Iliberalizem morda ni nujna posledica antisemitizma, vendar pa ga zlahka spodbuja, saj je mogoče Jude tako prikladno uvrstiti v kategorijo tradicionalnih sovražnikov. Zdi se, da je uradni narativ o antisemitizmu na Poljskem povezan z vernakularnim diskurzom in je tudi pod njegovim vplivom, medtem ko je treba uradni diskurz na Madžarskem obravnavati v kontekstu vrzeli med željami in stvarnostjo. Ko je ta vrzel zaprta, se »uporabna preteklost« v obeh primerih pokaže kot popolnoma funkcionalna. ILIBERALIZEM IN ANTISEMITIZEM v postkomunizmu v primerjalni perspektivi FIRA EL SHAHICM 3 EUR 7 Pamflet 7 Zbirka Pamflet je namenjena Zakaj je do iliberalne protirevolucije objavi prevodov referenčnih besedil, prišlo prav na Madžarskem in na Poljskem, ko pa vemo, ki govorijo o svobodi v najširšem smislu da sta bili ti državi med tistimi, besede. Tudi zato smo se odločili za ki so kot prve v tej regiji po letu 1989 rehabilitacijo tradicionalnega Pamfleta, sprejele zahodni liberalizem? ki vse od 18. stoletja služi kot svojevrstna Kakšna je povezava med državljanska oglasna deska. Poslanstvo postsocialističnim iliberalizmom zbirke kratkih emancipatoričnih besedil in antisemitizmom? je, da državljanke in državljane spodbuja Ali lahko iliberalne vrednote k razmišljanju in zavzemanju stališč. zabrišejo razlike med uradnimi Pamflet je nosilec kulture, državnimi politikami ki ne sprejema neumnosti, v odnosu do antisemitizma? ne požira žalitev in zavrača poniževanje. Zbirka Pamflet podpira kritično mišljenje in neodvisnost duha. Neguje, kar je med nami emancipatoričnega in dobrega, in se upira kulturi laži in groženj. Z zbirko Pamflet se borimo proti uničevanju preteklosti, razvrednotenju življenja v sedanjosti in kraji prihodnosti. Michael Shafir IlIberalIzem In antIsemItIzem v postkomunizmu v primerjalni perspektivi Pamflet 7 Michael Shafir IlIberalIzeM In antISeMItIzeM v postkomunizmu v primerjalni perspektivi Pamflet 7 naslov izvirnika: Illiberalism and antisemitism under Post-Communism © 2021 Michael Schafir (izvirnik) © 2022 zRC SazU (prevod) Spremno besedilo tanja Petrović Prevod in lektura tadej turnšek Oblikovanje in prelom tanja Radež Založnik zRC SazU, založba zRC Zanj Oto luthar Glavni urednik založbe aleš Pogačnik Tisk Cicero begunje Naklada 400 Prva izdaja, prvi natis. ljubljana 2022 Prva e-izdaja je pod pogoji licence Creative Commons CC bY 4.0 prosto dostopna: https://doi.org/10.3986/9789610506799 ------------- CIP - Kataložni zapis o publikaciji narodna in univerzitetna knjižnica, ljubljana 323.12(4-11=411.16) 329(4-11) SHaFIR, Michael Iliberalizem in antisemitizem v postkomunizmu v primerjalni perspektivi / Michael Shafir ; [spremno besedilo tanja Petrović ; prevod tadej turnšek]. - 1. izd., 1. natis. - ljubljana : zRC SazU, založba zRC, 2022. - (Pamflet, ISSn 2738-4993 ; 7) Prevod dela: Illiberalism and antisemitism under post-communism ISbn 978-961-05-0678-2 CObISS.SI-ID 121908483 ISbn 978-961-05-0679-9 (PDF) CObISS.SI-ID 121370371 2 IlIberalIzem In antIsemItIzem v postkomunizmu 7 v primerjalni perspektivi michael shafir 4 5 MICHAEL SHAFIR, rojen leta 1944 v bukarešti, je magistriral na Univerzi v tel avivu, kjer je tudi doktoriral z disertacijo »Intelektualec in Partija: Romunska komunistična partija in ustvarjalna elita v času Čaušeskua«. Po vrnitvi v Romunijo se je najprej zaposlil na Univerzi v bukarešti, predavateljsko pot pa je končal kot profesor Doktorske šole za med-narodne in strateške študije univerze babeş-bolyai v Cluj napoci. Dolga leta je bil urednik Romanian Review of International Studies in sourednik Journal of East European and Asian Studies, ob tem pa je bil tudi predsednik akademskega dela romunske delegacije Mednaro-dne zveze za raziskovanje Holokavsta (IHRa). Predaval je na univerzah v Romuniji, Izraelu, Italiji, na Poljskem in Kanadi. Dolga leta je bil redni sodela-vec Radia Svobodna evropa v Pragi in Münchnu, na koncu kot namestnik direktorja oddelka za raziska-ve javnega mnenja. Michael Shafir je avtor oziroma soavtor šestih knjig, več kot 260 člankov in petdesetih poglavij v knjigah. Je profesor emeritus univerze babeş-bolyai in prejemnik več prestižnih romunskih nagrad, vključno s priznanjem kralja Mihaela I in romunskega predsednika traiana basescuja. 6 7 besedilo Michaela Shafirja, romunskega politologa judovskega rodu in dolgoletnega strokovnega sode-lavca Radia Svobodna evropa, ponuja poglobljeno in natančno analizo načinov prepletanja iliberalne, populistične desničarske politike v postsocialistič- ni evropi z antisemitizmom. Osredotoča se predvsem na Madžarsko in Poljsko, dve državi, ki sta ob koncu socializma najbolj entuziastično sprejeli zahodni liberalizem in od njega nerazdružljiv neoli-beralni gospodarski model, danes pa sta prvakinji konservativnega populizma, kratenja pravic žen-Predgovor skam in pripadnikom skupnosti lGbt+, propagi-ranja paradigme »dveh genocidov« in relativizaci-je holokavsta. avtor nam sistematično razkriva lo-giko povezovanja med izkrivljanjem zgodovinskih dejstev in neutrudnim fabriciranjem sovražnikov z antisemitizmom in rasizmom, hkrati pa pokaže mehanizme ustvarjanja povsem nove, postresnične politične realnosti, ki na videz ponuja alternativo v današnjem svetu brez alternativ. Shafir sicer ugotavlja, da iliberalizem ni nujno povezan z antisemitizmom, kar podkrepi s primerom razcveta iliberalne politike v Sloveniji v času tretje vlade Janeza Janše. 8 9 Proizvajanje vedno novih sovražnikov in zelo pra-in Stephena Holmesa, v kateri avtorja iliberalno gmatičen odnos do preteklosti, ki vključuje potvar-politiko in sentimente v postsocialistični evropi janje zgodovinskih dejstev in perpetuiranje ideolo-razlagata z razočaranjem, ki je nadomestilo prvo- ških delitev, Janševo vladavino, po drugi strani, tno navdušenje nad liberalnimi ideali zahoda. nedvomno umešča med primere »iliberalne« poli- »Političnega vzpona populizma,« zapišeta Krastev tike. in Holmes, »ni mogoče pojasniti brez upoštevanja V iskanju odgovora na vprašanje, zakaj je v nekoč široko razširjenega odpora do tega, na kakšen na-socialističnih državah prišlo do tako močnega za- čin je (vsiljeni) sovjetski komunizem brez alterna-suka stran od univerzalnih vrednot, progresivnih tive po letu 1989 nadomestil (prostovoljni) zaho-politik in demokratičnih načel, se mi zdita ključna dni liberalizem brez alternative«.1 a prav jugoslo-dva izraza, ki sem ju uporabila v prejšnjem odstav-vanska izkušnja socializma – ki ni bil »vsiljeni sov-ku. Prvi je »postsocializem«, drugi je »alternati-jetski komunizem«, in je alternative s svojo politi-va«. besedilo Michaela Shafirja je za nas v sloven-ko tretje poti, neuvrščenosti in samoupravljanja skem in postjugoslovanskem prostoru izjemno po-pravzaprav ustvarjal, in ne onemogočal – ob dej-membno tudi zato, ker nas spodbuja, da v iskanju stvu, da je iliberalizem na postjugoslovanskem pro-razlogov za krepitev desnega populizma zastavlja-storu še kako prisoten, citirano trditev postavi pod mo vprašanja, ki vsebujejo ta dva izraza. vprašaj in hkrati našo pozornost usmeri na samo naravo liberalizma. Pri tem so nam lahko v pomoč V kolikšni meri sta postsocialistično stanje in nor-pronicljivi uvidi antropologa Davida Scotta, ki po-mativna vizura pohladnovojnega časa, v kateri ni kaže, da je konec hladne vojne zaznamovalo zapira-bilo prostora za kakršno koli alternativo liberalni nje, in ne odpiranje prostora za alternative, saj je demokraciji in neoliberalnemu kapitalizmu, pripe-prinesel »vzpon liberalne demokracije kot edino, ljala do tega, da »svetloba ni uspela«? Prav to je namreč naslov leta 2020 izdane knjige Ivana Krasteva 1 Ivan Krastev in Stephen Holmes, The Light That Failed: The Reckoning. london: Pegasus, 2020, 14. 10 11 absolutno obzorje politične civilizacije«,2 pri če-niso razumljeni »kot posamezna protizakonita demer je za postsocialistične države »tranzicija« janja, temveč, nasprotno, kot primeri praks 'ilibe-predstavljala edino smer »sprejemljive politične ralne' politike«. namesto da bi govorili »o slabih prihodnosti«.3 ljudeh, govorimo o slabih režimih«.5 tovrstne ide-zmagoslavni pohod liberalne demokracije, njeno ološke prijeme je zato treba razumeti kot del širše-prisvajanje pravice do globalne misije, prepričanje ga procesa delegitimizacije socialističnega politič- v lastno moralno nevprašljivost in izvzetost iz pro-nega projekta in ustvarjanja zgodovinske amnezije,6 cesov preizpraševanja ter pravne in etične presoje ki jo boris buden v svoji knjigi Cona prehoda na-niso naravna ali neizogibna posledica konca polar-tančno diagnosticira in opiše njene razsežnosti ter ne delitve sveta. za takšen status zahodnega libera-ob tem opozori, da besedna zveza »otroci komu-lizma v svetu po hladni vojni je bilo treba veliko nizma« ni metafora, temveč simptom prepričanja, narediti, tudi na področju prevrednotenja prete-da je tranzicija iz avtoritarne v demokratično druž- klosti in omejevanja možnosti in načinov spomi-njanja. Diskurzi soočanja in razčiščevanja s prete-bo radikalna rekonstrukcija, ki mora začeti iz nič: klostjo, ki so nujna sestavina »postsocialističnih postsocialistično evropo po letu 1989 naseljujejo tranzicij«, so tako krivce kot njihove žrtve podre-samo otroci, nezmožni organizacije demokratične-dili logiki sprave, ki je povsem izrinila idejo revolu-ga življenja brez vodenja.7 Ker pa začenjajo iz nič, cije.4 znotraj te logike zločini, storjeni v socializmu, postaja to, kar so bili, počeli in v kar so verjeli, ne-pomembno, preteklost pa ni nič drugega kot poli-2 David Scott, Omens of Adversity: Tragedy, Time, Memory, Ju-gon za politične boje in ustvarjanje »uporabne stice. Durham in london: Duke University Press, 2014, 14. 3 Ibid., 128. 5 Ibid., 128. 4 Ibid., 131. Gl. tudi pamflet št. 5 z besedilom Janka Pleterske-6 Ibid., 3. ga Preklicati revolucijo v slovenski zgovodini, ljubljana: založ- 7 boris buden, Zona prelaska: O kraju postkomunizma, beograd: ba zRC, 2022. Fabrika knjiga, 2009, 51–52. 12 13 preteklosti«, kar Michael Shafir nazorno opiše v pričujočem besedilu. navidezni paradoks, ki ga razkriva dejstvo, da se današnji iliberalni režimi v srednji in vzhodni evropi krepijo z delegitimiziranjem socializma – torej z enakimi sredstvi, ki jih je od leta 1989 naprej upo-rabljala liberalna demokracija za krepitev lastne pozicije – razkriva eliminiranje alternativ kot poglavitno agendo samega liberalizma v poznem 20. in zgodnjem 21. stoletju, pri čemer se poraja vprašanje, ali ni potrebno vsaj v neki meri korenine iliberalizma v postsocialistični evropi iskati v odnosu zahodne liberalne demokracije do socialistične izkušnje druge polovice 20. stoletja. Tanja Petrović 14 15 Sedmi Pamflet prinaša besedilo Michaela Shafirja, ki raziskuje korenine iliberalizma, njegovo ponovno prebujenje v postsocialistični evropi in prepletenost z antisemitizmom. avtor predstavi več poskusov analize tega pojava in njegovih vzrokov ter nato izpostavi pogosto spregledan izvor ločevanja na prijatelje in sovražnike Carla Schmitta, ki je skupno iliberalcem, kot so Viktor Orbán, Jarosław Kaczyński, Janez Janša, benjamin netanjahu in Donald trump. Iliberalizem sicer ne vodi nujno v antisemitizem, ga pa spodbuja. Skupne iliberalne vrednote lahko prevladajo nad razlikami v stališčih do antisemitizma, zato pri preučevanju razlik med uradnimi in popularnimi diskurzi ni dovolj opiranje zgolj na uradna stališča do antisemitizma. 