6 Didakta 195 Rezultati mednarodnih raziskav so pokazali, da je bila motivacija dija- kov pri uri z metodo CLIL večja, da so si dijaki zapomnili več novega be- sedišča v tujem jeziku in ga aktivneje uporabljali kot pri klasični uri tujega jezika. Tak način dela predstavlja za učitelja velik izziv, saj od njega zahte- va več načrtovanja in usklajevanja z učiteljem tujega jezika in podpore di- jakom, kar doseže z metodami učenje učenja, uporabo IKT-ja, sodelovalni- mi tehnikami učenja in poučevanja, formativnim spremljanjem dijakov in povratnimi informacijami ter tesno povezanostjo s konkretno-praktičnimi nalogami. Vse to se odraža v uporab- nosti usvojenega znanja dijakov v tu- jem jeziku (v avtentičnih situacijah). Evropsko izobraževanje Erasmus+ (za učitelje) z naslovom CLIL in Dublin (pod vodstvom organizacije English Matters), ki sem se ga udeležila, je potekalo od 25. julija do 5. avgusta 2016. Vključevalo je širok spekter pridobitve kompetenc, na primer metodično-didaktične kompetence, jezikovne kompetence (sporazume- vanje in načrtovanje poučevanja določene predmetne vsebine neje- zikovnega predmeta v tujem jezi- ku), sporazumevanje v tujem jeziku, kulturne in socialne kompetence. Tečaj je med drugim temeljil tudi na avtentičnem spoznavanju Irske, predvsem njenega glavnega mesta Dublina in njegove okolice. Izobraže- vanje je potekalo na Univerze Svete trojice (Trinity College). Glavni cilji izobraževanja: – naučiti se načrtovati učno uro po metodologiji CLIL, kjer je določe- na vsebina (tematika) povezana z aktivno uporabo tujega (angleške- ga) jezika (uporaba učnih strate- gij, tehnik sodelovalnega učenja in skupinskega dela, uporaba različnih orodij, kot so pojmov- ne mape in drugi vizualni pripo- močki, uporaba IKT, formativno spremljanje na- predka dijakov, vrednotenje in ocenjevanje di- jakov); – naučiti se izde- lati portfolio CLIL (refleksijsko pismo v obliki dnevnika) in ga beležiti; – ustvariti različne komunikacijske situacije za izboljšanje besedišča, izgovarjave in uporabe angleške- ga jezika (avtentično učenje jezi- ka v irskem okolju); – deliti in izmenjati izkušnje s kole- gi iz različnih evropskih dežel; – najti stičišče za prihodnje sodelo- vanje v evropskem šolskem par- tnerskem odnosu. Lastnosti metodologije CLIL Udeleženci izobraževanja CLIL smo uvodoma spoznali uporabo ene od tehnik sodelovalnega učenja – sku- pinski intervju (team interview). Raz- delili smo se v štiri skupine in vsak od udeležencev v posamezni skupini si je najprej zastavil tri vprašanja v povezavi s svojim poučevanjem, jih zapisal na list, nato pa smo na po- samezna vprašanja odgovarjali drugi udeleženci skupine. Med izobraževa- njem smo spoznali še druge zanimi- ve tehnike sodelovalnega učenja, ki so po metodologiji CLIL zelo dobro- došle. To so think-pair-share, quiz-quiz- -trade, pens in the middle, date time, pass the page. CLIL je krovno poimenovanje za odprt didaktični koncept pouka, v katerem se vse ali določene jezikov- ne vsebine nejezi- kovnega predmeta obravnavajo v tu- jem jeziku. CLIL združuje vsebi- no, jezik in uče- nje (Marsh 2002). Tuji jezik postane orodje poučevanja, fokus poučevanja je na strokovni vse- bini posameznega predmeta. Po Marshevi definiciji CLIL-a ta kon- cept pouka zajema sledeči okvir štirih C-jev: culture – kulturo (državljan- stvo, svetovna kultura, spoznavanje drugih in samega