VZGOJNOIZOBRAŽEVALNO DELO V LOŠKEM MUZEJU Loški muzej je v letošnjem letu, ko praznuje 50-letnico delovanja, uspel v pritličju okrog lega stolpa pridobiti in urediti prostor za pedagoško delavnico s približno petdesetimi sedeži in opremo za videoprojekcijo. Zato, in ker je od zadnje predstavitve vzgojnoizobraže- valnega dela v našem muzeju preteklo skoraj dve desetletji,1 je prav, da spet na kratko spregovorimo o tej muzejski nalogi. Loški muzej je lokalni muzej kompleksnega tipa z zgodovinsko, kulturnozgodovinsko, umetnostno, etnološko in prirodoslovno zbir ko; geološka in arheološka pa sta v pripravi. V muzejski galeriji pa prirejamo občasne, predvsem likovne razstave. Muzej se pri svo jem delovanju omejuje na ozemlje, ki je 830 let tvorilo t. i. Loško gospostvo pod oblastjo freisinških škofov. Obiskovalcem so na loškem gradu v enain dvajsetih prostorih ( 1464 m^) na ogled nasled nje teme: Loško gospostvo; gradovi; mesto; cehi; kulturna zgodovina v o. p. b. (Škofjeloški rokopis, Škofjeloški pasijon, rojaki, šolstvo); Kalanovo pohištvo z Visokega; slikana meš čanska keramika; srednjeveška umetnost; dražgoški zlati oltarji; noša; črna kuhinja, svetila; stavbarstvo; poljedelstvo, živinoreja; prehrana, promet; sitarstvo, čipkarstvo; klo- bučarstvo, glavnikarstvo; platnarstvo, bar- varsto; mali kruhek, umetne rože; galerija likovnih umetnikov loških rojakov; živalstvo loškega ozemlja; zbirka NOB. Naš muzej obišče letno prek 20.000 obisko valcev. Če pogledamo bolj natančno, vidimo, da prevladujejo šolske skupine: približno po lovico je osnovnošolcev, četrtino srednješol cev. Učencev in dijakov je prav toliko kot odra slih obiskovalcev, med katerimi je polovica tujcev, ki tako predstavljajo več kot desetino obiskovalcev muzeja. Ko jih vodimo skozi muzejske zbirke, si muzejski delavci prizade vamo, da skupine ne bi štele več kot petdeset oseb. Vzgojnoizobraževalno delo v Loškem mu zeju poteka že od ustanovitve leta 1939 dalje.2 Od leta 1980 je v muzeju zaposlen kustos pedagog (umetnostni zgodovinar in zgodovi nar), ki opravlja še dela in naloge knjižničarja. Pedagoškega dela ne opravlja sam, saj mu v konicah sezone maja, junija in oktobra, ko je obiskov organiziranih skupin največ, prisko čita na pomoč dva strokovna sodelavca. Muzej nima na skrbi le stalne muzejske Čelna stran muzejske pedago ške delavnice v okroglem stolpu loškega gradu. (Foto M. Pavlovec) 203 postavitve, temveč samostojno ali v sodelova nju z drugimi muzejskimi ustanovami prireja tematske razstave tako v muzeju kot na posa meznih šolah. Kustos galerist že več let redno sodeluje pri pripravi likovnih razstav na osnovni šoli Cvetka Golarja in v knjižnici Ivana Tavčarja. V muzejski galeriji, v osnovni šoli padlih prvoborcev v Žireh in v osnovni šoli Prešernove brigade v Železnikih je bila leta 1982 na ogled razstava »Tito - življenje in delo«, ki smo jo organizirali v sodelovanju z Muzejem ljudske revolucije Slovenije. Prav v pedagoške namene prirejeno razstavo »Kelti na Slovenskem« smo pripravili v sodelovanju z Narodnim muzejem iz Ljubljane. V naši galeriji jo je leta 1987 obiskalo 900 učencev osnovnih in srednjih šol, za katere je kustos pedagog pripravil dvaindvajset strokovnih vodstev. Redni obiskovalci muzeja so tudi predšolski otroci, predvsem iz Škofje Loke in Kranja, v večini pa so osnovnošolci, srednješolci, štu denti in skupine odraslih, ki prihajajo iz raz ličnih, krajev Slovenije. Najpogostejša oblika dela s temi skupinami je klasično vodenje po stalni muzejski postavitvi. Takih vodenj imamo približno stopetdeset na leto. Redkeje vodimo obiskovalce še po mestu ali jim razlo žimo po želji razvoj in pomen crngrobske cerkve. Pomembna oblika pedagoškega dela v mu zeju so t. i. zgodovinske učne ure. Za učence šestih razredov smo v šolskem letu 1987/88 prvič pripravili učno uro s temo »Nastanek in razvoj mest in meščanstva«. V učnem programu zajema tri šolske ure, kustos pedagog pa jo izvaja kot blok učno uro, t. j. dve