ARHIVI XVI 1993 Č'anlo in razprave 113 Papir - nosilec Kulturne ded»1»! ne, posvet in razstava .JEDRT VODOPIVEC, META ČERNIČ LETNAR F Uvod Kliub temu, da je bilo v zadnjih desetletjih na področju prenosa informacij mnogo revolucionarnih sprememb, ostaja papir v pi.merj ivi z novejšimi nosilci 'ntbrmae"! al zapisov še ^edno pomembnejši in tr ncjŠi kakor ostale ob-l;ke (mikrofilm, st lojno čitljivi zapisi), k; so se razvile skupaj z novimi tehnologijami in omogočajo lutcr prenos informacij ter prihranek časa in prostora. Ker so informac.ie v sodobnun sistemu hitro pokvarljivo blago, t in ni potrebe, da bi bili nosilci sporočil ter oprema za njihovo uporaba trajna. Trajnost postane pomembna Šele takrat, ko vseli: la dobi zgodovinsko ali umet-nisKo vrednost. Vendar tudi papir ni večen uije tako kot vse snovi podvržen staranju. Staran'"; ijc lahko hit rej Še ali počasnejše, odv'sno od kakovosti surovin, ki sestavljajo pap> , od tehnologije izdelave le-tcga ter načina uporabo in pobojev hranicnia različnih gradiv. Odlik? in razlika med pa_ ri ic v nj;hovi sestavi. No^i papi ji so ,;i lahko na videz med seboj zelo podobi i. . :le kcrr,ijskc in fizikalne analize ter testi umetnega ter naravnega staranja pok.ižeio razliko v kakovost med posameznimi vrstarr Drilavei v arhivih, knjižnicah in muze li opažamo, da določeni papirji, na katei h je nastalo gradivo v zadniih slo pctdcsculi let'li, kažejo v pi" merjavi s starejsim ročno izdelanim, resne znale jioSkodovanosti in s tem omejitve pr. uporabi. Prav posebej nas zaskrbljuje ncrcgnlirana uporaba papirjev na osnovi reuiklirar.ih surovin. Množična uporaba teh vrst lahko povzroii, da sc bodo naslednje generacije soočile z mnog'm težavami pri uporabi prcecjsrjega dela kulturne, zgodo\ mske in uinctn.Skc dt iičmc. Zaradi čedalje bolj perečih problemov, povezani 11 s hm n propadanjem tovistnega gradiva, smo sc v Arhivu Rcpnbl-kc Slovcni-e v sode lovanjn z Inštitutom za cclulozo n papir odlo-č li osveščati in obveščati širšo in strokovno javnost o problemu, pi spev;.: i k izbolišanjii stanja v Slovcn.ji, opozoriti na nrjnost fmancirania osnovnih raziskav na tem področju ter predstavit možnosti izdelave trainejsega papiria. Pričujoči prispevek ic pravzaprav povzetek s posvetovanja "Papir - nosilce kulturne dedjici-nc", k smo ga v sodelovanju z Inštitutom za celuloze m papir organizirali aprila 1922 v dvorani stolpnice Delo in razstave ob Dnevu arli- vov 21. oktoora i992 v Arhivu Republike Slovenec Na posvetovanju so sodelovali: - doc. dr. G. Novak, ICP (Vloga in pomen pa pirja v prostoru in času) - mag J. Vodopivcc, Arh'v US (Trninost ari iv-skega, knjižničnega in muzejskega gradiva na piipirin) - M. Čemetič-Lctnar, dipl ¡nžri ICP (Standardizacija in izdelava trajni Jiih papirjev) - M. Kumar, inž. ICP (Tisk in dodelava dokumentarnih papi. je v) - N. Štembcrgar, prof., samostojna oblikovalka (Grafično oblikovanje, dokumenti in fak-sirnJ ju papirji) - A IvanuŠ, prof., ICP (Miki ob bloška degradacija papirja) 2. G. Novak: Vloga in poinen papiria v prostoru in času 2.1. KntkH /.godovina pupirj» ^e dobil svoje ne po rastlini papirus. Iz stebel te rast h ne so v starem Egiptu izde'ovali Šil roke, dolge trakove, k so jih položili Jmgega preko drugega in i iti s tolkalom zbijali v tanke liste Sok i^ rastline je Iikrau shr'il kot klei-vo. Z izdelavo prcoblike današi. 