29Dru`boslovne razprave, XIX (2003), 43: 29-46 Du{ka Kne‘evi} Ho~evar UDK 070:314.3(497.4) Idejno ozadje esencialisti~nih predstav o rodnosti v treh primerih presoj nacionalne populacije POVZETEK: Tako kot pri snovanju kakr{nekoli politi~ne skupnosti je bilo tudi pri gradnji samostojne slovenske dr‘ave v devetdesetih letih prej{njega stoletja aktualno vpra{anje njenega ~lanstva – dr‘avljanov. Avtorica preudarja tedaj javno izra‘ena mnenja o ne/ upravi~enosti pripadani{tva razli~no razvr{~enih posameznikov novi kolektiviteti v okviru obravnave'rodnostnega vedenja'; to tematsko polje je eno izmed bolj manifestnih za razkrivanje diskurza, ki implicitno in eksplicitno artikulira pogoje za tako ~lanstvo. V skladu s hipotezo, da je prav v obdobju 'tranzicije' medijski govor (zlasti v dnevnem ~asopisju) o nizki rodnosti prebivalstva Slovenije uveljavljal alarmisti~no retoriko in skrb zgolj za 'izumiranje' 'avtohtonih Slovencev', avtorica razkriva zgodovinska idejna ozadja take predstave o nacionalni populaciji. Kateri posamezniki in skupine naj prispevajo s svojo 'razmno‘evalno dejavnostjo' k 'naravni' obnovi razlo~no zamejenega nacionalnega telesa, torej kak{ni naj bosta sestava in zaseg prebivalstvene celote so dileme, s katerimi so se ukvarjali 'e snovalci ideje o nacionalni populaciji kot 'naravni tvorbi' iz poznega osemnajstega stoletja. Nekaj let pred osamosvojitvijo Slovenije in desetletje po njej so prav taka arhai~na zami{ljanja nacije, po katerih je 'avtohtono' prebivalstvo 'naravno' spojeno s prostorom, ki ga naseljuje, in ima do njega tudi 'primordialne pravice in dol‘nosti', nepri~akovano mo~no podlo‘ila retori~ne vsebine nacionalnega tiska o rodnosti na Slovenskem, ki jih strokovni govori v tem mediju niso izzvali. KLJU^NE BESEDE:nacionalna populacija, rodnostno vedenje, sestava prebivalstva, populacijski strokovnjaki, neodvisna Slovenija. 1. Uvod Mogo~e je domnevati, da je 'rodnostno vedenje Slovencev' prvi~ postalo dru‘beno zaznan problem prav v obdobju 'narodnega prebujanja' v drugi polovici 19. stoletja. [tevil~na majhnost slovenskega naroda je bila v presojah o 'narodni samobitnosti' najve~krat videna kot njen odlo~ilen diakritik, hkrati pa sinonim za vsakovrstne potencialne ogro‘enosti naroda (prim. Cvirn 1995: 73; Domej 1995: 87, 92). Tako je ̀ e Davorin Trstenjak v roma- nti~ni maniri 'domoljubnega-historiografa' leta 1863 zapisal, da je Naroda slovenskega […] majhno {tevilo; nepogode stoletij so ga silno uzdrmale. Vendar {e je ostal ~vrst in zdrav med vsemi nezgodami, ko so drugi ve~i narodi zginili iz prizori{~a sveta (Trstenjak 1863: 234). 30 Dru`boslovne razprave, XIX (2003), 43: 29-46 Du{ka Kne‘evi} Ho~evar Predstava o nevarni {tevil~ni majhnosti slovenskega naroda je bila nadalje implicitno prisotna v {tevilnih poskusih uveljavljanja slovenske dr‘avnosti tako v okviru politi~no razli~no koncipiranih jugoslovanskih skupnosti (dr‘ave Slovencev, Hrvatov in Srbov, ustanovljene oktobra 1918; pribli‘no mesec dni pozneje Kraljevine Srbov, Hrvatov in Slovencev; Kraljevine Jugoslavije, ustanovljene leta 1929; Demokrati~ne federativne Jugoslavije leta 1945; Federativne ljudske republike Jugoslavije leta 1946 in leta 1963 ustanovljene Socialisti~ne federativne republike Jugoslavije) kot nazadnje v samostojni Sloveniji. Zdaj, po letu 1991, je bila v ospredju taka razprava o polo‘aju rodnosti na Slovenskem, ki je ve~inoma kazala konture katastrofi~nosti, ~e{ da 'slovenskemu narodu grozi izumrtje'. ^e so populacijski strokovnjaki po drugi svetovni vojni {e ocenjevali demografska gibanja na Slovenskem ve~inoma v skladu z uveljavljeno paradigmo teorije modernizacije, je v ~asu priprav na osamosvojitev Slovenije in tudi po njej prevladal tak slog komentarjev rodnostnega vedenja, ki je zlasti izpostavil nezdvomljeno predstavo o zgodovinsko trajni nevarni {tevil~ni 'majhnosti' slovenskega naroda. Take razlage, ki so preplavile prostor javnega tiska, zlasti dnevnega ~asopisja, so izkazovale svojevrsten paradoks: na eni strani so se njihovi avtorji sklicevali na nujno odpiranje nove slovenske dr‘ave k 'Evropi brez meja', na drugi strani pa so si prizadevali za neprodu{no zaprtost, ki se je kazala zlasti skozi dnevno proizvajan nacionalisti~ni mit o biolo{ki ogro‘enosti slovenskega naroda. Skozi javni tisk kopi~ena zaskrbljenost nad nezadostno naravno 'obnovo slovenske populacije', ki je z zagovarjanjem spodbujanja rodnosti zgolj Slovencev izklju~evala Neslovence, je vse bolj drsela v vsaj dvesto let staro predstavo o nacionalni populaciji, katere prvi imperativ je bil, da je 'proizvedena doma' (Kreager 1997: 156). Take razlage so bile povod za nadaljnjo domnevo, da se je tudi v Sloveniji v desetletju po osamosvojitvi uveljavljal 'nov nacionalizem', kakr{nega je zgodovinar Hroch prepoznal v t.i. post-komunisti~nih dr‘avah srednje in vzhodne Evrope v obdobju osemdesetih in devetdesetih let prej{njega stoletja. [lo naj bi za tako stanje 'kolektivne mentalitete', ki daje prednost izklju~no interesom in vrednotam lastnega naroda pred vsemi drugimi, kar naj bi bilo analogno klasi~nim nacionalnim gibanjem (Hroch 1996: 36).1 Vzporejanje treh, po lokaciji umestitve govora o rodnosti navidez povsem oddaljenih primerov, v pri~ujo~em prispevku torej ni naklju~no. Obravnava rodnosti na Slovenskem v obdobju 'tranzicije' spominja na tako predstavo o nacionalni populaciji, kakr{no so oblikovali zgodnji pisci o nacionalizmu kot politi~ni filozofiji 18. stoletja na evropskih tleh. Njihova temeljna organizacijska ideja je bila, da je nacionalna populacija navzven zaprta, navznoter pa trajna in naravna entiteta, obdana s populacijskimi enotami enakega reda. Tudi opredelitev ~lanstva tako zami{ljene populacije so opremili s predstavo o biolo{ki povezanosti navznoter in radikalni druga~nosti in lo~enosti navzven. Vzporedno se je taka zaznava ~love{ke skupinskosti, ki je bila hkrati podlo‘ena z idejo o njeni univerzalni pojavnosti, uveljavila tudi v kolonialisti~nih praksah pre{tevanja neevropskih populacij, o ~emer bo govor v nadaljevanju. Za~etne opredelitve nacionalnih populacij, zlasti iz obdobja druge polovice 18. stoletja, obele‘uje {e ena zna~ilnost - skrb za uravnote‘eno sestavo prebivalstva v {tevil~nem in 'kvalitetnem' smislu. Zagovorniki klasi~nih maltuzijanskih predstav o 31Dru`boslovne razprave, XIX (2003), 43: 29-46 Idejno ozadje esencialisti~nih predstav o rodnosti v treh primerih presoj nacionalne populacije omejenih virih za pre‘ivetje znotraj 'naravno' zamejenih nacionalnih entitet so sprva poudarjali bojazen pred splo{no preobljudenostjo; s~asoma pa so v ospredje prodirale kompleksnej{e predstave o 'dru‘beno relevantni' sestavi populacijske mase, ki so prednostno obravnavale le dolo~ene segmente sicer 'homogene' nacionalne celote. Predmet razprave o preobljudenosti ni bilo ve~ popolno telo nacionalnega prebivalstva, ampak le posami~ni udi - dru‘bene skupine, ki so idealno podobo kvarile. Strah pred populacijsko zasi~enostjo je bil zdaj selektiven, ideacijski imperativ pa se je glasil nekako takole: nujno je spodbujati rodnost tistih ~lanov nacionalne enote, ki zasedajo visoke in srednje polo‘aje na dru‘beni lestvici, hkrati pa omejevati rodnost tistih na ni‘jih polo‘ajih. Take zaznave prebivalstvene problematike so v pri~ujo~em prispevku prikazane s tremi ilustracijami: s kratkim orisom koncepta nacionalne populacije, kot je bil oblikovan v 18. stoletju v Evropi; s pregledom presoj o strukturi prebivalstva ZDA s strani sousta- noviteljev Ameri{kega populacijskega dru{tva v prvih desetletjih prej{njega stoletja; in nazadnje s primerom medijske (dnevni tisk) govorice o rodnosti na Slovenskem, zlasti v desetletju po razglasitvi samostojne dr‘avnosti. S takim izborom eksemplarnih problematik sem sku{ala orisati drsenje 'tranzicijske' retorike diskurza o rodnosti na Slovenskem v klasi~ne predstave o nacionalnih populacijah, ki so v sodobnem sloven- skem kontekstu gotovo svojevrsten anahronizem. 