f Izhaja &-^ 10. in 25. vsakega V mesca. JJ L j IlEilll. Velja celoletno *L &Z 2 gld. 50 kr, ^ ^polletno lgld. 30 kr.> kratkoeasen in poducen list za slovensko ljudstvo. List 14. V Celovca 25. julija 1871. Leto III 1 ¦ <#> i J S I užni glas se razlega spet po dragi nam domovini, ki globoko pretresa srce vsakemu rodoljubu: 1 H l U H M IM v m j učitelj slovenščine na Celovški gimnaziji, 33 let star in vrednik „Besednika", je umrl po dolgem bolehovanji 15. t. m. v Trušnjah blizo Velikovca. Truplo rajnega se je 16. t. m. pripeljalo na Celovško pokopališče in se v pondelek zjutraj blizo Janežičevega groba slovesno shranilo v zemljo. Skazala mu je poslednjo cest vsa gimnazijalna mladina, skazali profesorji in mnogi drugi njegovi prijatelji. Naj v miru počiva! Ž njim je zgubil „Besednik" svojega odgojitelja in vrednika, so zgubili učenci ljubeznjivega učitelja, Slovenci vrlega pesnika in sploh marljivega delavca na slovstvenem polju. Anton Umek, ki se je za obema Antonama — Janežičem in Tomšičem — prezgodaj preselil v večnost, naj ž njima vred vsem Slovencem vedno ostane v hvaležnem spominu! BSSBBSSBffBffHRBSSSg« II III .«¦*..„; UmmA.hJtfaSSHSBSBTBBHgBBBSffil Loterija — slepotija. (Povest za priprosto Jjudstvo spisal J. M.) 11. Pot do nesreče ni dolga. ¦ (Dalje.) Andrej je od začetka le malo pil, nikakor ni mogel v srcu opravičiti tako postopanje, niti svoje, niti svojih tovaršev, pa siljen in siljen se je moral vdati in naposled ni bil dosti boljši od druzih. Pa nenavajen vinskega soparja ga je čutil bolj ko drugi in med tem pozabil na vse. Ni pomislil, da ga doma pričakuje žena v skrbeh, ne pomisli, da se je podal v tovaršijo, ktere se je dozdaj po pravici ogibal bolj ko strupene kače. Vse mn ni bilo več mar. Polnoči je odbilo, ko se razide vesela družba. Andrej in še en tovarš gresta po cesti in sicer s prvimi domu. Malo od Andrejeve hiše je bil rov in čeznj ozka brv, na ktero pa moža nista pazila. Andrej gre naprej in pade. Tovarš ga je slišal, da je zajedal. Kliče ga in kliče, pa vse zastonj, le ječanje dobi za odgovor. „V8tani, Andrej, vstani", mu pravi, „saj ni več daleč do doma". *Ne morem, ne morem", stoka Andrej; „na nogo ne morem stopiti, gotovo je zlomljena". In res je bilo tako. Padel je z nogo nesrečno na kamen in jo hudo poškodoval. Tovarš, kterega je od strahu pijanost minula, skliče v naglosti nekaj ljudi in ti so nesli Andreja, ki je med tem zgubil zavest, domii. Kdo more popisati strah uboge Jere, ki je do polnoči vsa v skrbeh čakala moža.^ Ni dosti manjkalo, da tudi nje ni zapustila zavest. Se le, ko je mož popolnoma trezen, najbolj od bolečin, odprl oči, se je nekoliko potolažila, ker je mislila prej, da je že mrtev. Vso noč ni zatisnila očesa in tudi Andrej ne, ker so ga bolečine nadlegovale. Čutil je pa tudi, da je slabo ravnal, ker se je pajdašil s tako malopridnimi ljudmi in vest ga je pekla. Drugo jutro so brž poslali po zdravnika. Ta je hndo oteklo nogo sicer obezal, nekaj mazil zapisal, pa tudi rekel, da bode mogel bolnik naj manj tri mesece ostati v postelji. 