16 17 zimzeleni Yehuda bauer v svojem članku, objavljenem na spletu avgusta 2021, predstavi žalostno podobo tega, čemur pravi »boj našega časa«, ki vklju- čuje liberalce, iliberalce in omahovalce.* Pri tem prepričljivo argumentira, da slednji dvoji zdaj že prepričljivo prevladujejo nad prvimi.1 namen tega prispevka je precej skromnejši (a le kdo se lahko primerja z bauerjem?). Moj (prvi) cilj je natančno preučiti starejše in novejše definicije iliberalizma, pri čemer zagovarjam tezo, da so te v veliki meri nezadovoljive (vključno z bauerjevo) in da nobe-na ne vključuje pomembnega izvora ločevanja na prijatelja in sovražnika Carla Schmitta, skupnega iliberalnim voditeljem, kot so Viktor Orbán, Jarosław Kaczyński, Janez Janša, benjamin netanjahu in Donald trump. ekonomija prispevka ne dopušča analize drugih primerov, na primer srbskega voditelja aleksandra Vučića. V besedilu nato proučujem, v kolikšni meri je iliberalizem nujno povezan z antisemitizmom, pri čemer se osredotočam na primera Poljske in Madžarske. * besedilo je razširjena verzija članka, prvotno objavljenega v reviji Holocaust. Studii și cercetări XIII, št. 1 (14), 2021 1 bauer, ‘liberals, Illiberals, and Waverers’. 18 19 Če bi bil »protokronist«,2 bi me lahko hitro zami-Kaj je iliberalizem – in kaj ni kalo, da bi na dolg seznam uglednih ljudi in konceptov, ki naj bi izhajali iz lokalnega okolja, dodal še eno trditev, saj koncept iliberalizma v njegovi sodobni uporabi izvira iz transilvanije. Vendar pa toda koncept iliberalizma ni bil tako nov, kot se je njegov pionir na srečo ni bil transilvanec. Prvič ga zdelo nekaterim. Fareed zakaria ga je omenil že v je uporabil madžarski premier Viktor Orbán 26. ju-svojem leta 1997 objavljenem članku, ki je bil leta lija 2014 na tradicionalni poletni šoli, ki jo v romunskem mestecu băile tușnad (madž. tusnádfürdő) 2003 objavljen kot knjiga.5 ni potrebno posebej vsako leto organizira Madžarska demokratična poudarjati, da Orbán ni nikoli citiral zakarie, saj zveza Romunije.3 Orbánovi govori ob teh prilo-so se vse njegove omembe iliberalizma nanašale na žnostih imajo pogosto status »doktrine«, zato ni nevarnosti, s katerimi se sooča današnja klasična nikakršno presenečenje, da je njegov nagovor v re-demokracija. Profesor Univerze v Chicagu Steven giji – pa tudi širše – sprožil odziv, ki je spominjal Holmes je v svoji knjigi Anatomy of Antiliberalism na popotresne sunke. zaradi na splošno negativnih (»anatomija iliberalizma«), objavljeni leta 1993, odzivov je Orbán kmalu opustil koncept iliberalne izmenično uporabljal pojma »antiliberalizem« in demokracije in ga nadomestil s konceptom »kr- »iliberalizem«,6 pri čemer je dejansko mislil na ščanske demokracije«, zaradi česar so se nekateri negativne reakcije, ki so jih pri nekaterih uglednih izmed »ustanoviteljev« povojne krščanske demo-intelektualcih vzbudili francoska revolucija, raz-kracije4 verjetno obračali v svojih grobovih. svetljenstvo in pozitivizem. Od tu izvira izraz reak-2 za več o protokronizmu glej Verdery, National Ideology under cionar, koncept, katerega izvirni pomen so popačili Socialism; tomiță, O istorie »glorioasă«. komunisti, ki so ga uporabljali kot naziv za katerega 3 angleški prevod govora je bil objavljen v spletnem časopisu Budapest Beacon, 29. julija 2014, ter na blogu Hungarian Spectrum, 31. julija 2014. 5 zakaria, ‘the rise of Illiberal Democracy’; zakaria, The Fu-4 Glej Durand, L’Europe de la démocratie chrétienne; Kaiser, ture of Freedom, Illiberal Democracy at Home and Abroad. Christian Democracy and the Origins of European Union; Schirman, Robert Schumann et les pères de l’Europe. 6 Holmes, The Anatomy of Antiliberalism, 34, 53, 75, 79, 90. 20 21 koli političnega nasprotnika. S tega vidika koncept nista osamljena), je nujna potreba po tako ime-iliberalizma, tako v svojem izvirnem kot v sodobnih novani »vrnitvi evrope« k sami sebi.9 z drugimi pomenih, nedvomno spada v kategorijo konceptov, besedami, oba se na obtožbe, da sta se oddaljila od ki jih je pokojni zeev Sternhell imenoval »tradicija evropskih vrednot, zapisanih v več temeljnih doku-protirazsvetljenstva«.7 mentih evropske unije, odzivata z nasprotnimi ob-tožbami, da se je eU oddaljila od pravih vrednot, ki Obenem lahko iliberalizem razumemo kot proti-sta v njunih očeh nacionalna država (kar je razlog revolucijo – tako ga dejansko razume njegov drugi za njuno pripadnost struji tako imenovanih »suve-najvidnejši predstavnik za Orbánom, poljski poli-renistov« znotraj eU) in krščanstvo. Slednje, kot tik Jarosław Kaczyński.8 evropska vrednota, v tej interpretaciji vključuje toda kakšno revolucijo si želijo iliberalci zatreti? (a ni omejeno na) zavračanje priseljencev in doje-In če imamo opravka s protirevolucijo, v kateri sta-manje homoseksualnosti kot grožnje družini kot tus quo ante se želijo vrniti? in končno, s kakšnimi osnovni družbeni celici. sredstvi? toda kako je prišlo do tega, ko pa vemo, da sta bili Jan zelionka in Jacques Rupnik sta v pomembnem Poljska in Madžarska med prvimi državami v tej re- članku, objavljenem leta 2020, izpostavila, da cilj giji, ki so po letu 1989 sprejele zahodni liberalizem? protirevolucionarnega gibanja, ki pustoši po tem Ivan Krastev in Stephen Holmes v knjigi, ki je izšla območju, nikakor ni povratek h komunizmu, in leta 2020, raziskujeta vzpon neliberalne struje v tej poudarila, da sta tako Orbán kot Kaczyński med regiji ob koncu prvega desetletja novega tisočletja, tistimi, ki so si zelo prizadevali za padec prejšnjega in ugotavljata, da imamo opravka z velikim razoča-režima. to, kar oba zagovarjata (in pri tem nikakor ranjem – kar se odraža tudi v naslovu knjige, The Light That Failed (»Svetloba, ki ni uspela«), ki (ne 7 Sternhell, The Anti-Enlightenment Tradition. 8 zelionka in Rupnik, ‘From revolution to »counter-revolution«‘, 1074. 9 Ibid., 1073. 22 23 po naključju) spominja na naslov zbornika Richar- »doba resentimenta«: »Političnega vzpona popu-da Crossmana iz leta 1949, vključno s članki, ki so lizma ni mogoče pojasniti brez upoštevanja široko jih objavili vidni intelektualci, razočarani nad ko-prisotnega odpora do tega, na kakšen način je (vsi-munizmom.10 Knjiga govori o naraščajočem razo-ljeni) sovjetski komunizem brez alternative po letu čaranju bivših komunističnih držav nad zahodnim 1989 nadomestil (prostovoljni) zahodni liberali-modelom na splošno ter konkretno nad zahodno zem brez alternative«.13 evropo in eU. tu in tam je nekaterim njunim opa- žanjem mogoče oporekati, ne pa jih tudi prezreti. a kot dodajata avtorja, so do leta 2010 srednje- in avtorja poudarjata, da je po propadu komunizma vzhodnoevropske verzije liberalizma postale »ne-po letu 1989 zahodni model v celotni regiji »po-povratno omadeževane z dvema desetletjema nara-menil demokratizacijo, liberalizacijo, širitev [eU], ščajoče družbene neenakosti, vsesplošne korupcije integracijo, harmonizacijo, globalizacijo in tako ter moralno arbitrarnega prerazporejanja javne la-naprej«, pri čemer je bil vedno sinonim za »moder-stnine v roke majhnega števila ljudi«.14 nizacijo z emulacijo ter integracijo z asimilacijo«.11 Po mnenju Krasteva in Holmesa sta k tej involuciji ta liberalni model je bil »v splošnem povezovan z prispevala dva pomembna dejavnika: svetovna fi-ideali individualnih priložnosti, svobode gibanja in nančna kriza leta 2008, ki je povzročila upad zau-potovanja, nekaznovanega nasprotovanja, dostopa panja v zahodni model na splošno ter še posebej v do pravnega varstva in odzivnosti oblasti na javne neoliberalizem kot edini možni način za ekonom-zahteve«.12 ta liberalni model, ki sta ga avtorja poi-sko vzdržnost; ter množična emigracija na zahod menovala »doba emulacije«, pojasnjuje njegovo tudi elit najvidnejših zagovornikov zahodnega modela, zavrnitev s tem, kar Krastev in Holmes poimenujeta čemur se je kmalu pridružila še domnevna nevarnost izgube lastne identitete zaradi množičnega 10 Crossman, The God That Failed. 11 Krastev in Holmes, The Light That Failed: The Reckoning, 7. 13 Ibid., 14. 12 Ibid., 21. 14 Ibid., 21. 24 25 priseljevanja iz držav tretjega sveta. tako je po mne-Prav tako ni nujno, da sta vlogo pri teh dejavnikih, nju obeh avtorjev sčasoma prišlo do radikalne pre-kot jim jo pripisujeta avtorja, odigrala odseljevanje obrazbe kvazikonsenzualnega zahodnega modela in priseljevanje. Pri tem ne gre zato, da percepcije, ki posnemanja zahoda, in danes se populisti v srednji so jih spodbujali iliberalci leta 2015 in kasneje, ne bi evropi »stalno pritožujejo nad vsiljevanjem zaho-imele pomembne vloge, toda te percepcije so bile dnih vrednot, stališč, institucij in praks, uvoženih prej katalizator že obstoječih trendov v družbi in v z zahoda kot nujnih in obveznih«.15 toda obe tr-političnem vodstvu. budimpešta je doživela krat-ditvi sta vprašljivi. Kot poudarjata zelionka in ko invazijo več tisoč beguncev, a ti niso nameravali Rupnik, je finančna kriza leta 2008 precej bolj kot ostati (in tudi niso ostali) na Madžarskem. Poljaki srednjo in vzhodno evropo, kjer je kriza vplivala so bili te »invazije« deležni prek svojih televizij-predvsem na baltske države, prizadela jug evropske skih ekranov, in še danes bi bilo poljsko gospodar-celine. Res je, da se je z volitvami na Poljskem leta stvo v slabem stanju, če ne bilo tisočev, no … »Isla-2015 na oblast povzpela stranka zakon in Pravič- mistov« iz Ukrajine in kasneje iz belorusije.17 nost (PiS) pod vodstvom Kaczyńskega, toda razlog za to spremembo ni bila gospodarska kriza, saj je Vendar pa noben izmed teh zadržkov ne zmanjšu-gospodarska rast pod vodstvom Državljanske plat-je veljavnosti trditve Krasteva in Holmesa, da so se forme (PO), predhodnikov stranke PiS na oblasti, danes: znašala več kot 20 odstotkov.16 »številne demokracije, ki so nastale na pogorišču hladne vojne, spremenile v zarotam naklonjene majoritarne režime. V njih je politična opozicija demonizirana, nevladni mediji, civilna družba in 15 Ivan Krastev, Stephen Holmes, ‘How liberalism became neodvisna sodišča izgubljajo svoj vpliv, suvere- »the God that failed« in eastern europe’, The Guardian, nost pa je opredeljena z odločenostjo voditeljev, 24. oktober 2019. 16 zelionka in Rupnik, ‘From revolution to »counter-revolution«‘, 1076. 17 Ibid. 26 27 da se uprejo pritiskom in se podredijo zahodnim Do te točke po mojem mnenju bauerju ni mogoče idealom političnega pluralizma, transparentno-oporekati. toda dodaja: »nasprotje vsega naštete-sti vladanja in strpnosti do tujcev, disidentov in ga številni imenujejo ‘iliberalizem’.«19 Glede tega manjšin.