sebe, strpnost in sprejemanje drugih), community – skupnost (jezik kot sredstvo za spo- razumevanje in učenje, fraziranje, komunikacija, ponavljanje, interak- cije, kreativno mišljenje, sodelovalno učenje), content – vsebino (pridobitev znanja, veščin in razumevanja) ter cognition – zavest (taksonomske sto- pnje po Bloomu: ponavljanje ali re- produkcija, razumevanje, uporaba, analiza, evalvacija – argumentiranje in kreativnost). V sklopu metodolo- gije CLIL mora dober učitelj upošte- vati še deset različnih učnih tipov (Gardener 1983): naturalist (nature smart), odprt za ljudi (people smart/ ERASMUS+ IZMENJAVA ZA UČITELJE: CLIL V DUBLINU Mag. Nika Cebin, prof. kemije, Maja Lebar Bajec, prof. angleščine, Gimnazija Ledina, Ljubljana CLIL je kratica za content language integrated learning. V slovenščino bi to prevedli kot poučevanje nejezi- kovnih predmetov v tujem jeziku, kjer gre za hkratno učenje vsebine učnega predmeta in jezika, v katerem se predmet poučuje. Po pristopu CLIL se vsebinsko in jezikovno delo povezujeta – v središču jezikovnega in vsebinskega pridobivanja je razumevanje besedila. Učitelj mora veliko pozornosti posvetiti bralnim, učnim in delovnim strategijam. CLIL je krovno poimenovanje za odprt didaktični koncept pouka, v katerem se vse ali določene jezikovne vsebine nejezikovnega predmeta obravnavajo v tujem jeziku. Didakta 195 7 interpersonal), logično-matematič- ni tip (number smart/logical/mathe- matical), vizualni tip (picture smart/ visual), usmerjen vase, introvertiran tip (self smart/interpersonal), gibalni, kinestetični tip (body smart/bodily-ki- nesthetic), glasbeni tip (music smart/ musicial) in jezikovni, lingvistični tip (word smart/linguistic). Pri tem konceptu pouka se morajo dijaki počutiti sproščeno, varno in sprejeto. Za to je odgovoren učitelj. Prav tako metodologija CLIL vključu- je orodja treh A-jev za načrtovanje učne ure (analyse, add in apply/assure). Najprej je pomemb- na analiza (analyse) vsebine za jezik učenja (potrebno je definirati vsebi- no in analizirati, kakšen jezik je potreben za razume- vanje koncepta vsebine). Sledi doda- janje (add) vsebine k jeziku za učenje, pri čemer je poudarek na učečemu; kot učitelj je potrebno pomisliti, kako graditi vsebino in hkrati upora- biti tuji jezik za učenje; dijaki potre- bujejo strategije za uspeh pri branju besedila ali pisanja. Kot zadnje orod- je treh A-jev je smiselnost, ustreznost (apply assure), tj. smiselnost vsebine skozi učenje, z uporabo miselnih ve- ščin, ki jih dijaki uporabijo v okviru dogajanja. Načrtovanje učne ure po metodologiji CLIL Učitelj mora pri načrtovanju obrav- navane tematike po metodologiji CLIL upoštevati (1) jezikovne zahteve: • učitelj tujega jezika naj poma- ga/nauči učitelja nejezikovnega predmeta novo besedišče, ki ga zahteva obravnavana tema, • dijaki naj v čim večji meri upora- bljajo besedišče in slovnico tujega jezika: socialni jezik, to so vešči- ne, ki jih potrebujemo za vsako- dnevno konverzacijo (BICs – basic interpersonal skills), in akademski jezik, ki obsega razumevanje in uporabo formalnega jezika; vklju- čuje uporabo možnih rezultatov; to je jezik razumevanja določene tematike predmeta (CALP – cogni- tive academic linguistic proficien- cy); (2) izbiro gradiva, orodij in aktivnosti: • učitelj poskrbi za nadgradnjo vse- bine in učenje tujega jezika, pri čemer uporablja tehnike učenje