Poštnina pavšalirana. Uredništvo in upravništvo lista je v Ljubljani Breg št. 12. Telefon 119 V Ljubljani, 11. aprila 1021. Leto I. Izhaja vsak pondeljek zjutraj. Celoletna naročnina 120 K, mesečna 10 „ Posamezne številke se ra-čunijo po 2 K. Inserati se računajo: pol str. 800 K, manjši sorazmerno. -- Pri malih oglasih beseda 1 K. Najnovejše. Položaj. Z zaupnico, katero je izrazila zbornica vladi na koncu debate o interpelaciji glede »Obznane«, ni položaja vlade prav nič razčistila in nikakor ni stališča vlade utrdila, ker so za zaupnico glasovali tudi poslanci, ki stoje sicer v opoziciji, so pa ob enem načelni nasprotniki boljševizma. To glasovanje ni dokazalo nič druzega, kakor da je v kon-štituantl protikomunistična večina, s čemur pa še ni rečeno, da bo ista večina glasovala za vlado tudi v vprašanju ustave. O kaki »sijajni zmagi« vlade torej ni bilo govora, toliko manj, ker delajo Paslču resne težave muslimani iz Južne Srbije. Ti zahtevajo z ozirom na rešitev agrarnega vprašnja v južnem delu naše države za sebe Iste ugodnosti, kakor jih je vlada dovolila bosanskim begom. Ako vlada dovoli željam muslimanov, bo postalo tiho nesoglasje v demokratskem klubu, ki vlada zlasti med bosanskimi demokrati, zaradi kršenja bosanskim kmetom danih obljub glede brezplačne delitve veleposestniške zemlje, vedno očitnejše. Opozicija bo ta položaj seveda Izkoristila in nikako presenečenje ne bi bilo, Če bi v doglednem času Izbruhnila zopet kaka kriza. Boj za notranje ministrstvo. Minister notranjih zadev MHorad Draškovič je izjavil, da bo po debati glede »Obznane« odstopil iz zdravstvenih ozirov. Za njegovo nasledstvo se bije med strankami in med demokrati samimi hud boj. V prvi vrsti se poteguje za *o mesto sedanji minister prosvete Svetozar Priblčevč. Njegova kandidatura pa vzbuja hud odpor pri radikalcih, ki hočejo imeti na tem mestu moža svojega zaupanja. Tudi v demokratskem klubu Imajo mnogi poslanci svoje pctnislike proti Prlbičevlču kot notranjemu ministru. V slučaju, da Draškovič res odstopi in Pribičevlč s svojo kandidaturo prodre, bo sledila delna rekonstrukcija kabineta, v katerem utegne postati minister prosvete dr. Žerjav, Sestanek zaupnikov JDS. se je vršil včeraj v Ljubljani. Razpravljali so o bodočih občinskih volitvah v Sloveniji. Sestanku je prisostvoval tudi minister dr. Kukovec in pa zastopniki SKS. A. PREPELUH: Kaj hočemo in kdo smo? Naši takozvani »veliki zavezniki" so samoodločbo narodov izvedli tako, da so Slovensko zemljo razdelili na več držav. Najlepši kos slovenske zemlje (Primorje) so vtaknili v svojo imperialistično malho »prijatelji in zavezniki" Lahi. V Rapallu se je sklenila pogodba, za katero niso nobenega Slovenca niti vprašali, kaj in kako o njej misli. Prišli smo enostavno na dražbo kot zadolženo posestvo. S plebiscitom smo izgubili tudi na Koroškem vse. Zato je Slovenija danes tako obsekana, da bi se morala znana kratica za naš državni naslov pisati prav za prav takole: SHs. Sedaj, ko kujejo v Belgradu naši državi ustavo, pa hočejo ta ostanek Slovenije znova deliti, znova poklicati v življenje „Št»jerce“ in »Kranjce11, ter na ta način za vedno in nasuno izbrisati s sveta slovensko ljudstvo kot gospodarsko, kulturno in jezikovno edinico. Med tistimi, ki to hočejo, je žal tudi nekaj malega Slovencev, ki so v tem svojem škodljivem hotenju hujši — od Tnrka! Mi se tej nameri odločno upiramo! Pravimo: Za državo in zlasti za jugoslovansko državo bomo nekaj vredni samo tedaj, ako bomo močni in v vsakem pogledu čim najbolj razviti kot Slovenci. Šele, ker smo Slovenci, smo tudi Jugoslovani! Dolga stoletja smo se borili za svojo narodsuost v gospodarskih, kulturnih, političnih in socijalnih bojih. Ustanavljali smo svoja narodno obrambna društva, se pehali za lastno šolstvo, gojili svoj slovenski jezik, svojo umetnost itd. Sedaj naj pa vse to