Poštnina plačana v gotovini Sped. in abbon. postale - II Grnppo Katoliški UREDNIŠTVO IN UPRAVA: G o r 1 z i a , Rlva Piazzutta, 18 ■ tel. 3177 PODUREDNISTVO: T r i e s t e , Vicolo d. Rose, 7 • tel. 37603 Polletna naročnina..............L 1.250 Letna naročnina.................L 2.500 Letna inozemstvo................L 3-500 Poštno čekovni račun: štev. 24/12410 Wk Leto XVIII. - Štev. 46 (924) Gorica - četrtek, 17. nov. 1966 - Trst Posamezna številka L 50 Realnost posmrtnega življenja Strahotne posledice poplav Pravzaprav je prvo in najvišje vprašanje, če biva osebni, večni, vsemogočni stvarnik, absolutni gospodar vesoljstva. Seveda je res tako, če gledamo na stvar objektivno in po pravilih neizprosne logike. Toda v praksi in na psihološki ravni Je stvar večkrat drugačna. Tu stopa vprašanje o bivanju Boga nekoliko v ozadje in zavzema problem človeške duše prvo mesto: ali biva v človeku nematerialna ter dosledno neumrljiva duša in kaj je s tako imenovanim posmrtnim življenjem. NE DA SE OSTATI BREZBRIŽEN Vse kaj drugega je problem neumrljive človeške duše. Moram pa takoj precizirati, da tu ne gre za posmrtno življenje v metaforičnem pomenu, kakor žive slavni državniki in umetniki v spominu potomcev. Tu gre za moj lastni jaz, gre za biti ali ne biti moje lastne osebnosti. Pred vprašanjem, če biva osebni Bog, more ostati človek samo zamišljen in nekako spoštljiv. A pred vprašanjem, če obstaja tudi posmrtno življenje in če je tisto življenje odvisno od moralnega stanja v trenutku smrti, pred tem vprašanjem se pa človeka loteva groza, če se le resno poglobi v stvar. Ko je apostol Pavel Vrhovne sodnije v Atenah in tamkaj grškim izobražencem govoril o edinem Bogu, stvarniku vesoljstva ,so ga možje še dokaj mimo poslušali. Ko so pa slišali o Vstajenju mrtvih in o božji sodbi, so mu rekli: Pojdi, o tem te bomo poslušali drugikrat. Vstajenje, torej duša, sodba, večno življenje, to so dražljive reči, to je nadležno. In ko je pozneje isti apostol govoril Pred cesarskim namestnikom Feliksom in njegovo ženo Družilo o pravičnosti, o čistosti in o prihodnji sodbi, je Feliksa streslo in je rekel Pavlu: za zdaj pojdi, ko bo ugoden čas, te spet pokličem. Torej vedno isto: življenje onstran groba, božja sodba, to so neprijetne hipoteze, ne slišimo jih radi. NE SMEJO ODLOČATI PREDSODKI Ko se lotevamo problema posmrtnega življenja duše, se moramo otresti slehernih predsodkov. Eni čutijo v sebi prirojeno nagnjenost živeti trajno in čutijo grozo pred razsulom lastnega jaza v popoln nič. Le iz strahu pred tako žalostnim koncem se drže neke meglene misli o posmrtnem večnem življenju. So spet drugi, ki kar sovražijo misel na posmrtno življenje in nekam instinktivno uživajo to, kar bežni trenutek nudi 8Proti počutni strani naše človeške narave, ne meneč se za to, kar morda še Pride. Življenjska skušnja nas uči, da je število teh poslednjih večje kot število Prvih. Strah pred posmrtnim obračunom motil nebrzdano uživanje sedanjega trenutka. Ta strah je tako močan, da Premaga ono boječnost prve skupine, bo-Ječnost, da morda zdrkne človek s smrtjo v prazen nič. Sedanji počutni užitek J® za povprečno človekovo psihologijo nekaj bolj stvarnega, nekaj bolj praktičnega ko tista skrivnostna in oddaljena bodočnost. PAMETEN ČLOVEK SI BO NAŠEL ODGOVOR Proč torej s takimi površnimi predsodki- Tajiti posmrtno življenje Iz strahu Pred božjim obračunom ali priznavati