Odnosi med samoupravnimi organi socialnega zavarovanja r Nepretrgoma se veča dejavnost samoupravnih organov v ¦ocialnem zavarovanju. V primerjavi s preteklim obdobgem je njihova dejavnost mnogo večja in zrelejša, tako glede obsega vpraSanj, ki jlh obravnavajo, kakor tudi po kakovosti dela. Delo »amoupravnih organov socialnega zavarovanja je čedalje boljše, njiliove izkušnje so bogatejše, naloge, M j.ih predraje postavlja druibena skupnost, pa rešujejo z vedno večjiml uspehl. Te ugotovitve zlasti veljajo za tzvršne odbore Zavoda za soei-alno zavarovanje. Ti organi mno go bolje poznajo materijo soci-alnega zavarovanja to dajejo po-budo za dejavnost drugih orga-nov — skupšiHn, odborov tn ko-misij. Prav tako pa je res tudl to, da se dviga raven skuipščin, da skupščine postajajo taki or-ganl, ki čedalje bolj določajo na-loge, ki izhajajo iz cbravnavanja perečih problemov, ki določajo smernice za delo izvršnih odbo-rov, ki kontrolirajo njihovo delo in zahtevajo informacije o delu tn ravnanju izvršnih odborov v iasu med zasedanji skupščin. Medsebojjni odnos teh dveh te-les se razvija večinoma pravilno. Skupščine preraSčajo v take »r-gane, kl se čedalge bolj posvcča-|Jo raznim problemoni in daloča-Jo naioge izvršnin odborcrm. Na-sproii njim se vedejo kot na-iproti la&tnim organom, kd med zaseda-njsi skupščin mookojenci Svobodni poklicl ' ' Skapaj . . . 2.670 3.933 Delavca 795 6.026 Uslužbenci 1.583 1.152 Upofeojenci 23S 166 Svobodni poklici 54 Skupag . . . 11,277 Sknpaj . . . 2.670 ODBORI IN KOMISIJE Zveznj zavod 4 1 Republiški zavodi 17 10 Pokrajinski zavod APV 5 — Oblastnd zavod AKMO — 3 Okrajni zavodi 164 124 Podruž. ckraj. zavodov 60___________16(!_____________ Skupaj ... 250 304 delalj pod vodstvom izvrSnega odbora in da so mu bill odgo-vorni ter da je v vsakem odboru ali komLsiji sedel član izvršnega odbora, ki je vodil delo. Ker je imel pozitivne izkušnje in opazil lanske pomanjkljivost!, je O-krajni zavod v novem statutu dal odborom in komisijain več sa-mostojnosti. Za svoje delo bodo odsiej odgovo-rni skuipšoini. To pomeni, da bodo s svojimi po-sebnimi predlogi nastopali v skupščini. Ne bo se več pripetilo to, kar je bilo lani večkrat, da bi skupščina zvedela samo sta-ližče izvršnega odbora in ne bl biia obveščena o mnenju svojega odbora aJi kotnisije. Novi, jas-neje določenl položaj od.borov in komisij kot oiganov sfcupščin bo nedvomno pozitivno deloval na njihovo nadaljnjc delo. flli so vsi odbori in komisije nuji.i Drugo vprašanje se nanaSa na vsebino dela Ln na to, aJi je eploh potreb.no tako veliko šte-vilo stalnih odborov in komi&ij. Oglejmo si n. pr. komisijo, fcl je sklepala o prošnjah i-nvalidov dela za prekvallfikaerjo. Videti je, da bi bilo bolj logično, če bi bila to komis.ija izvršnega od-bora (sestavljena iz članov skupščine, strokovnjakov in čla-no-v izvršnega odbora), saj gre tu predvsem za reševanje kon-kretnih vprašanj. Ali pa vze-mimo delo odbora za organi^a-cido In predpise. Ta odbor je s pravnega staliiča obravnaval vss sklepe, ki jih je izvršni od-bor predlagal zasedanju skup-ščioe. Postavlja se vprašanje, »U ta odbor mora in more s prav- nega stališča ra2umeti te akle-pe in oceniti njihovo zakonitost. Mor3mo upoštevati, da so di» rektarji zavodov za socialno za-varovanje — kot zastopniki dr-žave — odgovorai za zakoniiost sklepov samoupravnih organov in da morejo In celo morajo ustaviti uresničevanje vsakega nezakonitega sklepa. Po dTugi strani, — če ta odbar mo.ra ob-stojati kiot stalen organ in ob-ravnavati sklepe izvršnega od-bora pred njLhovlm čitanjem na skupščini, — ali ne bi bMo bolj logičoo, če bi jih obravnavad glede njihove vsebine, njihove upravičenosti i.n smcrtmosti pred-laganih rešitev? Vse to seveda ne zajema vse prakse dela odborov in komisij ter probleme, ki se porajajo v zvezi s tem. Treba j« proučevati pridobljene izkušnje in prakso la na tej pwtlagi iskati najbolj-še rešitve. Praksa pa je različ-na, ne samo med okrajnicni za-vodi v vsakd republiki, ma.rveč tudi med okrajinimi zavodi raz-nih Ijudskih republik in celo med posamezniml republiškimi zavodi. Tako je n. pr. srbski re-publiški zavod — v nasprotju z lanskim letom, ko je dmel stalno odtoore \a komisije — v novem statutu določil možnost, da skup-šči.na in izvršni odbor lahko po potrebi formirata začasne odbo-re in komiaije za proučevanje določenih vprašajij. Ta razno-ternost opozarja, da bi bilo tre-ba v okviru zvemega zavoda po-splošiti te razliike v praksi in na tej podlagi predlagati najbolj smotrne reiitve. Dašan Sijan