e-n«vičke januar 2010 Spoštovana bralka, cenjeni bralec, pred tabo je letošnja prva številka spletnega časopisa Andragoškega centra Slovenije. Kljub temu da se je leto šele dobro začelo, novic o opravljenem delu ter dogodkih v januarju in februarju ne manjka. Želim vam prijetno branje, Nevenka Kocijančič, urednica e-Novičk Domače novičke..............................................................................................................................2-5 Nova spletna stran izobraževalne dejavnosti ACS ...................................................................................................2 Povzetek poročila o ponudbi izobraževanja odraslih v Sloveniji v šolskem letu 2009/2010 ...................................2 Zaključili smo usposabljanje novih učiteljev v programih UŽU ..............................................................................3 Ministrstvo za šolstvo in šport pripravlja Okroglo mizo o izhodiščih za urejanje področja...................................4 Delovni obisk ministra Lukšiča na Andragoškem centru Slovenije.........................................................................5 CONFINTEA VI ............................................................................................................................5-6 Objavljen je končni dokument konference CONFINTEA VI...................................................................................5 Iz Poročila o delavnici na temo Glas učečih se: CONFINTEA VI...........................................................................5 Nastaja Globalna mreža učečih se ............................................................................................................................6 Projekti ESS .................................................................................................................................7-10 Izšel je priročnik z navodili za uporabo aplikacije za spremljanje delovanja Mreže SSU .......................................7 Izšel je Priročnik o kolegialnem presojanju v svetovanju v izobraževanju odraslih.................................................7 Temeljno usposabljanje svetovalcev v svetovalnih središčih ISIO ..........................................................................8 Usposabljanje za uporabo modela samoevalvacije v svetovalnih središčih ISIO.....................................................8 Končali smo program Temeljnega usposabljanja mentorjev za izvajanje programa PUM ......................................9 Začenja se usposabljanje nove generacije izobraževalnih organizacij, ki sodelujejo v projektu POKI..................10 Nove publikacije.........................................................................................................................10-11 Izšlo je Berilo o trajnosti.........................................................................................................................................10 V publikaciji Zgledi vlečejo, dejanja mičejo smo predstavili dobre zglede učenja odraslih...................................11 Kotiček je vaš..............................................................................................................................11-12 Navigacija po medkulturni pokrajini ......................................................................................................................11 Ne prezrite...................................................................................................................................12-15 Pedagoško-andragoški dnevi 2010 .........................................................................................................................12 .....................................................................................................................................................13-18 DOMAČE NOVIČKE Nova spletna stran izobraževalne dejavnosti ACS Vabimo vas k ogledu in uporabi prenovljenih spletnih strani, ki podpirajo izobraževalno dejavnost Andragoškega centra Slovenije: http ://izobrazevanj e.acs.si/. V navigacijski vrstici vas opozarjamo na pet rubrik, med katerimi so: • Izobraževalna dejavnost ACS (http://izobrazevanje.acs.si/dejavnost/), kjer pišemo o dejavnosti, ki teče v tesni povezavi z evalvacijsko, raziskovalno in razvojno dejavnostjo Centra in je namenjena prenosu novih znanj ter spoznanj raziskovalnih in razvojnih rezultatov v prakso; • v rubriki Programi andragoškega spopolnjevanja (http://izobrazevanje.acs.si/programi/) predstavlja-mo programe, ki jih ACS razvija in izvaja; • rubrika Petkova izobraževalna srečanja (http://izobrazevanje.acs.si/petkova/) opozarja na srečanja sodelavcev ACS in izvajalcev in/ali udeležencev iz različnih izobraževalnih ustanov, ki so namenjena izmenjavi mnenj in izkušenj, predstavitvam strokovnih tem in problemov ter rezultatov izobraževalne prakse; • v Učnem kotičku (http://izobrazevanje.acs.si/koticek/) so objavljena učna gradiva za različna spopolnjevanja, ki jih izvaja ACS. Navigacijski stolpec sestavlja šest rubrik, med njimi • v Razvojno delo na področju izobraževalne dejavnosti ACS (http: //izobrazevanj e.acs. si/razvoj no/) objavljamo različne študije in poročila, ki se navezujejo na področje dela ACS, ter gradiva in priročnike v e-obliki, ki so dostopna širši javnosti; • mnenja in ocene udeležencev o naših izobraževalnih programih bomo v kratkem objavili v rubriki Kako nas ocenjujejo drugi; • v Letos smo usposabljali bomo predstavili izobraževalne organizacije, katerih zaposleni se udeležujejo naših spopolnjevanj; • v Spopolnjevanje andragoških delavcev s podporo ESS bomo objavljali informacije o programih usposabljanj, ki jih sofinancira Evropski socialni sklad. V osrednjem polju vas v Napovedujemo opozarjamo na aktualne izobraževalne dogodke. Koledar je pripravljen tako, da so datumi izobraževanj poudarjeni. Če se z miško postavite na datum, se vam izpiše naslov programa, s klikom nanj pa se vam odpre podroben opis programa. Na levi strani ekrana vas z rubriko Dogodki opozarjamo na izobraževanja, ki smo jih že izpeljali, z rubriko Vprašajte nas pa vas vabimo, da zastavite vprašanja v zvezi z izobraževalno dejavnostjo. Upamo in želimo, da vam bodo nove spletne strani v pomoč pri vašem delu in načrtovanju izobraževanj. Neda Dordevič (neda.dordevic@acs.si) in Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Povzetek poročila o ponudbi izobraževanja odraslih