572 GLOSE ALI JE DIPLOMA NA UNIVERZI POTRDITEV FORMALNE ALI DEJANSKE IZOBRAZBE Slovenski pravopis pravi, da je formalnost »vnanja oblika, zunanjost« — torej nekaj, kar nam o vsebini le malo ali nič ne pove. Že lep čas z raznih strani poslušamo razlago univerzitetne diplome v tem smislu, češ da je to predvsem potrdilo formalne izobrazbe. Tako v prvi vrsti sodijo tisti, ki diplome nimajo in so na di-plomirance ljubosumni. Prav tako pa jo večkrat slišimo tudi od povsem nepristranskih oseb. Pravijo, da je pri razpisih in pri sprejemanju visokošolskih kadrov nekako tako kot pri igri »maček v žaklju«. Lahko se ti posreči, da dobiš strokovnjaka kot si ga želiš, lahko pa — in ne tako redko — naletiš na dobesedno pol-pismenega človeka. Kritiki visokošolskega študija navajajo za to vrsto vzrokov. Naj jih nekaj naštejem: univerzitetni študij se v mnogočem približuje srednješolskemu sistemu. Za mnoge predmete zadostuje prebiranje skript, ali če hočete, »piflanje« po skriptah. Za študente je bolj kot sposobnost in studioznost pomembna vztrajnost in trma. Ko prideš tretjič na izpit, se vda profesor in ne študent. K takemu načinu študija navajajo tudi nekateri profesorji, ki berejo skripta, namesto da bi predavali. Zlobneži (ali res samo iz zlobe?) pravijo, da taki pro- Kmečka poroka 573 fesorji predavati niti ne znajo in da ne vedo več, kot je v skriptah napisano. Za nekatere »znanstvenike« se šušlja, da imajo sila sumljive doktorate, ali celo, da imajo »politične doktorate«. Ce bi jih postavili pred poštene izpitne komisije, ne bi napravili niti diplome. Prepričan sem, da vodstvo univerze in kadri na njej te očitke dobro poznajo. .Kako da vsega tega ne negirajo? Ali z molkom priznavajo, da je res tako, in s tem priznavajo tudi svojo nemoč, da bi zadeve uredili? Ali pa so tako vzvišeni in prepričani o svoji nedotakljivosti, da se ravnajo po pregovoru »psi lajajo, karavana pa gre naprej«. Vendar pa je že čas, da dobimo na vsa vprašanja jasen odgovor. Univerza je tako pomembna družbena in nacionalna institucija, da bo družba podprla vsa pozitivna prizadevanja angažiranih ljudi na tej ustanovi. Ali naj res čakamo, da bodo zadeve s svojo stihijsko dobronamer-nostjo reševali le študentje sami?! Nihče ne zahteva od univerze, da nam bo dajala dobre direktorje — za njihovo delovno področje je namreč potrebno še marsikaj več in ne samo znanje. Nihče tudi ne zahteva, da bomo dobili iz visokošolskih zavodov visoko specializirane strokovnjake za razna posebna področja dela — za to se bodo usposobili kasneje. Toda od univerze zahtevamo, da nam da. strokovnjake s solidnim, širokim, poglobljenim in povezanim strokovno — teoretičnim znanjem; znanjem, ki ga bodo diplomanti sposobni razvijati naprej bodisi kreativno bodisi s sprejemanjem novih znanj in novih spoznanj. Od vsake fakultete in od vsakega oddelka pričakujemo, da bodo dali študentu vse tisto znanje, kot so ga dolžni dati. Kdor tega znanja ni sposoben polno in smiselno osvojiti, naj ne dobi diplome. Diploma naj postane potrditev dejanske in ne samo formalne izobrazbe! J. J.