Stran 74 Zavedamo se, da izhaja socialni in gospo­ darski nered odtod, ker nimamo ene, enot- * » ne družbe. Družba, človeštvo mora postati enoten organizem, ki se med seboi izpopol­ njuje in čegar deli služijo drug drugem u in skupnosti. Ne torej toliko razno govoriče­ nje o osem- in večurnem delavniku, kakor misli »Domovina«, am pak nav od k vza­ jemnosti in medsebojnemu spoznavanju naj bo poleg strokovne izobrazbe naloga obrt­ nih, kakor tudi drugih stanovskih organi­ zacij. Krščanski obrtnik se zaveda in se m ora zavedati, kakor tudi vsak kmet, de­ lavec in uradnik, da je vsak človek, naj­ višji kakor tudi najnižji v katerem koli ozi­ ru, ravno tako človek kakor on, da je nje­ gov brat, A ko se bo vsak stan tega zave­ dal,-bodo prenehali stanovski prepiri, štraj- ki itd. Naloga Obrtnih zvez pa je, da to prepričanje, to zavest v svojih članih u tr­ dijo in preko njih .pzširijo med obrtništvom. Ljudstvo je sito bojev in prepirov in hoče miru. Zato je sedaj čas pokazati, da bomo dosegli mir in edinost le po naših načelih. Torej na delo! 0 razvoju ljudske umetnosti. Piše prof. V. (Dalje in konec.) Keram iške izdelke delimo v 3 glavne skupine: 1. navadno glazirano blago, 2. km etska majolika (fajansa), 3, pečnice. Glazirano blago 17, in 18, stol, skuša zbuditi efekt z živo in večbarvno glazuro aJi pa z uporabo manj navadne barve, ka­ kor n, pr. temnomodre, svitlo- in svinče- nozelene, ki je bila običajna barva peč- nic. Izdelovali so se različni glazirani pred­ meti, kakor sklede, krožniki, vrči, modeli za pecivo (potice), posodice za blagoslov,- ljeno vodo, tintniki, kipi, pečnjce i. t. d. V dekorativnem ocziru se ti predm eti zelo odlikujejo od starejših izdelkov. Motivi so zelo različni, kakor rastlinski ornamenti, živalske podobe in bolj poredkom a tutdi verski monogrami. Poleg barvanih nasto­ pajo že pogostoma reliefni okraski na krožnikih, skledah in vrčih pa razni, na­ vadno šaljivi napiisi, Češko-moravski glazirani keram iški proizvodi te dobe ne morejo tekm ovati z nemško-alpskimi niti glede oblike, niti glede ornam entike. Na nekoliko višji stop­ nji je istodobna galiciška keram ika. K akor smo deloma že omenjali, nam glazirani, todobni keram iški izdelki jugo­ slovanskih dežel nekdanje Avstrije ne nu­ dijo posebnih ljudsko-ujmetniških motivov, pač pa zelo interesantne tipične oblike, ki se od nemško-alpskih popolnoma razliku­ jejo, Na Kranjskem prevladujejo splošno laške oblike posebno pri vrčih. Pri glinasti Jugoslovanski Obrtnik, 25. oktobra 1921 posodi v Kamniških pilanjnah se pa kaže nemšikot-alpski vpliv. Tipična je v tem oziru posebno v Kamniških planinah udom ačena glinasta trinožna ponev. Pod km etsko majoliko ne razujnemo samo pod tem imenom znane, nekoč po­ sebno po naših vinskih krajih zeilo razšir­ jene vinske vrče, am pak sploh fajansno glinasto blago, ki se odlikuje po um etni izvedbi in splošno ni namenjenio vsako­ dnevni rab(i. Sklede, vrči, krožniki in drugi glinasti predm eti, izdelani n a približno isti način ko fajansi, so se rabili le ob slo­ vesnih prilikah, drugače pa so krasili, ka­ kor znani cisnastji krožniki, otmare, police in stene prem ožne km etske pa tuldi me­ ščanske hiše kot ponos hišne gospodinje. M ajolična posoda pa se odlikuje od navadne fajansne tudi po tem, da nam nudi v veliko večji m eri pristne, km etske um et­ niške motive. V večji zbirki! majoličnih predm etov iz iste pokrajine opazimo razliko v kva­ liteti. In res razločevati m oram o glede kvalitete in ornam entike dvojno! vrsto ma­ joličnih izdelkov in sicer majolično blago, kot navadno tržno blago in pa majolike, ki so bile izdelane na posebno naročilo. T akratni obrtniški »cehi« so se med seboj naravnost tekm ovali, kteri izmed njih