učenja (VŽN, pojmovne mape), vodi skupinsko delo in poskrbi za sodelovalno učenje z upora- bo različnih tehnik, kot so pass the page, pencils in the centre, date time, quiz-quiz-tra- de, think-pair-share, think interview, sha- ring information of topic; (3) vključenost miselnih procesov (po- mnjenje, klasifikacija, evalvacija, ute- meljevanje in analiza) po Bloomovi taksonomiji z upoštevanjem višjih in nižjih taksonomskih stopenj učenja. Višje taksonomske stopnje učenja (HOTS – high order thinking skills) s pogosto uporabljenimi glagoli so: • uporaba (pokaži, dopolni, upora- bi, razvrsti, oceni, ilustriraj, reši), • analiza (primerjaj, razloži, oceni, razvrsti, identificiraj, zanikaj, od- krij), • evalvacija (presodi, razvrsti po pri- oriteti, priporoči, odloči, izberi), • kreativnost (načrtuj, odkrij, obli- kuj, sestavi, predstavljaj, oceni). Nižje taksonomske stopnje učenja (LOTS – low order thinking skills) s po- gosto uporabljenimi glagoli so: • pomnjenje (opiši, imenuj, napiši, povej, najdi, opredeli), • razumevanje (razloži, primerjaj, razpravljaj, napovej, prevedi, po- jasni). (4) IKT v CLIL-u Uporabni načini predstavitev (poleg PPT) so Prezi, Tes, Zunal, Teachers pay teachers. Različni programi, ki jih dobimo na spletu in jih lahko uporabljamo ter vključujemo v metodologijo CLIL, so: Tablete@ando, Piscart, Timeline, Quiz- mo, Mindomo, News-o-matic in Kahoot. Strategije za uspeh poučevanja po metodolgiji CLIL Strategije pred nalogo Pred vsako nalogo, ki jo bodo dija- ki opravljali, mora učitelj postaviti učne cilje, določiti kriterije za mer- jenje uspešnosti opravljene naloge in postaviti časovni okvir dela. Strategije med nalogo Dijaki najprej določijo ključno bese- dišče vsebine (tematike) in povedo pomen besedišča in vsebine besedila. Uporabljajo lahko dvojezični slovar, delo lahko poteka v dvojicah … Uči- telj lahko predlaga dijakom, kako naj si zapomnijo nove besede ali pojme. Potem sledi gradnja vsebine, t. i. od- ranje (scaffolding), kjer je učitelj tisti, ki zagotavlja različne strategije kot podporo dijakom pri razumevanju, procesiranju in tvorbi nove vsebine v tujem jeziku. Za določeno temo je potrebno, da učitelj dijake najprej motivira, naloge razporeja po kora- kih z vmesnimi odmori, dijake spod- buja in jim pomaga, če potrebujejo usmeritev (pomoč), priskrbi vizualne in zvočne spodbude ter daje dijakom pozitivne povratne informacije. Strategije po nalogi Po nalogi sledi vrednotenje in ocenje- vanje dijakov. »Standardi znanja« so orodje za načrtovanje učnih rezulta- tov. Dovoljujejo, da učitelji prilagodi- jo in diferencirajo heterogene razrede glede na različne ravni znanja. Dobro je, da učitelj dijakom obrazloži standarde znanja in določi jasne krite- rije pred ocenjevanjem oziroma pred začetkom učne enote po CLIL-u. Nači- ni ocenjevanja niso le pisni ali ustni v klasični obliki, pač pa so lahko oce- njeni tudi predstavitev samostojno opravljene naloge, prikazan in opisan demonstracijski poskus pri biologiji, kemiji ali fiziki in podobno, prilagoje- no posameznemu predmetu. Prispevek poučevanja po metodolo- giji CLIL je predvsem v tem, da ga z Metodologija CLIL vključuje orodja treh A-jev za načrtovanje učne ure (analyse, add in apply/assure). 