2ga paj.ir a je začel Kitajce Tsai Lun 10*5 Pr ročni 'zdelavi papi'ia je uporablja] razliin? rastlinska vlakna. "Tehnologija" zdelava pap>na, ki jo jc uvedel Tsai Lun, je t ila sestavljena z zbiianja rast-inskih in tekstihuh vlaken z lesenim tolkalom v kamnitem mežnarju ter iz načina ročnega ob'i-kovanja lista, kakršno sc ic kot posebnost ročno vdelanih pap ,jcv ihranifo do danes. V 8. slo]., v Času kitaisko-arabskiu vojn, se je umetnost izdelave papirja p < icsla tudi' med Arabec Ti ïo zname prenesli \ .-oanijo in južno Evropo. V letu 1144 so Španci blizu kraia Valence začeli prv v Evropi z ročno izdelavo papirja. Lata 1276 je pričela obratovat' prva pap'niea v Italiji (Fabriano blizu Ancone). V lt;'lii; so v dmg" polovici 13 stol pr čeli s povrsinskun klejanicin papria z živalskim kleiem ter uvedli vodne znake, k so postali znač:h' za evropske papirje Za vcLko prelomnico na področju papir-ni=tva štejemo iznajdbo Finneoza Luisa Nicho-lasa Roberta, ki je v letu 1709 izdelal prv papirni stroj in s tem uvedel ndusfrijsko proizvodnjo papiria Papirni stroj c bil sestavljen samo iz dveh valjev in neskončnega sita. 114 Čla.iki ir: razpavc ARHIVI XVI 1933 Leta 1806 je Montz Fnedncn ^umii t.i. kiejiinje v masi s smolnim kleiivom ffi aluminijevim sulfatom kot nadomestilo površinskega klejanja z živalsl* tm klejem Poleg teh je še nekaj pomembnejših mejnikov v zgodovin1 papim^tva1 - leta 1774 so Neme. uvedli beljenje s klorom - leta 1843 jo Nemec F. G. Ešcllcr znašel postopek za uporebo mehanske lesovi ic pri proizvodnji papirja - leta 1854 sta Watt in Burges začela s postopkom kemične obdelave lesa za pridobivanji; natron-celuloze - leta 1863 beležijo začetek pridobivanja sul-fitne celuloze - leta 1884 pa je začetek pridob' apia sulfatne celuloze. Nove surovine so s pospešenim industrijsk ri razvojem vplivale na prorvodnio pap.r a. Leta 1935 so v Ame.'ki razv.. in začeli s premazovanjem papirj" Na proizvodnjo pip:rja je močno vplival tudi razvoj procesne merilne tehnike predvsem po drugi svetovni vojni. Prvi zacetk procesnega vodenja proizvodnje celuloze !n papina segajo v leto 1960 Prav gotovo velja omenil kot veiiko prelomnico v papir-nistvu uporabo kalcijevega karbonata kot polnila v papirju. Začetki zamenjave kaolina z naravnim kalcijevim karbona^m segajo približno 20 let naza; Predvsem danes na ečjemu proizvajalcu naravnega mletega kalcita in krede, to je sodelavcem Švicarske firme Pliiss Staufer, gre cahvala za to revolucionarno dcjarie Uporaoa kalcijevega karbonata, ki se v vodi v prisotnosti kisline raztaplja, je zahtevala celotno preusmeritev proizvodnje papirj s kr-lega na alkalni al nevtraln postopek- Poleg pocenitve in izboljšanja kakovost pa je uvedba lega postopka p -nesla še razvescl/ivo dejstvo, da : papir, izdeian s kalcijev 'i karbonatom koi poli lom, trnjneiši od papii ij vdelanega v k slem mediju. Tradic a ročno ¿delnnega papirja na Slovenskem sega že več kot 400 let nazaj. Po Valvasorju je že leta 1547 prenehal obratovati prv-paj im m n na Slovenskem, ki e b 1 na Poljanah pi L' ibljani. Leta 1579 je na Fužinah pri Ljub ani začel obratovati drugi p.ipirr ml-n. lasne . so nastajali papirni rrdlini v Vipavi, pri Žužemberku leta 1712 in pri Šk olji Lcki leta 1750. Zaoctl zdelave papirja ali vlaknin na sedanji i lokacijah papirnic so bili: •vi dfčah lel- 17*0 -v Vevčah leta 1852 -v Tržiču leta 1881 - na Sladkem V rhu leta 1882 - na Kolicevem leta 1920 in - v Krškem leta 1939 Prav lahko za pap rro industrijo trdimo, da je na Slovenskem ena izmed naj tarejših in-dusti . 