se bo ob slavnostnih sestankih odli­ koval z umetnejšim cehovskim vrčem in drugo posodo. Te vrče spoznamo takoj kot take po napisih. Pa tujdi privatniki so radi naročevali majotlično posodo kot d a­ rila ob slavnjostnih dogodkih, ob krstu, po­ roki, h godu itd. Umevno je, da so tudi lončarji-umetniki skušali z um etniško iiz ,- vetdbo zadotvodjiti svoje odjemalce. Prj sli­ kanju nalašč naročene majolične niso torej uporabljali navadnih šablon in so slikanje izvedli za ta posel posebno sposobni sli­ k ar ji. Doba izdelovanja km etskih majolik je trajala približno 200 let, nam reč od srer dine 17. do sredine 19. stoletja, V nemških alpskih deželah je bilo mnogo lončarij, ki so se pečale z izdelo­ vanjem majolik. Za slovensko Štajersko pridejo v poštev tovarne v Gradcu, v Man- tschi pri Gradcu, v Celju in Ptuju. Pri­ morje in Kranjska sta imela razen malen­ kostnih poskusov izključno tuje, laško blago. Za nem ške alpske majolike so zna­ čilne valovite, tem nomodre, podolžne črte, ki delijo ploskev v precej enako obširna polja z živalskimi podobami, z lovskimi prizori, z ženinom ter nevesto itd. Najdejo se pa tudi alpske majolike z neenako ve­ likimi polji. Po starosti se odlikujejo salz­ burške, po izvedbi in po širšem delokrogu pa gmundenske. V Gmundnu niso namreč izdelovali samo majolične posode, am pak I Štev.J ^ tudi kipe in celo večje skupine kipov. Za gmundenskimi majolikami je slovelo majo­ lično blago iz M antsche in Karlaua PT l Gradcu. Temeljna barva teh majolik je obi­ čajno rumeno-bela, vendar včasih tudi mo­ drikasta. Na štajerskih majolikah so se uporabljali poleg že prej omenjenih moti­ vov iudi še drugi, kakor začetne injienske črke naročnikov, svete podobe, grozdi in domače narodne noše. Drugo skupino km etskih majolik tvo­ rijo majolike, izdelane na Češkem, M o ra v ­ skem, v Slovakiji in sploh na Gornjem Ogrskem, nadalje v Šleziji in v zahodn* Galiciji. Najlepše m ajolike so izdelovale m oravske lončarije, Slavnoznane so bil® takozvane habanske majolike. Iz d e lo v a li so jih begunci, pripadniki raznih v e r sk ih sekt, ki so se naselili na M oravskem, blizu ogrske meje. Slovaške majolike so nastale v veliki meri pod vplivom habanskih. Razloček med alpskimi in habanskimi majolikami je velik. Oblika habanskih vr­ čev je okrogla, meloni podobna. Razen vr­ čev so izdelovali Habanci tudi krožnike, sklede in šesterostranične steklenice, zad­ nje gotovo po vzorcu šesterostraničnih ci- nastih vrčev. Na vseh omenjenih kerami- ških izdelkih opazujemo enako ornamen­ tiko, namreč stilizovan tulipanov cvet in potočnico. Po mnenju poznavalcev so habanske majolike nem ško-švicarskega izvora. Pri mlajših se kaže laški vpliv, pri majolikah novejše dobe pa prevladuje jasno vpliv slo­ večih nizozemskih, v Delftu izdelanih ma­ jolik. Na M oravskem so nastala poleg mno­ goštevilnih malih lončarij naravnost tovar­ niška podjetja, ki so se posluževala skoraj izključno že udomačenih umetniških moti­ vov, vsled česar spadajo tudi te majolike k domačim um etno-obrtniškim izdelkom. Znamenite so poleg habanskih poseb­ no rusinske km etske majolike iz Kossova, ki kažejo po svoji tehnični izvedbi turški vpliv. Omenjali smo te pri nas manj znane majolike, k er so m arsikatere izmed njih prišle potom trgovine tudi v naše kraje in kot svetovnoznane. Za naše slovenske po­ krajine so največjega pom ena laške majo­ like, kot najbolj znane in najbolj razšir­ jene, To je lahko umljivo, ker smo najbližji sosedi Lahov in k e r ležijo slovenske de­ žele na trgovski poti iz Italije v Srednjo Evropo. Lahi so bili, kakor v mnogih strokah, tudi v keram iki učenci Mavrov. Po vzorcih maverskih lončenih izdelkov so že v 15. stoletju dosegli prim erom a visoko stop­ njo v keram iški um etni obrti, K temu pro- Štev. 10 Jugoslovanski Obrtnik, 25. oktobra 1921 Stran 75 °vitu laške keram ike je mnogo pripomogel 2nani laški kipar Lucca della Robia. Domovina laške, torej tudi toliko ope­ vane slovenske majolike je Severna Italija. ^ vojvodini Urbino je vladala za um etnost navdušena rodbina M alatesta, imenovana tudi gospodje iz Pesara. Iz m esteca Pe- Saro, blizu Ankone, je prišlo v naše slo­ venske pokrajine največ majolik. Te m a­ g ik e imajo navadno signaturo: C, C, P. (Casali, Caligari, Pesaro). Casali in Cale- feri sta namreč najbolj znana izdelovalca Majolik iz Pesara. Pa ne samo pri Sloven­ cih, ampak tudi pri prim orskih in deloma celo pri dalmatinskih Srbo-Hrvatih in La­ hih so bile te majolike zelo priljubljene. Posebno značilna je kranjska majolika z dvakrat vpognjenim ročajem z obojestran­ sko vdrtim ducem (Schnabel) z znanim kranjskim dvoglavim orlom violetne barve ter z rumenimi in modrimi groteskami. Ohranili so se tudi vrči z slovenskimi, z srbo-hrvaškimi (v cirilici) in laškimi na- Pisi. V ljubljanskem muzeju se med dru­ gimi nahaja tudi majolika z napisom: »Na 2dravie Lublansche Gospode«. Ti napisi nam dokazujejo, da so bile te laške majo­ like izgotovljene mnogokrat na naročilo in da so se laški lončarji ozirali na želje in okus slovenskega prebivalstva. Vsled tega so se tudi kmalu udomačile in postale zelo Priljubljene. Ne ravno poredkom a se najdejo v naši domovini ponaredbe laških majolik po na­ ših slovenskih lončarjih. Poznavalec jih bo na prvi pogled spoznal kot ponaredbe, ker imajo motnejše barve in zabrisano, nejasno sliko kranjskega orla. Na Kranjskem in Primorskem so se našle poleg že omenjenih tudi majolike z drugimi motivi, kakor z tiči, gradovi itd. Precej razširjene so bile nadalje ma- jolike z napisi: »Bevi Cara«, »Bevi Ema« in drugimi, ki pa niso iz Pesara, ampak najbrže iz Benečije, kjer se še dandanes izdelujejo enake majolike. V slovenskih deželah prevladujejo med majoličnimi izdelki vrči tako zelo, da razumemo pod majoliko kratkom alo vrč. Krožniki in druga majolična posoda je bila Pri nas primeroma malo razširjena. V mnogo večji m eri kakor majolike so Pečnice produkt pristne domače umetniške obrti, ki se je začela razvijati v 14. sto­ letju, ko se je uvajala v alpskih deželah °d zunaj kurjena soba z lončeno km etsko Pečjo. Umevno je. a v začetku ne moremo govoriti o tej p t gi lončarske obrti kot o umetno-obrtniški, k er so bile prve peč­ nice gotovo zelo priproste, brez vseh okra­ skov. Z gornjenemško hišo je v nemških in slovenskih alpskih deželah zavladala tudi gornjenemška peč, oziroma gornjenemška oblika in ornam entika pečnic. Slovenske pečnice imajo torej v veliki meri isto obli­ ko in isto plastično ornamentiko ko nem- ško-alpske, četudi se je tu in tam našel tudi kak slovenski lončar, ki se je v obliki in ornamenitki pečnic povzpel do neke sa­ mostojnosti. Najstarejše pečnice so bile ravne, gra- fitirane plošče, torej brez glazure z pre­ prosto reliefno ornamentiko. Pri nas so se kmalu zelo udomačile tudi konkavne, lon­ cem podobne pečnice. Bile so zelo prak ­ tične, ker je peč vsled večjega ploskovnega obsega bolje grela. V loncem podobnih pečničnih vdolbinah so se hitro pogrele roke in celo jedila. Še dandanes se naj­ dejo km etske slovenske hiše, četudi bolj poredkoma, ki imajo peči z konkavnimi pečnicami. Glede umetniških motivov na pečni- cah lahko rečemo, da so splošno enaki onim na drugih izdelkih ljudsko-umetniške obrti. Peči iz starejše dobe, ki jih vidimo na gradovih in v premožnejših meščanskih hi­ šah, so mnogokrat naravnost umotvori, vendar jih ne moremo več prištevati ljud­ ski umetni obrti, ampak so v resnici že na­ vadni um etno-obrtniški