2. Kratek pregled zametkov presoj nacionalne populacije od druge polovice 18. stoletja v Evropi Po Kreagerju (1997: 155) naj bi prav zgodnji in vplivni pisci o nacionalizmu, kot so bili Herder, Fichte in razlagalci francoske in ameri{ke revolucije, vezali pojmovanje politi~ne suverenosti na nacionalne populacije kot celote in ne ve~ samo na aristokratske elite. V nasprotju z uveljavljeno nocijo populacije v ancient régimu, ki je podkomu- nicirala raznovrstno etni~no prebivalstveno sestavo starih imperijev in drugih srednje- ve{kih dr‘avnih tvorb in kot pomembno poudarjala zgolj lojalnost in produktivnost svojih ~lanov, so pisci poznega 18. in zgodnjega 19. stoletja dr‘avno populacijo definirali kot narod, ki ima skupno jezikovno, kulturno in zgodovinsko izkustvo, skupaj z zdru‘enimi materialnimi pogoji, kot sta prebivali{~e na skupnem ozemlju in skupen izvor (Kreager 1997: 155). Taka populacija je bila torej zami{ljena kot naravna skupnost ali 'avtohtona nacionalna kultura', katere skupnostno identiteto je s~asoma artikuliral in nato vzdr‘eval za to ustvarjen nacionalni birokratski aparat. In kot ugotavljajo {tevilni teoretiki nacionalizma (Anderson 1983, Gellner 1983, Hobsbawm 1983 idr.), so dr‘ave, ki so se oblikovale v 19. stoletju, ustvarile poseben merski sistem, ki je omogo~al nadzor nad ~lani tako zami{ljenih populacij. Kajti, kot pojasnjuje Kreager (1997: 156): ^e dr‘ava temelji na vseh ljudeh znotraj nje, potem je nujno poznati njihovo {tevilo, polo‘aj in porazdelitev, da je mogo~e oblikovati njihovim potrebam primerne ukrepe, in da so ljudje sami obve{~eni o svojih pravicah in dol‘nostih (poudarek dodan). Zato tudi ni naklju~je, da je novo pojmovanje nacionalnih skupnosti, v nasprotju z idejo populacije ancient regima, ki je dopu{~ala rekrutacijo raznorodnega ~lanstva glede 32 Dru`boslovne razprave, XIX (2003), 43: 29-46 Du{ka Kne‘evi} Ho~evar na vsakokrat spreminjajo~a se dinasti~na razmejevanja, uveljavilo imperativ, da mora biti ~lanstvo takih skupnosti 'doma proizvedeno' (prim. Kreager 1997: 156). Konce- ptualna novost take doktrine se je potemtakem kazala prav skozi njene 'zamejenosti': dr‘avna meja je nacionalno populacijo odrezala od drugih populacij izza meja, hkrati pa je vpeljala neke vrste epistemolo{ko zapiralo kot predpogoj demo-grafskih idealov po popolni evidenci njenih ~lanov. Ozemlje in narava podro~ja prednikov pa sta dokon~no omejila prebivalstveno rast in posledi~no spro‘ila bojazen pred preobljude-nostjo znotraj tako zami{ljenih nacionalnih entitet (prim. ibid.: 156-157). Med najbolj vplivne avtorje take zaznave nacionalne populacije sodi nedvomno Robert T. Malthus. Bil je prvi, ki je eksplicitno izrazil skrb pred preobljudenostjo nacionalne entitete. V svojem delu An Essay on the Principle of Population (1798) je zatrdil, da v pogojih nenadzorovane populacijske rasti prebivalstvo nara{~a v geome- tri~nem zaporedju – podvoji se vsakih petindvajset let – medtem ko se nujni pre‘ivetveni viri pove~ujejo le v aritmeti~nem zaporedju. Ponovno vzpostavitev ravnote‘ja med stopnjami rasti prebivalstva in produkcijo virov je videl v razli~nih oblikah nadzora rasti prebivalstva.2 Tako oblikovana predstava o nacionalni populaciji pa ni ostala v domeni evropskih populacijskih strokovnjakov. Na {tevilnih mednarodnih kongresih statistikov v 19. stoletju3 je bilo namre~ ugotovljeno, da preu~evanje demografske razli~nosti zahteva tudi temu primerno preu~evanje kulturne razli~nosti. To je bilo eksplicitno potrjeno na haag{kem mednarodnem kongresu leta 1869, na katerem so udele‘enci raz{irili zahtevo iz predhodnega kongresa v Firencah (1867) - o nujnem preu~evanju 'etnografske statistike' ali 'statistike skupnosti' doma - na kolonialna podro~ja (Kreager 1997: 158, 165). V tem obdobju so se med preu~evalci populacij, zlasti med britanskimi kolonialnimi uradniki, razbohotili razli~ni projekti o bele‘enju razlik in podobnosti med t.i. 'zahodnimi' in 'eksoti~nimi dru‘bami'. [e ve~, zanimanje za 'neevropski kolonialni svet' je bilo dodatno podkrepljeno z razsvetljenskim odkritjem, naj re~em s [umijevo (2000: 55), o 'polimorfnosti ~love{ke rase' in 'neevropskih na~inov ̀ ivljenja, ki so se nasprotno kazali kot presenetljivo medsebojno podobni in enostavni'.4 Potemtakem tudi ni naklju~je, da se je zanimanje za preu~evanje in evidentiranje raznovrstnih razlag ~love{kih razmno‘evalnih praks zasidralo prav v socialni in kulturni antropologiji (prim. Loizos in Heady 1999: 1; prim. tudi Kertzer in Fricke 1997: 3), disciplini, ki je bila utemeljena kot znanost o neevropskih na~inih `ivljenja. Tako je na primer `e pionir britanske antropologije, James G. Frazer, v svojem zajetnem delu The Golden Bough (1890) utemeljeval tezo o progresivnem razvoju ~love{ke ideacije in kognicije od magije, religije do znanstvenega umevanja prav na podlagi presoje mnogoterih ~love{kih obredov, vezanih za rodnost, in {tevilnih drugih simbolnih praks (Frazer [1890] 1993) ter med drugim oblikoval domnevo, da tudi osrednji kr{~anski simboli in prepri~anja ustrezajo prvotnim verovanjem drugod po svetu (prim. Loizos in Heady 1999:2). Frazerjev u~enec Bronislaw Malinowski pa je spisal prvo temeljito etnografijo o ~love{ki prokreaciji (ibid.: 2), The Sexual Life of Savages in North Western Melanesia (1932), s katero je mo~no zamajal nocijo o univerzalnosti evropo-centri~nih predstav o ~love{ki spolnosti in spo~etju. S podrobno presojo 33Dru`boslovne razprave, XIX (2003), 43: 29-46 Idejno ozadje esencialisti~nih predstav o rodnosti v treh primerih presoj nacionalne populacije trobriandskih spolnih praks in verovanj, ki so bile po njegovem podlo‘ene s prepri~anjem, da 'enska ne zanosi s pomo~jo soudele‘be mo{kega v spolnem odnosu, ampak zaradi intervencije duhov matrilinearnih klanov, je Malinowski postavil temelje socialnoantropolo{ki, primerjalni ali heterolo{ki obravnavi ~love{ke reprodukcije. Vztrajal je, da je za razumevanje ~love{ke prokreacije poleg predstav o reproduktivni fiziologiji nujno vzporedno preu~evati tudi predstave o pripadajo~ih dru‘benih razmerjih (ibid.: 2-3). [e preden je Malinowski sklenil to svoje terensko delo, je Radcliffe-Brown utemeljil svojo monografijo The Andaman Islanders (1922) prav na podlagi eksplicitne, v kolonialisti~nih evropskih dr‘avah `e uveljavljene presoje demografske problematike. Posebno pozornost je namenil upadanju {tevila prebivalcev na burmanskih otokih, pri ~emer se je zlasti ukvarjal z upadanjem rodnosti, in iskal razloge za zvi{evanje stopenj smrtnosti med doma~ini. V svojih poskusih pojasnjevanja temeljnih populacijskih procesov se je lotil tudi vpra{anja o