Kulturni kotiček Pogovor z igralskimi skupinami V tej številki pa se pogovorimo o delu režiserja, ki ga mora opraviti, predno začne z vajami. Ne bom se tu spuščal v podrobnosti, pač pa bom navedel le v glavnem, kak-šno je režiserjevo delo. Ko režiser dobi delo, je njegova dolžnost, da delo temeljito prečita oz. delo študira in na podlagi tega študija napravi razčlenitev dramske igre. Za lažje razumevanje, kako se ta razčlemba izvrši, se bom naslonil na odrsko delo Feletove »Uroki«. To agitko, ki jo je pred nedavnim izdal IO LPS, najbrž že vsi poznate. Za tiste, ki je še ne poznajo, pa naj bo v kratkem tale izvleček: V neki vasi, kjerkoli na Sloven-skem, grade vaščani zadružni dom. Tej gradnji nasprotujejo vaški izko-riščevalec kulak Trčen, poleg njega pa še njegova zaveznika, skopi in izkoriščevalski kmet Karničnik in potovka Neža. Vsi trije, z njimi pa še župnik, ki v delu sicer ne nasto-pa, pač pa se ga v igri samo ome-nja, na vse mogoče načine posku-šajo zavirati razvoj na vasi, prav po-sebno pa še gradnjo zadružnega do-ma. V te svrhe se poslužujejo kleve-tanja in konec koncev še tatvine denarja, ki so ga vaščani zbrali za gradnjo zadružnega doma. To tatvi-no so hoteli naprtiti sekretarju KLO Tonču, da bi ga s tem onemogočili pred vaščani, kateremu so vsi za-upali in njegovemu prepričevanju in načrtom radi in z razumevanjem sle-dill Poedinci v vasi so se spričo tatvine razburiJi, še bolj pa so jih begale raasne klevete, ki jih je ta trojica v zvezi z izginotjem denarja širila. Toda mladina je tatove raz-kiila, odfcrila pa tudi vse polno dru-gih špekuladjskih grehov tako, da se ob koncu Trdeai, Kamičoiik in Ne-ža, obtožujoč drug drugega, znajdejo na zatožni klopi. To je zgoščen iz-vleček vsebdne. Prvo, kair mora režiser iz dram-skega dela razbrati, je osnovna mi-sel dela. Zakaj je pisateljica to delo napisala. Iz zgoraj navedenega iz-vlečka, še bolj pa, 5e delo v celoti večkrat prečitamo, razbereano, da je pisateljica hotela povedati: Zaupaj-mo ljudski oblasti, ne nasedajmo raznim klevetam, ne dajmo se ovi-rati pri graditvi sooializma raznim sovražnikom ljudstva. Osnovno misel torej imamo. Pravilno razbrana osnovna misel bo režiserju omogo-čila dati pravilen ton celotni igri. Drugo, kar je važno pri razčlenbi dramskega dela, je to, da režiser do-lo&i čas in kraj dogajanja igre. V tem nažem primeru igre »Uroki« to ni težko določiti, ker agiitka apada v čas gradenj zadružnih domov. Pri dolotanju kraja smo pri tem delu lahko svobodrvi, ker je to agitka tn jo lahko pri!lagodimo krajem, kjer pač igramo. Pri doslednji razčlenbi pa bi krajevno spadala v Prekmurje, ker se je tam vera v vTaže (uroke) najmočneje obdržala. Pri nadaljnji razčlenbi ali analizi igre »Uroki« bi moral režiser dognati še sledeče: kakšna borba se vodi v igri, zakaj se bore osebe, med kom se borba razvija, kdo vodi borbo, s kakšnimi sredstvi se bore osebe v igri in kakšni so cilji posameznikov v igri. Zdaj pa si odgovorimo na ta vprašanja. Vas na čelu s sekretarjem Tončem dela na postavitvi zadružnega do-ma. Torej postavljajo temelj za so-cializacijo vasi, skratka napredek. Za to višjo družbeno uredrtev pa niso župnik, kulak Trčen, kmet Karnič-mk in Neža. Tonč se neposredno. na čelu vasi bori za dosego cilja, ki je socializem, Trčen pa je samo »iniciator« neraz-gledanemu, naivnemu, skopemu Kar-ničniku in potovki Neži. Ta dva sta njegova »izvršna organa«. Tonč se bori za splošno dobro, da bi vsa vas živela boljše in lepše živ-ljenje, Trčen pa za odpravo ljudske oblasti, da bi lahko dobil spet vajeti v roke in nemoteno izkoriščal male ljudi. Ti odnosi borečih se taborov so važni tudi pri določanju karakterjev posameznim osebam, ki jih mora re-žiser igralcem orisati. Jaz bom omenil le nekaj oseb. Začnimo pri Karničniku. Kamičnik je sila naiven, skoraj do omejenosti. (Verjame vsaki bedasto-čd, če le v njej vidi svoje asebno do-bro), nervazen in nemiren (radi bo-jazrd pred ljudsko oblastjo, lcer se boji za svojo zemljo, ki mu jo ljud-ska oblast ^>loh ne namerava od-vzeti, še večjo nervozo pa mu po-vzroča bunker, kjer ima skrito trgu odtegnjeno blago). Je zadirčen, kre-tenj kratkih in ozkih, v hoji nego-tov (capljajoč), z željo po gospodo-valnosti, vendar pa o samera sebi ne odloča sam, ainpak ga v njegovih umazanih potih vodi kulak Trčen, česar se pa Karaičnik sam. nitri. ne zaveda. Trčen je v svoji notranjosti nemi-ren, toda zna nemirnost obvladati, je gospodovalen, zvit in sila previ-den. V svoji notranjosti pa je kakor že omenjeno plah, kar tudi ob raz-krinkanju pred vaščani pokaže. Tonč je lik delavnega človeka z veliko zavestjo, preprost, odločen, proti nasprotnikom ljudstva, odkrito-srčen, nesebičen. V hoji je umerjen, naglih toda ne nervoznih kretenj, pri občevanju z ljudmi topel in blag. Hentačka je klepetava, opravljiva in hinavska ženska, že precej upog-njena, toda gibčna. Vse takšne karakterne lastnosti posameznih oseb razbere režiser iz teksta, ki ga osebe v igri govore ^n iz odnosov oseb med enrm in drugim taborom, ki sta v borbenem stanju. Ce se bodo naši režiserji na ta na-čdn lotili dela, se bodo predvajane igre kvalitetno dvignile, ker le po dobri razjasnitvi bo igralcu jasno, kaj naj na odru pravzaprav pred-stavlja. D. P.