Šolski zakon — ponavljalna šola in kmetijski stan. S člankom pod tem naslovom v 35. številki »Učit. Tov.« od 17. pr. m. vabi tovariš z dežele povedati mnenie o ponavljaiiii šoli, da bi naša organizacija imela podlago staviti tozadeven predlog k projektu novega šolskega zakona. Ponavljalna šola na bivšein Kranjskem ie odprta vsem učencem. ki dovršijo 12. leto starosti, ne glede na njih znanje ali razred. ki so ga dovršili. Na Goriškem je bila dostopna samo tistim. ki so z dobrim uspehoin dovršiii šesto šolsko leto. Na bivšem Štajerskem pa ni ponavljalnih šol, temveč je o.ajšano pohajanje v šoio učencem, ki so 12 let stari, pa da so tudi dovršUi šesto šolsko leto. Olajšanje obstoja v tem. da so oproščeni obiska od 1. aprila do konec šolskega leta. Najslabše je s ponavljalno šolo na bivšem Kranjskem. kjer so vrata odprta vsem 12-letnim otrokom. Dokler hodi otrok v vsakdanjo šolo. ga ne skrbi napredek. mnoge starše tudi ne. ker iim je tolažba, da z 12. letom prestopi itak v ponavljalno šolo in s 14. konča, kakor vsi drugi in — en delavec več ie zagotovljen. Ako se v tei šoli pečaš z onimi učenci iz višjih razredov. ti oni iz nižjih zijajo; ako poučuješ slabiče. ubijaš ixm in voljo pridnih. Taka ponavljalna šola ie nestvor brez primerie Kakor je bilo na Goriškem, je nekaj bolje. Starši so se zanimali. da ie njih deca napredovala v vsakdanji šoli in so se bali zamud. Tudi otroci so imeli večjo skrb in so se kosaii. Najboljše ie na bivšem Štajerskem, kjer je otrokom dana prilika utrditi se v naučeni snovi s temeljitim ponavljanjem. Tovariš z dežele opaža. da bi bilo, težko priiagoditi naše ljudi na zakon bivše Štajerske, da bi obiskovali vsak dan šolo otroci od 12.—14. leta starosti, do 31. marca. in meni. naj bi namiesto sedanjega konglomerata, ponavljalne šo- le, obiskovali šolo vsak dan. pa Le v mesecih decembru in januariu. Ali naj hodijo z vsakdanjci, alL naj se jih posebe uči, ni povedal. Posebe jih uči'ti, po vsakdanji šoli, je učitelju vsak dan nemogoče. učencem pa bi bila težka ovira vračati se zvečer v temi in ob slabem vremenu domov v oddaljene vasi. Bodi pa kakor hoče. je dvomesečen pouk prekrateik. Moje mnenje je. da bi obiskovali otroci vsakdanjo šolo do 14. leta staro* sti, da se učijo. ponavljajo in v naučenem utrjujejo. Izgovori. da rabiio starSi otroke od 12.—14. leta starosti pri delli, niso splošni. ampak prihajajo samo od neukih ad za otroke manj skrbnih staršev. V skrajni sili pa ni noben učitel.i tako pedanten. da bi ne dovolil posamezen dan v nujnem slučaju. Smatram, da naj si starši ne lastijo pravic le izrabljati otroka, temveč več dolžnosti. da bo lepo vzgojen. Poleti ie dolg dan. drugod samo poddnevni pouk v šoli. zato ie dovoli časa, da otroci delajo na polju. da pa se tudi zadosti utrudijo. Popolna odtegnitev od šole bi bila na kvar bodočemu gospodarstvu. To ne bi obvarovalb kmetij pred nazadovanjem ali razpadom, kex to bi bila !e hipna injekcija škodljivega strupa, ki navidezno lajša obstoj, nasprotno pa toliko bolj odpira rano propadanja. Kmetije bodo trdnejše. kadar bodo imele boljše. t. i. strokovno in moralno vzgojene gospodarje. V privatnem občevanju m pri družinskih večerih ima učiteli priliiko. da to mnenjie pri starših uveljavi v njih in potomstva korist. Z utrjeniim znanjem osemletne šole naj prestopi mladma v kmetijske (ali gospodinjske) nadaljevalne šolle, da se še bo.jše izobrazi za težak poiklic. pa tudi, da so v tej dobi negotovosti in razposajenosti pod prijateljskim vodstvom svojega učitelja. .1. Š.