zanesljivosti prebivalstvenih popisov kot temeljnega demografskega vira podatkov; v tem oziru je kriti~no obdelal indijski popis prebivalstva iz leta 1901. Prav Radcliffe-Brown je zaslu‘en, da so njegovi u~enci in sledniki demo- grafske podatke obravnavali kot temeljne za 'dobro' antropolo{ko terensko delo, in hkrati uvajali ta~as aktualne demografske metode v obdelavo svojega antropolo{kega materiala; za uporabne pri analizi prebivalstvene problematike so se jim zlasti kazale tablice umrljivosti (Kertzer in Fricke 1997: 3-4). Taka zgodnja vklju~evanja nekaterih demografskih tem v antropolo{ka preu~evanja seveda niso ostala neopa‘ena s strani populacijskih ekspertov. Nasprotno, celo prebiva- lstveni popisovalci ali statistiki niso strogo razmejevali demografskih od etnografskih prizadevanj, kar je bila zlasti zna~ilnost v Evropi uveljavljene prakse klasificiranja in pre{tevanja prebivalstva v 19. stoletju. Postopno pa se je uveljavila tudi kot mehanizem zami{ljanja in pre{tevanja kolonialnih populacij. Toda, kot danes ugotavljajo nekateri antropologi (prim. Appadurai 1996), {tetje in klasificiranje prebivalstva v nekdanjih kolonijah ni proizvedlo rezultatov, ki bi bili primerljivi tistim, dobljenim v metropolah; ni {lo zgolj za sistemati~ne popise oseb, ki so sestavljale nacionalne populacije, oziroma za logi~no raz{iritev metropolitanske statisti~ne prakse na njihove kolonialne priveske. Poskus in nuja numeri~nega popisa vsakovrstne populacijske razli~nosti koloniziranih populacij sta imeli za posledico celo oblikovanje novih kategorij in skupinskih identitet. V tem oziru Appadurai (1996: 117-118) meni, da je bila britanska popisna dejavnost 19. stoletja utemeljena bolj na ozemeljski in poklicni kot pa na etni~ni ali rasni podlagi. Tako kot na primer francoski je bil tudi britanski imperialni projekt popisovanja vsebinsko osredoto~en predvsem na raziskovanje dru‘benega obrobja. Toda ~e je bilo doma v ospredju ukvarjanje z raznolikim sociolo{kim profilom oseb v okviru nacionalne entitete, so metropolitanski birokrati v kolonijah kot entitete obravnavali kar celotne populacijske skupine, zlasti tiste, ki so se jim kazale kot mo~no razli~ne in problemati~ne: … ne izgleda, da bi dejavnosti pre{tevanja v prestolnici in kolonijah privzele enako kulturno obliko v Angliji in Indiji; `e zato ne, ker Angle‘i sebe ne vidijo kot obse‘no zgradbo eksoti~nih skupnosti brez primerne oblike vladanja (Appadurai 1996: 118). 34 Dru`boslovne razprave, XIX (2003), 43: 29-46 Du{ka Kne‘evi} Ho~evar Te vrste dvojnost Appadurai pojasnjuje s primerom oblikovanja t.i. kolonialnega numeri~nega pogleda, ki naj bi vlogo bolj funkcionalne rabe {tevilk doma nadgradil s pedago{ko in disciplinsko vlogo {tevilk v kolonialni Indiji. [tevilke naj bi bile namre~ odlo~ilna sestavina diskurza kolonialne dr‘ave, saj so dopu{~ale primerjavo med razli~nimi kraji in ljudmi na kolonialnih tleh. S {tevilkami naj bi namre~ zagotovili prevod kolonialnega izkustva v izraze, ki so bili bolj razumljivi metropoli: Ogromna raznolikost kast, sekt, plemen in drugih prakti~nih razvr{~anj indijske pokrajine je bila tako prevedena v obse‘no kategorijsko pokrajino, ki je razre{ila idiosinkrati~nosti agrarnega terena (Appadurai 1996: 127; poudarek dodan). ^e sta bila torej prevladujo~a kolonialna projekta indijskih popisov pred letom 1870 evidentiranje poselitve in obdav~itev – t.j. standardizacija raznolikosti na fizi~nih tleh - je bil osrednji cilj projekta numeri~nih kategorizacij po letu 1870 prav pre{tevanje ~love{kih populacij, kategorialno razlo~enih skupin, ki so bile zaradi samih zahtev po primerljivosti izzvzete iz svojih regionalnih in ozemeljskih kontekstov (prim. Appadurai 1996: 127; in Kreager 1997: 165). Kolonialno pre{tevanje torej ni ustvarilo le zami{ljenih skupnosti, tipov in razredov, ampak '{tevne skupnosti' (ibid.: 133) oziroma 'homogena telesa' znotraj takih kategorij. In ~eprav Appadurai prav tam pravilno ugotavlja, da so statistike za taka telesa in dru‘bene tipe to, kar so zemljevidi za ozemlja, ker izravnavajo in ograjujejo, je bil tak kolonialni popis nazadnje odgovor na potrebo po takratnem oblikovanju dru‘bene morfologije, ki je politi~no obvladljiva, - in hkrati njen modus operandi (prim. Kreager 1997: 166). Toda ~etudi je uveljavljanje novega koncepta nacionalne populacije zna~ilno za obdobje 'pomladi narodov', sama ideja o zaprti dr‘avni populaciji ni vezana {ele na oblikovanje suverenih nacionalnih entitet. Kot navaja Kreager (op. 6; v: Kreager 1997: 169), je bila koristnost take ideje nakazana ̀ e v populacijskih aritmetikah od 17. stoletja dalje, ko so bili predvsem za potrebe zavarovalnic v ospredju izra~uni tablic umrljivosti danega prebivalstva. Res pa je, da sta zaloga takih empiri~nih podatkov in intervencija nacionalne dr‘ave postopoma povzro~ili raz{iritev prakse pre{tevanja prebivalstva po starosti na pre{tevanje prebivalstva nacionalne dr‘ave kot celote, kar se je nazadnje odra‘alo tudi v novih praksah ra~unanja prvih nacionalnih tablic umrljivosti. Tako izdelan demografski zbir podatkov pa je hkrati izkazoval svojevrstno dvojnost. Kot je bilo z britansko kolonialno prakso pre{tevanja v Indiji, lahko tak nabor podatkov na eni strani prispeva k oblikovanju novih (glede na poprej{nje) kolektivnih identifikacij na podlagi novega razvr{~anja in kategoriziranja ~lanov dolo~ene nacionalne entitete, na drugi strani pa dopu{~a med konstitutivnimi kolektivnimi ~lanstvi, naj re~em podpopulacijami, prednostno ocenjevanje. V tem oziru so zelo zgovorna opredeljevanja in ocene dru‘beno 'prednostnih skupin' s strani ve~ine populacijskih strokovnjakov 19. in 20. stoletja, zlasti britanskih evgenikov.5 Vendar si ka‘e ob pregledani evropski praksi ogledati {e vzgibe, ki so v ZDA pripeljali do oblikovanja Ameri{kega popula-cijskega dru{tva (Population Association of America) v prvih desetletjih 20. stoletja. Obdobje konstituiranja ene izmed danes {e vedno najbolj vplivnih demografskih institucij na svetu odlikuje prav 'znanstveno' utemeljevanje in opravi~evanje ne/prednostne obravnave dolo~enih segmentov prebivalstvene celote. 35Dru`boslovne razprave, XIX (2003), 43: 29-46 Idejno ozadje esencialisti~nih predstav o rodnosti v treh primerih presoj nacionalne populacije 3. Razumevanje sestave nacionalne populacije - primer Ameri{kega populacijskega dru{tva Tako eden izmed bolj pikolovskih ocenjevalcev historiata institucionalizacije demografije na ameri{kih tleh, Dennis Hodgson,6 ugotavlja (1991: 1), da je bilo v poznem 19. stoletju v ZDA ukvarjanje s prebivalstveno tematiko v domeni razli~nih populacijskih strokovnjakov: od biologov, geografov, zgodovinarjev, sociologov, ekono-mistov, statistikov, pravnikov, politi~nih aktivistov itd. V sredi{~u njihovega zanimanja naj bi bili ta~as mo~no aktualni prebivalstveni problemi, ki so se raztezali od ukvarjanja s preobljudenostjo in/ali izumiranjem, nenadzorovano rodnostjo, neomejenimi priselitvami do 'rasne degradacije', celo 'rasnega samomora'. Zna~ilno za to obdobje je bilo, da so nakazane zametke demografske znanosti preplavljala in pre‘emala bolj ali manj protislovna aktivisti~na gibanja in izklju~ujo~e se presoje posami~nih zdru‘b populacijskih strokovnjakov. Njihova dr‘avotvorna anga‘iranost pa se je nazadnje odslikovala v