Počasnost !n bnzbrlžnost centralizma. Dosedanje vladno in parlamentarno delo. Po tako sijajni zmagi, ki jo je izvojevala naša Ljudska stranka pri zadnjih volitvah, se priprosti Iju dje čudijo in povprašujejo: Kako je vendar to, da jminulo že od volitev sem toliko časa, a narodna skupščina še niti začela ni z resnim in najpotrebnejšim delom? Odgovor na ta upravičena vprašanja je lahko raz umljiv za vsakega, ki pozna količkaj polževo parlamentarno delo srbijanskih vladnih strank. Naša stranka in niuslhnani so v opoziciji, Radiča ni v Beograd in vladnim radikalom se prav nič ne mudi, da bi začeli z resnim delom v narodni skupščini in rešili tolikanj za celo državo prevažiaih vprašanj. Odkar se jc seslal novoizvoljeni parlament, je Pašič poiabil čas v to, da je po balkansko počasni navadi sestavil samo radikalno vlado. Parlamentarno delo radikalne vladc pa je obstojaio doslcj v tem, da je lakozvani verifikacijski odbor potrdil novoizvoljene poslance in dcmokratom je razveljavil nekaj mandatov. Radi razvcljavIjenja demokratskih mandalov od strani verifikacijskega odbora je nastal sedaj v zbornici silen prepir nieu demokrali in radikali. Odkar se je zopel scstala skupščina po binkoštnib praznikih k rednim sejam, se na teh sejah demokratski in radikalni govorniki med seboj kregajo, ali je imel verifikacijski odbor prav, keje razveljavil demokratske manuate, ali ne. A prepir radi teh spornih mandatov še ko pišemo te vrste nikakor ni končan in sc bo vlekel skozi bogzaa koliko sej, predno bo odločila skupščina potom glasovanja: ali scnaj uničijo cele demokiatske liste, ali samo anarsdati prej omenjenih demokratskih nosilcev Iist in mesto teh pridejo v parlament srezki kandidait. Kratk*> in malo, desedanje delovanje narodne skupščine je bii običajen balkansko dolgovezen prepir med demokrati in radikali, ki bi se pa lahko po naših slovenskih pojmih bil rešil ua eni sami seji. Vladna hitrost in počasnost. Srbijanski politiki od Pašiča pa do zadnjega poslanca so vedno hitri in nagli, ko gre za razpis novih davkov, za kako nepotrebno mobilizacijo; a kot polži počasni, ko treba odpreti državno blagajno in iz n'y: podariti kako drobtino kot podporo za razne nezgode kot: toča, požar, povodenj itd., ki so slučajno zadele takozvane prečanske la-aje. Ko so stali radikali prcd volitvami sami pri državnih blagajnah, so brez dolgoveznih sej razmelali milijonske svote v agitacijske namene, a ko gre sedaj, da se reši uradniško vprašanje, invalidni zakon in veliko prepotrebnih znkonov v obrambo in podporo kmetijstva, pa nimajo denarja in odla- gajo rešitev leh ravnokar ijaštetih in najnujncjših vprašanj s čisto brezplodnim prerekanjem z demokrati. J Ko je š!o za to, da se vrže svojčas iz zbomice te| danjim vladnim demokratom in radikalom neljube oj pozicijonalcc komuniste, so na par sejah izglasovali zakon o zaščiti države in so proti vscm do sedaj v kulturnih državah običajnim parlamentarnim zakonom in običajem vrgli komunistične posla^ce iz zbornice in jih vtaknili pod ključ. — Poglejmo pa sedaj, kaj počenja po celi državi Orjuna. Orjunci izpodkopavajo s svojim ogrožanjem osebne lastnine in osebne varnosti temelje države in nebroj pritožb je že romalo radi orjunskega nasilja na vlado, a notfanji minister ima na vse te klice po odpomoči proti Orjuni izgovor: Počakajte, saj bom razpustil Orjuno, samo morain dobiti poprej podatke o njenih izgredih iz vseh delov naše države. In ker beograjska vlada ne ukrene nič proti Orjuni, pa si domišljajo orjunci, da so oni nad vsako državno oblastjo in uganjajo po vseh prečanskih krajih grozodejstva in nasilja, kakor jih nismo doživljali niti pod rajno mr.čeho Avstrijo v dobi svelovne vojn^. In zakaj odlaga radi;-:alna vlada z odiočniini koraki proti Orjuni? Ker orjunci ne napadajo srbske osebne lastninc in ne ogrožajo osebne varnosti srbijancev, ampak sarao Slovenccv in Ilrvalov, ki niso iis nočejo biti : radikali ali policajdemokralje. Cinearsko in poeasno ' odlaganje radikalne vlade glede razpusla Orjune nam je dokaz, da se srDijancein piav nič ne mudi, ker ne gre za njihovo, ampak samo za prečansko kožo. V očiglcd ravnokar oinenjenemu zavlačevanjunajnnjnejših vladnih poslov samoradikalne vlade pa bo vprašal marsikdo: kaj nimajo naši poslanci na te radikalne vladne polže nobenega vpliva? Že zgoraj smo pribili, da je naš Jugoslovanski kkib v opoziciji, a kljub iemu so naši poslanci neprestano na delu, da bi pripravili radikale do resnega parlamentarnega dela, kaicrcga je potrebna cela država kot riba vode. Naši voditelji sc ne brigajo toliko za brezpomembna prerckanja med radikali in demokrali, ampak se trudijo na vso moč, da bi eimpreje igladili in pripravili pot mirnega sporazuma med Srbi, Hrvali in Slovenci. šele takrat, ko bo vsaj delno pripravljena pot za sporazum, lahko rečemo, da bomo lahko govorili o rednem, resnem in za celo državo koristnem parlamentarnem delu. Vse te beograjske počasnosti in cincarske malomarnosti glede najvažnejših državnih vprašanj, ki posebno grize nas resne in naglega dela vajene Slovencc, pa je kriv in je bo kriv še dolgo časa nesrečni centralizem, v katerega so nas prodali in vklenili slovenski demokratje in samostojneži s Pašičcvimi in Pribičevičevimi milijoni iz državne blagajne. Dokler ne bomo strli verig centralizma in se deloma osvobodili potom avtonomije, bomo pač bridko obcutili beograjsko brezbrižnost in počasnost glede vsega, kar tlači naše prečanske kraje, za kalere Srbijanci niso in ne 3)odo imeli pravega razumevanja in smisla.