cena izvoda 4,60 EUR Adobe Illustrator Papa!? BVE 2018 Obisk sejma FESPA 2018 Ko tisk dobi krila (II. del) Svetla prihodnost tiska Napovedujejo jo letošnji privrženci Fespe Nadzor kakovosti tiska Qualitronic NextGeneration Tisk etiket iz zvitka z AccurioLabel 190 Preverjanje PDF-jev z novo generacijo tehnologije Grafični razvoj Tiskarji vidijo svetlo prihodnost tiska GRAFICAR Revija s skih arafičar ev avaust 2018 9771318437109 KONICA MINOLTA FLEKSIBILNOST KOT JE ŠE NISTE VIDELI! AccurioLabe/190 Konica Minolta Slovenija, d.o.o. Dunajska cesta 167,1000 Ljubljana http://www.konicaminolta.si INOVATIVEN TISK ETIKET IZ ROLE NA ROLO kazalo Založnik in izdajatelj DELO d. o. o., Dunajska 5, Ljubljana Glavni direktor Andrej KREN Direktorica Nataša LUŠA Glavni in odgovorni urednik Matic ŠTEFAN Lektorica Zala BUDKOVIČ Naslov uredništva DELO - Grafičar Dunajska cesta 5, SI-1509 Ljubljana T: +386 (0)1 47 37 424 S: www.graficar.si Grafična podoba in priprava Matic ŠTEFAN Fotografija (naslovnica) Janja ŠTEFAN Oglasno trženje T: +386 (0)1 47 37 501 F: +386 (0)1 47 37 511 E: oglasi@delo.si Direktorica trženja Dragica GRILJ T: +386 (0)1 47 37 463 E: dragica.grilj@delo.si Direktorica marketinga Dolores PODBEVŠEK PLEMENITI T: +386 (0)1 47 37 580 E: dolores.plemeniti@delo.si Tisk ovitka GPS Group Tisk in vezava GPS Group Letna naročnina je 22 EUR. Posamezne številke po ceni 4,60 EUR je možno naročiti na naslovu uredništva. Revija izide šestkrat letno. Imetniki materialnih avtorskih pravic na avtorskih delih, objavljenih v reviji Grafičar, so družba DELO d. o. o. ali avtorji, ki imajo z njo sklenjene ustrezne avtorske pogodbe. Prepovedani so vsakršna reprodukcija, distribucija, predelava ali dajanje na voljo javnosti avtorskih del ali njihovih delov v tržne namene brez sklenitve ustrezne pogodbe z družbo DELO d. o. o. Uredništvo ne odgovarja za izrazje in jezik v oglasih in prispevkih, ki so jih pripravile tretje osebe (oglasne agencije, reprostudii ...). Tudi ni nujno, da se odgovorni urednik strinja s strokovnim izrazjem in definicijami ter vsebino v objavljenih prispevkih. ISSN 1318-4377 V! O b a Grafičar 04/18 Grafični razvoj Tiskarji vidijo svetlo prihodnost tiska 5 Adobe Illustrator Papa!? 7 BVE 2018 Obisk sejma 9 FESPA 2018 Ko tisk dobi krila (II. del) 13 Svetla prihodnost tiska Napovedujejo jo letošnji privrženci Fespe 17 Nadzor kakovosti tiska Qualitronic NextGeneration 19 Tisk etiket iz zvitka z AccurioLabel 190 21 Preverjanje PDF-jev z novo generacijo tehnologije 23 www.graficar.si in * ^ 3 e aktualno Obe različici papirjev/, IVI ohaw k Smooth in Rough White, sta HP Indigo-certificirani. Metapaper & Mohawk: Nova serija papirjev Podjetje Metapaper letos od maja ekskluzivno v Evropi trži papirje Smooth in Rough White blagovne znamke Mohawk. Namenjeni so tisku na sistemih HP Indigo, digitalnih tiskarskih sistemih z uporabo suhega tonerja in tudi strojih klasičnega ofsetnega tiska. Obe omenjeni površinski različici papirjev imata certifikat Indigo, na voljo pa sta v gramaturah 100, 120, 160, 240 in 300 g/m2. Usmerjenost vlaken je lahko po širini ali višini pole, podprti formati pa so 50 cm x 70 cm, 32 cm x 46 cm, 33 cm x 48 cm, 35 cm x 50 cm in standardnem A3. Vse različice papirjev so na voljo v spletni trgovini Metapaper-Shop za količine nad 10 listov. Obe površinski različici, Smooth in Rough White, sta proizvedeni v obratih podjetij Mondi in Mohawk. Obrati papirnice Mohawk so namenjeni manjši proizvodnji in podpori digitalnim tiskarjem, Mondi pa podpira proizvodnjo večjih količin papirja za ofsetne tiskarne. V podjetju Metapaper se zavedajo, da se digitalni tisk še vedno hitro razvija, zato želijo še izboljšati površinske lastnosti, kot sta gladkost in odpornost. Na tem področju še posebej pripomorejo obsežne izkušnje in znanja podjetja Mohawk. Več informacij na www.metapaper.io. www.graficar.si Nova kakovostna različica etiketnega papirja Zanlabel High-Gloss, na sliki aplikacija etiketiranja steklenic. Nov etiketni papir Zanlabel High-Gloss Podjetje Zanders, proizvajalec specialnih papirjev in kartonov za izdelavo etiket, embalaže in drugih grafičnih aplikacij, je v portfelj rešitev Zanlabel vključil novo površinsko različico Zanlabel High-Gloss. Boljša kakovost in večji površinski sijaj sta zagotovljena z dvojnim premazom. Zanlabel High-Gloss po navedbah proizvajalca odlikuje na otip posebej gladka površina, z njo pa tudi poseben optični vtis. Papir v tisku zagotavlja dobre tiskovne rezultate in možnost raznovrstne dodelave na različnih strojih. Novi etiketni papir je namenjen posebej aplikacijam za označevanje steklenic, kot osnovni papir pa je odličen tudi za dodelavo z metalnimi folijami. Poleg osnovne različice je na voljo tudi posebna Zanlabel High-Gloss WS T, ki je izdelana z dodatkom titanovega oksida (T) in zagotavlja dobre tiskovne rezultate tudi svetlejših barvnih odtenkov z manj nanosa. Nov papir je na voljo v gramaturah 65 in 68 g/m2. Več informacij na www.zanders.com. www.graficar.si Koenig & Bauer je na dnevih odprtih vrat premierno predstavil nov izsekovalni stroj. Koenig & Bauer predstavil nov izsekovali stroj Podjetje Koenig & Bauer je imelo junija letos dneve odprtih vrat, dogodek se je imenoval Koenig & Bauer 4.0 Packaging & Connected Services. Na njem so predstavili digitalno transformacijo grafične industrije, rešitve za racionalizacijo, vodenje in standardizacijo grafičnih procesov, premierno tudi nov izsekovalni sistem. Predstavili so tudi podatkovno zasnovane storitve, ki zagotavljajo bolj transparentno in bolj racionalno vzdrževano proizvodnjo. V živo so predstavili produkcijo luksuzne embalaže z uporabo bele pokrivne barve in LED-UV-tehnologije sušenja na tiskarskem stroju Rapida 76. Obiskovalci so lahko spoznali številne možnosti integriranih digitalno vodenih procesov omenjene produkcije. Del omenjene predstavitve je bila tudi premierna predstavitev novega ploskega izsekovalnega stroja Ipess 106 K Pro, ki je