«18 mislim, da se moti, in kmalu bomo videli, zakaj. Morda pa bistva iliberalizma na najkrajši način niso V nekem drugem članku, objavljenem leta 2020, opisali politologi, temveč najvidnejši še živeči zgo-bauer umešča Madžarsko, Poljsko, Rusijo in Kitaj-dovinar holokavsta, Yehuda bauer, ki je v članku iz sko v isto iliberalno kategorijo. Kot pravi, v prvih leta 2019 zapisal: treh državah potekajo »bolj ali manj svobodne vo- »Liberalizem pomeni neodvisno sodstvo, ki lahko litve, večina volivcev pa podpira svoje avtoritarne vloži veto na zakonodajno vejo oblasti, kadar obsta-voditelje, kot tudi Kitajci verjetno podpirajo svoja nevarnost nedemokratične subverzije s strani ve-je.« na Madžarskem, na Poljskem in v Rusiji naj čine (vse večine v liberalni demokraciji so začasne). bi imeli opravka z iliberalnimi demokracijami, ka-Pomeni svobodo raziskovanja in poučevanja, priza-terih glavna značilnost temelji na »nacionalistični devanje za enakost spolov in za dogovorno reševa-avtoritarnosti«.20 nje notranjih in zunanjih konfliktov – pomeni pa toda Madžarska in Poljska sta v precejšnji meri tudi obrambo s silo, kadar je to potrebno za zaščito režima »tekmovalnih avtoritet«, če si sposodimo družbe in države. Liberalizem pomeni vladavino izraz, ki sta ga skovala levitsky in Way in ki ga prava ter pravico in dolžnost policijskega sistema, uporabljata zelionka in Rupnik.21 V knjigi How De-da jo uveljavlja; pomeni pa tudi zaščito posamezni-mocracies Die (»Kako umirajo demokracije«), ki jo ka pred samovoljnimi policijskimi intervencijami je ta isti levitski skupaj z Danielom ziblattom izdal ter pred mučenjem in poniževanjem.« 19 bauer, ‘Global trends in a complex world’, 319. 18 Krastev in Holmes, ‘How liberalism became »the God that 20 bauer, ‘Creating a »Usable« Past’, 214–215. failed« in eastern europe’. 21 levitsky in ziblatt, How Democracies Die, 188. 28 29 leta 2018, Madžarska in Poljska sodita v kategorijo to ne velja za proučevanje subkultur, saj se madžar-avtoritarnih režimov, Rusija (danes bi seveda do-ski premier, vodja stranke PiS, in nekdanji ameriški dali še belorusijo) pa v kategorijo zelo avtoritarnih predsednik lahko za svoj uspeh deloma zahvalijo režimov.22 In kakšna je glavna razlika med prvo in slabo izobraženim in podeželskim volilnim se-drugima dvema kategorijama? na Poljskem in Ma-gmentom (tako na Poljskem kot na Madžarskem džarskem ni političnih zapornikov.23 živi na podeželju približno 40 % prebivalstva).25 Seveda je politična kultura pri pojasnjevanju ilibe-nagibam se k temu, da je njihov uspeh predvsem ralizma pomembna, a se je obenem izkazala za pre-posledica nekega drugega dejavnika, ki ga prema- širok koncept. navsezadnje v kategorijo iliberalcev lokrat omenjamo oziroma upoštevamo: ustvarjanja sodi tudi Donald trump (deklarirani oboževalec sovražnika. ne mislim, da je trump kadar koli bral Orbána in obratno)24 – in težko bi trdili, da Orbán Carla Schmitta, prav tako ga verjetno niso drugi ili-in Kaczyński pripadata isti politični kulturi, čeprav beralni voditelji. toda Schmitt upravičeno velja za enega vodilnih iliberalnih mislecev, predvsem za-22 levitsky in Way, Competitive Authoritarianism, 188; zelion-radi razlikovanja med »prijatelji« in »sovražniki« ka in Rupnik, ‘From revolution to »counter-revolution«‘. v svojem delu Koncept politike. Knjigo je napisal leta 23 Rupnik, ‘le variant illibéral’. 1928, torej preden se je avtor ponudil na razpolago 24 Glej npr. benjamin novak, Patrick Kingsley, ‘trump tries to bring Hungary’s Orban in from the cold’, The New York Ti-nacistom, ki so ga (nič čudnega) temeljito izkoristili, mes, 12. maj 2013; aime Williams, Valerie Hopkins, ‘trump praises Hungary’s Orban in White house visit’, The Financial Times, 13. maj 2019; ‘trump praises »respected« Hungary 25 bauer, ‘Creating a »Usable« Past’, 225; ernst Hillebrand, PM Orbán’, bbC news, 13. maj 2019; Mike eckel, ‘trump ‘the close election result is quite surprising’, International praises hard-line Hungarian PM in closely watched White Politics and Society, 13. julij 2020; Shaun Walker, ‘Standing House meeting’, Radio Free Europe/Radio Liberty, 13. maj up for the »real« Poland: how Duda exploited rural-urban 2019; Chris Riotta, ‘trump says Orban doing »tremendous divide to win re-election’, The Guardian, 18. julij 2020; Clau-job« in Hungary during White House visit despite concerns dia Ciobanu, ‘election blues; Why Poland’s opposition keeps of illiberal democracy’, The Independent, 14. maj 2019; Char-losing’, Balkan Insight, 22. julij 2020; edit Inotai, ‘Governing, les Gati, ‘two adventurers in the White House’, Hungarian not winning, seen greater test for Hungarian opposition’, Bal-Spectrum, 15. maj 2019. kan Insight, 24. marec 2021. 30 31 medtem ko jim je zvesto služil. za Schmitta je imeti iskal primerno formulo za vrnitev na oblast. našel sovražnika prav tisti koagulant, ki osmišlja življe-jo je Finkelstein, ki mu je svetoval, naj napade (šlo nje v skupnosti in ki si ga je, kadar ne obstaja, treba je za obdobje takoj po globalni finančni krizi) mul-izmisliti, tudi z njegovo mitologizacijo.26 Seveda tinacionalke, tuji kapital in korupcijo med levičar-poenostavljam, a to zato, da se vrnem na današnje skimi strankami, pri čemer naj pri slednjem močno iliberalce. težko je najti knjigo ali znanstveni čla-pretirava. to mu ni preprečilo, da ne bi do danes po-nek, ki ne bi omenjal vojne Viktorja Orbána proti stal eden najbolj skorumpiranih politikov v regiji.28 judovskemu milijarderju madžarskega rodu Ge-naslednji načrt sega v leto 2014, slišal pa je na ime orgeu Sorosu – vojne, ki je bila uspešno izvožena Soros. Kot priznava eden izmed Finkelsteinovih v skoraj vse sosednje države, tudi v Slovenijo in sodelavcev, George eli birnbaum (ki je prav tako Romunijo.27 Vendar pa se le malokdo zaveda, da judovskega rodu), je šlo za »mefistovsko« zamisel, imamo pri tem opravka s Schmittovo iznajdbo, ki ki je sijajno proizvedla potrebnega sovražnika. In pripada leta 2017 umrlemu ameriško-judovskemu ko se je zdelo, da je protisoroševsko strelivo neko- »spin doktorju« arthurju J. Finkelsteinu. In nobe-liko izgubilo svojo udarno moč, mu je Finkelstein no naključje ni, da je bil prav ta Finkelstein tudi vo-svetoval, naj poišče drugega »sovražnika«: homo-lilni svetovalec Donalda trumpa in benjamina ne-seksualce – čeprav je bil gej tudi sam Finkelstein.29 tanjahuja. Orbán je po porazu na volitvah leta 2008 Finkelsteinova zapuščina je (sicer samo posredno) pripomogla tudi k temu, da je iliberalizem začel ve-ljati za pozitivno politično lastnost, saj je ta svojim 26 Holmes, The Anatomy of Antiliberalism, 37–60; Scheuerman, Carl Schmitt: The End of Law; Müller, A Dangerous Mind. 27 Glej Shafir, ‘light onto europe or Darkness at noon?, 264. Premier Janša je v okviru obiska parlamentarne delegacije eU 28 Glej Shafir, ‘Corruption and Populism in east-Central Post-v Sloveniji, ki je bila kritična do ponavljajočih se kršitev načel communist europe’, 176. pravne države s strani Janševe vlade, člane delegacije označil za 29 eva balogh, ‘the genesis of Orbán’s anti-Soros campaign’, »13 od 226 znanih Sorosevih marionet v eU parlamentu«. Hans Hungarian Spectrum, 15. januar 2019; Ovidiu nahoi, ‘Cum von der burchard, lili bayer, ‘Slovenia’s Janša pushes far-right a fost inventat »Soros, evreul cel rău«, în Ungaria’, RFI, 17. conspiracy about visiting MeP’, Politico, 14. oktober 2021. januar 2019. 32 33 klientom svetoval, naj ne govorijo o sebi, temveč tolkač (»vztrajanje ali dogovarjanje«).31 Vendar pa naj se osredotočijo na uničenje nasprotnikov. Fin-sta ga brata Kaczyński na novo opredelila v post-kelstein je zaslovel po tem, da je izraz »liberalec« komunističnem smislu, tako da sta z njim ciljala na spremenil v žaljivko. V televizijskih kampanjah, ki »izdajalce«, ki naj bi na pogajanjih »okrogle mize« se jim v 90-ih letih prejšnjega stoletja ni mogel iz- (med februarjem in aprilom 1989) Poljsko »proda-ogniti noben američan, so bili nasprotniki njego-li« nekdanjim komunističnim elitam – čeprav so v vih klientov označeni kot »ultra liberalni«, »noro tistem obdobju kot vodstveni člani gibanja Solidar-liberalni«, »sramotno liberalni« ali »že predolgo nost tudi sami sodelovali pri pogovorih.32 V tej novi preveč liberalni«. Sodelujoči v kampanjah so nje-rabi je pomen tega izraza zaobjel tudi zaroto, ki jo govo ideologijo poimenovali »Finkel-Think«.30 kujejo neformalna omrežja, ki jim pripadajo politi-ki, nekdanji in sedanji pripadniki varnostnih služb, Mojster v izumljanju vedno novih sovražnikov je poslovneži in kriminalci. Pravzaprav se je tej klien-tudi Kaczyński. Verjetno je bil prvi politik, ki je teli potrebno zoperstaviti z antiklientelo, kar pome-govoril o tem, kar je bilo v Romuniji in drugod poi-ni vzpostavljanje lastnih klientelističnih omrežij menovano »vzporedna [ali globoka] država«. Polj- (ekonomskih, pa tudi političnih in intelektualnih) ska politična retorika, s katero sta začela Jarosław oziroma povezovanje z njimi z namenom nadome-Kaczyński in njegov pokojni predsedniški brat stitve prejšnjih postkomunističnih omrežij.33 lech, je postala bogatejša za izraz układ, ki sta ga uspešno uporabila na parlamentarnih volitvah leta 2005 in predsedniških volitvah leta 2007. Sprva je 31 Glej Shafir, România comunistă, 1948–1985, 359. izraz pomenil nekaj podobnega romunskim pile, 32 Christian Davies, ‘the conspiracy theorists who have taken cunoștințe, relați (»vezi«, »povezave«, »odnosi«) ali over Poland’, the Guardian, 16. februar 2016. brata sta za-pustila stranko leta 1991, potem ko je predsednik lech ruskim svyazy (»zveze«, »povezave«), blat (»vpliv«), Wałęsa odpustil Jarosława s položaja vodje predsedniškega urada. Istega leta sta ustanovila sredinsko Stranko sporazu-30 Hannes Grassegger, ‘the unbelievable story of the plot aga-ma, leta 2001 pa stranko PiS. inst George Soros’, BuzzFeed News, 20. januar 2020. 33 Shafir, ‘neo-Populism in the Post-communist zodiac’, 327. 34 35 Čeprav se Kaczyński izrazu układ ni nikoli odre-ki želi zavojevati naše duše, srca in duha. Kuga, ki kel, je pred volitvami leta 2015 prišlo do radikalne ni rdeča, ampak mavrična.«35 preobrazbe poglavitnega sovražnika: poljski voditelj je začel trditi, da priseljenci z bližnjega vzhoda ogrožajo zdravje evropske celine, s seboj prinaša-Iliberalizem in antisemitizem jo kolero, grižo in nevarnost širjenja »vseh vrst parazitov in protozojev«. nenazadnje je na nek način držal svojo besedo, saj je po porazu na volitvah leta 2011 obljubil, da bo »prišel čas, ko bomo bauer se v svojem članku iz leta 2020 pretežno v Varšavi imeli budimpešto«.34 In končno je pred ukvarja s poljskim in ruskim uradnim (in v manjši volitvami leta 2019 (tukaj je Varšava celo prehitela meri neuradnim) kolektivnim spominom na dru-budimpešto) javni sovražnik številka ena posta-go svetovno vojno, pri čemer se za utemeljevanje la homoseksualnost (skupnost lGbtQ ). Kot je svojih argumentov naslanja na uporabo »uporab-pojasnil poljski analitik Stanisław Mocek, so bili nih preteklosti« v obeh državah. Glede na to, da napadi na istospolno usmerjene »gorivo za giba-ta koncept že več kot petnajst let uporabljam tudi nje PiS«, ki je stranki omogočilo, da »utrdi svojo sam,36 bi moral biti zadnji, ki bi nasprotoval njego-politično identiteto, svojo pripadnost tradicional-vi uporabi. Koncept uporabne preteklosti je prvi nim vrednotam ob soočanju z valom vesternizaci-uporabljal ameriški literarni kritik in zgodovinar je«. In tukaj je gibanju PiS koristila tudi podpora Van Wyck brooks, v osnovi pa pomeni »invencijo Katoliške cerkve. Krakovski nadškof Marek Ję- ali vsaj retrospektivno rekonstrukcijo, ki služi po-draszewski je v pridigi opozoril, da je »rdečo kugo 35 aFP, ‘Pride and prejudice: Poland at war over gay rights be-komunizma zamenjala nova, neomarksistična kuga, fore vote’, Channel News Asia, 9. avgust 2019. 