22 Ventil 15 /2009/ 1 NOVICE – ZANIMIVOSTI Enerpac – sinhroni dvižni sistem za edinstven lesen most Popoln dvig mostu s pomočjo hidravlike Projekt izdelave, transporta in mon- taže posebnega lesenega mostu, namenjenega splošnemu prometu “Rijksweg 7 Sneek” sta naroïila Mini- strstvo za okolje in prostor severne Nizozemske (Rijkswaterstaat Noord Nederland) in obïina Sneek. Projekt sicer predvideva izgradnjo dveh lesenih mostov, ki bosta namešïe- na nad severne obvoznice A7 okoli mesta Sneek. Oba mosta, dejansko viadukta, (bo)sta tako zaradi svoje oblike in naïina postavljanja postala »razpoznavni znak« mesta. V okviru prve faze projekta je bil konec no- vembra 2008 (29. november 2008) postavljen prvi most v obmoïju Akke- rwinde. Postavitev drugega mos- tu je naïrtovana na podroïju Mo- lenkrite. Kje natanïno bo zgrajen in kako velik bo slednji, je odvisno od izkušenj, ki so jih inženirji in grad- beniki pridobili pri postavitvi prvega, mostu Akkerwinde. Most je sestavljen iz jeklenega okro- va in dveh navpiïnih lesenih lokov, ki merita v dolžino 32 in višino 16 metrov. Loka povezujejo preïne ojaïitve in sorniki. To je prvi tovrstni lesen most na svetu, ki je bil zgrajen v tej velikosti in za katerokoli obliko prometa do obremenitve 60 ton. Most je bil oblikovan v sodelovanju z inženirskimi podjetji Ingenieursbu- reau Oranjewoud v Heerenveenu, Achterbosch Architectuur v Leeu- wardnu in Onix v Groningnu. Leseni loki so bili zgrajeni pri pogodbeniku Schaffitzlu iz Schwäbisch Halla v Nemïiji. Za sestavljanje, dviganje, transport in pozicioniranje pa je bilo odgovorno podjetje Wagenborg Ne- dlift iz Groningna. Mostovi so lep primer progresivne arhitekture, za katero je poleg es- tetskih in strukturnih meril pomem- ben element tudi “trajnost”. To velja Ob koncu lanskega novembra je bil nad nacionalno cesto A7 v bližini mesta Sneek (Nizozem- ska, provinca Frizija) s pomoïjo sodobne hidravliïne dvižne tehnike namešïen poseben 360 ton težek lesen most. Most je bil do svojega konïnega cilja pripeljan s skoraj 2 km oddal- jene montažne lokacije. Vsa natanïna dvižna dela celotne konstrukcije mostu na višino tudi veï kot pet metrov so bila izvedena z uporabo sodobnega raïunalniško vodenega sinhro- nega hidravliïnega dvižnega sistema podjetja Enerpac. Pri natanÏni postavitvi 60 ton težkega lesenega mostu na svoje mesto je bil uporabljen Enerpacov digitalni sinhroni dvižni sistem Eden od dveh 32 metrov dolgih in 16 metrov visokih lesenih lokov novega mostu 23 Ventil 15 /2009/ 1 NOVICE – ZANIMIVOSTI tako za življenjsko dobo posameznih uporabljenih materialov kot za celot- no konstrukcijo. Most Akkerwinde je edinstven zaradi svojih lesenih lokov in svoje namem- bnosti. îeprav na svetu že obstaja nekaj podobnih sodobnih lesenih mostov, ni bil noben od njih do sedaj zgrajen v takšnem obsegu, namenjen vsem oblikam prometa, še zlasti pa ne postavljen na takšen naïin kot ta. Konec mostnega loka je bil ob dvi- govanju oprt na blok velikosti 1080 x 1400 mm, sestavljen iz posameznih lesenih gredic. Kot les je bila upora- bljena akoja ® , vrsta lesa, ki prihaja iz gojenih gozdov Nove Zelandije. Trajnost lesa pa je bila še dodatno po- veïana s postopkom acetilacije, po katerem les naravno absorbira manj vlage. Ob primernem vzdrževanju lesa nemški proizvajalec Schaffit- zel za tako obdelan les zagotavlja življenjsko dobo celo 80 let. Acetilacija je proces spreminjanja lesa z uporabo anhidridne ocetne ki- sline (acetilni anhidrid). Po obdelavi s kislino se v lesu sprožijo spremembe v njegovi celiïni strukturi, tako da so njegove lastnosti primerljive ali celo boljše od lastnosti tropskega trde- ga lesa. Izvajanje te vrste zašïite je dokaj novo, saj od januarja 2008 poteka le v tovarni Titan Wood v Arnhe- mu. Ta obdelava ima dve pomem- bni prednosti: pri