2.2. Vrste pupirjuv in kartonov Po klaufikneui evropskega inštituta za papir iz Pariza (EPF=European P-iper Institne) obstajalo naslednje osnovne vrste papirjev in kartonov (podajamo definicije samo za nekatere naj-važne še papirre): a Časopisni papir: e nepremazan, neklejen (al; le malo klejen papir, ki ga uporabljamo v glavnem za tijkar,e časopisov in vsebnjE najmanj 65% mehanskih al termomehanskih vlaken ter :;na graniaturo od 40-57 g/m2. Lahko je neobarvan ali obarvanj glajen ali negiben. c Biezlesni tiskovni ali pisalni papir: ic papir primeren za tiskanje in/ali druge grafične namene in ne vsebire več kakor 10% lesovine termomehanskih ali vlaknin OTM. Lahko so različno vdelan (glajeni ali ne-glajen , brez ali z vodnim znakom td.). V to skupit o prištevamo tudi brezlesne premazane paprje, ki so premazani s pigmentnim, prema si. b Lesoviuski tiskovni in pisalni papir: e papir, k je primeren za tisk ii al druge grafične namene ji vsebuje več kot 10% mehar.skih vlakr.in in vlaknin vi-okega izkoristka. V io skupn o pr Stevajo tud mani a!; bolj premazane papirje n kartone (revi;-skl papii-ú, ni^kogramski papirj tudi z gra-maturo pod 40 g/m', d Ovojni papir ; papir ali karton za embalažne namene, k le L'hko nare'en iz nebeljene ali bil|ene celuloze ali mehanskih vlaken ah i z recikliranih vlaken, e Valoviti karton f Sanitarni In gospodarski papir g Karton za zloženke h Drugi kartoni i Drugi papirji Kot 'ahko preberemo iz defin'ci za posamezno vrsto papiria m kartona, ni.;jcr ni predpisa o tem, kako ozinuna v kakšnem mediju (k slem ali alkalnem) naj bo papir izdelan Kot že omenieno pa j; to za tijjnost al življenjsko dobo papirja bistvenega pomena Prav zato bo v bodoče potrebno tua: pi khisitikac i in standar djzac i i papijev in kartonov v Evropi in v svetu še marsikaj spreme1 iti in popraviti, če naj b upoštevali tud tr: >nost papirja. Na Inštitutu za celulozo in papir smo že pred več kot i0 le*i začeli opozaria na nujnost prehoda proizvodnje brezlesnih papirjev s khlega na nevtralni a'i alkalni postopek. 2.3 Sedanje starye piipirnlštvii v svetu in pri nas Danes predstav1' i pa] ma industrija v razvitem svetu eno najmodernejših industu saj e v e združeno znanje različnih področij od papimistva, kenu e, fiz do strojništva, elek- ARHIVI XVI 19P3 Č:anKi in razprave 115 trunikc 111 regulacijske tcnnike Mejno področje je tudi grafična induslii a, katere zahteve mora papimičar n ino poznati ter spremljati njen razvoj, Čc želi zadovoljevati niiliove potrebe.V raz<\ item svetu so uspešni predvsem zato, ker skupaj načrtujejo in :zvajajo raziskave papn-ničarji, grafiki ¡n proizvajale' tiskarski? barv. Tesno e tudr sodelovanje lned papiTUČar.i 'n proizvajalci strojev ili naprav za proizvodnjo papirji, in kartona Celotna proizvodnja in poraba {Kurja in kartonu v svetu je bila v letn 1989 okrog 230 milijonov ton, od tega odpade na Ameriko nekoliko manj kot pnlovica (nekaj manj kot 10i)0 milijonov ton) i na Evropo nekaj nad 60 m 1 i1 ono v ton (leta 1989 okrog 64 milijonov