v Sloveniji v šolskem letu 2009/2010 V današnjem času, zaznamovanem z nenehnimi spremembami in novostmi na najrazličnejših področjih, ima vseživljenjsko učenje in izobraževanje vse večji pomen. Čeprav podatki letnega poročila evropske komisije o doseganju lizbonskih ciljev na področju izobraževanja in usposabljanja kažejo, da se Slovenija po vključenosti odraslih, starih med 25 in 64 let, v vseživljenjsko učenje, uvršča v sam vrh med 27 članicami EU, pa se je ta kazalnik glede na podatke iz preteklega leta letos nekoliko znižal (2007: 14,8 %, 2008: 13,9 %). Zato bo potrebno v prihodnje še več vlagati v promocijo izobraževanja odraslih in vseživljenjskega učenja ter v ciljno usmerjeno informiranje zlasti tistih odraslih, ki se ne vključujejo v izobraževanje. A c s ■ s I A E KAM PO ZNANCE http: //pregled t acs V šolskem letu 2009/2010 so svojo izobraževalno ponudbo za odrasle v spletnem Pregledu ponudbe izobraževanja odraslih (http://pregled.acs.si), namenjenemu informiranju najširše javnosti o možnostih in priložnostih izobraževanja in učenja odraslih ter spremljanju in promoviranju izobraževalne ponudbe za odrasle, predstavili mnogi izvajalci izobraževanja. V Pregledu je 275 izvajalcev izobraževanja odraslih predstavilo 4.590 izobraževalnih programov. Število objav pa se bo do naslednje izdaje še spreminjalo in dopolnjevalo. Analiza zbrane izobraževalne ponudbe je ponovno pokazala velike medregionalne razlike. Možnosti izobraževanja odraslih so majhne zlasti v razvojno ogroženih regijah, za katere so značilni nižji BDP na prebivalca, višja stopnja brezposelnosti, nižja zaposljivost in nižje povprečno število let šolanja. Najskromnejšo izobraževalno ponudbo smo tudi letos zabeležili v treh razvojno ogroženih regijah, to so: Notranjsko-kraška regija, Spodnjeposavska in Zasavska regija, ugotavljamo pa, da je ponudba manjša tudi v nekaterih razvitejših regijah (npr. v Obalno-kraški regiji). Največ možnosti za izobraževanje odraslih je ponovno v Osrednjeslovenski regiji, zlasti v ljubljanski občini. Večji del izobraževanja je namenjen neformalnemu izobraževanju odraslih za splošne potrebe in prosti čas ter usposabljanju in spopolnjevanju za potrebe dela (80 %), veliko manjši delež pa izobraževanju za pridobitev formalne izobrazbe (17,5 %) in pridobitvi nacionalnih poklicnih kvalifikacij (3 %). Kar 67 % izobraževalnih programov nima javne veljavnosti, to so predvsem programi neformalnega izobraževanja. Med javnoveljavnimi programi je večji del namenjen dvigu formalne izobrazbe odraslih, javnoveljavni programi neformalnega izobraževanja pa so namenjeni predvsem učenju tujih jezikov, računalniškemu opismenjevanju in dvigovanju funkcionalne pismenosti. Razvrstitev izobraževalnih programov glede na vsebino izobraževanja je pokazala, da izvajalci v letošnji izobraževalni ponudbi ponovno največ izobraževalnih vsebin namenjajo učenju tujih jezikov, zlasti angleškega, nemškega, italijanskega, francoskega jezika, sledijo vsebine s področja družbenih, poslovnih, upravnih in pravnih ved ter vsebine za osebnostno rast, zlasti temeljne komunikacijske spretnosti in znanja. Letos prvič beležimo nekoliko manj vsebin s področja naravoslovja, matematike in računalništva, zlasti slednjega. Več o izobraževalni ponudbi za odrasle v šolskem letu 2009/2010 si lahko preberete v poročilu, objavljenemu na spletni strani http://pregled.acs.si/porocila/; na voljo pa je tudi v knjižnici ACS. Erika Brenk (erika.brenk@acs.si), ACS Zaključili smo usposabljanje novih učiteljev v programih UŽU ACS je v jeseni 2009 na pobudo Zveze ljudskih univerz in Sektorja za izobraževanje odraslih pri Ministrstvu za šolstvo in šport izpeljal temeljno usposabljanje novih učiteljev za izvajanje programov za razvoj pismenosti odraslih in do-usposabljanje za tri programe: Izzivi podeželja (UŽU - IP) , Jaz in moje delovno mesto (UŽU - MDM) in Moj korak (UŽU - MK). Z izobraževanjem učiteljev UŽU gradimo omrežje učiteljev in izvajalcev javno veljavnih programov za razvoj pismenosti odraslih, s katerimi uresničujemo cilje prvega prednostnega področja Splošno izobraževanje in učenje odraslih Resolucije o nacionalnem programu izobraževanja odraslih, ki jo je sprejela Vlada RS julija 2004. Izobraževanje za učitelje UŽU izpeljujemo v skladu s potrebami izvajalcev, ki prejmejo sredstva za izvajanje programov UŽU na javnem razpisu. Z zadnjim izobraževanjem, izpeljali smo ga leta 2006, smo pridobili okoli 140 učiteljev, ki prihajajo iz 50 različnih izvajalskih organizacij po Sloveniji. Izvajalci programov UŽU so tokrat v temeljno usposabljanje prijavili 23 učiteljev iz vse Slovenije, kar nakazuje na kadrovski primanjkljaj izvajalcev programov. Na do-usposabljanje za izvajanje programa UŽU - IP se je prijavilo 26, v program UŽU - MK 11 in v program UŽU - MK 9 učiteljev. Kandidati v temeljnem usposabljanju spoznavajo posebnosti in načine dela z odraslimi, ki imajo primanjkljaje na področju pismenosti, ter se seznanjajo z vsebinami, ki so skupne vsem UŽU programom (temeljne spretnosti, socialne spretnosti, vseživljenjsko učenje in aktivno državljanstvo). V usposabljanju učitelji dobijo tudi ideje za pripravo učnih projektov, ki jih lahko uporabijo pri izvedbah programa. Udeleženci tako pridobijo potrebno znanje in spretnosti za izpeljavo programa, hkrati pa jim program omogoča uspešno opravljanje dela, ki jih bogati in jim daje občutek uspešnosti pri lastnem delu. Jesensko usposabljanje smo izvedli v osmih srečanjih, sestavni del temeljnega usposabljanja so bile hospitacije v programih UŽU. Hospitacije so se sklenile z nastopom učitelja pred dejansko skupino udeležencev pri gostujoči izvajalki in pod nadzorom delujočih učiteljev UŽU programov. Kjer je bilo to izvedljivo, smo izpeljali tudi ogled dobrih praks na terenu (na primer: ogled in predstavitev podeželskega razvojnega jedra Pomelaj v mali Polani, kjer izvajajo program UŽU - IP, ter seznanjanje s ciljnimi skupinami v programu UŽU - MK, v sklopu česar smo obiskali Zavod za gluhe in naglušne v Ljubljani ter invalidsko podjetje Želva). Učitelji bodo končali usposabljanje z oddajo izvedbenega načrta za posamezni program, za katerega se usposabljajo v januarju 2010. Manuel Kuran (manuel.kuran@acs.si), ACS O Q uzu Ministrstvo za šolstvo in šport pripravlja Okroglo mizo o izhodiščih za urejanje področja izobraževanja odraslih V torek, 19. januarja, od 15. do 17. ure bo v prostorih Ministrstva za šolstvo in šport