Štev. 1. Leto LXIII državn/ LIGEJSKA KNJIŽNI k V LJUBLJANI Glasilo Udruženja Jugoslov. Učiteljstva — Poverjeništvo Ljubljana, Učiteljski Tovariš izhaja vsak četrtek pop. Ako je ta dan praznik, izide list dan pozneje. Za neorganizirane 40" — Din, za naročnike v inozemstvu 60'— Din letno. Posamezna številka po 1'— Din. Za oznanila je plačati od enostolpne petit-vrste, če se tiska enkrat 1 Din. Inseratni davek posebej. Oznanila sprejema upravništvo lista. Za reklamne notice, pojasnila, poslana, razpise služb je plačati po 1 Din za vsako petit-vrsto. Priloge stanejo poleg poštnine še 25 Din. Telefon uredništva štev. 312. Članstvo ljubljanskega Poverjeništva UJU ima s članarino tudi že plačano naročnino, torej ni treba članstvu naročnine posebe plačevati. Vse spise, v oceno poslane knjige itd. je pošiljati samo na naslov: Uredništvo Učiteljskega Tovariša v Ljubljani, Frančiškanska ul. 6. Rokopisov ne vračamo. Vse pošiljatve je pošiljati franko. Naročnino, reklamacije, t. j. vse administrativne stvari, je pošiljati samo na naslov: Upravništvo Učiteljskega Tovariša v Ljubljani, Frančiškanska ulica 6./I. Poštni čekovni urad št. 11.197 Reklamacije so proste poštnine Zbor širjega sosveta UJU — poverjeništvo Ljubljana. Ljubljana, 28. dec. 1922. Že v sredo 27. dec. p. 1. je prispela večina članov ožjega ¡sosveta in nekaj predsednikov okra;'nih učiteljskih društev v Ljubljano- V četrtek, 28. dec. p. 1. so bili pa po osmi uri zjutraj zbrani polnoštevilno tudi ostali predsedniki okr. uč. društev v magistratni dvorani, tako da 'so bila zastopana vsa okrajna učiteljska društva iz cele Slovenije. Potek zborovanja je bil nadvse stvaren. Posebej moramo povdariti 4 popolno solidarnost in neprisiljeno kolegijalnost, ki je vladala med vsemi člani. Konštatira-mo, da je bila iz vsega zborovanja jasno razvidna enotnost in neovrgljiva volja strnjenosti slovenskega učiteljstva in kulturna nedeljivost zedinjene Slovenije, katere nosilec ie bilo, in hoče biti vedno slovensko učiteljstvo. Opaziti je bilo, da nas nalstali d o lož a i še tesnejše druži in nam jači energijo naših rok z vedno bolj intimnimi vezmi in da stojimo za našim stanovskim praporom strnjeni — kot en mož! Dejansko nam bo dana prilika, pokazati to strnjenost in enotnost v najkrajšem času še v konkretnejši obliki! Naš položaj. Zborovanje je otvoril poverjenik tov. ravnatelj Luka Jelene s sledečim poročilom: Dragi tovariši, cenjene tovarišice! V imenu svojem in v imenu članov ožjega sosveta UJU poverjeništvo Ljubljana pozdravljam Vas vse najiskrenejše. Na povabilo ožjega sosveta ste se zbrali danes zopet na polsvetovanje, da ukrepamo In sklepamo o važnih stanovskih zadevah in vprašanjih. Meni je dana naloga, da Vaim podam poročilo o prvih treh točkah današnjega dnevnega reda. Dovolite mi pa. da združim prve tri točke današnjega dnevnega reda. da subsumiram drugo in tretjo točko pod prvo. Od pokraiinske skupščine na Bledu so se zsrodili v naši državi važni dogodki- Pripravljanje na dogodke, ki imajo priti in zvršetek teh dogodkov, je oviralo vsako pozitivno delo v državni skupščini, kjer leži težišče naših zahtev. Kmalu po naši blejski skupščini se je začela parlamentarna kriza, in vsa pozornost, skrb in delavnost parlamentarnih klubov je bila obrnjena in posvečena poteku in koncu te krize. Vsaka stranka je skušala iz krize pridobiti največje koristi in iziti zmagovalka iz nie. Zastalo ie vse parlamentarno delo v blaginjo države in korist posameznih stanov, omenim v prvi vrsti državne uslužbence, invalide in kmete. Zato moram z globokim obžalovanjem in velikim ogorčenjem pripomniti takoj v začetku, da se bo moje poročilo glasilo povsem v negativni smeri. Od blejske pokrajinske skupščine nismo dosegli ničesar, kar bi bilo v napredek in razvoi šolstva, ničesar kar bi bilo v zboljšanje našega gmotnega položaja. Pa ne zaradi indolence in nedelavnosti ooverjeništva. Poverjeništvo je tudi v tej neplodni dobi v vsakem oziru storilo svoio dolžnost- Uradniška pragmatika. Zakonodavni odbor državne skupščine je bil skoraij docela dovršil in izgotovil zakonski načrt uradniške pragmatike. in 29. oktobra bi bil moral imeti zadnjo sejo, da stori dokončane sklepe preden ga predloži orve dni meSeca novembra skupščini v odobrenie ali odklonitev. Nekaj dni pred 29. oktobrom smo dobili od Osrednje zveze državnih nameščencev celotni načrt pragmatike. Hitro smo sestavili tu pri poverieništvu komite izmed ljubljanskega učitelistva — širši forum zaradi kratkega časa ni bil več mogoč. Opazili smo, da so v načrtu za učiteljstvo neugodna določila in uvrstitev v kategorije in grupe pomanjkljiva in škodljiva za nas. Učiteljstvo ie bilo sicer uvrščeno v kategorijo B, ki je imela pet grup. a noben učiteli bi ne bil prišel v prvo grupo-Izpuščenih ie bilo iz grup več vrst učiteljstva. izpuščeni