihodnosti. *Delo v razredu Učenci/dijaki naj naredijo skupni seznam delovnih področij in ga poskusijo posplošiti. Vprašanje Na katerem področju bi želel delati? Razporedite karte. Zapišite vprašanje na tablo ali drugo vidno mesto. Preverite, ali vprašanje vsi razumejo. Izberite karto in jo predstavite kot primer, kaj je lahko odgovor na vprašanje. Vsak od učencev/dijakov naj izbere karto, ki predstavlja njegov odgovor na vprašanje. Vsak od učencev/dijakov naj vzame karto in poišče sogovornika. Prvi učenec/dijak naj poskuša uganiti/ugotoviti, zakaj je sogovornik izbral svojo karto. 10 11 Zaposlitev VRZI KOCKO! Vprašanja po dobljenih številkah ob metu kocke: 1. Povej, na kaj pomisliš ob pogledu na karto. Cilj je, da učenci/dijaki pojasnijo svoje spretnosti in želje 2. Pojasni, v čem si dober, glede na sliko, ki jo vidiš na karti. glede zaposlitve. 3. Pojasni, v čem želiš postati boljši, glede na sliko, ki jo vidiš na karti. 4. Glede na karto pripoveduj o svojih željah glede zaposlitve Dodatni pripomoček: igralna kocka. v prihodnosti. 5. Navedi nekaj, kar ti je pomembno v povezavi s tvojo Izhodišče za vajo: udeleženci naj pomislijo na svojo trenutno prihodnjo zaposlitvijo. ali prihodnjo zaposlitev. 6. Postavi vprašanje enemu od ostalih učencev o sliki na karti. Zapišite izhodišče za vajo na tablo ali drugo vidno mesto. Postavite karte na mizo tako, da jih zložite na kup, slike naj bodo obrnjene navzdol. Učenci/dijaki naj mečejo kocko in vzamejo zgornjo karto. Učenci/dijaki naj povedo, kaj vidijo na sliki. Potem naj povedo nekaj o karti glede na vprašanja, ki jih določijo z metom kocke (spodaj). Če ima kdo težave pri odgovarjanju, lahko vključimo tudi ostale v razredu. 12 13 Zaposlitev RAZISKUJ PRIHODNOST! 2. vprašanje Kaj lahko storiš, da bi se tvoje ideje o zaposlitvi v Cilj je, da učenci/dijaki razmislijo o tem, kaj je prihodnosti uresničile? najpomembnejše pri zaposlitvi. Zapišite vprašanje na tablo ali drugo vidno mesto. Preverite, ali vprašanje vsi razumejo. Izberite karto in jo 1. vprašanje predstavite kot primer, kaj je lahko odgovor na vprašanje. Učenci/dijaki naj nadaljujejo v istem paru kot pri prejšnjem Katera je tvoja največja želja glede zaposlitve v vprašanju. prihodnosti? Učenci/dijaki naj izberejo karto, ki predstavlja njihov odgovor na vprašanje. Pari naj opišejo, kaj vidijo na slikah Razporedite karte. in drug drugemu pojasnijo svojo izbiro. Potem naj karte Zapišite vprašanje na tablo ali drugo vidno mesto. odložijo na mizo. Preverite, ali vprašanje vsi razumejo. Izberite karto in jo predstavite kot primer, kaj je lahko odgovor na vprašanje. * Učenci/dijaki naj izberejo karto, ki predstavlja njihov Delo v razredu odgovor na vprašanje. Vsak par naj predstavi, kako lahko uresniči svoje ideje Učenci/dijaki naj vzamejo karto in poiščejo sogovornika. glede zaposlitve v prihodnosti. Pripravimo lahko tudi skupni Pari naj opišejo, kaj vidijo na slikah in drug drugemu seznam dobrih idej za dosego želja. pojasnijo svojo izbiro. Potem naj karte odložijo na mizo. 14 15 Zaposlitev USTVARI SOGLASJE! Skupine naj predstavijo svoje karte celemu razredu. 