ton) V Evropi je na>vcčii proizvajalec papirja in kartona Nemčija s proizvodnjo 11.277 000 ton v letu 1989, za njo pa sta Finska in Švedska. Celotna proizvodnja papirja jc bila v Slo-cniji v leti 19?0 474.449 ton, kar jc bilo nekoliko mnnj kot v letn 1989. Važna je tu'i poraba p;pina na prebi /alca, k i^m poleg vpliva na samo proizvodnjo papiria in Kartona pokaže Uid razvitost določene države oziroma življenjski standard prebivalstva. V tabeli e navedena poraba papirja na prebivalca v posameznih evropskih deželah Poraba papirja na preb^alca ie v Sloveiiri okrog 100 kar nas uvršča n :ako ined države kot sta lr ki in Španija. V pričakovanju, da bo razmer v Sloveniji napredoval, lahko računamo, da bo poraba papiria na prebivalca dosegla v bodočnosti figo vrednost. Poraba papirja na prebivalca v Evropi v letn 198? Belgija 18« Danska 205 Francija 150 Nemčija 2l0 Grčija 63 Irsk. 106 Italija 117 Nizozemska 207 Portugalska 68 Španija 105 '/čl. Britanija 171 čliinicc EGŠ 153 Finska 212 (orveška 143 Švedika 245 Nordijske dežele 233 Avstrija 154 . Svic^' 214 Turčija 18 Jugoslavija 46 C/J Evropa 51 Zah. Evropa 136 2.4. Perspektiva pi pirja in pupirništvn v iniDrniHcijski družbi Na evropskem inštitutu v Parizu (EPI) spremijaio svetovne in evropske trende proizvodnje in potrošni' papirja v svetu n še posebno v Evropi. Se v letu 1989 so ligotavliali, da se bo nadajievala letna rast proizvodnje in porabe pap:rja v svetil ;n v Evropi na področju neprumazanih papipev za letno 3-4%, na področju premazanih pa za okoli 6-7% letno. Seveda takrat Šc nihče n predv' icvai dramatičnih sprememb v vzhodni Evropš nihče ni pričakoval vojn in krvavega razpadanja držav. Razvoj na področju papim štva naj bi v naslednjih letih šel predvsem v naslednjih smereh1 - proizvodnja papipev s Čim nižjo gram;ko težo (zaradi znižanja poštnih stroškov pr poši-Ijaniii katalogov, Časopisov, reklam, itn) - uporaba Čiin večje kolieine recikliranih vlaken, !ci ia' bi zamei jala lesovmska pa tudi celulozna vlakna - povečana uporaba vlaknin visokega izkoristka (CTMP. TMP, itd.), ki bo zmanjkala del bcijene celuloze pi izdelavi tiskovnih in pisalr1" papirjev ter snlfatno m sulfitno eeiu-lozo pri irdelavi higienskih pap' ev - povečana uporaba polnil v papin i ter povečana uporaba premaznih pigmentov - uporaba vlaknin, ki ne hodo be!jene s klorom - zmanjšana uporaba optičnih belil, kar bo za proizvodnje beiili brezlcsnih papirjev nujno zahtevalo uporabo zelo telili polnil kot je kalcijev karbonat. Kako bo to vplivalo na trainost papirjev? Uporaba rec.kliranih vlaknin n vlaknih visokega izkoristka vpliva negativne na trainost pap ja Seveda ^e treba pri tem poudarit , da se kakovort recikliranih vlaknin lahko zelo razlikuje. Naj.dabŠa j} uporaba recikliran'h vlaknin, k' vsebujejo lesovino, sai ta vsebuje lignin, ki pospešuje staranje papirja. Znižanje gramske teže paj -rja h zmanjševan'» uporabe opMčnih belil i 'ma negativnega vphva na trajnost papirja. Lahko rečemo, da ima celo pozitivni vp.v, predvsem zaraui pcvečanja uporabe kalcijevega-kartnnata kot poln la. Kot že omenjeno, je pap,r, vdelan v nevtralne ali alkalnem mediin, trajnejši od pap.rja,; vdelanega v kislem mcd'jn. Na dnigi strani pa jc zaradi Časovno slabše odpornih polimem h veriv pr.