trajnostni izzivi evrope v 21. stoletju Katja Vintar Mally Oddelek za geografijo Filozofske fakultete, Aškerčeva cesta 2, SI - 1000 Ljubljana, Slovenija e-mail: katja.vintar@ff.uni-lj.si Izvirni znanstveni članek COBBIS 1.01 Izvleček Udejanjanje strategij trajnostnega razvoja postavlja pred države članice Evropske unije in njihove sosede veliko zahtevnih izzivov. Empirična analiza ekonomskih, socialnih in okolj-skih razvojnih značilnosti evropskih držav razkriva, da so obstoječi razvojni trendi netraj-nostni in se oddaljujejo od zastavljenih strateških ciljev. V tem kontekstu članek izpostavlja nekatere prihodnje naloge, zlasti še z vidika medregionalne in medgeneracijske pravičnosti in odgovornosti. Ključne besede: trajnostni razvoj, metode, ekološki odtis, človekov razvoj, indeks uravnoteženosti razvoja. sustainability challenges for europe in the 21st century Abstract Implementation of sustainable development strategies poses great challenges to European Union member states and their neighbouring countries. Empirical analysis of economic, social and environmental development characteristics in European countries reveals that current development trends are unsustainable and lead away from the strategic goals. In this regard, some future tasks are highlighted, especially from the viewpoint of interregional and intergenerational equity and responsibility. Key words: sustainable development, methods, ecological footprint, human development, development balance index. 1. UVOD V letu 2007 mineva že dvajset let od objave poročila "Naša skupna prihodnost" (Our Common Future, 1987), s katerim je Svetovna komisija za okolje in razvoj (znana tudi kot Brundtlandina komisija) pozvala k okoljsko zdravemu gospodarskemu razvoju in dala v globalni obtok še vedno najbolj pogosto uporabljano definicijo trajnostnega razvoja. Prispevek skuša odgovoriti na vprašanje, v kolikšni meri so bile evropske države v tem času uspešne pri zadovoljevanju potreb svojih državljanov, ne da bi ob tem krnile možnosti prihodnjih generacij za zadovoljevanje njihovih. Omenjeni imperativ, ki gaje ubesedila prav Brundtlandina komisija, je namreč vseskozi spremljal prizadevanja za uveljavitev trajnostnega razvoja kot nove razvojne paradigme. Sočasno z uveljavljanjem novih razvojnih idej so se spreminjale tudi politike in podoba Evropske unije, ki se je medtem razširila že na 27 držav članic. Toda tudi razširjena Evropska unija poudarja svojo odgovornost pri mednarodni promociji trajnostnega razvoja in širjenju trajnostne vizije preko svojih meja. Prispevek se zato ne osredotoča zgolj na države Evropske unije, temveč obravnava tudi njihove sosede oziroma potencialne bodoče članice. Z namenom vrednotenja uspešnosti posameznih evropskih držav pri prehodu na bolj trajnostno razvojno pot prispevek raziskuje pretekla in sedanja razmerja med njihovim socialnoekonomskim razvojem in okoljskimi pritiski. Empirična proučitev obsega tako uveljavljene kazalce razvoja, vključene v koncept človekovega razvoja, kakor tudi alternativne kazalce (zlasti indeks uravnoteženosti razvoja), ki vrednotijo socialnoekonomske pridobitve glede na obseg sočasno nastalih okoljskih pritiskov kot posledice surovinske in energetske potratnosti držav. 2. EVROPSKA VIZIJA V TEORIJI Sodobne razvojne strategije naj bi stremele k razdvajanju degradacije okolja in porabe naravnih virov od napredka na socialnem in ekonomskem področju, kar je dejansko tudi ključni izziv trajnostnega razvoja. Slednji je v strateške dokumente evropskih držav stopil večinoma skozi zadnja vrata, saj je bil sprva zelo tesno povezan pretežno z okoljevarstvenimi prizadevanji. Nenazadnje načela in usmeritve trajnostnega razvoja zasledimo v zadnjih dveh okolj skih akcij skih programih Evropske unije. Tako se tudi trenutno veljavni 6. okolj ski akcij ski program (2001-2010) opredeljuje za preudarno rabo svetovnih naravnih virov in varovanje globalnega ekosistema ob hkratnem zagotavljanju gospodarske blaginje in uravnoteženega družbenega razvoja (Environment 2010 ..., 2001, 11). Kot predpogoj za doseganje bolj trajnostnega razvoja je v programu izpostavljeno ukrepanje na štirih prednostnih