2. vprašanje Cilj je, da učenci/dijaki drug pri drugem izzovejo razumevanje dobrega delovnega mesta. Delaš krajši delovni čas na najboljšem delovnem mestu leta in želiš biti izbran za najboljšega mladega delavca meseca. Kako boš dosegel, da izberejo tebe? 1. vprašanje Zapišite vprašanje na tablo ali drugo vidno mesto. Tvoje delovno mesto je bilo izbrano za najboljše Preverite, ali vsi razumejo vprašanje. Izberite karto in jo delovno mesto leta. Zakaj? predstavite kot primer, kaj je lahko odgovor na vprašanje. Učenci/dijaki naj izberejo karto, ki zanje odgovarja na Razporedite karte. vprašanje. Zapišite vprašanje na tablo ali drugo vidno mesto. Preverite, ali vsi razumejo vprašanje. Izberite karto in jo * predstavite kot primer, kaj je lahko odgovor na vprašanje. Delo v razredu Učenci/dijaki naj se razporedijo v pare in izberejo karte, ki Vsak naj opiše svojo karto in pove, zakaj jo je izbral. Razred zanje predstavljajo odgovor na vprašanje. naj izbere tri najboljše načine, kako postati mladi delavec Po dva para naj se združita skupaj, učenci/dijaki opišejo, meseca. kaj vidijo na svojih kartah in razložijo, zakaj so jih izbrali. Vsaka skupina naj nato izbere 5 kart, ki pojasnjujejo odgovore, zakaj je neko delovno mesto najboljše. 16 17 Aktivno državljanstvo OGREVANJE! 2. vprašanje Kaj pomeni odgovornost v demokraciji? Cilj je, da se učenci/dijaki ogrejejo za delo s kartami ter razmislijo o skupnosti in odgovornostih v demokraciji. Zapišite vprašanje na tablo ali drugo vidno mesto. Preverite, ali vsi razumejo vprašanje. Izberite karto in jo predstavite kot primer, kaj je lahko odgovor na vprašanje. 1. vprašanje Vsak od učencev/dijakov naj izbere karto, ki predstavlja njegov odgovor na vprašanje. Kaj je dobra skupnost? Vsak od učencev/dijakov naj vzame karto in poišče sogovornika. Razporedite karte. Vsak v paru naj opiše, kaj vidi na karti in kako ta odgovarja Zapišite vprašanje na tablo ali drugo vidno mesto. na vprašanje. Preverite, ali vprašanje vsi razumejo. Izberite karto in jo predstavite kot primer, kaj je lahko odgovor na vprašanje. * Vsak od učencev/dijakov naj izbere karto, ki predstavlja Delo v razredu njegov odgovor na vprašanje. Razred naj skupaj določi, katere so 3 najpomembnejše točke Vsak od učencev/dijakov naj vzame karto in poišče glede odgovornosti v demokraciji. sogovornika. Vsak v paru naj opiše, kaj vidi na karti in kako ta odgovarja na vprašanje o skupnosti. 18 19 Aktivno državljanstvo UGANI KARTO! Drugi učenec/dijak naj opiše sliko in pojasni, zakaj jo je izbral. Vloge naj se potem obrnejo. Cilj je, da učenci/dijaki z uporabo kart spoznajo različne * poglede na to, kaj je državljanstvo. Delo v razredu Učenci/dijaki naj predstavijo svoje karte razredu, potem pa se pogovarjajo o tem, v katere kategorije bi lahko razdelili Vprašanje karte. Kaj je državljanstvo? Razporedite karte. Zapišite vprašanje na tablo ali drugo vidno mesto. Preverite, ali vprašanje vsi razumejo. Izberite karto in jo predstavite kot primer, kaj je lahko odgovor na vprašanje. Vsak od učencev/dijakov naj izbere karto, ki predstavlja njegov odgovor na vprašanje. Vsak od učencev/dijakov naj vzame karto in poišče sogovornika. Prvi učenec/dijak naj poskuša ugotoviti, zakaj je sogovornik izbral svojo karto. 20 21 Aktivno državljanstvo POGLEJ SE SKOZI KARTO DRUGEGA! Nato naj zamenjajo karte in najdejo novega sogovornika, ponovno naj odgovorijo na vprašanje, vendar tako, da uporabijo karto sogovornika, ne svoje. Cilj je, da spodbujamo stališča učencev/dijakov glede državljanstva. Vprašanje Kaj je državljanstvo? Razporedite karte. Zapišite vprašanje na tablo ali drugo vidno mesto. Preverite, ali vprašanje vsi razumejo. Izberite karto in jo predstavite kot primer, kaj je lahko odgovor na vprašanje. Vsak od učencev/dijakov naj izbere karto, ki predstavlja njegov odgovor na vprašanje. Vsak od učencev/dijakov naj vzame karto in poišče sogovornika. Pari naj izmenjaje opišejo, kaj vidijo na slikah in kako po njihovem mnenju karta odgovarja na vprašanje. 