e-novičke junij 2017 Dragi bralci, v junijski e-Novičk Andragoškega centra Slovenije berete zanimive vsebine s področja izobraževanja odraslih in vseživljenjskega učenja tako doma kot v tujini. Preberite o prihajajoči karavani študijskih krožkov, o dogodkih EPUO po Sloveniji, številne novice iz tujih virov, novosti na EPALE in v knjižnici ter seveda pokukajte v kotiček naših partnerjev. Prijetne poletne dni vam želim, Simona Kavčič, urednica e-Novičk. DOMAČE NOVICE...............................................................................................................................4 Karavana študijskih krožkov letos v Idriji...............................................................................................................4 Uspešno izpeljan Temeljni program usposabljanja za mentorje v programu PUM-O............................................4 Objavili smo evalvacijsko poročilo o izvedenih andragoških usposabljanjih ACS v 2016....................................5 PROJEKTI ESS......................................................................................................................................6 Izpeljana andragoška usposabljanja in spopolnjevanja v prvi polovici leta 2017...................................................6 Usposobili smo še eno skupino izvajalk programa Opismenjevanje.......................................................................7 TEDEN VSEŽIVLJENJSKEGA UČENJA.........................................................................................7 V projektu EPUO se dogaja....................................................................................................................................7 Projekt EPUO teče tudi v Italiji...............................................................................................................................8 MEDNARODNO SODELOVANJE......................................................................................................9 Mednarodni andragoški simpozij posvečen modernizaciji in internacionalizaciji izobraževanja odraslih.............9 POMEMBNE PUBLIKACIJE............................................................................................................10 Dve zanimivi publikaciji Statističnega urada RS..................................................................................................10 Nova monografija o priznavanju neformalnega izobraževanja v evropskih integracijskih procesih....................11 Nova publikacija OECD........................................................................................................................................11 IZ DRUGIH VIROV.............................................................................................................................12 TeSLA - prototip za prepoznavanje kandidatov pri opravljanju izpitov v e-izobraževanju.................................12 Objavljeni povzetki razvojne konference projekta Kompetenčni centri za razvoj kadrov in izobraževalcev odraslih..................................................................................................................................................................12 Vlada sprejela Nacionalni program ukrepov za Rome..........................................................................................12 Zakon o vajeništvu................................................................................................................................................13 Temelj srebrne ekonomije je tudi vseživljenjsko učenje.......................................................................................13 Mednarodne aktivnosti CONFINTEA VI.............................................................................................................14 Majska številka glasila Platforme za vseživljenjsko učenje..................................................................................14 Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Ad uit Education Izšla je 70. številka glasila Cedefop Newsletter....................................................................................................15 Majska številka glasila Erasmus+.........................................................................................................................15 Majska izdaja CMEPIUS-ovih e-novičk...............................................................................................................16 Nova številka glasila EAEA newsletter.................................................................................................................16 Usposabljanje za razvijanje osnovnih spretnosti = izobraževanje za aktivno državljanstvo.................................16 Več novic iz tujih virov.......................................................................................................................................17 EPALE...................................................................................................................................................17 V juniju na EPALE posebno pozornost posvečamo osebam s posebnimi potrebami v izobraževanju odraslih ... 17 Uspešno izpeljana »Zajtrka z EPALE«.................................................................................................................17 Erasmus+ in EPALE.............................................................................................................................................18 Kaj je pretekli mesec obogatilo EPALE?..............................................................................................................19 KOTIČEK JE VAŠ...............................................................................................................................20 Strokovna konferenca Povezani gradimo skupnost...............................................................................................20 Za spodbujanje dialoške komunikacije - projekt Science literacy for all!............................................................21 Ob prvi zaposlitvi te mentorstvo obrne za 100 stopinj..........................................................................................22 Na zavodu Cene Štupar - CILJ v polnem pogonu................................................................................................23 Bralni študijski krožek Dežela sončnega leva.......................................................................................................23 Večgeneracijski center Skupaj..............................................................................................................................23 Ne zamudite vpisa na mojstrski izpit!...................................................................................................................24 POSVETI, KONFERENCE.................................................................................................................25 KNJIŽNICA ACS.................................................................................................................................26 Majska številka revije Skillset and match.............................................................................................................26 Druga letošnja številka revije Journal of Vocational Education & Training.........................................................27 Novo v knjižnici....................................................................................................................................................27 http://www.acs.si m https://www.facebook.com/AndragoskiCenterSloveniie https://www.facebook. com/TcdcnVsczivli eni ske gaUcenj a https://www.facebook.com/ACS.kniiznica http ://twitter. com/TVUslo 2 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education Seznam najpogosteje rabljenih kratic: ACS: Andragoški center Slovenije CMEPIUS: Center Republike Slovenije