Mednarodno inovativno poslovanje Journal of Innovative Business and Management 1.20 Predgovor, spremna beseda = Preface, afterword * Direktorica DOBA Fakultete za uporabne poslovne in družbene študije, Prešernova ulica 1, 2000 Maribor; jasna.dominko-baloh@doba.si. How to cite this paper = Kako citirati ta članek: Dominko.Baloh, J. (2019). 20 let online študija na Dobi. Mednarodno inovativno poslovanje = Journal of Innovative Business and Management, 11 (3), 1 -4. DOI: 10.32015/JIBM/2019-11 -3-1 © Copyrights are protected by = Avtorske pravice so zaščitene s Creative Commons Attribution-Noncommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0) / Creative Commons priznanje avtorstva-nekomercialno 4.0 mednarodno licenco (CC BY-NC 4.0) Mednarodno inovativno poslovanje = Journal of Innovative Business and Management ISSN: 1855-6175 20 let online izobraževanja na Dobi Jasna Dominko Baloh* Povzetek: Besedilo, ki je pred vami, nima namena natančnega in izčrpnega prikaza razvoja online študija na Dobi, v njem želim obuditi nekaj točk spomina za nekatere pomembne ideje. Tudi zato, ker te še danes veljajo za temeljne ideje in izhodišča razvoja online izobraževanja. Na Dobi smo oblikovali strategijo online študija, sprejeto na ključnih organih Dobe. Odločili smo se za najzahtevnejši model študija na daljavo v kombinaciji z e-izobraževanjema, in sicer za v celoti spletno podprto učenje - online učenje brez fizične prisotnosti med študentom in profesorjem. S celostno podporo študentom in s sodobnimi pedagoškimi pristopi zagotavljamo visoko aktivnost študentov, doseganje ciljev, kompetenc, učnih izidov ter sodobno preverjanje in ocenjevanje znanja. Med študijem študentom nudimo pedagoško, organizacijsko in tehnično podporo. Študente spremljajo profesorji in online mentorji. Vloga slednjih je predvsem motivacijska, študentom so na voljo 24 ur na dan sedem dni v tednu. Model online študija na Dobi nas postavlja ob bok modelom online študija, ki veljajo kot najbolj domišljeni in kakovostni v svetovnem merilu. Oblikovali smo ga kot odgovor na potrebe po bogatitvi in povečanju dostopnosti izobraževalnega prostora v Sloveniji, kot odgovor na potrebe posameznikov po večji fleksibilnosti, individualizaciji, kakovosti njihovega znanja in kompetenc, kot podporo vseživljenjskemu učenju in nenazadnje kot vnos svetovnih trendov v naš prostor. Ključne besede: online izobraževanje; e-študij; DOBA 20 Years of Online Education at the DOBA Abstract: The text in front of you is not intended to accurately and comprehensively describe the development of online study at DOBA, and I would like to highlight some memory points for some important ideas in it. Also, because these are still considered as the basic ideas and starting points for the development of online education. At DOBA, we have formulated an online study strategy adopted at key DOBA bodies. We have decided on the most demanding model of distance learning combined with e-learning, for fully online supported learning - online learning without a physical presence between student and professor. Through comprehensive student support and modern pedagogical approaches, we ensure high student activity, achievement of goals, competences, learning outcomes, and modern assessment and assessment of knowledge. During the study we provide students with pedagogical, organizational and technical support. Students are accompanied by professors and online tutors. The role of the latter is primarily motivational; students are available 24 hours a day seven days a week. 1 Dominko Baloh, J. (2019). 