1 MM i Oj, kako dolg je bil ta čas; Andreju se je zdelo, da trpi dalje, ko prej pri dela tri leta. Skusil si je z vsakovrstnimi mislimi čas tratiti; premišljeval je, koliko potrebnih denarjev je po nepotrebnim zapravil, pa tudi kako bi jih spet pridobil. Kako drugače, kakor po tej poti, po kteri ^jih je zdaj in po loteriji! Ta misel se ga je tako trdno prijela, da se je ni mogel otresti. Vsak dan je delal druge naklepe, jih zametoval in spet nove koval. Toda sklenil je tudi, če bode še kedaj tako srečen, kakor je bil sedaj enkrat, da ne bode več pokusil vina, pa — kaj so sklepi pri človeku, kakor pena zginejo, če le pride zapeljiva priložnost. Navada, železna srajca. Čez tri mesece je Andrej okreval res toliko, daje mogel po palici okoli hoditi: za delo ni bil nikakor, kar mu je zdravnik tudi prepovedal, ker bi se po tem bolezen lehko brez potrebe podaljšala. Njegovi tovarši v loteriji so že zdavnej tiste denarje zgubili po tej ali uni poti, ker ta se je lotil igre, drugi je popival čez mero, tretji je zašel na druga prepovedana pota, vsem pa se je pristudilo delo in tako so oni denarji več škodovali, kakor hasnili, in tudi pri Andreju ni bilo drugače. Zdravila so veljale ne malo, zdravnik tudi tolikokrat in tako dolgo pot ni prišel zastonj, akoravno je zahteval manj, kakor pri druzih, sam pa ni mogel delati, še celo Jera se je veliko zamudila z obezovanjem in takimi rečmi; v kratkem: ko je Andrej zapustil prvikrat izbo, ni bilo od tistih denarjev ne duha ne sluha, kakor t6, da je hodil z zlomljeno nogo okoli, da ni mogel nič delati in tako tudi nič prislužiti. To je bil ves dobiček od prve srečne teme! Približevala se je zima, ko je smel Andrej spet na delo. Pa kje stalnega dela dobiti, ker tisto, kar se en dan tu, en dan tam zasluži, se kaj rado cmane. Celi teden je hodil okoli ga iskaje, naposled se mu ven-dar-le posreči, da ga dobi, pa plačilo je bilojako slabo. Srce se mu je treslo v prsih, če je pomislil, kako so ga pred kratkem šk iskali, obžaloval je tisti • nesrečni večer, ki je bil korenina toliko nesrečnim uram, ki so ga že obiskale in ga še bodo. Vso pot proti domu je premišljeval, kako bi si po drugi, ložji poti dobil denarjev. In spet mu je prišla nesrečna loterija na misel. Postal je pa tak, kakor pripovedujejo o tigru, da potem hrepeni po človeški krvi, če je je okusil. Več in več je hotel dobiti, im^ti; z malim nezadovoljen je začel sanjariti po gradovih v oblacih in — zagazil še glo-bočeje. Pri delu je postal nepazljiv, zamislil se je velikokrat tako globoko v svoje sanjarije, da je pozabil na vse krog sebe in nevoljnega gospodarja je le obdržala misel, da ga bo pahnil v največo nesrečo, da ga že zdavnej ni iz službe spustil. Tako ima ena nesreča korenino v drugi. Neko nedeljo popoldne pride, kakor je sploh na kmetih navada, sosed k Andreju v vas. Bil je ta sosed precej premožneji od Andreja, pa ljudska govorica je veliko vedela povedati o krivičnih potih, po kterih je prišel k denarji. Po navadnem pozdravu in kratkem pogovoru pride govorica na slabe čase. „Res, slabo se nam obeta", pravi sosed; „dragina je taka, da najstareji ljudje ne pomnijo enake, zraven nič zaslužka ali pa slab; 8 tim naj živi, kdor more. Če bi si le človek pomagati mogel, pa roke in noge ima zavezane, če denarja nima. Komur sreča pomaga, ta se še opomore, drug nobeden". „Prav srečen mora biti", odgovori na to Andrej, „če ne gre vsak, bodi si še tako