| 593 | GEODETSKI VESTNIK | 66/4 | NO VIC E | N EW SUSPEH BLAŽA PETOVARJA NA NATEČAJU EVROPSKEGA ZDRUŽENJA CLGE ZA NAJBOLJŠA ZAKLJUČNA DELA S ŠIRŠEGA PODROČJA GEODEZIJE Blaž Petovar, ki je lani zaključil magistrski študij geodezija in geoinformatika z magistrskim delom Primerjava različnih modelov geoida na območju Slovenije pod vodstvom mentorja doc. dr. Mirana Kuharja ter somentorjev doc. dr. Boža Kolerja in Klemna Ritlopa, se je s svojim magistrskim delom uvrstil med finaliste natečaja evropskega združenja CLGE za najboljša zaključna dela s širšega področja geodezije: https://www.clge.eu/2022/clge/clge-young-surveyors-contest-finals-register and-save-the-date Čestitke tako Blažu kot mentorju in somentorjema za lep uspeh, saj je na natečaj prispelo kar 36 prijav! Zmagovalci natečaja so bili objavljeni na spletni strani Evropskega združenja pooblaščenih inženirjev geodezije (CLGE): https://www.clge.eu/2022/clge/clge-young-surveyors-contest-2022-winners-announced-at-intergeo Blaž je v odzivu na svojo izkušnjo mentorju zapisal: »Je pa potrebno reči, da so imeli tudi drugi tekmo- valci res odlične teme in predstavitve. Tako da nisem preveč razočaran – nimam občutka, da sem ‚zapravil‘ zmago, toliko kot so si jo ostali res ‚zaslužili‘ – če rečem malo po športno. /…/ So bile pa preostale teme predvsem v krogih laserskega skeniranja, izdelanih GIS-aplikacij oz. vtičnikov ter podatkih prostorskega načrtovanja. Ena tema je bila celo izdelava 3D-vmesnika z vključenimi VR- oziroma AR-elementi – res navdušujoče. /…/ Za prihodnja leta bi priporočal, da se prijavi tudi kakšen študent, ki ima mogoče res kak svoj izdelek oziroma aplikacijo/izdelan algoritem – se je videlo, da komisijo takšne stvari zelo zanimajo. Vsekakor bi pa priporočal našim študentom prijavo na tekmovanje kar vsako leto (prijavi se lahko tudi več študentov – z Univerze v Stuttgartu so bili v finalu celo štirje!). /…/ Je res zanimivo sodelovati, izkušnje so neprecenljive, pa tudi nagrade so lepe.« Z IDEJNO ZASNOVO ZA MESTO KRANJ DO ZMAGE NA HEKATONU FUSE CHALLENGE 2022 IN OBISK KONGRESA TOMORROW.MOBILITY V BARCELONI Med 21. in 23. oktobrom je na Ekonomski fakulteti Univerze v Ljubljani potekal hekaton z naslovom FUSE Challenge 2022 – Citython urbane mobilnosti. Namen dogodka je bil razvoj najbolj inovativne in učinkovite rešitve za enega izmed dveh izzivov trajnostne mobilnosti v mestnih občinah Ljubljana in Kranj. Ekipa magistrskih študentov prostorskega načrtovanja in geografije smo z idejno zasnovo za mesto Kranj zasedli prvo mesto. Mobilnostni izziv Kranja je povezan z razgibanostjo mestnega reliefa in posledično veliko naveza- nostjo na osebni avtomobil kot najprimernejše in najučinkovitejše prevozno sredstvo. Naša naloga je bila analizirati in ovrednotiti načrtovane investicije ter jih nadgraditi oziroma predlagati ustreznejše alternativne rešitve. V prvem koraku smo opredelili ciljne skupine, za katere menimo, da so ključne pri reševanju trajnostne mobilnosti v regiji. Prvo skupino so sestavljali osnovnošolci in dijaki, ki dnevno migrirajo v Kranj iz | 594 | | 66/4 | GEODETSKI VESTNIK NO VIC E | N EW S okoliških občin zaradi obiskovanja šole. V drugo skupino smo vključili delovno aktivne prebivalce, ki v Kranj ali iz Kranja v druga zaposlitvena središča migrirajo zaradi dela. Tretja pa so bili upokojenci, ki dnevno migrirajo znotraj mesta. Z ekipo smo razvili celovito rešitev, ki bi temeljila na konceptu multimodalnih mobilnih otokov. Mobilni otoki bi bili lahko dostopne in atraktivne točke, kjer lahko uporabnik na enem mestu zamenja modalno sredstvo. Zaobjemali bi sisteme za izposojo koles, električnih koles, električnih skirojev, električnih avto- mobilov, varovano pokrito kolesarnico in pametno postajo javnega potniškega prometa. Za najoptimal- nejšo umestitev otokov v prostor smo identificirali štiri populacijsko in funkcijsko najgostejša območja, ki smo jih želeli medsebojno povezati z navezavo na železniško postajo: naselje eno- in večstanovanjskih hiš Stražišče, blokovsko naselje Planina, staro mestno središče in območje šol Zlato polje. S tem smo ustvarili osnovni koridor kranjskega mobilnega omrežja in opredelili ključna vozlišča. Slika 1: Prečni prerez Kranja s prikazom idejnih infrastrukturnih objektov (avtor: Tim Gregorčič). Med posameznimi mobilnimi otoki smo predvideli dva ključna infrastrukturna objekta, ki bi obstoječe