ANALIZE IN PRIKAZI - Timsko poučevanje #31 Jasmina Bešic in Lidija Kotnik Klaužer, Osnovna šola Lesično PONAVLJAJMO IN UTRJUJMO GEOGRAFSKO ZNANJE V ANGLEŠČINI PO POSTAJAH Z medpredmetnim povezovanjem se na OŠ Lesično ukvarjamo že kar nekaj let. Vsako leto se trudimo takšne povezave nadgraditi, izboljšati in učence čim bolj neposredno vključiti. V članku bova predstavili, kako sva izvedli uro geografije in angleščine, pri kateri sva bili navzoči obe učiteljici. ZAKAJ MEDPREDMETNO POVEZOVANJE IN TIMSKO POUČEVANJE? V želji po pestrejšem pouku, motivaciji učencev in po novem izzivu sva se lotili trdega oreha, ki ga poskušamo tako ali drugače streti vsi učitelji. Učencem sva hoteli približati znanje kot veliko povezano celoto. Ideja se je porodila iz angleškega didaktičnega plakata o Avstraliji. Lotili sva se izziva, in sicer medpredmetno povezati to učno snov v sklopu predmetov geografija in angleščina v osmem razredu. Učno uro sva načrtovali tako, da sva bili v razredu navzoči obe učiteljici. Učiteljica angleščine je med svojo prosto uro sodelovala pri redni uri geografije, kjer je šlo za ponavljanje in utrjevanje znanja o Avstraliji. Idejo sva predstavili ravnateljici, ki naju je pri tem organizacijsko in motivacijsko podprla, nato pa sva jo skupaj z drugimi učitelji povabili k hospitaciji. NAČRTOVANJE Pregledali sva učne načrte in uskladili cilje. Z opredeljenimi cilji sva začeli načrtovati potek ure. Določili sva način dela (skupinsko delo po učnih postajah) in aktivnosti ter izbrali pripomočke. Precej zahtevno je bilo pripraviti aktivnosti, saj sva vključili različne učne stile (vizualne, avditivne in kinestetične) ter dejavnosti diferencirali po sposobnostih učencev. Ker so učenci večinoma bolj uspešni na enem področju, bodisi naravoslovnem bodisi družboslovnem, sva jih v skupine diferencirali glede na njihove sposobnosti pri obeh predmetih, kar nama ni povzročalo večjih težav, saj gre za družboslovna predmeta. Skupaj sva pripravili skupno sprotno učno pripravo. V učilnici sva pripravili pet postaj, jih slikovno označili in opremili z viri in pripomočki. Določili sva časovno omejitev dela na posameznih postajah (4 minute), čas se je odšteval na interaktivni tabli, po poteku časa se je oglasil zvočni signal. Del učne priprave: Učna tema: Avstralija in Oceanija Učna enota: Ponavljanje in utrjevanje (medpredmetna ura GEO - ANG) Učne oblike: frontalno, skupinsko delo po postajah Učne metode: sestavljanje sestavljanke, reševanje križanke (angleško-slovenska), delo z viri (slovenska), delo z i-tablo (slovensko), bralno razumevanje (angleška), ples (angleško) Cilji: Učenci ponovijo osnovne pojme o Avstraliji: koala, kivi, bumerang, Aboridžini, Canberra, Nova Zelandija, Oceanija, evkalipt, Veliki koralni greben, arteški vodnjak, koralni otok, laguna, scrub, gejzir, atol. (GEO) Učenci ponovijo besedišče, povezano z Avstralijo, in usvojijo nekaj novih besed. (TJA) Učenci se urijo v bralnem razumevanju in upoštevanju navodil. (TJA, GEO) Učenci se urijo v izgovarjavi posameznih besed, besednih zvez in povedi. (TJA) Učenci se urijo v sodelovanju in organizaciji nalog. Učenci se urijo v iskanju virov. Učenci se urijo v delu z IKT. Učila in učni pripomočki: Sestavljanka (nema karta) Avstralije, Google Earth, i-tabla, navodila za posamezno postajo, zastavice s simboli, kuverte, kartice s točkami in slikami, plakat Avstralije učbeniškega kompleta Messages. Goodey, Diana, Goodey, Noel, Craven, Miles (2008). Messages 3, učbenik za pouk angleščine v 8. razredu OŠ, Ljubljana, Rokus Klett. Kolenc - Kolnik, Karmen, Korže Vovk Ana, Senegačnik, Jurij (2004). Spoznavamo Afriko in Novi svet, geografija za 8.razred devetletne OŠ, Ljubljana, Modrijan. Veliki splošni leksikon v osmih knjigah, 1997, Prva knjiga, A-Ch, Ljubljana, DZS. Jugovzhodna Azija, Avstralija, Oceanija, Antarktika, zbirka Dežele in ljudje, 1993, Ljubljana, Mladinska knjiga. Velika otroška enciklopedija, 2000, Ljubljana, DZS. Enciklopedija za vedoželjne, Svetovna geografija, 2005, Ljubljana, Prešernova družba. Enciklopedija svetovne geografije, 1997, Ljubljana, Pisanica in Imprinta. Medpredmetne povezave: geografija, angleščina 3-4 - 2012 - XLIII #60 i,.I. izobraževanje izvedba ure Razdelitev učencev v skupine Učence sva najprej razdelili v pet skupin tako, da je vsak učenec dobil določen simbol Avstralije (kenguru, koala, Uluru, bumerang in zastava Avstralije). Le-ti so obenem tudi predstavljali začetne postaje posameznih skupin. Simboli so bili označeni tudi z rumeno, oranžno ali rdečo piko (diferenciacija). podajanje navodil Navodila so bila podana v angleškem jeziku, razumevanje sva preverili