20 let online študija na Dobi The online study model at DOBA puts us side by side with online study models that are regarded as the most imaginative and quality on a global scale. It was designed in response to the need to enrich and increase the accessibility of the educational space in Slovenia, to respond to the needs of individuals for greater flexibility, individualization, quality of their knowledge and competences, to support lifelong learning and, last but not least, to bring global trends into our space. Keywords: online education; e-study; DOBA Naša prehojena pot DOBA je v devetdesetih letih prejšnjega stoletja po ustanovitvi rastla in se razvijala. Skupaj s sodelavci smo iskali nove izzive za vnašanje inovativnosti v slovenski izobraževalni prostor. Razvijali smo izobraževane programe, izvajali jezikovne in srednješolske programe ter ustanovili prvo zasebno višjo strokovno šolo v Sloveniji. V devetdesetih je bila družbena naravnanost naklonjena razvoju tudi za zasebne izobraževalne zavode. To nas je navdajalo z optimizmom. Spremljali smo novosti v svetu in se navduševali nad novimi pristopi za večanje dostopnosti in fleksibilnosti izobraževanja ob podpori informacijske tehnologije. Mikalo nas je, da bi tudi na Dobi odraslim z drugačnimi pristopi omogočali večjo dostopnost izobraževanja. Zato sem predlagala: pričnimo razvijati online študij, sodelavci so bili navdušeni. Oblikovali smo razvojno projektni tim, skupaj smo sedli Mateja, Ema in Rado. Vodenje tima je bil zame pravi izziv, vsi člani tima smo bili zavzeti in željni novosti pri uvajanju drugačnih pristopov v izobraževanju ob zavedanju da so inovacije generator spreminjanja v izobraževanju. Ko sem idejo predstavljala na takratnem Ministrstvu za šolstvo in na Andragoškem centru Slovenije so se nejeverno spogledavali in se spraševali, ali ima ta ideja v Sloveniji možnosti za uspeh. Navkljub vsem dvomom smo staknili glave, pripravili analizo online študija v svetu, študirali literaturo, se vključevali v različna izobraževanja, obiskovali izobraževalne ustanove v Evropi, spoznavali modele, pripravili izhodišča za naš model z jasnimi cilji. Da, dve leti smo trdo delali na projektu - to je še danes naš največji razvojni projekt - in uspelo nam je. Razvili smo Dobin model online študija. Že od vsega začetka projekta smo postavljali v ospredje razvoj pedagoškega modela, ki bo nadomestil fizični kontakt med profesorjem in študentom. Na področju informacijske podpore smo uporabili že obstoječa in ponujena orodja, ki so jih razvili na svetovnih univerzah. Število študentov se je iz leta v leta višalo, tudi njihovo zadovoljstvo Študentje na DOBA Fakulteti in na Višji strokovni šoli so v glavnem zaposleni, večja je zastopanost žensk, povprečna starost je med 25 in 40 leti. Dobin model online študija je najprimernejši za zaposlene, za športnike idr., skratka za tiste, ki zaradi službe in družinskih obveznosti ne morejo obiskovati predavanj. Pred dvajsetimi leti smo na Dobi v ta edinstven način študija vpisali prvih 30 študentov, ob ustanovitvi DOBA Fakultete pa smo model uspešno prenesli tudi v visokošolske programe na fakulteti. Danes študira v Dobinem modelu online študija letno preko 1200 študentov, ki delajo in živijo v 46 državah sveta. Diplomiralo je že preko 7000 online diplomantov, ki uspešno prenašajo nova znanja v delovna okolja. Zadovoljstvo študentov z izvedbo je visoko (6,7 na sedem stopenjski lestvici). Uspešnost in napredovanje diplomantov skrbno spremljamo, saj so prav diplomanti ambasadorji kakovosti naše izobraževalne ustanove. 