36 npr. Shafir, ‘Memory and History in Post-communism’; ‘Ideology, memory, and religion in Post-communist east-34 Shafir, ‘Corruption and Populism in east-Central Post-Central europe’; ‘the nature of Post-communist antisemi-communist europe’, 179. tism in east-Central europe’. 36 37 trebam sedanjosti«.37 bauer se drži tega izvornega dokaza v podporo takšni trditvi. Iliberalizem torej pomena. Svojim bralcem razloži, da v iliberalnih ne pomeni vedno tudi antisemitizma, podobno kot sistemih »cvetijo potvarjanja in izkrivljanja zgo-liberalizem pri nekaterih ne pomeni popolne odso-dovine«, saj »je potrebno za utrjevanje nacional-tnosti antisemitskih teženj. lahko pa antisemiti-ne zavesti, in z njo nacionalističnega političnega zem spodbuja, in to poraja še drugo vprašanje, pa vodenja, najti preteklost, ki jo je mogoče uporabiti tudi tretje: ali lahko iliberalne vrednote zabrišejo za izobraževanje – natančneje, indoktrinacijo – na-razlike v odnosu do antisemitizma? In ali so ura-roda, mladih in starih«. Če in »[k]o takšna navdi-dna stališča do antisemitizma zadostno merilo, po hujoča preteklost ni na voljo, jo je treba izumiti«, katerem se je treba ravnati? Moj odgovor na prvo saj je »resnična preteklost [vsakega naroda] vedno vprašanje je pritrdilen, na drugo pa odklonilen. mešanica dobrega, slabega in vsega vmes«.38 Kot je prepričljivo pokazal Sam Sokol,39 so na zu-bauer v svojem članku ponudi veliko dokazov o tem, nanjo politiko Izraela, čeprav se je slednji od nek-kako iskanje uporabne preteklosti vpliva na uradni daj imel za varuha zgodovinskega spomina na spomin obeh strani, kar zadeva izkrivljanje holoka-holokavst, močno vplivala realpolitična razmišlja-vsta. Pri slednjem pa se porajajo vsaj še tri druga nja. Dokaj upravičeno je mogoče trditi, da takšni vprašanja. Prvič, ali gre pri izkrivljanju holokavsta vplivi segajo v najzgodnejše obdobje te države in za odraz antisemitizma? Konec koncev lahko na-ta »naklonjenost narativom, ki so v nasprotju s ti-mreč to izkrivljanje izvira tudi iz gole nevednosti. stimi uglednih zgodovinarjev, zagotovo ni omejena bi moralo biti samoumevno, da je npr. režim, kot samo na [takrat] vladajočo stranko«.40 za dokaze o je tisti singapurskega premiera leeja Hsiena lo-tem, da so realpolitični razmisleki presegali osebne onga nujno tudi antisemitski? za zdaj ni nobenega politične razlike, sploh ni treba tako daleč nazaj v 39 Sokol, ‘the tension between historical memory and Realpo-37 Olick, ‘From Usable Pasts to the return of the repressed’. litik’, 311–324. 38 bauer, ‘Creating a »Usable« Past’, 215. 40 Ibid., 319. 38 39 preteklost. Ob obisku Romunije leta 2010 (prvem Deloma mu je to uspelo. Junija 2021 je Madžarska obisku kakega izraelskega predsednika v tej državi) šla tako daleč, da je vložila veto na izjavo evropske se je Šimonu Peresu zdelo primerno zahvaliti Ro-unije o izraelsko-palestinskem konfliktu, temu pa muniji za »rešitev« 400.000 Judov, ki so emigrirali je sledil še demonstrativni obisk njihovega zuna-v Izrael, pri čemer se je izognil vsakršni omembi njega ministra v Jeruzalemu.43 Sokol ima prav tudi, med 250.000 in 350.000 Judov, ki so bili iztrebljeni ko poudarja, da je netanjahu dejansko tudi sam izpod romunsko vladavino.41 Romunski skrajno de-krivljal (in celo zamegljeval) holokavst, kadar je to sničarski zanikovalci holokavsta so zgrabili prilo-ustrezalo njegovim političnim ciljem.44 žnost in so Peresa držali za njegove besede tudi po njegovi smrti.42 Po mnenju Sokola je bil »cilj neta-najini mnenji pa se razideta v delu, kjer piše: njahujeve zunanje politike krepitev odnosov s šte- »[P]oglavitna razlika med revizionizmom, kot je vilnimi srednje- in vzhodnoevropskimi državami, npr. Orbánov, ter Netanjahujevim je v tem, da Or-zato da bi […] omajal konsenz med državami člani-báni in Porošenki [nekdanji ukrajinski predsednik cami eU glede palestinskih in iranskih vprašanj«. Petro Porošenko] tega sveta aktivno potvarjajo zgodovino, da bi oprali zgodovinsko podobo svojih 41 ‘Wiesenthal Center criticizes Peres for thanking Romania držav, medtem ko Izraelci tovrstno prakso spodbu-for saving Jews’, Ha’aretz, 13. avgust 2010; International jajo na tujem, medtem ko doma, vsaj večinoma, ne Commission on the Holocaust in Romania, Final Report, 381. uporabljajo aktivno državne moči za spodbujanje 42 ‘Shimon Peres, preşedintele Israelului: »România a salvat nezgodovinskih narativov.«45 400.000 de evrei. mulţumesc poporului român«‘ (‘Shimon Peres, izraelski predsednik: »Romunija je rešila 400.000 Ju-43 ‘Hungary criticized for blocking eU statements on China, dov. zahvaljujem se romunskemu ljudstvu«‘), RostOnline. Middle east’, Radio Free europe/Radio liberty, 4. junij ro, 3. avgust 2015; narcis Popescu, ‘biografia lui Shimon Pe-2021; ‘Foreign Minister: Hungary stands by Israel’, Hungary res, omul care a mulțumit României pentru salvarea a Today, 2. junij 2021. 400.000 de evrei în timpul celui de-al Doilea Război Mondi-al’ (‘biografija Shimona Peresa, človeka, ki se je Romuniji 44 Sokol, ‘the tension between historical memory and Realpo-zahvalil za rešitev 400.000 Judov med drugo svetovno voj-litik’, 318. no’), ActiveNew s, 28. september 2016. 45 Ibid., 319. 40 41 Moj argument temelji na dveh dejstvih. Prvič, tako stalno iskanje sovražnikov, ki so včasih enaki (So-imenovani izraelski »novi zgodovinarji« so poka-ros), včasih pa različni. Po mnenju Krasteva so sre-zali, da Izrael ni nikakršna izjema pri uporabljanju dnjeevropski iliberalni voditelji obžalovali tako »uporabnih preteklosti«.46 Drugič, in še pomemb-poraz Donalda trumpa na volitvah novembra 2020 neje, pa je, da iliberalcem skupni sistem egocentrič- kot netanjahujev sestop z oblasti marca naslednje nih vrednot precej presega zgolj prehodne realpo-leto, toda »ameriški politični pretresi so za vzhodno litične interese. ne samo, da iliberalci spreminjajo evropo manj pomembni kot poraz g. netanjahuja v sovražnike v prijatelje in obratno, kakor pač ustreza Izraelu«, državi, ki so jo imeli za »resnične sanje njihovim interesom (primer je oblikovanje stranke evropskih nacionalistov – etnično demokracijo z arab Ra’am pred vstopom v koalicijo in po njem),47 močnim gospodarstvom, sposobno vojsko in spo-temveč se tudi jasno trudijo pomagati drug dru-sobnostjo upreti se zunanjemu pritisku«. Kt pravi gemu, ko to potrebujejo.48 to, kar je stalnica, pa je Krastev, je »negativna koalicija proti netanjahuju« 46 Med njimi glej Morris, 1948 and After in Righteous Victims; Shlaim, Col usion across the Jordan, The Politics of Partition, državna televizija tVP, ki je pod strogim vladnim nadzorom, The Iron Wal , Israel and Palestine; Pappé, 1979; Segev, Israel, je bidna opisala kot politika, »ki ga nekateri ameriški mediji the War, and the Year That Transformed the Middle East, The omenjajo kot zmagovalca predsedniških volitev«. V zvezi s First Israelis, A State at Any Cost …; Kimmerling, Zionism and poročanjem tVP o ameriških volitvah je politolog Marcin Territory, Politicide: Sharon’s War Against the Palestinians; zaborowski dejal, da je bila poljska državna televizija v njih Kimmerling and Migdal, The Palestinian People: A History. »bolj angažirana kot Fox news« (bernard Osser, ‘trump ally Poland conflicted over biden win’, aFP report, Digital Jour-47 ‘netanyahu hosted Ra’am head at balfour residence several nal, 9. november 2020). Še vedno pa so se Poljaki odrezali bo-times in bid to woo him’, The Times of Israel, 12. junij 2021. lje kot iliberalni slovenski premier Janez Janša, pravi dvojnik 48 na predvečer predsedniških volitev na Poljskem leta 2020 je Viktorja Orbána, ki je trumpu čestital še pred koncem štetja Donald trump v beli hiši gostil poljskega predsednika in kan-glasov, še prej pa izjavil, da bi bil v primeru zmage demokratov didata za predsednika PiS andrzeja Dudo in javno izrazil upa-biden »eden najšibkejših ameriških predsednikov v zgodovi-nje, da bo zmagal. Poljaki so bili nad izidom ameriških predse-ni«. Kar zadeva Madžarsko, so njeni voditelji in vladni mediji, dniških volitev očitno razočarani. Medtem ko je Donald nepresenetljivo, družno podprli trumpa in njegovo politiko trump izpodbijal rezultat volitev, je Duda uspel zgolj čestitati (glej npr. eva balogh, ‘the FIDeSz media rails against biden, Joeju bidnu za njegovo »uspešno predsedniško kampanjo« the Democratic Party, and blacks’, Hungarian Spectrum, 7. [poudarek avtorja]. Štiri leta prej je trumpu poslal »iskrene julij 2020). Čeprav je Orbán izrazil gotovost v zmago trumpa, čestitke« zelo kmalu po potrditvi njegove zmage. Poljska je bil dovolj izkušen, da ni naredil Janševe napake. 42 43 globoko pretresla evropske desničarske populistič- Rafał Pankowski (glej spodaj) me je prijazno citi-ne voditelje, »saj je bil Izrael njihov vzor«.49 zdi se, ral, ko je to navedel kot primer preusmerjanja kriv-da obstaja skupna ideološka povezava med iliberal-de za holokavst na Jude same. Vsekakor je tako, a ci, ki presega realpolitiko. hkrati imamo pri tem opravka s tem, kar Dovid Uradna stališča do antisemitizma vsekakor niso za-Katz imenuje »inverzija holokavsta«.52 Kolikor je dostni pokazatelj, po katerem bi se lahko ravnali. avtorju znano, Poljska – v nasprotju z Madžarsko – Vendar pa lahko dobro odražajo neuradna (mno-ni nikoli napovedala »ničelne tolerance do antise- žična) stališča: na Poljskem je premier Mateusz mitizma«. Preden se je netanjahu praktično predal Morawiecki javno zagovarjal tezo, da je mogoče glede (ne)slavnega amandmaja k zakonu o inštitu-Jude šteti med povzročitelje holokavsta, prav tako tu nacionalnega spomina (tako imenovanega polj-tudi nekatere Poljake.50 V kmalu zatem objavlje-skega »zakona o holokavstu«),53 je njegov kabinet nem intervjuju je njegov oče Kornel Morawiecki, pozval Varšavo, naj »do antisemitizma ukrepa z poslanec poljskega Sejma, novinarja vprašal: »Veste, kdo je Jude podil v varšavski geto? Mislite, da ničelno toleranco«.54 Pred tem je notranji minister nemci? ne. Judje so šli sami, saj so jim rekli, da Joachim brudzinski v poljskem parlamentu po-bo tam enklava, da jim ne bo treba imeti opravka s vedal, da obstaja »ničelna toleranca do vsakršnih temi groznimi Poljaki.«51 oblik spodbujanja, potrjevanja in poveličevanja kriminalnih totalitarnih režimov«.55 Minister tako 49 andrew Higgins, ‘Populist leaders in eastern europe run 52 Pankowski, ‘the Resurgence of antisemitic Discourse in into a little problem: Unpopularity’, The New York Times, Poland’, 21–37. Dovid Katz, ‘Primary Holocaust Inversion 21. junij 2011. and east-european antisemitism’, 207 –218. 