so bili okrajni šolski nadzorniki. učiteljice ž. r. d., otroške vrtna- rice itd. Obrnili smo se bili s posebno vloga na »Glavni odbor UJU« v Beogradu, na zakonodavni odbor in druge merodajne činitelje ter jih opozorili na omenjene in še druge nedostatke v načrtu, da jih popravijo in zboljšaio še v zadnjem trenutku. Črtanje nekaterih postavk v prosvetnem budžetu. Vihar ogorčenja je provzročila utesnitev prosvetnega proračuna v Sloveniji: šolskim voditeljem so se črtale iz budžeta opravilne doklade. nagrade okrajnih šolskih nadzornikov, del plače četrtega višjega šolskega nadzornika, potni stroški učiteljem na ekskurendnih šolah, prikrajšali prejemki učiteljicam ž. r. d. in otroškim vrtnaricam in preklicali studijski dopusti. Povdarjam pa že sedaj, da se krajšanje prosvetnega budžeta ni zgodilo samo v Ljubljani, temveč so se črtali siičn! postavki tudi za Hrvatsko. Kdo je zakrivil črtanje teh postavk, nismo mogli dognati, lahko pa trdimo, da višji šolski svet v Ljubljani ne. ker je s tem sam prišel v največjo, najtežjo zagato. Kakšna pojasnila in navodila smo dobili v tem pogledu v Beogradu, bom govoril pozneje. Naš zastopnik v ministrstvu orosvete. Od ujedinjenia sem je zahteva učiteljstva v Sloveniji, da naj dobi svojiega referenta v ministrstvu prolsvete. Storili smo že vsakojake korake za udejstvitev te zahteve, a ves trud ie bil dosedaj zaman. Svosega zastopnika še sedaj nimamo v prosvetnem ministrstvu- Demisija nredsedn:ka U.IU. Kmalu po Sarajevski državni skupščini ie odstopil predsednik UJU, Jovo Jovič. Vzrok niegovega odstopa nam ni bil znan. Volitev novega predsednika se ie izvršila potom okrožnice. Izvoljen je bil Miliutin Stankovič. Samostojni predlogi na Sarajevski državni skupščini. Na Sarajevski državni skupščini je bilo sprejetih več predlogov, ki jih je sta- vilo naše poverjeništvo. Osrednje glasilo »Narodna prosveta« teh predlogov ni objavilo. njih usoda nam ni bila znana- Treba pa je bilo, da dobimo jasnolst tudi v tem pogledu. Naša zastopnika v Beogradu. Vse te zadeve — uradniška pragmatika, črtanje postavkov v budžetu prosve-te. zadeva našega zastopnika v naučnem ministrstvu, razmere v Glavnem odboru UJU v Beogradu in še nekatere stvari, v katerih je bilo treba osebnega posredovanja, 29. dan oktobra 1922 je bil sklican uradniški kongres ravno pred zaključno seio zakonodavnega odbora o uradniški pragmatiki: Vse te zadeve so se zdele ožjemu sosvetu toli važne, da ie uvidel potrebo osebne intervencije naših funkcijo-narjev. Zato je sklenil poslati poverjenika in strokovnega tajnika v Beograd, da se udeležita uradniškega kongresa, stopita v dogovor z Glavnim odborom UJU ter da osebno posredujeta v označenih zadevah pri dotičnih ministrstvih. Uradniški kongres. Uradniški kongres je bil ponesrečen. Bil je slabo pripravljen, sklican v škandalozne prostore. Obisk pod imenom kon-eres ie bil malenkosten. Beograjsko urad-ništvo se je odlikovalo s svojo odsotnostjo. Čas za kongres je bil neprimerno slabo izbran: parlamentarnih sel ni bilo, zato so bili poslanci odsotni iz Beograda. Nekateri ministri in mnogo poslancev je prisostvovalo slavnosti v Pragi, nekateri slavnosti v Kumanovem. Finančnega ministra ie morala deputaciia več kot teden dni čakati, da se ie vrnil in jo sprejel. Ali ie bil ta čas namenoma izbran za kongres, ne vem. Vsi semintja jako razburljivi in strastni govori so izzveneli v to. da urad-ništvo ne zahteva samo pragmatike. temveč izboljšanje gmotnega položara. V tem smislu so bile sestavljene tudi znane resolucije. ki tih ie izročUa in zastopala izvoljena deoutacia pri ministrskem predsedniku. pri ministrstvu financije in pri dr- LISTEK. Antonu Gnusu k 60letnici. Ako greš po mračni zadimljeni hrastniški dolini in kreneš odtod po trdni, kameniti cesti na desno, dospeš v pičli pol uri na Dol. Prijazna, tipična slovenska vas leži v tihi dolini skromna kakor jubilant, ki praznuje 9. t. m. šestdeset-letnico svojega rojstva — tovariš Anton Gnus. Kdo ne pozna moža, ki skriva v krepki, mladeniški postavi marsikako leto svojega dela in napora polnega življenja? Delo za domovino — to je bil vedno tvoj vzor. To je tvoja maksima, ki si jo zapisal na svoj prapor. Delaven kakor mravlja vršiš še danes s sokolskim ponosom neupognjen vse mno-gobrojne posle. Tvojo delavnost je spoznala tudi širša javnost, zato ti je poverila nešteto časti in zaupanja polnih mest. Kolikor časti — toliko bremen! Vzoren učitelj službuje tovariš Gnus 38 let, na sedanjem mestu na Dolu že 26 let. Šolska oblast je spoznala njegove odlične pedagoške sposobnosti in ga je v priznanje njegovih izrednih zaslug na šolskem polju že pred leti ime- novala šolskim ravnateljem. Delaven in agilen v šoli, tak tudi izven šole! Srečavaš ga na vseh zborovanjih, kar jih prireja naša organizacija, kjer prihaja vedno s pametnimi