56 % diplomantov po diplomi napreduje v karieri. Tudi delodajalci so naš pomemben partner. Povprašamo jih po zadovoljstvu z diplomanti. Najvišje ocenjujejo pri diplomantih razvoj mehkih kompetenc (sodelovanje, delo v timih, kritičnost, inovativnost, samoorganiziranost, reševanje problemov, inovativnost). To so pomembne kompetence 21. stoletja. Razvili smo Dobin model online študija Model online študija na DOBA Fakulteti je usmerjen v študenta in kompetenčno zasnovan: v ospredju so študentje in njihove učne aktivnosti, ki so usmerjene v razvoj in krepitev kompetenc. Model študente spodbuja k aktivnemu sodelovanju v učnem procesu, skupnemu kreiranju novega znanja, izhajajočega iz njihovih izobraževalnih, socialnih in delovnih izkušenj, k sodelovalnemu učenju, ki ga podpiramo z različnimi aktivnimi metodami dela, kot so diskusije, 2 Mednarodno inovativno poslovanje = Journal of Innovative Business and Management 11(3), 1 -4, DOI: 10.32015/JIBM/2019-11 -3-1 Dominko Baloh, J. (2019). 20 let online študija na Dobi študije primerov reševanje problemov, projektno in timsko delo idr. To niso samo želje in zapisani cilji, tako dejansko poteka izvedba online študija na Dobi. Ob sprotnih aktivnostih si študentje sami določajo čas za učenje in učni tempo ter s podporo tehnologije dostopajo do učnih informacij in gradiv kjerkoli in kadarkoli. Za kakovost izvedbe online izobraževanja je pomembno nenehno pedagoško inoviranje. Pedagoško inoviranje na DOBA Fakulteti razumemo kot spodbujanje, širjenje in razvijanje kulture inoviranja, in sicer na področju: - inovativnih pedagoških pristopov, - uvajanju inovativnih tehnologij, - razvijanja inovativnih vsebin ter - sodelovanja in povezovanja z vsemi deležniki. Na Dobi se zelo zavedamo dejstva, da samo uvajanje tehnologije brez sodobnih pedagoških pristopov ne zagotavlja uspeha in da je lahko ob nestrokovni implementaciji za študente celo neprimeren. Pristop mora biti celosten, poleg samih pedagoških pristopov, je med drugim potrebno pri online študiju uvesti tudi sodobnejše načine preverjanja in ocenjevanja znanja. Ti izhajajo iz učnih ciljev predmeta, so integrirani v študijske aktivnosti študentov in so sprotni s povratnimi informacijami in samoocenjevanjem. Za razliko od drugih ustanov terciarnega izobraževanja na Dobi že od vsega začetka največ pozornosti namenjamo podpori študentom v vseh fazah - pred, med in po študiju. Sistem podpore nenehno krepimo in izgrajujemo skladno s potrebami in pričakovanji kandidatov, študentov in diplomantov v sistem, ki zajema pedagoško, organizacijsko, tehnično in administrativno podporo. Tako zastavljen celostni sistem podpore predstavlja danes eno ključnih dodanih vrednosti Dobinega modela online študija, kot to prepoznavajo naši študentje in strokovnjaki s področja online izobraževanja v svetu. Na Dobi se zavedamo, da lahko ima zanemarjanje spremljanja velikega napredka spoznanj o učenju in novih tehnologijah in njihovega uvajanja, precejšnje negativne posledice. Dobin model online izobraževanja zato nenehno dograjujemo in inoviramo. V dvajsetih letih smo spremenili celoten pedagoški model v skladu z najnovejšimi dognanji pedagogike in visokošolke didaktike, spreminjali smo tehnologijo s poudarkom na krepitvi interaktivnosti med učitelji in študenti ter dogradili zagotavljanje varnosti pri preverjanju in ocenjevanju znanja. Kakovost smo potrjevali z mednarodnimi akreditacijami DOBA je s svojim dinamičnim in nenehno razvijajočim se modelom online študija, ki sledi mednarodnim standardom kakovosti online izobraževanja, prepričala tudi strokovnjake. Je prva institucija v Jugovzhodni Evropi, ki je pridobila mednarodni akreditaciji UNIQUE in EOCCS. Raziskave in razvoj so vpete v naše poslanstvo Pozorno