letnik III, številka 2, oktober 2011 11 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek Vpliv znanja na uspešno delovanje podjetja Nataša Pivec natasa.pivec@amis.net Povzetek Na uspešno delovanje podjetja vplivajo številni notranji in zunanji dejavniki. Mnoge raziskave so pokazale in potrdile, da je d o l g o r o č n a u s p e š n o s t p o d je t j a o d v i s n a z l a s t i o d s p o s o bn o s t i r a z v i j a n j a n o v e ga z n a n j a i n n je g o v e u p o r a b e . V t a n a m e n podjetja krepijo celovit proces managementa znanja. V prispevku na podlagi primarnega in sekundarnega pridobivanja p o d a t k o v p r o u č u je m o p o m e n z n a n j a p r i u s t v a r j a n j u p o g o jev u s p e š n e ga d e l o v a n j a p o d je t j a . I z v e d b a p r i m a r n e r a z i s k a v e nam je dovoljevala podati temeljno ugotovitev v zvezi z vplivom procesa razvijanja znanja na uspešno delovanje slovenskih srednje velikih in velikih podjetij. Ključne besede: znanje podjetja, management znanja, razvijanje znanja, uspešnost na temelju znanja 1 Uvod V sodobnem poslovnem okolju je postalo relevantno znanje posameznikov, skupin in celotnega podjetja temeljni vir in dejavnik uspešnega delovanja podjetja. P o d je t j a s o n a t a n a č i n p o s t a v l je n a p r e d i z z i v , k a k o uspešno prepoznati, razviti, obvladati in uporabiti znanje za zagotavljanje izboljšanega delovanja podjetja. V ta n a m e n s e p r a v i l o m a p o s l u ž u je j o m a n a g e m e n t a z n a n j a (angl. knowledge management ) . Š t ev i l n i a v t o r j i , m e d n j i m i t u d i Pr u s a k ( p o v z . p o G o m e z e l j O m e r z e l o v a 2 0 0 8 , 5 5 ) n a v a j a j o , d a s o e k on o m i s t i , k i s o v r a z i s k a v a h p r o u č ev a l i d e j a v n i k e t r a jn e k on k u r e n č n e p r e d n o s t i i n u s p e š n e ga delovanja podjetja, prišli do spoznanja, da so edino, kar d a je p o d je t j u k on k u r e n č n o p r e d n o s t i n je z a n j t r a jn a , osvojeno znanje in sposobnost njegove uporabe. Podobne ugotovitve lahko zasledimo tudi v mnogih drugih r a z i s k a v a h : K i m i n d r u g i 2 0 06 , G r e i n e r i n d r u g i 2 0 0 7 , T a n g 2 0 0 8 , K i l l e n i n d r u g i 2 0 0 8 , K a m y a i n d r u g i 2 0 1 0 , Č a t e r 2 0 06 , 2 0 0 7 , G o m e z e l j O m e r z e l 2 0 0 8 , 2 0 09 , M e š k o Š t o k 2 0 09 . . . Zaradi velike pomembnosti znanja pri zagotavljanju uspešnega delovanja podjetja smo se v prispevku o s r e d o t o č i l i n a p o j a s n jev a n je v p l i v a r a z v i j a n j a z n a n j a na uspešno delovanje podjetja. V prvem delu prispevka p r e d s t a v l j a m o t e o r e t i č n e o s n o v e , k i j i h n a t o s p o m o č j o primarne in sekundarne raziskave tudi potrjujemo. O p r a v l je n a e m p i r i č n a r a z i s k a v a m e d s r e d n je v e l i k i m i i n v e l i k i m i p o d je t j i n a m je o m o g o č i l a p o d a t i t e m e l jn e ugotovitve v zvezi z uspešnim delovanjem podjetja na temelju znanja v slovenskem gospodarstvu. 2 T emeljne značilno s ti znanja podjetja Znanje podjetja opredelimo kot informacijo, ki je organizirana in analizirana, da bi bila razumljiva in uporabna za reševanje problemov in sprejemanje o d l o č i t ev ( T u r b a n 1 9 9 2 , p o v z . p o B e c k m a n 1 9 9 9 , 3 ) . Vendar vsako znanje še ne pomeni osnove za uspešno delovanje podjetja, koristno je zlasti implicitno znanje, k i je s h r a n je n o v g l a v a h p o s a m e z n i k o v t e r ga je t e ž k o p r e n e s t i i n p r e t v o r i t i v p i s n o o b l i k o . P o l a n y i je ž e l e t a 1 9 6 6 z a p i s a l , d a z n a j o l j u d je v e l i k o v e č , k o t j i m u s p e d e j a n s k o p o v e d a t i . S v o je p r e p r i č a n je je u t e m e l j i l z d e l i t v i j o z n a n j a na eksplicitno (kodirano) in tacitno (implicitno) obliko. Tacitno znanje je opredelil kot osebno obliko znanja, ki j o je z e l o t e ž k o f o r m a l i z i r a t i i n p o s l e d i č n o p r e n a š a t i . Eksplicitno znanje pa je tisto, ki ga lahko