nasveti in predlogi, ki jih utemeljuje z dobro premišljenimi logičnimi, stvarnimi razlogi. Nikoli se ne da zapeljati od afekta, njegov nastop je resen, impo-nujoč, izraz bistva njegove narave. Učiteljstvo je spoznalo velike njegove organizatorične sposobnosti, zato mu je izročilo vodstvo domačega okrajnega učiteljskega društva za laški okraj, kjer zavzema predsedniško mesto že dolgo vrsto let. V vodilnih vrstah učiteljske organizacije ga vidimo že desetletja. Bil je član upravnega odbora bivše »Zaveze jugoslov. učiteljstva«, zastopnik učiteljstva še pred svetovno vojno. Čim je prišel prevrat, vidimo našega Gnusa, kako snuje v zvezi z drugimi vodilnimi možmi našega stanu enotno državno učiteljsko organizacijo — UJU. Nobena pot mu ni predaleč. Ne straši se truda in napora. Vztrajno in dosledno prinaša velike žrtve stanu in domovini na oltar. Od ustanovitve centralne organizacije je član glavnega odbora v Beogradu, pri pokrajinski organizaciji pa je poverjenikov namestnik in se kot tak redno udeležuje vsake seje, kjer bi le težko pogrešali njegovih stvarnih debat in konkretnih predlogov. Voljeni zastopnik učiteljstva vrši v okrajnem in višjem šolskem svetu v polni meri svojo dolžnost kot neustrašen zagovornik učiteljskih pravic, kot pedagoški strokovnjak in temeljit šolnik izvrsten svetovalec v šolskih vprašanjih. Naš stan si more samo čestitati, da ima tako odličnega zastopnika v višjem šolskem svetu. Izredne so njegove gospodarske zmožnosti. Vsestransko globoko verziran v raznih panogah javnega gospodarskega življenja je ustanovitelj posojilnice na Dolu, član upravnega sveta »Učiteljske tiskarne«, njegovo delo in zasluga je učiteljski zdraviliški dom v Rogaški Slatini. V domači dolski občini je tudi ustanovitelj Gasilnega društva. Čitalnice in soustanovitelj Sokola. Navdušen nosilec napredne in narodne misli je izvojeval v predvojni nemškutarski dobi marsikako pravico slovenskemu življu. Preslabo je pero, da bi moglo dovolj dostojno oceniti vsestranske funkcije, ki jih vrši naš Gnus. Na vsakem izmed številnih mest, ki jih zavzema, ie cel mož. Polovičarstva pri njem ne najdeš. Ena najlepših lastnosti, ki ga dičijo, je velika skromnost. Pri vsem svojem brezpri-mernem delu in naporu nikdar ne išče slave in priznanja. Največie zadoščenje mu je, ko vidi uspehe svojega dela, največje veselje, ko sede k ! redkemu oddihu v krog domače rodbine in tovarišev, kjer je jako prijeten družabnik. Prinašamo teh par skromnih besed, da se vsai nekoliko oddolžimo vrlemu, delavnemu, nesebičnemu tovarišu in kličemo na usta vsega slovenskega učitelistva: dragi Anton Gnus, bodi ohranjen še dolgo vrsto let čil in zdrav svoji rodbini, svojemu stanu in svoji dpmovini! Misli k prireditvam Glasbene Matice ob 501etnici. Sinfonični koncert. (16. XII.) Prireditev je dokazala, da imamo Slovenci komponiste, dirigente, orkestralno društvo (pomnoženo z gledališkim orkestrom, ali pravilneje narobe), in za posebne prilike tudi občinstvo. Prof. Jeraj, slok, temperamenten in dovtipen muzik, z Lizstovim profilom, si upa marsikaj, kar si drugi ne bi upal. »Raztresene ude« slov. orkestralne glasbe zbere skupaj, jih okusno garnira in servira čudečemu se občinstvu, ki ne more prav verjeti, da je vse to naše. In vendar to niso bi'i še vsi. Pravijo, da imamo tam za Grin-tavcem tudi svojega sinfonika. Imel sem priliko študirati prcf. Jeraja pri vajah, ali kakor vsa- žavnozbonskih klubih, katerih predsedniki in vsaj nekateri člani so bili takrat navzoči v Beogradu. Seve da je deputacija povsod tod dobila najugodnejše obljube in zagotovila. Uspeh? Vse je padlo v vodo! Posredovanje naših zastopnikov v zadevi črtanja postavkov v prosvetnem proračunu. Zastopnika sva posredovala obenem v zadevi črtanja budžetnih postavkov v naučnem ministrstvu in v ministrstvu financije. V obeh ministrstvih so nama kazali natisnjen proračun in izjavili: Od skupščine sprejet budžet je zakon, ki ga nobeno ministrstvo kršiti ne sme. Tu se ne da ničesar spremeniti. Pri nekaterih postavkih 'so se čudili, kako je mogoče. da so se črtali. Pri nagradah okrajnih šolskih nadzornikov so se morali izpustiti dotični postavki pri prepisovanju: enako se je morala napraviti napaka pri prepisovanju postavka plače četrtega višjega šolskega nadzornika- Opravilne dokla-de šolskih voditeljev so se črtale, ker jih tudi šolski upravitelji v Srb na tem polju nam bo prineslo uspehe. Naša gospodarska organizacija. SLADKOR ZA DRŽAVNE NAMEŠČENCE IN UČITELJSTVO. Ker so se pojavile glede naročanja in razpošiljanja za državne nameščence namenjenega sladkorja razna nesporazumljenja in napačna tolmačenja okrožnic različnih oblastev, in uradov, opozarja podpisana zadruga vse državne nameščence. ki so naročili sladkor po znižani ceni, na s'edeče: Sladkor , ki ga je nakazalo ministrstvo za socialno politiko »Savezu nabavljalnih zadrug« iz državnega veleposestva »Belje« je namenjen za vse državne nameščence v kraljevini, ne glede na to, ali so člani nabavljalnih zadrug ali ne, Nakazani kristalni sladkor je prvovrstne kakovosti in so torej govorice o rjavem, nerafi-niranem sladkorju prazne izmišljotine. UČITELJSKI TOVM,^ dne 4. januarja 1923. Cena sladkorju so ■ « -■i m borzni e. ni onega dne, ko izda naročbo »Savez nabavljalnih zadrug« v Beogradu. Od te borzne cene se dovoli zadrugam 24% popust, tako da stane, če ]e borzna cena na dan naročbe v Beogradu 15 dinarjev, sladkor, postavljen na železniško postajo Beli Manastir v Banrfi zadrugo le 11 dinarjev 40 para. K tej ceni se mora priračunati seveda Se voznina od Belega Manastira do Ljubljane, odnosno od namembne postaje, dalje zavarovalnina, stroški za razkladanje, prevoz in drugi režijski stroški. Naročbe za sladkor zbirajo posamezni uradi in jih pošiljajo z izkazom, sestavljenim v dveh izvodih, podpisani zadrugi. Kako naj bodo seznami sestavljeni, je popisano že v okrožnicah, ki so iih izdala posamezna oblastva. Ker niti Savez niti podpisana zadruga nimata tako ogromnega kapitala, ki je potreben za naročanje celih vagonov sladkorja (sama državna trošarina, ki se mora plačati cb prevzemu v tvornici znaša 40.000 dinarjev za vagon, mora vsak naročnik plačati že pri naročbi po 5 Din za kilogram sladkorja. Došle naročbe se zbirajo in ko znaša naročena količina sladkorja 10.000 kg, se naroči pri Savezu nov vagon sladkorja in pošlje predplačilo po 5 Din za kilogram. Doslej je naročenih že 6 vagonov sladkorja. Dva sta namenjena samo za člane podpisane zadruge, ostali štirje vagoni pa za nečlane. Sladkor, namenjen za člane, je že došel in se že deli. Sladkor za nečlane še ni došel. Prvi vagon sladkorja za nečlane je bil od-premljen iz Belega Manastira dne 8. decembra in utegne dospeti v Ljubljano najkasneje začetkom januarja. Drugi vagon bo dospel v Ljubljano v drugi polovici januarja, tretji ind četrti vagon pa dospeta nekako o Svečnict. Mnenje nekaterih, da dobijo sladkor takoj, čim ga noroče, je popolnoma napačno. Prošnje posameznih udov, naj bi se jim poslal sladkor iz prvega vagona, ki dospe, so brez pomena, ker se naročniki posameznih vagonov ne morejo za ■ menjavati in se vodi o vsakem vagonu poseben račun. Vsak urad dobi sladkor- iz tistega vagon,i. va katerega je bila sprejeta n;egova naročila in /a katerega je bilo poslano njegovo predplai' Savezu v Beograd. Na naročbe brez predplačila se ne m : -ozirati. Na to se opozarjajo zlasti oni uradi, 22.. ki dokazuie vso ogromno kulturno silo m zrelost našega naroda v Julijski ivrajini. Iz članka povzemamo, da so primorski Slovenci zdali v teh štirih letih 46 knjig leposlovne vseb'ne, 12 koledarjev, 21 kn:ie poučne vsebine 23 skladb. I revij. 10 listov in 22 šolsk h kniig. Naklada leposlovnih kn ig, ki so izšle v Ju-i ii.sk i Krajini znaša približno 79.000 izvodov. poučnih 54.000 izvodov, koledarjev ! 10.000 izvodov celokupno torej 243.000 " .idov kniig, ki so šle med Jugoslovene v julijski Krajini. Pri tem številu niso te revije (približno 17.000 naročni-v). ne listi (naklade približno 35.000), soiske kniige. Te številke eovore tako glasno in :asno tudi onim ki zaničuiejo 'taše primorske brate, da ;'e odveč vsaka beseda! —r Kako oostooa Avstriia s slovanskimi šolsk mi otroci. V dunajskem obč:n-skem svetu ie v Proračunski debati imel daiši govor češki zastopnik Klimeš, ki se i j pečal podrobno s šolskim mm kom za češke otroke. Avstrijska vlada jemlje Čehom šolski oouk v maternem jeziku, kakor ga je vzela Jugoslovanom na Koroškem. Klimeš e ostro obsojal nekulturno oočenjanje avstrijskih Nemcev s češko dedo in nasvetovai naj Došljeio komisijo na Češkoslovaško, da se pouči in potem rx roča. kako leno se nos tona z nemšk'mi t raci v Češkoslovaški, kjer imajo svojih šol, kolikor jih potrebujejo. Klimeš je očita! Avstrijcem zastrupljevanje duš in na-silstvo, na kar ie vzrojil župan Reuman in mu odvzel besedo- — Enako bi bilo potreba poslati komisijo v Jugoslavijo, da bi videla irt poročala, kako dobro se godi Nemcem pri nas in kako smo nreveč ob-z rni do njih._ Vestnik za učiteljski naraščai. PSIHOLOŠKI ZAGREŠKI IN DRUGO PRI RAČUNANJU NA ELEMENTARNI STOPNJI. Govoriti o važnosti računskega pouka, bi se reklo, nositi vodo v Savo. Tudi ne bom govoril o raznih metodah tega predmeta posebej, ampak bolj o izvestnih načelih, ki se morajo upoštevati, in o načinu, kako se uspešno izvedejo težji računski slučaji. Da se začne šteti in računati s predmeti, ve danes vsak učitelj. Važno pa je, da se devljejo števni predmeti v pregledne skupine, torej v gotov red, ki edino omogoča shvatenje konkretnih števil | ter tvoritev dobrih zanesljivih predstav. Priporočam, da se otroci že od vsega začetka navadijo šteti po konvencionalnem