8 Didakta 195 učenjem strokovnih vsebin in jezika hkrati postavlja v realne življenjske situacije, v katerih se dijaki aktivno soočajo s problemi in njihovimi mo- žnimi rešitvami. Predstavljen je konkreten primer pri- prave kot del načrtovanja učne enote po metodologiji CLIL, ki je bila izve- dena v okviru izmenjave Erasmus+ med nizozemskimi in našimi dijaki. Hrana in trajnost – sadje in njegov pomen za zdrav način življenja Food and sustainability thrive (FAST) – fruit and its benefits in a healthy lifestyle Ciljna skupina: dijaki v starosti med 13. in 17. letom. Tema: vloga hrane (sadja) in trajno- sti v vsakdanjem življenju mladih. Temeljna vprašanja: 1. Katere pomembne snovi (makro- in mikrohranila) so prisotna v hrani (sadju)? Kateri vitamini in minerali so prisotni v različnih vrstah sadja? 2. Primerjajte nizozemsko in sloven- sko tradicionalno hrano in opišite pomen uravnotežene, zdrave, eko- loško pridelane, lokalne in domače hrane; zapišite slabosti hitre hrane. 3. Projektno delo/e-raziskovanje: Za- pišite pojme, ki se nanašajo na narav- no (ekološko) pridelano hrano glede na evropske zahteve, in jih razložite. 4. Utemeljite barvo sadja s prisotno- stjo pomembnih sestavin (vitamin, minerali ter fitokemikalije, med ka- terimi so najbolj poznani antioksi- danti), ki imajo velik vpliv na zdravje. Aktivnost: Dijaki pričnejo razisko- vati temo s poudarkom na hrani in trajnosti z uporabo tehnike učenje učenja, VŽN. Najprej zapišejo, kaj o omenjeni temi že vedo, sledi zapis, kaj si želijo vedeti, in na koncu za- ključene teme odgovorijo še na vpra- šanje, kaj so se naučili. Del projekta poteka frontalno, večji del pa v parih in skupinah z uporabo sodelovalnih tehnik učenja (skupinski intervju) in IKT-ja (pametni telefoni, tablice in povzetek učne enote z igranjem igre v Kahootu). Čas: 4 ure. Cilji: Splošni cilji: • definirati pomen trajnosti v pre- hrani, • spodbuditi dijake k uživanju lo- kalne, ekološke in doma pridela- ne hrane, • povečati zavest dijakov o pred- nostih lokalne, ekološke in doma pridelane hrane. Predmetni cilj: poznavanje različnih vrst sadja in načinov kmetovanja v Sloveniji (ekološko, integrirano in tradicionalno). Učni cilji: • spoznavanje pomena raznolikosti sadja, • spoznavanje terminologije za hra- no, pridelano na čim bolj naraven način (trajnost), • spoznavanje zakonitosti trajno- stne pridelave glede na evropske standarde. Ključni vidik: vloga sadja v prehrani in njegov vpliv na zdravje. Glavne značilnosti Predznanje: osnovno znanje biologi- je, kemije in prehrane. Priprava: delovni zvezek (učni listi) in ppt predstavitve, kviz (Kahoot). Navodila: delovni zvezek, pisala, pa- metni telefon ali tablica z medmre- žno povezavo. Postopek: - Korak 0. Predstavitev dijakov, ki je zasnovana na sodelovalni tehniki učenja (sku- pinski intervju ali think-pair-share). - Korak 1. Uvod v temo: Hrana in trajnost Priloge 1, 2 in 3. a) Vsak dijak izpolni preglednico in odgovori na vprašanji učne strategi- je VŽN: Kaj o temi že vem? in Kaj se želim pri tem naučiti? Na vprašanje Kaj sem se o temi naučil? odgovori vsak posameznik ob zaključku teme. (Priloga 1) b) Dijaki sodelujejo pri učenju bese- dišča, ki se nanaša na hrano. Najprej dopolnijo prilogo v delovnem zvezku in napišejo makrohranila: proteini in maščobe rastlinskega in živalskega izvora, zapišejo kemijske strukture enostavnih ogljikovih hidratov/mo- nosaharidov (glukoza, fruktoza), se- stavljenega disaharidnega sladkorja (saharoza) in kompleksnih ogljikovih hidratov (celuloza, škrob). Nadalju- jejo