bila neposredno vezana na izlagalni sistem Rapide 76. Nekatere glavne lastnosti novega stroja so: neposredno ločevanje odpadka, enostavna uporaba, absolutna natančnost skladja, časovno krajša priprava, konfiguracijska prilagodljivost potrebam uporabnikov ... Več informacij na www.koenig-bauer.com. www.graficar.si 4 Novičke, ki morda niso našle svojega mesta v tiskanem delu, so dostopne na portalu www.graficar.si. uvodnik md v r\ rn d z Tiskarji vidijo svetlo prihodnost tiska Matic ŠTEFAN • DELO d.o.o. • odgovorni urednik revije Grafičar GRAFICAR Ali bo tisk preživel? Koliko časa mu je še preostalo? Taka in podobna vprašanja se v grafični industriji porajajo že nekaj let. Jasno je, da je tisk še vedno med nami, ubira nove poti, po aktualnih podatkih ga je celo več. Dejstvo je, da je spremenil svojo podobo, saj je na različnih predmetih in materialih, ki jih v preteklosti ni bilo ali pa jih nismo znali potiskati. Postal je tudi funkcionalen, interaktiven ... Fespa, mednarodno združenje za velikoformatni tisk, je med svojim nedavnim sejemskim dogodkom objavila tretje globalno poročilo o prihodnosti in smernicah digitalnega tiska, imenovano Census. Ta glede na zbrane podatke anketirancev jasno nakazuje, kako drastično se grafična industrija spreminja in razvija. Od naročnikov storitev tiska in tudi nas, tiskarjev, zahteva dosledno sledenje novostim, saj tako ostajamo v koraku s časom in možnostmi sodobnih grafičnih tehnologij. Bistvena ugotovitev poročila je, da je povečana produkcijska zmogljivost v tem trenutku ključna za dobre strateške investicije. Med anketiranimi jih namreč 54 odstotkov pravi, da imajo močno povečan obseg naročil; pred tremi leti je bilo takih zgolj 34 odstotkov. Novosti v grafični industriji pa niso zgolj strojne, zahteve trga narekujejo tudi razvoj in nadgradnjo programskih. V tokratnem izidu se sprašujemo tudi, ali bo Adobe Illustrator preživel in kaj alternativnega ponuja trg. Srednja medijska in grafična šola Ljubljana pa objavlja prispevek o obisku sejma BVE. V okviru tega je možno izkusiti in raziskati prihodnost ustvarjanja vsebin, poslovne inovativnosti in najnovejših tehnologij. Meja med klasično ponudbo prenosa vsebin in povezanimi mediji, avdio-vizualnimi, IT, umetnostjo in tehnologijo se namreč vztrajno briše. Želimo vam prijetno branje 4. številke revije Grafičar v letu 2018! 1 5 Skupina Agfa Graphics je ponudila dve novi programski rešitvi: Ink Tune in Press Tune. Agfa: Dve novi programski orodji Podjetje Agfa je javnosti predstavilo dve novi programski orodji, ki sta del ponudbe ECO3. Novo orodje InkTune je zasnovano na barvni tehnologiji, ki s pomočjo pametnih algoritmov dinamično nadomešča CMY-barvne izvlečke z nevtralnim črnim. Kot programska rešitev je zasnovana modularno, kar pomeni avtonomno integracijo v poljubne delovne sisteme grafične priprave. Opisana barvna pretvorba se izvaja v skladu s specifikacijo barvnega opisa izhodne tiskarske naprave. Po navedbah proizvajalca ta zagotavlja predvsem bolj optimalne tiskovne rezultate, z manjšo porabo kromatičnih barv pa nižje stroške proizvodnje. Novost Press Tune pa simulira tiskovne rezultate v realnem času, upoštevajoč tiskarske razmere in tehnike tiska. Tako omogoča zgodnje odkrivanje napak predlog za tisk, optimalno učinkovito planiranje proizvodnje, manj obremenjeni so tudi tiskarski stroji. Grafični vmesnik omogoča napredno nastavitev parametrov tiska za zagotavljanje bolj zadovoljivih rezultatov tiska blagovnih znamk in zaščitnih barv. Nastavljanje je možno tudi na daljavo. Več informacij na www.agfagraphics.com. www.graficar.si Na trgu je vse več alternativ najbolj uveljavljeni aplikaciji oblikovanja vektorskih grafik, to je Adobe Illustrator. Dejstvo je, da so tudi na področju njihovega oblikovanja in vektorizacije bitnih slikovnih predlog vse večje zahteve, vse več je kreativnosti, ki zahtevajo nove in inovativne funkcionalnosti. V nadaljevanju si poglejmo nekaj najbolj praktično uporabnih in tudi že uveljavljenih programskih rešitev, predvsem pa, zakaj so bolj uporabne. Med glavnimi razlogi za to, da so se uveljavila nekatera druga orodja za upravljanje in snovanje vektorskih grafik, je zagotovo dejstvo, da aplikacija Adobe Illustrator dolgo ni podpirala operacijske platforme macOS, ki pa je v grafičnem svetu močno uveljavljena. Inovativni Affinity Designer Zaradi nezdružljivosti z omenjeno sistemsko platformo je bila v preteklosti ponujena rešitev britanskega proizvajalca Serif, to je orodje Affinity Designer. Danes je profesionalna alternativa Adobovemu Illustratorju, po navedbah uporabnikov pa je njegova glavna prednost še enkrat zmogljivejše delovanje. Nič manjša ali pa morda celo večja prednost pa je možnost kombiniranega dela z bitnimi in vektorskimi elementi z izmenično uporabo dveh programskih orodij Affinity Photo in Affinity Designer. Tudi v tem načinu dela se odpiranje in upravljanje tovrstnih kompleksnih datotek izkaže za bistveno hitrejše in zanesljivo v primerjavi z aplikacijo Adobe Illustrator. Enostavnejše, bolj intuitivno delo Uporaba orodja Affinity Designer je zanimiva tudi zaradi preglednega in logično urejenega programskega uporabniškega vmesnika, ki nekoliko spominja na vmesnik starega dobrega FreeHanda. Glede na uporabniški odziv je njegova glavna prednost predvsem to, da v uporabi ni kompleksen zaradi številnih funkcij, delo je glede izrabe funkcij predvsem bolj intuitivno in naravno. Oblikovanje vektorskih predlog in vektorizacija bitnih sliki 6 priprava Adobe Illustrato r Papa!? Matic STEFAN • DELO d.o.o. • odgovorni urednik revije Grafičar Kljub temu ostaja dejstvo, da številni danes v izdelavi končne vektorske podobe kombinirano uporabljajo obe orodji. Kljub inovativnosti Adobe Illustrator še vedno omogoča nekatere «i C vnih predlog zahteva nove in inovativne funkcionalnosti. funkcije, ki so reprodukcijsko boljše, po drugi strani pa seveda ne nekaterih, ki jih Affinity Designer. Kakor koli že, več kot