priden, rakovo pot". „Pa jo mora tudi porabiti znati", misli sosed. „Sreča se sicer ponudi, pa se tudi izmuzne nevrednema iz rok. Moj sorodnik, ki je z vami temo zadel, je že ni znal, kupil si je smrt za tiste denarje, ker kakor so zdravniki rekli, se je prepil in za tim tako na nagloma umrl". rJaz mislim še enkrat z loterijo poskusiti", pravi na to Andrej sosedu, ker peklo ga je. da on ni bil dosti srečnisi kakor sosedov sorodnik. „Naj velja, kar hoče, stavil bom tako dolgo, da bom dobil spet, potem me pa ne dobč več v pest". „Kaj ta loterija", se oglasi sosed, „kakor jo poznamo mi; ta ni nič proti veliki, kakor jo imajo po mestih. Z našo si zamašiš komaj najpotrebniše luknje, in zraven dobiš še za kakov polič vina, pri uni pa tisoče in tisoče, da človek sam ne vč, kam z denarjem. Ko sem bil zadnjič v mestu, pripovedovali so ravno od revnega čevljarja, ki je po svojej teti „los" podedoval in ž njim, po sreči se vč da, deset tisoč goldinarjev zadel. Pravijo, da si je kupil koj lastno hišo, kočijo, konje in vse, kar je le pri veliki gospodi. Samo srečen mora biti človek, nič več". „Da, da, srečen", pravi Andrej, pa videlo se mu je na obrazu, in poznalo na glasu, da dobro ne vč, kaj govori, da so mu misli drugod. Kakor blisk mu šine v glavo, da je znabiti njemu sreča namenjena, da zadene veliki „los". In od sedaj ni "tekla govorica nič' več. Sosed je res rad veliko besedaril, in se pomenkoval, pa danes je moral vedno sam govoriti. Proti večeru že se izdrami Andrej, in kar iz jasnega vpraša soseda: „Ali so tisti ..losi" dragi?" „Kaj pa se vam mešajo „losi" po možganih", se začudi vprašani, „vender ne mislite kupovati tistih papirjev. Se vč, da so dragi: dva, tri do pet goldinarjev tudi še več velja eden. Povejte mi, ali mislite res „los" kupiti?" „Mislimga", odvrne Andrej, „samo enkrat bom poskusil svojo srečo, le to me skrbi, ker preveč veljajo. Pa bom že skusil prihraniti počasi". „Za enega samega, posebno ako je izmed nas, je to preveč, se oglasi sosed; zloživa oba skupaj. Tudi jaz sem že večkrat hotel poskusiti, in ker je reč sprožena, naj bo. Jaz dam polovico, vi polovico". Andrej ni kar nič premišljeval dalje, segel je sosedu v roko in sklenjeno je bilo. „Pojdite, greva vsak eno merico ga popit na dobro srečo", pravi naposled sosed, „večeri so tudi dolgi, človek večkrat ne vč, kaj početi. In če ga v nedeljo malo pokusiš, ne bo nihče zameril, ker, kdor celi teden trdo dela, si sme tudi kaj privošiti". Priliznjene so bile te besede, toda Andrej se je branil skušnjavi. „Ne grem, ne morem, mi ne pustč okoljščine", so bili njegovi izgovori. Toda kadar trdno ne rečemo „ne!" je skušnjava že premagala; tako tudi tukaj. Andrej je padel v greh nazaj in bil na stari, toliko nevarniši poti. Že to, da se je svojej ženi Jeri, ki je v veži pred pečjo dosti posla imela, mogel zlagati, rekši: „Jera, malo časa grem k sosedovim; se kmalo vrnem, le večerjo pripravi", je kazalo, da nima dobre vesti. In res ga je vso pot nekaj svarilo, naj se obrne, naj premaga skušnjavo in ostane zvest svojej 107 obljubi, naj se ne da premotiti zapeljirema soseda; pa — v sobo, s pivci napolnjeno stopi vsi, je slaba volja zmogla. »Andrej, dolgo te že nisem videl". »Zakaj pa ne prideš več k nam?" »Kaj smo