kodiramo in je p r e n o s l j i v o v f o r m a l e n i n s i s te m a t i č e n je z i k ( P o l a n y 1 9 8 3 , p o v z . p o W i l i a m s 2 0 06 , 8 2 ) . V strokovni literaturi je znanje podjetja opredeljeno k o t i n te l e kt u a l n i k a p i t a l , k i je s e š tev e k č l o v e š k e ga i n s t r u kt u r n e ga k a p i t a l a t e r p r e d s t a v l j a r a z l i k o m e d t r ž n o i n k n j i g o v o d s k o v r e d n o s t j o p o d je t j a ( B r o o k i n g 1 9 9 8 ) . N a podlagi navedenega nekatera podjetja na trgu dosegajo vrednost, ki krepko presega njihovo knjigovodsko v r e d n o s t ( n p r . M i c r o s o f t , A p p l e , C o c a C o l a i t d . ) . Z a u č i n k o v i t o u s t v a r j a n je i n i z k o r i š č a n je i n te l e kt u a l n e ga k a p i t a l a m o r a p o d je t je v s v o je d e l o v a n je v k l j u č i t i p r o c e s managementa znanja. letnik III, številka 2, oktober 2011 12 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek 3 Management znanja kot celovit proces O p a z i m o l a h k o , d a s e v p o d je t j i h v e d n o b o l j o s r e d o t o č a j o na iskanje najboljše prakse ugotavljanja, pridobivanja, kodiranja, širjenja, varovanja in uporabe znanja. Navedeni p r o c e s s e v t e o r i j i i n p r a k s i p o j m u je k o t » k n o w l e d g e m a n a g e m e n t « , k i ga s l o v e n s k i a v t o r j i p r ev a j a j o k o t upravljanje z znanjem, management znanja, ravnanje z znanjem in poslovodenje znanja. Management znanja je kompleksen proces, ki ga lahko v grobem delimo na dva temeljna dela, na podporno okolje (predpogoji in nadzor) in razvijanje znanja. Podporno okolje zajema vrsto pogojev, ki morajo biti izpolnjeni pred uvedbo in izvedbo procesa razvijanja z n a n j a , p r i č e m e r m i s l i m o z l a s t i n a u s t r e z n o v i z i j o , politiko in strategijo podjetja ter na primerno strukturno, k u l t u r n o t e r t e h n o l o š k o u r e je n o s t p o d je t j a . O s r e d n j i d e l procesa predstavlja razvijanje znanja, ki je sestavljen iz faz ugotavljanja, pridobivanja, razvoja, razdelitve, uporabe in o h r a n j a n j a z n a n j a . C e l o v i t p r o c e s m a n a g e m e n t a z n a n j a je prikazan na sliki 1. Podjetja imajo številne razloge za uvajanje in izvajanje managementa znanja. Dalkir (2005, 20) jih je S l i k a 1 : Celovit proces managementa znanja. Prirejeno po Pirc (2001, 29–31), Maček (2000, 12–15), Kop (2001, 13–25), Možina (2006, 146–150). Tabela 1: Prednosti managementa z znanjem na ravni posameznika, skupin in celotnega podjetja. Prirejeno po Dalkir (2005, 20). Prednosti na ravni posameznikov: Prednosti na ravni skupin oziroma tImov: Prednosti na ravni celotnega podjetja: posameznikom pomaga, da • opravljajo svoje delo in prihranijo čas z boljšim odločanjem in reševanjem problemov; krepi občutek povezanosti in • skupnosti v podjetju; posameznikom pomaga, da • ostanejo na tekočem; ponuja izzive in priložnosti za • prispevanje. razvija poklicne veščine; • podpira mentorstvo med • enakovrednimi; omogoča učinkovitejše povezovanje • in sodelovanje; razvija kodeks poklicne etike, ki se • ga člani lahko držijo; razvija skupni jezik. • pomaga podpirati strategijo; • hitro rešuje probleme; • razprši dobre prakse; • izboljša znanje, vgrajeno v izdelke • in storitve; navzkrižno širi ideje in ponuja več • priložnosti za inovacije; omogoča podjetjem, da lažje • obdržijo prednost pred konkurenco; gradi organizacijski spomin. • letnik III, številka 2, oktober 2011 13 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek razdelil na tri ravni, in sicer posameznika, skupine in celotnega podjetja. Prednosti glede na posamezno raven so prikazane v tabeli 1. Z a u č i n k o v i t o i z v a j a n je m a n a g e m e n t a z n a n j a najrazvitejša podjetja zaposlujejo managerje o r ga n i z a c i j s k e ga u č e n j a ( C L O - C h i ef L e a r n i n g O f fi c e r ) , m a n a g e r je z a r a v n a n je z i n f o r m a c i j a m i ( C I O - C h i ef I n f o r m a t i on O f fi c e r ) i n m a n a g e r je z n a n j a ( C K O - C h i ef K n o w l e d g e O f fi c e r ) . 