dobrodošlo dejstvo v tovrstnem kombiniranem načinu dela je zadovoljiva združljivost obeh orodij. Aplikacija Affinity Designer namreč poleg svoje izvorne podatkovne oblike podpira tudi uvažanje in izvažanje EPS- in PDF-oblik predlog. Pri tem je le treba biti pozoren na uvoz denimo transparentnih elementov. Vsestranski CorelDraw Podjetje Corel drži obljubo in je ponudilo novo različico programa CorelDraw. Natanko eno leto po izidu različice 2017 je zdaj na voljo CorelDraw Graphics Suite 2018, ki je še bolj kreativen, produktiven, inovativen, celovit in prijazen za uporabo. Aplikacijo CorelDraw 2018 odlikujejo številne nove funkcije, ki jih ne ponuja niti najbolj uveljavljeno orodje Adobe Illustrator. Primeren je za vse v grafični produkcijski industriji, ki uporabljajo operacijski sistem Windows, odlikuje pa ga nekaj posebnih profesionalnih vektorskih funkcij in njihova enostavnost uporabe. Z uporabo Corelovega koncepta Content Exchange lahko registrirani uporabniki dostopajo do arhiva tisočih digitalnih fotografij z visoko ločljivostjo, več kot 1000 pisav, 350 profesionalno oblikovanih predlog, 2000 predlog vozil, več kot 500 interaktivnih okvirnih definicij in več kot 600 gradientnih, vektorskih in bitmapnih polnil. 3D-virtualizacija (levo) embalaže v realnem času glede na oblikovanje predloge za tisk (desno). 7 o priprava Nov sistem digitalnega neskončnega tiska Ricoh Pro VC70000 uporablja nova barvila, ki zagotavljajo več prilagodljivosti. Ricoh: Nov rotacijski sistem Pro VC70000 Podjetje Ricoh je s sistemom Pro VC70000 trgu ponudilo nov sistem neskončnega digitalnega tiska, ki zahtevnejšim ofsetnim tiskarjem omogoča enostavnejši prehod v digitalni način tiska. Iz zvitkov materiala lahko tiskajo tudi kakovostnejše kataloge in revije. Posebej razvita nova barvila sistemu zagotavljalo prilagodljivost različnim naročniškim zahtevam, saj lahko potiskamo širši obseg materialov, vključno s premazanimi ofsetnimi papirji. Po navedbah proizvajalca so nova barvila predvsem bolj vsestranska, dodano vrednost zagotavljajo tudi izpisi večjega barvnega obsega. Novi sistem Pro VC70000 razširja obstoječo ponudbo kapljičnih rešitev Ricoh, ki je doslej štela modele Ricoh Pro VC60000, Ricoh Pro VC40000, Ricoh Pro V20000 in Infoprint 5000. Odlikujejo ga številne nove funkcije, ki novi kapljični platformi zagotavljajo dodano vrednost. To so nova pogonska platforma, zmogljiva sušilna komora, odvijalni in navijalni modul zvitkov z minimalno prostorsko potrebo. Pro VC70000 omogoča tisk hitrosti do 150 m/min., za upodobitev pa je zasnovan z brizgalnimi glavami Piezo Drop-on-Demand. Z drugimi besedami to pomeni hitrost tiska 130.000 izpisov A4 na uro. Najvišja ločljivost izpisov znaša 1200 x 1200 dpi, tiskamo lahko na nepremazane in premazane ofsetne in kapljične papirje. Več informacij na www.ricoh-europe.com. www.graficar.si CorelDraw 2018 ponuja številne nove funkcije: Symmetry Tool, Block Shadow Tool, Pointilizer ... CorelDraw 2018 je združljiv z operacijskim sistemom Windows 10, 8.1 in 7 (32- ali 64-bitnim) in zahteva strojno opremo s procesorjem generacije vsaj Intel Core i3 ali AMD Athlon 64, minimalno 2 GB RAM-a in 1 GB prostega trdega diska. Najmanjša dovoljena ločljivost monitorja je 1280 x 720 dpi. Deluje tudi na naprednejših tabličnih računalnikih in omogoča uporabo funkcij, kot sta rotacija zaslona in za dotik občutljivo upravljanje. Nekatere naprednejše funkcije aplikacije CorelDraw 2018 v primerjavi z aplikacijo Adobe Illustrator: ■ Novo orodje Symmetry Tool omogoča vektorsko simetrično oblikovanje v več oseh v realnem času. ■ Novo orodje Block Shadow Tool omogoča enostavno izdelavo enotno zveznih daljših senc z gradienti. ■ Orodje Impact Tool je novo in nenavadno ter omogoča učinek radialnih in paralelnih oblik. Te so uporabne predvsem v kreaciji učinkov gibanja oziroma pospeševanja. ■ Pointilizer je novo orodje za izdelavo gradacij in ni omejeno na običajne vzorce točk. Točke imajo lahko poljubno obliko, na voljo so številni točkovni parametri. ■ Funkcija PhotoCocktail omogoča enostavno pretvorbo običajnih bitnih slik v vektorsko mozaično umetnino. Poleg naštetega novo različico aplikacije CorelDraw odlikujejo tudi integriran generator črtnih kod QR in UPC, statistika besedila, orodje za izdelavo tabel, orodje za tritočkovno oblikovanje elips, interaktivno točkovno orodje za oblikovanje linij s funkcijo upravljanja barv. CorelDraw 2018 je primeren za vsako grafično pripravo, saj ga odlikujejo tudi datotečne pretvorbene in izhodne zmogljivosti. Izboljšana je podpora podatkovni obliki EPS, uvoz podatkov PDF iz drugih aplikacij z uporabo funkcij gonilnika GPL Ghostscript. Oblikovne predloge lahko izvažamo v 48 različnih oblik podatkov: Adobe Illustrator (AI), AutoCAD (DXF), JPG, PNG, SVG in TIFF. Pregledujemo oziroma uvažamo pa lahko 35 oblik podatkov: Adobe Illustrator (AI), AutoCAD (DXF), EPS, HTML, PDF, PowerPoint (PPT), SVG in tudi stare datoteke aplikacije FreeHand (FH*). Kot lahko sklenemo, je kljub vsemu naštetemu cilj izdelati kreativno in atraktivno končno vektorsko podobo, ki bo zadovoljila želje strank. Zato je še vedno smotrno uporabljati različna orodja, saj je s tem naša kreativnost obsežnejša. S tem lažje dosežemo kakovostnejše oblikovne rezultate. Kaj vse boste uporabljali, pa je seveda odvisno tudi od vaših zahtev in vektorskih znanj. 