Okrogla miza o izhodiščih za urejanje področja izobraževanja odraslih. Njen namen je izmenjava pogledov o aktualnih vprašanjih na področju izobraževanja odraslih, kar bo vodilo pri nadaljnjem zakonskem urejanju sistema izobraževanja odraslih. Okrogle mize, na kateri bodo sodelovali nekateri člani Nacionalne strokovne skupine za pripravo Bele knjige, direktor Andragoškega centra Slovenije, predsednica Strokovnega sveta za izobraževanje odraslih, predstojnik Oddelka za pedagogiko in andragogiko Filozofske fakultete v Ljubljani, Generalna sekretarka ZLUS, predstavnica Društva organizacij za izobraževanje odraslih na srednjih šolah, predsednica Skupnosti za izobraževanje odraslih v srednjih šolah, predsednica Zveze srednjih šol in dijaških domov Slovenije, predsednica Združenja zasebnih izvajalcev izobraževanja odraslih in predsednik Andragoškega društva Slovenije, se bo udeležil tudi minister za šolstvo in šport, dr. Igor Lukšič. Na ACS smo pripravili Izhodišča za razpravo na okrogli mizi o zakonskem urejanju izobraževanja odraslih, ki temeljijo na Strokovnih podlagah za pripravo osnutka Zakona o izobraževanju odraslih. Oba dokumenta sta objavljena na spletni strani: http: //www .acs. si/index.cgi ?m=3 &id=380. Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Delovni obisk ministra Lukšiča na Andragoškem centru Slovenije V sredo, 20. januarja, bo ACS obiskal minister za šolstvo in šport, dr. Igor Lukšič, s svojo ekipo. Namen obiska je predstavitev: • rezultatov ene ključnih sistemskih nalog ACS (Resolucija nacionalnega programa izobraževanja odraslih v Sloveniji v obdobju 2005-2008), • izhodišč ter predlogov za naslednje srednjeročno obdobje (izhodišča za pripravo nove Resolucije nacionalnega programa Izobraževanja odraslih v Sloveniji v obdobju 2010-2014), • ključnih rezultatov in vpetosti ACS v sistem izobraževanja odraslih in opredelitev nadaljnjega sodelovanja z Ministrstvom za šolstvo in šport. CONFINTEA VI Objavljen je končni dokument konference CONFINTEA VI Na 6. mednarodni Unescovi konferenci o izobraževanju odraslih -CONFINTEA VI (Belem, Brazilija, 1. do 4. december 2009) so sodelujoče države sprejele dokument s priporočili za razvoj izobraževanja odraslih v naslednjem dvanajstletnem obdobju. Belemski akcijski načrt z naslovom Izkoriščanje moči in potenciala učenja in izobraževanja odraslih za uspešno prihodnost (Harnessing the power and potential of adult learning and education for a viable future) je bil v začetku januarja objavljen v šestih uradnih jezikih Združenih narodov na spletni strani Unescovega inštituta za vseživljenjsko učenje: http://www.unesco.org/en/confinteavi, slovenski prevod pa bo konec januarja objavljen na spletnih straneh http://www.acs.si/CONFINTEA VI. Iz Poročila o delavnici na temo Glas učečih se: CONFINTEA VI Mednarodno gibanje učečih se ima svoje začetke v letu 2004, ko se je nekaj njihovih predstavnikov zbralo na prvem srečanju mednarodnega foruma v okviru projekta International Adult Learners' Week in Europe (IntALWinE). Od takrat pa do nedavne konference CONFINTEA VI se je sodelovanje učečih se okrepilo, vse bolj izoblikovala pa se je tudi namera, da nastopijo na tem pomembnem mednarodnem dogodku. Podprli so jo Unesco in nekaj uveljavljenih ustanov na področju izobraževanja odraslih, najvidnejšo vlogo sta odigrala NIACE iz Združenega kraljestva in Škotsko partnerstvo za učenje (Scotland's Learning Partnership - http: //www .salp.org. uk/). CONFINTEA VI Living and Learning for a Viable Future: The Power of Adult Learning Belem, Brazil. 1 - A December 2009 Predstavniki učečih se iz Belgije, Etiopije, Francije, Kanade, Kenije, Norveške in Združenega kraljestva so na delavnici, ki je 3. decembra 2009 v Belemu gostila okrog 100 udeležencev, predstavili svoje življenjske zgodbe in izrazili svoja stališča o vključevanju učečih se v različne procese izobraževanja odraslih. Udeleženci so med drugim razpravljali o: • možnih vplivih nacionalnih in regionalnih forumov učečih se na politiko izobraževanja odraslih, • festivalih učenja in promocijskih kampanjah, v katerih učeči se igrajo pomembno vlogo pri spodbujanju večje udeležbe v izobraževanju, • vključevanju učečih se v procese zagotavljanja kakovosti poučevanja in učenja ter • o sodelovanju učečih se pri upravljanju izobraževalnih ustanov in storitev. Predstavljeni so bili primeri dobre prakse ter oblikovana spoznanja o tem, kako te primere širiti in nadgrajevati v prihodnje. Tako strokovnjaki kot učeči se so bili veseli možnosti, da na konferenci izrazijo svoja mnenja in dosežejo, da bodo potrebe učečih se upoštevane v zaključnem dokumentu konference. Njegova končna različica, t.i. Belemska deklaracija, naj bi bila na voljo šele čez dve leti, do tedaj pa je naloga (zagovornikov) učečih se, da zagotovijo, da se njihov glas v procesih političnega usklajevanja dokumenta ne izgubi in da se priporočila Belemskega akcijskega načrta začnejo v čim večji meri in čim prej uresničevati. Pričakovati je, da bo podrobnejše poročilo o delavnici objavljeno na uradni spletni strani CONFINTEA VI (http://www.unesco.org/en/confinteavi/days-events/3rd-day/3rd-day-workshops/). Po poročilu Johna Gatesa, Petra Lavenderja in Fione Boucher priredila mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS Nastaja Globalna mreža učečih se V aprilu 2009 sva Mladen Dudek, dobitnik priznanja ACS 2008, ter avtorica te novičke sodelovala na mednarodni konferenci v Edinburgu, kjer smo oblikovali osnutek listine priporočil učečih se in jo poimenovali Adult Learners' Charter. Svojo končno vsebino je dobila v postopku, ki ga je vodilo zgoraj omenjeno Škotsko partnerstvo za učenje, javno predstavljena pa je bila na svetovni konferenci CONFINTEA VI, v začetku decembra v Belemu v Braziliji. Na tem dogodku so prvič sodelovali predstavniki učečih se, in sicer delegati Globalne mreže učečih se odraslih, ki je spodbudo za svoj nastanek prav tako dobila na edinburški konferenci. V nasprotju s pričakovanji teh delegatov listine na CONFINTEA VI niso potrdili, je pa nekaj njenih pobud vključenih v Belemski akcijski načrt. Listina priporočil učečih bo v kratkem dostopna na spletni strani Globalne mreže učečih se (http://www.globallearnersnetwork.com/global learners). Stran je ta hip sicer še v nastajanju, a bo brez dvoma prinašala zanimive informacije, za zdaj pa se je tam mogoče registrirati kot član Globalne mreže učečih se in se naročiti na njihov e-bilten. Na Andragoškem centru bomo mednarodno gibanje učečih se dejavno spremljali, obenem pa si bomo prizadevali, da bi njihov glas tudi v Sloveniji dobil ustrezno sistemsko in strokovno podporo, zato da bi se začel sistematično uveljavljati na lokalni in nacionalni ravni. Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS PROJEKTI ESS Izšel je priročnik z navodili za uporabo aplikacije za spremljanje delovanja Mreže SSU Središča za samostojno učenje v Mreži SSU spremljajo dejavnost organiziranega samostojnega učenja po zastavljeni metodologiji Andragoškega centra Slovenije. Sprva so obseg organiziranega samostojnega učenja (podatke o udeležencih, gradivu za samostojno učenje, opravljenih urah samostojnega učenja idr.) spremljala na papirju ali v različnih programskih orodjih, ob deseti obletnici začetka delovanja prvih središč za samostojno učenje v Sloveniji pa je ACS v sodelovanju z Mestno knjižnico Ljubljana (takrat Knjižnico Otona Župančiča) in podjetjem IT Niansis razvil spletno aplikacijo za spremljanje delovanja Mreže središč za samostojno učenje. Spletno aplikacijo smo po šestih mesecih testiranja še dodatno nadgradili. Navodila, ki jih je pripravila Erika Pečnik, so namenjena lažjemu razumevanju delovanja spletne aplikacije in uporabnim napotkom za kar največji izkoristek možnosti, ki jih ponuja. Nastala so na pobudo ACS in so bila del učnega gradiva na Izpopolnjevanju za uporabo nadgrajene aplikacije za računalniško spremljanje delovanja središč za samostojno učenje, ki smo ga izpeljali sredi decembra 2009. Izobraževanje je bilo namenjeno vsem, ki uporabljajo spletno aplikacijo ali jo v prihodnosti nameravajo uporabljati. Navodila za uporabo aplikacije za spremljanje delovanja središč za samostojno učenje so nastala v okviru projekta Izobraževanje in usposabljanje strokovnih delavcev v izobraževanju odraslih od 2009 do 2011. Projekt financirata Evropska unija iz Evropskega socialnega sklada ter Ministrstvo RS za šolstvo in šport. Projekt se izvaja v okviru Operativnega programa razvoja človeških virov za obdobje 2007-2013, razvojne prioritete Razvoj človeških virov in vseživljenjskega učenja in prednostne usmeritve Izboljševanje kakovosti in učinkovitosti sistemov izobraževanja in usposabljanja. Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Spletna aplikacija za spremljanje delovanja Mreže SSU aplikacije za spremljanje delvvanja sredlii za samostojno ttCenje Izšel je Priročnik o kolegialnem presojanju v svetovanju v izobraževanju odraslih o kolegialnem presojanju v svetovanju v izobraževanju odraslih Priročnik je prirejen po evropskem priročniku o kolegialnem presojanju v začetnem poklicnem in strokovnem izobraževanju, ki je objavljen na spletni strani projekta Širjenje metode kolegialne presoje II: http://www.peer-review-education.net/. Na ACS se v zadnjem času ukvarjamo z oblikovanjem in uvajanjem celovitega pristopa k razvoju kakovosti v svetovalnih središčih za izobraževanje odraslih (središča ISIO), zato smo se odločili, da bomo omenjenemu evropskemu priročniku dodali pogled, kako je mogoče metodo uporabljati ne samo v poklicnem in strokovnem izobraževanju, pač pa tudi v svetovalni dejavnosti v izobraževanju odraslih. Na ta način je nastal zgled, kako je mogoče uporabo metode kolegialnega presojana (peer review) prilagajati v različnih dejavnostih. Seveda so rešitve pripravljene za razmere v svetovanju v izobraževanju odraslih, kakršne so sedaj v Sloveniji in so uporabne predvsem pri nas. Upamo pa, da je to lahko tudi zgled za uporabo metode kolegialnega presojanja v svetovanju tudi v kakšni drugi evropski državi. Prevod priročnika in njegova vsebinska dopolnitev za svetovanje v izobraževanju odraslih sta nastala s podporo projekta Leonardo da Vinci Peer Review Extended II in Ministrstva za šolstvo in šport Republike Slovenije. Tisk priročnika sta sofinancirala Ministrstvo za šolstvo in šport in Evropski socialni sklad. Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Temeljno usposabljanje svetovalcev v svetovalnih središčih ISIO Decembra smo s tretjo delavnico zaključili program Temeljno usposabljanje svetovalcev v svetovalnih središčih ISIO. Program je potekal v okviru projekta Izobraževanje in usposabljanje strokovnih delavcev v izobraževanju odraslih od 2009 do 2011. Projekt, ki se izvaja v okviru Operativnega programa razvoja človeških virov za obdobje 2007-2013, razvojne prioritete Razvoj človeških virov in vseživljenjskega učenja in prednostne usmeritve Izboljševanje kakovosti in učinkovitosti sistemov izobraževanja in usposabljanja, financirata Evropska unija iz Evropskega socialnega sklada ter Ministrstvo RS za šolstvo in šport. V treh dvodnevnih delavnicah, v skupnem obsegu 48 ur, smo usposobili 17 svetovalcev, ki so se v zadnjem letu na novo vključili v delo osmih svetovalnih središčih za izobraževanje odraslih. Program so sestavljali trije moduli, in sicer Svetovanje v izobraževanju odraslih (izveden 5. in 6. novembra), Svetovalni pripomočki v izobraževanju odraslih (izveden 26. in 27. novembra) in Osebni izobraževalni načrt in svetovalna komunikacija (izveden 15. in 16. decembra). Evalvacija je pokazala, da so bili udeleženci z usposabljanjem zelo zadovoljni, saj je bila splošna ocena usposabljanja 4,57 (na lestvici od 1 do 5). Jerca Rupert (jerca.rupert@acs.si), ACS Usposabljanje za uporabo modela samoevalvacije v svetovalnih središčih ISIO V okviru usposabljanja za uporabo modela samoevalvacije v svetovalnih središčih ISIO smo 11. in 18. decembra 2009 izpeljali še zadnji dve delavnici. Na sedmi, predzadnji, smo se z udeleženci pogovorili o tem, kako so svetovalna središča izpeljala anketiranje svetovancev o zadovoljstvu s storitvami svetovalnega središča, potem pa so dobljene podatke vključili v samoevalvacijsko poročilo in jih interpretirali. Na zadnji, osmi delavnici smo naredili pregled nastajanja samoevalvacijskih poročil in povzeli glavne ugotovitve. Udeleženci so izdelali Akcijski načrt za razvoj kakovosti v svetovalnem središču, v katerem so opredelili ključne načrtovane dejavnosti za leto 2010. Pripravili so še Izjavo o kakovosti, s katero se središča zavezujejo, da zagotavljajo standarde kakovosti, ki so opredeljeni v modelu presojanja in razvijanja kakovosti v svetovalnih središčih za izobraževanje odraslih. Usposabljanje smo zaključili s kratkim pregledom vseh dejavnosti, ki smo jih opravili v preteklih treh mesecih. Usposabljanje je potekalo v