za mobilnost in evropske programe izobraževanja in usposabljanja EK: Evropska komisija EPUO: Evropski program za učenje odraslih (European Agenda for Adult Learning) EPALE: ePlatforma za izobraževanje odraslih v Evropi ESS: Evropski socialni sklad EU: Evropska unija MDDSZ: Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti MIZŠ: Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport PU: Parada učenja PUM-O: Projektno učenje mlajših odraslih TVU: Teden vseživljenjskega učenja Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education 3 DOMAČE NOVICE Karavana študijskih krožkov letos v Idriji V četrtek, 22. junija 2017, med 10.00 in 17.00 bo na Mestnem trgu v Idriji potekala Karavana študijskih krožkov 2017, ki jo letos v sodelovanju z ACS gostita Idrijsko-Cerkljanska razvojna agencija (ICRA) in Društvo klekljaric idrijske čipke kot izvajalki študijskih krožkov na Idrijsko-Cerkljanskem. Več o organizatorjih Karavane na spletnih straneh www.icra.si in www.acs.si. Na Karavani bodo predstavljeni rezultati dela institucij in študijskih krožkov. Vsebine bodo zelo raznovrstne in zanimive, ker odražajo potrebe in zmožnosti udeležencev ter mentorja. Še posebej bo za obiskovalce zanimiv dopoldanski del dogajanja, ki bo med 10.30 in 14.00 potekal na mestnem trgu in bo ponujal vpogled v bralne krožke, ročna dela, krajevne dosežke v Žalcu, Sopoti pri Radečah, Litiji, Starem trgu pri Ložu, Ormožu in drugje, skupno v več kot petnajstih krajih. Tako bodo obiskovalci lahko spremljali opise, skeče, delavnice, stojnice in druge oblike nastopa, ki se jih morajo domisliti krožkarji sami. Pridružite se nam lahko tudi na zaključku malo pred 17.00. Če bo deževalo, bo program potekal v Modri dvorani. Finančno sta Karavano ŠK omogočila predvsem evropski projekt Sodelovanje za inovativni pristop k usposabljanju za trajnostno upravljanje z gozdom in Občina Idrija, prispevalo pa je tudi MIZŠ. Obiskovalce bomo domačini v popoldanskem času popeljali na ogled Idrije, jim predstavili tradicijo klekljanja, delovanje pokrite tržnice. Preizkusili se bodo lahko v izdelavi idrijskih žlikrofov ter si ogledali botanični vrt ali rudnik. Karavana študijskih krožkov vsako leto gostuje v drugem slovenskem kraju. Namenjena je učenju z zgledom in poteka z izmenjavo praktičnih izkušenj krožkarjev. Študijski krožki so majhne skupine za neformalno učenje odraslih, kjer učenje poteka na lastno pobudo in z lastnimi močmi, rezultati učenja in ustvarjalnosti pa prispevajo k razvoju domačih okolij. Delujejo po vsej Sloveniji, več o njih lahko izveste na spletni strani https://sk.acs.si. Tina Lisac (tina.lisac@icra.si), ICRA, in Nevenka Bogataj (nevenka.bogataj@acs.si), ACS Uspešno izpeljan Temeljni program usposabljanja za mentorje v programu PUM-O Od 6. aprila do 9. junija 2017 smo na ACS izpeljali usposabljanja v okviru Temeljnega programa usposabljanja za mentorje v programu Projektno učenje mlajših odraslih (PUM-O). Udeležilo se ga je 29 strokovnih sodelavcev iz 12 organizacij, ki izvajajo program PUM-O. 4 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education kakovost izpeljave programa PUM-O. Mag. Karmen Rajar (karmen.rajar@acs.si), ACS Udeleženke in udeleženci temeljnega programa usposabljanja so pridobili znanje, razvili potrebne zmožnosti za uspešno izpeljavo nalog mentorja v programu PUM-O ter prejeli usmeritve, ki jih spodbujajo k vseživljenjskemu učenju ali trajnostni skrbi za lasten profesionalni in osebnostni razvoj. Veselimo se novih mentorjev PUM-O, ki bodo skupaj z že izkušenimi mentorji strokovno sooblikovali time v programu in pripomogli k skladnemu delovanju in skupinski dinamiki mentorskega tima, ki najbolj vplivata na Objavili smo evalvacijsko poročilo o izvedenih andragoških usposabljanjih ACS v 2016 Z namenom spremljanja poteka in zagotavljanja kakovosti na področju izobraževanja že osmo leto pripravljamo analizo o zadovoljstvu udeležencev z izpeljavo naših izobraževalnih programov. V nadaljevanju jo podrobneje predstavljamo, poročamo pa tudi o izpeljanih postopkih priznavanja že pridobljenega znanja, prenovi Pravilnika o priznavanju znanja, organizacijah in podjetjih, s katerimi smo sodelovali v letu 2016 (spletna rubrika »Letos smo usposabljali«), petkovih srečanjih ter analizi izvedb načrtovanih programov usposabljanja in spopolnjevanja (analiza evalvacijskih vprašalnikov). Podrobnejše evalvacijsko poročilo najdete na tej spletni povezavi. Neda Bordevic (neda.dordevic@acs.si), ACS ocenjevanje spretnosti ■ Vv v SPLETNI VPRAŠALNIK I Iščemo prostovoljce! ste stari med 14 in ¿5 let? Ste zaposleni? Želite pomagati razvijanju inovativnega in uporabnega inštrumenta, ki namenjen merjenju spretnosti mlajših in starejših odraslih? Imate na voljo 90 minut? Pišite na kalja.kragelj@acs.si in usmerili vas bomo na vam najbližjo Ljudsko univerzo, kjer boste lahko sodelovali pri pilotnem preizkusu novega spletnega vprašalnika. Pričakujemo vas do konca junija. V znak zahvale vas čakajo tudi simbolično darilca. •»oecd ...rJ^L. HB 5 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education PROJEKTI ESS Izpeljana andragoška usposabljanja in spopolnjevanja v prvi polovici leta 2017 V okviru projekta ESS »Krepitev kompetenc strokovnih delavcev na področju vodenja inovativnega vzgojno-iaobraževalnega zavoda v obdobju od 2016 do 2018« nadaljujemo začete aktivnosti na področju izobraževanja strokovnih delavcev, ki so potekale v okviru preteklih projektov ESS od 2009 do 2011 in od 2011 do 2014. V letu 2017 načrtujemo izpeljavo 18 programov andragoškega usposabljanja in spopolnjevanja, v katere je predvidena vključitev 341 udeležencev. Od januarja do junija smo izpeljali 14 programov usposabljanja in spopolnjevanja za strokovne delavce v izobraževanju odraslih, in sicer Spretnosti prepričljivega nastopanja in učinkovitega učenja v izobraževanju odraslih II, Sodobni pristopi učenja in poučevanja z upoštevanjem značilnosti izobraževanja odraslih I, Program temeljnega usposabljanja mentorjev študijskih krožkov, Osebni izobraževalni načrt za boljše vključevanje priseljencev v izobraževanje, usposabljanje in družbo II, Coaching v izobraževanju odraslih I, Razvijanje poklicne identitete izobraževalca odraslih I, Temeljni program usposabljanja vodij in svetovalcev v svetovalnih središčih ISIO, Spopolnjevanje za svetovalce za vrednotenje I, Spopolnjevanje za svetovalce za vrednotenje II, Temeljni program usposabljanja svetovalcev za kakovost v izobraževanju odraslih, Spopolnjevanje svetovalcev za kakovost v izobraževanju odraslih I, Spopolnjevanje za strokovne delavce v središčih za samostojno učenje I, Priprava interaktivnega izobraževanja I in Usposabljanje za izvajalce programa za mladostnike - prosilce za mednarodno zaščito II. V programe andragoškega usposabljanja in spopolnjevanja se je v prvi polovici leta 2017 vključilo 261 udeležencev. Do konca leta 2017 načrtujemo še 4 izvedbe programov, in sicer dve spopolnjevanji za svetovalce v središčih ISIO, Andragoško svetovalno delo v podporo izobraževanju in učenju odraslih ter Spopolnjevanje svetovalcev za kakovost v izobraževanju odraslih. Neda Bordevic (neda.dordevic@acs.si). ACS 6 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education Usposobili smo še eno skupino izvajalk programa Opismenjevanje V začetku junija smo na ACS v okviru projekta ESS »Krepitev kompetenc strokovnih delavcev na področju vodenja inovativnega vzgojno-izobraževalnega zavoda v obdobju od 2016 do 2018« izpeljali tridnevno usposabljanje za izvajalce programa za mladostnike - prosilce za mednarodno zaščito II. Usposabljanja se je udeležilo 20 učiteljic oz. profesoric slovenščine in kulturnih mediatork, ki jih zanima izvajanje oz. poučevanje v programu Opismenjevanje v slovenščini za odrasle govorce drugih jezikov (z dodatkom za mladoletnike - prosilce za mednarodno zaščito). Glede na oddano evalvacijo v spletni aplikaciji KATIS so udeleženke kot motiv za