22 23 Aktivno državljanstvo VRZI KOCKO! Vprašanja po dobljenih številkah ob metu kocke: 1. Povej več o svojem pogledu na skupnosti v povezavi z Cilj je, da učenci/dijaki razmislijo glede različnih vidikov državljanstvom. državljanstva ter razjasnijo svoje veščine in želje v povezavi 2. Povej več o pravicah v povezavi z državljanstvom. z aktivnim državljanstvom. 3. Povej več o dolžnostih glede državljanstva. 4. Pripoveduj o tem, kaj ti je pomembno v povezavi z državljanstvom. Dodatni pripomoček: kocka. 5. Pojasni to, kar misliš, da pogosto pozabimo v povezavi z državljanstvom. Izhodišče za vajo: razmišljanje o državljanstvu. 6. Povej več o tem, kako bi lahko primerjali družino z državljanstvom. Zapišite izhodišče za vajo na tablo ali drugo vidno površino. * Zložite karte na kup, tako da so obrnjene navzdol. Delo v razredu Učenci/dijaki naj vržejo kocko in vzamejo zgornjo karto. V razredu se pogovorimo o vaji. Ali so vas kakšni odgovori Učenci/dijaki naj povedo, kaj vidijo na sliki. Potem naj presenetili? povedo nekaj o izbrani karti glede na vprašanje, ki ga zastavlja kocka. Če imajo težave pri odgovarjanju na vprašanje, lahko v predstavitev vključimo tudi ostale v razredu. 24 25 Aktivno državljanstvo RAZISKUJ PRIHODNOST! 2. vprašanje Kaj bi lahko storil, da postaneš boljši (aktivnejši) Cilj je, da učenci/dijaki ozavestijo, da so oz. kako so državljan/ka? državljani, in razmislijo o dejavnikih, ki lahko pripomorejo k okrepljenemu državljanstvu. • Zapišite vprašanje na tablo ali drugo vidno mesto. • Preverite, ali vprašanje vsi razumejo. Izberite karto in jo predstavite kot primer, kaj je lahko odgovor na vprašanje. 1. vprašanje • Učenci/dijaki naj nadaljujejo v istem paru in izberejo karto, ki predstavlja njihov odgovor na vprašanje. Na kakšen način (kako) si državljan/ka? • Pari naj opišejo, kaj vidijo na slikah in drug drugemu pojasnijo svojo izbiro. Potem naj karte odložijo na mizo. Razporedite karte. Zapišite vprašanje na tablo ali drugo vidno mesto. * Preverite, ali vprašanje vsi razumejo. Izberite karto in jo Delo v razredu predstavite kot primer, kaj je lahko odgovor na vprašanje. Učenci/dijaki naj predstavijo svoje predloge o tem, kako Učenci/dijaki naj v paru izberejo karto, ki predstavlja postati boljši državljan. Razred naj oceni, kateri trije predlogi njihov odgovor na vprašanje. bi lahko pomagali ustvariti boljšo družbo za vse. Pari naj opišejo, kaj vidijo na slikah in drug drugemu pojasnijo svojo izbiro. Potem karte položijo na mizo. 26 27 Aktivno državljanstvo USTVARI SOGLASJE! *Delo v razredu Razred naj se dogovori o skupni različici ’10 zapovedi Cilj je, da učenci/dijaki drug pri drugem izzovejo državljanstva’. razumevanje državljanstva. 1. vprašanje Kaj je najpomembnejše glede državljanstva? Razporedite karte. Zapišite vprašanje na tablo ali drugo vidno mesto. Preverite, ali vprašanje vsi razumejo. Izberite karto in jo predstavite kot primer, kaj je lahko odgovor na vprašanje. Učenci/dijaki naj v paru izberejo 5 kart, ki predstavljajo njihove odgovore na vprašanje. Po dva para naj se združita v skupino, dogovorijo naj se o 5 kartah, ki predstavljajo odgovor na vprašanje. Pari se lahko združijo tudi v skupine po 8 oseb in ponovijo vajo (se dogovorijo o 5 kartah, ki predstavljajo odgovor na vprašanje). 