50 Glej npr. lydia Smith, ‘Poland moves to make phrase »Poli-53 za več podrobnosti glej bauer, ‘Creating a »Usable« Past’. sh death camps« a criminal offence’, Independent, 27. januar 54 Isabel Kershner, Joana berendt, ‘Poland and Israel in tense 2018; Marci Shore, ‘Poland digs itself a memory hole’, The talks over law likened to Holocaust denial’, The New York New York Times, 4. februar 2018. Times, 1. marec 2018. 51 ‘Polish PM’s father says Jews willingly walked into ghettos’, 55 Marcin Goettig, ‘Poland says it has zero tolerance for neo-AP/Ynet, 22. marec 2018. fascism’, Reuters, 25. januar 2018. 44 45 ni izrazil zavračanja bodisi antisemitizma ali neo-dnika błażej Spychalski je pozval vse Poljake, naj nacizma, kot to izhaja iz zavajajočega Reutersovega se udeležijo shoda z državnimi zastavami in tako članka, temveč je zgolj ponovno izpostavil podporo pokažejo, da »smo ena belo-rdeča ekipa«, s čimer njegove države tako imenovani praški deklaraciji iz je mislil na barve zastave.57 leta 2008, ki odraža teorijo o »dvojnem genocidu« in omogoča zamegljevanje holokavsta z drugimi tr-Pogajanja med oblastmi in nacionalističnimi orga-pljenji.56 nizacijami so vodila v dogovor, po katerem naj bi na čelu sprevoda korakali udeleženci državnega dela Kako zgrešeno je bilo razumeti izjavo brudzinske-dogodka, takoj za njimi pa udeleženci nacionali-ga kot »ničelno toleranco do neofašizma«, so po-stičnega shoda, oboje pa naj bi ločeval kordon vo-kazali shodi ob dnevu neodvisnosti 11. novembra jaške policije. Vsi udeleženci, razporejeni v vzpore-2018 (v letu, ko je bil sprejet zakon o holokavstu), dne kolone, so prisluhnili domoljubnemu nagovoru ko so poljski funkcionarji korakali ob boku z neo-predsednika Dude, pri čemer so vojaki stali z ramo nacisti in predstavniki drugih frakcij poljske skraj-ob rami s pripadniki nacionalnega radikalnega ta-ne desnice. Še več, leta 2018 (ob 100. obletnici ne-bora ( Obóz Narodowo-Radykalny; Onr), nasledni-odvisnosti Poljske) so različni nasprotniki (vključ- kom predvojnega poljskega fašističnega gibanja, na no z županjo Varšave Hanno Gronkiewicz-Waltz iz katerega zastavi je narisana falanga, simbol skrajne opozicijske Državljanske platforme, katere prepo-desnice iz 1930-ih let, ki prikazuje stilizirano roko ved so razveljavili na sodišču) želeli preprečiti ude-z mečem. eden izmed soorganizatorjev pohoda je ležbo skrajnežev na teh shodih, vendar jih uradniki bila skrajno desna organizacija Vsepoljska mladina gibanja PiS niso upoštevali in so zgolj prestavili shod ( Młodzież Wszechpolska), ki je objavila videopo-na naslednjo nedeljo. tiskovni predstavnik predse-snetek zažiga zastave eU, medtem ko so nekateri vzklikali »dol z evropsko unijo«. Kot vsako leto 56 See Shafir, ‘the nature of Postcommunist antisemitism in east-Central europe’ in Shafir, ‘Four Pitfalls West and 57 Vanesa Gera, ‘Poland blocks far-right march, will hold inclu-east’. sive event’, Associated Press, 7. november 2018. 46 47 od začetka obeleževanja tega dneva leta 2009 so bili Świętochłowicah in Jaworznu, ki jih je vodil gospod prisotni tudi predstavniki skrajno desničarskih gi- [Salomon] Morel judovskega rodu, ne imenujem ‘ju-banj iz tujine.58 Kot je pripomnil Rafał Pankowski, dovska koncentracijska taborišča’«, in zatrjeval, da poljski sociolog in politolog, ki je soustanovil ne-medtem ko so Poljaki (vključno z njegovo mamo) vladno organizacijo »nikoli več« ( Nigdy Więcej): med vojno pomagali Judom, slednji niso zgolj pokazali »Predsednik in drugi člani politične elite so legi-nehvaležnosti, temveč so bili »vsi višji uradniki v var-timirali skrajno desnico kot gostiteljico poljskega nostnih službah, nKVD in pravosodju« ob začetku praznovanja dneva neodvisnosti.«59 komunističnega obdobja Judje.60 Pri tem ga je podprl tudi Marek Jakubiak, vodilni član gibanja Kukiz, ki je Po besedah Pankowskega je do »nekaterih najhujših šel še korak dlje. V intervjuju na poljskem državnem primerov antisemitskega govora v javni sferi prišlo radiu je trdil, da naj bi med tem, ko so Poljaki reševali zelo kmalu po sprejetju kontroverznega zakona [leta Jude med holokavstom, ti med sovjetsko okupacijo za-2018]«. Med njimi je bil pomemben mit o t. i. »žido-vrnili pomoč Poljakom, s čimer je poudaril povezavo vski komuni« ( Żydokomuna). Paweł Kukiz, nekdanji med Judi in komunizmom: »17. septembra 1939 nas punk-rock zvezdnik, ki je bil med letoma 2015 in 2018 je napadel naš večni sovražnik, sovjetska Rusija. Judje na čelu tretje največje poslanske skupine v poljskem so jih sprejeli s cvetjem. Sprašujem se, kje so bili Judje, parlamentu, je v televizijski pogovorni oddaji 28. janu-ko je bilo pred njihovimi očmi pomorjenih 500.000 arja (dan po tem, ko je Izrael protestiral proti novemu Poljakov, še dva milijona pa poslanih na vlake smrti v zakonu) dejal: »[Povojnih komunističnih] taborišč v Sibirijo. Sprašujem, ali so v takšni situaciji Judje rešili enega samega Poljaka.«61 58 Christian Davies, ‘Poland’s president addresses far right at independence march’, the Guardian, 11. november 2018; Vanessa Gera, ‘Far-right nationalists congregate on Polish 60 Pankowski, ‘the Resurgence of antisemitic Discourse in Independence day’, Associated Press, 11. november 2018. Poland’ (citat na 5. strani). Morel je res poveljeval obema 59 Citat iz Claudia Ciobanu, ‘Poland’s Independence Day mar-taboriščema, ki ju omenja Kukiz, kjer so z ujetniki brutalno ch, a »litmus test of far-right support«‘, Balkan Insight, 11. ravnali. leta 1992 je zaradi obtožb zbežal v Izrael. november 2019. 61 Ibid., 6. 48 49 Vrnimo se na Madžarsko, kjer je premier Viktor Or-Kar zadeva netanjahuja, je Orbán jasno dokazal, da bán ob več priložnostih izjavil, da na Madžarskem pravega prijatelja spoznaš v nesreči. Kar zadeva ju-od leta 2013 naprej velja »ničelna toleranca do dovsko skupnost v njegovi državi, pa niti ne. nape-antisemitizma«.62 Ob tem se je potrebno vprašati, tosti med njim in organizacijo MazSIHISz ( Ma-koliko so verodostojne takšne izjave v luči njegovih gyar-országi Zsidó Hitközségek Szövetsége), krovno (ne preveč prikritih) antisemitskih omemb Sorosa organizacijo, ki združuje večino judovskih skupno-iz leta 2018, ki vsebujejo praktično vse stereotipe: sti na Madžarskem, segajo v leto 2002, ko je prvič »Bojujemo se s sovražnikom, ki je drugačen od odprl svoja vrata »Muzej terorja« ( Terror Háza nas. Ne odprt, temveč skrit; ne odkrit, temveč zvit; Múzeum) pod direktorovanjem Márie Schmidt, Or-ne pošten, temveč nizkoten; ne nacionalen, temveč bánove tesne zaveznice, ki jo imajo nekateri za nje-mednaroden; ne verjame v delo, ampak špekulira govo glavno ideologinjo. Muzej se nahaja v stavbi z denarjem; nima lastne domovine, a meni, da mu na veličastni aveniji andrássy, ki sta jo uporabljali pripada ves svet.«63 tako pronacistična stranka »Puščični križ« ( Nyila-skeresztes Párt) kot tudi komunistična tajna policija ÁVH, v njem pa je terorju v obdobju komunizma namenjene veliko več pozornosti kot nacističnemu 62 Glej npr. ‘Hungary’s Viktor Orban condemns antisemitism terorju (ki sta mu posvečeni samo dve sobi). Kot as WJC meets’, bbC news, 6. maj 2013; ‘the Hungarian Government maintains a stance of zero tolerance against poudarja anna Manchin, pa je osupljiva uporaba anti-semitism’, spletna stran madžarske vlade, kabinet pred- »uporabne preteklosti«, saj so kuratorji uporabili sednika vlade, 19. junij 2015; ‘Hungary is committed to combatting every form of antisemitism and hatred without pristop »dvojne okupacije«, po katerem je »holo-compromise’, spletna stran madžarske vlade, kabinet pred-kavst nadomestilo za splošno madžarsko vlogo žr-sednika vlade, 10. marec 2016; ‘Orban’s first Israel visit: Hungary has »zero tolerance« for antisemitism’, i24news, tve«, kljub temu, da je komajda omenjen.64 Muzej 19. julij 2018. »Hiša terorja« je v več pogledih napovedal kontro-63 Citat iz Marc Santora, ‘Orban campaigns on fear, with Hungary’s democracy at stake’, The New York Times, 7. april 2018. 64 Manchin, ‘Staging traumatic memory’. 50 51 verzne dogodke v zvezi s trgom svobode (glej spo-izogibajo razlikovanju med storilci. Trdijo, da tako daj). Kot sem ugotovil ob številnih obiskih muzeja, fašizem kot komunizem spadata izven polja, ki ga ne more obiskovalec nikjer izvedeti ničesar o lastni FIDESZ imenuje »pristno madžarska zgodovina«, krivdi madžarske države za preganjanje Judov in za kljub temu, da je imela Madžarska lastno fašistično sodelovanje pri njihovem iztrebljanju. nasprotno, stranko in lastne komuniste. Takšna retorika omo-prvi letak, ki nam pride v roke ob vstopu v muzej goča odpuščanje najhujših zločinov dvajsetega sto- (letaki so v vsaki sobi), govori o tem, kako naj bi letja: ker sta bili obe gibanji uvoženi iz tujine, Ma-si Horthyjeva Madžarska »obupno prizadevala« džarska ni odgovorna niti za holokavst niti za gula-za ohranitev svoje »krhke demokracije«. Kot iz-ge. Obenem pa ta retorika promovira verzijo zgo-vemo iz letaka, je imela Madžarska do nacistične dovine, v kateri je Madžarska večna žrtev, stranka okupacije leta 1944 »legitimno izvoljeno vlado in FIDESZ pa njena dolgo pričakovana rešiteljica.«65 parlament, kjer so opozicijske stranke normalno delovale«. niti besede o protijudovski zakonodaji Januarja 2014 je vlada napovedala, da bo postavila ali o 64.000 Judih, ki so umrli pod Horthyjevo vla-spomenik v spomin na 19. marec 1944 kot dan, ko davino, še preden so državo okupirali nacisti. je Madžarska po okupaciji vojske nacistične nem- čije izgubila svojo suverenost. Večina držav slavi Kot poudarja Jakob Mikanovski, je muzej »Hiša svoje zmage, ne pa okupacije in izgubo suverenosti. groze« »vizualni dokaz o tem, kako je FIDeSz toliko redkeje to počnejo s postavljanjem spome- […] vneto pisala na novo zgodovino države«. nikov na osrednjih trgih svojih glavnih mest, neda-leč od stavbe, ki uteleša prav suverenost – namreč Pri tem gre za prizadevanja, katerih cilj je parlamenta. Kmalu zatem se je zveza judovskih »izenačitev fašizma in komunizma ter zavrnitev skupnosti MazSIHISz distancirala od te odlo-obojega kot vsiljenega iz tujine – [kar] je tipično čitve, saj naj bi bila ta sprejeta brez kakršnih koli za Orbánovo retoriko. Obenem je to glavno po-slanstvo muzeja. Eksponati v njem se namenoma 65 Jacob Mikanowski, ‘the frightening politics of Hungary’s House of terror’, The Awl, 30. marec 2012. 52 53 predhodnih posvetovanj z njimi,66 kar je »vzbudilo primeru, da madžarska vlada spremeni svoj odnos skrbi v judovski skupnosti doma in v tujini«. S tem do spomina in raziskovanja holokavsta«.67 odzivom judovske skupnosti se je začel dolgotrajen konflikt med organizacijo MazSIHISz in kabine-na začetku je bilo predstavljeno, da je namerava-tom predsednika vlade Viktorja Orbána. na postavitev obeležja ključni del dogodkov ob 70. obletnici deportacije madžarskih Judov v ta-Kmalu za tem se je pojavilo še eno sporno vprašaborišče smrti auschwitz, kjer jih je v zelo kratkem nje: načrt gradnje »Hiše usod« – evropskega iz- času, med 15. majem in 15. julijem, umrlo okoli obraževalnega centra ( Sorsok Háza – Európai Ok-430.000.68 zaradi protestov tako doma kot v tuji-tatási Központ). 