4 Uspešno delovanje podjetja na temelju znanja K o t s m o ž e o p o z o r i l i , n a u s p e š n o d e l o v a n je p o d je t j a vplivajo številni dejavniki, med katerimi je v ospredje postavljeno znanje kot temeljni ekonomski dejavnik, ki u s t v a r j a d o l o č e n o v r e d n o s t p o d je t j a . V r e d n o s t p o d je t j a n a t e m e l j u z n a n j a s e z a č n e u s t v a r j a t i t a k r a t , k o p r e k s v o j i h n o s i l c ev p o v z r o č a p o s l o v n o a kt i v n o s t , k i j o l a h k o m e r i m o n a t r g u ( M o ž i n a 2 0 0 2 , 8 0 0 ) a l i p r e p r o s t o p o v e d a n o , k o s m o s p o s o bn i z n a n je u p o r a b i t i v i n o v a t i v n e i n k on k u r e n č n e namene. Uspešnost podjetja na temelju znanja se ustvarja prek blagovnih znamk, patentov, licenc, dobrega imena, s t r a t e š k i h p o v e z a v , s e z n a m a k l j u č n i h k u p c ev , i p d . T u d i B a r n e y ( 1 9 9 1 , 2 0 0 7 , p o v z . p o K a m y a i n d r u g i 2 0 1 0 , 2 9 7 2 ) je vrednost znanja povezal z oblikovanjem blagovnih znamk, razvoja kompetenc in sposobnosti zaposlenih ter z organizacijskimi procesi in pogodbami, ki jih konkurenti t e ž k o p o s n e m a j o . D a v e n p o r t i n Pr u s a k ( 1 9 9 8 , p o v z e t o p o G o m e z e l j- O m e r z e l 2 0 0 8 a , 2 4 ) v i d i t a k o r i s t i , k i j i h p r i n a š a z n a n je p o d je t j u v : b o l j š i h o d l o č i t v a h , h i t r e j š e m o d z i v a n j u n a p r o b l e m e , v e č j i p r o d u kt i v n o s t i , i z m e n j a v i i z k u š e n j i n z n a n j a , z n i ž a n j u s t r o š k o v , u s t v a r j a n j u n o v i h p o s l o v n i h p r i l o ž n o s t i , p o v e č a n j u d o b i č k a i n p r i v l a č n o s t i p o d je t j a z a dobre zaposlence. 5 Pregled em piričn ih razisk a v izbrane problematike Pr i p r e g l e d u s l o v e n s k i h o b j a v s p o d r o č j a v p l i v a z n a n j a na delovanje podjetja lahko zasledimo številne raziskave, ki potrjujejo vpliv znanja na uspešno delovanje podjetja. V tem primeru je smiselno omeniti raziskave, ki so jih o p r a v i l i i n / a l i o b j a v i l i : M a č e k ( 2 0 0 0 ) , A l e š a S a š a Pi rc ( 2 0 0 1 ) , Č a t e r ( 2 0 06 , 2 0 0 7 ) , Č e š n o v a r ( 2 0 06 ) , G o m e z e l j O m e r z e l o v a ( 2 0 0 8 , 2 0 0 8 a , 2 0 09 ) i n M e š k o Š t o k o v a ( 2 0 09 ) . V nadaljevanju navajamo temeljne ugotovitve nekaterih izbranih raziskav. Č a t e r ( 2 0 06 , 3 8 7–390) se je pri svojem raziskovanju o s r e d o t o č i l n a p r ev e r j a n je p o v e z a v e m e d k on k u r e n č n o prednostjo podjetja na temelju znanja in uspešnostjo p o d je t j a . A v t o r je ž e l e l z r a z i s k a v o p o t r d i t i o s n o v n o r a z i s k o v a l n o h i p o t e z o , k i p r a v i : » V e č k o t je v p o d je t j u relevantnega znanja in bolj kot ima podjetje kakovosten s i s te m m a n a g e m e n t a z n a n j a , v e č j a je n je g o v a u s p e š n o s t . « Raziskava je bila izvedena med majhnimi, srednjimi in velikimi slovenskimi podjetji. K sodelovanju so povabili 508 podjetij, realizirani vzorec je predstavljal 225 podjetij. Raziskava je potrdila raziskovalno hipotezo, kar pomeni, d a v e č k o t je v p o d je t j u r e l ev a n t n e ga z n a n j a i n b o l j k o t ima podjetje kakovosten sistem managementa znanja, v e č j a je n je g o v a u s p e š n o s t . Podobne rezultate je pridobila tudi Gomezelj O m e r z e l o v a ( 2 0 0 8 , 2 0 0 8 a , 2 0 09 ) , k i je l e t a 2 0 0 7 o p r a v i l a raziskavo med malimi in srednje velikimi podjetji. Pridobivanje podatkov je potekalo na podlagi anketnega vprašalnika. K sodelovanju je bilo povabljenih 1355 malih i n s r e d n je v e l i k i h p o d je t i j , o d z i v n o s t je b i l a n i z k a 1 2 , 7 6 % , k a r je p r e d s t a v l j a j o 1 7 3 p o d je t i j . Pr i d o b l je n i r e z u l t a t i in njihova analiza so potrdili, da je management znanja e d e n k l j u č n i h d e j a v n i k o v p o s l o v n e u s p e š n o