programskih izhodi{~ih prve (1931) strokovne organizacije v zgodovini ameri{ke demografije, ameri{kega dru{tva populacijskih strokovnjakov - Population Association of America. Po Hodgsonovi oceni (1991: 4) je bila bojazen {tevilnih populacijskih strokovnjakov pred morebitnimi katastrofalnimi prebivalstvenimi problemi ob koncu 19. stoletja v ZDA v glavnem posledica spoznanja, da so ZDA `e dosegle primerno normo v {tevilu prebivalstva, ki bi jo nadaljnji nenadzorovani imigrantski valovi utegnili ogroziti. Ocenjevalci prebivalstvene dinamike niso aktualizirali le Malthusovih re{itev problema preobljudenosti,7 ampak so jih dogradili z biolo{ko razlago: v ospredje presoj so postavili problem genetske sestave dolo~ene populacije. Zdaj torej ni bila skrb zbujajo~a zgolj ocena o preobljudenosti ozemlja ZDA, temve~ bojazen, da bodo {e vedno prihajajo~i 'manj sposobni' imigranti nadomestili 'bolj sposobne' doma~ine, med katere so uvr{~ali zgolj potomce bele anglosaksonske populacije (prim. Hodgson 1991: 5). Hkrati pa so opozarjali tudi na nizko rodnost srednjega in vi{jega razreda 'doma~inov', torej na kvaliteto prebivalstvene kompozicije znotraj doma~inske populacije (prim. Hodgson 1991: 5). Take presoje so ta~as dodatno krepili tudi vse bolj vneti zastopniki znanstvenega rasizma, ki je bil utemeljen v motu socialnega darvinizma – 'boju za obstanek', ali v Spencerjevi razli~ici o 'pre‘ivetju najsposobnej{ih'. Poglavitna skrb je torej bila, kako upo~asniti visoko rodnost ni‘jih razredov – {e posebno nedavnih pri{lekov, katerih 'biolo{ka zaloga' je bila vpra{ljive vrednosti – in dvigniti nizko rodnost 'doma~inskih' srednjih in vi{jih razredov. S tako zaznano prebivalstveno problematiko so se ob koncu 19. in na za~etku 20. stoletja ukvarjale razli~ne skupine populacijskih strokovnjakov in aktivistov, ki jih je Hodgson (1991: 6) razvrstil v {tiri prepoznavne skupine, bodo~e soustanoviteljice Ameri{kega populacijskega dru{tva: zagovornike imigrantske prohi- bicije, evgenike, zagovornike nadzorovanja rojstev in t.i. populacijske znanstvenike. Predstavniki imigrantske prohibicije so v sredi{~e svojega preu~evanja postavili prob- lem sestave ameri{kega prebivalstva. Tujcem niso nasprotovali zato, ker da bi na njihov ra~un ameri{ka nacija utrpela pomanjkanje hrane ali ob~utila pretesnost ozemlja, ampak zaradi domneve, da bi lahko `e njihova fizi~na prisotnost spremenila 'ameri{ki zna~aj'. 36 Dru`boslovne razprave, XIX (2003), 43: 29-46 Du{ka Kne‘evi} Ho~evar Zato ve~ina restrikcionistov ni podpirala zni‘evanja rodnosti 'doma~inskih' ameri{kih `ensk, niti ni zagovarjala ideje, da bi imigranti utegnili {tevil~no prispevati k ameri{ki populaciji, pa~ pa so se zavzemali za o‘ivitev zgolj 'doma~inske' ameri{ke rodnosti (ibid.: 8). – Evgeniki so bili v svojih strokovnih utemeljevanjih {e bolj radikalni: v skladu s klasi~no britansko tradicijo so dru‘beni razred gledali kot biolo{ki pojav (glej op. 5). Tako se je njihova zaskrbljenost nad nizko rodnostjo vi{jih razredov, katera naj bi samodejno vodila v 'rasni samomor' superiornih Anglosaksoncev, iztekala v re{itve na podlagi ukrepov t.i. pozitivne in negativne evgenike. Prvi ukrepi naj bi s podpiranjem pospe{evanja rodnosti zadevali samo genetsko superiorne ~lane ameri{kega prebivalstva, z negativnimi ukrepi pa so si prizadevali napeljati 'inferiorne' ~lane ameri{ke dru‘be k zni‘anju svoje rodnosti (ibid.: 10). V lu~i zahteve po zmanj{evanju rodnosti na ameri{kih tleh so zagovorniki nadzoro- vanja rojstev, v nasprotju z evgeniki in imigrantskimi restrikcionisti, sprva poudarjali nujnost dostopa do kontracepcijskih pomagal za vse `enske. Vendar se gibanje, kljub prizadevanjem za zvi{anje `ivljenjskega standarda nasploh, v primerjavi z biolo{kimi cilji evgenikov, ki so se v prvi vrsti zavzemali za izbolj{anje rase, v tedanjih politi~nih razmerah ni povsem uveljavilo. Na eni strani je javnost v prvih desetletjih 20. stoletja kakr{nekoli dejavnosti v zvezi s kontracepcijo povezovala predvsem z radikalnim femini- zmom, maza{tvom, nezvestobo ipd. (ibid.: 14), na drugi strani pa je komaj opazna institucionalna podpora raz{irjanju kontracepcije v dr‘avi povzro~ila, da je gibanje naletelo na ve~ razumevanja pri izobra‘enih ̀ enskah srednjega razreda kot pa pri revnih imigrantkah. Pomanjkanje tovrstnega podporni{kega ozadja je nazadnje 'prisililo' privr‘ence gibanja, da so po potrebi tudi radikalno odstopili od za~etnih smernic. Tako so s~asoma v svojo dejavnost vklju~ili tudi elemente biolo{kega maltuzianizma, kar se je najbolj pokazalo v predlogu, da bi dolo~eni deli prebivalstva (na primer posamezniki, ki imajo dedne bolezni, ̀ e prizadetega otroka in celo tisti, ki so revni) morali prakticirati nadzorovanje rojstev ter tako prispevati h kvaliteti svojih populacij. Tako je gibanje za nadzorovanje rojstev, ki je v svojih za~etkih poudarjalo izklju~no retoriko individualizma – '…dol‘nost [‘enske] do same sebe je njena prva dol‘nost do dr‘ave' (Sanger; v: Hodgson 1991: 12) - kmalu preraslo v gibanje srednjega razreda, ki je 'zahteve po dru‘beno odgovorni reprodukciji pripelo na tradicionalno retoriko, poudarjajo~ posameznikovo reprodukcijsko svobodo' (Hodgson 1991: 15). Zadnja prepoznavna skupina je zdru‘evala dokaj pestro paleto posameznikov, ki so uvajali prebivalstvene {tudije na ameri{ke univerze. S tega vidika bi jih lahko obravnavali kot za~etnike demografije, kljub temu, da so prihajali iz vrst biologov, sociologov, ekonomistov, statistikov ipd. Postopoma so tudi sami sebe {teli za specialiste za prebi- valstvo in s svojimi prizadevanji na posami~nih fakultetah odigrali bistveno vlogo pri institucionalizaciji demografije v ZDA. Vendar je bil proces profesionalizacije demografije ob koncu 19. in na za~etku 20. stoletja specifi~en. Po Shilsovi oceni (Shils; v: Hodgson, op. 21, 1991: 26-27) ni {lo zgolj za ustaljeno prakso sorazmerno intenzivne interakcije oseb, ki izvajajo intelektualno dejavnost, katera naj bi zajemala pou~evanje in preu~evanje znotraj usmerjene, na~rtovane in sistemati~no vodene organizacije. Ta dejavnost je bila hkrati podprta tudi zunaj svojih 37Dru`boslovne razprave, XIX (2003), 43: 29-46 Idejno ozadje esencialisti~nih predstav o rodnosti v treh primerih presoj nacionalne populacije akademskih meja, kjer je bilo veliko 'uporabnikov' njenih rezultatov. V tem oziru ni presenetljiv Hodgsonov seznam nujnih pogojev za ustanovitev lo~ene demografske dis- cipline, med katerimi najdemo poleg posameznikov, ki so bili izu~eni za analizo prebivalstvenih podatkov, {e zasebne dru‘be; prav ̀ ivljenjske zavarovalnice so postopoma postajale vse bolj sofisticirane uporabnice prebivalstvene statistike (prim. ibid.: 17). Tako je bila sprva demografija razumljena kot neke vrste nerazdru‘ljiva dvojica statistike in sociologije, ki jo je dovolj ilustrativno pojasnil Mayo-Smith, avtor dela Statistics and Sociology (1895), enega prvih u~benikov demografije v ZDA. Med drugim je zatrjeval, da so za sociologijo pomembna samo tista dejstva o prebivalstvu, ki odkrivajo zakonitosti dru‘bene organizacije, in da bi lahko tako znanje nadalje uporabili za re{evanje dru‘benih problemov (Mayo-Smith; v: Hodgson 1991: 17). On sam kot tudi njegovi {tevilni sledniki8 so prav v empiricizmu videli tisto podlago, ki naj bi jim zagotav-ljala