načinu od leve na desno in kadar štejejo nazaj, seve obratno, pri kockah, nakupi-čenih v steberčke, pa od spodaj navzgor Zato tudi ni vse eno, kako se šteje na prste, tudi tukaj je gotov števni red na mestu. Jaz sem imel učence navajene, da so mi pokazali kako izvestno število vedno na enak način. To ni sicer nobena umetnost, pač pa neprecenljive važnosti. Učitelj se misli v položaj učencev, ki štejejo začenši s palcem 1. roke ter končajo s palcem d roke. Vse drugo je razumljivo. Napačno je misliti, da se mora kak računski slučaj n. pr. 4 + 2 = 6 vaditi na bogve kolikih ponazorilih in povrhu v svrho spojitve še z imeni drugih predmetov. Take vaje so mudne in skoraj brez hasni, ker je otrok že prej abstrahiral operacijo ter izgovarja nadaljnja imena ie mehanično, ne da bi si kaj mislil. Jasnost operacije ne zavisi od mnogoličnosti, ampak od inntezivnosti vtisa in jakosti pozornost'. Vtis je učinkovit, ako so ponazorila smotreno razvrščena, pozornost pa vikšamo s tem, da spravimo novi rezultat takoj v zvezo z že znanim gradivom. V gornjem slučaju približno tako-le: Včeraj smo se učili 5+ 1 ? Kdo še ve 2 4 2 =? Danes pa smo se učili 4 + 2 = ? Zdaj slede uporabne naloge, pa ne vedno na način, da je rezultat vedno 6! Otroci radi »operirajo« z domačimi živalmi, kar naj učitelj (na deželi) upošteva. Ker je red glavni pogoj uspeha v vseh predmetih, tem bolj pa pri računanju, mora imeti učitelj jasno začrtan pot za celo leto. da nikdar ne bo v dvomu, kaj naj vzame ta ali drugi teden. Predno preide k prištevanju s prekoračenjem de-setice, se morajo učenci temeljito vaditi v prištevanju, odštevanju in dopolnjevanju v obsegu druge desetice. Potem pa urno k 9 + 1, 2, 3 . . .! Toda kako? Nekateri metodiki mislijo, da zadostuje otrokom le znati razstaviti prištevance na dva dela in potem da gre že vse gladko. Pa ni, kajti operiranje z mnogimi števili otroke vidno moti, osobito ako morajo še na široko razlagati razstavljanje in prištevanje. Z nepotrebnim govoričenjem cesto le zadržujemo duševni proces razrešitve, ki je navadno bliskoma tukaj, ako si more učenec razmerje števil le predo-čiti. Pri računanju bodi načelo, da se govori kolikor mogoče malo, a tem bolj se naj bistri oko, spomin in prevdarek. Hitro in dobro so se naučili malčki premagovati desetico na sledeči način: Učitelj stopi za računski stroj ter, kažoč dotične predmete, vpraša: 9 + 1 =? Danes bomo šteli še več k 9. 9 + 2 — ? Tu da učitelj utemeljiti, zakaj da 9 + 2 ni 12. Utemeljevanje je zelo važno, ker razbi-stri pojme ter vzdržuje potrebno pozornost. Samo mera se mora držati, da ne postane dolgočasno in — mehanično! Torej od slučaja do slučaja Tako predela učitelj, kažoč in vprašujoč, celo vrsto 9 -p 1, 2, 3 ... 10 =? Sedaj se ponovi, a doda se ena težkoča več: Učitelj le pokaže pasamne računske slučaje na kroglah (kolobarjih ali dr.) ter vpraša: Kdo zna to izračunati? (9 + 2, 9 + 4, 9 + 6 . . .) Take vaje držijo cel razred v napeti pozornost. Pogoj je, da vidijo vsi učenci brez težave na rač. stroj. Ako delajo te ali druge vaje srednjim in slabej-šim učencem težave, naj se ponavljajo lažji slučaji (9 -f 1, 2, 3, 4, 5, 6) po vrsti in izven vrste. Učitelj naj nikdar ne zanemarja slabših učencev, ampak tudi ti se morajo zganiti in znati povedati vsaj lažje naloge. Dostavljam še, da lahko takoj odpade poimenovanje števil. Ko so učenci vaje pogodili, da učitelj rač. slučaje brez ponazorjenja (na raču-nalki) v rešitev: 9 + 2, 4, 6, 8, 10 ... = ? Nato: Kdo mi zna sam povedati kako nalogo? A: 9+3, B: 9 + 5, C: 9 + 6 itd. Pri tem naj pazi učitelj, da se ne ponavljajo eno in isti slučaji in da pozove najprej slabše učence, če so se zglasili, kajti izbira je čim dalje manjša. Končno: Na en slučaj ste pa pozabili! X: 9 + 8 = 17. Res! Učiteli mora biti seve sam najbolj pozoren ter si celo zapomniti učence, ki so mu povedali teh 10 rač. slučajev. Ako vaja ni šla dobro, se naj ponovi. Take vaje se otrokom zelo dopadejo, ker jih silijo k tekmovanju, kar je pri učenju važna komponenta. Sedaj bi bile na mestu 2—3 uporabne naloge, potem pa sledi pismena vaja. Pripominjam, da pozornost malčkov pri računanju ne ostane predolgo napeta, zato naj jih učitelj v pravem trenutku iz-preže ter jim da primerno pismeno vajo, ki je nekaka ponovitev ustmenega dela. V drugi računski uri se nadaljuje, seve najprej na računalki: 9 + . = 10, 11, 12 . . . potem izven vrste, nato prosto. Nekateri metodiki priporočajo sedaj odštevanje od 1 i, češ, le-to sloni na istem načinu duševnega procesa kakor prištevanje k 9, namreč na razstavitvi števil v 1 + X. Istina pa je, da se otrok lažje in prej nauči prištevanja k 8. kar dokazuje, da je prejšnja trditev le domnjevanje zrelega intelekta. Priporočati bi bilo torej, da se predela najprej prištevanje s prekoračenjem desetice, a ne dobesedno tako, pri 9 + X n. pr. bodo učenci brez težave reševali naloge (ustne in pismene) kakor: 11, 12, 13 ... — X = 9. In to medsebojno pri-merjevanje: 9 4- . = 12, 12 — . = 9 se mi zdi važno, ker dela odštevanju preko desetice v roke! En primer, kako se vadi poštevanje, da »drži«. V poštevanju so učenci često slabo podkovani, ker se obravnava preveč mehanično t. j. z enoličnim ponavljanjem ene in iste vrste. Vzemimo 1X3! V predidočih urah se temeljito vadi vrstno računanje 3 + 3, 6 + 3, . . . 