s t i ( G o m e z e l j O m e r z e l 2 0 09 , 8 8– 9 2 ) t e r d a s o p o d je t j a z v e č z n a n j a poslovno uspešnejša kot tista podjetja z manj znanja ( G o m e z e l j O m e r z e l 2 0 0 8 a , 1 1 1 ) . V tem kontekstu je treba omeniti tudi obširno r a z i s k a v o , g l e d e n a p r e d m e t p r o u č ev a n j a v e r je t n o n a j o b s e ž n e j šo d o s e d a j , k i j o je o p r a v i l a M e š k o Š t o k o v a ( 2 0 09 ) t e r s e n a n a š a n a p o d r o č je m a n a g e m e n t a z n a n j a i n n je g o v e ga v p l i v a n a k a k o v o s t i n p o s l o v n o o d l i č n o s t podjetja. Raziskava je trajala 28 mesecev, v vzorec je bilo zajetih 825 managerjev srednje velikih in velikih slovenskih podjetij. Zbiranje podatkov je potekalo v l e t i h 2 0 06 i n 2 0 0 7 n a p o d l a g i a n k e t n e ga v p r a š a l n i k a . Temeljno spoznanje, ki ga lahko povzamemo iz zelo o b š i r n e r a z i s k a v e , s e n a n a š a n a s p o z n a n je , d a s e v v e č i n i p r o u č ev a n i h p o d je t i j z a v e d a j o p o m e n a z n a n j a t e r d a uspešno razvijanje znanja vpliva tako na kakovost kot t u d i n a p o s l o v n o o d l i č n o s t p o d je t j a . Pri pregledu tujih raziskav lahko v prvi vrsti opazimo p r e c e j š n je š t ev i l o i n š t i t u t o v , k i s e u k v a r j a j o s p o d r o č je m managerskih raziskav, zlasti z managementom, naštejmo n e k a t e r e i z m e d n j i h : A I M R e s e a rc h – A d v a n c e d I n s t i t u te o f M a n a g e m e n t R e s e a rc h , C a n a d i a n I n s t i t u te o f K n o w l e g e Management, Institute for Knowledge and Inovation the G e o r g e W a s h i n g t on U n i v e r s i t y , K n o w l e d g e M a n a g e m e n t I n s t i t u te G r a z , T e l e o s L e a d e r s h i p I n s t i t u te . S l e d n j i je v s o d e l o v a n j u z K N O W N e t w o r k r a z v i l p r o g r a m , i m e n o v a n M o s t A d m i r e d K n o w l e d g e E n te r p r i s e s – G l o b a l M A K E ( n a j b o l j o b č u d o v a n o z n a n je p o d je t j a ) z n a m e n o m i d e n t i fi c i r a n j a i n n a g r a jev a n j a p o d je t i j , k i i m a j o v o d i l n o vlogo pri ustvarjanju intelektualnega kapitala, tako da p r e t v a r j a j o n o v o i n ž e p r i d o b l je n o z n a n je v n a d p o v p r e č n e i z d e l k e , s t o r i t v e i n r e š i t v e . V r a z i s k a v o s o v k l j u č e n a p o d je t j a i z S ev e r n e A m e r i k e , E v r o p e i n A z i je ( z l a s t i p o d je t j a i z I n d i je i n J a p on s k e ) ( C h a s e 2 0 0 7 , 2 0–21). Pozitiven vpliv znanja na uspešno delovanje podjetja potrjujejo tudi raziskave, ki jih je opravil in objavil The Economist Intelligence Unit v sodelovanju z T a t a C on s u l t a n c y S e r v i c e s ( T C S ) ( 2 0 0 5 ) m e d 1 0 4 p o d je t j i i z Z a h o d n e E v r o p e . Z v i d i k a n a š e ga p r o u č ev a n j a je z a n i m i v a t u d i r a z i s k a v a , k i j o je i z v e d e l C h i h - C h u n g C h e n ( 2 0 0 7 ) m e d k i t a j s k i m i p o d je t j i , k i s e u k v a r j a j o z b a n č n i m i s t o r i t v a m i . R a z i s k a v a je p o t r d i l a , d a t i s t a p o d je t j a , k i s o s e p r i p r a v l je n a k on s t a n t n o i z o b r a ž ev a t i i n neprestano izpopolnjevati svoje sposobnosti, spretnosti letnik III, številka 2, oktober 2011 14 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek i n i n o v a c i j s k e p o t e n c i a l e , d o s e ga j o b o l j šo k on k u r e n č n o i n poslovno uspešnost podjetja. 5 Vpliv znanja na uspešno delovanje srednje velikih in velikih podjetij v slovenskem poslovnem okolju 5. 