se ti pa zamerili?" tako so pozdravljali Andrejevi pajdaši nekdanje sreče svojega tovarša. Ta se ni nič izgovarjal, ampak zamišljen je sedel in premišljeval, kaj bo, če zadene „los"; kadar ga je kdo vprašal, je samo prikimal aH odmajal z glavo. Tako je potekel večer, na poti domu sta se še s sosedom pomenila, da se bode kupil rlos", ko pojde kdo prvič v mesto. Od tega dne ni imel Andrej več obstanka. Po dnevu mu ni bilo druzega mar, kakor kedaj bo spet srečen, k ,daj bo spet prišel k denarjem, po noči je sanjal vedno le od velike loterije in prešteval denarje; sploh: tista novica, da so tudi take loterije, kjer se zadenejo tisoči, bila je za-nj kuga. Spremenil se je ves, in Jero, njegovo ženo, je že skrbelo, da je bolan, pa da se boji povedati, ker bi se lehko prestrašila. Na vsa njena vprašanja je sicer resnično odgovoril, da mu ni nič, pa pravega kamena tudi ni odvalil od srca. Kako strašni so bili za oba tisti dnevi, si vsak lehko misli sam. Med tem pa tudi ni opustil male loterije. Posel ga je večkrat peljal v mesto in memo gredočega je vedno vleklo nekaj notri, ni se mogel ubraniti, da ne bi nesel vsakokrat desetico k prejšnjim nepotrebno izdanim krajcarjem, če ga je pa potem zapeljalo upanje, popil je svojo jezo v vinu, kterega se je tako po malem navadil popolnoma. Sčasoma je mislil, da mora iti v krčmo, tudi druščina se mu je začela prilegati, ker mislil si je, doma sedeti ni dobro, tukaj se vsaj lehko o čem pogovoriš in izveš tudi novice". Vse tiste obljube, vsi obeti so bili že zdavnej pozabljeni in od začetka nemirna vest oglušena. S takim postopanjem pa so se tudi v preteklem letu prihranjeni denarji zmanjševali in kopneli, in ako bi bila Jera vedela, da dostikrat. Andrej od svojega zaslužka ni prenesel tako rekoč nič domu, bila bi se ravno tako prestrašila, kakor je sedaj skrbela, kaj da je vedno tihemu možu, pa bila je ena izmed tistih žen, ki ne poprašujejo moža, kje si bil, kam si djal to, kam uno, ampak mu zaupajo vse do zadnjega in le skrbe, da ga podpirajo povsod. (Konec prihodnjič). Mati na srobu hčere. (Zložil Miroslav Turk.) Kaj me na sveti ta kraj je prignalo? Kaj tako žalostno bije srce? Kmalo oko se bo milo jokalo, Kmalo točilo bo vroče solze. Hčer mi preljubo ta krije gomila, Zmage zastava na grobu stoji, Zgodaj me revico je zapustila, — Tukaj na tihi samoti leži. Lilij dišečih na grob bom vsadila, Limbarjev belih in druzih rastlin, Rožen vrtiček bom tu naredila, Druzega nimam, jej dati v spomin. • Tojniška republika Zaporskih ko-zakov. (češki spisal J. Perwolf, poslovenil Andrej čekov Jože.) (Dalje.) . Širne stepe Zaporožke so bile na redko obljudene; po nekoliko pradavnih cestah „šljacih" so jezdili kupci in čumaci (hlapci) iz Krima v Ukrajino; iz Perekopa je peljal Muravtski šljah v Livno in Tulo; tukaj je bil tudi šljah „trije bratje", ki so bili tukaj vsled pripovedke od Tatarov pobiti. Oj vse polje Samarsko je očrnelo, V jasnih požarih pogorelo; Zgoreli niso le ob potoku Samarki Ob reki Sultanki Trije drobni trnovi, Trije zeleni grobovi; Zato niso ti zgoreli, Ker so ondi trije bratje rodeni, Kot golobje sivi postrebljeni In pobiti počivali, - poje o njih prekrasna narodna duma. — Po stepi so se klatili kozaci in Tatari ter se pobijali