s spoznavanjem mikrohranil (vitamini, minerali, vlaknine, fitoke- mikalije – antioksidanti in voda). Za- pišejo imena oz. formule za različne minerale in vodotopne ter lipidoto- pne vitamine. (Priloga 2) c) Dijaki so razdeljeni v skupine po šest: trije slovenski in trije nizozem- ski dijaki. Pogovarjajo se o slovenskih in nizozemskih tradicionalnih jedeh, napišejo recept za tradicionalno ni- zozemsko in slovensko sladico in na- redijo zapiske o predlogih za zdravo, uravnoteženo, lokalno in ekološko pri- delano hrano ter razmislijo o slabostih hitre hrane. Zapišejo tudi vse tisto, kar že vedo o hrani in trajnosti, ki je s tem povezana. Vsaka skupina predstavi za- ključke diskusij in zapiskov. (Priloga 3) č) Dijaki poslušajo kratko predava- nje z naslovom: Zakaj govorimo o trajnosti pri prehrani v Evropi in na svetu s poudarkom na sadju v Slove- niji (glavne značilnosti in vrste sadja, njegov vpliv na človekovo zdravje, energijska vrednost različnega sadja, pridelava in predelava različnih vrst sadja). Sodelujejo v predavanju. - Korak 2. Projektno delo: E-RAZ- ISKOVANJE: OZNAKE ZA HRANO, KI JE PROIZVEDENA NA NARAV- NI (EKOLOŠKI) NAČIN GLEDE NA EVROPSKE STANDARDE a) Delo v skupinah po štiri/razdelitev (dva nizozemska in dva slovenska di- jaka). (Priloga 4) b) Vsaka skupina uporabi pametni telefon ali tablični računalnik za: 1. iskanje terminologije (oznake za hrano, ki je proizvedena na narav- ni način glede na evropske standar- de) in razlago; 2. razlago različnih oznak na prehrambnih izdelkih (npr. geografsko poreklo, ekološki način, integrirana pridelava); 3. razlago po- mena kratic (FAO, GMO, WHO …). Realne življenjske situacije, v katerih se dijaki aktivno soočajo s problemi in njihovimi možnimi rešitvami. Didakta 195 9 c) Refleksija rezultatov. Vsaka skupi- na poroča o rezultatih dela. Zaklju- ček je narejen z vnaprej pripravljeno ppt predstavitvijo. - Korak 3. Pomen raznovrstnega sadja Dijaki napišejo imena različnih vrst sadja (zelenjave) določene barve in utemeljijo pomen ter vpliv pomemb- nih snovi (antioksidantov) v sadju in zelenjavi na človekovo zdravje. (Pri- loga 5) Pomembno: Vsaka barva ponuja raz- lične ugodnosti in prednosti za naše zdravje. Če želimo dobiti vse ugo- dnosti, ki ga sadje ponuja, potem je potrebno jesti sadje in zelenjavo vseh barv. Dijaki so aktivno vključeni v predava- nje, ki je pripravljeno kot ppt pred- stavitev. Dopolnjujejo in zapisujejo imena različnih vrst sadja (zelenjave) določene barve in si zapišejo pomen barvil (z antioksidativnim učinkom). Zapišejo lahko tudi posledice v pri- meru pomanjkanja določenih snovi (vitaminov, mineralov, antioksidan- tov). - Korak 4. Evalvacija in refleksija a) Dijaki odgovorijo na vprašanje preglednice (Korak 1) “Kaj so se zno- traj uvodne teme o hrani in z njo pove- zano trajnostjo naučili?” b) Dijaki rešujejo/preverjajo prido- bljeno znanje na zabaven način z uporabo IKT (igranje kviza v progra- mu Kahoot). Refleksija rezultatov. - Zaključek: a) Možen je ogled dveh kratkih vide- ofilmov: h t t p s : / / w w w . y o u t u b e . c o m / watch?v=pk1d7vBBvnE h t t p s : / / w w w . y o u t u b e . c o m / watch?v=VcL3BQeteCc b) Dijaki zapišejo zaključke na temo “Sadje in njegov vpliv na zdravje”. c) Dijaki v skupinah po šest pripravi- jo povzetek dejavnosti, ki so kasneje predstavljene na spletni strani šole in v skupini “Food and