žaganju oz. pre- oblikovanju le- sa akoja ne more- mo razkriti, zato ni nezašïitenih površin. To po- meni, da te povr- šine ni potrebno dodatno zašïiti- ti z uporabo o- kolju škodljivih snovi. Podporni blok (cribbing), sestavljen iz gredic iz trdega lesa akoje® z dvižnim valjem Enerpac z nosilnostjo do 250 t Potek dvigovanja mostu Mostni loki so bili sestavljeni na lo- kaciji, oddaljeni približno kilometer in pol od lokacije namestitve mostu nad A7. Po montaži je bil most dvi- gnjen na natanïno konïno višino z uporabo Enerpacovega raïunalniško vodenega sinhronega hidravliïnega dvižnega sistema. Dvižni sistem so sestavljali Enerpaco- vi valji Stage-Lift (tip BLS2506E100), s katerimi so mostno konstrukcijo dvigovali s hitrostjo približno 50 cen- timetrov na uro. Celotna konstruk- cija je na koncu obstala na štirih pod- pornih blokih, visokih približno štiri metre. Vodja projekta Michel de Jong iz po- djetja Wagenborg Nedlifta je bil zelo zadovoljen z delovanjem hidravliï- nega dvižnega sistema: “Sistem delu- je popolno. Sicer smo ga uporabljali že veïkrat, vendar je bilo pri tem pro- jektu edinstveno to, da smo morali dvigniti spodnji del mostu na višino 5,10 metra, medtem ko je najveïja zmogljivost sistema 4,4 metra.” Uporabljeni Enerpacov sinhroni dvi- žni sistem je kombinacija digital- nega vodenja in nadzorovanja pos- topka dviganja. Zahvaljujoï posebni programski opremi je dvig zelo na- tanïen (enako velja tudi za spust), saj lahko dvižni sistem dvigne tudi najtežje obremenitve z natanïnostjo 1 mm. Uporabljeni dvižni valji tipa BLS so namenjeni za razliïne primere uporabe, npr. za dvigovanje celotnih hiš, in že imajo integrirane opore za Centralna PLC-krmilna enota s štiritoÏkovnim sinhronim hidravliÏnim dvižnim sistemom 24 Ventil 15 /2009/ 1 NOVICE – ZANIMIVOSTI lažje pozicioniranje podložnih ma- terialov. V konkretnem primeru so bili upo- rabljeni štirje dvižni valji s skupno zmogljivostjo 1000 ton, postavljeni na zunanjih podpornih blokih iz trdega lesa, ki so se zlagali diagonal- no, plast za plastjo. Po približno 10 centimetrih dviga je bil postavljen nov sloj. Celotna konstrukcija je tako na koncu dviganja obstala na štirih podpornih blokih, visokih približno štiri metre. Vsak valj je bil prikljuïen na last- no hidravliïno ïrpalko, ki so bile raïunalniško nadzorovane s pomoï- jo senzorjev poleg dvižnih valjev. Premikanje valjev je z ustreznim kr- miljenjem nadzoroval ustrezen ra- ïunalniški program. V primerjavi z roïnim dvigovanjem uporabljeni sistem ne prihrani le precej ïasa, ampak ima tudi druge bistvene prednosti: zahvaljujoï sin- hronemu, zelo natanïnemu in zato popolnoma uravnovešenemu dvi- govanju, to poteka brez pojavlja- nja notranjih napetosti v materialu bremena, ki ga dvigamo. Razen tega omogoïa sinhroni dvižni sistem tudi popoln nadzor celotnega postopka in po opravljenem procesu dviganja pregled vseh shranjenih podatkov, na osnovi katerih se lahko opravi ocenitev poteka dela. Vir: Enerpac BV P .O. Box 8097 6710 AB Ede, Nizozemska, tel: +31 318 535 803, gospa Irene Kremer Irene.kremer@enerpac.com Priredil: dr. Darko Lovrec Fakulteta za strojništvo Maribor Most Akkerwinde v uporabi: edinstven zaradi oblike, izvedbe in naÏina po- stavitve uredništvo revije Ventil KOMPLETNE REŠITVE HIDRAVLICNIH SISTEMOV www.enerpac.de info@enerpac.com ENERPAC GmbH • Postfach 300113 • D-40401 Düsseldorf Willstätterstrasse 13 • D-40549 Düsseldorf • Deutschland Tel.: +49 211 471 490 • Fax: +49 211 471 49 28 ˇ Enerpac je specialist na podrocju visokotlacne hidravlike in konstrukcije hidravlicnih sistemov za krmiljeno in nadzorovano premikanje posebno velikih in težkih objektov. V sodelovanju z našimi inženirji razvijamo napredne koncepte in tehnike za krmiljenje gibanja težkih bremen. ˇ ˇ ˇ ˇ KRMILJENO HIDRAVLICNO PREMIKANJE