šolski uri skupaj. Ob razstavljenih muzea- lijah razloži učencem nove pojme: družbena delitev dela, trg, mesto, meščanstvo, ceh. Ta zgodovinska učna ura je na občinskem aktivu osnovnošolskih učiteljev zgodovine, ki se ga je udeležil tudi predstavnik zavoda za šolsvo iz Kranja, prejela pozitivne ocene. Muzejsko učno uro izvaja tudi kustos zgodovinar s temo »Narodnoosvobodilna borba na Škofjeloške m« za učence osmih razredov ter tretjega in četrtega letnika srednjega us merjenega izobraževanja. Sledi organizacija in izvedba t. i. kulturnih dni na osnovnih in srednjih šolah. Kustos galerist se npr. pogovarja z likovnim umetni kom in učencem razlaga umetnikovo delo. Ko so učenci v šoli pripravili razstavo etnoloških predmetov, je kustos etnolog razložil uporab nost posameznih eksponatov in pripravil uvodni sestavek, ki so ga nato prebrali še na lokalnem radiu. Kustos pedagog učence že v šoli seznani z vsebino muzejskih zbirk z video posnetki, da pridejo na ogled že pripravljeni. Vsi kustosi, predvsem pa etnolog in zgodo vinar, sodelujejo z zgodovinskimi krožki na osnovnih in srednjih šolah. Z informacijami in nasveti pomagajo pri izdelavi naloge z določenimi temami iz zgodovine domačega kraja. Poleg tega posredujejo različne podatke dijakom in študentom za seminarske in di plomske naloge. Pri tem jim je v pomoč tudi bogata muzejska knjižnica. Kustos zgodovinar je vsako leto mentor dvema dijakoma srednje družboslovno-jezikovne šole pri delovni prak si. Delovne ljudi in občane seznanjamo z vse bino muzejskih zbirk in razstav v galeriji z namenom, da bi se povečal obisk. Delo poteka na več nivojih. Kustos zgodovinar sodeluje na lokalnem radiu v oddaji »Zgodovina na ših krajev«, kustos galerist pa predstavlja likovne razstave, ki so trenutno na ogled. Kustos pedagog objavlja prispevke z muzejsko tematiko v tovarniških glasilih delovnih orga nizacij v občini. Prva serija prispevkov je obravnavala zgodovino muzealstva na Škofje loškem, druga pa podrobneje-predstavila po samezne muzejske zbirke. Tiskano gradivo ima pomembno vlogo pri pedagoškem delu v muzeju. V letošnjem letu je Loški muzej izdal Vodnik po zbirkah ; na žalost le v slovenčini. Vodnik je delo vseh muzejskih delavcev, ki objavljajo strokovne prispevke tudi kdaj pa kdaj v Loških razgle dih. V njih obravnavajo posamezne zbirke ali teme, ki so v muzeju predstavljene, oziroma so ti prispevki osnova bodočim muzejskim postavitvam. Za zgodovinsko učno uro »Na stanek in razvoj mest in meščan stva« je kustos pedagog izdelal delovni list. Ko ga učenci izpolnijo, ponovijo v muzeju obravnavano snov in jo povežejo s poznava njem kulturne dediščine kraja. Muzejske zbirke in posamezni eksponati so opremljeni s spremnim besedilom in podnapi si. Zavedamo se, da bi bilo potrebno zaradi velikega števila tujcev, ki obiščejo naš muzej, vsaj povzetke prevesti v tuje jezike. Obisko valcem so na voljo razglednice, tudi z muzej skimi motivi, in različni spominki, med njimi pravi loški kruhki iz Dražgoš. 204 V dnevnem časopisju in prek lokalnega ra dia obveščamo potencialne obiskovalce o času, ko je muzej odprt in o razstavah v galeriji, kamor jih na otvoritve še posebej povabimo z vabili. Vsem učiteljem zgodovine na osnovnih in srednjih šolah v občini pošljemo na začetku šolskega leta obvestilo o možnostih vzgojno- izobraževalnega dela v muzeju. Vse vodje enot posameznih vrtcev v Škofji Loki smo obvestili o možnosti brezplačnega ogleda muzeja. Obiskovalce bomo zdaj, ko razpolagamo z videoprojektorjem in video posnetkom muzej skih zbirk, lahko še bolje seznanili z dediščino, ki je na ogled v našem muzeju in ki predstavlja identiteto nekega kraja ali regije. Za učence in dijake pa bo potrebno izdelati delovne liste, ki jih bodo spodbujali, da bodo aktivneje sodelovali pri ogledu muzeja, in jih navajali k opazovanju in dopolnjevanju. Opombe: 1 Eržen, J.: Obiski v Loškem muzeju in vodniška služba, LR 19, 1973, str. 430^32. - 2 Ibid., str. 430. Mira Kalan 205