spremljamo učinkovite pedagoške prakse v svetu in se tudi sami intenzivno ukvarjamo z raziskovanjem in razvojem novih oblik in načinov poučevanja ter učenja. Online izobraževanje je eno izmed temeljnih področij raziskovanja visokošolskih učiteljev in raziskovalcev na DOBA Fakulteti. Izvedli smo naslednje večje raziskovalne in razvojne projekte: - Analiza stanja na področju digitalizacije in e-izobraževanja v visokem šolstvu; - Osebnostne značilnosti in učno vedenje online študentov DOBA Fakultete; - Uvedba učnih analitik v online izobraževanje na Dobi. Od leta 2007 na Dobi deluje Svet za študij na daljavo/e-študij, ki z zunanjimi eksperti spremlja naše delo in predlaga ključne točke razvoja, od leta 2018 pa še Inštitut za e-izobraževanje. Njegovo poslanstvo je z raziskovalnim in razvojnim delom prispevati k nadaljnjemu razvoju in kakovosti online študija na DOBI in h krepitvi Dobe kot nosilke in spodbujevalke tovrstnega študija v Sloveniji z mednarodno prepoznavnostjo in ugledom. 3 Mednarodno inovativno poslovanje = Journal of Innovative Business and Management 11(3), 1 -4, DOI: 10.32015/JIBM/2019-11 -3-1 Dominko Baloh, J. (2019). 20 let online študija na Dobi V skladu z našo zavezanostjo odličnosti poučevanja in učenja v okviru Kompetenčnega centra na Dobi skrbimo za razvoj kompetenc za sodobno učenje in poučevanje pri vseh deležnikih fakultete. Online študij danes in naš pogled v prihodnost Online izobraževanje je danes v svetu prepoznano kot kakovosten način izobraževanja, ki odpira izobraževalne priložnosti vsem skupinam prebivalstva in spodbuja razvoj znanja in spretnosti, ki so bistvene za obstoj in razvoj digitalne družbe. V ospredju ciljev online izobraževanja so ustvarjanje znanja s kritičnim razmišljanjem, povezovanjem in sodelovanjem, reševanjem problemov ter ustvarjanje in odprta uporaba digitalnih vsebin. Informacijske tehnologije so pomemben vzvod inoviranja in prilagajanja v izobraževanju. Na Dobi se zavedamo, da se inovativnost v izobraževalnih ustanovah ne »zgodi« sama po sebi, je navdih, je kultura, ki jo gojimo in negujemo ter se z njo vsak dan poslovno in osebno razvijamo. Izvajanje in razvijanje online študija v prihodnosti je za nas izziv. Zavedamo se nalog, ki so pred nami, in verjamem, da jih bomo izpeljali. Postavljamo si visoke in ambiciozne cilje, ki nas vodijo med vodilne izobraževalne ustanove na področju dobre prakse v EU na področju visokokakovostnega online izobraževanja. Usmeritve in cilje bomo tako kot doslej dosegali z motiviranimi in zavzetimi sodelavci. Imamo voljo, znanje, optimizem, energijo in veliko željo po novem, edinstvenem izobraževanju, kar je potreba za danes in za jutri. Zaskrbljujoče pa je zaostajanje Slovenije na področju e-izobraževanja, posebej v visokošolskem sektorju. Na to opozarjajo mednarodne in domače raziskave. Izvajanje online študija na Dobi z mednarodnimi akreditacijami je za konkretnejši preboj e-izobraževanja v Sloveniji premalo, potrebno bo strniti moči in oblikovati novo strategijo. Danes skrbi na Dobi za razvoj in izvedbo online izobraževanje široka razvojna in strokovna ekipa sodelavcev: Irena, Marko, Vesna, Stanko, Teja, Zvezdana, Ksenija, Jure, Aneta. Ti skrbijo za uvajanje pedagoških inovacij, za pedagoško podporo profesorjem, za zadovoljstvo študentov. Za izvedbo je odgovornih 126 višješolskih predavateljev in visokošolskih učiteljev ob sodelovanju 73 online mentorjev. Naš slogan je: »Razvijati nove stvari«in »Razvijati obstoječe stvari na bolje«. Jasna Dominko Baloh 4 Mednarodno inovativno poslovanje = Journal of Innovative Business and Management 11(3), 1 -4, DOI: 10.32015/JIBM/2019-11 -3-1