28 29 Iz = obraževanje OGREVANJE! 2. vprašanje Kako bi lahko bilo še bolj zanimivo hoditi v šolo? Cilj je, da se učenci/dijaki ogrejejo za delo s kartami in okrepijo pozitivna prepričanja o šoli. Zapišite vprašanje na tablo ali drugo vidno mesto. Preverite, ali vprašanje vsi razumejo. Izberite karto in jo predstavite kot primer, kaj je lahko odgovor na vprašanje. 1. vprašanje Vsak od učencev/dijakov naj izbere karto, ki predstavlja njegov odgovor na vprašanje. Kaj je najboljše pri šoli? Vsak od učencev/dijakov naj vzame karto in poišče sogovornika. Razporedite karte. Vsak v paru naj predstavi, kaj vidi na karti in kako le-ta Zapišite vprašanje na tablo ali drugo vidno mesto. odgovarja na vprašanje. Preverite, ali vprašanje vsi razumejo. Izberite karto in jo predstavite kot primer, kaj je lahko odgovor na vprašanje. * Vsak od učencev/dijakov naj izbere karto, ki predstavlja Delo v razredu njegov odgovor na vprašanje. Učence znova zberemo v skupino, kjer delijo svoje odgovore, Vsak od učencev/dijakov naj vzame karto in poišče ki jih lahko zapišemo na tablo. Seznam lahko skrajšamo tako, sogovornika. da določimo skupne točke in povzetke. Vsak v paru naj predstavi, kaj vidi na karti in kako le-ta odgovarja na vprašanje. 30 31 Iz = obraževanje UGANI KARTO! Drugi učenec/dijak naj opiše sliko in pojasni, zakaj jo je izbral. Učenca/dijaka naj nato zamenjata vlogi. Cilj je, da se učenci/dijaki bolj zavedajo prednosti svojih dosedanjih učnih izkušenj. *Delo v razredu Učence/dijake znova zberemo v skupino, nato skupaj Vprašanje napišemo seznam dobrih izkušenj izobraževanja. Kaj je tvoja najboljša izkušnja glede izobraževanja? Ali lahko na podlagi seznama pripravimo skupne ugotovitve? Razporedite karte. Kako lahko šola, vrstniki in posamezniki prispevajo k Zapišite vprašanje na tablo ali drugo vidno mesto. ustvarjanju še boljše izkušnje izobraževanja? Preverite, ali vprašanje vsi razumejo. Izberite karto in jo predstavite kot primer, kaj je lahko odgovor na vprašanje. Vsak od učencev/dijakov naj izbere karto, ki predstavlja njegov odgovor na vprašanje. Vsak od učencev/dijakov naj vzame karto in poišče sogovornika. Prvi učenec/dijak naj poskuša ugotoviti, zakaj je sogovornik izbral svojo karto. 32 33 Iz = obraževanje POGLEJ SE S KARTO DRUGEGA! Učenca/dijaka v paru naj nato zamenjata karti. Vsak od učencev/dijakov naj najde novega sogovornika in v paru naj ponovno odgovori na vprašanje, vendar Cilj je, da okrepimo razmislek učencev/dijakov o koristih tako, da uporabi karto sogovornika, ne svoje. izobraževanja. Vprašanje Kaj je zate najpomembnejše pri pridobivanju izobrazbe? Razporedite karte. Zapišite vprašanje na tablo ali drugo vidno mesto. Preverite, ali vprašanje vsi razumejo. Izberite karto in jo predstavite kot primer, kaj je lahko odgovor na vprašanje. Vsak od učencev/dijakov naj izbere karto, ki predstavlja njegov odgovor na vprašanje. Vsak od učencev/dijakov naj vzame karto in poišče sogovornika. Pari naj izmenjaje opišejo, kaj vidijo na slikah in kako po njihovem mnenju karta odgovarja na vprašanje. 34 35 Iz = obraževanje VRZI KOCKO! Vprašanja po dobljenih številkah ob metu kocke: 1. Povej, na kaj pomisliš ob pogledu na karto. Namen je, da učenci/dijaki spoznajo svoje veščine in želje v 2. Pojasni, v čem si dober, glede na sliko, ki jo vidiš na karti. povezavi z izobraževanjem. 