8 dogodki BVE 2018 Obisk sejma avtor & fotografija: Miha Golob • Srednja medijska in grafična šola Ljubljana • S: www.smgs.si V okviru strokovnega usposabljanja sva se strokovna učitelja Srednje medijske in grafične šole Ljubljana konec februarja letos udeležila tridnevnega sejma BVE v Londonu in si pridobivala nova znanja s področja medijske produkcije. BVE je največji tovrstni sejem v Veliki Britaniji, kjer se letno zbere na tisoče kreativnih strokovnjakov, podjetnikov in tehnoloških inovatorjev. V okviru tega je možno izkusiti in raziskati prihodnost ustvarjanja vsebin, poslovne inovativnosti in najnovejših tehnologij. Z napredki v industriji se prenavlja tudi ponudba sejma. V letu 2018 je program sejma odražal spremembe v industriji, v kateri se meja med klasično ponudbo prenosa vsebin in povezanimi mediji, avdio-vizualnimi, IT, umetnostjo in tehnologijo vztrajno briše. Na sejmu se je predstavilo več kot 300 svetovno priznanih znamk z najnovejšimi izdelki in storitvami in 200 strokovnjakov, ki so nastopali na skupaj šestih odrih prizorišča in pritegnili največ najine pozornosti. Oder pripovedovalcev (Storytellers Stage) je dajal kreativni navdih tistim, ki ga iščejo. Posamezniki, ki oblikujejo podobo filma, televizije in oglasnih vsebin, so na praktičnih primerih demonstrirali uporabo novih tehnologij za realizacijo projekta. Najbolj naju je pritegnil nastop Marka Brownlowa, producenta pri televiziji BBC; predstavljal je tehnične ovire, ki so jih morali premagati pri snemanju odlične dokumentarne serije Modri planet II, ki so jo predvajali leta 2017. Serija je tako prvenec v pristopu k snemanju na nedostopnih lokacijah globoko pod morsko gladino, kjer so nekatere živalske vrste sploh prvič posneli. Serijo poleg odlične kinematografije in pripovedi odlikuje tudi družbena pobuda za ohranjanje narave in skrbnejše ravnanje z odpadki. Na odru Umetnost ustvarjanja (Craft of Capture Stage) so bile podrobno predstavljene tehnike in tehnološke novosti za vse, ki jih zanima snemanje slike Na sejmu je svoja programa Premiere Pro in After Effects predstavljalo tudi podjetje Adobe. in zvoka ter osvetljevanje. Udeležila sva se praktične delavnice Osvetljevanje I umetnost nadzora z živim modelom pod vodstvom svetovno priznanega snemalca in lučnega mojstra Jonathana Harrisona. Na delavnici so bila predstavljena LED-svetila proizvajalca Dedolight, ki jih odlikujejo majhne dimenzije, širok spekter EM-valovanja in visoka svetilnost. Oder Prihodnost tehnologije (Techflow Futures Stage) je predstavil spremembe in inovacije v infrastrukturi in podporni 1 9 o Številni proizvajalci so predstavljali novosti s področja LED-svetil (na sliki podjetje Kino Flo). Delavnica Osvetljevanje - umetnost nadzora pod vodstvom Jonathana Harrisona. arhitekturi produkcijskega delokroga. Govorniki na okroglih mizah so govorili o tehnoloških spremembah, zaradi katerih se je delo v produkciji v zadnjih dveh letih spremenilo hitreje kot prej v dvajsetih. Implementacija navidezne resničnosti, umetne inteligence in računalniškega učenja je v nekaterih produkcijskih hišah postala del vsakdana. Na odru Postprodukcija v praksi (Post in Practice Theatre) so bile izvedene delavnice s področja barvne korekcije slike, montaže posnetkov 360 in poglobljenega zvoka (immersive sound). Tretji dan sva se udeležila predavanja Dolby Atmos - oblikovanje poglobljenega zvoka za televizijo in film Tima Hoggenakkerja, mešalca zvoka pri Formosa Group, ki ustvarja zvok za projekte, kot so Igra prestolov in Igre lakote. Z zahtevami Med tehničnimi rešitvami ni manjkala uporaba brezžičnih slušalk za boljšo avdioizkušnjo na delavnici. naročnikov, kot sta Netflix in Amazon, po višji kakovosti videoprodukcije in novih standardih tehnologij 4K UHD in HDR so se pojavile spremembe tudi v avdioprodukciji. Predstavitev je obsegala mešanje zvoka in praktično demonstracijo uporabe programske opreme Dolby Atmos in zvočnih efektov z uporabo brezžičnih slušalk za različne postavitve zvočil v prostoru. V povezavi s tem naj omenim, da se je na sejmu predstavljalo tudi podjetje X-Rite Photo Europe, ki je na razstavljalnem prostoru izvajalo delavnice barvne korekcije slike. Predstavili so tudi številne izdelke za barvno upravljanje v videoprodukciji: ■ X-Rite ilStudio: celostna profesionalna storitev barvnega upravljanja za fotografe, snemalce in oblikovalce; ■ i1 Display Pro: kolorimeter, ki vključuje tehnološko napredne filtre in optične sisteme za zagotavljanje hitrih meritev in barvne natančnosti na vseh modernih zaslonskih tehnologijah; ■ ColorChecker Video: barvna karta velikosti A4 vključuje referenčna barvna polja za različne barve, kožne tone in sivine ter karto za uravnavanje beline; ■ ColorChecker Passport Video: vsebuje le najpomembnejša barvna polja za usklajevanje barv med različnimi posnetki in za uravnavanje osvetlitve posnetka v zahtevnih svetlobnih razmerah v prenosnem paketu; ■ i1 Filmmaker kit: komplet, ki združuje dve nepogrešljivi orodji za vsakega snemalca i1 Display Pro in ColorChecker Passport Video. Z implementacijo spletnih storitev za prenos slike in zvoka se spreminja tudi podoba klasičnih medijev. Oder Povezani mediji (Connected Media Stage) je bil prostor s poudarkom na inovacijah s področja spletnega prenosa, odkrivanja in interakcije z vsebinami ne glede na lokacijo in napravo, ki jo posameznik uporablja. Oder Produkcija (Business of Production Theatre) pa je omogočal vpogled in debato o trendih industrije, vplivu socialnih medijev, uporabniško generiranih vsebinah, izzivih raznovrstnosti idr. Udeležila sva se zanimive okrogle mize Naredi preskok - kaj bi želel vedeti, preden ustvarim produkcijsko podjetje?, na kateri sva skozi pričevanja govornikov, kot sta Josh Wilson, uspešni izvršni producent in ime na Forbesovi lestvici 30 pod 30 s področja zabave, in James Morton-Haworth, soustanovitelj podjetja Gramafilm, ki ustvarja za Google, Intel, Red Objektivi Carl Zeiss za filmske kamere ARRI. 1C Bull, Samsung in BBC, spoznala različne ovire na poti mladih ustanoviteljev uspešnih produkcijskih podjetij. Zadnji dan sva se ob izhodu s sejma ustavila za posnetek slike, ki jo je z nama naredila ena od številnih hostes. Oba sva bila prijetno presenečena nad raznolikostjo programa in zastopanostjo največjih svetovnih znamk za AV-produkcijo. Pogovori, ki sva se jih udeležila, so spodbudili številne kreativne ideje in možnosti za nove pristope k delu, ki jih bova skušala v prihodnosti implementirati v šolski prostor in deliti z drugimi strokovnimi sodelavci. Okrogla miza na