Čakovati , da bodo premazani papiri; imeli krajšo življenjsko dobo od nepremazanih, tako imenovanih ni\ravnih papirjev. Sicer pu je naloga raziskovalcev, da bodo raziskali trajnost veziv in papirjih premazov ter poiskali najbol optimalno rešitev. Titoi na področju tiskarskih barv je gotovo šc marsikaj neznanega, saj ne vemo, če se bo tipkano grad: ra v razlitni.i okoliščinah 'n pod različnimi vplivi onrai.llo lahko tudi zaradi tiskarskih barv. 116 Članki inl razpade ARHIVI XVI 1993 3. .Icdrt Vodopivcc; trajnost arhivskega, knjižničnega in muzejskega gradiva na papirju Duncs jc že povsem jasno, da postopki Klasični konservatorski postopiii so prilagojen' za reševanje pesamezi iu enot; taxo lahko konser/iramo n restavriramo le manjše količine gradiva. !z kratkega opisa postopka si lahko vsakdo 'zraČuna, koliko enot ali tekočih metkov gradiva lahko obdelamo na dan, mesec ali leto. Postopek je v p, iiicipu sledeč: - grauivo razvežemo, če je v vezan obliki. - ga suho čistimo, - vsak list posebej nevtralizuamo, - liste nato posušimo n poravnamo, - po potreb restavriramo ter - ponovno vežemo in uredimo. 3.2.2. M «so vni postopki kraj ne vplivajo na zmanjšanje števila mikroorganizmov. Uporaba pc-roksidn kot belilnega sredstva nekoliko zmanjša število r kroorgamzmov v sekundan.i r&nini Pri našem dosedanjem delu na mikrobiološki degradaciji smo testirali veliko vrst papirjev, lrartonov, lepenk in tudi drugih materialov, k uli uDorabljaio v ndnstriji celuloze in pa^iria. Splošne ugotovitve so naslednje: - kakovostne vlaknine in pomožna sredstva, - neoporečna tehnološka voda in "ptirrBJfii tehnološki pog^i na papirmn strojih. Vse to v tehnologiji / inčEitriji celuloze in pa-pi.ja upoštevalo pri izdelavi trajnejših vrst papirjev (>. Marku Kumar: Kaj je (tiskovna) kakovost? Standarc i ISO 9000 tega pojma ne določajo niti ne določajo, kako preizkušati papir, karton 3" tiskarske izdelke. Tudi zato ne, ker so odločujoče značilnosti od primera dc primera različne; ravnajo se po želeni uporabnosti izdelka, no izbran1 tehniki tiskanja, po dopustili ne-nakomemosti, še zlast pa zato, ker je celovito kacovcst izjemno težko opredelili. Odraza se kak or tiskarska ali tiskovna prednost in kakor -eloi. it videz odtisa, ki inn pravimo tiskovna kakovost Množica značilnosti je, ki motijo potek tiskanja, ker povzročajo že na prvi pregled vidne napake, zato tudi zastoje, prekinitve m izmet. iskariki prehodnosti napiria Angleži pravijo nmab'l'ly, Nemci pa Vcrdruckbarkcit. Moteči optičn pujavi, kakor so vidljivost, prehijanje, prcsevanje, drgnienje in nccnak"mernost odti.,a ii štejejo v tipkarsko prehodnost. V to množico m ne uvrščamo zato, ker ne motijo tiskanja, ainp;>k uporabo kakšnega grafičnega izdelka, ker kvarijo wdcz in s tem znižujejo tiskovno kakovost Med tipkanjem je videz neoporečen, tegobe naslanejo šele kasneje Mno::ica značilnosti s katero je soodvisen ceh ten vi lez odtisa, je tiskovna prehodnost papiria. Angleži ji pravijo pnutabn.iy, Nemci Bednickbaikeit Nekateri avtorji smatrajo za tis kovno prehodnost le tisle značilnosti, s katei.ni je opredeljeno prenašanje tiskarske ban e s tiskovne forme na tiskovni material, v našem prime ii na papir ali karton. Značilnosti, ki se nanašajo na upodabljanje in uporabnost barv, na upodabljanje podrobnosti m sijaja, skratka na upodabljanje odtisnjenih sl;k, pa po njihovem mnenju