9. februarja 2014 je vodstvo zveze ni so otvoritev spomenika najprej prestavili z 19. MazSIHISz prvič v zgodovini sprejelo resolucijo, marca na enkrat po volitvah, ki so bile načrtovane v kateri so zapisali, da se vse leto ne bodo udeležili v začetku aprila, in nato na enkrat »po 31. maju«, nobenega dogodka pod pokroviteljstvom države, če končno pa so ga otvorili julija, v popolni tajnosti, v vlada ne spremeni svojega mnenja glede načrtova-zavetju noči in ob policijski zaščiti.69 nega spomenika na trgu svobode ter načrtovanega novega muzeja »Hiša usod«, ki naj bi prikazoval madžarsko–judovske odnose, brez posvetovanja s 67 ‘Hungary’s main Jewish umbrella votes to boycott state Ho-strokovnjaki iz MazSIHISz in namernim ignori-locaust commemorations’, Jta, 9. februar 2014. Kmalu zatem so različne judovske fundacije napovedale, da bodo vr-ranjem vseh pozivov k razjasnitvi koncepta muzeja. nile denar, ki so ga prejele v ta namen, prav tako pa tudi več V resoluciji, ki so jo objavili 9. februarja, so poleg nejudovskih nevladnih organizacij in posameznikov. aprila so judovske in nejudovske organizacije na čelu z zvezo tega izjavili, da bo zveza MazSIHISz uporabila MazSIHISz začele kampanjo zbiranja sredstev za pomoč nepovratna sredstva iz vladnega civilnega sklada za pri financiranju komemoracij neodvisno od vladnega financiranja. Glej npr. ‘Groups to forgo govt Holocaust funds’, načrtovane spominske dogodke v tem letu »samo v politics.hu, 18. april 2014. 68 braham, The Politics of Genocide, 920. 66 Citat iz eva balogh, ‘the end of Hungarian sovereignty on 69 Marton Dunay, ‘Hungary delays war memorial until after March 19, 1944?’, Hungarian Spectrum, 2. januar 2014. april vote’, Reuters, 20. februar 2014. 54 55 7,5 metrov visoka konstrukcija, ki jo je zasnoval ki-njem se glasi: »nemška okupacija Madžarske, 19. par Imre Párkányi Raab, predstavlja nadangela Ga-marec 1944, v spomin na žrtve« – kot je v pismu, briela (simbol nedolžne in krepostne Madžarske), naslovljenem na člane ameriškega kongresa, ki so ki ga napada nemški cesarski orel.70 Kot je poja-protestirali proti dvoumnosti spomenika, pouda-snil Párkányi Raab, je za razliko od nadangelovega ril sam Viktor Orbán. Kot je napisal, konstrukcija kipa, ki stoji na stebru sredi trga herojev v budim-ni bila spomenik holokavstu. njen namen naj bi pešti, z razprtimi krili in obdan s kipi legendarnih bil »spominjati nas na to, da je imela izguba naše kraljev, v njegovi kompoziciji »kulturo, njena krila nacionalne suverenosti tragične posledice«.73 »S so zlomljena, uničuje večja sila . . Cesarski orel je spominom na žrtve nacizma na splošno – kot je skupek masovno proizvedenih ikon in simbolov. V ugotavljal novinar izraelskega časnika The Jerusa-zamahu kril preleti ves svet. Kmalu nas bo dosegla lem Post – se izogne eksplicitni omembi judovskega in zajela Madžarsko ter njene prebivalce vklenila v ljudstva.«74 S tega vidika – in paradoksalno za vla-verige.«71 do, ki se dojema kot borka proti ostankom komunizma – je spomenik tako skladen s komunistično toda katere prebivalce? namen spomenika je prav politiko, ki je judovske žrtve holokavsta spremenila zabrisati kakršno koli razliko med tistimi, ki so tr-v »protinacistične borce za svobodo«. Poleg tega peli zaradi nemške invazije, in mimoidočimi, vojni-pa je zgolj del širšega nabora muzejev in komemo-mi zaslužkarji72 ali aktivnimi kolaboranti. napis na rativnih poskusov dokazovanja, da Madžarska ni 70 ‘Statue of limitations’, The Economist, 1. februar. 71 Citat Krisztiána Ungváryja, ‘az élő borzalom’ (‘Živa gro-Kádár in Vági, Hullarablás. A magyar zsidók gazdasági me-za’), Heti Világgazdaság, 21. januar 2014 (angleška različica gsemmisítése; Kádár and Vági, ‘the economic annihilation na blogu Hungarian Spectrum, 24. januar 2014). of the Hungarian Jews, 1944–1945’. 72 »nemška invazija ni ohromila države, temveč je njeni de-73 eva balogh, ‘an exchange of letters between US congres-sničarski eliti omogočila prerazporeditev premoženja pri-smen and Viktor Orbán’, Hungarian Spectrum, 5. junij bližno 800.000 ljudi. Svoj del plena je dobilo zelo veliko 2014. ljudi, zato je malo verjetno, da so se počutili zatirane« 74 Sam Sokol, ‘Study: Up to 1/5 of Hungarians, »extreme anti- (Ungváry, ‘az élő borzalom’). za dodatne podrobnosti glej semites«‘, The Jerusalem Post, 5. marec 2014. 56 57 bila zadnja zaveznica nacistične nemčije, temveč Pomembno je opozoriti, da ustava ne zamegljuje le njena zadnja žrtev.75 odgovornosti, temveč tudi izenačuje nacistični in komunistični režim, s čimer implicitno zagovarja Vendar pa je ta žrtev »ustavna«. Orbánov režim je pristop dvojnega genocida. Med sporom glede spona podlagi prepričljive zmage leta 2010, s katero si menika na trgu svobode leta 2014 so zagovorniki je zagotovil izjemno, več kot dvotretjinsko večino v odločitve režima poudarjali, da stranko FIDeSz parlamentu,76 spremenil temeljno listino Madžar-težko obtožujemo negacionističnih motivov, saj ske, v katere preambuli med drugim piše: je bila prav pod Orbánovo vlado februarja 2010 »Kot datum ponovne vzpostavitve samoodločbe v sprejeta zakonodaja, ki je prepovedovala zaniko-naši državi, ki je bila izgubljena devetnajstega mar-vanje holokavsta. to drži, a samo nekaj mesecev ca 1944, štejemo drugi dan maja 1990, ko je bilo kasneje je bila ta zakonodaja razširjena tako, da je oblikovano prvo svobodno izvoljeno ljudsko pred-vključila vse »genocide, ki so jih zagrešili nacional-stavniško telo.«77 socialistični ali komunistični sistemi«,78 pri čemer holokavst ni bil posebej omenjen. zaradi tega postavitev spomenika na trgu svobode lahko štejemo za sestavni del prizadevanj za zamegljevanje holo-75 Randolph l. braham, ‘the assault on the historical memory kavsta, ki so zdaj zapisana v ustavi. zakonodajo, ki of the Holocaust’, Hungarian Spectrum, 22. marec 2014. na enak način izenačuje zanikanje holokavsta in 76 tako je stranka FIDeSz dobila proste roke pri sprejemanju komunističnih zločinov, so sprejele tudi nekatere nedemokratične zakonodaje, vključno z volilno reformo, katere cilj je bilo onemogočenje opozicije proti FIDeSz druge nekdanje komunistične države. a Madžar- »za naslednjih dvajset let« in utišanje kritik v množičnih medijih. V kombinaciji s številnimi populističnimi ukrepi, sprejetimi pred volitvami, je to FIDeSz zagotovilo skoraj 78 ben Cohen, ‘Jobbik leader remains a Holocaust denier, podobno zmago na volitvah leta 2014, s čimer so ponovno says Jewish journalist and Holocaust survivor’, The Alge-dobili dvotretjinsko večino v parlamentu. Glej tudi Iván ba-meiner, 6. december 2014 (http://www.algemeiner. jomi idr., Hungary Turns Its Back to Europe. com/2014/12/15/jobbik-leader-remains-a-holocaust-de- 77 ‘the fundamental law of Hungary’, 25. april 2011. nier-says-jewish-journalist-and-holocaust-survivor). 58 59 ska je edina, ki je ta vidik zanikovanja holokavsta svetovno vojno Stalinov zaveznik, noče soočiti z zapisala v svoj temeljni dokument.79 lastno odgovornostjo, saj bi s tem »ogrozil legiti-mnost zahodnih demokracij«. Po protestih, ki so Vsi niso pravočasno opazili vloge Márie Schmidt sledili, je Orbán dal izjavo, v kateri je Schmidtovo v pri naznanjanju pomena teh odstopanj. ta je že veliki meri oprostil krivde in izrazil »popolno zau-leta 1999, v maniri, podobni tisti voditelja franco-panje« vanjo.80 skih radikalcev Jean-Marie le Pena, izjavila, da je bil holokavst samo obroben problem v zgodovini zamegljevanje holokavsta v svojih različnih obli-druge svetovne vojne. »Holokavst, iztrebljanje ali kah je v več primerih prisotno v zborniku V peklu reševanje Judov, je bil zgolj drugorazredno, zane-diktatur, ki ga je Mária Schmidt izdala leta 1998.81 marljivo vprašanje, ki ni bilo med vojnimi cilji obeh Med drugim ta madžarska zgodovinarka v članku vojskujočih se strani,« je natančen citat iz njenega z naslovom »Položaj holokavsta v sodobni zgodo-nagovora na simpoziju, ki je potekal pod okriljem vini madžarskega judovstva (1945–1956)« v celoti Politične akademije tiborja eckhardta novembra sprejme pristop »dvojnega genocida«. Kot piše, tistega leta v budimpešti. ni naključje, da je v tem naj bi madžarsko liberalno plemstvo in voditelji kontekstu govorila o »holokavstih« (v množini). madžarskih Judov »sredi devetnajstega stoletja Izraza »holokavst« po njenem mnenju ne bi smeli podpisali pakt« o ločitvi funkcij v državi: Judje naj uporabljati samo za iztrebljanje Judov med drugo bi delovali le na gospodarskem področju in v pokli-svetovno vojno, saj so genocid zagrešili tudi ko-cih, plemstvo pa naj bi zagotavljalo politično vode-munisti. Vendar pa se zahod, ki je bil med drugo nje države. Judje so bili tisti, ki so prekršili ta pakt, 79 Že januarja 2014 je predsednik vlade Orbán v pismu, naslovljenem na vodstvo MazSIHISz, ki je javno izrazilo svoje prve pomisleke, opozoril na preambulo temeljnega doku-80 Mária Schmidt, ‘Holokausztok a huszadik században’ (‘Ho-menta. Sam Sokol, ‘Hungarian PM defends controversial lokavsti v dvajsetem stoletju’), Magyar Hírlap, 13. november WWII memorial’, The Jerusalem Post, 22. januar 2014 1999. Glej tudi Hanebrink, ‘the memory of the holocaust (http://w w w.jpost.com/landedPages/Print a rticle. in Postcommunist Hungary’, 275. aspx?id=339040). 81 Schmidt, Diktatúrák ördögszekerén. 60 61 ko so leta 1919 prevzeli vodenje madžarske sov-levičarje Judje podpirajo ali pa jih imajo pod nad-jetske revolucije. Vendar pa, kot trdi Schmidt, ne zorom. nato navaja trditev italijanskega sociologa samo, da se tedanje madžarske elite niso maščevale Roberta Michelsa, da »so bile stranke delavskega za to, temveč je med letoma 1928 in 1938 prišlo do razreda v srednji evropi v celoti v judovskih ro- »drugega razcveta madžarskega judovstva«. Če ji kah«, k čemur dodaja: »v primeru Madžarske je gre verjeti, naj bi lokalni Judje pod protijudovsko ta trditev z več ali manj odstopanji držala do leta zakonodajo in diskriminacijo cveteli. Po njenem 1956«. Povedano drugače, stalinistični zločini na mnenju Horthyjev režim »ni bil naklonjen Judom, Madžarskem so bili judovski zločini, tako kot so a do leta 1938 jim njegovi predstavniki tudi niso bili fašistični zločini nemški zločini. bili sovražni«. Schmidt nato popolnoma v skladu s tem, kar je kmalu za tem postala uradna »ustav-Da bi to »dokazala«, Schmidt navaja imena ko-na« trditev, zatrdi, da je »19. marca madžarska munističnih voditeljev judovskega porekla, kot so suverenost prenehala obstajati« in da »država, ki bili Mátyás Rákosi, Mihály Farkas, ernő Gerő ali so jo upravljale nacistične marionete, ni več brani-József Révai, medtem ko zamolči voditelje drugega la svojih judovskih državljanov«. to, da so bile te porekla. Dodaja tudi, da je bila judovskega porekla »marionete« v veliki meri iste kot tiste, ki so vpli-tudi večina sodnikov, ki so v povojnih letih izrekli vale na usodo »suverene Madžarske«, se ji zdi ne-sodbe okoli štiristo vojnim zločincem. V takšnih pomembno. okoliščinah je bilo po njenem mnenju pričakovano, da je prišlo do vzpona antisemitizma, saj so tisti na Mária Schmidt popolnoma razkrije svoja stališča v oblasti izhajali iz »preganjanih« – ta izraz je sama delu, kjer obravnava povojno