sustainability” na Facebooku. Delovni material: pripravljene pri- loge za dijake, ppt predstavitve in kviz (Kahoot). Priloga 1: Project topic introduction: FOOD and SUSTAINABILITY THRIVE (FAST) Priloga 2: FOOD VOCABULARY 1. Proteins • from animals (dairy products, meat): • from plants: 2. Fats • from plants (oils, nuts): • from animals (meat and dairy products): 3. Carbohydrates (simple and complex) • Chemical formula for glucose (blood sugar)/fructose (fruit sugar): • Chemical formula for sucrose (table sugar): • Complex sugars: starch, cellulos Vitamins: • Water soluble: • Non-water soluble: Minerals: Priloga 3: GROUP WORK Work in groups of six. In each group there should be three Slovene and three Dutch students. Discuss the following topics and take notes. a) Traditional country dishes. Which traditional Dutch and Slovene dishes do you know? Choose six of them and write down their names. Then describe one of the well known Dutch & Slovene desserts. b) What advice would you give on a healthy balanced diet? c) Think of some disadvantages of eating fast food. d) In your opinon, what is sustainable food? 7 Priloga 2: FOOD VOCABULARY 1. Proteins  from animals (dairy products, meat):  from plants: 2. Fats  from plants (oils, nuts):  from animals (meat and dairy products): 3. Carbohydrates (simple and complex)  Chemical for ula for glucose (blood ugar)/fructose (fruit sugar):  Chemical formula for sucrose (table sugar):  Complex sugars: starch, cellulose MACRONUTRIENTS PROTEINS FATS CARBOHYDRATES 8 Vitamins:  Water soluble:  Non-water soluble: Minerals: Priloga 3: GROUP WORK Work in groups of six. In each group there should be three Slovene and three Dutch students. Discuss the following topics and take notes. a) Traditional country dishes. Which traditional Dutch and Slovene dishes do you know? Choose six of them and write down their names. Then describe one of the well known Dutch & Slovene desserts. b) What advice would you give on a healthy balanced diet? c) Think of some disadvantages of eating fast food. d) In your opinon, what is sustainable food? MICRONUTRIENTS FIBERS VITAMINS PHYTO-CHEMICALS MINERALS WATER 10 Didakta 195 Priloga 5: THE COLORS OF HEALTH Name some varieties of blue/purple fruits. What kind of benefits do blue/purple fruits offer? Name some varieties of green fruits. What kind of benefits do green fruits offer? Name some varieties of white/brown fruits. What kind of benefits do white/brown fruits offer? Name some varieties of yellow/orange fruits. What kind of benefits do yellow/orange fruits offer? Name some varieties of red fruits. What kind of benefits do red fruits offer? Priloga 4: Project topic: E-RESEARCH LABELS FOR NATURALLY PRODUCED FOOD ACCORDING TO EU FOOD STANDARDS TERMINOLOGY EXPLANATIONS LABELS EXPLANATIONS ABBREVIATIONS EXPLANATIONS FAO GMO WHO Literatura Lazar, J. (2015) Delo z besedilom pri CLIL-u kot spodbuda za razvoj bral- nih strategij. Študija o pouku zgodo- vine v tujem jeziku. ANALI PAZU HD, let. 1, 2: str. 107–117. http://www.education.com/science- -fair/article/vitamin-c-in-fruit-juice/ https://en.wikipedia.org/wiki/Theo- ry_of_multiple_intelligences http://www.kis.si/en/ www.outreach.canterbury.ac.nz/che- mistry/documents/vitaminc_iodine. pdf www.onestopenglish.com https://www.pinterest.com/explore/ fruit-creations/ www.schoolnutritionandfitness.com/ http://www.kis.si/en/