udeležbo na programu navajale po večini osebno željo po pridobitvi novega znanja ter željo po izmenjavi izkušenj, primerov dobre prakse z drugimi. Najvišjo povprečno oceno je prejela organizacija in izvedba programa. Pohvalile so ustrezno upoštevanje izkušenj udeležencev in odzivanje izvajalca na potrebe udeležencev, program pa jih je spodbudil, da se bodo še naprej izobraževale in razvijale na tem področju. Pohvalile so celotno izvedbo programa, želele bi si več delavnic, primerov iz praks, izmenjave izkušenj z drugimi udeleženci in manj teorije ter pravnih vidikov. Neda Bordevic (neda.dordevic@acs.si), ACS TEDEN VSEŽIVLJENJSKEGA UČENJA V projektu EPUO se dogaja Tudi letos so pomemben del projektnih dejavnosti t. i. strokovni dogodki EPUO.1 Namenjeni so prikazu obstoječih prizadevanj za razvoj temeljnih zmožnosti in ključnih kompetenc odraslih, predstavitvi dosežkov ter opredelitvi priložnosti in izzivov. Tako identificiramo primere dobre prakse, na lokalni in nacionalni ravni širimo informacije o njih ter pridobivamo mnenja deležnikov o tem, kako bi bilo mogoče to prakso še naprej razvijati in implementirati. Lanskim sedmim dogodkom, med katerimi jih je bilo nekaj namenjenih izboljševanju zaposljivosti slabo kvalificiranih odraslih, se pridružuje sedem novih srečanj. Ta spet organizirajo nosilci na lokalni ravni, vendar so nanje vabljeni deležniki z nacionalne ravni in izvajalci podobnih praks iz vse Slovenije. 1 Projekt Uresničevanje Evropskega programa za učenje odraslih (EPUO) 2017-2019 v Sloveniji. 7 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education Do zdaj so bili izpeljani dogodki, ki so naslavljali problematiko priseljencev (Jesenice, 23. maj), mladih odraslih na poti v podjetnost (Črnomelj, 25. maj), podeželskega prebivalstva (Žiri, 6. junij), zaposlenih v gospodarstvu (Ajdovščina, 9. junij) ter mladih na prehodu med šolo in zaposlitvijo (Maribor, 14. junij). Ti so predstavljeni na spletni strani, za zdaj s programom in spletnimi dnevniki EPALE, kasneje pa bodo objavljeni tudi manifesti s spoznanji in priporočili. Konec junija bosta izpeljana še dogodka v Velenju in Slovenj Gradcu. Zaključni dogodek EPUO bo sovpadal z 21. andragoškim kolokvijem, ki bo 3. in 4. oktobra v Ajdovščini. O podrobnostih bomo poročali v naslednji izdaji e-Novičk, že zdaj pa lahko obljubimo udeležbo nekaj zanimivih tujih gostov. Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS x Projekt EPUO teče tudi v Italiji Te dni so se pri nas mudili predstavniki italijanskega nacionalnega koordinatorja za uresničevanje EPUO. Prihajajo z Nacionalnega inštituta za analizo javne politike (INAPP). Po uvodnih predstavitvah na ACS o našem projektu EPUO ter o slovenskem pristopu k vrednotenju predhodno pridobljenih znanj in spretnosti so obiskali AZ LU Velenje in se seznanili s tem, kako ti procesi tečejo v praksi. Srečali so se tudi z Aferdito Preshtreshi, udeleženko v izobraževanju in v procesu vrednotenja. Slednji ji je odprl ena vrata, s popisom svojih kompetenc pa zdaj ponosno stopa na različna področja delovanja in odpira se ji mnogo drugih vrat, nam je samozavestno zaupala. Njeno zgodbo smo v projektu EPUO posneli pred dvema letoma. Zdaj je še veliko bogatejša, saj Aferdita v polni meri vrača pomoč, ki jo je prejela na AZ LU, in s tem tudi sama pridobiva. Naš gost Claudio M. Vitali je ob tej priložnosti povedal, da sta poleg vrednotenja predmet njihovih preučevanj tudi delovanje lokalnih mrež za izobraževanje odraslih (kdo jih sestavlja, kako delujejo in s kakšnimi izzivi se srečujejo) ter (ne)interes zaposlovalcev za sodelovanje pri oblikovanju izobraževalnih programov za odrasle. Tudi o teh dveh temah bi si lahko izmenjali poglede in izkušnje. Italijani so poleg Slovenije obiskali še Belgijo, Nemčijo in Latvijo ter 10 italijanskih regij. Iz pridobljenih vtisov bodo pripravili pisno poročilo ter video reportažo - oboje pričakujemo z zanimanjem. Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS 8 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education MEDNARODNO SODELOVANJE Mednarodni andragoški simpozij posvečen modernizaciji in internacionalizaciji izobraževanja odraslih Agencija za strokovno izobraževanje in izobraževanje odraslih na Hrvaškem (ASOO) vsako leto maja prireja mednarodni andragoški simpozij. Tokratni dogodek, peti po vrsti, je bil namenjen modernizaciji in internacionalizaciji izobraževanja odraslih. Simpozija, ki je potekal v Biogradu na Moru med 17. in 19. majem 2017, se je udeležilo okoli 200 strokovnjakov in praktikov iz Bosne in Hercegovine, Črne Gore, Estonije, Hrvaške, Makedonije, Nemčije, Nizozemske, Slovenije in Srbije. Simpozij je v imenu ministra za izobraževanje in znanost odprl državni sekretar Hrvoje Šlezak, v imenu organizatorja pa je prisotne pozdravil direktor ASOO Mile Živčic. Nato je sledilo pet plenarnih prispevkov. Rektorica univerze v Zadru Dijana Vican je predstavila stanje in problematiko na področju izobraževanja in prednosti na področju izobraževanja odraslih na Hrvaškem. Regina Eicher iz Nemške zveze ljudskih univerz je kot vodja projekta predstavila njihov spletni portal Ich will lehrnen. Pomočnica direktorja ASOO Martina Hundric je predstavila vseživljenjsko učenje skozi možnosti, ukrepe in projekte, financirane iz skladov ESS. Elena Lohmatova, ambasadorka izobraževanja odraslih v Estoniji, je predstavila strokovne kvalifikacije učiteljev v izobraževanju odraslih v okviru njihovega nacionalnega okvira kvalifikacij. Plenarne predstavitve je zaključil Erik Van den Broek, računalniški strokovnjak na nizozemskem ministrstvu za izobraževanje. Predstavil je pilotni projekt Omrežje Open Badge na področju certificiranja neformalnega izobraževanja. Drugi dan so v dopoldanskem delu programa sledile tri plenarne predstavitve. Sandra Kučina Softic, pomočnica direktorja univerzitetnega računalniškega centra Univerze v Zagrebu, je skozi programe in projekte centra predstavila e-učenje kot orodje, podporo in katalizator vseživljenjskega učenja na univerzah. Morana Koludrovic, docentka Filozofske fakultete v Splitu, je predstavila kompetenčni model andragoških delavcev kot izhodišče razvoja in zagotavljanja kakovosti na področju izobraževanja odraslih. Plenarni del je zaključila Tamara Hudolin iz ASOO, ki je predstavila vlogo in pomen samoevalvacije v procesu zagotavljanja kakovosti organizacij za izobraževanje odraslih. Sledil je praktični del programa, v katerem so se zvrstile številne delavnice na različne strokovne teme. Kratke predstavitve moderatoijev ter možnost aktivne udeležbe v razpravi in oblikovanju zaključkov ter priporočil so drugi dan ponujale tri delavnice: 9 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education • Individualizacija učnega procesa v izobraževanju odraslih, • Kako izdelati online tečaj, • Refleksija kot del strokovne kvalifikacije učiteljev v izobraževanju odraslih v Estoniji. V zadnji dan simpozija nas je uvedla predstavitev izobraževanja odraslih z uporabo hrvaškega kvalifikacijskega okvira s strani Ane Tecilazic Goršic, vodje Sektorja za kakovost visokega šolstva na Ministrstvu za izobraževanje in znanost. Sledilo je delo v štirih delavnicah: • Razvoj standardov kvalifikacij e - pisanj e izidov učenja (delavnica 1), • Razvoj standardov kvalifikacije - pisanje izidov učenja (delavnica 2), • Kako pristopiti k procesu samoevalvacije, • Metodologija izdelave poklicnega standarda. Uradni program simpozija sta zaključila predstavitev dela v skupinah in oblikovanje skupnih zaključkov. Več informacij o dogodku dobite na spletni strani. Mag. Andrej Sotošek (andrej .sotosek@acs.si), ACS POMEMBNE PUBLIKACIJE Dve zanimivi publikaciji Statističnega urada RS Ali veste, v kateri slovenski regiji so imeli najnižji delež prebivalcev z višje-al| visokošolsko izobrazbo, v kateri regiji je največ dijakov na 1.000 prebivalcev, v kateri regiji je bilo največ študentov in v kateri najmanj, v kateri