Neumrljivost duše samo ker se človek boji končati v nič se pravi igrati se z Najbolj važnimi problemi, to pomeni reševati največja življenjska vprašanja po °kusu, To se ne spodobi pametnemu človeku. Če obstaja posmrtno življenje, potem ^ jasno, da mora biti sedanje kratko ^vljenje resna priprava na onostransko yečno življenje in na božji obračun. Ce pa posmrtnega življenja ni, če Je to sa-■^o Izrodek religiozne fantazije, potem je ®leherno premagovanje napačnih strasti k* vsako stremljenje po moralnem napredku ne samo velika bedastoča ampak prava nesreča, ker človek v tem boju trpi in trpi za prazen nič. Mojstrsko je izrazil apostol Pavel to misel, ko je pisal Korinčanom: če mrtvi ne vstajajo (to se pravi če ni posmrtnega življenja), potem je prazna naša vera in smo mi od vseh ljudi najbolj nesrečni. Zakaj najbolj nesrečni? Zato ker si svetni ljudje privoščijo vsaj teh par let svobodno uživanje življenja, medtem ko si mi verni ljudje še to odrekamo v upanju na posmrtno plačilo, ki ga po njihovem mnenju nikdar ne bo. In vendar so ljudje, in teh ni malo, ki kar beže pred rešitvijo problema o posmrtnem življenju ali pa so nad rešitvijo tega vprašanja celo obupali. Zanje je vprašanje posmrtnega življenja nerešeno in nerešljivo. Tako beže pred trudom razmišljanja in na tem begu zaidejo v protislovje, ki je prava sramota za umno bitje, ki mu pravimo človek, živi namreč tako, kakor da je s smrtjo prav gotovo lastnega jaza konec. Pravijo, da je vprašanje posmrtnosti nerešljivo, a zanje je že rešeno negativno in to z vso gotovostjo. Kakšno protislovje! Pameten človek bi pričakoval boljšo logiko, če ni f gotovo, da obstaja posmrtno življenje ampak so mnenja za in proti, je pa gotovo, ................ da bom umrl in bo takrat to vprašanje zame prav gotovo rešeno. Kaj če bo rešeno pozitivno? Mar bi ne bila to najstrašnejša in nepopravljiva katastrofa zame, ki zdaj živim v smislu negativne rešitve? Proti taki eventualnosti bi se moral človek, če je še pameten, pač zavarovati, saj plačuje zavarovalnino proti negotovemu požaru in proti negotovi nesreči. človek ne sme biti tak dvomljivec, temveč naj bo v tem praktično najvažnejšem problemu na čistem. Poznati mora dokaze za nesmrtnost človekove duše in za realnost posmrtnega življenja. Take dokaze nam nudita teologija in filozofija, vsaka na svoj lasten način. V teh rečeh moramo biti strogi in zahtevni: ne površni in sentimentalni. Do gotove meje smemo biti neverni Tomaži. Toda ko smo stvar s filozofskimi in teološkimi dokazi otipali: recimo tako je in v to smer moramo gledati ter v tem smislu živeti. Dr. JAKOB UKMAR Polagoma se razgrinja pred očmi italijanske in svetovne javnosti strahotna slika, ki so jo povzročile apokaliptične povodnji v Italiji v začetku tega meseca. Drži, da je bilo najbolj prizadeto področje mesta Firence, seveda najbolj zato, ker je tam prebivalstvo strnjeno naseljeno in gre za mesto z-nenadomestljivimi kulturnimi in zgodovinskimi spomeniki. Krajevni turizem je utrpel ogromno škodo. Voda je poplavila 248 od 357 hotelov, in to največje in najboljše v središču mesta. Od 1500 restavracij jih deluje le 300. Številne tovarne še vedno niso mogle začeti z rednim delom; šole bodo ostale zaprte do 29. novembra. Posebne skupine pokopavajo in sežigajo živino, ki je poginila. Na področju Firenc so do sedaj pokopali 5.000 goved, 2.000 prašičev in ovac, 3.500 stotov mesa