opredeli o tiskovno kakovost - pri.t quality. A tiskovna kakovost je kakor Čas ali okus; vsakdo ve, ka je, vse dotlej, dukier je ni potrebno precizno oprede'iti. Ti ¡kovna kakovost je dvolična. Pojavlja se v p^iholoŠKi obleci kakor v.dni učinek oziroma celovit videz odtisa ali kakor fizikaln. dražljaj ki ga povzroča fiz.kalno stanje odti ;a. T.skovna predhodnost ie zatora> množica značilnosti, s katerimi ie opredeljeno pravo fizikalno stanje odtisa, r\ pri opazovanju povzroči oclj au nanj pri|eten videz - tiskovno kakovost. Celovit videz odtisa ;e mogoče kakor psihološki pojav opredeliti ed gole s sodbo povprečnega, normalnega ali standardnega opazovalca, ns iboljc z mnosieo takih "porotniKov Ne nazadnje so odtisi m grafični :cdeJki tudi namenjeni "opazovalcem" n ne kakšn- absolutni merski tehnolog ji. Ocena pa se od enega do dr.igega sveta razlikuje, zato so na voijo posebne statistične metode, k omogočajo kar najbolj nepristransko vrednoteni'; videza. Raziskave so pokazale, da "porotnici" zlasti presojalo: Ubranost barv; opazovalec presoja prcvla-duioČ barvni odtenek odtisa oziroma spremembe prevladujoče harvitosii med odtisi Neubranost se kar najbolj odraža na reprodukcijah, ki v bar ¡tosti soai-o v skoraj nevtralno območje, v brrvnc encličnih reprodukcijah brez vcč|ih barvnih kontrastov, kakor so obrazi, sneg, puree'an, perilo in podobni motivi Ubranost ocenj.ijemo soodvisno z barvo, a neodvisno od slikovne vsebine reprodnkci/e. Tudi ubranost drugih, barvo kontrastnin reprodukcij sodi opazovalec najpn i po spremembi barvitosti oziroma odtenka. Sledi vrednotenje nasičenosti pisanost: oziroma kromatičnosti, medtem ko ga na,mani mutijc spremembe svetlosti. Sodba 3e močno ozira po vzajemnosii notranjega in zunanjega polja. Upodabljal e harv. opazovalec piimerja odtisnjene barve z barvnitr' ftisi v spominu (zelena trava, modro nebo, skoraj ocl porcelan. koža ), zato mora odtis ponazarjati kar r.ajveč barvnih učinkov brez vidnih preskokov med njimi: barve in barvni odtenk se moia o prelivati eden v drugega. Cclov barvni učinek ne sme biti razbsrvan, Ampak barvit, barvno živahen. Napake in preskuki se tudi tokrat najbolj odražajo v reprodukcijah s prevladujoč« harvitustjo, v barvno cnuličnih ¡eproduk-cljali brez barvnih kuntrastov kot so na prime lodro-nimcno, zclcno-škrlatno. rdeče-pla-vo. Če so tal i kontrast prisotni, so napake marij opazne, se pa seveda tudi tokrat ravna po vzajemnost' notranjega in zunanjega polja, fcnake rcprodnkci'C v rdečem, zelenem a na primer rumenem okv rj-i opnzovalec ne oceni ¿nnko Upudahljaje pudrobnostl ln ostrino presoja opazovalec s čitljivostjo besedi) v Sliki in s 120 Članki inl razpade ARHIVI XVI 1993 prepoznavali i eni risbe v najsvetlejših, najtemnejših a:i najbolj barvitih območjih reprodukcije Sodba jc močno soodv sna z vsebino slike Upodabljanje sijaja sodi po razbarvanin svetlobnih konicah in zrcalnih podobah v glikjj Ijpmerja jih s psihološkim siiajem v spominu, na primer: zrcalne podobe v vom ali v okenskih steklih, lesketanje vodnih površin, s:iai avtomobilov | Vrednotenj; celovitega videza ni niKon enotno. Učena jc soodv sna z narodnostjo, vzgojo, vero. prebivališčem, umetniškim nazorom, ustvarjalnostjo Ker ie odti*: otuiiu^a združba pa] irja in tir-karske bar'c, >e vrednotenie fizikalnega stania