okviru projekta Izobraževanje in usposabljanje strokovnih delavcev v izobraževanju odraslih od 2009 do 2011. Projekt, ki se izvaja v okviru Operativnega programa razvoja človeških virov za obdobje 2007-2013, razvojne prioritete Razvoj človeških virov in vseživljenjskega učenja in prednostne usmeritve Izboljševanje kakovosti in učinkovitosti sistemov izobraževanja in usposabljanja, financirata Evropska unija iz Evropskega socialnega sklada ter Ministrstvo RS za šolstvo in šport. Jerca Rupert (jerca.rupert@acs.si), ACS Končali smo program Temeljnega usposabljanja mentorjev za izvajanje programa PUM V okviru Operativnega programa razvoja človeških virov za obdobje 2007-2013: Izobraževanje in usposabljanje strokovnih delavcev v izobraževanju odraslih od 2009 do 2011, ki ga financirata Evropska unija iz sredstev Evropskega socialnega sklada in Ministrstvo RS za šolstvo in šport, smo 22. decembra 2009 končali 160-urni program Temeljnega usposabljanja mentorjev za delovanje programa PUM. Programa, ki smo ga izpeljali v slabih treh mesecih, se je udeležilo 25 kandidatov za mentorja v PUM iz desetih organizacij, ki program izvajajo po Sloveniji. Poprečna starost kandidatov je nekaj manj kot 30 let, tudi tokrat so večino predstavljale ženske. Kandidati, ki so z nekaj izjemami (npr. absolventi, študentje) univerzitetno izobraženi, prihajajo z različnih strokovnih področij . To leto sta se nam pridružili dve andragoginji, ena psihologinja, ena družinska terapevtka, likovni pedagog, dva socialna delavca, sicer pa se mentorskemu delu posvečajo, kot smo že vajeni, tudi drugi strokovnjaki: antropologi, filozofi, prometni inženirji, jezikoslovci, ekonomisti, fiziki, diplomanti FDV in drugi. Ta pestrost različnih znanj udeležencev, ki vstopajo v interakcijo zaradi skupnega dela z mladimi, naredi našo komunikacijo vedno znova zanimivo in posebno. Tudi letošnje leto je bila skupina dejavna, kritična in zavzeta. Gledano v celoti so bili udeleženci z usposabljanjem zadovoljni, morda celo zelo zadovoljni, opozorili pa so tudi na nekaj slabosti. O podrobnostih bom pisala drugič. Posebej pomembne so se jim zdele teme, ki obravnavajo tiste vidike mladinske problematike, ki se jim tradicionalno izobraževanje običajno posveča manj: družinska problematika, zasvojenost, nasilje, duševno zdravje, socialna pripadnost in izključenost, pa tudi elementi, ki neposredno konstituirajo program, kot je učenje v projektih. Vseskozi so poudarjali pomen konkretnega in uporabnega izobraževanja. Najboljše ocene so namenili izvajalcem, ki že opravljajo delo mentorja v PUM: Mateja Amon Rozman in Mojca Šolar Perko (obe LU Radovljica), Borut Beus (nekdanji mentor iz Ljubljane), Mojca Fajdiga in Metka Bahlen (obe montorici v Zavodu BOB Ljubljana). Njihove izvedbe so najbolj neposredno odgovarjale na njihove potrebe. Dobesedno navdušili so tudi nekateri drugi predavatelji: prof. dr. Mirjana Ule (Univerza v Ljubljani), Milan Krek (Zavod za zdravstveno varstvo Koper), Tatjana Mušič (Ministrstvo za notranje zadeve) in Marjetka Cermelj, vodja programa Cona Fužine, ki deluje pri CSD Ljubljana-Moste. Kandidati morajo do 20. januarja pripraviti zaključno projektno nalogo, do konca februarja pa bomo izdali potrdila o usposobljenosti vsem, ki bodo izpolnili merila, ki jih predvideva postopek ocenjevanja. Natalija Žalec (natalija.zalec@acs.si), ACS Začenja se usposabljanje nove generacije izobraževalnih organizacij, ki sodelujejo v projektu POKI TP O N U D I M O ODRASLIM KAKOVOSTNO IZOBRAŽEVANJE Ministrstvo za šolstvo in šport je izbralo osem organizacij, ki bodo v letih 2010 in 2011 sodelovale v projektu Ponudimo odraslim kakovostno izobraževanje (POKI). To bo že šesta generacija izobraževalnih organizacij, ki se pridružujejo projektu. Usposabljanje za uporabo modela samoevalvacije POKI bo potekalo na ACS v okviru projekta z naslovom Izobraževanje in usposabljanje strokovnih delavcev v izobraževanju odraslih od 2009 do 2011. Projekt financirata Evropska unija iz Evropskega socialnega sklada ter Ministrstvo RS za šolstvo in šport. Projekt se izvaja v okviru Operativnega programa razvoja človeških virov za obdobje 2007-2013, razvojne prioritete Razvoj človeških virov in vseživljenjskega učenja in prednostne usmeritve Izboljševanje kakovosti in učinkovitosti sistemov izobraževanja in usposabljanja. Izobraževalne organizacije se bodo v projektu usposobile za izpeljavo samoevalvacije v lastni izobraževalni organizaciji. Pridobile bodo različna orodja, ki jih potrebujejo pri izpeljavi samoevalacije. Skupno delo v projektu pa bo tudi dobra priložnost za izmenjavo znanja in dobre prakse med organizacijami, vključenimi v projekt. Prva skupna delavnica bo predvidoma 21. in 22. januarja 2010 v prostorih ACS v Ljubljani. Na njej bomo pojasnili način našega nadaljnjega sodelovanja, časovni razpored dela in vse druge informacije, ki jih bodo udeleženci v projektu potrebovali. Udeleženci si bodo na delavnici pridobili znanja o opredeljevanju vizije, poslanstva in vrednot lastne organizacije ter o pomenu timskega dela za razvoj kakovosti. Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS NOVE PUBLIKACIJE Izšlo je Berilo o trajnosti Pred prazniki je izšla še zadnja lanska publikacija v založništvu ACS, ki jedrnato in nazorno predstavlja pojem trajnosti in njegovo uveljavljanje na Slovenskem. Ideja o berilu se je porodila v enem izmed mnogih pogovorov o ideji trajnosti in njenih praktičnih uresničitvah. Kaj bi trajnost sploh bila, če si odkrito priznamo, da se naravni sistemi, pragozd, ledeniki, gore, kontinenti in celo podnebje, človeštvo in civilizacije spreminjajo? Ožja strokovna skupina v sestavi prof. dr. Boštjan Anko, prof. dr. Alenka Gaberščik, mag. Vida Ogorelec Wagner, Matjaž Mastnak, univ. dipl. inž. gozd. in dr. Nevenka Bogataj so leta 2008 razvili izobraževalni program Temeljno usposabljanje za trajnostni razvoj, na podlagi česar je Berilo o trajnosti nastalo. Nameni Berila o trajnosti so: seznaniti bralce z načeli trajnosti, ustvariti jasno predstavo s predstavitvijo zgledov dobre prakse in na kratko predstaviti zgodovinsko pot uveljavljanja načela trajnosti v Sloveniji. Ključni element publikacije so komentarji, v katerih so primeri dobre prakse interpretirani kot zgledi trajnosti. Pri izboru primerov so avtorji upoštevali zgodovinsko razsežnost, saj so bili prvi ukrepi s stališča trajnosti na Slovenskem uvedeni že pred 525 leti, pa tudi prostorsko