in perutnine ter 500 stotov zmrznjenih rib. Ulice v Firencah so še vedno na mnogih mestih prekrite z blatom. Povsod je videti kupe razbitin, smeti in pokvarjenega blaga. Kinematografi so skoro vsi poškodovani in pred božičem ne bodo začeli s predvajanjem. Da bo mesto imelo zopet normalen obraz, bi bilo potrebnih še tisoč tovornjakov za odvažanje blata in smeti. Florentinska občina sedaj sestavlja točen seznam uničenih in poškodovanih umetnin. Od cerkva so bile znatno poškodovane Ss. Annunziata, S. Maria Novella in S. Croce, samostana »Badia fiorentina« in »Delle oblate« ter palača »San Firenze« s cerkvijo sv. Filipa Nerija. Drugod na Tridentinskem, v Karniji in Furlaniji se razvija predvsem akcija pomoči krajem, ki so še ostali osamljeni od raznih usadov in naplavin. V zgodovinskem središču Benetk so pretrpele škodo zlasti trgovine, pa tudi številne umetnine so močno poškodovane. Ogromno škodo je pretrpelo tudi področje Chiogge Razvrednotenje denarja v Argentini Vojaška vlada predsednika generala On-ganie je pred kratkim sprejela za argentinske razmere revolucionarne ukrepe za gospodarsko rešitev države. Da bj peso spet mogel postati trdna in konvertibilna valuta, je vlada znižala njegovo vrednost od 217 na 270 pesov za en dolar. To se pravi, da je vreden sedaj en argentinski peso 2,3 lire. Kako silno razvrednotenje je doživel peso po zadnji vojnj naj pove dejstvo, da se je leta 1948 za en dolar dobilo 4 pese ali da je veljal en peso 150 lir. Velik deficit so povzročala razna državna podjetja. Zato bodo vsaj nekatera prenesli v privatne roke, druga pa preosmovali ter znižali previsoko število državnih uradnikov. V Argentini so vse prejšnje vlade razen Frondizijeve zaradi napačnega nacionalizma stale na stališču, da samo država lahko črpa petrolej iz tal. Ker pa država ni imela dovolj sredstev, da bi prišla do njega, je prišlo do paradoksa, da je ležal petrolej neizkoriščen pod zemljo, Argentina ga je pa morala uvažati iz tujine. Taki nespametni petrolejski politiki je sklenila Onganieva vlada napraviti sedaj konec. Črpanje petroleja bo poleg svoji družbi poverila tudi privatnim podjetjem, najsi bodo domača ali inozemska. Vlada se je odločila narediti red tudi v argentinskih pristaniščih in na železnicah. Zaradi neurejenega položaja so bila argentinska pristanišča najdražja na svetu, argentinske železnice pa najbolj deficitne in rak-rana vsakega državnega proračuna. Na vsak način je treba odpraviti nerentabilne proge, zmanjšati število uslužbencev, od preostalih pa zahtevati večjo storilnost. Amerikanci spet v vesolju Tekma za vesolje je zaznamovala te dni novo zmaigo. Dne 11. novembra so Amerikanci izstrelili vesoljsko ladjo »Ge-mini 12«, ki se je naslednji dan združila z raketo »Agena«. To operacijo združevanja in ponovnega ločen j a je nato med poletom še dvakrat ponovila. V ‘kabini »Gemini 12« sta bila astronavta Lovvell in Aldrin, ki sta med poletom izvršila vrsto poizkusov. Dne 12. novembra, ko je bila kabina nad zahodno obailo Peruja, je kozmonavt Aldrin posnel več slik sončnega mrka, ki je prav v tistem trenutku (od 12.30 po srednjeevropskem času) bil v svoji polni fazi. Le nekaj sekund kasneje je bila kabina že na stotine kilometrov daleč. Aldrin ni imel dovolj časa, da bi odprl vratca kabine, zato se je moral zadovoljiti, da je sončni mrk slikal iz notranjosti, kajti za fotografiranje je imel na razpolago le