1 Metodološk o ozadje razisk a v e Vpliv razvijanja znanja na uspešno delovanje srednje velikih in velikih podjetij v slovenskem gospodarstvu s m o t e s t i r a l i s p o m o č j o r a z i s k o v a l n e h i p o t e z e , k i p r a v i : » Pr o c e s r a z v i j a n j a z n a n j a i m a p o z i t i v e n v p l i v n a i z b o l j š a n o d e l o v a n je p o d je t j a . « E m p i r i č n o r a z i s k a v o s m o i z v e d l i v a p r i l u 2 0 1 1 , s t a t i s t i č n o p o p u l a c i j o s o p r e d s t a v l j a l a s r e d n je velika in velika podjetja, ki spadajo med gospodarske d r u ž b e t e r s o p o p r a v n o o r ga n i z a c i j s k i o b l i k i d e l n i š k e d r u ž b e i n d r u ž b e z o m e je n o o d g o v o r n o s t j o . P o p o d a t k i h S t a t i s t i č n e ga u r a d a R S je b i l o n a d a n 3 1 . 1 2 . 2 0 09 t a k š n i h p o d je t i j v S l o v e n i j i 1 5 5 5 , o d t e ga 1 2 9 1 s r e d n je v e l i k i h i n 2 6 4 v e l i k i h p o d je t i j . I z r a z i s k a v e s m o i z l o č i l i v s e d r u g e pravne osebe, kot so zavodi, društva in zveze društev, z a d r u g e , d r ž a v n e o r ga n e i n l o k a l n e s k u p n o s t i t e r s a m o s t o jn e p o d je t n i k e i n d r u g e fi z i č n e o s e b e . N a p o d l a g i s t a t i fi c i r a n e ga n a k l j u č n e ga v z o r č e n j a smo k sodelovanju povabili 200 srednje velikih in 200 v e l i k i h p o d je t i j . A n k e t i r a n je je p o t e k a l o s p o m o č j o spletnega anketnega vprašalnika, ki smo ga oblikovali z o r o d je m L i m e S u r v e y . V p r a š a n j a s o b i l a o b l i k o v a n a v obliki trditev, v ta namen smo uporabili petstopenjsko L i k e r t o v o l e s t v i c o , p r i č e m e r je o c e n a 1 p o m e n i l a p o p o l n o nestrinjanje in ocena 5 popolno strinjanje s trditvijo. O d g o v o r e s m o n a t o i z s p l e t n e b a z e L i m e S u r v e y p r e n e s l i v r a č u n a l n i š k i p r o g r a m S P S S i n E x c e l t e r j i h a n a l i z i r a l i . 5.2 T emeljne ugoto vitv e razisk a v e Pri raziskovalni hipotezi smo domnevali, da bolj kot ima podjetje razvit proces razvijanja z znanjem (neodvisna Tabela 2: Deskriptivna statistika za vplivi na uspešno delovanje podjetja in proces razvijanja znanja v podjetju. Vir: Lastna raziskava, podatki pridobljeni s programom SPSS. Vplivi na uspešno delovanje podjetja – splošne trditve N AR St. AR Proces razvijanja z znanjem- splošne trditve AR St. AR V podjetju razpolagamo z drugačnim znanjem kot naši konkurenti. 66 3,64 0,091 Obstoječa vizija in politika podjetja podpirata proces učenja in razvijanja znanja. 4,03 0,096 V podjetju imamo znanja, ki jih je težko popolnoma imitirati oziroma kopirati. 66 3,73 0,093 Potrebna znanja v podjetju so načrtovana in zapisana. 3,8 0,097 V podjetju imamo znanja, ki jih je težko prenesti v novo poslovno okolje. 66 3,38 0,12 Zaposleni večino znanja pridobivajo znotraj podjetja na podlagi internih izobraževanj, timskega dela. 3,67 0,1 V podjetju pridobljeno znanje konstantno dopolnjujemo in zamenjujemo. 66 3,8 0,081 Zaposleni večino znanja pridobijo zunaj podjetja, na seminarjih, delavnicah, konferencah. 3,53 0,095 V podjetju se lahko pohvalimo z učinkovitim procesom razvijanja znanja. 66 3,65 0,102 V podjetju imamo ključna znanja, shranjena v raznih pisnih oblikah. 3,71 0,096 Večino znanja v podjetju prenašamo s pomočjo sodobne informacijske tehnologije. 3,67 3,67 Ključna znanja podjetja so strogo varovana. 3,56 3,56 Tabela 3: Povezanost med procesom razvijanja znanja in vplivom na izboljšano delovanje podjetja. Vir: Lastna raziskava, podatki pridobljeni s programom SPSS. Povezava med procesom razvijanja znanja in vplivom na izboljšano delovanje podjetja Razvijanje znanja Vplivi na delovanje Spearmanov koeficient korelacije Razvijanje znanja Korelacijski koeficient 1,000 ,385** Stopnja značilnosti (2-stransko) . ,001 N 66 66 Vplivi na delovanje Korelacijski koeficient ,385** 1,000 Stopnja značilnosti (2-stransko) ,001 . N 66 66 * * P o v e z a v a je z n a č i l n a p r i 0 , 0 1 ( 2 - s t r a n s k o ) . letnik III, številka 2, oktober 2011 15 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek s p r e m e n l j i v k a ) , v e č j i i m a v p l i v n a u s p e š n o d e l o v a n je p o d je t j a ( o d v i s n a s p r e m e n l j i v k a ) . P o v p r e č n e o c e n e posameznih trditev pri neodvisni in odvisni spremenljivki smo pridobili na podlagi opisne (deskriptivne) statistike (tabela 2). Pri sklopu trditev, ki se nanašajo na spremenljivko vplivi na uspešno delovanje podjetja, so anketirana p o d je t j a n a jv i š j o p o v p r e č n o o c e n o p r i p i s a l a t r d i t v i , d a znanje konstantno dopolnjujejo in zamenjujejo (ocena 3 , 8 0 ) . S v o j o u s p e š n o s t p o d je t j a p r e p o z n a j o t u d i v z n a n j u , k i ga je t e ž k o p o p o l n o m a i m i t i r a t i a l i k o p i r a t i ( o c e n a 3 , 7 3 ) i n je p r a v i l o m a t u d i d r u ga č n o o d k on k u r e n t o v ( o c e n a 3 , 6 4 ) . Z a u č i n k o v i t o o b v l a d o v a n je z n a n j a p o d je t j a relativno velik pomen pripisujejo tudi procesu razvijanja z n a n j a ( o c e n a 3 , 6 5 ) . A n k e t i r a n a p o d je t j a s o v p o v p r e č j u najslabše ocenila trditev, da imajo v podjetju znanje, ki ga je t e ž k o p r e n e s t i v n o v o p o s l o v n o o k o l je ( o c e n a 3 , 3 8 ) . V drugem sklopu trditev, pri spremenljivki razvijanje z n a n j a , l a h k o o p a z i m o d o k a j v i s o k o p o v p r e č n o o c e n o p r i trditvi, da je znanje podjetja opredeljeno v viziji in politiki p o d je t j a ( o c e n a 4 , 03 ) t e r d a s o p o t r e bn a z n a n j a n a č r t o v a n a i n z a p i s a n a ( o c e n a 3 , 7 1 ) t e r s h r a n je n a v p i s n i h o b l i k a h ( o c e n a 3 , 7 1 ) , k i j i h n a t o p r e n a š a j o s p o m o č j o s o d o bn e i n f o r m a c i j s k e t e h n o l o g i je ( o c e n a 3 , 6 7 ) . Z a p o s l e n i n e k o l i k o v e č z n a n j a p r i d o b i v a j o z n o t r a j ( o c e n a 3 , 6 7 ) k a k o r z u n a j podjetja (ocena 3,53). Raziskovalno hipotezo, ki bi potrdila ali ovrgla domnevo o pozitivnem vplivu znanja in razvijanja z n a n j a n a u s p e š n o d e l o v a n je p o d je t j a , s m o ž e l e l i t e s t i r a t i s p o m o č j o P e a r s on o v e ga k o e fi c i e n t a k o r e l a c i je , v e n d a r se je izkazalo, da neodvisna spremenljivka razvijanje znanja ni normalno porazdeljena, zato smo uporabili S p e a r m a n o v k o e fi c i e n t k o r e l a c i je . I z t a b e l e 3 je r a z v i d n o , d a S p e a r m a n o v k o e fi c i e n t k o r e l a c i je z n a š a 0 , 3 8 5 , k a r k a ž e n a s r e d n je m o č n o p o v e z a n o s t m e d s p r e m e n l j i v k a m a . S p e a r m a n o v k o e fi c i e n t k o r e l a c i je je s t a t i s t i č n o z n a č i l e n (p<0,05), kar nam dovoljuje posploševanje na celotno populacijo. Z 0,1-odstotnim tveganjem smo hipotezo p o t r d i l i i n p r i š l i d o z a k l j u č k a , d a b o l j k o t je p r o c e s r a z v i j a n j a z n a n j a r a z v i t , v e č j i v p l i v i m a n a u s p e š n o d e l o v a n je p o d je t j a . K o t s m o ž e z a p i s a l i , s o d o p o d o bn i h spoznanj prišli tudi številni drugi avtorji. 6 Sklep S o d o bn e p o s l o v n e r a z m e r e , k o t s o g l o b a l i z a c i j a , k r i z a in drugi pritiski iz okolja, zahtevajo od podjetij vedno v e č v l a ga n j v r a z v o j n o v i h t e r z a m e n j a v o i n n a d g r a d n j o pridobljenih znanj. Znanje in sposobnost za njegovo uporabo so postali temeljni element za zagotavljanje k on k u r e n č n i h p r e d n o s t i t a k o n a r a v n i p o s a m e z n i k a , skupine, kakor tudi celotnega podjetja. Tako so se podjetja morala spopasti s problemom prepoznavanja in obvladovanja relevantnega znanja. Management znanja je postal temeljni proces pri reševanju tovrstnih problemov. Pri tem pa moramo management znanja obravnavati kot celovit proces, ki je pogojen z ustreznim podpornim okoljem ter procesom razvijanja znanja. Uspešnost podjetja n a t e m e l j u z n a n j a je p r a v i l o m a p o g o je n a z u č i n k o v i t o s t j o managementa znanja, zato lahko vpliv znanja na uspešno d e l o v a n je p o d je t j a r a z u m e m o k o t v z r o č n o p o s l e d i č n o razmerje med znanjem, managementom znanja, k on k u r e n č n o p r e d n o s t j o , i z b o l j š a n i m d e l o v a n je m p o d je t j a in uspešnostjo podjetja. Pr i p r o u č ev a