zastopanost (srečamo se z zgodovinsko Kranjsko, Panonsko nižino, Trnovskim gozdom, Piranom, ter s primeri iz tujine, npr. s Saško v Nemčiji). Za izhodišče je izbrana Hardinova Tragedija skupnega pašnika, ki velja za klasično delo na področju trajnosti. Sledi predstavitev dveh temeljnih mednarodnih dokumentov, pomembnih za obravnavano področje, nato pa so nanizani domači, pretežno arhivski opisi omejevanja rabe gozda ter dva sodobna primera trajnostne naravnanosti: sodelovalno učenje v Piranu, uglašeno s trajnostnim načelom, in primer sožitja v naravnih sistemih brez človekove prisotnosti. Berilo o trajnosti vstopa v slovensko javnost v času krize. Dostopni statistični podatki, ilustrativno navedeni na strani 7, kažejo, da modeli in trendi razvoja niso trajnostni. Opozarja tudi na odsotnost izkušenj in znanja o delovanju pri večini prebivalstva, kar omogoča potratne, sebične in kratkoročne odločitve v škodo nas vseh (Ostrom 2000). Predvidoma spomladi letos bo Andragoški center Slovenije izpeljal Temeljno usposabljanje za trajnostni razvoj. Namenjeno bo tudi strokovnim delavcem v izobraževanju odraslih, zato se tisti, ki ste najbolj zagreti, že lahko oglasite na e-naslov: matej a.pecar@acs .si. Slavica Borka Kucler (borka.kucler@acs.si), ACS V publikaciji Zgledi vlečejo, dejanja mičejo smo predstavili dobre zglede učenja odraslih Izid publikacije Zgledi vlečejo, dejanja mičejo je simbolično dejanje, s katerim smo v letu, ko smo se odločili za prvo večjo spremembo v podeljevanju priznanj (več na http://tvu.acs.si/priznanja/pravilnik), opravili inventuro dosedanjega dela, hkrati pa smo z galerijo obrazov predstavili vse dosedanje dobitnike priznanj ACS (http: //tvu.acs. si/priznanj a/ dobitniki/) in - v sicer skopih besedah - povzeli njihove najpomembnejše odlike in dosežke. Publikacijo lahko pregledate na spletnem naslovu: http://arhiv.acs.si/publikacije/Zgledi vlecejo dejanja micejo.pdf. Slavica Borka Kucler (borka.kucler@acs.si), ACS KOTIČEK JE VAŠ Navigacija po medkulturni pokrajini V lanskem letu sem se vključila v evropski program za razvoj medkulturnih, komunikacijskih in vodstvenih kompetenc Intercultural Navigators v organizaciji British Councila. V okviru šestmesečnega usposabljanja v matičnih državah smo spoznavali tehnike preprečevanja in reševanja konfliktov in uvajanja sprememb ter vodenja. Podrobno smo se seznanili s teorijo in prakso pozitivnega poizvedovanja in sistemskega mišljenja. Poleg medkulturnih vprašanj, ki se naslanjajo na nacionalno ozadje, smo pod drobnogled vzeli tudi organizacijsko kulturo delovnih organizacij in drugih institucij. Modularno usposabljanje nam je hkrati omogočalo mreženje na nacionalni in evropski ravni, sama sem se tako udeležila tri-dnevnega kontaktnega seminarja v Helsinkih (na fotografiji). Za rdečo nit našega projekta smo vzeli ubuntu: »Ubuntu govori o povezanosti. Oseba z ubuntujem je odprta, na voljo drugim, jih spodbuja. Ne počuti se ogrožena od drugih sposobnih in dobrih ljudi, saj ima pravo samozavest, ki izhaja iz zavedanja, da pripada večji celoti, in ki se zmanjša, ko so drugi poniževani, zaničevani, mučeni ali zatirani.« (Južnoafriški nadškof Desmond Tutu, 1999) Poglavitni cilj našega dela po končanem usposabljanju je, da pripomoremo, da bodo prihodnje generacije bivale in delovale v družbenem okolju, v katerem bo raznolikost temeljna vrednota. Mednarodna skupnost navigatorjev se srečuje na spletnem portalu http://interculturalnavigators.britishcouncil.org/. Obiščite ga še vi! Morda boste našli priložnost, da se nam pridružite. Špela Jurak (spela.jurak@cdi-univerzum.si), CDI Univerzum NE PREZRITE Pedagoško-andragoški dnevi 2010 Že tradicionalno srečanje diplomiranih pedagogov in andragogov z naslovom Pedagoško-andragoški dnevi (PAD 2010) bo 28. in 29. januarja 2010 na Filozofski fakulteti Univerze v Ljubljani. Organizatorji so za PAD 2010 izbrali tematski naslov Kulture v dialogu. Razprava bo tekla o različnosti in možnostih, ki jih vstop različnih kultur in različnih družbenih skupin prinaša v prostor vzgoje in izobraževanja, ter o vprašanjih upoštevanja pripadnikov različnih kultur in narodnosti v tem prostoru v povezavi s spoštovanjem njihovih običajev, jezika ipd. Okvirni program predavanj: • Dr. Robi Kroflič: Pripoznanje drugega kot drugačnega - element pravične obravnave marginaliziranih oseb in otrokovih pravic; • Mag. Matej Rovšek, Boštjan Kotnik: Med iluzijami in resničnostjo - iluzija otrok z motnjo v duševnem razvoju; • Dr. Sabina Jelenc Krašovec, dr. Sonja Kump: Medgeneracijsko sožitje in učenje; • Dr. Petra Javrh: Učitelji, pionirji razvoja; • Dr. Zdenko Medveš: Standardizacija izobraževanja in upoštevanje drugačnosti; • Dr. Klara Skubic Ermanec: Slovenska strategija vključevanja učencev migrantov v izobraževanje v kontekstu evropske izobraževalne politike. Okvirni program delavnic, razprav v manjših skupinah in okroglih miz: • Dr. Ana Krajnc: Različne učne poti in disleksija; • Ddr. Barica Marentič Požarnik: Kultura dialoga v šoli in kaj jo določa; • Dr. Petra Mrvar, dr. Barbara Šteh: Soočanje z raznolikostjo pri zagotavljanju kakovostnega sodelovanja med šolo in domom; • Dr. Nives Ličen: Medkulturnost v zgodbah aleksandrink - študija primera; • Dr. Janko Muršak, dr. Petra Javrh, dr. Jana Kalin: Modernizacija šole, medgeneracijsko sodelovanje in stalno strokovno izpopolnjevanje. Prav v dneh, ko bo tekel ta strokovni dogodek, bo minilo natančno 90 let od prvega predavanja v okviru študija pedagogike na Univerzi v Ljubljani. Slovesnost ob obeležitvi tega častitljivega jubileja bo v Zbornični dvorani Univerze v Ljubljani 28. januarja 2010. Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS CMEPIUS vabi k sodelovanju v decentraliziranih dejavnostih programa Vseživljenjsko učenje v letu 2010 V Uradnem listu Evropske skupnosti (OJ C 247/09) je bil 15. oktobra 2009 objavljen razpis programa Vseživljenjsko učenje. Razpis je dosegljiv na spletnih straneh Evropske komisije http://ec.europa.eu/education/llp/doc848_en.htm ter Centra RS za mobilnost in evropske programe izobraževanja in usposabljanja (v nadaljevanju CMEPIUS) http://www.cmepius.si/razpisi/llp10.aspx. Razpis Vseživljenjsko učenje 2010 sestavljajo naslednji dokumenti: • Javna objava: Razpis za zbiranje predlogov 2010 - Program Vseživljenjsko učenje, • Strateške prednostne naloge, • Vodnik za prijavitelje (I. Splošna določila, IIa. Sektorski programi in akcije, IIb. Opis akcij), • Nacionalna pravila za prij avitelje, • Prijavna dokumentacija. Več informacij o razpisu in razpisni dokumentaciji bo predstavljenih na informativnih dnevih in delavnicah, ki jih bo organiziral CMEPIUS. Datumi in lokacije so objavljeni na spletni strani http: //www. cmepius. si/dogodki/info. aspx. PODPROGRAM - Akcija Roki v letu 2010: COMENIUS Nadaljnja izobraževanja in usposabljanja (IST)* 15. januar, 30. april in 15. september Comenius asistenti (posamezniki in šole gostiteljice) 29. januar Šolska partnerstva 19. februar Regio partnerstva 19. februar ERASMUS Intenzivni jezikovni tečaji Erasmus (EILC) 5. februar Intenzivni programi (IP) 12. marec Mobilnost študentov in osebja 12. marec LEONARDO DA VINCI Mobilnost 5. februar Partnerstva 19. februar Prenos inovacij 26. februar GRUNDTVIG Nadaljnja izobraževanja in usposabljanja (IST)* 15. januar, 30. april in 15. september Obiski in izmenjave za osebje v izobraževanju odraslih* 15. januar, 30. april in 15. september Delavnice 19. februar Učna partnerstva 19. februar Asistenti (posamezniki) 31. marec Projekti prostovoljnega dela starejših 31. marec PREČNI PROGRAM Studijski obiski* 31. marec, 15. oktober * Opomba: prijavni rok je vezan na začetek mobilnosti. Prijavni obrazci za posamezno akcijo in nacionalna pravila za prijavitelje bodo objavljeni na spletni strani http://www.cmepius.si/razpisi/llp 10.aspx. Prijave za posamezne akcije je treba izpolniti na ustreznih prijavnih obrazcih. Prijava v tiskani obliki mora biti poslana priporočeno z jasno razvidnim datumom oddaje na naslov Nacionalne agencije programa Vseživljenjsko učenje: CMEPIUS, Ob železnici 16, 1000 Ljubljana, v skladu z navodili z razpisa. Prijavo je potrebno oddati elektronsko (preko elektronske pošte oz. nosilca podatkov in tam, kjer je predpisano, tudi z uporabo elektronskega obrazca). Dodatne informacije, celotno besedilo razpisa, tehnične zahteve in prijavna dokumentacija so dosegljivi na spletni strani CMEPIUSA: http://www.cmepius.si (na strani Razpisi in na podstraneh posameznega sektorskega programa). Za dodatna vprašanja in pojasnila smo dosegljivi na: CMEPIUS, Ob železnici 16, 1000 Ljubljana; tel.: 01 5864 251; faks: 01 5864 231; elektronska pošta: info@cmepius .si. Objavljen je Javni razpis nagrad Republike Slovenije na področju šolstva za leto 2010 Na spletni strani Ministrstva za šolstvo in šport je objavljen Javni razpis nagrad Republike Slovenije na področju šolstva za leto 2010. Nagrade Republike Slovenije na področju šolstva se podeljujejo za najvišje dosežke v vzgoji in izobraževanju, predvsem za: • pomembne prispevke h kakovosti vzgojno-izobraževalne prakse ter razvoju organizacije vzgojno-izobraževalnega procesa, • uveljavljanje človekovih pravic, temeljnih svoboščin in humanizacije odnosov v šoli, • uvelj avlj anj e pozitivnih vzgoj nih vplivov ter • utrjevanje ugleda šole v okolju. Nagrado podeljuje Odbor za podeljevanje nagrad RS na področju šolstva. Prejme jo lahko posameznik, skupina, zavod ali druga organizacija s področja predšolske vzgoje, obveznega osnovnega šolstva, osnovnega glasbenega šolstva, izobraževanja in usposabljanja otrok in mladostnikov z motnjami v razvoju, srednjega šolstva, izobraževanja odraslih, višjega in visokega šolstva, dijaških in študentskih domov, šolstva pripadnikov madžarske in italijanske narodnostne skupnosti in Romov, šolstva pripadnikov slovenske manjšine v Italiji, Avstriji in na Madžarskem ter dopolnilnega pouka slovenskega jezika in kulture za Slovence po svetu. Predloge z utemeljitvijo in dokazili lahko predlagatelji pošljejo ali osebno dostavijo na Ministrstvo za šolstvo in šport (Masarykova 16, Ljubljana) najkasneje do srede, 26. maja 2010, do 13. ure. Dodatne informacije dobite pri Rosandi Lenart (tel. 01 4005 370, e-naslov: rosanda.lenart@gov.si). Besedilo razpisa: http://www.mss.gov.si/fileadmin/mss.gov.si/pageuploads/razpisi/2009/JR_nagrade_15_1_10.doc Prijavni obrazec: http://www.mss.gov.si/fileadmin/mss.gov.si/pageuploads/razpisi/2009/JR nagrade 15 1 10 obrazec.doc Več o Nagradah RS na področju šolstva in prestavitve nagrajencev iz preteklih let si lahko ogledate na: http://www.mss.gov.si/si/delovna_podrocja/nagrade_v_solstvu_in_sportu/nagrade_rs_na_podrocju_solstva/. Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS VABIMO Povabilo v Okoljsko čitalnico na predstavitev knjige Berilo o trajnosti V četrtek, 21. januarja 2010, bodo ob 17. uri v Okoljskem centru na Trubarjevi 50 v Ljubljani, predstavili knjigo, ki jedrnato in nazorno predstavlja pojem trajnosti in njegovo uveljavljanje na Slovenskem. Pogovor s člani omizja: prof. dr. Boštjanom Ankom, dr. Nevenko Bogataj, Matjažem Mastnakom (vsi trije so soavtorji Berila o trajnosti), prof. dr. Alenko Gaberščik in mag. Vido Ogorelec Wagner bo vodila Slavica Borka Kucler iz Andragoškega centra Slovenije. Predstavitev knjige je objavljena tudi na spletni strani: http://www.acs.si/index.cgi?m=3&id=378. Predstavitev mednarodne raziskave o izobraževanju odraslih na petkovem srečanju v januarju Vabimo vas na prvo petkovo srečanje v novem letu, ki bo 22. januarja ob 9. uri v prostorih Andragoškega centra Slovenije. Na njem nam bo Jadranka Tuš iz Statističnega urada RS predstavila raziskavo Adult Education Survey, ki naj bi zapolnila veliko praznino pri zagotavljanju mednarodno primerljivih statističnih podatkov na področju formalnega in neformalnega izobraževanja ter priložnostnega učenja odraslih. Na spletni strani Statističnega urada RS (http://www.stat.si/novica prikazi.aspx?id=2286) so objavljeni rezultati raziskave. POSVETI/KONFERENCE World Conference on Educational Sciences - WCES-2010 Svetovna konferenca o izobraževalnih vedah Istanbul, Turčija , 4. do 8. februar 2010 Dodatne informacije o konferenci dobite pri koordinatorju Muratu Tezeru, PhD. (wces.program@gmail.com) In na spletnih straneh: http://www.wces2010.org/. SirIKT 2010 - Kranjska Gora, 14. do 17. april 2010 Kranjska Gora, Slovenija, 14. do 17. april 2010 SirIKT 2010 sestavljajo naslednje konference: • Videokonferenca (13. april 2010) • Konferenca Arnes (Kranjska Gora, 14. april 2010) • Konferenca Na poti k e-kompetentni šoli za 21. stoletje z uporabo IKT na vseh stopnjah izobraževanja (Kranjska Gora, 15. april 2010) • Konferenca Na poti k e-kompetentni šoli - namenjena je vsem ravnateljem, ki želijo višji in kakovostnejši nivo informatizirane šole (Kranjska Gora, 16. april 2010) • Usposabljanje