regiji je študiralo največ študentov? Ali morda veste, v kateri regiji so imeli največ traktorjev na 100 prebivalcev? Kje je prenočilo največ tujih turistov? V kateri regiji so ločili največ komunalnih odpadkov? Kje živijo v povprečju najstarejši prebivalci Slovenije in katera regija je »najmlajša«? Kolikšna je bila v vaši regiji stopnja brezposelnosti? Katera regija ima največ delovno aktivnih prebivalcev in v kateri regiji imajo najvišje plače? Odgovore na ta vprašanja in še mnoga druga lahko poiščete v publikaciji SURS Regije v številkah Statistični portret slovenskih regij 2017. Vas zanima, na katerih področjih Slovenija v primerjavi z drugimi članicami EU-28 izstopa v pozitivnem smislu in na katerih področjih v negativnem, po katerih kazalnikih pa se uvršča v zlato sredino? Položaj Slovenije v primerjavi z drugimi članicami EU-28 pa tudi v primerjavi z drugimi državami z območja nekdanje Jugoslavije 10 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education in državami članicami EFTA lahko spoznate v publikaciji Boljši, slabši, povprečni - Statistični portret Slovenije v mednarodni skupnosti 2017. Erika Brenk (crika.brcnk@acs.si). ACS Nova monografija o priznavanju neformalnega izobraževanja v evropskih integracijskih procesih Pri Založbi FDV je izšla knjiga Vloga (priznavanja) neformalnega izobraževanja v evropskih integracijskih procesih avtorjev Blaža Vrečka Ilca, Tomaža Pušnika in Marinka Banjaca. Na ravni EU je področje izobraževanja v zadnjih dveh desetletjih postalo eno ključnih področij za prihodnost evropskih integracij ter družbenega in gospodarskega razvoja evropskih držav. Avtorji monografije, ki s kritično analizo naslavlja razvoj, probleme in dileme neformalnega izobraževanja v EU, poudarjajo pomembnost področja izobraževanja v luči evropskih integracij. V knjigi ponujajo sistematičen pregled razvoja neformalnega izobraževanja in njegovega priznavanja na ravni EU, njegove vloge v kompleksnem izobraževalnem sistemu. Hkrati prikažejo tudi dileme in izpostavijo konstruktivne kritike priznavanja neformalnega izobraževanja. Knjiga je v elektronski obliki dostopna tukaj. Vir: FDV Priredila: Simona Kavčič (simona.kavcic@acs.si), ACS Nova publikacija OECD Na spletišču OECD je objavljena nova publikacija z naslovom Pregled področja spretnosti in znanj OECD 2017 (OECD Skills Outlook 2017: Skills and Global Value Chains). V njej najdete dejstva, ki pričajo o tem, da lahko države z investiranjem v znanja in spretnosti svojega prebivalstva kar najbolje izkoristijo prednosti svetovnih vrednostnih verig. Vir: spletno sporočilo Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS 11 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education IZ DRUGIH VIROV TeSLA - prototip za prepoznavanje kandidatov pri opravljanju izpitov v e-izobraževanju Kako zagotoviti kredibilnost ocenjevanja v e-izobraževanju, je eno od vprašanj, s katerim se ukvarjajo tako teoretiki kot praktiki na tem področju. Mnoge ustanove so zato doslej omogočale kandidatom opravljanje izpitov le v živo. Prototip TeSLA omogoča računalniško prepoznavanje obraza, glasu in načina tipkanja na tipkovnico računalnika ter originalnosti oz. avtorstva besedila. Sistem TeSLA torej onemogoča goljufanje pri identiteti kandidata za izpit kot tudi prepisovanje. Prototip TeSla je razvil konzorcij 18 partnerjev (8 univerz, 3 agencije za kakovost, 4 raziskovalni centri in 3 IKT podjetja). Več o prototipu TeSLA je na voljo v kratkem videoposnetku. Mag. Margerita Zagmajster (margerita.zagmajster@acs.si), ACS Objavljeni povzetki razvojne konference projekta Kompetenčni centri za razvoj kadrov in izobraževalcev odraslih Zveza ljudskih univerz Slovenije (ZLUS) je sredi aprila skupaj z Javnim štipendijskim, razvojnim, invalidskim in preživninskim skladom RS pripravila konferenco Ali se zavedate, da je v zaposlenih potencial, da postanejo vaša najboljša naložba? Glavni namen dogodka v Portorožu je bil izmenjati izkušnje, dobre prakse in potrebe med izvajalci programa Kompetenčni centri za razvoj kadrov (KOC) ter izvajalci programov za usposabljanje zaposlenih, ki jih sofinancira MIZŠ. Več o konferenci in zaključkih si lahko preberete v poročilu, kjer so med drugim objavljena tudi priporočila ministrstvom ob pripravi novih ukrepov, vsebina predstavitev predavateljev s povezavami na predstavitve in povratna informacija udeležencev z grafičnim prikazom. Vir: spletno sporočilo Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Vlada sprejela Nacionalni program ukrepov za Rome Vlada RS je na dopisni seji 25. maja sprejela Nacionalni program ukrepov za Rome za obdobje 2017-2021. Dokument, ki ga je na svoji 4. seji potrdila tudi Komisija Vlade RS za zaščito romske skupnosti, izhaja iz ocen dejanskega stanja na terenu, ki ga sporočajo občine, organizacije romske skupnosti, različne institucije in organizacije, ki delujejo na terenu ter se pri svojem delu z njim srečuje tudi Urad Vlade Republike Slovenije za narodnosti. 12 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education Cilja nacionalnega programa ukrepov sta izboljšanje položaja in pospeševanje socialne vključenosti ter zmanjšanje socialne izključenosti pripadnic in pripadnikov romske skupnosti na vseh tistih področjih, za katera se na podlagi dosedanjih izkušenj državnih organov, občin, romske skupnosti in organizacij civilne družbe ocenjuje, da je to potrebno. Ukrepi segajo na različna področja družbenega življenja s poudarkom na dvigu izobrazbene ravni, zmanjšanju brezposelnosti, izboljšanju zdravstvenega varstva, izboljšanju bivanjskih razmer, odpravi predsodkov, stereotipov in diskriminacije, ohranjanju romske kulture, jezika in identitete ter spodbujanju informativne in založniške dejavnosti romske skupnosti. Več lahko preberete tukaj. Vir: Eurydice novice Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Zakon o vajeništvu V Uradnem listu Republike Slovenije št. 25/2017 z dne 19. 5. 2017 je objavljen Zakon o vajeništvu. Zakon ureja vajeništvo kot posebno obliko izobraževanja v srednjem poklicnem izobraževanju in v programih nadaljnjega poklicnega in strokovnega izobraževanja. Zakon je začel veljati 3. junija, uporabljati pa se začne 3. decembra 2017. Vir: Eurydice novice 1.698 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Temelj srebrne ekonomije je tudi vseživljenjsko učenje Temelj srebrne ekonomije je vseživljenjsko učenje, delo in razvoj, so menili udeleženci 2. posveta o srebrni ekonomiji, ki ga je 6. junija v Ljubljani organizirala Slovenska univerza za tretje življenjsko obdobje v Ljubljani (SUTŽO). V dvorani SUTŽO so se zbrali akademik prof. dr. Boštjan Žekš iz Urada predsednika Republike Slovenije in Marija Pukl iz Kabineta predsednika Vlade RS, predstavniki MDDSZ, MIZŠ, Obrtne zbornice Slovenije, ZDUS-a, SUTŽO, upokojeni strokovnjaki in drugi. Prispevke s posveta najdete na spletni strani SUTŽO, članek dr. Dušane Findeisen o dogodku pa tukaj. Vir: spletna stran SUTŽO Priredila: Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS 13 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education Mednarodne aktivnosti CONFINTEA VI Šestnajsta številka glasila CONFINTEA VI (CONFINTEA VI Follow-up News Bulletin, no.16) prinaša opis dejavnosti, ki so tekle v okviru uresničevanja Belemskega akcijskega načrta (Belem framework for action) od januarja do aprila 2017 v sodelujočih državah in med njimi. V ospredju je vabilo na mednarodno konferenco z naslovom CONFINTEA VI -vmesni pregled 2017: Življenje in učenje za uspešno prihodnost: vizija 2030 (CONFINTEA VI Mid-Term Review 2017: Living and Learning for a Viable Future: Vision 2030), na kateri bodo ocenili napredek pri učenju in izobraževanju odraslih na svetovni ravni od leta 2009. Namen dogodka, ki bo od 25. do 27. oktobra 2017 v južnokorejskih mestih Suwon in Osan, je razviti načine za nadaljnje izboljšanje pogojev in ustvarjanje podpornega okolja za odrasle