novice, dogodki irena hlede projekt brez dlake na kazalčku Zveni malo nenavadno, a kako naj opišem projekt, pri katerem se je vse načrtovalo s kar največ presežniki? Brez dlake na jeziku vsi dobro razumejo, naše poimenovanje pa bomo tudi razložili. Govorim o najnovejšem dosežku slovenskega navtičnega oblikovanja, regatni jadrnici RC 44, ki so jo z veliko prahu, predvsem zaradi prisotnosti legende regatnega jadranja Novozelandca Russlla Couttsa, prvič testirali januarja letos v Portorožu, nato oktobra na dveh regatah, med drugim 4 dni v okviru Barcolane, ter zadnji v sklopu Portorož Cupa na naši obali. Vsa testiranja so predvidevanja o kakovosti jadrnice samo potrdila. O tem, da je slovensko navtično obliko( CFD) ter napoved hitrosti jadrnic (VPP). ma so dosledno podrejeni strogim pravivanje na izjemno visoki ravni, pravzaprav Pobudo za razvoj projekta RC 44 je dal lom regatnega razreda. nihče več ne dvomi, čeprav pa nas kakšni Russell Coutts. Drugi moto projektantske ekipe je bil čim njegovi dosežki vendarle še znajo prijetno Za boljše razumevanje rešitev in odločitev bolj kakovosten projekt plovila, pri katepresenetiti. Projekt RC 44 se nedvomno je prav, da predstavitev plovila začnemo z rem se je pozornost posvetila tako plovilu prišteva mednje. Projektant Andrej Justin izhodišči, ki si jih je pred začetkom dela zav celoti kot vsakemu posameznemu delu je z njim »okronal« svoje delo na regatnih dala projektantska ekipa. Te so si pred zaposebej. Seveda so bili vsi glavni deli jajadrnicah. četkom dela zelo jasno zastavili in jim prav drnice že v izhodišču narejeni ob podpo- Andrej Justin je, v primerjavi z bratoma tako dosledno sledili. ri vseh sodobnih postopkov in programov Jakopin, ki sta imela od nekdaj svoj stuIzhodiščno vodilo je sama vrsta jadrnice za izračunavanje optimalnih oblik. To podio, skoraj ves čas svojega udejstvovanja – namenjena je namreč izključno dnevmeni preračune dinamike teko;in (CFD), na področju navtičnega oblikovanja »sanemu priobalnemu regatnemu jadranju. uporabo metode prevajanja robnih napemotni jezdec«. Projekte zastavlja samo-Jadrnica oziroma serija popolnoma enatosti FEM, testiranje oblike plovila na plovstojno, pri večjih pa sodeluje z zunanjimi kih vzpostavlja povsem nov jadralni razred ne lastnosti, vpliv vode, vetra ipd. sodelavci, ki so specializirani za analizo One Design – regatnih jadrnic, katerih iz-Pomembno vlogo pri ustvarjanju, posekonstrukcij (FEM), hidro-in aerodinamike delava, uporabljeni materiali in vsa oprebej pa pri izvedbi kakovostnega plovila, so imeli tudi izkušeni in ambiciozni izvajalci. Za odličnost izvedbe trupa in preostalih delov iz kompozitnih materialov (predvsem karbona) sta pri RC 44 tako poskrbeli podjetji Pauger Carbon Composites iz sosednje Madžarske (www.paugermast.hu) in V1-technologies iz Dubaja (www.v1-tech.com), ki sta trenutno edina proizvajalca na svetu z licenco za izdelavo jadrnic RC 44. Izdelavo jambora je prevzelo italijansko podjetje Riba Composites, sicer znano kot proizvajalec karbonskih komponent za Ferrari in Bell Agusta, za projektiranje karbonskih lamina- tov z metodo končnih elementov (FEM) in optimizacijo karbonskih komponent jadrnice, kot so trup, paluba, rebra, jambor, kobi 6 december | januar Študija namestitve jadrnice v kontejner za prevoz lica in krmilo, so bili zadolženi izvedenci iz italijanskega podjetja AMS (www.ams-italia. it). V projektu so sodelovali tudi drugi vrhunski proizvajalci navtične opreme, kot so Harken, Spinlock, Volvo … Verjetno ni treba posebej poudarjati, da je jadrnica tako rekoč v celoti izdelana iz ogljikovih vlaken, iz njih so trup, jambor, deblo, poševnik, krmilo in celo kobilica. Pri teh delih se projektanti in izvajalci niso zadovoljili že z začetnimi rešitvami, ampak so jih optimizirali do skrajne vrednosti. Na primer jambor, ki so mu težo s 160 znižali na 130 kilogramov. Malenkostno zmanjšanje, če upoštevamo težo plovila (manj kot 1 %) glede na lego težišča jambora, ki je 10 m nad vodo, v praksi pomeni izredno izboljšane jadralne lastnosti. Opisani deli se že uvrščajo v tretji sklop izhodišč: izvedba brez kompromisov z vidika kakovosti vgrajenih materialov in izvedbe. Tako je na primer spojni člen dvodelnega