izdelki. Kakor že kranjskim mostiščarjem na ljubljanskem barju in drugim plemenom na primitivni kulturni stopnji je služila ilo­ vica, oziroma glina, tudi slovenskim lon­ čarjem kot pripravna snov za izdelovanje raznih otroških igrač. Še dandanes izdelu­ jejo naši slovenski km etski lončarji razne prav srčkane igrače, ki predočujejo razne živali, kakor jelenčke, pujske, kravce itd, in služijo otrokom tudi kot piščalka. Ome­ niti moramo lične hranilne puščice, kro- pivniki in kukavice, ki sicer nimajo obliko omenjene ptice, pač pa se da ž njimi po­ snemati znani kukavičji »kuku«. Železna posoda in drugo im portirano blago je že v veliki meri izpodrinilo naše priproste lončene izdelke. Ni nam treba vsled tega žalovati, pač pa bi želeli, da bi se tudi pri nas povzpela keram ika do tiste višine, na kateri bi mogla tekm ovati z tu ­ jimi keramiškimi izdelki. Slovenski obrtnik! Ali se zavedaš, da je edina tvoja rešitev v močni stanovski organizaciji? Le združeni moremo kljubo­ vati vsem nasprotnikom in vsem težavam. Zato vstopi v Obrtno zvezo! Če je še ni, osnuj jo v svojem kraju! Vsa navodila do* biš pri Jugoslovanski obrtni zvezi v Ljub- ljani, Pražakova ulica 3, Vajeniško vprašanje. V »Socialnem preporodjaju« raz­ pravlja dr. Stojanovič o vajeniškem vpra­ šanju sledeče: Za vajence se je začela javnost zani­ mati šele v novejšem času. Težki položaj in slabo življenje vajencev je napravilo ta stan sramotnim. Sedaj je nekoliko bolje. Država je skušala z zakoni zboljšati po­ ložaj vajencev. Vendar vajeniško vpraša­ nje s tem še ni rešeno ampak še obstoja in težave niso še odpravljene. To je prebudilo nekatere človekoljube, ki skušajo odpomoči tem u zlu. Nastalo je med njimi več mnenj kako rešiti vajeniško vprašanje, med katerim i prevladujeta dva, eni pravijo, da naj se napravi čim več obrtnih šol za vojne sirote; drugi pa ho­ čejo, da naj se po vseh večjih obrtnih k ra­ jih ustanove domovi za vajence, kjer bi stanovali in hodili k mojstrom le na delo. Dr. Stojanovič pravi, da sta ti dve ideji lepi, pa neizvedljivi. Za prvi načrt bi bilo treba silno mnogo denarja, če hoče­ mo ustanoviti šole za vse vojne sirote, ki jih je velikansko število. Imamo pa poleg teh še polno drugih otrok, za katere je treba rešiti isto vprašanje. Ne gre, da bi bile tu vpoštevane izključno le vojne si­ rote, Tudi drugi načrt je ravnotako iz fi- nancielnih razlogov neizvedljiv. Treba bi bilo zopet ogromnih vsot denarja. Ker je treba vajeniško vprašanje kljub tem u rešiti, svetuje dr. Stojanovič drugačen načrt. Vajencem naj se skuša z zakonom lie življenjski položaj izboljšati, ter jim preskrbeti boljšo strokovno iz­ obrazbo. Treba bi bilo zato ustanoviti po­ sebna nadzorništva, ki naj skrbe, da bo življenjski položaj vajencev prim em o do­ ber. Dalje je treba rešiti vprašanje, kako izobraziti rokodelca na isti način, kakor se izobražujejo duševni delavci. Treba bi bilo zato nižjih obrtnih šol, v katerih se vajenec priuči in sposobi v svojem roko­ delstvu, ne da bi se kaj učil pri mojstru. S tem bi se doseglo dvoje: 1. da postane­ jo vajenci in z njimi vajeniško vprašanje in 2. da se dobijo delavci-strokovnjaki. Z nižjo obrtno šolo bi se stvorila šola, ki bi privlačila večji del mladine in tako nekoli­ ko olajšala srednje šole, iz katerih izha­ jajo samo duševni delavci. Ustvarilo bi se na ta način nekako ravnotežje med dušev­ nimi in fizičnimi delavci. Vsa mladina bi se potem sm atrala za enakopravno, dočim je sedaj vajenec preziran, študent pa nasproti njemu gospod. Tako dr. Stojanovič, ki je visok urad­ nik v m inistrstvu za socialno politiko. Da tudi njegov načrt ni lahko izvedljiv zlasti zopet iz financielnih težkoč ne toliko od strani države, kot od strani staršev. Pri­