učence po vsem svetu, ki temelji na razvojnem programu Spremenimo svet: Agenda za trajnostni razvoj do leta 2030 (The 2030 Agenda for Sustainable Development). V glasilu se lahko seznanite s predstavitvami tretjega Globalnega poročila o učenju in izobraževanju odraslih (Global Report on Adult Learning and Education - GRALE III), ki so se nadaljevale tudi v letu 2017 v vzhodni in jugovzhodni Evropi, Latinski Ameriki in na Karibih ter v arabskih državah. Objavljena sta tudi dva razpisa za štipendije. Aktivnosti CONFINTEA VI lahko spremljate tudi na Facebook strani, spletni strani ter Twitter-ju. Na glasilo se je mogoče naročiti tukaj. Vir: spletna stran UIL Priredila: Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS Majska številka glasila Platforme za vseživljenjsko učenje Platforma za vseživljenjsko učenje (Lifelong Learning Platform - LLL Platform) je izdala majsko številko (Lifelong Learning Platform Newsletter - May 2017), v kateri: • poročajo o delovanju Platforme - med drugim opozarjajo na poročilu o delu v letu 2016 in vabijo na 7. Teden vseživljenjskega učenja, ki ga bodo od 20. do 24. novembra organizirali v Bruslju, • objavljajo novice svojih članov, partnerjev in evropskih institucij, • vabijo, da se odzovete na javna posvetovanja (rubrika Vaš glas v Evropi), • predstavljajo raziskave in druge publikacije, • pišejo o možnostih financiranja iz sredstev EU, • objavljajo razpise prostih delovnih mest in koledar različnih strokovnih dogodkov. Vir: spletno sporočilo Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS 14 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education Izšla je 70. številka glasila Cedefop Newsletter Vabimo vas, da preberete novo številko glasila Cedefop Newsletter (Cedefop newsletter No 70 - May 2017). V osrednji zgodbi poročajo o novem spletnem orodju, ki bo v pomoč pri reševanju predčasnega opuščanja izobraževanja in usposabljanja. Predstavili so ga sredi maja v Solunu na Cedefopovem forumu o politiki učenja z naslovom Poklicno izobraževanje in usposabljanje kot rešitev za zgodnje opuščanje izobraževanja in usposabljanja. Orodje (VET toolkit for tackling early leaving) deluje tako, da pomaga prepoznati učence, ki jim grozi zgodnje opuščanje izobraževanja, ukrepati oziroma jih usmeriti nazaj v sistem in oceniti ukrepe, ki se izvajajo. Med Novicami med drugim obveščajo, da je Cedefop združil znanje in vire z Evropsko fundacijo za izboljšanje življenjskih in delovnih razmer (Eurofound) pri pripravi Raziskave o evropskih podjetjih (European company survey). Raziskava bo preučila strategije, s katerimi skušajo podjetja organizirati delo, oblikovati delovna mesta in upravljati s človeškimi viri in znanji za doseganje svojih poslovnih ciljev ter povečanje učinkovitosti. V glasilu predstavljajo tri nove publikacije (Sharing knowledge about vocational education and training, majska številka revije Skillset and match in Vocational education and training in Malta) ter opozarjajo na dogodke vse tja do septembra. Vir: spletno sporočilo Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Majska številka glasila Erasmus+ Rubrika Učenje odraslih v najnovejši številki glasila Erasmus+ (Erasmus+ newsletter - May 2017) prinaša dva članka: • prvi, z naslovom Za solidarnost ni starostne omejitve (Solidarity has no age limit), predstavlja dva projekta Erasmus+, ki združujeta ljudi vseh generacij, da delijo svoje znanje in sklepajo nova prijateljstva (Never too late: seniors in action!, FYGO project); • v drugem članku Kaj naredi aktiven državljan? (What makes an active citizen?) pa so na kratko predstavljeni štirje projekti Erasmus+, ki prispevajo k opolnomočenju državljanov po Evropi (EUrbanities project, Lebensqualität durch Nähe - LQN project, Gender Equality Political Leadership Education - GEPLE project in Getting ready for European Citizenship on-line). Pri njih lahko dobite navdihujoče ideje, uporabno gradivo, zanimive rezultate in metodologijo za razvijanje česa podobnega na področju aktivnega državljanstva. Zanimivi so tudi drugi članki. Vabimo vas, da jih preberete! Vir: spletno sporočilo Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS 15 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education Majska izdaja CMEPIUS-ovih e-novičk Vabimo vas, da preberete novo številko e-novičk, ki jih izdajajo na CMEPIUS-u. V njih poročajo o mednarodnem dogodku, ki so ga organizirali od 18. do 20. maja -pedagoško razvojni delavnici (PDW) eTwinning in tematskem seminarju Erasmus+ eTwinning meets Erasmus+; pišejo o majski delavnici Krepitev zaposlitvenega potenciala dijakov, ki se je je udeležilo 18 srednješolskih učiteljev in svetovalcev; obveščajo, da so odprte prijave za študente in profesorje, ki želijo na izmenjavo v okviru CEEPUS mrež; poročajo o bienalni konferenci pan-evropske iniciative EURAXESS, ki je bila od 15. do 17. maja v Haagu. Vir: spletno sporočilo Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Nova številka glasila EAEA newsletter Vabimo vas, da preberete najnovejšo številko glasila Evropskega združenja za izobraževanje odraslih (European Association for Adult Education -EAEA) EAEA newsletter 3/2017. V njej med drugim objavljajo koledar različnih dogodkov vse tja do oktobra 2017. Vir: spletno sporočilo Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Usposabljanje za razvijanje osnovnih spretnosti = izobraževanje za aktivno državljanstvo Vabimo vas, da obiščete spletno stran Elm Magazine, kjer vas čakajo zanimivi članki o novih oblikah aktivnega državljanstva (New Forms of Citizenship). V napovedniku, v katerem spodbujajo bralce k obisku spletne strani, so zapisali: »Aktivizem, sodelovanje, druženje! Ta vizija aktivnega državljanstva je lahko za ranljive skupine odraslih nemogoča. Maurice De Greef in drugi avtorji predstavljajo nov okvir za razumevanje, kako učenje prispeva k aktivnemu državljanstvu. Razvijanje aktivnega državljanstva pomeni tudi razvijanje osnovnih spretnosti.« Vir: spletno sporočilo Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS 16 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education NEWSLETTER Več novic iz tujih virov ... ... najdete na naši spletni strani v rubriki Novice. EPALE V juniju na EPALE posebno pozornost posvečamo osebam s posebnimi potrebami v izobraževanju odraslih Na tokratni tematski strani najdete zanimive zapise, ki so jih prispevale Nacionalne podporne službe in izobraževalci odraslih iz različnih evropskih držav. Preberite si spletni dnevnik o konduktivni edukaciji kot pristopu rehabilitacije pri odraslih, ki ga je v sodelovanju z dr. Melanie R. Brown iz birminghamskega Nacionalnega inštituta za konduktivno edukacijo pripravil David Mallows, tematski koordinator na EPALE. Pretekli teden je na EPALE potekala tudi spletna pisna razprava, posvečena tokratni mesečni tematiki, ki jo je moderirala Gina Ebner, tematska koordinatorica EPALE za podporo izobraževalcem. O čem je tekla beseda med izobraževalci odraslih, ki so si v okviru spletne diskusije izmenjali kar 130 komentarjev, si lahko ogledate na tej povezavi. Vabimo vas, da tudi v prihajajočih poletnih mesecih spremljate EPALE in posredujete svoje vsebine. Julija bo EPALE mesečna tema posvečena osipnikom, avgusta pa bomo pozornost namenili učenju na delovnem mestu. Maruša Bajt (marusa.bajt@cmepius.si), CMEPIUS Uspešno izpeljana »Zajtrka z EPALE« V sklopu naših predstavitvenih dogodkov smo konec maja in v sredini junija izvedli dva »Zajtrka z EPALE«, dogodka, ki sta namenjena promociji in spodbujanju uporabe platforme med izobraževalci odraslih. Prvi dogodek je v sodelovanju z združenjem EPEKA in romsko restavracijo Romani Kafenavi, ki je za udeležence pripravila odličen zajtrk, potekal v Mariboru. Utrinke z dogodka smo delili na naši Facebook strani in v prispevku na EPALE. 