3. Pojasni, v čem želiš postati boljši, glede na sliko, ki jo vidiš na karti. 4. Pojasni svoje želje glede usposabljanja/izobraževanja, Vprašanje glede na sliko, ki jo vidiš na karti. 5. Pojasni, kaj ti je pomembno v povezavi s tvojo izobrazbo. Kaj je tvoja najboljša izkušnja glede izobraževanja? 6. Glede na karto postavi vprašanje o izobraževanju enemu izmed sošolcev. Dodatni pripomoček: kocka. * Zapišite izhodišče za vajo na tablo ali drugo vidno mesto. Delo v razredu Zložite karte na kup, tako da so obrnjene navzdol. V razredu se pogovorimo o vaji. Ali so vas kakšni odgovori Učenci/dijaki naj vržejo kocko in vzamejo zgornjo karto. presenetili? Učenci/dijaki naj povedo, kaj vidijo na sliki. Potem naj povedo nekaj o karti glede na številko, ki jo dobijo ob metu kocke. Če imajo težave pri odgovarjanju na vprašanje, lahko vključimo tudi ostale v razredu. 36 37 Iz = obraževanje RAZISKUJ PRIHODNOST! 2. vprašanje Kako boš izpolnil svoje želje? Cilj je, da učenci/dijaki razmišljajo o tem, kako lahko izpolnijo svoje želje in zahteve v nadaljnjem izobraževanju. Razporedite karte. Zapišite vprašanje na tablo ali drugo vidno mesto. Preverite, ali vprašanje vsi razumejo. Izberite karto in jo 1. vprašanje predstavite kot primer, kaj je lahko odgovor na vprašanje. Učenci/dijaki naj izberejo karto, ki predstavlja njihov Katera je tvoja največja želja glede nadaljnjega odgovor na vprašanje in se razporedijo v pare. izobraževanja? Pari naj opišejo, kaj vidijo na slikah in drug drugemu pojasnijo svojo izbiro. Potem naj karte odložijo na mizo. Razporedite karte. Zapišite vprašanje na tablo ali drugo vidno mesto. * Preverite, ali vprašanje vsi razumejo. Izberite karto in jo Delo v razredu predstavite kot primer, kaj je lahko odgovor na vprašanje. Učenci/dijaki naj predstavijo, kako lahko izpolnijo svoje Učenci/dijaki naj izberejo karto, ki predstavlja njihov izobraževalne želje. Celoten razred lahko naredi seznam odgovor na vprašanje in se razporedijo v pare. dobrih poti za izobraževanje v prihodnosti. Pari naj opišejo, kaj vidijo na slikah in drug drugemu pojasnijo svojo izbiro. Potem naj karte odložijo na mizo. 38 39 Iz = obraževanje USTVARI SOGLASJE! Skupine naj predstavijo izbrane karte pred celotnim razredom. Cilj je, da učenci/dijaki drug pri drugem preverijo stališča o tem, kaj je dobra šola/študij. *Delo v razredu Vprašanje Razred naj se dogovori o skupni različici za ’10 zapovedi dobre šole/študija’. Vaša šola je bila razglašena za najboljšo šolo v letošnjem letu. Zakaj? Razporedite karte. Zapišite vprašanje na tablo ali drugo vidno mesto. Preverite, ali vprašanje vsi razumejo. Izberite karto in jo predstavite kot primer, kaj je lahko odgovor na vprašanje. Učenci/dijaki naj v paru izberejo karto, ki predstavlja njihov odgovor na vprašanje. Pari naj se združijo v skupine po 4 osebe in naj opišejo, kaj vidijo na karti in zakaj so izbrali prav to karto. Učenci/dijaki naj v skupinah po 4 izberejo 5 kart, ki predstavljajo odgovor na vprašanje. 40 41 Sodelovanje s starši OGREVANJE! *Skupno delo Napišemo seznam dobrih šolskih izkušenj, ki ga nato Namen je, da starše seznanimo z metodo in okrepimo poskušamo skrajšati na skupne povzetke oz. ugotovitve. razmislek o njihovih dobrih izkušnjah glede izobraževanja. Vprašanje Kakšna je vaša najboljša šolska izkušnja? Razporedite karte. Zapišite vprašanje na tablo ali drugo vidno mesto. Preverite, ali vprašanje vsi razumejo. Izberite karto in jo predstavite kot primer, kaj je lahko odgovor na vprašanje. Vsak od staršev naj izbere karto, ki predstavlja njegov odgovor na vprašanje in nato poišče sogovornika. Starši naj se v pare razporedijo po abecednem redu, višini, starosti ali po kakem drugem kriteriju. Vsak v paru naj predstavi, kaj vidi na svoji karti in kako le-ta odgovarja na zastavljeno vprašanje. 