in ropali vse vprek; pa kozaci imajoči boljše orožje in vojniške priprave, so dokaj prekosili Tatare. Da bi prej izvedeli o kakem napadu tatarskem, imeli so na mejah posebne stražnice — redute, kjer je bilo nekoliko kozakov „na beketu" (straži); pri vsaki reduti so bili visoki drogovi se smolnatimi sodi — figure. Kedar je nevarnost pretila, bili so ti tekoj zažgani a ljudje zunaj delajoči in palankovi kozaci s tim posebnim telegrafom opomnjeni, pripravili so se brž, da bi sprejeli sovražnika. (To napravo rabijo Rusi še sedaj v Kavkažkih krajinah). Mogoče, da so te figure stale na obilih onih gričih, ki se dvigajo v južni Rusiji,. — na kurhanih. Cerkev Zaporožka je bila popolno neodvisna od vsakoršne druge crkvene oblasti. Duhovni so r-ili večidel izvoljeni iz kloštra Mezigorskega, ki je stal do konca 18. stoletja nad Dneprom. „Ne bode naša božja cerkev odločena od kloštra Mezigorskega, dokler bode v Dnepra vode a naša Zaporožka vojska1*, piše ataman Teodor Kijevskemu metropolitu Gedeonu leta 1686. Duhovni so ostali v Siči samo nekoliko časa: če pa so bili priljubljeni, mogli so tudi dalje tukaj ostati. V 18. stoletji, ko je bila cerkev zaporožka po vplivu močne Rusije že oži spojena z metropolito Kijevsko, bilo je na Zaporožji 14 cerkev, izmed kterih je bila glavna v Siči, posvečena Mariji (Pokrov), in en samostan Samarski. Cerkvam in duhovnom so. dajali Zaporožci najboljši del pridobljenega plena. Zanimivo nam slika delenje plena narodna duma, nadpisana „Povrat Samoila Kuške" (iz 16. 8 dinar voznine. Zdelo se je to gospodu premnogo; za- ^*K. režal je toraj na kmeta, rekoč: „Kaj, cel goldinar misliš, dal bi ti voznine za tak voziček drva?" „Zakaj ne?" zavrne ga kmet; ,,saj vi gotovo še desetkrat toliko tirjate od mene, če le enkrat s peresom potegnete za me?" „Ja, ja, pa to, ni vse eno!" odgovori mu gospod, „veš, jas moram delati z glavo, ti pa . . . ." „Kaj", seže mu naglo kmet v besedo, „kaj, ali mar moji voli ne delajo z glavo? ali so mar z repom vlekli?'1 Ogled po svetu. Avstrijsko - ogerska država. Dne 11. t. m. je vlada seje državnega zbora pretrgala. Poslanci so šli na dom; kedaj da se zopet na Dunaji snidejo, ni še znano; želeli bi, da bi ve-j čina dosedanjih poslancev za vselej ostala doma ali pa pobrala šila in kopita ter se podala k Bismarku, na kterega je tolikokrat obračala svoje oči, milosti iskat. Posebnega žalovanja bi v Avstriji za njimi ne bilo, še med večino Nemcev ne, tem manj pri Slovanih. Deset mescev so bili poslanci zborovali, deset mescev so prejemali vsaki po 10 gld. plače na dan, in kaj so za nas dobrega spravili na dan? — — to vprašanje si vsaki sam lehko reši. Govori se, da bo vlada prihodnjega mesca sklicala d e-želne zbore. Nekteri časniki trdijo, da bo češki in gališki že 7., drugi pa 31. avgusta sklicani. Deželnim zborom bo potem vlada predložila svoje namene zarad razširjenja samouprave posameznih dežel. Radovedni smo, kaj bodo ti predlogi ponudili nam Slovencem! — V delegacijah je grof Beust že večkrat prav pomirljivo govoril. Na vseh straneh vidi same prijatelje, posebno Prosom se ne ve dovolj dobrikati. Zato so ga pa tudi pruske no-vine na Bismarkovo povelje pohvalile, kako dobro da zna zunanje zadeve voditi. Pa Bismark je zvita kača in zna našega državnega kancelarja še hudo pičiti. On zagotovlja dalje, da živimo tudi z Rusijo v miru. — Se ve, dokler bo nas ona pri miru pustila. Delegati, posebno od nemške stranke, so z njegovo politiko zadovoljni, zato mu tudi dovelj denarja privolijo. Kakor nemške novine trdijo, je sprava s Cehi gotova. 