17 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education V tem tednu pa smo izvedli tudi drugi dogodek, tokrat v sodelovanju z UPI - ljudska univerza Žalec, na katerem smo platformo predstavili 26 izobraževalcem odraslih iz širšega regionalnega okolja. Utrinki z dogodka so prav tako že dostopni na naši Facebook strani. Pa vi, že poznate platformo EPALE? Ce ste zamudili predstavitvena dogodka, kjer se naučimo tudi, kako objaviti vsebine, pa bi radi sami posredovali svoj prispevek, vam lahko pomaga tudi posnetek letošnjega spletnega seminarja za nove uporabnike, ki je dostopen na tej povezavi. Za dodatne informacije pa se vedno lahko obrnete tudi na avtorico prispevka, koordinatorico EPALE pri Nacionalni svetovalni službi. Maruša Bajt (marusa.bajt@cmepius.si), CMEPIUS Erasmus+ in EPALE EPALE, ki predstavlja spletno skupnost strokovnjakov s področja izobraževanja odraslih, je tudi odlično orodje za podporo izvajalcev projektov znotraj programa Erasmus+. Program Erasmus+ letos praznuje 30. obletnico in ob tej priložnosti bi še posebej radi pozvali vse organizacije, ki so izvajale projekte, ki jih podpira program, oziroma jih trenutno izvajajo, da na platformi poročajo o svojih aktivnostih oziroma delijo svoje projektne rezultate. O aktualnih projektih so v preteklem mesecu poročali sodelavci Razvojno izobraževalnega centra iz Novega mesta, ki so pripravili prispevek o projektu ScienceLit (Science literacy for all!) in projektu Plan Be:Aktivni starejši prostovoljci, v okviru katerega so maja v Novem mestu gostili več kot 45 prostovoljcev iz različnih evropskih držav. V programu Erasmus+ pa je aktivno tudi Društvo organizacij za izobraževanje odraslih na srednjih šolah (DOIO), ki je konec maja zaključilo že svoj tretji projekt v okviru programa Erasmus+. Bogate izkušnje in poročilo o aktivnostih v okviru zadnje mobilnosti, ki je potekala v Španiji, so delili v obliki spletnega dnevnika, ki je dostopen na tej povezavi. Tistim, ki bi želeli bolje spoznati program Erasmus+ in navezati stik s potencialnimi projektnimi partnerji, pa so namenjeni kontaktni seminarji. Eden od njih je nedavno potekal v Zagrebu, kjer se je zbralo 40 izobraževalcev odraslih iz različnih evropskih držav. Seminar so organizirale Nacionalne agencije programa Erasmus+ iz Hrvaške, Makedonije in Slovenije, od koder je bila tudi večina udeležencev. Več o tem, kako je potekal seminar, na katerem smo predstavili tudi platformo EPALE, si lahko preberete tu. Če bi se podobnega kontaktnega seminarja želeli udeležiti tudi vi, spremljajte spletno stran Erasmus+ (podstran Kontaktni seminarji Erasmus+ (TCA)), kjer so objavljeni aktualni razpisi za kontaktne seminarje s področja izobraževanja odraslih (AE). Informacije o njih pa z vami delimo tudi na EPALE! Maruša Bajt (marusa.bajt@cmepius.si), CMEPIUS 18 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education Kaj je pretekli mesec obogatilo EPALE? Tudi v preteklem mesecu ste na EPALE lahko brali nekaj odličnih spletnih dnevnikov. Med njimi najdete tudi naslednje: • Mestna knjižnica Ljubljana - Izobraževanje za povezovanje. V Mestni knjižnici Ljubljana, v organizaciji Središča za samostojno učenje, od leta 2011 ponujajo tečaje slovenskega znakovnega jezika, da bi čim širšemu krogu ljudi približali komunikacijo z gluhimi in naglušnimi, hkrati pa tudi zaradi vključevanja ranljivih skupin v vsakdanje življenje. Vodji tečaja in udeleženka so v tem prispevku delile svoja razmišljanja o tečaju. VABILO NA DELAVNICE ZNAKOVNEGA JEZIKA GIBI GOVORIJO • Društvo organizacij za izobraževanje odraslih je zaključilo že tretji projekt Erasmus+. Društvo organizacij za izobraževanje odraslih se poleg svojih rednih aktivnosti udejstvuje tudi v različnih evropskih projektih. Društvo obvešča svoje člane tudi o delovnih praksah v različnih državah ter skrbi za internacionalizacijo društva. Letos se je v okviru svojega tretjega projekta Erasmus+, KA1 projektna skupina DOIO odpravila na mobilnost v špansko mesto Malaga. • Ko nas hrana popelje na pot izobraževanja. Želja od tega, da bi dobro jedli in postregli okusno hrano, lahko preraste v željo, da bi se o načinu priprave hrane izobraževali in izpopolnjevali, tudi v tujini. Česa nas uči hrana, kako z njo ravnamo in na kakšno pot je želja po izpopolnjevanju popeljala znanega slovenskega kuharskega mojstra, ki je sodeloval v programu Erasmus+, zdaj pa je pobudnik iniciative Teden nezavržene hrane, si lahko preberete v tem spletnem dnevniku. Vabljeni, da tudi vi izkoristite priložnosti in delite svoje misli, izkušnje, mnenja, ideje in pobude ter tako širite nova znanja. Simona Kavčič (simona.kavcic@acs.si'). ACS 19 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education EPALE Electronic Platform f for Adult Learning in Europe Ste danes že obiskali EPALE? EPALE je ePIatforma za izobraževanje odraslih v Evropi. Pu -ßeJüte, -(Wfe Sfi p&te. spdetoe. dKeU-ULilee Sodelujte, kowLtmajte. O h,y vj^ažujfese m https://ec.europa.eu/epale/sl KOTIČEK JE VAŠ Strokovna konferenca Povezani gradimo skupnost Kazalnik udeležbe odraslih (25-64 let) v vseživljenjskem učenju je osnova za eno od sedmih ciljnih vrednosti, ki si jih je EU v svojem strateškem okviru Izobraževanje in usposabljanje 2020 zastavila do leta 2020. Povprečna stopnja udeležbe prebivalstva EU, starega 25-64 let, v vseživljenjskem učenju naj bi do tega leta narasla na najmanj 15 %. Čeprav je vključenost v Sloveniji na razmeroma visoki ravni, skrbi dejstvo, da je Slovenija ena od držav, v kateri beležimo upad vključenosti, še zlasti pa so zaskrbljujoči podatki, da je vključenost ranljivih ciljnih skupin še bistveno nižja. Nizka raven izobrazbe, nepopolna izobrazba, kulturne raznolikosti, nezanesljive in nizko plačane zaposlitve ter huda materialna prikrajšanost so pomembni dejavniki tveganja za slabo zdravje, zdrs v revščino, socialno izključenost in druge neenakosti. Že bežen pogled na spletne strani članic Združenja izobraževalnih in svetovalnih središč Slovenije (ZiSS) pokaže, da so izobraževalne aktivnosti, namenjene socialnemu vključevanju ranljivih ciljnih skupin, ena njihovih najpomembnejših dejavnosti. Poudariti je treba tudi, da članice ZiSS že več kot 15 let izvajamo Informiranje in Svetovanje v Izobraževanju Odraslih, kjer smo prav na področju ranljivih ciljnih skupin razvili številne dobre prakse, nove pristope in orodja. 20 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education Zato smo v ZiSS letošnjo strokovno konferenco Povezani gradimo skupnost namenili izmenjavi dobrih praks in informacij o potrebah na področju izobraževanja, ki pripomore k povečevanju socialnega vključevanja ranljivih ciljnih skupin oziroma preprečevanju njihovega zdrsa v socialno izključenost. Na dvodnevni strokovni konferenci, ki je potekala 6. in 7. junija v Rimskih termah in jo je sofinanciralo MIZŠ, smo z izobraževalci odraslih, predstavniki ranljivih ciljnih skupin, ministrstvi ter strokovnimi inštitucijami razpravljali o nadaljnjem razvoju izobraževanja, namenjenega socialnemu vključevanju ranljivih ciljnih skupin brezposelnih, priseljencev, mlajših odraslih, starejših ter odraslih s posebnimi potrebami. V ZiSS smo s strokovno konferenco še zlasti želeli izpostaviti dejanske učinke izobraževanja ranljivih ciljnih skupin. Zato so prvi dan konference svoje izkušnje in predvsem rezultate predstavili udeleženci, ki so s pomočjo naših programov povečali svojo socialno vključenost. Drugi dan strokovne konference smo namenili strokovni razpravi in pripravi izhodišč novih izobraževalnih programov, namenjenih povečevanju socialnega vključevanja navedenih ranljivih ciljnih skupin. Na konferenci je sodelovalo 110 udeležencev iz različnih organizacij, kot so ljudske univerze, osnovne šole, vrtci, centri za socialno delo, nevladne organizacije, ZRSZ, ministrstva idr. Na po mnenju udeležencev zelo uspešni konferenci smo poleg tega, da vlaganje v izobraževanje ranljivih ciljnih skupin prinaša konkretne in dobre rezultate, ugotovili tudi, da pozitivne učinke lahko dosegamo le s povezovanjem