obdobje. Kot trdi, so dala v navednice. bralec lahko torej sklepa, da je bil bile po vojni praktično vse politične stranke levice v medvojni Madžarski antisemitizem zgolj obro-in sredine v judovskih rokah. ne glede na to, kako ben pojav, v povojni Madžarski pa ga je bilo veliko, opredelimo »sredino«, gre za močno pretiravanje, pri čemer so ga izzvali sami Judje. Še več, vzroki a sodobni kontekst te trditve je jasen: liberalce in za antisemitizem so enaki tudi na Madžarskem po 62 63 letu 1989, saj so po spremembi režima »tovariši judo-bil uradni namen projekta tudi izpostaviti dejanja vskega porekla uspeli priti na pomembne položaje v rešiteljev Judov. novi demokraciji«, kjer so »dobili pomembne, dobro plačane službe, uniforme, nazive, sijajne kariere«. zelo kmalu je postalo jasno, da »Hiša usod«, kot si je muzej zamislila Schmidt, spada med enaka priV tem kontekstu je potrebno razumeti, zakaj je zadevanja za »očiščevanje«. Madžarsko-judovske Mária Schmidt izrazila dvome glede vodstva zve-odnose je nameravala predstaviti kot nekakšno dol-ze MazSIHISz, potem ko je bilo konec leta 2013 go zgodbo o sožitju, ki so jo prekinjale »totalitarne napovedano njeno imenovanje na položaj kusto-epizode«, ter poudariti reševanje namesto preganja-sinje in direktorice načrtovane »Hiše usod«. Šlo nja Judov med holokavstom. »Imenovanje Márie naj bi za izobraževalni projekt, katerega cilj je bilo Schmidt za vodjo tega projekta se nam zdi problema-ohranjanje spomina na madžarske otroke v okvi-tično, in […] zelo problematična tudi ‘Hiša terorja’, ru spominskega leta ob 70. obletnici holokavsta. zlasti njena ideologija,« je dejal andrás Heisler, ki Ime muzeja je bilo očitno mišljeno kot odziv na je bil imenovan za enega izmed članov svetovalnega roman Fatelessness (»brezusodnost«) nobelove-odbora »Hiše usod«. Heisler je kmalu zatem zame-ga nagrajenca Imreja Kertésza, ki je preživel holo-njal Gusztáva zoltaija na mestu predsednika zveze kavst. z drugimi besedami, ta novi muzej madžar-MazSIHISz. Decembra 2013 je Judovska skupnost skega holokavsta naj bi pokazal, da so imeli ubiti v budimpešti ( Budapesti Zsidó Hitközség), ki jo vodi otroci vendarle svojo usodo – kar ima muzej Yad Péter tordai, zahtevala, da se svetovalni odbor razši-Vashem že v svojem imenu (»spomenik in ime«). ri tako, da bodo v njem tudi njihovi kandidati, česar Čeprav se je zveza MazSIHISz najprej pozitivno Mária Schmidt ni hotela upoštevati.82 odzvala na zamisel, je imenovanje Márie Schmidt za vodjo projekta vzbudilo bojazni, da so skriti na-82 braham, ‘the assault on the historical memory …’, opomba št. 80. zahtevali so vključitev glavnega rabina alfreda meni ponovno očistiti Madžarsko krivde, podob-Schönerja; Imreja lebovitsa kot predstavnika preživelih; no kot v primeru »Hiše terorja«, toliko bolj, ker je zgodovinarja tamása Ungvváryja; strokovnjaka za holokavst zoltána Vágija ter zsuzsanne toronyi iz Madžarskega judovskega arhiva. 64 65 Če to zelo dolgo zgodbo (preveč) poenostavim – ne omenja »belega terorja« privržencev Horthyja, ki leta 2021 projekt še vedno ni dokončan. In čeprav je povzročil veliko več žrtev.86 Kmalu po tem, ko so je bila Mária Schmidt umaknjena z mesta direkto-madžarske oblasti v budimpešti postavile doprsne rice muzeja,83 je bil na njeno mesto imenovan rabin kipe bálinta Hómana, enega od piscev protijudovske Shlomo Köves iz gibanja Chabad/lubavich, ki je v zakonodaje iz časa druge svetovne vojne ter rasista konfliktu z zvezo MazSIHISz (čeprav predstavlja in zagovornika iste zakonodaje Györgyja Donátha le majhno manjšino madžarskih Judov)84 in brani – zaradi česar so bile deležne kritike tako doma (s Orbána pred obtožbami antisemitizma.85 Osnovna strani Judov) kot na zahodu – je bayer v Orbánu na-izhodišča muzeja se verjetno ne bodo spremenila. klonjenem dnevniku Magyar Hírlap zapisal: »zakaj Köves je na čelu organizacije eMIH ( Egységes Ma-smo presenečeni, da je preprosti kmet, katerega bi-gyarországi Izraelita Hitközség – združena kongre-stveno izkustvo je bilo, da so Judje vdrli v njegovo gacija madžarskih Judov), ki jo izdatno – in neso-vas, do smrti pretepli njegovega duhovnika, grozili, razmerno glede na število njenih članov – podpira da bodo njegovo cerkev spremenili v kinodvorano, madžarska vlada. zakaj se nam zdi šokantno, da je dvajset let pozne-je brez usmiljenja gledal, kako so žandarji odvlekli Podobno kot Schmidt tudi novinar zsolt byer po-Jude iz njegove vasi?« to je bil le eden od številnih gosto izkorišča mit o Żydokomuni za upravičevanje poskusov bayerja, da bi krivdo za to, kar se je zgodilo madžarskega medvojnega antisemitizma, za katerega naj bi bil kriv »rdeči teror«, ki so ga izvajali privr-86 Po trditvah zgodovinarja Gergelyja bödőka je albert Váry, ženci béle Kuna, ki jih imenujejo »leninovi fantje« generalni kraljevi tožilec v budimpešti, v zgodnjih dvajse- ( Lenin-fiúk). enako kot Mária Schmidt niti z besedo tih letih 20. stoletja ocenil število žrtev »rdečega terorja« na 587. Žrtev »belega terorja« je bilo po ocenah med 1200 in 1300. Izmed privržencev režima béle Kuna je bilo na 83 bajomi idr., Hungary Turns Its Back to Europe, 52. smrt obsojenih 100 oseb, od katerih je bilo 74 usmrčenih. na drugi strani francoska zgodovinarka Catherine Horel 84 Večina med njimi je neologov ali versko neopredeljenih. ocenjuje, da je bilo žrtev »belega terorja« okoli 5000, od 85 Jean-Pierre Filiu, ‘Orban réécrit l’histoire de la Shoah en tega 3000 Judov (Horel, L’Amiral Horthy, Régent de Hon-Hongrie’, Le Monde, 12. april 2020. grie, 123). 66 67 na Madžarskem med holokavstom, prevalil na Jude. toda citiranje Móricza ni dovolj. bayer ima tudi Po njegovem mnenju ni nobenega opravičila za to, da svoje mnenje o Judih. V odzivu na pismo uredni-bi kulturnim osebnostim, kot sta Hóman in Donáth, štvu Washington Posta, ki ga je napisal svetovno odrekali ustrezno mesto, ki jim pripada, ker so pri-znani pianist andrás Schiff, ki je zaprisegel, da se spevali k madžarski kulturi. Kar zadeva njihova sta-ne bo vrnil v domovino, dokler bo prihajalo do re-lišča do Judov, bayer navaja zsigmonda Móricza, go-habilitacije oseb, ki podpirajo naciste,89 je bayer rečega antisemita transilvanskega porekla: »njihovi januarja 2011 v članku z naslovom »Isti smrad« nosovi in ušesa so veliki, usta čudna, spodnja ustnica zapisal: je nabuhla: takšna usta vedno gledam z gnusom, da »Smrdljivi iztrebek, ki se imenuje nekaj takega kot moram umakniti pogled. takšna usta mi povzro- čajo slabost v grlu.« Cohen od nekod iz Anglije, piše da iz Madžarske 87 Kot poudarja Éva balogh, je bil »zaradi prevlade Judov v vodstvu sovjetske re- »veje smrad«. Cohen, Cohn-Bendit in Schiff. Nép-publike« v očeh tega novinarja antisemitizem na szava [opozicijski dnevnik] izhaja z rdečo figuro Madžarskem po letu 1919 »naravno« stanje duha. moža s kladivom in zahteva svobodo tiska. Večina »In s to trditvijo upravičuje ves antisemitizem med ljudi misli, da je to nekaj novega in da tovrstne vojne obema svetovnima vojnama.« to ni nič drugega kot prej ni bilo. Nesmisel. Nič novega ni pod soncem. zamegljevanje holokavsta. Kot pravi sam bayer, »je Na žalost niso bili vsi zakopani do vratu v gozdu to pomembno, ko razmišljamo o vprašanju antisemi-Orgovány.«90 tizma, ki poraja dodatna vprašanja. na primer, komu lahko v tej državi postavimo spomenik in kdo lahko o tem odloča.«88 89 87 Glej tim Franks, ‘andras Schiff: Why I won’t perform in Citirano v JTA, ‘Israel’s envoy to Hungary blasts mainstre-Hungary ’, BBC News, 23. december 2013. am daily’s »antisemitic« columns’, 15. april 2016. 90 Citirano v eva balogh, ‘zsolt bayer vents against Hungarian 88 Citirano v eva balogh, ‘zsolt bayer: It’s all the Jews’ fault’, Jews and the foreign press’, Hungarian Spectrum, 5. januar Hungarian Spectrum, 14. marec 2016. 2011. 68 69 Orgovány, vasica na Veliki madžarski nižini, je bila in to uporabil kot izgovor za začetek čistk proti prizorišče masakrov, ki so jih voditelji madžarskega uglednim sovjetskim Judom v štiridesetih in pet- »belega terorja« zagrešili v letih 1919 in 1920. Kot desetih letih prejšnjega stoletja.«92 opaža balogh, je bayer »v preprostem jeziku« izra-zsolt bayer je glede na njegove javne izjave naj-zil razočaranje nad tem, da v tistem obdobju niso bili pobiti vsi Judje. bolj sovražno nastrojen, rasističen, protiromski in antisemitski novinar na Madžarskem. to je glede Pa se preselimo na spremembo vlade zDa novem-na konkurenco izjemen »dosežek«. Ker so nje-bra 2020. govi komentarji pogosto sestavni del negativnih bayer se je posmehoval trditvi, da ima antony poročanj mednarodnih medijev o Madžarski, je blinken »madžarske korenine«, čeprav so bili v potrebno pojasniti njegovo prisotnost v kolumnah družini njegove matere Madžari judovskega rodu, Orbánu naklonjenega časopisa Magyar Hírlap. Ker ki so emigrirali v združene države. nevljudno je je ustanovni član stranke FIDeSz in tesen zaupnik nagovoril novega državnega sekretarja zDa in predsednika vlade (po nekaterih virih naj bi imela vzkliknil: »Vi ste Madžar popolnoma brez kore-njegova strankarska izkaznica pri FIDeSz števil-nin, kot ste tudi američan brez korenin.«91 Kot ko 8), pojasnilo ne bi smelo biti težko. ne samo, je pripomnil Ira Forman, avtor poročila, je treba da se Orbán ne želi distancirati od bayerja, temveč upoštevati, da je »Hitler imenoval Jude ‘mednaro-je bil slednji – za njegovo »raziskovanje različnih dno kliko brez korenin, ki hujska narode drugega nacionalnih vprašanj« in »v znak priznanja za nje-proti drugemu’«, medtem ko jih je »Stalin obto-govo zgledno novinarsko delo«93 – leta 2016 celo ževal ‘kozmopolitstva brez korenin’ ter tako po-nagrajen z redom za zasluge viteškega križa, ki je stavljal pod vprašaj domoljubje sovjetskih Judov 91 Ira n. Forman (Jta), ‘Hungarian journalist leveled an anti-92 Forman, ‘Hungarian journalist leveled an antisemitic attack semitic attack on antony blinken’, The Jerusalem Post, 28. on antony blinken’. maj 2021. Glej tudi eva balogh, ‘zsolt bayer: blinken is in a 93 eva balogh, ‘the baffling story of zsolt bayer’s decoration’, hurry’, Hungarian Spectrum, 2. maj 2021. Hungarian Spectrum, 24. avgust 2016. 