112 Tudi češki listi, posebno „Pokrok", ki je postal organ narodnjakov , govorijo o vladi nasproti nemškim novinam prav pomirljivo. Bog daj, da naši bratje Čehi dosežejo, kar želijo, upamo, da bo potem tudi za nas nastal boljši čas. Cesarevič Eudolf še zmiraj potuje po Češkem in povsod ga prav slovesno sprejemajo. 15. t. m. je bil na Dunaju velik shod, tako imenovan „patriotentag". Zbralo se je nad 500 rodoljubov, tudi naših veliko. Izvrstno je na tem shodu govoril dr. čosta, kakor vedno, ter povdarjal, kam merijo nasprotniki avstrijanski, kazal na pru-somane, ki se za Avstrijo ne brigajo kratko nikar. Postal je velik hrup med delavci, po vsej sili so se jeli vrivati v zbor, in s surovim kričanjem motiti govornike, tako da zadnjič c. k. komisar primoran zbor razpusti. Iz Hrvatskega se poroča, da Magjari nameravajo po-prodati gojzde v vojaški granici. Ker je lesovja še tako obilo, bila bi to res mastna prodaja; pa se vč da ljudstvo si bode vse prizadevalo, da čisti dobiček ne požro Magjaii, ampak ostane deželi. Zonnjne drlave. Zoper turškega čara se je oglasil tudi črnogorski knez Nikola. Tirja namreč brodišče na morji. Ljudstvo potrebuje dela, potrebuje kruha! Tako je car povsod in vedno v zadregi. Kar se tiče razpora med njim in egipčanskim kraljevim namestnikom, imel bi priti mu na pomoč ruski car. Ni verjetno. Na Euskem se kaže huda kolera. Na Francoskem, kakor se je poročevalo zadnje čase, so bile velike agitacije in boji pri volitvah. Gre namreč zato, kdo dobi vajet v pest; kdo bode vladal zanaprej. Zmagali so republikanci in večidel še zmernega značaja. Kot kralja se jim je ponujal grof Chambord; pa dosegel s tim ni druzega, ko malo hrupa med vladajočo stranko, in malo smeha v novinah. Utegne se tako vendar vtrditi in ohraniti republika. GRivna reč je zdaj, da se država pomiri ter obvaruje pred novo vojsko. Poljaki, ki v pregnanstvu živijo med Francozi, pritožili so se javno v posebnem pismu, ter upirali se zoper misel, kakor da bi oni bili sprožili krvave boje med Francozi, oni bili krivi vse zadnje nesreče. Pa kaj! nedolžni nad tim javeljne niso; saj znano je, kako so se od nekdaj vedeli. V severni Ameriki se je vnel krvavi punt med protestanti in katoliki, ki se je k sreči že vlegel. Vzrok temu je bila procesija, ki so jo protestanti kot demonstracijo napravili zoper katoličane. Umorilo se je v boju 31 oseb in 175 bilo ranjenih. Razne novice. „Pij IX." in „Stara in nova šola", tako se sovete dve knjižici, ki ju je spisal dr. Gregorec, profesor bogoslovja v Gradcu. Prva je posneta po obče znanem visoko čislanem govoru graškega knezo-škofa Zvvergerja, druga na kratko pa dobro povdarja, kam da merijo brezbožne šole naših liberalcev. Priporočamo te knjižici vsem katoličanom, posebno katoliškim društvom. Dobite se pri založniku, knjigarju U. Moserju v Gradcu, pa tudi po drugih knjigarnicah, vsaka po 20 kr. »Občno zgodovino za srednje šole" jel