----- 106 ----- Obrtnijsko-gospodarske stvari. Karlovška železnica je za nas Slovence velike važnosti; posebno, ako se iz Karlovca dalje potegne do Serajeva in noter v Turško; po njej smo Turškim Slovanom najbolj približani. Bogata Bosna se nam naravnost odpre. Črta Beljak-Serajevo zveze najhitreje in najpripravneje severo-zapad z jugo-izhodom. Ako bo znala Ljubljana priložnost porabiti, postane ona glavna štacija za industrijelne izdelke, ki se bodo izvažali v jugo izhod. Kranjska obrtnija ima veliko prihodnost, ako se ne d& od tujih prehiteti, katere bodo vse skušale stopiti v zvezo s slovenskim jugom po železnicah. Proga Ljubljana-Karlovec-Serajevo-Carigrad ima mnogo sovražnikov, in to jako mogočnih: Dunajčanje, Magjari in Srbi bi radi, da bi šla vsa kupčija v Turško čez Dunaj — Pešto — Beligrad; ker je jasno, da bi po tem imeli ves dobiček Dunajski, Ogerski in Srbski trgovci te dežele, obrtniki in železnice teh dežel. Slovenski trgovci in obrtniki pa bi ostali na strani. Tudi Italijani tej progi niso prijazni; kajti njim je najbliže, izvažati svoje izdelke po morji v Dalmacijo , in kedar bo Dalmacija z železnicami s Turškimi deželami zvezana, nam bo laška obrtnija najhujšo konkurencijo delala v kupčiji z jugo-izhodom; zato tudi Italijanom ta železnica ne bo po volji. Tisti pa, katerim mora biti ta železnica več ko draga, so: 1. Rudolfova železnica, katera zidana med gorami, ni imela do zdaj nobenega posvetnega pomena, in kaže le velikansko zgubo, ki jo mora plačevati država; po gorskih dolinah, skozi katere Rudolfova železnica gre, je sicer mnogo obrtnije z železom in drugimi izdelki, toda kam izvažati te izdelke, ko gre železnica samo do Ljubljane? Ako pa se potegne proga iz Ljubljane v Karlovec in Serajevo in Carigrad, bodo vsi ti kraji svoje izdelke po najkrajši poti lahko v izhod prodali; zato bodo 2. vse te dežele, po katerih Rudolfova železnica gre, rade podpirale progo Ljubljana-Serajevo; 3. Tirolsko, in ako se železnica čez Arelsko goro dozida; 4. Švica imata po tej progi najkrajšo pot v Orient; 5. Ljubljana, Kranjska dežela in sploh vsi Slovenci; za Slovence je ta železnica take važnosti, da od nje vsa naša prihodnost svoj obraz spremeni ali na bolje ali na slabo: z dvema črtama nas hočejo zadušiti, prvič s črto Dunaj-Pešt-Beli-grad , drugič s črto Dunaj-No vi; vse nam hočejo Dunajčanje požreti, naša obrtnija ostane čisto osamljena ; toliko bolj energično se moramo potegniti za Črto Carigrad-Serajevo-Karlovec-Ljubljana-Be-Ijak-Insbruk-Bregenz-Pariz, in vse dežele, ki so pri njej interesirane, na pomoč pozvati. Interesiran je še 6. Karlovec in 7. cela Bosna, ki ostane tudi na strani, ako pojde glavna kupčija čez Beligrad - Pest in Dunaj. Pozor to raj , Slovenci! Ce se tudi Srbom zamerimo, ,,in Geldangelegenheiten hort die Gemuthlich-keit auf pravi Dunajčan; mi ne moremo Srbom na ljubo odreči se svoji prihodnosti, še menj pa Magjarom in Dunajčanom na ljubo! ------ 107------ Slovenski obrtniki in trgovci, na noge! Karlo-vec-Serajevo - Carigrad, to, to je za vas zlata cesta!