n j u e m p i r i č n i h r a z i s k a v s p o d r o č j a znanja podjetja in managementa znanja v slovenskih podjetjih smo ugotovili, da se podjetja z vsakim letom b o l j z a v e d a j o p o m e n a z n a n j a k o t g r a d i t e l j a k on k u r e n č n e p r e d n o s t i i n p o s l e d i č n o u s p e š n e ga d e l o v a n j a . N a v e d e n o je p o t r d i l a t u d i o p r a v l je n a e m p i r i č n a r a z i s k a v a m e d s r e d n je velikimi in velikimi podjetji. Raziskava je tudi potrdila domnevo, da kakovosten proces razvijanja znanja vpliva na uspešno delovanje podjetja. Pr i s p ev e k l a h k o z a k l j u č i m o s s k l e p n o t r d i t v i j o , d a b o d o t i s t a p o d je t j a , k i b o d o r a z p o l a ga l a z v e č r e l ev a n t n e ga znanja in ga uspešno prenaša v nove izdelke in storitve, poslovno uspešnejša ter si na trgu ustvarjala trajno k on k u r e n č n o p r e d n o s t i n d o m i n a n t e n t r ž n i p o l o ž a j . 7 Literatura B e c k m a n , T . ( 1 9 9 9 ) . T h e c u r r e n t s t a t e o f k n o w l e d g e m a n a g e m e n t . V J . L i e b o w i t z ( u r . ) , K n o w l e d g e m a n a g e m e n t h a n d b o o k . B o c a R a t on : C R C Pr e s s . B r o o k i n g , A . ( 1 9 9 8 ) . I n t e l l e c t u a l c a p i t a l . L on d on : I n t e r n a t i on a l T h o m s on B u s i n e s s Pr e s s . C h a s e , R . L . ( 2 0 0 7 ) . E x a m i n i n g g l o b a l k n o w l e d g e trends. Knowledge Management Review 9(jan/feb). Pr i d o b l je n o 2 0 . 8 . 2 0 1 1 , s h t t p : / / fi n d a r t i c l e s . c o m / p / art i cl es / mi_ q a 5 3 6 2 / is_ 2 00 7 0 1 / ai_ n2 1 2 8 2 0 34 / . C h e n , C . C . ( 2 0 0 7 ) . T h e E f f e c t o f O r ga n i z a t i on a l C h a n g e R e a d i n e s s on O r ga n i z a t i on a l L e a r n i n g a n d B u s i n e s s Management Performance . T h e B u s i n e s s R ev i ew – C a m b r i d g e 8 ( 2 ) . Pr i d o b l je n o 2 0 . 8 . 2 0 1 1 , s h t t p : // pr o q ue st. u m i. c o m / p qd w e b ? i nd e x = 2 4&d i d = 1 4 1 6 8 1 0 4 6 1& S r c h M o d e =1& s i d =2 & F m t = 6 &V I n s t = P R O D &V Ty p e =P QD& R Q T = 3 0 9 & V Na m e =P QD& T S = 120 9 02 3 5 6 6 & c l i e n t I d=70 2 62. Č a t e r , T . ( 2 0 06 ) . P o m e n o s n o v k on k u r e n č n e p r e d n o s t i podjetja v skladu s šolo na temelju znanja. O r ga n i z a c i j a 3 9 ( 6 ) , 3 8 6 – 3 9 2 . Č a t e r , T . ( 2 0 0 7 ) . D e j a v n i k i k on k u r e n č n e p r e d n o s t i i n u s p e š n o s t i p o d je t j a . N a š e G o s p o d a r s t v o 5 3 ( 1 – 2 ) , 1 8 – 2 7. Č e š n o v a r , T . ( 2 0 06 ) . R a z i s k a v e n a p o t i k u č e č e m u s e p o d je t j u . V S . M o ž i n a i n J . K o v a č ( u r ) , M e n e d ž m e n t z n a n j a – n a p o t i k u č e č e m u s e p o d je t j u . M a r i b o r : Z a l o ž b a Pi v e c . D a l k i r , K . ( 2 0 0 5 ) . K n o w l e d g e m a n a g e m e n t i n t h e o r y a n d p r a c t i c e . O x f o r d : E l s ev i e r / B u t te r w o r t h H e i n e m a n n , cop. E c on o m i s t I n te l l i g e n c e U n i t i n T a t a C on s u l t a n c y S e r v i c e s . ( 2 0 0 5 ) . K n o w h o w M a n a g i n g k n o w l e d g e for competitive advantage. Pridobljeno 10. 9. 2011, s h t t p : / / g r a p h i c s . e i u . c o m / fi l e s / a d _ p d f s / T a t a _ K now H ow _ W P . p d f . G r e i n e r , M . E . , B ö h m a n n T . , i n K rc m a r , H . ( 2 0 0 7 ) . A s t r a t e g y f o r k n o w l e d g e m a n a g e m e n t . J o u r n a l o f letnik III, številka 2, oktober 2011 16 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek Knowledge Management 11(6). Pridobljeno 10. 9. 