znanstveno objektivnost. Tako je na primer Mayo-Smith sklenil svoje preu~evanje imigrantske statistike z ugotovitvijo, da je bilo omejevanje priseljevanja v ZDA nujno z vidika zavarovanja ameri{ke nacije pred 'izprijenimi ostanki evropske civilizacije' (Hodgson 1991: 18); njegov u~enec Willcox je videl nizko rodnost 'doma~inske zaloge Novih angle{kih dr‘av' kot nacionalno zagato, saj je bila prav ta zaloga 'bolje opremljena' (Willcox; v: Hodgson 1991: 18). Podobne neomaltuzianske elemente je v svoje delo vklju~ila tudi skupina populacijskih znanstvenikov z vladnega oddelka za prebivalstvene popise. Tako je William Rossiter v svoji monografiji A Century of Population Growth (1909) lo~il belo prebivalstvo na 'doma~ine' (potomce pri{lekov po letu 1790) in 'tujo zalogo' (Rossiter; v: Hodgson 1991: 19); Joseph Hill pa je sku{al znanstveno utemeljiti t.i. etni~ne kvote za izvedbo zakonodaje o dele‘ih prebivalstva glede na izvorno narodnost. V svoji {tudiji Fecundity of Imigrant Women (1911) se je osredoto~il na primerjavo plodnosti med '~istokrvnimi' `enskami in izklju~il iz analize vse `enske 'me{anega porekla' (Hill; v: Hodgson 1991: 19); Simon North pa je ozna~il takratne imigracije celo za 'vdor tujih ras', pri ~emer je opozarjal, da bo v petdesetih letih na ameri{kih tleh prisotne `e 'tri ~etrine ali ve~ tuje krvi' (North; v: Hodgson 1991: 19). ^eprav so grobi nacisti~ni prebivalstveni posegi in akcije iz tridesetih in {tiridesetih let 20. stoletja bistveni za prelom z neomaltuzianizmom in evgeni~nimi stali{~i med populacijskimi znanstveniki (prim. Hodgson 1991: 21), so se njihove retorike ohranile v drugih dru‘benih arenah. [e posebej trdo‘ive in vztrajne se ka‘ejo zlasti na podro~ju nacionalnih politik, naj re~em z Billigom, 'banalnega nacionalizma' (1995: 6), ki dnevno reproducira in preureja tak{ne ali druga~ne predstave o nacionalni populaciji. Obliko- vanje slovenske dr‘avnosti v devetdesetih letih v tej lu~i ni bilo izjema. Kot povedano uvodoma, je bil strah pred morebitno 'tujo oku‘bo' 'slovenske prebivalstvene zaloge' zna~ilnost poro~anja ve~jega dela slovenskega dnevnega ~asopisja v obdobju tik pred in po osamosvojitvi. @e vsaj dve stoletji opazovana rodnost na ozemlju dana{nje Slovenije je tedaj postala tema razprav, ki so se ve~inoma nana{ale na izgradnjo 'slovenske nacionalne identitete'. Vsaj pregled tistih ~lankov iz dnevnega ~asopisja, ki ga hrani Novinarska dokumentacija Delo, ka‘e, da je temu tako. Padanje stopnje rodnosti ni bilo ve~ predstavljeno kot statisti~no dejstvo, ki bi potrjevalo 'e notori~no domnevo teorije demografskega prehoda, da so nizke stopnje rodnosti ob so~asni nizki umrljivosti kakega 38 Dru`boslovne razprave, XIX (2003), 43: 29-46 Du{ka Kne‘evi} Ho~evar prebivalstva tipi~ne zna~ilnosti populacij evropskega prostora oziroma 'razvitega zahodnega sveta'. Nasprotno, upo~asnjena populacijska rast prebivalcev Slovenije je bila sporo~ana na na~in 'biolo{ke ogro‘enosti Slovencev' pred morebitnimi 'tujimi' elementi Neslovencev, kar je izpostavilo tiste ocene in zaznave rodnostne problematike, ki se nazadnje ve‘ejo za prebivalstveno sestavo. 4. Elementi zgodnje nacionalisti~ne retorike v zaznava rodnostne problematike na Slovenskem tik pred in po osamosvojitvi Retorika utemeljevanja nove slovenske dr‘avnosti v devetdesetih letih je bila, vsaj kar zadeva predstavo o prebivalstvu, mo~no podlo‘ena z anahronisti~no formulo 'nacionalne populacije kot celote' (Kreager 1997: 155), saj ni postulirala nacije kot zgolj zgodovinskega in kulturnega fenomena, temve~ hkrati tudi kot 'naravnega', torej biolo{kega. V skladu s tako predstavo so ta~as nekateri konstitutivni elementi nacionalne populacije kot: nastanitev na posebnem geografskem podro~ju, zna~ilni na~ini pre‘ivljanja, materialna kultura in naravni simboli, obveljali za zadosten razlog, da se je takim populacijam pripisalo 'organske vezi' z njihovim ozemljem in okoljem. Zamisel o bivanju v lastni domovini 'od nekdaj' pa je opravi~evala celo narodove 'naravne pravice' do takih krajev (prim. ibid.: 155). Domnevo o prisotnosti take predstave o nacionalni populaciji na Slovenskem v obdobju osamosvajanja sem preverjala na podlagi pregleda novinarskih zapisov o nataliteti prebivalcev Slovenije, saj dnevni tisk predstavlja enega izmed pomembnih polj, v katerem 'se dr‘avljane dnevno opozarja na njihovo nacionalno mesto v svetu nacij' (Billig 1995: 8). Za sonda‘no preverjanje te vrste medija sem izbrala Novinarsko dokumentacijo Dela.9 Za~etna hipoteza je namre~ bila, da je po razglasitvi slovenske samostojnosti leta 1991 slovenski javni tisk posvetil ve~ prostora rodnostni tematiki kot poprej in jo retori~no obarval s toni in deli vsebin, ki so zna~ilni za poskuse 'prvih' zgodovinskih konceptualizacij nacionalnih populacij, kratko orisanih zgoraj. ^eprav ni pretirana ocena, da gre za enega izmed najobse‘nej{ih arhivov kateregakoli slovenskega dnevnika (dokumentalisti namre~ sistematizirajo in klasificirajo tudi izrezke drugih ~asopisov), je nujno komentirati nekatere 'objektivne omejitve' te vrste vira, zaradi katerih so predstavljeni rezultati1 0 bolj indikativne kot pa reprezentativne narave. Prva se nana{a na ~asovni zaseg dokumentiranih sestavkov; dokumentalisti Novinarske dokumentacije Delo bolj ali manj sistemati~no zbirajo in klasificirajo ~lanke ve~ine slovenskih dnevnikov in tednikov {ele od leta 1968. Druga omejitev je ta, da je dol‘nost dokumentalista Novinarske dokumentacije Dela, da natan~no pregleda in vsebinsko klasificira zgolj izrezke ~asopisa Delo, medtem ko presoja druge ~asnike in revije bolj povr{insko; spodnja Slika 1 torej ne prikazuje reprezentativne slike dele‘ev zapisov o rodnosti slovenskih ~asnikov in revij od leta 1970 do 2000, temve~ le tistih, ki so zbrani in urejeni v Novinarski dokumentaciji Delo za to obdobje. Tretja omejitev se ve‘e za merila izbora ~lankov oziroma za opredelitev vsebine ~lanka. V tem oziru so dokumenta- listi povsem avtonomni: v katero tematsko mapo spada posami~ni ~lanek, je izklju~no v 39Dru`boslovne razprave, XIX (2003), 43: 29-46 Idejno ozadje esencialisti~nih predstav o rodnosti v treh primerih presoj nacionalne populacije pristojnosti dokumentalista.11 Hkrati to pomeni, da se ~asopisni in revijalni izrezki, ki se vsebinsko neposredno kot posredno navezujejo na rodnost na Slovenskem, nahajajo v ve~ tematskih mapah in ne samo v mapi Nataliteta, ki je edini vir na{e {tudije primera. Mapa Nataliteta v Sloveniji obsega 177 sestavkov, ki se v posameznih dnevnikih ali tednikih1 2 takole razvr{~ajo po desetletjih: Slika 1: Dele‘i zapisov o rodnosti v Sloveniji v ~asnikih in revijah od leta 1970 do 2000 Zaradi zgoraj opisanih omejitev, ne morem z gotovostjo zatrjevati, da je Delo ~asopis, ki je od leta 1970 do 2000 najve~ ali najbolj pogosto objavljal sestavke na temo rodnost na Slovenskem, Dru‘ina pa revija, ki je taki in podobnim vsebinam posve~ala malo pozornosti. Za preverjanje take trditve bi bilo nujno analizirati arhiv, ki ga urejajo dokumentalisti Dru‘ine, ali pa pregledati {tevilne druge mape dokumentacije Dela, v katerih so shranjeni ~lanki s sorodno vsebino. Z ve~jo zanesljivostjo1 3 lahko komentiram samo prvo vrstico Slike 1, ki prikazuje koli~ino zapisov o rodnosti v Delu skozi zadnja tri desetletja. O~iten skok v pogostosti objavljanja te vrste ~lankov, od 4,5 % v sedemdesetih letih na 28,8 % v devetdesetih letih, podpira zgornjo hipotezo v prvem delu, ki pravi, da je po razglasitvi samostojnosti leta 1991, slovenski javni tisk posvetil ve~ prostora rodnostni tematiki kot poprej. Tak poskusen sklep lahko izlu{~im tudi iz Slike 2, ki prikazuje dele‘e pogostosti zapisov o rodnosti po desetletjih in za vsako leto posebej. 