omrežje nadgradila in približala uporabniku. Višinsko razliko med višje ležečim Stražiščem in nižje ležečo železniško postajo bi reševali s postavitvijo pokritega tekočega traku, ki bi omogočal uporabo v vseh vremenskih razmerah. Drugi ključen povezovalni objekt so že obstoječi rovi pod starim delom Kranja ter izgradnja dvigala v kanjonu reke Kokre. Rove iz 2. svetovne vojne bi opremili z razsvetljavo, kamerami in poslikavami, da bi uporabniku omogočali estetski, varen in prijazen prehod. Na eni strani bi s tem infrastrukturnim objektom reševali višinsko oviro med starim mestnim središčem, Planino in Zlatim poljem z železniško postajo, po drugi strani bi dvigalo omogočilo oživitev kanjona Kokre in dostop gibalno oviranim. | 595 | GEODETSKI VESTNIK | 66/4 | NO VIC E | N EW S Slika 2: Omrežje rovov pod starim Kranjem (avtor: Tim Gregorčič). Poleg tehničnih ukrepov smo za povezljivost sistema in učinkovito uporabo predvideli vzpostavitev mobilne aplikacije. Ta bi na enem mestu združevala vozne rede javnega potniškega prometa, razpoložlji- vost in stanje izposoje trajnostnih načinov prevoza, napolnjenosti ter ostale informacije glede dnevnega dogajanja v mestni občini Kranj. Predvideli smo tudi sistem nagrajevanja v obliki točk zvestobe glede na prevožene kilometre, ki bi spodbujal k uporabi in s katerim bi si uporabniki znižali stroške izposoje električnih koles, skirojev ali avtomobilov. Z interdisciplinarnim pristopom smo oblikovali inovativno, celostno in digitalno rešitev, ki rešuje izziv današnjega časa in je temelj za prihodnji trajnostni in prostorski razvoj. Idejo smo uspešno zagovarjali pred komisijo in si s tem zagotovili priložnost za nadaljnje razvijanje na svetovnem kongresu urbane mobilnosti Tomorrow.Mobility. Tomorrow.Mobility World Congress je med 15. in 17. novembrom 2022 potekal v Barceloni. Na njem so se predstavila različna uveljavljena mednarodna podjetja in start up podjetja z inovacijami na področju urbane mobilnosti in pametnih mest. Rdeča nit je bil prehod k zelenim rešitvam s pomočjo digitalizacije. Ključni poudarki so bili na podatkovni znanosti kot temelju za optimizacijo in podporo odločanju. Vzporedno se je bilo na kongresu mogoče udeležiti pestrega nabora predavanj. Govorci so prihajali z nacionalne in lokalne ravni ter iz akademskega okolja. Naša ekipna naloga je bila mreženje s potencialnimi partnerji in iskanje idej za nadgradnjo zastavljenega projekta. | 596 | | 66/4 | GEODETSKI VESTNIK NO VIC E | N EW S Slika 3: Člani skupine od leve proti desni: Jakob Jugovic, Neža Mihelčič, Taja Ivanc, Sara Golčman in Tim Gregorčič (foto: Balazs Horvath). Slika 4: Zaključna predstavitev projekta vodilnim v EIT Urban Mobility v prostorih Toree Glories (foto: John Andrews). | 597 | GEODETSKI VESTNIK | 66/4 | NO VIC E | N EW SDrugi del obiska je potekal na sedežu EIT Urban Mobility. To je institucija, ki se ukvarja z izobraževanjem in inovacijami na področju urbane mobilnosti v EU. Na delavnicah smo z zmagovalnimi ekipami iz Portugalske, Latvije in Litve ter ob pomoči mentorjev dopolnjevali posamezne projekte. Namen delavnic je bila priprava posameznih korakov za izvedbo projektov, kamor sodi validacija in priprava pilotnega projekta ter vzpostavitev stika z organi odločanja. Projekte smo predstavili vodilnim v EIT Urban Mo- bility, s katerimi smo se tudi pogovarjali o možnostih za nadaljnje sodelovanje. Slika 5: Skupinska fotografija z zmagovalnimi ekipami hekatona iz Latvije, Litve in Portugalske (foto: John Andrews). Sodelovanje na hekatonu in udeležba na svetovnem kongresu urbane mobilnosti je bila nova izkušnja predvsem z vidika prvega stika s podjetniškim svetom ter prehoda s študija na trg dela. Ob sodelovanju z drugimi ekipami ter mentorji smo spoznali pomembnost mreženja in interdisciplinarnega pristopa k reševanju prostorskih izzivov. Skozi celoten proces nas je vodilo in usmerjalo podjetje Kimitisk, ki nas je pripravilo na sistemsko razvijanje ideje, stik z vlagatelji ter pripravo in izvedbo zaključne predstavitve (elevator pitch). Jakob Jugovic študent MA prostorsko načrtovanje Univerza v Ljubljani, Fakulteta za gradbeništvo in geodezijo Jamova cesta 2, SI-1000 Ljubljana e-mail: jugovic.jakob@gmail.com Sara Golčman študentka MA prostorsko načrtovanje Univerza v Ljubljani, Fakulteta za gradbeništvo in geodezijo Jamova cesta 2, SI-1000 Ljubljana e-mail: saragolcman@gmail.com