42 43 Sodelovanje s starši POGLEJ SE S KARTO DRUGEGA! Nato naj zamenjajo karte in najdejo novega sogovornika, ponovno odgovorijo na vprašanje, vendar tako, da uporabijo karto sogovornika, ne svoje. Namen je, da pri starših spodbudimo razmislek o pričakovanjih pri trenutnem srečanju. *Delo v skupini Udeležence spodbudimo, da v skupini delijo, kaj zanimivega/ Kaj bi radi odnesli od tega srečanja? presenetljivega so slišali v pogovoru. Kaj pričakujete od šole/učiteljev? Kaj lahko šola/učitelji pričakujejo od vas? Razporedite karte. Zapišite vprašanje na tablo ali drugo vidno mesto. Preverite, ali vprašanje vsi razumejo. Izberite karto in jo predstavite kot primer, kaj je lahko odgovor na vprašanje. Vsak od staršev naj izbere karto, ki predstavlja njegov odgovor na vprašanje in nato poišče sogovornika. Pari naj izmenjaje opišejo, kaj vidijo na slikah in kako po njihovem mnenju karta odgovarja na zastavljeno vprašanje. 44 45 Sodelovanje s starši UGANI KARTO! • Drugi starš naj opiše sliko in pojasni, zakaj je izbral to karto, potem naj se vloge obrnejo. Namen je, da starši razmislijo, kaj je zanje koncept /ideja/ * predstava dobrega življenja, o svojih sanjah in željah za Delo v skupini prihodnost ter si izmenjajo ideje. Starši naj karte pritrdijo na tablo/zid in predstavijo svojo izbiro. Vprašanje Pogovorimo se o skupnih točkah predstavljenih kart. Kaj je pomembno za dobro življenje? Kaj je pomembno za dobro življenje v šoli? Kaj je pomembno za dobro izobraževanje? Razporedite karte. Zapišite vprašanje na tablo ali drugo vidno mesto. Preverite, ali vprašanje vsi razumejo. Izberite karto in jo predstavite kot primer, kaj je lahko odgovor na vprašanje. Vsak od staršev naj vzame karto in poišče sogovornika. Prvi starš naj poskuša ugotoviti, zakaj je sogovornik izbral točno določeno karto. 46 47 Sodelovanje s starši OPIŠI USPEH! 2. vprašanje Zakaj ste se vi/vaš otrok v predhodno opisani situaciji Namen je, da starši razmislijo o vrednosti različnih metod nekaj naučili? poučevanja, slišijo različne izkušnje o učenju in ozavestijo, da se ljudje učimo na različne načine. • V skupini po 4 naj starši izmenjaje povejo, zakaj so se oni/ njihov otrok v tej situaciji nekaj naučili. • Nato naj skupaj izberejo novo karto, ki pove nekaj o tem, 1. vprašanje zakaj so se v določeni situaciji nekaj naučili. Opišite situacijo, v kateri mislite, da ste se vi/vaš otrok * veliko naučili. Delo v skupini Skupine predstavijo izbrano karto. • Razdelite starše v skupine po 4. • Razporedite karte. Katere ideje, ki so se pojavile v vaši razpravi, so lahko • Zapišite vprašanje na tablo ali drugo vidno mesto. uporabne tudi za šolo? • Preverite, ali vprašanje vsi razumejo. Izberite karto in jo predstavite kot primer, kaj je lahko odgovor na vprašanje. Učitelji naj komentirajo izbrane karte. • Vsi starši naj izberejo karto in se razporedijo v skupine po 4. • V skupini naj izmenjaje opišejo, kaj vidijo na karti in kako ta odgovarja na zastavljeno vprašanje. 