Knez Volkun Zgodovinski prizor iz "osmega stoletja. ') „Wil iuch sin gezemen ze hören, wie er sinjrechtjenphie, alsßaz ist her von alter gewonheitjkonien?" Otokarjeva KKronika v verzih" iz 13. stoletja. i. Veliko kmetišče blizu Krnskega gradu. Proti večeru. Polegpiiše stara košata lipa, pod katero se zbirajo slovenski svobodni kmetje, velmožje, starejšine, župani in plemiči. Pozdravljajo drug drugega in si stiskajo roke. Iz hiše stopi mednje gospodar, visok in močan velmož Vitomir. Vsi se mu priklonijo. Prvi kmet. Pomozi Bog, tovariš Vitomir! Drugi kmet. Zdrav, sosed! Tretji kmet. Živel, brate! Vitomir (stiska posameznim roke). Živeli! Pozdravljam vas in zahvaljujem vas, da prišli ste na povabilo moje, predragi bratje moji in rojaki! ') Glej: Dr. Paul Puntschart: „Hcrzogseinsetzung u. Huldigung in Kärnten. Ein Verfassungs- u. kulturgeschichtlicher Beitrag. Leipzig. Verlag von Veit & Comp. 1899." Str. 304. .Ljubljanski Zvon" 3. XXVI. 1906. 9 Prevažen je sestanek naš današnji. Posvetovati treba bode nam se o rečeh velikih, in zato izberite si shodu starejšino, ki vodil modro bo razgovore! Prvi velmož. Kdo boljši pač bi bil nam starejšina ko ti sam, Vitomir? Drugi velmož. I, kajpada! Tretji velmož. Hej, Vitomir, ti bodi nam glavar! Tvoj rod je na Koroškem najstarejši. Mi vsi priznavamo te za prvaka. Velmož ugleden si, svoboden kmet in marsikrat pomagal svet je tvoj sosedom in rojakom iz zadrege. Četrti velmož. Jaz tudi pravim: Vitomir nocoj naj načeluje shodu! Jelite, možje? Vsi. Da, Vitomir! Vitomir. Pa dobro! . . . Bratje, vsi veste, kaj bo jutri. Novi knez Volkun nastopi vladanje in tukaj na Gosposvetskem polju se predstavi, ko jahal bode v cerkev h kronanju, slovenskim kmetom, velmožem, županom in starejšinam, plemičem domačim. In ljudstva trume vrejo že nocoj od vseh strani ko hudourniki ob dežju z gor. Vsa Karantanija pozdravi jutri novega vladarja . . . Pa vprašam vas, rojaki: Al imamo zares še svojega vladarja mi Slovenci? Ali smo svobodni še in neodvisni? . . . Ah, naš novi knez Volkun, to veste, bode le nekaka podoba senčna knezu pravemu — in tisti pravi knez naš, to je Nemec, je Bojuvar! To čutimo že davno. Saj veste, kaj bil storil je Borut v zadregi strašni, ko pritiskali Avarji divji so na nas. Pozval bil dobrodušni knez je na pomoč sosede Bojuvarje. Prišli so in rešili so nas Avarjev res, a za plačilo vzeli so s seboj — svobodo našo! In namesto jarma avarskega zdaj nosimo na vratu že dolgo let žuleči jarem nemški! Vsi. Res, res je to! Vitomir. In jarem bavarski pritiska nas čimdalje bolj! In kdo je kriv te naše sužnosti? Al niso je krivi tudi knezi naši? Vsi. Res je! Vitomir. Popenjajoč visoko se nad nami, pozabili so dobri knezi naši, da naroda so svojega sinovi, da tudi njih je porodila zemlja, slovenska zemlja, skupna mati naša! Vsi. Tako je! Eden iz množice. Ali knez ni brat naš pravi? Pradedje kdo so knezom našim?, Vsi. Kmetje! Vitomir. In meni se dozdeva, bratje dragi, da knezi naši klanjajo se preveč in laskajo Bavarcem se lokavim, premalo ščitijo pa pravde naše! Vsi. Tako je, Vitomir! Vitomir. Krščanska vera, ki v Korotan zanesli so jo knezi tam izmed Nemcev, ej, tovariši, to samo tista nova je veriga, s katero nas priklenejo še bolj na tujce. In možje pobožni tisti, ki k nam prihajajo že dolgo let iz Nemčije, učit nas evangelja, kaj drugega so pač ko le vojaki v meniških svetih haljah. Neki dan potegnejo izpod obleke svoje meč, kruti meč, s katerim zamorijo svobodo domovine korotanske! Vsi. Res, res je, Vitomir! Prvi župan. Perun, Perun živi naj! To je bog slovenski močni! Kaj treba nove vere