zavržemo? Od 1.1848. je bil naš narodno politični ideal „Zedinjena Slovenija". In ta Slovenija naj bi postala močna sonositeljica svobodne jugoslovanske države. Kdor je pazno in resno motril dogodke v zadnjih dveh letih, je lahko spoznal, da so se slovenskemu ljudstvu bolj in bolj kratile pravice in svoboščine, opazil je, da gospodarsko in kulturno zaostajamo bolj in bolj, da v »svobodni" Jugoslaviji nimamo tiste in takšne svobode, ki si jo želimo v interesu naroda in države. Vsakdo, kdor hoče, lahko opazuje, da v naši troimeni državi enakopravnost in enakovrednost slovenskega ljudstva ostaja bolj in bolj na papirju, da gre vse stremljenje za tem, da Slovenija in ž njo Slovenci popolnoma izginemo. Ne obtožujemo srbskega ljudstva, ki je hrabro in pametno, ker vemo da ono noče tega, kar se godi. Obtožujemo le tiste politike, ki hočejo to iz svojih strankarsko političnih ozirov. Spominjamo le na takozvano „valutno reformo", s katero naj bi plačali svoje „osvobojenje“, toda ne trpečemu srbskemu ljudstvu, temveč predvsem nekim finančnim grupam. V naše malo gospodarsko življenje, ki ga je že dolgoletna vojna siluo zrahljala, so samolastno začeli posegati tuji uplivi, tako daleč in globoko, da so začela hirati slovenska industrijska in obrtna podjetja, da jo slovenska trgovina, kolikor je je solidne, silno trpela, da je draginja narasla v neizmernost, da so davki narastli v brezmejnost, da je velik del poštenega slovenskega delavstva ostal brez dela na cest.i, in da se pod pritiskom težkih razmer kmečko ljudstvo v vedno večjih trumah seli iz dežele in države. da je veliko težav sedanjega časa pripisati na rovaš povojnim prilikam, res je pa tudi, da bi bilo lahko marsikaj drugače in boljše, če bi se slovenskemu ljudstvu pustilo več besede v javnem in državnem življenju, če bi se vladajoči krogi več in bolj ozirali na naše posebne razmere in eksistenčne pogoje. V vsem in povsod občutimo, da vživa slovensko ljudstvo premalo svobode, ki bi je ravno v naši novi državi prav veliko, veliko potrebovali. Imamo to misel, da bi se morali trije bratje, ki tvorijo našo državo, Srbi, Hrvati in Slovenci, medsebojno o svojih posebnih potrebah domeniti in sporazumeti. Zato pa je treba resne in odkritosrčne volje. Le poglejmo, kam nas vodi sedanji sistem! Večina hrvatskega ljudstva se že danes ne udeležuje aktivno državnega dela, pa tudi večina Slovencev s tem, kar se dogaja, ni zadovoljna. Tisti, ki to prezirajo in gredo svoja pota, ravnajo iz ozkega vidika svojih strank, ne z vidika dobrobiti naroda in države. Prav bi bilo, da vsak gospodari in odločuje na svojih domačih tleh in sicer v kolikor mogoče širokem obsegu, nekvarno zunanji moči moderne države. Centralizem, ki ga je pri nas uvajala in uvedla v prvi vrsti malo ali nič demokratično misleča birokracija, neplodno drevo izza avstrijskih centralističnih časov — se je pokazal kot škodljiv vsepovsod. „Prevratni elementi" so plod nezmožnega centralističnega upravnega in zakonodajnega sistema ter korupcije, ki je neizogibna spremljevalka sedanjega upravnega sistema, ter neurejenega državnega življenja. Slovenci nismo prišli v novo državo, da bi zopet živeli „pod" tem ali onim, ampak zato, da bi živeli kolikor mogoče samostojno in svobodno, poleg ostalih svojih dveh bratov, v miru in v medsebojni vzajemnosti. Nočemo veleslovenstva, pa tudi velesrbstva ali pa velehrvatstva ne. Smo čisto enostavno za enakopravnost in enakovrednost. Skratka, nočemo biti državljani prve ali druge vrste, temveč zgolj ljudje, svobpdpi ljudje! Ker vsjfTo^d&jeVse, kar danes še imamo, plod stoletnega fazftoia la j (uGUsmtiJjlil ga stoletnega hotenja, ki se brez velike škode za nas vse, ne d& razbiti, smo za avtonomno Slovenijo. Ne samo sedanjega ostanka Slovenije, temveč tudi za tiste njene dele, ki nas ločijo od njih sedanje državne meje na zapadu in na