70 71 eno najvišjih odlikovanj na Madžarskem. V znak Raffayeve antisemitske izjave v preteklih letih in »v protesta je okoli trideset prejemnikov te nagrade, kolikšni meri so lahko ta stališča v skladu z domnev-med njimi tudi andrás Heisler, svoja odlikovanja no ničelno toleranco vlade do antisemitizma«.96 vrnilo.94 Kasneje je število protestnikov naraslo na več kot osemdeset. za razliko tako od Poljske kot od Madžarske pa pri-95 Vendar pa je na tem očitno še mer Slovenije kaže, da se iliberalizem ne opira vedno nekaj več, kajti leta 2018 je novoustanovljeno nagra-na antisemitizem. Pri Janezu Janši (ki je bil do maja do Ferenca Herczega (imenovano po najbolj prilju-2022 tretjič na položaju predsednika slovenske vla-bljenem pisatelju Horthyjevega obdobja) podelila de) je antisemitizem le obroben (ali v najboljšem pri- žirija, ki so jo sestavljali trije ultranacionalisti. eden meru utilitaren). Povedano drugače (kot dokazujejo izmed njih je bil zgodovinar ernő Raffay, v čigar de-njegove omembe Georga Sorosa),97 se ne izogiba pri-lih mrgoli antisemitskih stereotipov. na vprašanje vabljanju svoje ciljne publike (predvsem volilnega te-glede izbire žirije je Orbánov vodja kabineta Gergely lesa) z vsemi možnimi sredstvi, ki koristijo njegovim Gulyás odgovoril: »ne želimo posnemati gibanj, ki osebnim ciljem. toda če je to potrebno za uresniče-so, mimogrede, izposojena iz amerike, ki podirajo vanje njegovih interesov, se tudi Janša brez oklevanja Churchillove kipe, saj bi lahko v Churchillovih delih opre celo na najbolj skrajne politične formacije, kar našli precej bolj antisemitska besedila«, ter dodal, da ga uvršča v isto kategorijo s Kaczyńskim. Preživetje ni pravično iz celotnega opusa nekoga izluščiti samo njegove manjšinske vlade v obdobju 2020–2022 je nekaj stavkov. Po njegovem mnenju je »ernő Raffay bilo odvisno od Slovenske nacionalne stranke, ki jo ugleden in časten zgodovinar, čigar zgodovinskega vodi zmago Jelinčič, znan po svojem sovraštvu do znanja v zadnjih treh desetletjih ni nihče postavljal vseh in vsakogar, ki ni Slovenec. Vendar pa je Jan-pod vprašaj«. Sándor Czinkóczi iz novičarskega šev svet jasno konstruiran okoli ločnice »prijatelj – portala 444.hu je Gulyása vprašal, ali je kdo preveril 96 Vse citirano v eva balogh, ‘the Orbán government’s stran-94 Felix Schlagwein, ‘Rising antisemitism in Hungary worries Je-ge zero tolerance of antisemitism’, Hungarian Spectrum, 19. wish groups’, Deutsche Wel e (v angleščini), 17. december 2020. avgust 2020. 95 balogh, ‘the baffling story of zsolt bayer’s decoration’. 97 Glej opombo št. 27. 72 73 sovražnik«, zaradi česar je še bolj nevaren za klasič- stranko. Žali novinarke nacionalne medijske hiše no demokracijo in kar ga morda uvršča v enako kate-in vlači neodvisne kolumniste po sodiščih, obenem gorijo, v katero spada Donald trump, katerega poraz pa ustanavlja lastne medije, da lahko ti poročajo je vztrajno zavračal sprejeti, tudi ko o njem ni bilo o njegovi lastni resnici.«100 Poleg tega se takšne nobenega dvoma več.98 skrajno egocentrične osebnosti ne morejo izogniti maščevalnosti in v končni fazi omadeževanju ugle-Janša je že pred Kaczyńskim, a v istem smislu, go-da svoje države. Po poročanju (še vedno deloma voril o tako imenovani »udbomafiji«, katere cilj svobodnih) medijev naj bi bil razlog za stalno odla-naj bi bila njegova osebna likvidacija, v smislu »ne- šanje imenovanja slovenskih tožilcev na evropsko vidne (komunistične) roke«, ki še vedno bdi nad javno tožilstvo v tem, da je ena izmed kandidatov, najpomembnejšimi gospodarskimi in politični-ki jih je določil slovenski tožilski svet (tanja Frank mi odločitvami.99 njegov svet je podobno kot pri eler), sodelovala pri pripravi tožbe zoper Janšo po trumpu svet teorij zarot, ki vsakega nasprotnika zakonu o odvzemu premoženja nezakonitega izvo-spreminja v sovražnika. Kot se je izrazil politolog ra.101 tudi Slovenska tiskovna agencija Sta je bila alem Maksuti, je to svet »postfaktičnih teorij«, v več kot leto dni brez financiranja, ker (kot se je pre-katerem oba voditelja preživita več časa v polemi-mier pritoževal na twitterju) je več besed nameni-ziranju z njunimi kritiki na twitterju (od tu naziv la novici o priznanem slovenskem reperju zlatku nekdanjega slovenskega voditelja, »Maršal twe-kot Janševem srečanju z Viktorjem Orbánom, ki eto«) kot pri sprejemanju političnih odločitev. se je zgodilo na isti dan in na katerem so slovesno »Vsakodnevno polemizira z opozicijskimi politi-ki, novinarji, intelektualci in celo navadnimi dr- žavljani, ki si drznejo kritizirati njega in njegovo 100 alem Maksuti, ‘Janez Jansa, Slovenia’s Paranoid Marshal tweeto’, Balkan Insight, 11. november 2021. 98 Glej opombo št. 48. 101 anja Vladisavljevic, ‘Slovenia Criticised for Delay in 99 Rudolf M. Rizman, ‘Radical Right Politics in Slovenia’, Choosing eU Graft-Fighting Prosecutors’, Balkan Insight, 160–161. 8. junij. 74 75 odprli nov daljnovod med obema državama.102 Kakor koli že, Orbánovi prijatelji so vložili precej de-narja v slovenske medije, ljubljana pa je budimpe- šti in Varšavi obljubila podporo pri številnih sporih obeh prestolnic z eU. zakljucek Iliberalizem morda ni nujna posledica antisemitizma, vendar pa ga zlahka spodbuja, saj je mogoče Jude tako prikladno uvrstiti v kategorijo tradicionalnih sovražnikov. zdi se, da je uradni narativ o antisemitizmu na Poljskem povezan z vernakularnim diskurzom in je tudi pod njegovim vplivom, medtem ko je treba uradni diskurz na Madžarskem obravnavati v kontekstu vrzeli med željami in stvarnostjo. Ko je ta vrzel zaprta, se »uporabna preteklost« v obeh primerih pokaže kot popolnoma funkcionalna. a kot dokazuje primer Slovenije, antisemitizem ni nujni predpogoj za iliberalizem. 102 aleksandar brezar, ‘Will Janez Janša take Slovenia down the same populist road as Hungary?’, euractiv, 28. oktober 2020. 76 77 seznam literature bajomi, Iván idr., Hungary Turns Its Back to Europe: Fflapan, Simha, Zionism and the Palestinians (london: Dismantling Culture, Education, Science, and the Me-Croom Helm, 1979). dia in Hungary, 2010–2019 (budimpešta: Hungarian network of academics, 2020). Flapan, Simha, The Birth of Israel: Myths and Realities (new York: Pantheon books, 1987). bauer, Yehuda, ‘Global trends in a complex World: a View from Jerusalem’, The Israel Journal of Foreign Hanebrink, Paul, ‘The Memory of the Holocaust in Affairs, 13, št. 3 (2019): 316–328. Postcommunist Hungary’, v Bringing the Dark Past to Light, ur. John-Paul Himka in Joanna beata Mic-bauer, Yehuda, ‘Creating a »Usable«’ Past: hlic (lincoln: University of nebraska Press 2013), On Holocaust Denial and Distortion’, The Israel 261–291. Journal of Foreign Affairs, 14, št. 2 (2020): 209–228. Hillebrand, ernst, ‘The Close election Result Is Quite bauer, Yehuda, ‘liberals, Illiberals, and Waverers: Surprising’, International Politics and Society, 13. The Struggle of Our time’, The Israel Journal of Fo-julij 2020. reign Affairs, 2021. Holmes, Stephen, The Anatomy of Antiliberalism braham, Randolph l., The Politics of Genocide. (Cambridge, Ma: Harvard University Press, 1993). The Holocaust in Hungary, 3. revidirana in posodo-bljena izdaja, vol. 2 (new York: Columbia Universi-Horel, Catherine, Amiralul Horthy, Regentul Ungariei ty Press, 2016). ( Admiral Horthy, Regent of Hungary – bukarešta: Humanitas, 2019, prevod dela L’Amiral Horthy, Crossman, Richard (ur.), The God That Failed Régent de Hongrie – Pariz: Perrin, 2014). (new York: Columbia University Press, 1949). International Commission on the Holocaust in Durand, Jean-Dominique, L’Europe de la démocratie Romania, Final Report, ur. tuvia Friling, Radu chrétienne (bruselj: Complexe , 1995). Ioanid, Mihai R. Ionescu (Iași: Polirom, 2005). 78 79 Kádár, Gábor, zoltán Vági, Hul arablás. A magyar Kimmerling, baruch, Politicide: Sharon’s War Against zsidók gazdasági megsemmisítése ( Skrunitev trupel. the Palestinians (london: Verso, 2003). Ekonomsko uničenje madžarskih Judov – budimpe-Kimmerling, baruch, Joel S. Migdal, The Palestinian šta: Hannah arendt egyesület – Jaffa Kiadó, 2005). People: A History (Cambridge, Ma: Harvard Kádár, Gábor, zoltán Vági, ‘The economic University Press, 2003). annihilation of the Hungarian Jews, 1944–1945’, Krastev, Ivan, Stephen Holmes, The Light That Failed: v The Holocaust in Hungary: Sixty Years Later, ur. The Reckoning (london: Pegasus, 2020). Randolph l. braham in brewster S. Chamberlin (new York: Columbia University Press, 2006), levitsky, Steven, Daniel ziblatt, How Democracies Die: 77–88. What History Reveals about Our Future (new York: Penguin Random House, 2018). Katz, Dovid, ‘Primary Holocaust Inversion and east-european antisemitism’, v Anti- Semitism in levitsky, Steven, lucan a. Way, Competitive Comparative Perspective, ur. Charles asher Small Authoritarianism: Hybrid Regimes after the Cold War (new York: Institute for The Study of Global anti- (new York: Cambridge University Press, 2010). semitism and Policy, 2018), Vol. III, 207–218. Manchin, anna, ‘Staging traumatic Memory: Kaiser, Wolfram, Christian Democracy and the Origins Competing narratives of State Violence in Post-of European Union (Cambridge: Cambridge Uni-communist Hungarian Museums’, East European versity Press, 2007). Jewish Affairs, 45, št. 2–3 (2015), 236–251. Kimmerling, baruch, Zionism and Territory: Morris, benny, 1948 and After: Israel and the The Socioterritorial Dimensions of Zionist Politics Palestinians (Oxford: at the Clarendon Press, (berkeley: University of California, Institute of In-1994). ternational Studies, 1983). 80 81 Morris, benny, Righteous Victims: A History of the Zionist-Arab Conflict, 1881–1999 (new York: Vinta-ge books, 2001). Müller, Jean-Werner, A Dangerous Mind: Carl Schmitt in Post-War European Thought (new Haven, Ct: Yale University Press, 2003). Pankowski, Rafał, ‘The Resurgence of antisemitic Discourse in Poland’, Israel Journal of Foreign Affairs, 12, št. 1 (2018), 21–37. Pappé, Ilan, Ten Myths about Israel (new York: Verso, 2017). Olick, Jeffrey J., ‘From Usable Pasts to the Return of the Repressed’, The Hedgehog Review, poletje 2007. Rizman, Rudolf M, ‘Radical Right Politics in Slovenia’, v The Radical Right in Central and Eastern Europe Since 1989, ur. Sabrina P. Ramet, (University Park: The Pennsylvania State University Press), 147–170. 82 83 Zbirka Pamflet je namenjena Zakaj je do iliberalne protirevolucije objavi prevodov referenčnih besedil, prišlo prav na Madžarskem in na Poljskem, ko pa vemo, ki govorijo o svobodi v najširšem smislu da sta bili ti državi med tistimi, besede. Tudi zato smo se odločili za ki so kot prve v tej regiji po letu 1989 rehabilitacijo tradicionalnega Pamfleta, sprejele zahodni liberalizem? ki vse od 18. stoletja služi kot svojevrstna Kakšna je povezava med državljanska oglasna deska. Poslanstvo postsocialističnim iliberalizmom zbirke kratkih emancipatoričnih besedil in antisemitizmom? je, da državljanke in državljane spodbuja Ali lahko iliberalne vrednote k razmišljanju in zavzemanju stališč. zabrišejo razlike med uradnimi Pamflet je nosilec kulture, državnimi politikami ki ne sprejema neumnosti, v odnosu do antisemitizma? ne požira žalitev in zavrača poniževanje. Zbirka Pamflet podpira kritično mišljenje in neodvisnost duha. Neguje, kar je med nami emancipatoričnega in dobrega, in se upira kulturi laži in groženj. Z zbirko Pamflet se borimo proti uničevanju preteklosti, razvrednotenju življenja v sedanjosti in kraji prihodnosti. Iliberalizem morda ni nujna posledica antisemitizma, vendar pa ga zlahka spodbuja, saj je mogoče Jude tako prikladno uvrstiti v kategorijo tradicionalnih sovražnikov. Zdi se, da je uradni narativ o antisemitizmu na Poljskem povezan z vernakularnim diskurzom in je tudi pod njegovim vplivom, medtem ko je treba uradni diskurz na Madžarskem obravnavati v kontekstu vrzeli med željami in stvarnostjo. Ko je ta vrzel zaprta, se »uporabna preteklost« v obeh primerih pokaže kot popolnoma funkcionalna. ILIBERALIZEM IN ANTISEMITIZEM v postkomunizmu v primerjalni perspektivi FIRA EL SHAHICM 3 EUR 7 Pamflet 7