oziroma tiskovne prehodnosti dosti enostavna še. A le na videz. Na videz zato, ker moramo najprej puskali ti:,te niep|i-'c veličine, k so resnično v zve.j s psihoiošk. m dojemanjem, še bolj dož^ Ijanjcm tiskovne kakovosti. Ta naloga je pa hudo zapletena. Po splošnem, niti dokazanem n:li ovrženem prepričan-u, so navedene ccpilke soodvisne s fizikalnim stanjem odtisa, kakor ga določajo tabelarne veličine. Značilnosti., s katerin i jc obdelana t;ikovna prehodnost, se torej zvečine ne nanašajo zgolj na pap r ali karton, temveč na družbo s ti"kovno barvo - odtisom. Da bi jih vrednoti i, jc potrebno v laborato: Mu, v pcizkusnem tisku ali celo v proizvodnem tisku izdelati normirane, to je ponovliive in primerljive odtise. Kar zadeva la-boratormiko ti.;kan|e raziskave opozarjajo, d? ga ne moremo doccia uskladil' s proizvodnim ti:-kariem. Kar zadeva le-tega pa je znano, da se otepa s slabo ponovljivostjo n primerljivostjo odtisov. Zato je edmole poskusno tiskanje ua pohndiiElriiski način tiito, ki zagotavlja pri vrednoteniii eelovite tiskarske prehodnosti kar najbolj zancslji' o ;ri nepristransko occno 7. Ncva Stamberi;ar; Grafično oblikovanje, dukumenti in faksimilni papirji Iznajdba pisave, papirja in tiska predstavljajo v kulturnem razvoju Movešlva niegove največje dosežke, tako duha, zavest, kot j^SijdiufijskB moči. Zapis (doeumcnlum) v opredmeteni oblik ne le da prenašamo, temveč njegovo sporočilno vrednost tuoi ohranjamo. V šestdesetih letih sta vidnejša predstavnika Grega Košak in Jože Brumcn. Prv. vključuic v knjiin blok potiskan paus pap' v monografiji Tiskarja (19/4, slika), medtem ko Bp-imcn z opremo Kosovelove knjige Integrali '26 (1967, slika) poseže k vzorom oblikovanja na avantgardističnih sporoči h. Kartonski potinkan zaščitni ovitek ima tudi funkcij emhalaže. Oblikovalska govoriea Matiaža Vipolnika, zasnovana na konceptualnih izhodiščih, : nova pobuda v grafičnem oblikovanju sedemdesetih in osemdesetih let. Iz obsežnega opusa i pri- bliža uio knjižno opremo avtorja J. Javorška Usoda poezije 1939-^9 (1975, slika). Domiselnost ¡e predvsem v uporabi cenenega emba lažnega kartona pri fnjižnern ovitku nalron papiiju v knjižnem blokn. V hrbtišču jc kn:iga povezana z naravno vrvjo. Pravo nasprotje v izbiri papirja pn velja za knjižne izdaje, oblikovane za založbo Wicscr (19S9); primer: M Jenih, .Soneti (1990, slika), kicr izjemno kva litetr. lonhan papir; i v skladu z ovitkom pred slavljajo izredno estetsko komponento. Ustvarjalno prepričljivi izdelki na področju knužnega oblikovanj, preastavljaio opreme Tomaža KrŽifcnika. Tako v Snisij izrazna celovitosti grafičnega organizma avtor z občuteno integralno vlogo slikarskih in risarskih prvin svojevrstno vizualura vsebino sporočila. Slikovitost celoslncga vizualnega iiraza ic njegova lemel-na poteza. Povsem nckonvcneialno delo predstavlja knjižni izdelek M' BttijoPih poczii Obrazi (1971, slika). Podobe profilov, ,zrez-Ijanih ir kakovostnega kartona v likovno bogato obdeianih stranieah, povezuje ob straneh spirala. To jE knjiga - "ooickl". Zanimiv eksperiment predstavlja KrzišniKovo doživetje Prešernovih Sonetov nesreče (slika). Predstavlja ji1" štirikrat, in sicer z mapo grafik (1980), bibliofilsko knjižno (19ii0) in mi.,,atnmo izdajo (1981) ter zloženko (19S0) V b bliofilsko iz„ijo vključeni