nam! Daždbog pa Svetovit sta vladala nas dobro! Jaz zmerom ljubim še bogove stare. Drugi župan. Jaz tudi! Ko smo žrtvovali še Perunu, zemlja je rodila več in črede naše bolj so se množile . . . Tretji župan. In bolj odkriti bili so ljudje, pogumnejši so bili in močnejši! Četrti župan. Bogovi naši stari — živeli! Perunu čast in slava! Vsi. Slava, slava! Vitomir. Veliko nas je zbranih, ali vsi nocoj imamo samo eno glavo in eno srce, eno misel, bratje! Kaj hočemo? Ko jutri se predstavi nam novi knez Volkun, povemo mu v obraz pogoje, pod katerimi priznavati ga hočemo za kneza! Glas iz množice. Pogoje, da! Drugi glas. Pogoje jasne svoje! Vsi. Izborno! Vitomir. In priseči mora knez, da vladal bode nas po naši volji, a ne po volji svoji, ali kakor želeli bi nemara Bojuvarji! Vsi. Tako je! Glas iz množice. Knez Volkun naj gospodari v imenu našem in v imenu vseh Slovencev korotanskih posihdob! Vitomir. Kako pa! Kdo mu da oblast vladarsko? Ne mi? Ne ljudstvo korotansko? Vsi, Res je! Vitomir. Odkod izvira torej mu oblast? < Glas iz množice. Iz nasi Drugi glas. Iz naše volje! Vitomir. Prašam vas: Čigava ta so polja, ti gozdovi? Glas iz množice. Vse naše! Vitomir. In čigave so planine, trdnjave te visoke, skal ovite, ki branijo nam domovino drago pred divjimi sovražniki? Vsi. Slovenske! Vitomir. In kdo postavil tod je koče bele po Korotanu, kdo sezidal v njih ognjišča je družinam našim? Vsi. Mi! Vitomir. Čigav je narod, ki prebiva tod po naši zemlji? Vsi. Naš! Vitomir. Čigav je knez? Vsi. Naš! Vitomir. In zato njegova je dolžnost, da vlada nas po naših zäkonih. Vsi. Po naših zäkonih! Glas iz množice. Po šegah starih. Vitomir. Po naših običajih starodavnih! Svoboden mora biti Korotan, ostati neodvisen od sosedov! Pradedje naši so zasedli zemljo in nam jo izročili. Mi sami jo izročimo kdaj otrokom svojim, da orjejo po njej in žanjejo ter truda svojega uživajo plodove, veselijo se življenja! Dežele krasne naše vsaka ped je blagoslovljena stotisočkrat z obličij naših znojem vročim. Svet je vsak kraj po domovini naši. Vsi. Svet je! Vitomir. Svet kakor prah očetov naših starih! To mora vedeti naš novi knez! In jutri mu povemo to naglas. In eden izmed nas v imenu vseh pove naj knezu voljo narodovo na polju vpričo vseh! Izvolite glasnika svojega si, bratje, zdaj, ki jutri razodene voljo našo Volkunul Kdo se naj pogaja ž njim v imenu Korotancev? Glas iz množice. Vitomir I Ti bodi posrednik naš in glasnik! Vsi. Da, Vitomir! Ti bodi naš zastopnik! Vitomir. Zahvaljam vas za čast, za polnomoč in za zaupanje! Prisegam vam, da varali ne bodete se v meni! In ko zasvita nam svečani dan, se snide ves slovenski Korotan! Pa pridejo župani, starejšine, velmoži, kmetje naše domovine. Volkunu potrdimo knežjo čast, vladarsko izročimo mu oblast! Po naši milosti, po naši volji izbran za kneza bo na tem-le polji. Vse ljudstvo bode priča naši slavi. Da vidimo se jutri, bratje, zdravi! Zmračilo se je. Kmetje, župani, velmožje in starejšine se razhajajo, kramljaje med seboj. Po hribih se vžigajo drug za drugim kresovi. Luna vzhaja izza planin. Pod lipo se začno zbirati fantje in dekleta, držeč se za roke. Pojo. Mladenič. Radujmo se, dokler po žilah nam polje vroča mlada kri, dokler so lahke noge naše in jasne zro nam v svet oči! Vsi. Mladost, mladost! Kako si krasna! Ti zarje jutrnje si soj in same zlate nade sije iz sebe žar nebeški tvoj . . . Mladenič. Radujmo se, dokler v telesu nam raste zdrava čila moč, ki ognjevita sili sama na dan, le truda si iščoč. Vsi. Hej, mlada moč ti bojevita! Kdaj tebe je premagal kdo? Smehljaje svet si podjarmljuješ. Kdaj