področjih: podnebne spremembe, prevelika raba obnovljivih in neobnovljivih naravnih virov, izgubljanje biotske raznovrstnosti in akumuliranje obstojnih strupenih kemičnih snovi v okolju (ibid.). Sočasno oblikovanje strategije trajnostnega razvoja Evropske unije je omenjena prednostna področja prav tako vključilo v segmentu okoljskih prioritet. Medtem ko sta največji zagon trajnostnemu razmišljanju v svetu dala konferenca o okolju in razvoju v Rio de Janeiru leta 1992 in sprejetje Agende 21, pa se je zaveza trajnostnemu razvoju v dogovorih na najvišji evropski ravni pojavila šele nekaj let pozneje. Sicer je že Maastrichtska pogodba leta 1992 terjala enakopravnost varstva okolja in ekonomskega razvoja ter kot pogodbeno načelo vpeljala koncept trajnostne rasti, ki naj bi upoštevala okolje (Kako resno ..., 2000; Clement, Hansen, 2001), vendar pa je šele Amsterdamska pogodba leta 1997 premaknila zahtevo po uresničevanju ciljev trajnostnega razvoja iz okoljskega poglavja v osrednje besedilo pogodbe in tako trajnostnemu razvoju podelila status enega poglavitnih kratkoročnih ciljev držav članic (Kako resno ..., 2000, 16). Trajnostni razvoj je tako vsaj formalno postal temeljni cilj, ki so ga od sredine leta 1998 podprli tudi napori za oblikovanje posebne strategije z naslovom "Trajnostni razvoj Evrope za boljši svet", naposled sprejete na Evropskem svetu v Goteborgu, junija 2001. Dolgoročna vizija premožnejše in pravičnejše družbe z boljšo kakovostjo življenja v bolj kakovostnem okolju naj bi postala gonilna sila institucionalnih reform in sprememb v obnašanju podjetij in potrošnikov (A Sustainable ..., 2001). Čeprav je bila še na prelomu tisočletja takšna strategija napredna in je predvidevala širjenje obveznosti tudi na nove države članice Evropske unije ter preostalo Evropo, so v spremenjenih globalnih okoliščinah postale njene pomanjkljivosti zelo očitne. Odrazile so se v nadaljevanju netrajnostnih trendov na področju podnebnih sprememb in rabe energije, ravnanja z naravnimi viri, rabe tal in prometnih izzivov, pri omejevanju zdravstvenih groženj, revščine in socialne izključenosti ter staranja prebivalstva, torej pri večini prednostnih strateških nalog. Že leta 2004 je bila zato ponovno odprta široka javna razprava za revizijo obstoječe strategije s ciljem, da ta postane učinkovitejša in bolj ambiciozna pri oblikovanju operativnih in posamičnih ciljev ter ukrepov. Prenovljena Strategija EU za trajnostni razvoj iz junija 2006 tako postavlja sedem ključnih izzivov z odgovarjajočimi cilji in ukrepi (Renewed ., 2006): • omejevanje podnebnih sprememb in njihovih negativnih vplivov na družbo in okolje, • trajnostni promet, • trajnostni načini porabe in proizvodnje, • ohranjanje in upravljanje naravnih virov, • zaščita pred grožnjami za zdravje in izboljšanje zdravja prebivalstva, • socialna vključenost, demografske razmere in migracije, • svetovni izzivi glede revščine in trajnostnega razvoja. Prenovljena strategija kot glavni izziv izpostavlja postopno spremembo obstoječih netrajnostnih vzorcev porabe in proizvodnje ter nepovezan pristop k oblikovanju politik (ibid.). Bolj kot predhodnica poudarja mednarodne okoliščine, zlasti dolžnost evropskih držav, da spodbujajo trajnostni razvoj po svetu in izpolnjujejo svoje mednarodne obveznosti. Zagotavljanje socialne enakosti in kohezije, gospodarske blaginje, varstva okolja in izpolnjevanje mednarodnih obvez naj bi se tudi v prihodnje spremljalo s kazalci trajnostnega razvoja. 3. RAZVOJNA PROTISLOVJA V PRAKSI Pregled dejanskega stanja v evropskih državah na začetku 21. stoletja pokaže, da sta poraba naravnih virov in okoljskih storitev nesorazmerno visoki in že dolgo ne povzročata zgolj lokalnih in regionalnih okoljskih problemov, temveč tudi globalne. Sočasno se v globalnih primerjavah evropske države izkažejo za razmeroma uspešne pri zagotavljanju višjega materialnega standarda in kakovosti življenja, kar se kaže v daljšanju pričakovane dolžine življenja, dvigu izobrazbene ravni, napredku na področju medicine in znanosti ipd. Ob tem je nujno dodati, da omenjeni napredek ne doseže vseh družbenih slojev in skupin v enaki meri in da raznoliki