2 + 3 . . ., 1 -r 3 . . . potem 3 + 3 + 3 . . . —, po vrsti in tudi izven nje. Nato podavanje nove snovi (1X3) ne sme najti težkoč. Do 5X3 ali t) X 3 gre ponavadi gladko. Ponazoruje se najbolje na računalu (kroglice) slično kakor pri prištevanju. Učitelj govori najmanj ko mogoče, razvrsti kroglice, vprašujoč kako se računa ta in oni položaj (razvrstitev) krogel. Pri manj nadarjenih učencih je bolje vaditi v 1. lekciji samo do 6 X 3, a to temeljito. N. pr. 1. 2, 3, ... 6 X 3 ; 1; 3, 5, 2. 4. 6 X 3 —; potem X 3 6, 12, 18 . . . (ali 0, 12, 18 = . X 3); nato se računalo zastre ter se računa brez nazoril. Sprva da učiteli naloge, ootem učenci sami; 11 pr. Katere slučaje mi sami znate povedati? Slede uporabne naloge: E11 svinčnik stane 3 Din . . . Učitelj odkrije računalo, porine krogle v stran ter vpraša: Kdo mi zna razvrstiti krogle v 3 X 3? ... V to svrho pokliče učiteli več učencev (4—5) hkrati k računalu, da se ne zgubi preveč časa s pri = in odhajanjem. K tem vajam se naj pozovejo srednji in slabši učenci ter se principiehio noben ne pusti prej v klop, da je pokazal en slučaj pravilno. S tem prisilimo tudi najslabše k pozornosti! V prihodnji uri se nadaljuje lekcija. Ustne in pismene vaje morajo biti mnogovrstne. Tudi kombinirane naloge s prištevanjem so zelo koristne (l X 3 + 1 =). Načelo: Dokler ne »sedi« ena lekcija naj se ne preide k novi. Še par besed o računalu! Tu in tam vidim dvobarvne krogle diagonalno ločene, menda zato, da morajo učenci edni-ce vedno znova šteti. Je prav lepo, toda ednice šteti se učijo že Drve mesece in že tedaj jih navajamo shvatati gotove skupine. Brez preglednih skupin je računanje nemogoče, zato se naj uporabljajo tudi v peticah kakor v deseticah. Ako se prikaziva otroku n. pr. 7 vedno kot 5 + 2. vendar ne bo pozabil, da je 7tudi 4 + 3! Načelo: V ponazorilih računskih operacij mora vladati red in pregled! Vobče pa skrbimo, da veje v računski uri svež in lalikonog duh, ki bo v stanu, razvneli tudi zaspance. Jak. Kovačič. Naša samoizobrazba. —s »O orotituberkulozni ligi«, predaval pri Ptuiskem učit. dr., dne 7. dec. 1922 g. dr. Vrečko. —s »O dolžnostih učitelja telovadbe na ljudski šoli in o vrlinah najboljšega t. j. Tyršovega telovadnega sestava«, predaval pri Uč. dr. za Konjiški okraj, dne 9. dec. 1922 prof. Schaup. —s »Pri mojih mal h«, predavala pri Celjskem učit. dr., dne 8. dec. 1922. tov. Zdolškova. —s »Kako naš združi»'^ učitelj nazornost s sugestijo in Doosebljevanjem, da bo dosegel boljše učne uspehe,«, predaval Dri »Uč. dr- za Mariborski šol. okra;« dne 14. dec. 1922. tov. Radoslav Knaflič. Nove knjige in druge publikacije. —kpl Tiskovna zadruga v Ljubljani. V založbi Tiskovne zadruge je pravkar izšla knjiga: Zbirka zakonov VIII. snopič. Zakon o državnem svetu in upravnih sodiščih. Cena 5 Din, po pošti 50 para več. —kpl Planinski koledar za 1. 1923. je izšel že v ponatisu ter se dobi v Ljubljani pri Osrednjem odboru S. P. D., Kralja Petra trg in pri Turist, klubu »Skala«, Hotel Tivoli. Zunanji naročniki naj se obrnejo direktno na založnika Hrunon Rotter v Mariboru, Krekova 5. Tudi ponatis je že skoraj razprodan. —kpl Luj Paster. Prilikom proslave stogo-dišnjice njegovog rodjenja. Napisao prof. dr. M. Jovanovič — Spis je izšel s sliko in faksimllem Pasterja na Jovanoviča v posebni izdaji »Glasnika ministrstva narodnega zdravja«. Štamparija Drag. Ciregoriča, Beograd, Kosmajska, br. 22. —kpl. List »Ljubljanski Zvon« se naroča pri Tiskovni zadrugi v Ljubljani, Prešernova ulica 54. Celoletna naročnina za leto 1923. znaša 90 Din, lahko pa se naroča tudi polletno, četrtletno ali pa tudi mesečno. Toplo priporočamo. —kpl Jurčič Josip, Spii>i. Uredil dr. Gra-fenauer. III. zvezek: Deseti brat. — Nemški val-det 1922. Založila Jugoslovanska knjigarna v Ljubljani. Cena broš. Din 15, vez. Din 23. kpl Veljaki Jugoslavije. Družinska igra. Založila »Umetniška Propaganda« v Ljubljani, Sodna ulica št. 5. Glej oceno!