v slovenščini. Pisna navodila sva učencem izročili pred začetkom dela na vsaki postaji. Učence so na postajah čakale različne naloge, ki so bile označene s tremi različnimi barvami glede na zahtevnost. Rumena je predstavljala naloge najlažjega tipa, oranžna malo zahtevnejšega tipa in rdeča naloge najzahtevnejšega tipa. Skupina z rumeno piko se je najprej lotila reševanja rumenih nalog, oranžna se je najprej lotila reševanja rumenih, nato oranžnih nalog, rdeča pa je reševala vse po vrsti. Za dejavnosti na posameznih postajah so imeli 4 minute časa. Za lažjo orientacijo se je čas odšteval na interaktivni tabli, konec je naznanil zvočni signal. Preden so se prestavili na naslednjo postajo, so oddali odgovore v svoje kuverte na vnaprej določeno mizo. uvodna motivacija Za uvodno motivacijo so v skupini sestavili sestavljanko Avstralije. opis postaj 1. postaja: Dvojezična križanka Rešujejo križanko. Navodila so slovenska, razlage angleške in učenci vpisujejo gesla v slovenskem jeziku. Diferenciacija: gesla so označena po težavnosti, učence usmerimo k reševanju po njihovih sposobnostih, vendar jih ne omejimo. 2. postaja: Išči, išči, pa boš našel S pomočjo virov in literature, ki je pripravljena, poiščejo odgovore na zastavljena vprašanja. Diferenciacija: gesla so označena po težavnosti, učence usmerimo k reševanju po njihovih sposobnostih, vendar jih ne omejimo. 3. postaja: Around the world S pomočjo programa Google Earth določijo geografsko širino in dolžino posameznim avstralskim mestom. Diferenciacija: učenci iščejo podatke za geografsko širino in dolžino dveh (skupina Kenguru),treh (skupini Koala, Uluru) oz. štirih (skupini: Bumerang, Zastava) mest v Avstraliji glede na učne sposobnosti. 4. postaja: Let's dance S pomočjo navodil v angleškem jeziku se naučijo nekaj korakov enega izmed avstralskih plesov. Diferenciacija: učenci sledijo diferenciranim navodilom. Skupina Kenguru: navodila so podkrepljena s slikami. Skupini Koala in Uluru: navodila so delno podkrepljena s slikami. Skupini Bumerang in Zastava: navodila le v obliki besedila. 5. postaja: The symbols of Australia Na voljo imajo 8 angleških bralnih kartic, s pomočjo katerih odgovorijo na postavljena vprašanja (kviz). Diferenciacija: besedila in vprašanja so označena po težavnosti, učence usmerimo k reševanju po njihovih sposobnostih, vendar jih ne omejimo. zaključek ure Po končanem delu so si skupine zamenjale kuverte z rešitvami. S pomočjo rešitev na projekciji so odgovore popravile in zapisale točke na kuverte. Zaključek del je predstavljal skupni ples, ki so se ga naučili na četrti postaji. sklep Pred izvedbo učne ure sva imeli kar nekaj pomislekov. Najprej naju je skrbelo, kako bo delo steklo, ker je bilo vključenih veliko različnih aktivnosti. Celotna ura je potekala dvojezično, zato sva se spraševali, ali bodo učenci sposobni tako hitro preklapljati iz enega jezika v drugega. Kljub temu da sva časovne omejitve sami preizkusili na vsaki nalogi, naju je skrbelo, da bo za določene učence tempo prehiter, za druge pa prepočasen. Poleg vsega tega pa moramo upoštevati, da je delo učencev opazovalo sedem učiteljev in gospa ravnateljica. Učna ura je potekala gladko in brez zapletov. Dosegli sva vse učne cilje in izvedli vse aktivnosti, razen pregleda odgovorov, kar so učenci naredili naslednjo uro geografije. Učenci so bili motivirani in disciplinirani. Po pogovoru z njimi sva izvedeli, da težav zaradi dvojezičnosti niso imeli, da jim je bil tak način dela zelo všeč in bi ga z veseljem še kdaj ponovili. Navzočnost gostov jih ni motila. Prisotni učitelji so bili nad vzorčno uro navdušeni in so še posebej pohvalili aktivnost učencev. Najina izkušnja s takim načinom dela je zelo pozitivna in jo nameravava razvijati tudi v prihodnje. Priznava, da sva imeli z načrtovanjem zelo veliko dela, minevale so ure pri pripravi gradiv, urejanju slik, iskanju virov, vendar meniva, da se je izplačalo, saj nameravava to uro izvesti vsako leto. Poudarili bi, da je za uspešno načrtovanje in izvedbo takšne učne ure pomembnih več stvari. Treba si je izbrati sodelavca, s katerim res dobro sodelujete in imata skupne interese. Izvedbo ure je treba zelo natančno načrtovati in izvesti simulacijo. Pri končni izvedbi pa sta najbolj potrebni disciplina in dobra usklajenost obeh učiteljev. Dobra izkušnja in odlično timsko sodelovanje sta naju motivirali, da sva se še po tem lotili izvedbe skupne ure zgodovine in angleščine (Antični Grki). Ob vsem tem pa naju v nove izzive še najbolj spodbuja otroška navdušenost, radovednost in aktivnost, zato bova še naprej načrtovali in izvajali podobne učne ure. 3-4 - 2012 - XLIII