severu jugoslovanske države. Vprašanje avtonomije je načelno vprašanje; kdor je za njo, se loči od onega, ki je proti njej. Kot list ne zastopamo nobene stranke, ne obsojamo nobene kot take. Pobijali pa bomo centralistična stremljenja, naj izhajajo ista od katerekoli stranke, ali pa osebe. Borili se bomo za avtonomijo Slovenije, za njeno enotnost in nedeljivost, ter za samoupravo ljudstva. Vsi, ki se s tem strinjajo, naj se nam pridružijo ter delajo v tem smislu povsod, v javnih korporacijah, v organizacijah, na shodih in v zasebnih pogovorih. Prepričani smo, da bo ostala naša misel končno zmagovita. Prišel je čas, da govorimo odločno in odkrito, da povemo vsem, kaj nas boli, na čem hiramo, kako si hočemo urediti svoj mali dom, ki naj bo lep, trden in svoboden! Dr. DRAG. LONČAR: Za socialno in politično demokracijo slovenskega ljudstva. Poglejmo resnici v obraz in priznajmo si odkrito: Kakor je bilo rojstvo Jugoslavije dan vstajenja za toliko stoletij zasužnjeno" slovenstvo, tako je danes razočaranje splošno razen pri peščici onih, ki jim je mors tua — vita mea (tvoja smrt je moje življenje). To razočaranje se pri ogromni večini našega naroda ne tiče države kot take, o tem ne more in ne sme biti nobenega dvoma; toda dosedanji način državnega udejstvovanja ne odgovarja našim pričakovanjem. V čem je temeljna napaka? Motil bi se, kdor bi mislil, da je dovolj; ako se popravi tu ali tam kaka malenkost v zakonodaji in upravi. Zlo ni samč v razmerah, zlo je v ljudeh samih — in to je najhujše. Pokvarjeno in zastrupljeno je naše mišljenje, čustvovanje in hotenje. Vojna je razvezala, kar je tlelo v marsikom že prej, a še ni moglo na dan: vedoma in hotoma delamo slabo. V nas ni resnosti in iskrenosti. V tem je vprašanje in ključ rešitve. Prvikrat smo v svojem zgodovinskem razvoju poklicani, da sodelujemo pri ustanovitvi svoje države. A kako? Tu se samo kaže vsa naša duševnost, ki je suženjska. Svoje dni smo drug drugega tožili Nemcem zaradi svoje lijaluosti, oziroma nelojalnosti, danes delamo to nasproti Srbom — vse iz golega strankarstva, kot narod brez samozavesti, ki se ne more vživeti v vlogo enakopravnosti brata z bratom. Imeti hočemo nad seboj gospodarja, ki naj nas krsti. Cankarjevi „Hlapci" postajajo tipični za sedanje slovenstvo: menjala se je oblika, a vsebina je ostala ista. Zato postaja boj za politično demokracijo zahteva značaja, človeške osebnosti. Brez tega pogoja ni samostojnega življenja ne za posameznika, ne za narod. Demokracija vsebuje svobodo za vse, ali je pa sploh ni. Vsako omejevanje za določeno verstvo, narodnost ali stranko, pomenja predpravice, ker nasprotuje pojmu svobode. Veliki borec Fr. Levstik je leta 1869. v »Slovenskem Nurodu" nastopal proti ustanovivši se »Katoliški družbi" zato, ker ji je načeloval nemški aristokrat grof Wurmbrand, toda v istim hipu je branil grofa Wurmbranda pred nemškimi liberalci, ki so si prilaščali svobodo zase, a jo odrekali drugače mislečim, dolžeč jih, da motijo javni mir in red ... In načelni nasprotnik Mahničev Fr. Podgornik je zahteval v svojem »Slovanskem Svetu" 1899. leta, da bodi pravičnost vodii eljica vsega pozitivnega prava. Ako naj ne bo demokracija sam6 slepilo in mamilo, pretveza za samopašnost posameznikov ali njihovih strank, potem država ne more in ne sme preko jasne volje svojega lastnega ljudstva. Ali demokracija, polna in resnična — ali pa diktatura! V državi SHS. se dela na parlamentarnih tleli ustava brez upoštevanja večine dveh bistvenih delov te države, a pri tem se obdolžujejo vse poprek drugače misleči, kakor da so proti državi... Tu tiči neiskrenost take politike, gazijo se pa ob enem temelji državnega edinstva. Ako pogreša slovenski narod v svoji večini politične demokracije, zahtevajo na drugi strani njegovi široki sloji hkrati tudi demokracije v socialnem oziru. Zopet isti