48 49 Sodelovanje s starši POIŠCI SKUPNE TEME! Karte obesimo na tablo ali zid. Udeležence spodbudimo, da obesijo svojo karto poleg karte, ki jih spominja na njihov odgovor na vprašanje. Namen je, da starši razmislijo o pomenu vključenosti v Udeleženci naj v medsebojnem dogovoru poimenujejo izobraževanje svojega otroka. Namen je tudi, da starši dobijo teme različnih skupin kart. ideje, kako lahko okrepijo skupnost razreda in se opogumijo za sodelovanje. *Delo v skupini Pri katerih temah lahko starši pozitivno sodelujejo? Vprašanje Zakaj vam je pomembno, da ste vključeni v izobraževanje svojega otroka? Razporedite karte. Zapišite vprašanje na tablo ali drugo vidno mesto. Preverite, ali vprašanje vsi razumejo. Izberite karto in jo predstavite kot primer, kaj je lahko odgovor na vprašanje. Vsak od staršev naj vzame karto in poišče sogovornika. Starši naj izmenjaje opišejo, kaj vidijo na karti in kako ta odgovarja na zastavljeno vprašanje. 50 51 Sodelovanje s starši POGLEJ SE S KARTO DRUGEGA! Vprašanje Kaj je pomembno: Namen je staršem ponuditi priložnost, da na različne vrednote ko otrok/mladostnik uporablja mobilni telefon/raču-in interese ter razpravo pogledajo “s ptičje perspektive”, nalniške igrice, internet? iz drugega zornega kota. Starši dobijo vpogled v različne ko se otrok/mladostnik udeleži rojstnodnevne ali druge starševske vrednote o otroku/mladostniku in se ogrejejo za zabave? razpravo. da je otrok/mladostnik pripravljen na učenje? Ponovno razporedite karte. Pomembno je, da se o vprašanju razpravlja v skupini. Razpravo lahko na določeni točki usmerimo iz Zapišite vprašanje na tablo ali drugo vidno mesto. konkretnega na splošno. Npr.: Preverite, ali vsi razumejo vprašanje. Izberite karto in jo predstavite kot primer, kaj je lahko odgovor na vprašanje. razpravo o mobilnih telefonih lahko razširimo na Vsak od staršev naj izbere karto, ki predstavlja njegov splošno razpravo o tem, kaj je pomembno pri uporabi odgovor na vprašanje in nato poišče sogovornika. informacijske tehnologije; Pari naj izmenjaje opišejo, kaj vidijo na slikah in kako po razpravo o alkoholu na zabavah lahko razširimo na njihovem mnenju karta odgovarja na vprašanje. splošno razpravo o tem, kaj je pomembno pri zabavah; Nato naj zamenjajo karte in najdejo novega sogovornika, razpravo o drogah lahko razširimo na splošno razpravo o ponovno odgovorijo na vprašanje, vendar tako, da tem, kaj je pomembno pri pridobivanju izobrazbe/učenju. uporabijo karto sogovornika, ne svoje. 52 53 Sodelovanje s starši *Delo v skupini Udeleženci naj predstavijo odgovore, lahko jih tudi kategorizirajo po temah. Nato naj se osredotočijo na trenutne, povsem konkretne izzive. Na primer, ali učenci/ dijaki lahko uporabljajo mobilne telefone, ali lahko pridejo do alkoholnih pijač na zabavah, ali bi bilo potrebno urediti kadilsko ali prehransko politiko in podobno. 54 55 JUMP: Nasveti in primeri za uporabo kart slovenska izdaja Jump cards english manual, version 2020 naslov izvirnika v angleščini Mini JUMP. Spring ud i dialog om job, uddannelse og medborgerskab naslov izvirnika v danščini prevedli in priredili: člani projekta Razvoj storitev VKO in nadaljnja krepitev Nacionalne koordinacijske točke za VKO in projekta Euroguidance Slovenija oblikovanje: CR, oblikovanje in kreativa, d.o.o. izdal: Zavod Republike Slovenije za zaposlovanje, Ljubljana, 2021 povezava do JUMP kart: JUMP-karte.pdf (vkotocka.si) Pripomoček JUMP – Nasveti in primeri za uporabo kart in karte so bile natisnjene z dovoljenjem danskega Ministrstva za izobraževanje.