temo Naredi preskok § kaj bi želel vedeti, preden ustvarim produkcijsko podjetje? Pred vhodom na sejmišče. k Kontaktni in brezkontaktni čistilni sistemi Meech ...za papir, plastiko in folije Celovit spekter štirih sistemov: ponudimo lahko najustreznejši sistem za vaše proizvodne potrebe ■ Zasnovani za različne materiale iz role ■ Primerni za hitrosti pomika vse do 2000 m/min ■ Integrirana AC elektrostatična razelektritev preprečuje ponovno kontaminacijo ■ Odstranjuje delce celo do 0.5 mikrona ■ Meech-ev testni center ponuja primerjavo vseh tehnologij čistilnih sistemov na testnih vzorcih materialov j -A«ftX Ekskluzivnidistributerza info@animat.si V Meech International | " v Sloveniji in na Hrvaškem +386(0)59 174 388 www.meech.com o V prejšnji številki revije Grafičar smo objavili prvi del prispevka o nedavni Fespi v Berlinu (Nemčija), ki je 15. maja letos spet ponudila vpogled v atraktiven razvoj in razvoj sodobnih tiskarskih tehnologij in z njim povezanih poslovno aplikativnih možnosti. V nadaljevanju si poglejmo še nekaj predstavljenih in bolj atraktivnih novosti. EFI predstavil Vutek FabriVU 340i K že objavljenemu razstavnemu portfelju podjetja EFI na Fespi dodajmo še nov sublimacijski tiskalnik za tisk na tkanine oziroma tisk gibkih oznak, to je EFI Vutek FabriVU 340i. Po navedbah proizvajalca je vodnodisperzijski sublimacijski tiskalnik, opremljen z novim platnom in sistemom za ekstrakcijo, ki omogoča neposreden sublimacijski toplotni tisk na tiskalniku. Nov model tiskalnika predvsem s kombinacijo dveh funkcij (tisk/toplotna sublimacija) v enem sistemu prinaša več udobja pri delu, po navedbah proizvajalca je tudi dostopnejši po bistveno nižji ceni v primerjavi s primerljivimi ločenimi sistemi na trgu. Posledično izvedba z njim zagotavlja tudi več dobička. Dodatna prednost novega tiskalnika je tudi manjša prostorska zahteva. Zaradi neposredne fiksacije izpisov v tiskalniku so potiskani materiali primerni za neposredno dodelavo ali uporabo. Tiskalnik poleg neposredne sublimacije omogoča tudi delo v posrednem načinu z uporabo ločenega sistema sublimacije. Tiskalnik je širok 3,4 metra in izpisuje z ločljivostjo največ 2400 dpi in hitrostjo do 250 m2/uro. swissQprint naznanil Generation 3 Švicarski proizvajalec swissQprint velikoformatnih tiskalniških rešitev je na letošnji Fespi predstavil novo aktualno generacijo LED-kapljičnih tiskalnikov, ki so po njegovih navedbah bolj natančni in zagotavljajo stabilnejši tisk različnih aplikacij večjega obsega. Tudi do uporabnikov naj bi bili bolj prijazni in zagotavljali naj bi višjo produktivnost s hitrostjo tiska vse do 370 m2/uro. Nova generacija tiskalnikov vključuje sisteme: Nyala 3, Impala 3 in Oryx 3 ter dva zmogljivejša modela Nyala 3S in Impala 3S. Po zasnovi so vsi ploski LED-tiskalniki z nekaj novih funkcionalnosti, med katerimi je tudi možnost tiska iz zvitka v zvitek, kar je bilo predstavljeno tudi na letošnji Fespi. Nadgrajeno je tudi vakuumsko upravljanje tiskovnega materiala, ki operaterjem omogoča več nadzora in upravljanja. Modela tiskalnikov Nyala 3S in Impala 3S sta namenjena zahtevnejših produkcijskim okoljem, model Nyala 3S omogoča tisk hitrosti do 370 m2/uro, Impala 3S pa do 317 m2/uro. Po navedbah proizvajalca novi tiskalniki združujejo višjo hitrost tiska z izjemnim obarvanjem. Namenjeni so aplikacijam tiska, kot so: visokokakovostni POS-materiali, panoji, plakati, banerji, osvetlitveni panoji in podobno z izvedbo na zahtevo. Najvišja stopnja produktivnosti je namenjena predvsem tisku aplikacij, ki se v uporabi opazujejo z večje razdalje (megaplakati, fasadne tapete za dekoracijo stavb ...). Glavne novosti novih sistemov so poleg možnosti tiska iz zvitka v zvitek karbonske krtače na raztegovalnih valjih, ki z materiala Po navedbah proizvajalca je vodnodisperzijski sublimacijski tiskalnik EFI Vutek FabriVU 340i, opremljen z novim platnom in sistemom za ekstrakcijo, ki omogoča neposreden sublimacijski toplotni tisk na tiskalniku. Nova generacija tiskalnikov vključuje sisteme: Nyala 3, Impala 3 in Oryx 3 ter dva zmogljivejša modela Nyala 3S in Impala 3S. 12 dogodki FESPA 2018 Ko tisk dobi krila (II. del) Janja STEFAN odvajajo statiko za nemoten tisk, natančno brizganje kapljic barvila ... Kombinacija kapljičnega tiska z LED-sušenjem omogoča tisk na širši obseg materialov iz zvitka in vključuje tudi zahtevnejše in toplotno občutljivejše medije. Možnost tiska iz zvitka v zvitek vključuje tudi način vzporednega tiska dveh zvitkov, zaradi česar je pri ožjih materialih v zvitku produktivnost podvojena. Antalis predstavil materiale Coala Podjetje Antalis je na letošnji Fespi v okviru teme tiska in pakiranja predstavilo novo serijo tekstila Coala. Ta šteje 27 rešitev, ki so na voljo v različnih širinah za digitalni dekorativni in na splošno velikoformatni tisk. Vse večji trend uporabe stenskih oblog se odraža v vse več dekorativnih aplikacijah, ki zahtevajo specifične materiale, kot so rešitve serije Coala. Med njimi so strukturirani tekstilni materiali različice Coala Textile Wall Deco, ki so posebej namenjeni realizaciji dekorativnih notranjih aplikacij. Coala Textile Sound Line so materiali, ki imajo poleg izjemnega optičnega vtisa tudi funkcijo zmanjševanja hrupa, saj dobro absorbirajo valovanje zvoka, zato so še posebej primerni za dekoracijo in oblaganje sten konferenčnih dvoran in pisarn. Različica tekstila Coala Textile Window Soft pa poleg svetlobne zaščite zagotavlja tudi izjemen dekorativni učinek. Poleg naštetih so predstavili tudi posebni tekstilni različici Coala Magnetics in Coala Wall-Design. Coala Magnetics je folija za velikoformatni tisk, namenjena magnetni aplikaciji na kovinske površine. Tako so zagotovljene enostavna namestitev, odstranitev in menjava. Različica materialov Coala Wall Design pa omogoča tisk različnih personaliziranih dekorativnih stenskih aplikacij. Kornit Digital: HD-tehnologija & Storm HD6 Podjetje Kornit Digital je na Fespi predstavilo nov koncept Storm HD6, ki manjšim in srednje velikim produkcijskim okoljem tekstilnega tiska omogoča bistveno ugodnejši tisk, pri čemer je upodobitev visoke kakovosti, barve pa s pomočjo nadgrajenih barvno upravljalnih funkcij korektno upodobljene. Novi tiskalnik Storm HD6 bo po navedbah proizvajalca na voljo konec letošnjega leta. Posebno HD-upodobitveno tehnologijo je podjetje Kornit Digital že implementiralo v sistemih Avalanche HD6. Njena osnova je Kornitov HD-tiskalniški gonilnik v kombinaciji z uporabo barvila NeoPigmentTMRapid, kar zagotavlja bistveno nižjo porabo barvila in nižje stroške izpisa; primerjavi s sistemom Storm Hexa za okvirno 30 odstotkov. 