je dajati na sv iti o g. Jesenko, profesor v Trstu; dotiskal bode se v kratkem I. del. Slovenski „abšidiu t. j. odpustni.ali doslužni listi za slovenske vojšake, ki stopijo iz vojaške službe, so se pred kratkim natisnili v državni tiskarnici ter razposlali dotičnim povelj-ništvom. Spet mala drobtina! Slovenci tudi drobtin ne zavržejo. Kakor že znano, obhajal se bode mesca avgusta učitelj-s k i shod v Zagrebu. Udeležili se ga bodo tudi ruski in češki učitelji in pisatelji. Kaj nameravajo mar storiti učitelji po Slovenskem? Le na noge! „Sp o m e niče", ki jo v zalogi ima »Trdnjava" v Celovcu, je še na prodaj. Ker se bode pretresovala naprihodnem taboru, naj bi jo rodoljubi vso pokupili ter razdelili med ljudstvo! Tabor v zgornjih Buhlah 6. avgusta t. 1. popoldne se je uradno dovolil. Razposlale so se vabila, plakati in izkaznice že večidel na vse strani; kdor jih še želi, naj se toraj podviza. Kolikor se čuje, utegne ljudstvo prav obilno udeležiti se tabora. Le, le! „Ako do tretjega rado grč" — po besedah vabilcev — naj bi se tretji naš tabor na Koroškem ravno tako slavno obnesel, ko prva dva! Toraj Slovenci delajmo uzajemno !- Oglasnik. Dohodki za Janežičevo ustanovitev. gld. kir. Prenesek iz 11. lista . . 1219 24 492. Neimenovan............. 5 — 493. J. Voh, kaplan v Konjicah........ 1 — 494. V. Bizjak, kaplan v Ločah........ 1 — 495. Neimenovan............. 5 — 496. Fr. Erjavec, profesor v Zagrebu...... 5 — Vkup . 1236 34 V Celovcu 21. julija 1S71. Odbor. ...... Žitna cena. V Celovcu po vaganu: pšenica 5 gld. 74 kr., — rež 4 gld. 4 kr., — ječmen 3 gld. 10 kr., — oves 1 gld. 91 kr., — ajda 3 gld. 69 kr., — turšica 3 gld. 9 kr., — pšeno 5 gld. 18 kr. ------ -- - - Korzi na Dunaj i 25. julija 1871 Kreditne akcije 286 gld. 60 kr. Nadavek na srebro 121 gld. 50 kr. Narodno posojilo 59 - — „ Napoleondori . . 9 „ 85 0NF" P- " častitim bralcem rBesednikovim!" Z ranjkim g. Umekom je zgubil »Besednik" vrlega svojega vrednika. Da pa list nepretergoma izhaja, prevzel sira podpisani na prošnjo g. izdajateljice in po želji tukajšnih rodoljubov začasno vredovan-je. Priznam sicer, da moje ime ne more kinčati lista, kakor ga je kinčalo slavno ime Janežičevo in Umekovo. Spolnil sim le željo izdajateljice, trdno zanašaje se, da kmali pride mož, sposoben za vrednika, in da tudi zanaprej sodelavci, kakor čitatelji zvesti, udani ostanejo listu, ki tudi zvest svojemu programu si bode vse prizadeval, donašati mnogo poduka in kiatkočasa. Šteli naj bi si rodoljubi v cest in ponos, podpirati list, ki ga je slavni, Slovencem nepozabljivi g. Janežič, akoravno na smert že bolan, jel dajati na sviti* s pomočjo ranjkega Umeka, — list, kterega je v svoji poslednji volji svoji ženi izročil, z besedami: „Ako imajo Slovenci kaj ljubezni do mene, naj vsaj podpirajo zadnje moje podvzetje!" Prosim torej nljudno, da bi duševno in materijalno pridno podpirali list tudi zanaprej, s srčno željo, da bi se spolnile besede dr. Razlaga: „Najse »Besednik" pomnoži, da bode tudi na lepoznanskem polju izdatniše deloval in v vsaki slovenski hiši enega prejemnika imel." V Celovcu 21. julija 1871. Andrej Biser, stolni in mestni kaplan. lzuajateljica: K. Janezič. — Odgovorni vrednik: A. Biser. — Tiskar: J. in Fr. Leon.