2011, s http:/ /www.emeraldinsight.com/journals. h t m ? a r t i c l e i d = 1 6 3 1 4 7 4 & s h o w . G o m e z e l j O m e r z e l , D . ( 2 0 0 8 ) . Z n a n je z a p o s l e n i h t e r poslovna uspešnost malih in srednje velikih podjetij. Koper: Fakulteta za management. G o m e z e l j O m e r z e l , D . ( 2 0 0 8 a ) . M e r je n je i n v p l i v z n a n j a podjetnika v majhnih in srednje velikih podjetjih. Koper: Društvo za akademske in aplikativne raziskave. G o m e z e l j O m e r z e l , D . ( 2 0 09 ) . M a n a g e m e n t z n a n j a v majhnih in srednjih podjetjih. Koper: Fakulteta za management. K a m y a , M . , N t a y i , J . M . , i n A h i a u z u A . ( 2 0 1 0 ) . K n o w l e d g e management and competitive advantage: The interaction effect of market orientation. African J o u r n a l o f B u s i n e s s M a n a g e m e n t 4 ( 1 4 ) . Pr i d o b l je n o 10. 9. 2011, s http:/ /www.academicjournals.org/ajbm/ p d f / p d f 20 1 0 / 1 8 O c t / K a m y a % 20 e t % 20 a l. p d f . K i l l e n , C . P . , H u n t , R . A . , i n K l e i n s c h m i d t , E . J . ( 2 0 0 8 ) . Learning investments and organizational capabilities. I n te r n a t i on a l J o u r n a l o f m a n a g i n g p r o je c t s i n B u s i n e s s 1 ( 3 ) . 1 8 Pr i d o b l je n o 1 0 . 9 . 2 0 1 1 , s h t t p : / / w w w . de epdy ve.com /lp / emera ld-publ i sh i ng /lea r n i ng - investments-and-organizational-capabilities-case- st u d ie s - o n- d g 4 I u7 Y a6 g . K i m , S . , L e e , C . , i n P a r k , Y . ( 2 0 06 ) . T h e i m p l e m e n t a t i on f r a m ew o r k o f k n o w l e d g e m a n a g e m e n t s y s t e m f o r s u c c e s s f u l k n o w l e d g e m a n a g e m e n t : A c a s e o f R & D s u p p o r t i n g K M S Pr i d o b l je n o 1 0 . 9 . 2 0 1 1 , s h t t p : / / w w w .ia mot.org/ con ference / i ndex.php / ocs / 1 0 / p a p e r / v i ew / 1 6 2 2 / 7 5 0 . Kop, A. (2001). Poslovodenje znanja. Ljubljana: Ekonomska fakulteta. M a č e k , M. (2000). Upravljanje znanja v slovenskih podjetjih. Ljubljana: Inštitut za intelektualni kapital. M e š k o Š t o k , Z . ( 2 0 09 ) . M a n a g e m e n t z n a n j a v s o d o bn i h organizacijah. Koper: Fakulteta za management. M o ž i n a , S ( u r ) . ( 2 0 0 2 ) . M a n a g e m e n t – n o v a z n a n j a z a uspeh. Radovljica: Didakta. M o ž i n a , S . ( 2 0 06 ) . V l o ga m e n e d ž m e n t a z n a n j a v o r ga n i z a c i j i . V S . M o ž i n a i n J . K o v a č ( u r ) , M e n e d ž m e n t z n a n j a – n a p o t i k u č e č e m u s e p o d je t j u . M a r i b o r : Z a l o ž b a Pi v e c . Pi rc , A . S . ( 2 0 0 1 ) . P o m e n r a v n a t e l jev e v l o g e p r i o b l i k o v a n j u ustrezne kulture za ravnanje z znanjem. 2. z n a n s t v e n o p o s v e t o v a n je o o r ga n i z a c i j i : S p r e m i n j a n je o r ga n i z a c i je i n v l o ga t e r r a v n a n je z z n a n je m ( s t r . 2 7 – 34). T a n g , J . ( 2 0 0 8 ) . T h e D ev e l o p m e n t o f a T w o - S t a g e K n o w l e d g e M a n a g e m e n t S y s te m f o r E l e c t r on i c a n d Electrical Engineering Manufactures. International J o u r n a l o f M a n a g e m e n t 2 ( 3 ) . Pr i d o b l je n o 1 0 . 9 . 2 0 1 1 , s h t t p : / / fi n d a r t i c l e s . c o m / p / a r t i c l e s / m i _ q a 5 4 4 0 / is_200809/ai_n30992456/?tag=mantle_skin;content. W i l l i a m s , R . ( 2 0 06 ) . N a r r a t i v e s o f k n o w l e d g e a n d i n t e l l i g e n c e … b e y on d t h e t a c i t a n d e x p l i c i t . J o u r n a l o f K n o w l e d g e m a n a g e m e n t 1 0 ( 4 ) . Pridobljeno 10. 9. 2011, s http:/ /acastic.iict.ch/ co urs / gti / Docum en ts % 2 0p arta g es / _Arti cl es / 2 006_ N a r ra t i v e s O f K no w le d ge A n d I n t e l l i ge nc e . p d f . mag. Nataša Pivec, mag. ekon.in posl. ved, je leta 2011 na Ekonomsko-poslovni fakulteti v Mariboru magistrirala s p o d r o č i j m a n a g e m e n t a , o r ga n i z a c i je i n č l o v e š k i h v i r o v . Pr o u č ev a l a je v l o g o z n a n j a v d e l o v a n j u s o d o bn i h p o d je t i j . P o o p r a v l je n i h p e d a g o š k o - a n d r a g o š k i h o b v e z n o s t i h je z a č e l a s o d e l o v a t i z L j u d s k o u n i v e r z o C e l je k o t p r e d a v a t e l j i c a n a r a v n i f o r m a l n e ga i n n ef o r m a l n e ga i z o b r a ž ev a n j a . S v o j o i z o b r a ž ev a l n o p o t n a d a l j u je t u d i n a d o kt o r s k e m š t u d i j u .