socialnoekonomski problemi pestijo evropske države v različnem obsegu. Paradigma trajnostnega razvoja nam nalaga, da pri tehtanju obsega in resnosti različnih razvojnih problemov sočasno primerjamo dosežke na ekonomskem, socialnem in okoljskem področju. Samo na ta način je mogoče na primer oceniti, v kolikšni meri se gospodarski razvoj odvija na račun degradacije okolja ali kako uspešne so države pri pretvarjanju gospodarske rasti v izboljšanje kakovosti življenja svojih prebivalcev. V nadaljevanju se zato prispevek posveča prav osvetlitvi razmerij med posameznimi razsežnostmi razvoja v evropskih državah in s tem iskanju "razvojnih rezerv" na poti k bolj trajnostnemu razvoju. Vrednotenje gospodarske uspešnosti s pomočjo bruto nacionalnega proizvoda na prebivalca po metodah Svetovne banke uvršča evropske države med države z visokimi in srednjimi dohodki. Edina izjema je Moldavija, ki je leta 2003 dosegala komajda tretjino bruto domačega proizvoda na prebivalca (BDP, po pariteti kupne moči) Albanije, druge gospodarsko najšibkejše evropske države (Preglednica 1). Razmerje med Luksemburgom z najvišjim BDP na prebivalca in Moldavijo z najnižjim je tako znašalo 41:1, kar opozarja na izjemno velike dohodkovne razlike v Evropi. Po drugi strani se je edinole Sloveniji uspelo prebiti v skupino držav z najvišjimi dohodki, kamor se uvrščajo vse države članice nekdanje EU-15 ter Islandija, Švica, Norveška, Malta in Ciper. Druge tako imenovane tranzicijske države, zlasti države vzhodne in jugovzhodne Evrope, ostajajo v skupini držav s srednjimi dohodki. Pomen višine dohodkov za bolj kakovostno življenje se odraža preko izračunov indeksa človekovega razvoja. Omenjeni indeks poleg bruto družbenega proizvoda na prebivalca, kot pokazatelja dostopa do virov, vključuje še dva poglavitna izobrazbena kazalca (stopnjo pismenosti odraslega prebivalstva in kombinirano stopnjo vpisa na različne ravni izobraževanja) in pričakovano dolžino življenja ob rojstvu za spremljanje življenjske dobe in zdravstvenih razmer. V preteklem desetletju se je indeks človekovega razvoja uveljavil kot pomemben barometer sprememb človekove blaginje, čeprav ima tudi številne omejitve in pomanjkljivosti. Tako ne vključuje posameznih vidikov politične svobode, socialne varnosti in pravičnosti, kakovosti življenjskega okolja in podobno. Kljub temu predstavlja pomembno orientacijo pri sprejemanju političnih odločitev in spremljanju napredka pri doseganju socialnoekonomskih ciljev. Vrednosti indeksa v evropskih državah segajo od 0,963 na Norveškem do 0,671 v Moldaviji (Slika 1). Evropske države z visokimi dohodki dosegajo znatno višjo stopnjo človekovega razvoja z vrednostmi indeksov od 0,867 (Malta) do 0,963 (Norveška), medtem ko evropske države s srednjimi dohodki dosegajo vrednosti od 0,766 (Ukrajina) do 0,874 (Češka). Pod pragom visoke stopnje človekovega razvoja (0,800) tako še vedno ostajajo Moldavija, Ukrajina, Albanija, Bosna in Hercegovina, Belorusija, Romunija, Rusija in Makedonija. Leta 2003 je za svetovnim povprečjem (0,741) zaostal samo indeks Moldavije, ostale države pa so večinoma (edina izjema je Ukrajina) krepko presegle tudi svetovno povprečje držav s srednjimi dohodki (0,774). Čeprav so tranzicijske države v 90. letih 20. stoletja zabeležile upad indeksa človekovega razvoja, se le-ta v zadnjih letih ponovno izboljšuje. Večina tranzicijskih držav ne zaostaja za evropskimi državami z visokimi dohodki samo po višini dohodkov, ampak tudi po dosežkih na izobraževalnem in zdravstvenem področju (Preglednica 1). Po drugi strani pa tranzicijske države zagotavljajo v primerjavi z državami iz drugih svetovnih regij, ki imajo primerljivo visoke dohodke, boljše družbene storitve, kar je v veliki meri še vedno dediščina nekdanje socialistične ureditve. Slika 1: Indeks človekovega razvoja evropskih držav, 2003 Figure 1: Human development index of European countries, 2003 Preglednica 1: Ključni socialnoekonomski in okoljski kazalci za evropske države leta 2003 Table 1: Key socio-economic and environmental indicators of European countries in 2003 BDP pričakovana dolžina življenja ekološki odtis HDI* IUR** Država S S ca us J2 u J2 e JS