tebi kaj je pretežko? Mladenič. Radujmo se, dokler ljubezen oživlja v prsih nam srce, dokler poljub sladak na ustih od nas preganja vse gorje! Vsi. Ljubezen, ti življenja sreča edina, ki pozna te svet! Ti duše naše san najlepši, ti vseh vrtov najlepši cvet! Radujmo se! Pod lipo staro zaplešimo veseli raj! Srce na srcu, roko v roki, tako naš ples se pleše naj! (Zaplešejo.) II. Pod Krnskim gradom. Solnčno poletno jutro. Na kosu starorimskega kamena, katerega gornji konec kaže obliko kapitčla, sedi Vitomir v svoji narodni kmečki obleki, s širokokrajnim klobukom na glavi. Sedi oblastno in samozavestno, držeč noge prekrižane drugo preko druge. Okoli Vitomira stoji na travniku vse črno kmečkega ljudstva, velmoŽ, županov in starejšin. Rog zatrobi. Prvi starejšina. Volkun prihaja! Drugi starejšina. Knez se približava! Tretji starejšina. Možje, pozor, pozor! Četrti starejšina. Ga vidiš? Slava! Peti starejšina. Lep mož je ta Volkun! Prvi starejšina. Zares, junak! Drugi starejšina. Da, pravi Korotanec, naš prvak! Tretji starejšina. Volkun se bliža nam v obleki naši. / Četrti starejšina. In spremljajo ga naši velikaši. Peti starejšina. In vola vodi eden ob levici, a drugi mu konjiča ob desnici! Prvi župan. Možje, poglejte prapor naš koroški! Drugi župan. Visoko nosi ga glasnik in moški! Tretji župan. Ljudjč, narazen! Četrti župan. Prosta pot in tir! Peti župan. Zdaj ti imaš besedo, Vitomir! Vitomir (Volkunu). Kdo mož si ti, ki se nam bližaš tod? Volkun. In kdo si ti, ki mi zastavljaš pot? Vitomir. Jaz? Jaz sem narod! Jaz sem Korotan! In kneza čakam svojega ta dan. Volkun. In jaz sem knez Volkun . . . Vitomir. Še ne! Poprej, če mož svoboden si, naglas povej! Volkun. Svoboden rod je moj od njega dni! Svoboden sem ko narod naš, ko ti! Svoboden kakor Samo, ko Gorazd, vladarja slavna naša, naša čast; svoboden ko Borut, ko Hetimar, moj rajni prednik, hrabri vaš vladar! Vitomir. In hočeš biti moder nam vodnik, pravičen, nepristran nam vsem sodnik? In hočeš braniti nam domovino slovensko, ljubo našo dedovino kot prvi, najpogumnejši njen stražnik, če bi napadel tuj jo kak sovražnik? Pospeševal li bodeš blagostan, ko oče skrbel za svoj Korotan ? Zapisal si globoko si v spomin, da kmeta tudi ti si pravi sin? Volkun. Pravično, bratje moji, vas bom sodil in k sreči Korotan svoj bodem vodil pa skrbel zanj ko oče in vladar in pred sovragi čuval ga vsekdar! Ponašam se in dobro vem, odkod izvira moj slovenski knežji rod! Vitomir. In s čim odkupiš, gospodar častiti, sedaj od mene si prestol kamniti? Kaj danes v dar od tebe jaz dobim, če hočeš, da ti sedež prepustim? Volkun. Denarjev mošnjo dam ti in voliča ter kmečkega ti podarim konjiča! Obleko svojo knežjo ti še dam, in davkov vseh oproščen bodeš sam! Volkun izroči darove Vitomiru, ki stopi s kamena pred kneza ter ga lahno udari po licu. Vitomir. Opomnil sem z udarcem te po lici, da truda in trpljenja se ne boj! Na mestu svojem hraber vselej stoj! Ti vladaj nas, Volkun, zdaj po pravici! Za kneza mi te potrjujemo in vso oblast ti izročujemo! Eden izmed starejšin. Hej, živel knez, koroški novi knez! Naj Bog blagoslovi ga iz nebes! Ljudstvo. Bog živi kneza! . . . Živel, živel, živel! Da v zdravju, sreči kdaj bi nam osivel! Vitomir. Kamniti prestol, knez, sedaj je tvoj! Ti stopi nanj, naglas prisezi koj nam z golim mečem v viteški desnici, da vse obljube držal boš v resnici! un (stopi na kamen, potegne meč iz nožnice in zamahne ž njim na vse štiri strani sveta). Vi potrdili zdaj ste me za kneza in bojni meč moj zdajle vam priseza, da vladal vas bom žive svoje dni pravično! Korotan naš naj