i i “580-Hafner” — 2010/6/3 — 9:53 — page 1 — #1 i i i i i i List za mlade matematike, fizike, astronome in računalnikarje ISSN 0351-6652 Letnik 10 (1982/1983) Številka 1 Strani 36–38 Izidor Hafner: NAUČIMO SE SKLEPATI Ključne besede: matematika, logika, razvedrilo, naloge, logično skle- panje. Elektronska verzija: http://www.presek.si/10/580-Hafner.pdf c© 1982 Društvo matematikov, fizikov in astronomov Slovenije c© 2010 DMFA – založništvo Vse pravice pridržane. Razmnoževanje ali reproduciranje celote ali posameznih delov brez poprejšnjega dovoljenja založnika ni dovo- ljeno. NALOGE NAUCIMO SE SKLEPATI V tej številki Preseka in še v nekaterih od prihodnjih številk smo vam pripravili nekaj nalog , ki so namenjene razvijanju 10- 9ičnega sklepanja. Sposobnost logičnega sklepanja ni prirojena, temveč jo je treba razviti in negovati. Tako kot še noben špor! nik ali glasbenik ni uspel brez vaj, tako noben matematik ne mo re brez nenehneqa utrjevanja svoje sposobnosti sklepanja. Mdte- ~atik najprej formulira trditev, ki se mora skladati s spreje- timi predpostavkami, nato pa sledi dolqotrajno iskanje dokaza. Delo je usoešno zaključeno le, če postavljeni trditvi sledi pr~ vilen dokaz. Matematik znanstvenik si zastavi precej več probl~ mav, kot mu jih na koncu uspe rešiti. Veliko krat mu namesto pr- votno zastavljene trditve uspe dokazati kakšno drugo, poqosto pa pri sklepanju zaide v slepo ulico. Vse te poti pa so nUJnl del utrjevanja sklepanja. Na koncu j e celoletno delo strnjeno v nekaj dokazov. Problemov, ki so zastavljeni tu, ni treba reševati z naglico. Nalogo je treba najprej prebrati in razumeti. če rešitve ne naj demo prvi dan, jo bomo morda našli drugič . Prvim št irim nalogam orilaqamo v tej številki Preseka tudi rešitev v pomoč , če kakšne naloge ne boste znali rešiti. Dobro proučimo točko, kjer se nam bo zata knilo . Ne pozabimo pa, da moramo odqovor na zastavljeno vpraša nje utemeljiti - dokazati. Za največ tu zastavljenih problemov qre zahvala ameriškemu 10- qiku R. Smullyanu . Pa začnimo! x x x 36 Ko je Al i ca vs topi la v gozd poza blj ivosti, ni pozabi la vsega, pač pa le nekatere reči. Pogos t o j e poza bi la svo je ime , skoraj vedno pa, kateri dan v te dnu j e. Le v i n enorožec sta bi la če s ta gosta v gozdu . Bi la pa sta t udi prece j ču d n i ž iva l i. Le v je l a- ga l vsak pone de lj ek, torek i n sre do, druge dnev e pa je govor i l resnico. Po drugi s tra ni pa je enorožec l agal vsak če trtek, pe- tek in so boto, in govori l r esn ic o druge dni . Be s e da "lag a l " nam pome ni, da je t isti da n govo r i l sa me l až i , če je l e ka j sprego- vor i l. 1. Nekega dne je Al ica s reča la l e va i n enorožca, ki sta poč iv a­ l a pod dr ev e s om. Izja vi la s ta nas led nje : Lev: Včeraj .je bi l moj da n l aganj a . Enor ožec: Tudi jaz sem včera j l a gal . Iz teh dveh i z j av j e Ali ca (ki je bil a ze lo pame t na de kli ca ) iz- pe l ja la, kat er i dan v tednu je bil . Tore j? 2 . Ne k o č je Al i ca sreča la sa mo l ev a , ki j e i z ja vi l t ol e : (1 ) V č e ra j se m laga l. (2 ) Ponovno bom l agal še le č ez t r i dni. Kater i dan v te dnu j e bi l ? 3. V kater i h dne vih v tednu l e v l ah ko i z r eče na slednji dve t r - d it vi : (1) V če raj se m la gal . ( 2) Ponovno bom la gal jutri . 4. Ka t e r i dan v tednu j e lev l ahko izjavil naslednje : " Vč e ra j se m lagal, pa tudi jutri bom 1agal!" (P oz or : nal ogi 3 in 4 s t a r a zli čni!) Gotov o boš s edaj s am brez na še po moč i re š i l t udi naslednj e š t i - ri nalo ge. Ke r s pad ajo te nalo ge i st o č a sno v rubri ko Pr emi sli in r eš i , l ah ko pošlj e š reš itve ur edništvu Pr e se ka . V goz du pozab l j iv os t i st a se več k r at spre ha j a l a tudi dvoj č k a Peter in Pa vel . Eden od nji ju je bil podobe n l evu, sa j je l agal ob ponede l jk i h, t orkih in sreda h, dru gi pa j e t ako kot enorožec l agal ob č e t r tk i h, petk i h in s obota h . Druge dneve pa s ta govo- 37