pojav: nedostaje nam odkritosti. Vse je gol videz, ki naj zakriva resnično jedro: m&li se zlato tele! Prej so nam tujci odjedali najboljši kruh, sedaj jih nadomešča peščica domačinov, ki jim služi narodna država kot molzna krava. Razlika je v tem, da je bil prejšnji kapital v marsičem čisto zatoričen, dasi nam je škodoval narodnostno, a sedanji vojni kapital novincev, ki ni pridobljen ne z ročnim, ne z umskim delom, nastopa z odurno bahavostjo in razuzdano potratnostjo v veliki večini brez smisla za višje svrhe in brez koristi za narodnost, ker razširja telesno in duševno propadlost. A kaj je narod brez nravnosti? Pobeljen grob . . . Komur ni slovenstvo v državi SHS. sam6 nekak mehanični drobec, ki se po strankarskih koristih poljubno razkosava, ampak bistvena kulturna in gospodarska enota s svojo zgodovino, čeprav bolj žalostno nego veselo; kdor čuti vso neiskrenost današnjega javnega življenja, kjer gospoduje videz in ne stvarnost, materija in ne ideja, brezvestno izkoriščevanja prirodnih dobrin in ne občna korist: ta pojde v boj za demokracijo v političnem in socialnem oziru v svesti si, da tako najbolje služi svojemu slovenskemu narodu in svoji domovini Jugoslaviji. DR. L K. Uradništvo in centralizem. Ideja centralistične ureditve naše nove države ima primeroma največ pristašev med uradništvom. Poznavalec razmer si to lahko tolmači. Prvič drvi urad-niitvo vedno za tistim, ki najbolj kriči, da je za državo. V tem pogledH manjka velikemu delu uradništva kri-ticizma. Moralo bi bolj pretehtati besede in dejanja ter razmere pri presoji o tem, kdo je res in bolj državotvoren. Drugič pa živi v uradništva nacionalna zavest. Da se vzdrži in ohrani ujedinjenje vseh južnih Slovanov v eni nacijonalni državi — v tem vidi najvišjo zapoved za vsa svoja dejanja in nehanja. To je lepa poteza. Vendar tu premalo kritično gleda, ker enemu veruje vse, drugemu pa nič. Zato vidimo, da je struja centralistov zlasti med uradništvom zelo močno zastopana. To vsled njegove nacijonalne ideologije. Seveda velja vse to dotlej, dokler gre samo za teorijo, za besede pisane in govorjene. Slika pa se bo mahoma predrugačila, kakor hitro ae bo centralistični sistem začel uvajati tndi v praksi. To se bo zgodilo, ko bo priromal iz Belgrada dekret, da so ti in oni sodni, davčni, politični itd. uradniki premeščeni v Skoplje, Štip ali Podgorico. Takrat bo sedanje centralistično navdušenje tndi med uradništvom zmrznilo, če se danes na primer nekateri učitelji, ki sede recimo v Ljubljani, brezglavno navdušujejo za centralizem, je to umevno. Saj to nič ne stane! Ko pa bo prišel dekret, da je na primer g. L. J. ali kdorkoli drugi premeščena, recimo v nekdanji Sandžak, se bo milo javkalo in pritiskalo na kljuke do onemoglosti. Seveda bo treba pritiskati v Belgradu, ne v Ljubljani, ki ima že danes malo odločevati. Ena poglavitnih praktičn h zahtev uradništva je, da se moderno preuredi službena pr igmatika. Vsi dobro vemo, kako so doslej reševali uradniško »pitanje". Tako diletantsko, da je bilo med uradništvom vedno vež} nezadovoljnost. Uradniki Jso se hudovali nad Belgradom, nad ministri in poslanci. Dostikrat po krivioi. Na sme se odrekati vsem, ki so imeli pri tem besedo, dobre vosje. Centralisti gg. dr. Kramer in dr. Žerjav sta na primer storila več kot je bila njuna dolžnost. Zaman seveda ves trud! Ne smemo pozabit', da n. pr. Srbi uradništva v našem smislu ne poznajo. Tam si danes lahko načelnik, direktor itd., toda jutri privleče novi minister svojega strankarskega prijatelja v urad in ga posadi na tvoje mesto, tebi pa zapoje § 76 zakona o činovnikih, ki pravi: Uradniki, ki še nimajo pravico do penzije (to pravico zadobe, ako imajo srečo vzdržati se v službi nepretrgoma skozi 10 let!), a bi postali za službo nezmožni ali bi se jih v interesu državne službe moralo odpustili, sm?jo pričakovati