13 Nov tiskalnik Storm HD6 združuje vse prednosti modelov Avalanche HD6 in Avalanche HDK, primeren pa je za produkcijsko manj zahtevna delovna okolja z opravili okvirne velikosti od enega do 500 izvodov. HD-tehnološka zasnova tiska zagotavlja velik obseg barv, kar omogoča korektno upodobitev zaščitnih barv blagovnih znamk. Pri tem si lahko pomagamo tudi z naprednimi barvno in rastrsko upravljanimi funkcijami rastrskoprocesnega dela delovnega sistema, ColorGATE Professional RIP-a. Ta vključuje bazo barvnih prednastavitev z izboljšano uporabo bele pokrivne barve glede na izbrani tiskovni material, kar bistveno pripomore k optimalno korektni barvni upodobitvi. Canon ponudil več produktivnosti in kreativnosti Podjetje Canon je predstavilo svoj program rešitev, ki ponudnikom tiska in tržnih storitev omogoča poslovni uspeh z raznovrstnostjo aplikativnih možnosti in višjo stopnjo produktivnosti. Aktualne Canonove novosti je zaslediti predvsem na področju digitalnega velikoformatnega produkcijskega tiska. Canon je predstavil kar nekaj novosti, ki omogočajo večjo produktivnost in obvladanje obsežnejših naročil z vse bolj kratkimi roki dobave. V prototipni konfiguraciji delovnega sistema tiska in razreza so predstavili zelo zmogljiv sistem tiska iz zvitka v zvitek Océ Colorado 1640, ki je zasnovan na Canonovi UV-gel upodobitveni tehnologiji. Sistem deluje s tehnologijo partnerskega podjetja Fotoba, omogoča pa celostni nadzor, upravljanje in izvedbo naročil. Očiten napredek so predstavili tudi na področju avtomatizacije s predstavitvijo popolnoma robotiziranega sistema v kombinaciji s ploskim tiskalnikom (Océ Arizona 6170 XTS) in rezalnikom (Océ ProCut). Robotski del sistema je podprt s tehnologijo partnerskega podjetja Rolan Robotics. Za večjo produkcijsko učinkovitost so predstavili partnersko programsko opremo podjetja ONYX Graphics, ki zagotavlja barvno korektno konsistenco tiska z naprednimi možnostmi barvnega upravljanja in nadzora. Aktualna različica je združljiva s tiskalnikom Oce Colorado 1640 in tiskalniki serije Oce Arizona, kar je bistvena nadgradnja od leta 2013, ko so predstavili rešitev ONYX Thrive. Na področju velikoformatnega tiska so predstavili tudi sistem za digitalni tisk črtnih grafik, CAD- in GIS-aplikacij, to je tiskalnik Oce ColorWave 9000, ki zagotavlja konsistentnost izpisov pri hitrostih tiska vse do 11,5 strani A0 ali 16 strani A1 na minuto. Številne funkcije upravljalnega dela zagotavljajo produkcijsko učinkovito delo. Predstavili so tudi kapljični fototiskalnik DreamLabo 5000, ki omogoča samodejni obojestranski tisk za produkcijo fotoknjig. Predstavili so atraktivno novost Oce Touchstone, ki deluje v povezavi s ploskimi tiskalniki Oce Arizona serij 1200 in 2200 in omogoča digitalni način visokega tiska. Ta zagotavlja na pogled atraktivnejše tiskovine 14 dogodki Podjetje HP je na letošnji Fespi predstavilo nov lateksni tiskalnik Hp Latex R2000, ki je po navedbah proizvajalca prvi hibridni tiskalnik za aplikacije togih in gibkih oznak in panojev v eni sami napravi. Hkrati je prva rešitev R-serije tiskalnikov HP. z različnimi površinskimi učinki: teksturami, strukturami in izbočenji. Novost je primerna predvsem za tiskane aplikacije notranje dekoracije, POS, embalaže ... Možnosti uporabe funkcij rešitve Oce Touchstone so bile v živo predstavljene v povezavi z uporabo tiskalnika Oce Arizona 1280 GT. Ghost Gmbh: beli tonerji in sublimacija za laserski tisk Z zamenjavo črne kartuše in uporabo Ghostovega belega navadnega (Ghost White Toner) in posebnega sublimacijskega tonerja (Ghost Sublime Toner) lahko vsak tiskalnik spremenimo v sistem tiska s pokrivno belo barvo. To omogoča realizacijo posebnih aplikacij s potrebo po predtisku oziroma tisku z belo pokrivno barvo brez dodatnih investicij v podobne drage tiskalniške rešitve. V kombinaciji s samoobrezovalnimi transfernimi papirji je omenjeni beli navadni toner na trgu že postal stroškovno najbolj ugoden za potisk temnih in barvnih tkanin. V živo so predstavili tudi uporabo novega belega posebnega sublimacijskega tonerja in tako rekoč nov pristop sublimacijskega tiska oziroma tehniko prenosa belega tonerja. Za aplikacijo novega belega tonerja na tekstil ne potrebujemo posebnega transfernega papirja, enostavno podobo upodobimo na običajen kopirni papir, toplotno pa jo prenesemo na poliestrsko zasnovane tkanine in podobne substrate. Z uporabo omenjenih belih tonerjev lahko potiskamo aplikacije, kot so ohišja Z zamenjavo črne kartuše in uporabo Ghostovega belega navadnega (Ghost White Toner) in posebnega sublimacijskega tonerja (Ghost Sublime Toner) lahko vsak tiskalnik spremenimo v sistem tiska s pokrivno belo barvo. in srajčke prenosnih telefonov, keramike, torb, aluminijastih predmetov, bombažne majice, naglavna pokrivala ... Za aplikacijo ne potrebujemo posebne programske opreme. HP predstavil nov lateksni tiskalnik Podjetje HP je na letošnji Fespi predstavilo nov lateksni tiskalnik Hp Latex R2000, ki je po navedbah proizvajalca prvi hibridni tiskalnik za aplikacije togih in gibkih oznak in panojev v eni sami napravi. Hkrati je prva rešitev R-serije tiskalnikov HP. Nov tiskalniški sistem omogoča tisk materialov širine do 2,5 metra in debeline do 5 cm. V kombinaciji z uporabo lateksne HP bele pokrivne barve