živi! In kakor ta-le staroslavni kamen prisega moja bode trdna. Amen ! Starejšine, velmožje in župani. Bog živi kneza! Mnogo, mnogo let naj zdrav nam vlada korotanski svet! Vse ljudstvo. Bog živi te, Volkun, naš novi knez! Naj pošlje Bog ti sreče iz nebes! Vitomir (zajame s svojim klobukom studenčnice ter jo ponudi knezu). Pij, knez! Ko vrelec čisti tä preprosti smo in zdravega srca in duše smo še neokužene, nravi smo še neomehkužene. Le čvrsto ljudstvo vredno je svobode! Volkun (popivši iz klobuka). In kakor bilo je, tako naj bode! Za zdravje tvoje, narod čili moj! Naj mir nam cvete, naj nas kliče boj, da vselej posihdob možje smo jaki, za dom, svobodo vneti vsi junaki! Vse ljudstvo (zapoje). Za dragi Korotan srce nam v prsih bije; pripravljeni na bran smo svoje domačije. Ti naša sveta last, ti naša dedovina! Naš ponos, naša čast, svobodna domovina! Pradedje svojo kri junaško so prelili in z mečem si sami deželo priborili. Bog živi Korotan ! Naj sreče žarke zlate razseva dan na dan z višave solnce nate! Naš meč jo vlada zdaj to zemljo plodovito; naš plug ta orje raj, naš srp tod žanje žito. Bog živi te, naš knez! Moči, modrosti, svčta in zdravja iz nebes daj Bog ti mnoga leta A. Aškerc. Izza kongresa. Zgodovinski roman. Spisal dr. Ivan Tavčar. (Dalje.) Osmo poglavje. e ob štirih, dve uri pred dvornim obedom, so se zbirale množice na trgu pred deželnim dvorcem, da bi gledale, kako se vozijo ljubljanski bogataši k cesarju. Največ je bilo gledalcev iz nižjih slojev prebivalstva, ki so bili že takrat najradovednejši Ljubljančani. Privedli so s sabo žene in otroke ter se družili z znanci in prijatelji v gruče, s katerimi je bil trg nasejan od dyorca pa skoraj do nunske cerkve. Ozirali so se v okna pri cesarskem stanovanju, da bi ne prezrli trenotka, ko prižgo luči. Ko se pa luči le niso zasvetile, so pričele množice kramljati, da je po trgu šumelo, kakor šume čebele v panju. Prav zadaj za množicami, skoraj tik tlaka pred nunsko cerkvijo, je stala naša znanka iz drugega poglavja, Topolščakova Marička, ter se prav živahno razgovarjala s starikasto žensko. Bila je to pobožna navidez-devica, Komarjeva Magdalena, tiste dni sloveča perica ljubljanskih duhovnikov, mladih in starih. Bolj bistre glave, ki so nekoliko globlje mislile, so sumničile staro dekle še drugih poslov, ki s pobožnostjo niso v nikaki zvezi ter prihajajo le tedaj v poštev, Če hočeš dobiti zanje odveze pri izpovedi. Marička je perilo raznesla po hišah, po končanih opravilih pa je tudi hotela iti pred deželni dvorec, da bi si napasla svojo radovednost. Ravno pri nunski cerkvi začuje sladak glas za sabo: „Kje kaj pereš, Marička?" Ko se je bila obrnila, je stala pred njo Komarjeva Majda, s katero si dosedaj nista bili niti dobro znani, dasi je tudi le-ta stanovala v Kravji dolini. Zavidala je Topolščakovim vsako capico, ki je prihajala pri njih v perilni čebriček. Danes pa se je Komarjevi Magdaleni od same prijaznosti cedil obraz. Kar silila je v Maričko, in predno se je zavedela, kaj se namerava ž njo, je že Majda ujela njeno roko ter jo krčevito stiskala, prav kakor da se je sešla z najboljšo svojo prijateljico. Še enkrat je ponovila: „Kje kaj pereš, Marička? Hvala Bogu, dosti je pranja v teh časih!" „Ne preveč," je odgovorila deklica. „Podgolovčani nam vse pobero." „Vem, vem! Najprijetnejše pranje je pač pri naših gospodih!" Še predno je Marička utegnila kaj odgovoriti, je Majda nadaljevala: „Drugi gospod dvorni kapelan — ona je rekla ,gofkaplan4 — so mi zadnjič rekli: ,Ljuba Magdalena, pravim ti, da spati ne morem, če ne ležim v srajci, katero si ti oprala !