od milosti upraviteljstva, da se jim d4 kakšna pomoč, bodisi enkrat za vselej itd. Vsled takšnih razmer Srbija nima takšnega uradništva, ko n. pr. Slovenija, kjer so pravice in dolžnosti uradnikov natančno ugotovljene v predpisih danes še veljavne pragmatike. Tudi so či-novni razredi tam drugače urejeni kot pri nas. Zato je nespametno misliti, da se da izednačenje uradniškega vprašanja po enem kopitu izvesti v naši državi preko noči. Zato bo treba dolgo vrsto let. Mislimo, da je za vse naše uradništvo važnejše, da se v Sloveniji sedanja službena pragmatika obdrži in se iz nje odstranijo le tist avstrijski „cofi“, ki so sedaj brez pomena. Na novo bi bilo treba urediti le plača, razrede, časovno napredovanje, penzije itd., splošni principi pa naj bi ostali. To mora nas najprej vesti do cilja, ne pa izednačenje, ki je danes še vedno v zraku. Saj vidimo, kako gre težko, in da se nove države na znotraj ne da urediti samo z dobro voljo in preko noči. Kdor pobliže pozna naše sedanje razmere, ve dobro, da centralni urali že danes nastavljajo, odstavljajo, p&n-zionirajo uradnike ali uslužbence kar tako, po mili volji, ne oziraje se na zakon službene pragmatike. Revež, ki ga kaj slabega doluti, nima kam se pritožiti, zlasti ker tudi še nimamo upravnega sodišča. Odtod izvira mnoga krivica; v tem nepoznanju razmer v posameznih pokrajinah, tiči velik kos današnjega brezpravja. Če bodo centralistično navdahnem uradniki in učitelji vse to trezno premislili, bodo spoznali, da je ceutralizem, ker je mnogo preuranjen, škodljiv vsem, državi in narodu in da je edina pot tudi za Jugoslovane ona, ki jo je hodilo že toliko narodov pred nami: avtonomistična ureditev države. Mnogega moti pogled na stranke, češ ta in ta stranka bo potem na površju, ona pa ne, ki bi jo jaz rad imel. To je zmotno stališče. Kje pa je garancija, da stranka, ki je ne maraš, ne pride na površje tudi v centralističnem sistemu? Ljudstvo je ono, ki mu moramo služiti v prvi vrsti, ne pa tej ali oni stranki. Zakaj ravno mi moramo imeti pred očmi v prvi vrsti dobrobit naroda in države. Za tema dvema še dolgo, dolgo nič ne pride. Potem morda šele stranka! Obmejni Slovenci in naša avtonomija. Izid svetovne vojne nam je prinesel mnogo bridkih razočaranj. Na eni strani je svetovna vojna resda rodila veliko jugoslovansko državo, v kateri živi ali vsaj upa živeti svobodno in neovirano tndi velik del slovenskega ljudstva, na drugi strani pa se ni uresničil in ni prodrl princip samoodločbe narodov vsled pariških intrig in zmagal je kapitalistični imperializem, ki je Slovencem odsekal lepe kose od njihovega telesa: Slovensko Primorje je prišlo pod laško, slovenski Korotan pa pod nemško oblast. Kar spada po naravi skupaj, teži tudi po prisilni ločitvi in vkljub prisilni ločitvi še vedno skupaj. Ta težnja rodi iredento na strani odcep'jenih, neke vrste „imperializem“ pa na drugi strani če smemo to idealno* nekapitalistično težnjo tudi imenovati s tem imenom. Ti odsekani deli bodo pa težili po združiti s svojim telesom le tedaj, če se bodo prvič sasni zavedali, Kdo in kaj so, drugič pa, če jim bo telo dajalo tisto duševno hrano, ki je zanje prikladna, katero preneso in katere so vajeni. Obmejni Slovenci, kakor smo jih imenovali do nedavnega časa, so bili vsled neprestanega ogrožanja njihove narodnosti od strani laških in nemških po-hlepnežev trdi bojevniki za slovensko stvar. Oni so vodili svoj boj kot Slovenci. Zat”> je v njih bilo in je še najbolj razvito izrazito slovensko čutooje, mišljenje in hotenje. V kolikor so Jugoslovani, oni to niso vsled ustanovitve jugoslovanska države, ampak zato, ker so Slu venci. Sedaj pa vzemimo slučaj, da Slovenci, ki živimo v svobodni Jug>slaviji, čez noč prenehamo biti Slovenci. Recimo, da je to v naši drživi mogoče. Recimo, da je to za notranji rasvoj naše države tudi dobro. Ali bo pa