omogoča bel potisk prosojnih in barvnih materialov s sijajnim površinskim učinkom izpisov. S tiskom v enem prehodu pa sistem HP Latex R2000 zagotavlja tudi aplikacijsko vsestranskost. Poleg tiska oznak in panojev je primeren tudi za aplikacije, kot so tisk grafik na steklo, promocijskega materiala in dekoracij vozil. Visoka produktivnost tiskalnika zagotavlja tisk hitrosti do 88 m2/uro v neskončnem oziroma zveznem načinu tiska. Vodilni trakovi za natančno vodenje materiala zagotavljajo precizno in hitro upodobitev na materiale iz zvitka teže do 100 kg. Po navedbah proizvajalca imajo izpisi širok barvni obseg in visok površinski sijaj brez motečega vonja. Izpisi z vodno zasnovanimi barvili so obstojni, saj jih odlikuje visoka stopnja oprijemljivosti in odpornost proti drgnjenju, še posebej kadar so premazani z lateksnim premaznim sredstvom HP Latex Overcoat. Tisk se izvaja pri nižjih temperaturah, kar omogoča potisk tudi toplotno občutljivejših materialov. Dodatne funkcije, ki izboljšujejo uporabniško izkušnjo, so še samodejno vzdrževanje nekontaminiranosti sistema, pametno vakuumsko upravljanje materiala, enostavno umeščanje materiala, višja stopnja produktivnosti z uporabo pametnih storitev HP Smart Services. V drugem delu prispevka smo opisali še nekaj pomembnejših aktualnih novosti, ki jih je predstavila letošnja Fespa 2018. V nadaljevanju 4. številke revije Grafičar pa vas vabimo k branju navezujočega prispevka Fespa glede objave tretjega globalnega poročila o prihodnosti in smernicah digitalnega tiska, imenovanega Census. 15 o Fespa, mednarodno združenje za velikoformatni tisk, je med svojim nedavnim sejmom objavila tudi tretje globalno poročilo o prihodnosti in smernicah digitalnega tiska, imenovano Census, ki je nastalo v sodelovanju z organizacijo InfoTrends. V aktualnem poročilu so lani zbirali podatke na različnih Fespinih dogodkih po Europi, Aziji, Severni in Južni Ameriki in Afriki, kar je vključevalo 1400 udeleženih anketirancev iz 102 držav. Odziv je bil za 12, geografska pokritost anketirancev pa za 59 odstotkov večja v primerjavi z zbiranjem podatkov za poročilo leta 2015. Novost raziskave je tudi analiza področja tekstilnega in do okolja prijaznejšega trajnostnega tiska. Poročilo navaja, da je povečana produkcijska zmogljivost v tem trenutku ključna za dobre strateške investicije. Med anketiranimi jih 54 odstotkov namreč pravi, da sledijo močno povečanemu obsegu naročil; pred tremi leti jih je bilo zgolj 34 odstotkov. Od vprašanih jih je 83 odstotkov glede svojega tiskarskega posla optimističnih, kar je rahlo več v primerjavi izpred treh let, ko jih je bilo 80 odstotkov. Po navedbah Fespe je tisk danes še bolj spremenljiva dejavnost, saj je postal industrija storitev in se nenehno prilagaja ne le posameznikovim, temveč tudi množičnim potrebam oziroma zahtevam. Med anketiranimi jih namreč 72 odstotkov pritrjuje, da zaznavajo močno rast storitev tiska na zahtevo, 61 odstotkov jih sledi izvedbi naročil manjših naklad na zahtevo, 59 odstotkov zaznava tudi potrebe realizacije v zadnjem hipu (justin-time - JIT). Prav zato so že našli in bodo investirali v digitalne grafične rešitve. Po navedbah ima segment digitalnega velikoformatnega tiska na splošno zvezno letno rast, po mednarodno veljavnih poročilih (CAGR) je že od leta 2007 v povprečju 4,2-odstotna. Digitalni tisk Investicijski načrti vprašanih na splošno. zajema 44 odstotkov vseh prihodkov tiska, predvideva se, da bo ta delež čez dve leti narasel na 53 odstotkov. V investicijah je zaslediti, da je ključnega pomena produktivnost sistemov, 63 odstotkov anketiranih meni, da je hitrost bistvena. Glavne investicije je zaslediti na področju tiska oznak in panojev, te so v primerjavi z letom 2015 zrasle za kar 43 odstotkov. Veliko investicij je tudi v rešitve, ki zagotavljajo konsistenco kakovosti tiska in posledično zadovoljstvo strank. Med vprašanimi jih 34 odstotkov načrtuje investicijo v sistem nadzora kakovosti, 28 odstotkov v rešitve spletnega tiska, 27 odstotkov pa v storitve upravljanja podatkov in barvnega vodenja v oblaku. Trendi kažejo, da je rast prihodkov zaslediti na področju UV-, lateksnega, direktnega in sublimacijskega digitalnega tiska, padec pa v okviru solvetnih, vodno osnovanih in analognih tehnik tiska. Med Investicijski načrti vprašanih glede na tehnologijo. vprašanimi jih 27 odstotkov v letu 2018 načrtuje investicijo v UV-kapljično (plosko ali hibridno), 18 odstotkov pa v neskončno UV- in lateksno tehnologijo tiska. Aktualno poročilo nakazuje očitno rast tekstilnega tiska, ki vključuje tudi tehniko sitotiska. Njegova rast se ocenjuje na 12 odstotkov letno za prihodnji dve leti. Tiskani tekstilni izdelki so navzoči v vseh segmentih tekstilne industrije, vse od športnih oblačil, preprog do visoko naprednih modnih izdelkov. Uveljavljanje digitalnih tehnologij tekstilnega tiska je bistveno počasnejše v primerjavi z drugimi področji tiska, večji del produkcije je še vedno analogen. Kljub temu je 56 odstotkov anketiranih že izvedlo investicije v digitalne tehnologije, 19 odstotkov jo načrtuje v bližnji prihodnosti dveh let. Z novimi tehnologijami tiskarji pridobijo predvsem zaradi krajšega časa realizacije tekstilnega tiska, pozitivna lastnost je tudi manjši ogljikov odtis oziroma 16 smernice vetid prnoanost tiskd Napovedujejo jo letošnji privrženci Fespe Janja ŠTEFAN vpliv na okolje, saj je v produkciji bistveno manjša poraba vode in energije. Za ponudnike storitev tekstilnega tiska je v 69 odstotkih bistvenega pomena hitrost tiska in neposreden način tiska na tekstil, 55 odstotkov si želi tudi neposredni tisk brez potrebne predpriprave materiala. To so posredne zahteve trga, predvsem skrbnikov blagovnih znamk. Ti imajo namreč željo po časovno krajši produkciji z manj porabe vode, optimalnim odzivom na sezonske konice in lokalno dostavo. Velikoformatni tisk se razvija in širi glede na raziskave. Ležeče orientirane aplikacije oznak in panojev