sodelavcev projekta E-šolstvo (Kranjska Gora, 17. april 2010) • KONFeT ali eTwinning konferenca - združuje učitelje, ki IKT in mednarodno sodelovanje vključujejo tudi v svoj pouk (Ljubljani, 13. april 2010) Več o konferencah si lahko preberete na spletni strani http://www.sirikt.si/. NOVOSTI IZ KNJIŽNICE ACS DALOZ, Laurent A. Mentor : guiding the journey of adult learners / Laurent A. Daloz. - 2nd ed. - San Francisco : Jossey-Bass, cop. 1999. - XXIX, 272 str. ; 24 cm : ilustr. - (The Jossey-Bass higher and adult education series) FEE, Kenneth Delivering e-learning : a complete strategy for design, application and assessment / Kenneth Fee. -London ; Philadelphia : Kogan Page, 2009. - X, 180 str. : ilustr. ; 25 cm FILOZOFSKA fakulteta (Ljubljana). Center za pedagoško izobraževanje Center za pedagoško izobraževanje : 30 let / Filozofska fakulteta ; [uredništvo Urška Gruden, Mihaela Hojker, Lea Avguštin ; fotografije arhiv CPI FF UL]. - Ljubljana : Znanstvena založba Filozofske fakultete, Center za pedagoško izobraževanje, 2009 (Ljubljana : Bori). - 48 str. : ilustr. ; 24 cm FIRING the imagination 2 : arts and community learnng and development. - Edinburgh : Scottish Arts Council, 2007. - 44 str. : ilustr. ; 30 cm. Dostopno tudi na: http://www.scottisharts.org.uk/resources/publications/education/pdf/Firing%20the%20imagination%202.pdf FROM adult education to the learning society : 21 years from the International Journal of Lifelong Education / Peter Jarvis. - 1st ed. - London ; New York : Routledge, cop. 2006. - X, 446 str. ; 24 cm. - (Education Heritage Series) HAYES, Elisabeth Women as learners : the significance of gender in adult learning / Elisabeth Hayes and Daniele D. Flannery ; with Ann K. Brooks, Elizabeth J. Tisdell and Jane M. Hugo. - 1st ed. - San Francisco : Jossey-Bass Publishers, cop. 2002. - XXIII, 280 str. ; 24 cm. - (The Jossey-Bass higher and adult education series) HIGHER education in Europe 2009: developments in the Bologna process / [prepared by] Eurydice and EACEA. - Luxembourg : Office for Official Publications in the European Communities, cop. 2009. - 67 str. : tabele, graf. prikazi ; 30 cm. Dostopno tudi na: http://ec.europa.eu/education/higher-education/doc/eurydice09_en.pdf INSTITUT fur Internationale Zusammenarbeit des Deutschen Volkshochschul-Verbandes 40 years dvv international : adult education, development, cooperation / [ed. Heribert Hinzen]. -Bonn : DVV international, 2009. - 517 str. : ilustr. ; 21 cm. - (Adult education and development, ISSN 03427633 ; 72) JARVIS, Peter, 1937- Learning to be a person in society / Peter Jarvis. - London ; New York : Routledge, cop. 2009. -XII, 224 str. ; 25 cm : ilust. KEY figures 2004-2008 : education, culture and science / compilation: Priscilla Middleton, Ad van de Ven. - The Hague : The Dutch Ministry of Education, Culture and Science, 2009. - 220 str. : graf. prikazi, preglednice ; 21 cm. Dostopno tudi na: http://www.minocw.nl/documenten/key%20figures%202004-2008.pdf KOUCKY, Jan Who is more equal? : acces to tertiary education in Europe / Jan Koucky, Aleš Bartušek and Jan Kova0ovic. - Prague : Charles University, Faculty of Education, Education Policy Centre, 2009. - 58 str. : graf. prikazi, preglednice ; 30 cm. Dostopno tudi na: http: //www. cepe s.ro/Forum/pdf/Who_is_more_equal .pdf LJUDSKA univerza (Krško) Učimo se za življenje : 50 let Ljudske univerze Krško / [uredniški odbor Nataša Kršak, Oskar Zoran Zelič, Monika Novšak ; slikovno gradivo so prispevali arhiv Ljudske univerze Krško ... et al.]. - Krško : Ljudska univerza, 2009 (Krško : Jordan). - 116 str. : ilustr. ; 27 cm MARSICK, Victoria J. Informal and incidental learning in the workplace / Victoria J. Marsick and Karen E. Watkins. - London ; New York : Routledge, 1990. - XII, 270 str. : ilustr. ; 22 cm. - (International perspectives on adult and continuing education) MERRIAM, Sharan B. Learning in adulthood : a comprehensive guide / Sharan B. Merriam, Rosemary S. Cafarella, Lisa M. Baumgartner. - 3rd ed. - San Francisco : Jossey-Bass, cop. 2007. - XVI, 533 str. : ilustr. ; 24 cm. - (The Jossey-bass higher and adult education series) MULTILINGUISM [Videoposnetek] : access to new opportunities. - Brussels : Mostra, 2005. - 1 videokaseta (9 min) : barve, zvok ; 21 cm NICOLL, Kathy, 1954- Flexibility and lifelong learning : policy, discourse, politics / Katherine Nicoll. - London ; New York : Routledge, 2009. - 170 str. ; 23 cm PATTERNS of lifelong learning : policy & practice in an expanding Europe / John Holford ... [et al.]. - Wien ; Munster : Lit, 2008. - 157 str. : graf. prikazi ; 24 cm. - (Studies in lifelong learning ; Vol. 2) POWELL, Bob Delivering the promise : making e-learning strategy work / Bob Powell. - Leicester, cop. 2009. -IV, 50 str. ; 30 cm : ilustr. RESEARCHING gender in adult education / Joanna Ostrouch, Edmee Ollagnier (eds.). -Frankfurt am Main [etc.] : P. Lang, cop. 2008. - 251 str. : graf. prikazi, preglednice ; 21 cm. - (European studies in lifelong learning and adult learning research, ISSN 1860-787X ; Volume 3) REVIEW of adult learning and literacy. Vol. 4, Connecting research, policy, and practice / edited by John Comings, Barbara Garner, Cristine Smith. - Mahwah (USA) : Lawrence Erlbaum, 2004. -XIV, 269 str. : preglednice ; 23 cm.76 REVIEW Volume 4 RICHMOND, Mark The global literacy challenge : a profile of youth and adult literacy at the mid-point of the United Nations Literacy Decade 2003-2012 / prepared and edited by: Mark Richmond, Clinton Robinson, Margarete Sachs-Israel. - Paris : Unesco, 2008. - 79 str. : ilustr. ; 30 cm. Dostopno tudi na: http://unesdoc.unesco.org/images/0016/001631/163170e.pdf Peter Moneti (knjiznica@acs.si), ACS Knjižnica ACS je za obiskovalce odprta - v sredo in petek od 10. do 12. ure - v ponedeljek in četrtek od 14. do 16. ure Fond knjižnice je uvrščen v COBISS/OPAC kooperativni online bibliografski sistem. Založnik: Andragoški center Slovenije, Šmartinska 134a, 1000 Ljubljana | Uredniški odbor: mag. Andrej Sotošek, Sonja Klemenčič, mag. Zvonka Pangerc Pahernik in mag. Margerita Zagmajster | Urednica: Nevenka Kocijančič (tel.: 01 5842 595, e-naslov: nevenka.kocijancic@acs.si) | Jezikovni pregled: Nevenka Kocijančič | Oblikovanje: Larisa Hercog ISSN 1855-5942 Številke je mogoče prebrati na: http://www.acs.si/e-novicke. Izdajo glasila e-Novičke denarno omogoča Ministrstvo RS za delo, družino in socialne zadeve.