_ Književnost in umetnost. —k Zbirka zakonov VIII. snopič. Zakon o državnem svetu in državnih sodiščih. Zakon o volilnih imenikih. Zakon o ministrski odgovornosti. Zakon o izpremembah v zakonu o obči upravi. V Ljubljani 1922. Pravkar so izšli v VIII. snopiču Zbirke zakonov, ki jo izdaja Tiskovna zadruga v Ljubljani, zgoraj našteti zakoni od katerih je zlasti zakon o volilnih imenikih baš sedaj zelo aktualen za naša županstva. —k Izšla je 12. štev. »Ljubljanskega Zvona* z izredno bogato in pestro vsebino. A. Fun-tek je objavil zanimivo, mestoma sarkastično pisano razpravo, »O besedilu naših popularnih pesmi«, Iv. Lah zaključna poglavja svojega romana »Angelin Hidar«, pesnik Gradnik dva lepa soneta »Jeseni v M e d a n i«; Fr. Erjavc je priobčil v črtici »Iz Cankarjeve delavnice« dva različna napisa Ivanove »Velike maše«, ki bosta zanimala ne samo literarnega zgodovinarja, marveč tudi preprostega čitatelja. Fr. Bevk je zaključil svojo enodejanko »V globini«, ki z naturalistično vernostjo slika krčevito predsmrtno borbo čete vojakov v za-kopu. Vojeslav Mole nas seznanja z bujnim gledališkim življenjem v poljski prestolici, modernist Fr. Onič ima pesem »Jekleno znamenje«, Miran Jarc pa je končal svoje noveleto »Poletje«. V zelo bogatili »Književnih poročilih« ocenjuje Dr. Glonar simpatični Sičev zbornik »Narodni okraski«, dr. Š-r Erjavčeve zbrane spise za mladino. J. Zoreč Erjavčev prevod srbskih narodnih pripovedk, in Mišičev satirični in aktualni roman »Dede Joksim«, Dr. Kidrič-Glonarjevo izdajo Prešernove antologije, dr. Ozwald Zbornik za pušku prosvjetu in dr. Cer-melj Nedoljkovičevo francosko knjigo o Boško-vičevi relativistični teoriji, kjer prihaja do zaključka, da je bil Boškovič izmed največjih duhov jugoslovanskih, primerjajoč ga velikanom Newtonu, Leibinzu, Kantu. Kronika pa prinaša dvoje poročil o drami in operi izpod peres Fr. Albrechta in Nika Štritofa. V vabilu na naročbo, ki je štev. priloženo, je uredništvo navedlo mnogo odličnih literarnih osebnosti, ki bodo sodelovali v prihodnjem letniku in katerih imena jamčijo, da bo »Ljubljanski Zvon« tudi v bodoče ne samo najstarejša marveč tudi najboljša slovenska revija, ki bi ne smela manjkati v nobeni hiši. —k Jurčič Josip, Spisi. Kdo ne pozna Jurčičevega »Desetega brata«. Prvi slovenski roman je. Bere ga rad študent, bere kmet in delavec, bere ga gospoda. Naravno nam riše v njei Jurčič življenje na gradu Slemenice, drastično je vpletal v svoj roman humoristič-no postavo vedno veselega in dovtipnega dno veselega in divtipnega Krjavlja, ki je za deset vaških orginaioov, romantično — skrivnostno posvato vedno veselega in dovtipnega Kriavlia, ki je za deset vaških originalov, romantično - skrivnostno nam opisuje životarenje Desetega brata — Martina. Poln notranje trage,-gike. a vendar kot vesel solnčen žarek, nas zabava stric Dolef s svojimi latinskimi drobci. Tip starega grešnika, ki dela pokoro za svoje mlade dni, je Piškav — Marijan, kot nesimpatična oseba, ima svoj protiutež v simpatičnem in pošteno-odkritem tekmecu Lovro Kvasu. Dobra Manica nas spremlja skozi ves roman kot znana prijateljica in Venclieva hčerka ji je verna družica. Dokler ie živel naš pokojni Verovšek je s svojim neugnanim humorjem in neprekosljivo igro skoro izpodrinil roman. Ljudje so raje gledali Gove-karjevo dramatizacijo, kakor pa brali Jurčiča. Pa Verovška ni več med nami in pristriženi Mohorjevi Deseti brat se je raztrgal in raztepel bog-vekam. Zato pa bo Grafenauerjeva ljudska izdaja, ki so pridejane prav zanimive opomnje, ki zado volje radovedne poglede za kulise pisateljevega ustvarjanja, ravnoprav prišla za dolgo zimo. Zakaj desetega brata bodo ljudje vedno z veseljem in slastjo brali. Saj Jurčič ne potrebuje nikakega posebnega priporočila. Že ime samo vleče, ker Število Služba se razpiše o C "to — n ce -o Q Obrtna nadaljevalna šola Opomba (hrana in stanovanje). Zapored, šte Kraj prestopnih razredov vzporednic J za naduči-telja za učitelj-vodjo za učitelja za učiteljico Popolno nati stanovanje 00 C0 CO (M 03 Z Šolski vrt Učni jezik 1. Adrijanci drž. 1 — — 1 — — 1 — 1 — slov. 2. Andrejci obč. 1 — — 1 — — 1 - 1 — » 3. Brezovci drž. 1 — — 1 — — 1 — 1 — 4. Budinci obč. 1 — - ' 1 — — 1 — 1 — • 5. Dolnji Slaveči obč. 2 — 1 — — 1 1 — 1 — a 6. Dolga vas drž. 4 2 1 — 1 2 1 — 1 — madj. Hrana in stanovanje v kraju. 7. Fokovci drž. 2 — 1 — — 1 1 1 1 — slov. Hrana v kraju. 8. Gančani drž. 3 — 1 — 1 1 1 1 1 — 9 Hrana in stanovanje v kraju. 9. Gederovci drž. 2 — 1 — — 1 2 — 1 — n 10. Grlinci drž. 2 — 1 — — 1 2 — 1 — n 11. Koprivnik drž. 4 — 1 — 1 2 1 1 1 — * Hrana in stanovanje v kraju. 12. Kramarovci drž. 2 — 1 — — 1 — 1 — nem. 13 14. Krog drž. Kupšinci drž. 2 2 _ 1 1 — — 1 1 1 1 — 1 1 — slov. n Hrana in stanovanje v kraju. Hrana in stanovanje v kraja. 15. Kuzdoblan drž. 3 — ' 1 — ' 1 1 2 — 1 — n 16. Mačkovci drž. 2 — 1 — — 1 — 1 1 - r> Hrana v kraju. 17. Markovci drž. 3 — 1 — 1 1 1 1 1 9f Hrana v kraju. Í8. Melinci drž. 2 — 1 — — 1 1 1 1 — » Hrana v kraju. 19. Moščanci drž. 1 — — 1 — — 1 — 1 — „ 20. M. Sobota drž. 6 4 — — 3 1 — — — i • Hrana in stanovanje v kraju. 