efekt slepega tiska jc izveden na nmetniškem, gladkem papirju, medtem ko jc meja med besedilom :n grafiko izbrnana s tankim, prosojnim papirjim, kar je spomin na knjižne izdaje Prc Šcr" jvega časa. e nekaj besed o uporab _ papna v umetniški grafi».!. Prvenstvena vrednos in kakovost umetniške grafike -e v n ikatnem odtisu, svetlobnih barvnih n plastičnili efektih. Nap omenim le izrazilejšega predstavnika reliefne grafike M. Pogačnika. Kvalitetne specialne risalne papirje za slikari: in grafike so p i nas razvid v Vevčah i Radečah. Pri snovanju, razvijanju in realizacij, neke izdije sta p-1 grafičnem oblikovanin pomembni dvetistvcni stvari, in sicer: upnistcvanje dosedanjih izkušenj i sprejemanje novusti. In če ie naivnžncjša naloga grafičnega ob i-kovalea posredovanje napisanega sporočila, potem je odločitev o uporabi in smotrnosti tra-nejših vrst papirja več kot jasna. Zaključek V zadnjih desctlctiih, še posebno v zadnjih desciih le1 lij se je v svetu - v širši javnosti močno povečalo spoznanje, da .e za zaščito kultnmc dediščine in ohranitev dokumentiranega grad, a na pap: u prihodni m generacijam, nujno potrebno uporabljati kakovosten pUpir. Z raziskavam na področju staranja papirja so v svetu zaceli relati/no pozno, saj so le-lc in-tcn::ivnejše Šele v zad ij i petih do desetih leti j i. ARHIVI XVI 1993 Članki in razDrave 121 Zato je marsikaj Se neznanega iti če bomo lioleli rodovom, ki prideio za nnn» ohraiiitt kulturno dediičiro na papirju, moramo že danes prispevati k izboljšanj, stanja v ok .ini na', i h možnosti in znanja. Ce se naša mlada dižava želi vključil, v razvito Evropo, mora nameinli del sredstev lu< . za raziskovanje mehanizmov staranja papirja in preizkuse trajnost, razi. in i h vrsl papirja od naravrih do površinsko obdelat...1 o/iroma premazanih. L e tako bomo lahko prispevali k ohranianin slovenske kulture in državnosti. V:ii, ki sodelujemo v procesu, od proizvodnje: papirja, grafične in založniške dejavnosti. trgovine in uporabnikov v arhivih, knjižnicah, muzejih, moramo skupno določili vsaj iriininahie zahteve za lastnosti papirja pri uporabi za lra|iie zapi ;e in zaščito ie-leh, ter metode preskušanja. ZUSAMMENFASSUNG Papier IIcrilai;c (in Piper J Uli KT VODOPIVEC, MUTA ^¡ITtNif^ UiTNAK L: ic der Giundwci.ien und vcljCiclit aueli der billigsten für den Sei]Uli dci f'cscliricbcnen, gedruckten und t;czci clinetcn Mi'leil'ing .Kl d.c Auswahl d^s entspleclirndstci, P;ipiers als lialtb.ucrcn Nk der-clinfttragers. D e Quali-Litsbcwci tung der Sclirejli und Dro.;kfiaiuoc hinsieht lieh der Dauerlialthaikeji ist audj weltweit n'cli in der Hntwicklungspli;isc, Iis bestehen einzelne limpfchlun^cn die in der niiliuen Zukunlt suwuhl von den Pitpicr Verwendern ;ils aucli P;ipiercT7.eu",ern und -bcubcit-rm werden definiert weiden müssen. Und denen muß ra; j sieli sn b.ild wie möglich zu^cliliclicn Primer nratiicnja listine s pečatom NcniSki prevod listine i/, lein 12fi0, v kiitcri se koroški vojvoda tJlrik odpoveduje svelnemu plačilu m odvetnico nad knrtii/.ijo v Hisiri, ji poda rji', sodn': pravice nad njihovimi podložni ki ter osvobaja samostan rinlnin, carin in podu rja posestva. Na lisi ini visi kon cnuki pečai vojvode Alberta II., pečat Otonu pa je odpadel. Arhiv Rcp'ibhkc Slovenije, Zbirka listin, Samostanske listine Bistra S) 52