različnih deležnikov tako na lokalni kot nacionalni ravni. Le »povezani lahko gradimo skupnost«. Mag. Maja Radinovič Hajdič (majarh@lu-jesenice.net), LU Jesenice, predsednica ZiSS Za spodbujanje dialoške komunikacije - projekt Science literacy for all! Mednarodni projekt ScienceLit - Science literacy for all! je eden od številnih, ki jih poleg nacionalnih izvaja in koordinira Razvojno izobraževalni center (RIC) Novo mesto. Gre za 24-mesečni projekt, ki se je začel septembra 2016 in ga sofinancira EU iz programa Erasmus+, KA2: strateška partnerstva. Nosilec projekta, v katerega so vključeni še partnerji iz različnih držav, in sicer Slovenije, Španije, Grčije in Nemčije, je društvo AGORA iz Španije. Glavni cilj projekta je ponuditi dostop do znanosti tistim, ki ga niso imeli. V okviru projekta razvijamo enovit pristop, s pomočjo katerega se bo dosegel »dialoški učni model«. Prvo delovno srečanje se je odvijalo v prostorih RIC-a v sredo, 10. maja 2017. Podnebne spremembe, ki so povezane z drugimi okolijskimi težavami, so bile tema, o kateri je spregovorila prof. dr. Lučka Kajfež Bogataj. Po predavanju je sledila odprta razprava v majhnih skupinah, 21 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education zasnovana na »dialoški odprtosti« v vzgojno-izobraževalnem procesu, pri čemer so svoje poglede primerjali udeleženci in strokovnjaki. V razpravah med znanstveniki in udeleženci je na eni strani močno poudarjen vidik vzajemnosti, na drugi pa »odprtost« predavatelja in udeležencev ter »enakovrednost« (demokratičnost) vzgojno-izobraževalne komunikacije. Takšna metoda razvija in spodbuja k soustvarjanju znanja ter izoblikuje veščine za strpno in empatično sodelovanje. Dialoška kompetentnost za posameznika ne pomeni samo izoblikovanja veščin, potrebnih za ustvarjanje dialoga, ampak bistveno več - kaže se kot niz komunikacijskih strategij in taktik, ki odgovarjajo na potrebe posameznika ter delovnega in lokalnega okolja. Več informacij o projektu smo objavili na spletni platformi EPALE. Ana Marija Blažič (ana.marija.blazic@ric-nm.si), RIC Novo mesto Ob prvi zaposlitvi te mentorstvo obrne za 100 stopinj V sredo, 24. maja 2017, je Slovenija prepoznala potencial mentorstva na dogodku Ekosistem Izkušenj. V Zavodu za medgeneracijsko sodelovanje, Ypsilon, pobudniku vseslovenske akcije Slovenija - mentorska država, so maj že tradicionalno posvetili pobudi mladih za spodbujanje mentorskega povezovanja. Akcija poteka pod sloganom Vse v naravi kroži, naj zakrožijo tudi izkušnje, dogodki potekajo tudi pod okriljem TVU. Otvoritev vseslovenske akcije Slovenija - mentorska država je združila strokovnjake kadrovske stroke, predstavnike podjetij in organizacij ter mentorje in mentorirance, vključene v Mentorski program - Uči se od najboljših. Gostje okrogle mize so izmenjali izkušnje in prakse mentorskega povezovanja. Predstavili so prednosti takšnega povezovanja pri spodbujanju mladih, novozaposlenih v podjetjih ter spodbujanju razvoja talentov in podjetništva. Iz njihovih izkušenj nedvomno izhaja, da so temelji mentorske kulture v Slovenji že zastavljeni in da se moramo vsi deležniki bistveno bolj zavzeti, da jo vpeljemo na različne ravni in sektorje našega delovanja in družbe. Kaj so o mentorstvu povedali različni mentorji, si preberite v daljšem članku. »Namen vseslovenske akcije Slovenija -mentorska država je spodbujanje vseživljenjskega učenja in pretoka znanj ter informacij. Mentorstvo je najpristnejši izkaz izkustvenega in dvosmernega učenja. Vsi se moramo povezati in začeti udejanjati mentorstvo,« je ob zaključku dodala Maja Ceglar, vodja Mentorskega programa - Uči se od najboljših. Vstopite v #EkosistemIzkušenj! K sodelovanju vabimo vse, ki verjamete v mentorsko povezovanje in želite pristopiti k akciji. Pridružite se lahko kot mentorji, mentoriranci, informatorji, partnerji ali izvajalci delavnic preko www.mentorstvo.si. Maja Ceglar (maj a.ceglar@mentorstvo.si), Ypsilon 22 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education Na zavodu Cene Štupar - CILJ v polnem pogonu Letos je javni zavod Cene Štupar -CILJ že tretje leto zapored območni koordinator TVU in prvo leto koordinator Parade učenja. V sklopu TVU sodelujemo z 82 partnerji in koordiniramo skoraj 400 brezplačnih delavnic. Ker nas do konca projekta loči le še slabih 15 dni, vas toplo vabimo, da izkoristite še zadnjo priložnost in se prijavite na katero od zanimivih predavanj ali delavnic. Vas mika retorika in javno nastopanje? Bi se radi udeležili Poletne muzejske noči? Verjamete v karmo in dharmo? Se želite naučiti slovenskega znakovnega jezika ali pa bi morda raje izvedeli, ali ste pravi za podjetništvo? Če ste vsaj na eno vprašanje odgovorili z DA, se nam pridružite na naših delavnicah. Več o naših aktivnostih si poglejte na tej povezavi. Helena Nevistic (helena.nevistic@cene-stupar.si), Cene Štupar - CILJ Bralni študijski krožek Dežela sončnega leva Liberius iz Cerkelj na Gorenjskem je ustanova, ki že dolga leta razvija bralne študijske krožke. Vodim ga avtorica prispevka, ki bero letošnjega leta predstavljam v daljšem članku, opremljenem tudi s slikami. Za zimsko-pomladno branje smo izbrali indijsko literaturo, ki jo predstavlja nobelovec Rabindranath Tagore s psevdonimom Sončni lev. V domačih krogih se je srečeval z jezikoslovjem, književnostjo in glasbo. Posebno poglavje v njegovem življenju je bila šola. Vse upe je namenil hindujski družbi kot sredstvu za združevanje države. Ob vsem raznovrstnem delu se je začelo njegovo področje poezije, in ob njenem prebiranju ter ob pogovorih smo spoznavali prelestno deželo z različnih zornih kotov ... Več si preberite v daljšem članku. Daniela Močnik (daniela.mocnik@guest.arnes.si) Večgeneracijski center Skupaj V okviru projekta Večgeneracijski center (VGC) Skupaj, ki je namenjen različnim ciljnim skupinam, na LU Kočevje (LUK) izvajamo različne delavnice s področja zdravstva, socialnega varstva, šolstva, likovne ustvarjalne delavnice in še mnogo več ... V okviru našega projekta se predstavljajo različna društva. Namen projekta je opolnomočenje posameznika, družine in skupine ter preprečevanje zdrsa v socialno izključenost in revščino. 23 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education V maju smo se sprehajali z go. Vido Ofak po prelepi Kočevski, pripravljali smo spomladanske solate z go. Majo Žitnik. Obiskali smo pripadnike romske skupnosti v naselju Marof in Trata, kjer smo izvedli ustvaijalnico nakita in rož iz krep papirja. Obiskali so nas taborniki - Rod svobodnega risa - in nam predstavili taborništvo. Gostili smo go. Simono Komat iz Centra za socialno delo Kočevje, ki nam je predstavila socialnovarstvene prejemke. V okviru projekta VGC Skupaj se ob torkih družijo ženske v dnevni sobi, kjer v zaupnem prostoru čas preživljajo z go. Jadranko Glavač. V juniju vas vabimo na tečaj ruščine, tečaj računalništva za otroke, družabne igre za otroke, ustvarjalne delavnice, predavanje o vseživljenjskosti učenja in izobraževanja odraslih z dr. Zoranom Jelencem in o kognitivni znanosti v šoli z dr. Dušanom Rutarjem. Več o ustvaijalnicah v okviru VGC Skupaj pa najdete tukaj. »Sožitje generacij plemeniti naš vsakdan!