40 Dru`boslovne razprave, XIX (2003), 43: 29-46 Du{ka Kne‘evi} Ho~evar Slika 2: Dele‘i zapisov o rodnosti po desetletjih in za vsako leto posebej Kar dve tretjini (66,6 %) vsega analiziranega materiala spada v devetdeseta leta, v primerjavi z osemdesetimi (22,5 %) in sedemdesetimi leti (6,4 %). Vse ka‘e, da je obnavljanje nacionalne populacije resni~no privilegirana tema osamosvajanja in uveljavljanja slovenske neodvisne dr‘ave. Retori~ne zna~ilnosti tovrstnih vsebin pa se takole ka‘ejo po posami~nih desetletjih: 4.1 Prvo obdobje (1970-1979) Kot re~eno, je `e na prvi pogled opazna zna~ilnost prvega obravnavanega desetletja, sedemdesetih let, majhno {tevilo dokumentiranih ~lankov o rodnosti na Slovenskem (pribli‘no en na leto), v primerjavi z naslednjima desetletjema. Domala vsi ~lanki iz tega obdobja sicer obravnavajo nizko rodnost na Slovenskem, vendar so razlogi zanjo 'pojasnjeni' na dva specifi~na na~ina: kot dokaz, da je v Sloveniji dose‘ena kulturna in ekonomska raven (odgovorno star{evstvo, zakonit splav, pove~ano {tevilo zaposlenih ̀ ensk, itd.) podobna tisti, ki je zna~ilna za 'razvito Evropo'; in hkrati kot znamenje 'e uveljavljene sebi~ne in negativne ideologije potro{ni{tva, ki ji reprodukcija nacionalnega prebivalstva ni mar. Ali povedano druga~e, sklicevanje na 'razviti svet' je na eni strani opravi~evalo 'pravilno' linijo progresa socialisti~ne Slovenije, na drugi strani pa je isti argument slu‘il kot razlaga prisotnosti negativnih, vendar nujnih stranskih u~inkov razvoja, t.j. upadanje rodnosti prebivalstva. Kljub temu se zdi, da je dnevni tisk namenil ve~ prostora razlagam posledic tako razumljene prebivalstvene situacije kot pa vzrokom zanjo. Nemalokrat so novinarji sporo~ali, da upadanje rodnosti v Sloveniji vodi k manj{emu dele‘u Slovencev v celotni jugoslovanski populaciji (Delo, 1. 2. 1971; Komunist, 24. 11. 1972; TT, 21. 2. 1973). Take zaznave pa so bile tu pa tam podkrepljene {e z drugimi viri zaskrbljenosti, kot na primer s takim, ki je eksplicitno opozarjal, da 'vsak ~etrti zaposleni v na{i republiki ni slovenske narodnosti' (ITD, 15. 1. 1974). Vendar bi bilo pretirano skleniti, da je bil v tem obdobju zna~ilen govor o strahu pred neizbe‘nim izginotjem Slovencev. Nasprotno, prisoten je bil zgolj tu in tam in {e vedno v senci prednostne obravnave globalnih razvojnih trendov Republike Slovenije. Enako velja za govor o predlaganih ukrepih za izbolj{anje polo‘aja rodnosti na 41Dru`boslovne razprave, XIX (2003), 43: 29-46 Idejno ozadje esencialisti~nih predstav o rodnosti v treh primerih presoj nacionalne populacije Slovenskem, za katere so se zavzemali zlasti medicinski strokovnjaki. Javnost se je obve{~alo predvsem o medicinskih ukrepih, kako na splo{no izbolj{ati reproduktivno zdravje `ensk, ali si prizadevati za manj{o umrljivost dojen~kov (Delo, 24. 5. 1968; Delo, 7.6. 1977; Delo, 10. 8. 1979); redke, a vendarle opazne pa so bile informacije o za~etkih oblikovanja akcijskih programov za bolj zdravo populacijo in o predlogih za dolo~ene pozitivne ukrepe spodbujanja rodnosti na Slovenskem (Komunist, 24. 11. 1972). 4.2 Drugo obdobje (1980-1989) V osemdesetih letih je opazna radikalna premestitev poudarkov govora o rodnosti: veliko ve~ pozornosti je bilo namenjene 'katastrofi~nim' posledicam upadanja rodnosti v Sloveniji, in posledi~no pozivom k akciji – t.j. k nujnim populacijskim ukrepom. Govor o vzrokih upadanja rodnosti ve~inoma ni bil ozna~evan kot ne-dokon~en, temve~ nasprotno, samoumeven. Vzroki so bili `e znani', v sedemdesetih letih definirani kot stranski u~inki 'razvitega sveta'. Vendarle so bili nekateri nanovo popisani, kot na primer: 'neprimeren odnos do `ivljenja' (ne-eti~na pravica do splava); emigracija Slovencev v {estdesetih letih; delovno priseljevanje iz drugih republik socialisti~ne Jugoslavije v sedemdesetih letih; in nazadnje 'odsotnost celovite populacijske politike'. Ti domnevni vzroki upadanja rodnosti na Slovenskem so bili orisani kot 'poglavitni krivci' neizbe‘ne nacionalne katastrofe, ki je bila tako pogosto obele‘ena 'e v samih naslovih ~asnikov: 'Samo milijon nas bo' (Teleks, 10. 1. 1985); 'Postajamo osivela dru‘ba' (Delo, 26. 2. 1987); 'Narod na poti umiranja?' (Nedeljski dnevnik, 19. 4. 1987); 'Spodjedene korenine naroda' (Nedeljski dnevnik, 7. 5. 1989); '…Za Slovence evtanazija ne bo potrebna' (Delo, 12. 12. 1989), itd. [e ve~, zdi se, da so bili podkrepljeni s statisti~nimi podatki in populacijskimi projekcijami, ki so pokazali, da '{tevilo rojstev upada' (Delo, 12. 6. 1982); da se 'Slovenci staramo' (Ve~er, 14. 7. 1984); da je ̀ enostavna reprodukcija ogro‘ena' (Teleks, 10. 1. 1985), itd. Nacionalisti~ni prizvoki so bili vse bolj izrazito formulirani. Najbolj ilustrativna med njimi je bila ocena, da so delovni priseljenci iz nekdanje Jugoslavije tisti, ki so s svojo prisotnostjo v Sloveniji prispevali k napa~ni podobi slovenske reprodukcije: njihove stopnje rodnosti naj bi zavajale ocenjevalce rodnosti v Sloveniji, da so podcenili 'e takrat prisotno 'izumiranje Slovencev' (Delavska enotnost, 26. 2. 1988). Zdi se, da je bila podobna logika vgrajena tudi v samo umovanje, zakaj so populacijski ukrepi sploh tako zelo nujni. Posebej poudarjeno je bilo namre~ spoznanje, da priseljevanja ne moremo gledati kot najbolj{e re{itve nizke rodnosti v Sloveniji, saj bi nujno prispevalo k postopnemu izginjanju 'slovenske identitete' (Dnevnik, 19. 11. 1988; Delo, 8. 12. 1989). Pozivi k nujnim populacijskim ukrepom so bili predstavljeni bolj kot sestavni del celovitega nacionalnega dru‘beno-gospodarskega razvoja; in ~eprav implicitno, so se ve~inoma nana{ali le na etni~ne Slovence. 4.3 Tretje obdobje (1990-1999) V zadnjem obravnavanem desetletju so posebej zanimivi in izstopajo~i zapisi iz leta 1990, ko so bile oblikovane in v medijih pogosto presojane t.i. strokovne podlage za populacijsko politiko. Navkljub jasno opredeljenemu cilju – uravnote‘eni proces obnove 42 Dru`boslovne razprave, XIX (2003), 43: 29-46 Du{ka Kne‘evi} Ho~evar prebivalstva v pogojih izbolj{anega `ivljenjskega standarda – je bilo nedore-~eno vpra{anje, kdo je pravzaprav naslovljenec predlaganih pozitivnih ukrepov prebivalstvene politike? Ukrepi so se namre~ nana{ali na 'avtohtone' Slovence, nadalje tiste, ki so se v Sloveniji rodili in nazadnje na priseljence, ki so delali v Sloveniji ̀ e vsaj pet let in dobili stalna bivali{~a. Vendar je bilo v dokumentu in ~lankih, ki so podlage povzemali, posebej zapisano, da predlagani ukrepi niso bili zastavljeni tako, da bi privabljali Neslovence v Slovenijo ali spodbujali t.i. nacionalno me{ane zakone (Teleks, 1. 2. 1990). Zato so zagovorniki prebivalstvene politike opozarjali na nujnost izdelave strokovnih podlag tudi za politiko priseljevanja (Dnevnik, 30. 1. 