jambora narejen iz titana, za dosego maksimalnih plovnih lastnosti pa se je bilo treba spomniti tudi kakšne inovacije, kot je na primer vrtljivi poševnik. Ta je narejen tako, da je, medtem ko ni v uporabi, popolnoma skrit v podpalubju, kjer so napeljane tudi vse vrvi. Njegovo prisotnost razkriva le skoraj neopazna zareza na vrhu premca. V izvlečenem položaju pa je mogoče poševnik, ki je posebej zaradi zahtev o projektantih Russell Coutts, Nova Zelandija Rojen je bil 1. marca 1962 v Wellingtonu na Novi Zelandiji. Diplomiral je iz gradbeništva na Univerzi v Aucklandu. V svoji karieri skiperja je trikrat osvojil America’s Cup, zmagal na prvenstvu ISAF World Youth, osvojil zlato medaljo leta 1984 na olimpijskih igrah, trikrat World Match Racing in več mednarodnih regat IOR, IMS ter razredov One Design. V rodni Novi Zelandiji so ga odlikovali z nekaj častnimi odličji, dvakrat pa je osvojil tudi naziv jadralec leta, ki ga podeljuje mednarodna zveza za tekmovalno jadranje (International Yacht Racing Union). Andrej Justin, Slovenija Rojen je bil leta 1959 v Kopru, študiral je elektroniko in gradbeništvo na Univerzi v Ljubljani ter arhitekturo v Gradcu; leta 1993 je diplomiral iz projektiranja jaht na Westlawn Institute of Marine Technology. Profesionalno pot je začel v Elanu s 7,5-metrskim motornim čolnom; do zdaj je ustvaril več modelov jadrnic, med katerimi so bili posebej odmevni 33-čeveljski Justin Ten-i, 80-čeveljska MaxiJena in 90-čeveljski PalmerJohnson iz aluminija, ki v ladjedelnici PJ Sturgeon Bay trenutno čaka na opremljanje. novice, dogodki december | januar 7 novice, dogodki novice, dogodki vrtenja okrog osi in premikanja po vodilnem kanalu narejen v pravokotnem prerezu (večina oziroma skoraj vsi so okrogli ali ovalni), vrteti za skoraj 10 stopinj levo in desno. Rešitev, ki je nastala na zahtevo Couttsa, je novost, predvsem pa je izvirna njena izvedba. O kakovosti zasnove jadrnic RC 44 priča že podatek, da komaj 715 kg težki trupi plovil, ki so jih do zdaj izvedli (in teh je devet, trije pa so v izdelavi), po teži odstopajo le za nekaj promilov. Zadnji pomembni element zasnove RC 44 je vezan na njeno izhodiščno kategorizacijo kot dnevne priobalne tekmovalne jadrnice. To namreč pomeni tudi to, da jo je treba na regate prevažati po kopnem ali z ladjami. Takšni prevozi so veliko preprostejši in predvsem cenejši, če se že ob zasnovi plovila predvidijo nekatere rešitve. Tako ima RC 44 snemljivo krmo, celotno plovilo pa je mogoče zložiti v kontejner, katerega ladijski prevoz je občutno cenejši kot prevozi veliko tudi manjših plovil in ki pri cestnem transportu ne potrebuje posebnih spremljajočih vozil. Jadrnico je tako mogoče naročiti tudi s transportnim kontejnerjem, v katerega se da trup skupno z (na dva dela razstavljenim) jamborom in vso preostalo opremo. Zadnji argument prav gotovo pri plovilu, katerega cena dosega pol milijona evrov, ni odlo 8 december | januar novice, dogodki čujoč, a tudi ne zanemarljiv, in to tudi ne za kupce, ki se ponašajo z dovolj globokimi žepi. Ta presežnikov poln opis vas bo na koncu gotovo pustil z velikim vprašajem na jeziku, če ga ne dopolnimo s pomembnim podatkom. RC 44 namreč vzpostavlja popolnoma nov in v tem smislu z drugimi neprimerljiv razred jadrnic. Ima lastnosti, ki so boljše, kot so lastnosti plovil olimpijskega razreda. Kot takšen seveda ne more tekmovati enakovredno z drugimi, tehnično veliko slabšimi tekmeci. Za uveljavitev in uresničitev športnega izziva potrebuje regate in te so drugi del projekta. Brez zanimivih in odmevnih dogodkov – regat tekmovalna plovila, kot je RC 44, ostanejo nezanimiva kot ribe na suhem. Za leto 2007 je predvidenih šest regat, odvijale pa se bodo na evropskih prizoriščih, saj je za prve lastnike, ki so vsi razen enega iz Evrope, tako bolj preprosto. Vloga »RC 44 Class Association« s sedežem v Genevi, ki sta jo ustanovila Coutts in Justin, pri tem je, da poskrbi, da bodo odlično organizirane, kot je bil to na primer letošnji Portorož Cup, atraktivne za gledalce in medije ter športno zanimive. To pa bodo dovolj močni razlogi, da bo novi razred tekmovalnih jadrnic uspešen in njegova projektantska ekipa zadovoljna tako s športnim kot finančnim učinkom projekta.