1169 Epruveta Vstavi nov list papirja in začni znova pisati po domače, tako da bodo ljudje razumeli, kaj jim hočeš povedati. Poglavja zaznamuj z rimskimi številkami od ena naprej in pazi, da se ne zatipkaš ali da ne narediš kakšne večje napake. Kajti pisanje je lahko usodno, če nisi kos njegovim ostem in oviram, ki čakajo kot pohleven pes ali pijana kura z druge strani zidu. Spoštuj tekst, v katerega se vračaš, in bodi malo bolj prijazen z duhovi, ki jih kličeš na piano, da ti služijo vsaj eno noč. Strani označuj z arabskimi številkami in poglej v slovar, ki je lahko Kafkovega značaja in ki naj bi imel rešitev že izpisano zate. Kar poglej, nič se ne boj, naj te ne bo strah, če kaj njegovega prepišeš in nam ponoviš v radovedno in vedno bolj tanjšega sluha željno uho. No, kaj pravi tista »MODRA KNJIGA«, recimo na strani 63? Citiraj zadnja dva stavka! Ki se glasita najbrž takole: »Če torej ničesar ne najdeš tu na teh hodnikih, odpiraj vrata, če ne najdeš ničesar za vrati, potem so še nova nadstropja, če zgoraj ne najdeš ničesar, ni to nič hudega, poženi se navzgor po novih stopnicah. Dokler se ne nehaš vzpenjati, se stopnice ne nehajo, pod tvojimi vzpenjajočimi se nogami rastejo navzgor.« Konec citata, zabeležiš. Razmišljaj torej kot prvo o hodnikih. Kaj so? Kaj povzročajo v tvoji obledeli duševnosti? Razmišljaj! Si bil kdaj v kakšnem podobnem hodniku? Te je tlačila mora ali pa nisi samo dovolj dobro izspal svojega telesa? Odgovori si! Ukazuj si! Mlati po sebi, saj si še mlad! Naredi nov odstavek! Zapiši kaj nenavadnega! Bori se! Tolči! Psuj! Pljuj! Išči nove rime in metafore! Uči se dobre proze! Se nič več ne slišiš? Kaj si že tako hitro pozabil nase? Sprašuj, človek, imenuj, kleši iz kamna, tolci po stroju, pusti zdaj malenkosti, ki ti drezajo v oko, zberi se in bodi trezen z razumom, ki ga nekateri imajo za dva ali za tri. Znebi se strahu in romaj v deželo vsedaljno, saj boš vedel, zakaj. Ni miru, to je očiten smisel, uporabi nekaj iz arhiva in tistega skritega gradiva, ki te čaka, ki misli nate, ki ti želi samo dobro, ki se s tabo pogovarja v nočeh brez sanj, ki zate trpi in živi, ki daje svojo roko v ogenj. Daj! Ampak zares! Zakaj bi rad ubil človeka, se sprašuješ, kaj ti je storil on, ki še svoje revščine in bede ne more nositi, kaj šele prenašati okrog po svetu. Prehitro obupaš, to se ti pozna z nosu, že ko stopiš med ljudi. Se ti je Rade Kistič 1170 Rade Krstič zgodilo kaj strašnega, te je kdo užalil, si se s kom potolkel? Zakaj se zmeraj držiš za penis, ko kaj pišeš, zakaj ga gneteš in stiskaš, potem pa je tvoja roka kar naenkrat na trebuhu ali zraven srca, pa še očala si imaš čas popraviti, da ti ne zdrsnejo z nosu. Kaj ti teče iz oči, kakšna nevidna tekočina, je kaj skrivnosti v njej, se je bojiš pokazati, ali jo je že kdo videl? Deklice, ki jih srečuješ, kaj delaš z njimi, jih vprašaš kdaj kaj pomembnega? Spet obupuješ, ker razmišljaš o smrti, ljudje danes bi pa radi samo o življenju in takih rečeh. Toda ti ne moreš drugače, smrt se ti zdi edina dovolj dobra spremljevalka, ko ležeš na svojo metafizično posteljo. Tako mlad si še, pa veš toliko o smrti; o njej si pač prepričan in nihče ti je ne more vzeti, v fuk pa ne verjameš, ker ti ne da tistega, kar hočeš. Zato si pa sam. Zato pa ne moreš čez brezno dajanja in odtegovanja. Spet si stiskaš penis in kadiš. V iracionalnem odnosu do sebe ne najdeš pravega bistva. Tolikokrat si že preklinjal in črtil, pa ni nič pomagalo, ni se obneslo. Spodaj ni enako kot zgoraj, doumevaš in se bližaš neki vrsti resnice. Tako je minila ena ura, ko si počival in nisi mogel v tekst, ker ti je bilo morda na neki način prepovedano. Nisi zaspal, ampak si z odprtimi očmi premišljeval, kako boš odslej naprej pisal za tisto, kar se ti v tem ali onem trenutku zdi pomembno. In spet se ustaviš, ker ne moreš več naprej, ker so besede premočne in ker črke izpisujejo znova neki svoj palimpsest. Zadržano bitje si in se tudi zadržanega držiš in se prav tako zadržano tudi vedeš. Kaj si zdaj umrli mislijo o živih? Skozi kakšne špranje gledajo v nas? Toliko vprašajev, toliko vprašanj na koncu stavka, metodično, bi priznali, metodično se je treba lotiti zmeraj istih, v iste kupe nakopičenih stvari. Res nima smisla, nobenega smisla, da zdaj pišeš, da se trebiš takrat, ko da ti ni treba, no, vsaj kavo srkaš, če že ne drugega, in to te spodbuja, ti daje korajžo za naprej. Vsak stavek je prava muka, kaj stavek, vsaka beseda, vsaka črka je s takšno težo obtežena, da se to ne da izreči. Pa pravijo, da ni res, da se ne pojavi energija, da tu ni nič, da si to samo domišljaš, toda ko bi pogledali skozi tvoje oči in prisluhnili skozi tvoja ušesa, bi jim bilo za kratek hip malo mraz, morda bi kaj začutili. Ti je kaj bolje? Seveda ti je bolje, saj je tik pred zdajci odgrmela zadnja ura, zadnja minuta in zadnja sekunda v tem letu. Torej vse najboljše v novem letu 1988, si zaželiš in zdaj res ne moreš stran od teksta, saj je letošnji prvi, čisto svež, pravkar rojen, pripravljen za objavo, za pod tiskarski stroj, ki ni nič boljši od pisalnega. Tako je to, si misliš. Pravkar zapisuješ prve novoletne vrstice in na novi strani te že čaka novo poglavje. Preživel si, vendarle si preživel tisto, česar si se najbolj bal. Piješ prvo novoletno kavo, kadiš prvo novoletno cigareto in sam sebi nazdravljaš z litri prvega novoletnega