1990). Prizdevajo~i za ohranjanje nacionalne identitete Slovencev, so nekateri med zagovorniki ukrepov gledali priseljence iz nekdanjih jugoslovanskih republik bolj kot gro‘njo in ne morebitno re{itev za dvig rodnostnih stopenj na Slovenskem. Bralska javnost je bila ponovno obve{~ena, da populacijska politika ni delovala predvsem zato, ker uradna statistika ni strogo lo~evala med Slovenci in prebivalci Slovenije; {tevilo slednjih je namre~ vseskozi nara{~alo, medtem ko {tevilo Slovencev ni (Teleks, 1. 2. 1990; 7D, 7. 2. 1990). Prav tako so mediji navajali, da v perspektivi neodvisne slovenske nacionalne dr‘ave ne bi smeli ena~iti 'avtohtone' ali priseljene populacije, in da bi 'mi' (Slovenci) morali posve~ati ve~ pozornosti 'kvaliteti' prebivalcev Slovenije. V tem oziru so predlagatelji populacijske politike leta 1990 zagovarjali selektivno politiko priseljevanja (Jana, 14. 2. 1990). Taki predlogi so istega leta med bralci, novinarji in nekaterimi strokovnjaki izzvali kar precej{nje nestrinjanje, saj je domala polovica ~lankov vklju~evala kriti~ne presoje strokovnih podlag prebivalstvene politike in sorodnih tem. Najbolj pogoste pripombe so se nana{ale na neprimerno prikazano in razlagano rodnostno situacijo v Sloveniji, zlasti v primeru, ko naj bi eksperti predlaganih ukrepov padec rodnosti v Sloveniji samodejno razumeli kot problem na sebi, ne da bi ga poprej temeljito preu~ili in anali- zirali. Nadalje so poudarili, da so zagovorniki predlog zgolj z demago{ko retoriko, podlo‘eno z zdravorazumsko nocijo o ogro‘enih Slovencih skozi vso zgodovino tujih vladavin, sku{ali u~inkovito nadomestiti bolj profesionalne obravnave. Tako retoriko so ozna~ili kot kompilacijo merkantilizma, naturalizma in nacionalizma, kar naj bi bilo v nasprotju s kakr{nokoli pluralisti~no usmeritvijo nove slovenske dr‘avnosti (Teleks, 15. 2. 1990; Mladina, 16. 2. 1990; Teleks, 22. 2. 1990; Teleks, 29. 3. 1990; Delo, 5. 4. 1990). V slede~ih letih so zapisi o upadanju rodnosti ve~inoma vztrajali znotraj premise o 'stranskih u~inkih' razvojnih trendov. Vendar je hkrati izstopal tak vidik obravnave, ki je poudarjal ogro‘enost Slovencev in ne vseh dr‘avljanov Slovenije. Zlasti 'tujci' so bili obravnavani na dva zna~ilna na~ina: kot 'stari' priseljenci iz nekdanje Jugoslavije (pred slovensko osamosvojitvijo) so bili ozna~eni kot poglavitni krivci, ki so s svojo razmno‘evalno prakso zastrli 'razmno‘evalno lenobo' (Delo, 23. 6. 1993) stare, 'avto- htone' populacije Slovenije (Slovenske novice, 17. 2. 1993). Na drugi strani pa je nov val priseljencev leta 1993, ve~inoma vojnih beguncev iz Bosne in Hercegovine, izzval nenavadne strahove. Skrajno alarmisti~ni toni, prisotni predvsem v pismih bralcev, kot na primer, da 'Slovenci ne bi smeli dopustiti islamizacije Slovenije, ali izpraznitev svojih domov za prebivalce iz Balkana' (Delo, 24. 7. 1993), ali pa, 'Kako kljubovati navalu poldivjih be‘e~ih ljudstev' (Delo, 1. 12. 1993), niso izzvali nasprotnih reakcij ali mnenj, 43Dru`boslovne razprave, XIX (2003), 43: 29-46 Idejno ozadje esencialisti~nih predstav o rodnosti v treh primerih presoj nacionalne populacije kot na primer leta 1990. Zdi se, da sta primordialisti~na predstava o Slovencih in vojna na Balkanu v celoti dolo~ili dnevno razlago o nujnih prebivalstvenih ukrepih. Klju~na dilema ni bila, ali je populacijska politika nujna ali ne, temve~, ali priseljence vklju~iti v paket predlaganih ukrepov ali ne. Tako so se nekateri zavzemali za u~inkovit nadzor nad priseljenskimi tokovi, drugi pa opozarjali, da od tujcev ne moremo pri~akovati, da bodo 'skrbeli za Slovence' (Jana, 1. 12. 1998). Manj{ina je vztrajala pri domnevi, da so migracije lahko re{itev upadanja rodnosti na Slovenskem, toda pogojno, ~e bodo izkazali zmo‘nost integrirati se v sistem (Delo, 4. 12. 1993; Ve~er, 21. 5. 1994). Nazadnje ka‘e omeniti tista mnenja, ki so podlegla ksenofobi~ni klimi v Sloveniji in vztrajala pri 'la‘ji' in 'cenej{i' re{itvi nacionalne problematike: s spodbujanjem reproduktivnega vedenja investirati zgolj v 'zanesljive doma~ine' (Ve~er, 21. 5. 1994; MAG, 2. 11. 1995; Razgledi, 25. 11. 1998). 5. Sklepna pripomba Na podlagi predstavljenega materiala lahko zaenkrat sklenem, da medijski (dnevni tisk) govor o rodnosti na Slovenskem izpri~uje politizacijo rodnostne problematike tako, da jo locira na obmo~je privilegiranega dr‘avotvornega diskurza. V primerjavi s sedemdesetimi in osemdesetimi leti, je v zadnjem analiziranem obdobju tik pred in po osamosvojitvi Slovenije, ve~ kot o~iten skok v objavljanju rodnostnih vsebin (prim. Slika 1 in Slika 2). Hkrati sama retorika zapisov nakazuje na tako predstavo o nacionalni populaciji, kot je bila zna~ilna zlasti pri evropskih snovalcih idej o nacionalizmu v 18. stoletju. Bistvo njihove ideje, da je vsaka nacionalna populacija navzven zaprta, navznoter pa 'trajna in naravna entiteta', je bilo vklju~eno v samo pojmovanje velikosti slovenskega prebivalstva, njenega obnavljanja in nazadnje sestave ~lanstva. Zdi se, da je javni tisk zlasti v devetdesetih letih reproduciral pretnjo, da je zaradi {tevil~ne majhnosti Slovencev, ki je bila razumljena in predstavljena kot sinonim za populacijsko izginotje, ogro‘ena 'prava nacionalna substanca'. Taka esencialisti~na dr‘a je bila nadalje razumljena kot domoljubna skrb ([umi 2001: 26) za kon~no pridobljeno, tako dolgo pri~akovano slovensko nacionalno suverenost. V tem oziru so ilustrativne razlage v smislu, 'Saj nisem nacionalist, ampak me skrbi usoda lastnega naroda' (Mladina, 2. 2. 1990; Slovenske novice, 17. 2. 1993), ki niso bile v sozvo~ju z vzporedno prisotnimi mnenji o splo{ni formalni normi tolerance (prim. Van Dijk 1993: 99, 104), najve~krat posredovani v obliki poziva k 'odprti' ali 'nad-nacionalni' Evropi. Tako ustvarjano pozitivno samo- upodabljanje ponavadi ni bilo v skladu z negativno podobo, ki je bila pripisana etni~nemu Drugemu. V obdobju razpada Jugoslavije so bili v tem smislu tipi~ni pripisi 'krivde' za nizko rodnost Slovencev Neslovencem, zlasti nekdanjim delovnim priseljencem. [e ve~, domoljubna skrb je bila v svoji skrajni to~ki locirana na nacionalno mejo (Billig 1995: 100), da bi se lahko izklju~ilo morebitne ne‘elene soudele‘ence pri zvi{evanju 'slovenske rodnosti'. Ali, re~eno z Billigom: …igranje na domoljubno karto sugerira, da je tisto, kar nam je pomirjevalno doma~e, ogro‘eno… hvalevredni ljudje ne bodo ve~ hvaljeni – ~e 'mi’ ne bomo nasprotovali tistim znotraj in zunaj nacionalnih meja, ki si 'nas’ prizadevajo uni~iti (Billig 1995: 103). 44 Dru`boslovne razprave, XIX (2003), 43: 29-46 Du{ka Kne‘evi} Ho~evar Opombe 1. Ve~ o Hrochovi presoji novega nacionalizma, glej Kne‘evi} Ho~evar (2003: 337). 2. O Malthusovem prispevku k teoriji rodnosti, glej ^erni~-Isteni~ (1994: 23 ff). 3. Po Kreagerju (1997: 157) je prav novo gledanje na nacijo, dr‘avo in populacijo v prvi polovici 19. stoletja vplivalo na so~asen in vseobse‘en razmah javnih statisti~nih ustanov, ki so se v drugi polovici 19. stoletja povezale v mednarodno gibanje in delovale v obliki mednarodnih statisti~nih kongresov. Kronolo{ko si ustanovitve evropskih nacionalnih statisti~nih uradov sledijo takole: leta 1800 v Franciji, leta 1805 v Prusiji, leta 1808 na Bavarskem, v Veliki toskanski vojvodini leta 1818, v nem{ko govore~ih kne‘evinah v obdobju od 1821 do 1831, na Nizozemskem leta 1828, v Avstriji leta 1829, v Belgiji leta 1831, na Siciliji leta 1832, na Danskem leta 1833, na Norve{kem leta 1837 in v Angliji leta1837. 