dominirajo na področju tiska aplikacij banerjev, 68 odstotkov aktivnih tiskarjev jih redno tiska, polovica jih vidi potencial kontinuirane rasti tega posla. Izdelava oznak in panojev tudi ostaja vodilna aplikacija velikoformatnega tiska glede na rezultate poročila leta 2015. POS-/POP-panoji postajajo vse večji, 59 anketiranih poroča o poslovni rasti tega področja. Več kot polovica tovrstnih aplikacij je samolepilnih, mednje sodijo aplikacije dekoracije vozil, tapeciranje večjih objektov in podobno. Na tem področju je z razvojem samolepilnih materialov tudi vse več novih poslovnih možnosti. Evidentna je tudi rast področja dekorativnih aplikacij, 74 odstotkov vprašanih poroča, da je velike rasti deležna produkcija tapet in sorodnih aplikacij notranje dekoracije. Aktualno poročilo Census obravnava tudi do okolja prijaznejši trajnostni tisk. Okvirno 32 odstotkov anketiranih meni, da energijsko učinkoviti in okoljsko certificirani sistemi zadovoljijo zahteve strank. Sem sodijo tudi do okolja in zdravja prijaznejši materiali, kot so barvila brez škodljivih hlapljivih delcev (VOC-free) in obnovljivi mediji, še posebej tisti združljivi s krožnim gospodarjenjem. Zanimiva ugotovitev je tudi, da 72 odstotkov vprašanih poroča, da ob investiciji v trajnostne rešitve niso bili prisiljeni dvigniti cen svojih storitev, kar je ohranilo oziroma celo izboljšalo obstoječo prodajo in konkurenčnost. Anketiranci so v svojem poslu osredotočeni na: digitalni tisk v 17 odstotkih, sitotisk v 15 odstotkih, izdelava oznak in panojev v 10 odstotkih, tekstilni posredni in direktni tisk v 10 odstotkih, komercialni tisk in reprografika v 13 odstotkih, grafična tehnika in oblikovanje v 11 odstotkih, izdelava embalaže v štirih, 20 odstotkov pa je takih, ki imajo za bistvo svojega posla kaj drugega. Poslovna usmerjenost vprašanih. 17 e Sistem Qualitronic NextGeneration proizvajalca Koenig & Bauer je izpopolnjen neposredni nadzorni sistem formatnega ofsetnega tiska na tiskarskih strojih serije Rapida. Nova zasnova vseh neposrednih nadzorno-merilnih funkcij je temelj za nadgradnje v prihodnosti. Sistem je tako strojno kot tudi programsko modularno zasnovan in primeren za različne aplikacije. Qualitronic NextGeneration je nov centralno zasnovan nadzorni koncept, ki za upravljanje in nadzor tiska uporablja zgolj en monitor. Na isti strojni opremi lahko odslej kombinirano uporabljamo funkcije: ■ Qualitronic Color Control (neposredno barvno vrednotenje in upravljanje) ■ Qualitronic Print-Check (nadzor tiska) ■ Qualitronic PDF-Check - preverjanje korektnosti tiska glede na vsebino PDF-datotek Osnovni koncept sistema Sistem je primeren za vse, ki večino opravil izvedejo na enem samem tiskarskem stroju. Če postane vaš paradni konj drug stroj, ga je možno premestiti vanj. Večina strojev prostorsko vgradnjo tovrstnih sistemov zelo omejuje, saj imajo tudi nadzorni sistemi svoje vgradne zahteve. Sistem Qualitronic NextGeneration pa je možno namestiti brez večjih omejitev, saj je lahko nameščen tako rekoč v poljubnem položaju. Posebnost novega sistema je tudi enotno in centralno zasnovano upravljanje in delovanje. Večina neposrednih nadzornih sistemov tiska ima posebne komponente, svojo napeljavo in podobno. Sistem Qualitronic NextGeneration pa je enoten in združuje osnovne funkcije tiskarskega stroja s svojimi nadzornimi, upravlja pa se jih s konzolo Ergotronic s pomočjo zgolj enega na dotik občutljivega monitorja. Optimiziran uporabniški vmesnik odlikuje bolj učinkovita razporeditev upravljalnih elementov, upravljanje tiska je bolj intuitivno. Qualitronic Color-Control Osnovna funkcija sistema Qualitronic NextGeneration je merjenje in upravljanje barve s pomočjo neposredne nadzorne funkcije Qualitronic Color-Control. Vsaka odtisnjena pola je mersko vrednotena, podatki pa neposredno posredovani upravljalniku barvnega nanosa, kar zagotavlja hitro odziven in korekten tisk, ob menjavi opravil so bistveno krajši tudi časi priprave stroja na tisk. Številne podrobnosti sistema so nadgradili v smislu hitrejšega procesiranja in prilagodili zahtevam industrijskega tiska. Novi nadzorni sistem tudi ne uporablja merskih klinov, ne zahteva ročnih vnosov ali drugega ročnega poseganja med tiskom. Na novo zasnovan je tudi prikaz vrednosti barvnega vrednotenja in je grafično manj kompleksen. Izmerjene vrednosti so za celoten tiskarski stroj in vse tiskovne agregate prikazane enostavno v stolpcih. Qualitronic Print-Check S funkcijo Qualitronic Print-Check lahko nadgradimo nadzor kakovosti tiska osnovne funkcije Qualitronic Color-Control. Tako nadziramo vsako tiskarsko polo glede ustreznosti barve in celostne vsebinske korektnosti tiska. Posebnost in hkrati celovita novost sistema je koncept delovanja. Od začetka pa do konca tiska sistem deluje popolnoma samostojno. Podatki o opravilu se v ozadju prenesejo v sistem, na podlagi teh se nadzorni parametri nastavijo samodejno. Qualitronic Print-Check zna določiti tudi pravi trenutek začetka nadzora tiska. Ta funkcija zato odslej ne potrebuje več ročnega upravljanja, posledično tudi ne časa priprave na tisk. Qualitronic PDF-Check Kot opcija alternativnega nadzora pa je na voljo uporaba funkcije Qualitronic PDF-Check, s katero nadziramo tisk pole in korektnost 18 konvencionalni tisk tiska vsebine glede na PDF-predlogo za tisk. Ta funkcija je še posebej dobrodošla v storitvah spletnega tiska oziroma tiska mutacij, kjer je vsebina dinamična, saj zlahka preverjamo vsebinsko ustreznost tiska glede na prejete PDF-podatke oziroma vsebinske spremembe s strani strank. Tako napake odkrijemo še pred tiskom. Tovrstne nadzorne funkcije so bile najprej namenjene nadzoru tiska farmacevtske embalaže in aplikacij varnostnega tiska, Qualitronic PDF-Check pa je poleg spletnega tiska primeren tudi za aplikacije komercialnega tiska. PDF-primerjava vsebine se zažene samodejno, sistem zahteva od tiskarja odziv le v primeru odkrite napake. 1JMO ftliSH ii - 1 124 - H ia i «J ■