21. Prosenjakovci drž. 2 — 1 — — — 1 — 1 — madj. 22. Radmožanci drž. 2 — 1 — — 1 1 1 1 — n Hrana v kraju 23. Svetovci drž. 1 — — 1 — — 1 — 1 — slov. 24. Sredica drž. 3 — 1 — 1 1 1 — 1 — » 25. Teršanov.ci drž. 1 — — 1 — — 1 — 1 — 26. Trdkova drž. 2 — 1 — — 2 2 — 1 - » 27. Vidonci II. drž. 2 — 1 — — 2 2 — 1 — r> 28. Vučja gomila drž. 1 — — 1 — — 1 — 1 — • Stev. 3213/2. Razpis nadučiteljskih in učiteljskih služb. Na državnih in občinskih šolah prekmurskega okraja se vsled odloka višjega šolskega sveta z dne 4. 11. 1922, štev. 14776, razpisujejo nastopne nadučiteljske in učiteljske službe v stalno namestitev: Pravilno opremljene prošnje je vlagati do 31. januarja 1923 po predpisani službeni poti na okrajno glavarstvo šolski oddelek v Murski Soboti. Okrajno glavarstvo šolski oddelek v Murski Soboti, dne 13. decembra 1922. Vodja okr. glavarstva: Lipovšek 1. r. Knjigarna Učitelj, tiskarne v Ljubljani, Frančiškanska ulica št. 6 s podružnico v Simon Gregorčičevi ul. 2. je bogato založena z mladinsko in pes dagoško literaturo ter ima v zalogi vse na novo izišle knjige. SPREJEMA STALNE ODJEMALCE NA VSE SLOVENSKE IN DRUGE KNJIGE. UČITELJSKA TISKARNA ima svojo TVORNICO ZVEZKOV, ki je največja te vrste v Jugoslaviji. Zvezke prodaja NA DEBELO IN DROBNO v vsaki množini na korist »JUGOSLOVENSKE MATICE«. UČITELJSKA TISKARNA ima v zalogi vse uradne tiskovine za šole, županstva in notarje ter jih raz> pošilja tudi po pošti. Izvršuje vsa v tiskarsko stroko spadajoča dela hitro, ker ima najmodernejšo uredbo za tU skanje listov, knjig, brošur, plakatov, vabil in letnih zaključkov. SVOJI K SVOJIM! ZVEZKE ZA OKROGLO PISAVO št. I, 2 in 3 iz najboljšega papirja ima v zalogi Učiteljska knjigarna. Poleg tega prodaja vse šolske potreb* ščine, kakor svinčnike, peresnike, pei resa, peresnice, radirke in druge pisars niške pripomočke po najnižjih cenah. ZAHTEVAJTE CENIK KNJIG IN ZVEZKOV! Št. 3213'2. Razpis nadučiteljskih in učiteljskih služb. Na verskih šolah prekmurskega okraja se vsled odloka višjega šolskega sveta z dne 4 novembra 1922, št. 14776, razpisujejo nastopne nadučiteljske in učiteljske službe v stalno namestitev. Število Služba se o C & raz nse '-m 5 Q Opomnja S KO Kraj J5 C C0 O o i.® n M -d o ~ > 2.2 '5 >3 a "S O C O * K L. > Učni jezil (hrana in v o eu ce N >o cs a N o ® S N ® « fe h o. o u o o. N > za nadi telja za učit vodjo >3 3 CO N Oí -t-» >o 3 C0 N C g "o Č a. co cu "S t-3 "S Z w o m stanovanje) 1. Beltinci r. k. 6 — 1 — 1 3 1 1 1 slov. Matur. slan. ima le nad-učiielj, ako bo kantor. 2. Bodonci evang. 2 — 1 — — 1 1 — 1 » Hrana in stanov, v kraju. 3. Bogojina r.k 6 — 1 — 2 3 1 1 1 » Hrana in stanov, v kraju. 4. Cankova » 4 — - — 1 1 — — — n Hrana in stannv. v kraja. 5. Čentiba 2 1 slov. 1 — —' 1 2 — 1 madj. 6. Črensovci » 2 1 — » — 1 — — — slov. Hrana in stanov, v kraju. 7. Dobrovnik » 5 3 1 — 2 1 - 1 madj. Natur, stan. ima le nad-ufitelj. ako bn kantor. 8. Dokležovje D 2 — 1 — — 1 1 1 1 slov. 9. Dolnja Bistrica » 2 — 1 — — 1 1 — 1 » 10. Fukšinci V 1 — — 1 — — 1 — 1 nemS. 11. Gaberje n 2 — 1 — — 1 2 — 1 madj. i 12. Gornja Lendava , 2 — 1 — — 1 1 1 slov. Natur, stan. ima le nad-učitelj, ako bo knt or. 13. Gornji Slaveči evang. 1 — — 1 — — i — 1 v Nalur. stan. ima le nad-učitelj, ako bo antor. 14. Gornji Lokoš r.k, 2 — 1 —' — — 1 — 1 madj. 15. Gomilica » 2 — 1 — — 1 2 — 1 slov. 16. Hotiza » 2 1 1 — — 1 2 — 1 n 17. Ivanci ti 1 — — 1 — — i —. 1 V 18. Ižakovci n 2 — 1 — — 1 1 1 1 m 19. Juri Sv. 7) 2 1 1 — — 1 1 1 1 v Natir. stan. ima le nad-nčitelj, ak bo kantor. 20. Kančevci v 1 — — 1 — 1 — 1 • Hatur. stan. ima le nad-učitelj, ako bo kantor. 21. Kapca ff 2 — 1 — — 1 2 — l' madj. 22. Kobilje » 2 — 1 — — 1 2 — 1 slov. 23. Križevci evang. 2 2 1 • - 1 1 — 1 r> 24. Lipa t. k. 2 — 1 — 1 2 — 1 v 25. Lipovci 2 — 1 —- — 1 1 1 1 26. Martjanci 1 1 1 Hatur. stan. ima le nad- y> 2 - — — 1 1 » uiitelj, ako bo kantor. 27. Moravci evang. 1 — — l — — 1 — 1 » Natur, stan. ima le nad-očitelj, ako bo kantor. 28. Odrauci r. k. 4 — 1 — 1 2 4 — 1 > 29. Pečarovci 1 i 1 Natur, slan ima le aad- v — - T 1 » uiitelj, ako bo kantor. 30. Ptčarovci evang. 1 — — 1 — - 1 — 1 » 31. Petiševci i. k. 2 — 1 — — 1 2 — 1 madj. 1 l 1 slov. Natnr. stan. ima le natt- 32. Petrovci evang 1 učitelj, ako bo kantor. 33. Srednja Bistrica r. k. 4 — — — 1 2 — — » 34. Pcrtoča 9 3 — 1 — 1 1 2 — 1 » 2 1 1 1 1 i Natur, stan. ima le nad- 35. Puconci evang — i » učitelj, ako bo kantor. 36. Tišina r.k. 3 — — — — 1 — 1 — » 37. Trnje n 2 — 1 — — 1 2 - 1 t 38. Turnišče y> 6 2 1 — 2 o 1 1 1 yy 39. Velika Poljana v 3 — 1 — 1 1 1 1 1 v 1 1 1 1 1 Natur, stan. ima le nad- 40. Veliki Dolenci * 2 1 n učitelj, ako bo kantor. Pravilno opremljene prošnje je vlagati do 31. januarja 1923, po predpisani službeni poti na zadevni krajni šolski svet (šolski stolec) Okrajno glavarstvo šolski oddelek v Murski Soboti, dne 13. decembra 1922. Vodja okr. glavarstva: Lipovšek 1. r.