4. [umijeva je navedeno razlago povzela po Boasovi (1904) presoji protislovnih zanimanj za neevropske populacije v t.i. spekulativni antropologiji 18. in zgodnjega 19. stoletja. 5. Tako sta pionirja britanske evgenike Francis Galton (bratranec Charlesa Darwina) in Karl Pearson v drugi polovici 19. in na za~etku 20. stoletja uveljavljala razlago, da je nara{~ajo~i dele‘ doma~inske britanske populacije sestavljen iz manjvredne geneti~ne zaloge, ki naj bi jo ustvaril delavski razred. Na podlagi izena~itve razrednih razlik z razlikami v genetski kakovosti sta napovedala nagel razkroj britanske genetske zaloge in radikalen padec nacionalne mo~i (prim. Kreager 1997: 159). 6. Poleg Hodgsonovega prispevka The ideological Origins of the Population Association of America (1991), katerega vsebino povzemam, velja omeniti v zvezi z orisom ozadja oblikovanja demografije v ZDA {e prispevka Simona Szreterja, The Idea of Demographic Transition and the Study of Fertility Change: A Critical Intellectual History (1993), in Paula Demenya, Social Science and population policy (1988). 7. Re{itev za ponovno vzpostavitev ravnote‘ja med stopnjami rasti prebivalstva in produkcijo virov je videl v razli~nih oblikah nadzora rasti prebivalstva, kar naj bi bila ta~as, v obliki preventivnega nadzora, 'e uveljavljena praksa nekaterih de‘el tedanje Evrope (prim. ^erni~- Isteni~ 1994: 23-24). 8. Med njimi ka‘e omeniti imena, ki {e danes veljajo za poglavitna v ameri{ki demografiji: Walter Willcox, Frank Notestein, Franklin Giddings, Robert Chaddock, Warren Thompson, Clyde Kiser itd. (ibid.: 17-18). 9. Prispevki so shranjeni v mapi: 312.1 (497.12) - Nataliteta. Ker se v besedilu omejujem na interpretacije dnevnega in tedenksega nacionalnega tiska, ne navajam posami~nih avtorjev ~lankov, temve~ zgolj imena ~asnikov. 10. Za bolj poglobljeno in {ir{o analizo vsebine ~lankov priporo~am moj leto{nji prispevek Medijska govorica o nacionalni reprodukciji v postsocialisti~ni Sloveniji. Iz{el je v Teoriji in praksi, 40, 2: 335-356. 11. Povedano s primerom, hipoteti~ni dokumentalist A lahko po lastni presoji uvrsti dolo~en ~lanek v mapo Nataliteta na Slovenskem, dokumentalist B lahko isti ~lanek uvrsti v mapo Demografska gibanja v Sloveniji, dokumentalist C pa ga shrani v mapi Abortus na Slovenskem. 12. V tabeli navedeni ~asniki in revije so samo tisti izmed vseh virov (100%), katerih vsebina se nana{a na rodnost v Sloveniji. 13. Seveda ob predpostavki, da dokumentalisti Novinarske dokumentacije Delo natan~no pregledujejo sestavke ~asopisa Delo. 45Dru`boslovne razprave, XIX (2003), 43: 29-46 Idejno ozadje esencialisti~nih predstav o rodnosti v treh primerih presoj nacionalne populacije Literatura Anderson, Benedict (1998) (1983): Zami{ljene skupnosti. O izvoru in {irjenju nacionalizma. Ljubljana: Studia Humanitatis. Appadurai, Arjun (1996): Modernity at Large. Cultural Dimensions of Globalization. Minneapo- lis: University of Minnesota Press. Billig, Michael (1995): Banal Nationalism. London: SAGE Publications. Cvirn, Janez (1995): Slovenci in nem{ki dr‘avnopravni programi (1848-1918). V B. Grafenauer et al (ur.): Slovenci in dr‘ava: 73-82. Ljubljana: Slovenska akademija znanosti in umetnosti ^erni~-Isteni~, Majda (1994): Rodnost v Sloveniji. Ljubljana: Znanstveno in publicisti~no sredi{~e. Demeny, Paul (1988): Social Science and population policy. Population and Development Re- view, 14, 3: 451-479. Domej, Teodor (1995): Slovenci v 19. stoletju v lu~i svojih lastnih oznak. V B. Grafenauer et al (ur.): Slovenci in dr‘ava: 83-93. Ljubljana: Slovenska akademija znanosti in umetnosti. Frazer, James (1993) (1890): The Golden Bough. A Study in Magic and Religion. London: Wordsworth Reference. Gellner, Ernest (1983): Nations and Nationalism. Oxford: Blackwell. Grafenauer, Bogo, Ferdo Gestrin, Janko Pleterski, Sergij, Vilfan (ur.) (1995): Slovenci in dr‘ava. Zbornik prispevkov z znanstvenega posveta na SAZU (od 9. do 11. novembra 1994). Ljubljana: Slovenska akademija znanosti in umetnosti. Hobsbawm, Eric (1983): Mass-producing Traditions: Europe, 1870-1914. V E. Hobsbawm in T. Ranger (ur.): The Invention of Tradition: 263-307. Cambridge: Cambridge University Press. Hobsbawm, Eric in Terence Ranger (ur.) (1983): The Invention of Tradition. Cambridge: Cam- bridge University Press. Hodgson, Dennis (1991): The ideological Origins of the Population Association of America. Population and Development Review, 17, 1: 1-34. Hroch, Miroslav. 1996. Nationalism and national movements: comparing the past and the present of Central and Eastern Europe. Nations and Nationalism, 2, 1: 35-44. Kertzer, David I. in Tom Fricke (ur.) (1997): Anthropological Demography. Toward a New Syn- thesis. Chicago & London: The University of Chicago Press. Kertzer, David I. in Tom, Fricke (1997): Toward an Anthropological Demography. V D. I. Kertzer in T. Fricke (ur.): Anthropological Demography. Toward a New Synthesis: 1-35. Chicago in London: The University of Chicago Press. Kreager, Philip (1997): Population and Identity. V D. I. Kertzer in T. Fricke (ur.): Anthropologi- cal Demography. Toward a New Synthesis: 139-174. Chicago in London: The University of Chicago Press. Kne‘evi} Ho~evar, Du{ka (2003): Medijska govorica o nacionalni reprodukciji v postsocialisti~ni Sloveniji. Teorija in praksa, 40, 2: 335-356. Loizos, Peter in Patrick Heady (ur.) (1999): Conceiving Persons. Ethnographies of Procreation, Fertility and Growth. London School of Economics Monographs on Social Anthropology, Zvezek 68. London: Athlone. Loizos, Peter in Patrick Heady (1999): Introduction. V P. Loizos in P. Heady (ur.): Conceiving Persons. Ethnographies of Procreation, Fertility and Growth: 1-17. London School od Eco- nomics Monographs on Social Anthropology, Zvezek 68, London: Athlone. 46 Dru`boslovne razprave, XIX (2003), 43: 29-46 Du{ka Kne‘evi} Ho~evar Malthus, Robert Thomas (1970) (1798): An Essey on the Principle of Population. Harmondsworth: Penguin. Novinarska dokumentacija Delo: mapa: 312.1 (497.12) – Nataliteta. Szreter, Simon (1993): The Idea of Demographic Transition and the Study of Fertility Change: A Critical Intellectual History. Population and Development Review, 19, 4: 659-702. Stanfield, John H. in Dennis M. Rutledge (ur.) (1993): Race and Ethnicity in Research Methods. London: SAGE. [umi, Irena (2000): Kultura, etni~nost, mejnost: konstrukcije razli~nosti v antropolo{ki presoji. Ljubljana: Zalo‘ba ZRC, ZRC SAZU. [umi, Irena (2001): Rasisti~ni ampak. Mladina, 5. marec, 26-27. Trstenjak, Davorin (1863): Iz Celja. Kmetijske in rokodelske novice, 21, 29: 234. Van Dijk, Teun (1993): Analyzing Racism Through Discourse Analysis: Some Methodological Reflections. V J. H. Stanfield in Dennis M. Rutledge (ur.): Race and Ethnicity in Research Methods: 92-134. London: SAGE. Avtori~in naslov: dr. Du{ka Kne‘evi} Ho~evar, docentka, znanstvena sodelavka In{titut za medicinske vede ZRC SAZU Novi trg 2, SI-1000 Ljubljana tel: (01) 47 06 442 fax: (01) 42 61 493 Rokopis prejet novembra 2002, dokon~na verzija za objavo pa julija 2003. ^lanek je po mnenju uredni{tva uvr{~en v kategorijo izvirni znanstveni ~lanek (s kvalitativno-kvantitativno argumentacijo).