« Projekt sofinancirata MDDSZ in Evropski sklad v okviru Operativnega programa za izvajanje Evropske kohezijske politike v obdobju 2014-2020. Vodilni partner v projektu je RIC Novo mesto. Projekt sofinancirajo tudi občine Kočevje, Sodražica in Kostel. Ivana Milavec (ivana.milavec@lu-kocevje.si), LUK. Ne zamudite vpisa na mojstrski izpit! Pridobljen mojstrski naziv pomeni odlično priložnost za večjo zaposljivost v izbranem poklicu, za podjetje pa konkurenčno prednost v dejavnosti, saj se z uporabo blagovne znamke »Mojster« poudari odličnost izdelkov ali storitev, poleg tega pa prinaša še številne druge prednosti. Pridobitev naziva mojster prinaša srednjo strokovno izobrazbo in daje možnost nadaljevanja šolanja na višjih strokovnih šolah. Kot mentor lahko posameznik v obratovalnici izobražuje dijake, lahko je odgovorni vodja posameznih del na objektu (poklici, vezani na Zakon o graditvi objektov), uporablja blagovno znamko MOJSTER, ki predstavlja znak kakovosti obrtnih izdelkov in storitev. S pridobitvijo naziva pa posameznik tudi izpolnjuje kvalifikacijski pogoj za opravljanje nekaterih obrtnih dejavnosti. Obrtno-podjetniška zbornica Slovenije (OZS) v okviru 19. razpisa v letu 2017 ponuja možnost prijave na drugi pristopni rok, ki bo 3. oktobra 2017 (rok za oddajo popolnih vlog je do 26. september 2017). Povezavo na razpis najdete tukaj. Za več informacij lahko pokličete na Obrtno-podjetniško zbornico Slovenije na T: 01 58 305 74 (avtorico prispevka). Suzana Kljun (suzana.kljun@ozs.si), OZS 24 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education POSVETI, KONFERENCE Generalna skupščina in letna konferenca EAEA Španija, Girona Evropsko združenje za izobraževanje odraslih (EAEA) bo v sodelovanju s Katalonskim združenjem za izobraževanje, usposabljanje in raziskave (Associacio Catalana per a lEducacio, la Formacio i la Recerca -ACEFIR) organiziralo generalno skupščino, ki bo tudi letos povezana z letno konferenco združenja EAEA. High-Level Political Forum 2017 on Sustainable Development Goals (Visokopoliticni forum o trajnostnem razvoju) ZDA, New York fil EUROPEAN ASSOCIATION FOR THE EDUCATION OF ADULTS & % HIGH-LEVEL POLITICAL FORUM ON SUSTAINABLE DEVELOPMENT Forum je osrednja platforma ZN za spremljanje in pregled Agende 2030 za trajnostni razvoj in ciljev trajnostnega razvoja, sprejetih v letu 2015. Prvi teden se bo osredotočil na temo Izkoreninjenje revščine in spodbujanje blaginje v spreminjajočem se svetu. Podrobneje se bodo posvetili šestim ciljem trajnostnega razvoja: cilju 1 (odprava revščine), cilju 2 (odprava lakote), cilju 3 (zdravje in dobro počutje), cilju 5 (enakost spolov), cilju 9 (industrija, inovacije in infrastruktura) in 14. cilju (življenje v vodi). Cilj 17 (partnerstva za doseganje ciljev) o sredstvih za izvajanje in partnerstva bo treba obravnavati vsako leto. Več o forumu si preberite tukaj. 14th Annual Conference of the HEIRNET (14. letna konferenca omrežja HEIRNET) Irska, Dublin Letošnja konferenca Mednarodnega raziskovalnega omrežja učiteljev zgodovine (History Educators International Research Network - HEIRNET) bo namenjena povezovanju raziskovalcev in drugih zainteresiranih strani, ki delujejo na področju učenja zgodovine. Glavna tema konference bo Učenje zgodovine v času največjih izzivov: srečanje "drugega" v času in prostoru (History education in challenging times: meeting of "the other" across time and space), razprava pa bo namenjena tudi drugim temam, kot so poučevanje zgodovine v dobi digitalizacije, vprašanja identitete in ocenjevanja ipd. Več informacij dobite na konferenčni spletni strani. Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju Slovenija, Ljubljana, ZRC Sazu (Novi trg 2, Ljubljana) Pedagoški inštitut ter Slovensko društvo raziskovalcev na področju edukacije tudi letos organizirata nacionalno konferenco. Ta ima kot svoj osnovni cilj - poleg diseminacije rezultatov raziskav ter izmenjave izkušenj - identifikacijo ključnih problemov, izzivov in ovir v vzgoji in 25 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education izobraževanju ter spodbujanje in razvoj raziskovanja nasploh. Več najdete tukaj. 2nd World Open Educational Resources (OER) Congress (2. Svetovni kongres o prosto dostopnih izobraževalnih virih) Slovenija, Ljubljana Slovenija skupaj z UNESCOM ter v sodelovanju z medvladno organizacijo za promocijo prosto dostopnega izobraževanja Commonwealth of Learning (COL) in Fundacijo William in Flora Hewlett organizira kongres, na katerem bodo zbrani ministri za izobraževanje, odločevalci, pristojni za razvoj človeških virov, raziskovalci, strokovnjaki in ostali pomembni deležniki na tem področju. Udeleženci bodo iskali rešitve pri vpeljavi prosto dostopnih izobraževalnih virov v izobraževalne sisteme po svetu ter se seznanili s primeri dobrih praks na tem področju. Podrobnejše informacije najdete na Unescovi spletni strani. EAEA Younger Staff Training (Usposabljanje EAEA mlajših zaposlenih) Belgija, Bruselj Evropsko združenje za izobraževanje odraslih (-EAEA) bo tudi letos organiziralo usposabljanje mlajših zaposlenih v izobraževanju odraslih (Y ounger Staff Training). Letošnje usposabljanje se bo osredotočilo na tri ločena področja: politiko in zagovorništvo, stik z novimi učečimi se in komunikacija ter tudi neformalne metode poučevanja v izobraževanju odraslih. Letos usposabljanje prvič podpira EPALE Belgija. Infografika prikazuje vse, kar morate vedeti o usposabljanju za evropske strokovnjake za izobraževanje odraslih. Več najdete tukaj. EAEA Younger Staff Training 19-22 September 2017, Brussels, Belgium Preliminary programme KNJIŽNICA ACS Majska številka revije Skillset and match V deseti številki Cedefopove revije Skillset and match so predstavljene ugotovitve Cedefopove javnomnenjske raziskave o poklicnem izobraževanju in usposabljanju (VET) v Evropi. Malteški minister za šolstvo Evarist Bartolo v intervjuju pravi, da je treba izobraževanje obravnavati kot strateško naložbo v človeški kapital. Cedefopova namestnica direktorja Mara Brugia pa piše o koreninah današnje evropske politike poklicnega izobraževanja in usposabljanja v Rimski pogodbi, ki je postavila temelje Evropski uniji in v letu 2017 praznuje 60. obletnico. 26 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education Revija v tiskani obliki je na voljo tudi v naši knjižnici. Simona Kavčič (simona.kavcic@acs.si). ACS Druga letošnja številka revije Journal of Vocational Education & Training Izšla je druga letošnja številka revije Journal of Vocational Education & Training. Tudi ta ponuja številne zanimive raziskovalne članke o poklicnem izobraževanju in usposabljanju. Revijo najdete v naši knjižnici. Simona Kavčič (simona.kavcic@acs.si). ACS Novo v knjižnici A journey to the unknown: The Rights of Unaccompanied Migrant Children: Between Theory and Practice Založba Annales, ZRC Sazu Knjiga je posvečena otrokom in mladim, ki so iz različnih razlogov, prostovoljnih in ne, s podporo družine ali brez nje, zapustili svoje domove in države v iskanju boljšega in varnej šega življ enj a - življ enj a brez strahu ali preganj anj a, »normalnega« življ enj a. Jedro težave je dejstvo, da ti otroci potujejo sami, brez staršev in pogosto tudi brez drugih oseb, ki bi zanje lahko skrbeli. Vsi otroci so ranljivi. Otroci migranti pa so ranljivi še bolj. Knjiga je rezultat projekta V čigavo najboljšo korist? Gre za analizo pravic mladoletnih migrantov brez spremstva skozi prizmo migracijskih in azilnih postopkov, predstavi pa tudi izkušnje mladoletnih migrantov brez spremstva s postopki pridobivanja mednarodne zaščite v Sloveniji, Avstriji, Franciji in Veliki Britaniji. Simona Kavčič (simona.kavcic@acs.si), ACS Za obisk knjižnice se uporabniki predhodno dogovorite po telefonu, e-pošti ali Facebooku. Skupaj bomo našli termin, ki vam ustreza. Založnik: Andragoški center Slovenije, Šmartinska 134a, 1000 Ljubljana | Urednica: Simona Kavčič (T: 01 5842 575, E: simona.kavcic@acs.si) | Odgovorna urednica: mag. Zvonka Pangerc Pahernik (T: 01 5842 567. E: zvonka.pangerc@acs.si) | Drugi člani uredniškega odbora: mag. Andrej Sotošek, direktor ACS, dr. Tanja Možina, mag. Tanja Vilič Klenovšek in mag. Margerita Zagmajster | Jezikovni pregled: Simona Kavčič | Računalniška postavitev: Simona Kavčič | Korektorici: Erika Brenk, mag. Zvonka Pangerc Pahernik | Oblikovanje: Larisa Hercog ISSN 1855-5942 | Številke je mogoče prebrati na: http://www.acs.si/e-novicke. Izdajo glasila e-Novičke denarno omogoča Ministrstvo za delo, družino. socialne zadeve in enake možnosti. 27 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education Vocational Education Training