sedem sekund. Aldrin je napravil še drugi poizkus, ko se je do pasu nagnil skozi okence kabine in v tem položaju ostal 2 uri in 18 minut. Dne 13. novembra je Aldrin napravil sprehod po vesolju. Privezan na 77 metrov dolgem kablu je ostal izven kabine eno uro in 53 minut, to je za eno minuto več kot Gordon, prvi amerikanski sprehajalec po vesolju. in razne beneške lagune. V vsej beneški pokrajini je nad 6000 nameščencev, ki do konca meseca ne bodo mogli iti na delo. Nasipi reke Pad so to pot zdržali in je nevarnost poplave v njegovi delti že mimo. Po podatkih koncem prejšnjega tedna je bilo ugotovljenih na vseh področjih, ki jih je povodenj obiskala, 105 mrtvih in 9 pogrešanih. Zagrebli so 18.047 glav govedi, konj in prešičev ter 432.000 glav perutnine. Povodenj je imela polemičen odjek tudi v senatu. Tam so komunisti obtožili vlado o neučinkovitosti pomoči in slabemu poslovanju prefektur, predsedniku Moru so pa očitali, da ni obiskal Firenc. Moro je na očitek odgovoril, da je v Firence poslal druge, sam pa je ostal v Rimu, da je mogel takoj sprožiti skupaj z notranjim ministrom koordinirano delo pomoči, ki je vse prej kot enostavno. Ugotovil je, da je škodljivo navajati številke, dokler se ne ugotovi dejanski položaj. Na očitek, da sedanja vlada in prejšnje niso sprejele zadostnih ukrepov za regulacijo voda, je citiral list »Financial Times«, ki je zapisal, da zaradi izrednosti nesreče ni bilo mogoče podvzeti zadovoljivih ukrepov. Opoziciji to sklicevanje ni bilo všeč, pa je e-den od komunističnih senatorjev napravil medklic: »Nočemo izrezkov iz časopisov, hočemo konkretna dejstva!« Vidno nevoljen je Moro odgovoril: »Kot običajno, ste nevzgojeni. Poslušajte mene, kot jaz poslušam vas! Menim, da kot predsednik vlade nisem ne boljši pa tudi ne slabši ali manj občutljiv kot je vsak državljan te dobrosrčne dežele.« Rodezija razburja duhove Prejšnjo sredo se je v Adis Abebi v Abesiniji zaključila po štirih dneh sedanja konferenca Organizacije afriške enotnosti (OAE). Konferenca je odobrila vrsto resolucij, ki se tičejo dekolonizacije afriške celine, med njimi tudi resolucijo o Ro deziji, katera poziva Veliko Britanijo, naj po potrebi uporabi tudi silo proti Smitho-vemu režimu. Naš dopisnik iz Zambije nam je prav te dni poslal poročilo, ki pokaže, da je problem močno zapleten in da je treba, preden se sodi in obsodi, poslušati obe plati zvona. »Bral sem članek o Rodeziji v vašem listu. Zanimivo! Tudi vi obsojate le belce, kot da so samo oni krivi za nastali položaj. Pa ste kdaj pomislili, da je Rodezija prava domovina ne samo za črnce, temveč tudi za belce. Njih predniki so se v to deželo "priženili". Sedanji beli rod je tam, doma kot njihovi črni sostanovalci. Belci poznajo sedanjo miselnost črnskih voditeljev: ni jim za sožitje z belo raso ali za enakopravno razmerje. Oni so v nekem oziru bolj rasisti kot vsi beli ljudje: hočejo, da bi bila Afrika črna, zgolj črna, brez vsake bele primesi. Imajo prav? So mar sedanji belci res 'tujci v Afriki? V Južni Afriki so se naselili istočasno s črnci. Skoro isto je z Rodezijo: iz Južne Afrike so vdrli na jug Rodezije črnski rodovi, kj so takoj začeli preganjati in zatirati tiste črnce, ki so v deželi že bili naseljeni od prej. Tedaj so prišli belci s Cecilom Rhodesom na čelu in staronaseljence rešili pokola in uničenja. Kot vidite, od blizu je vsa stvar veliko bolj zamotana kot se vidi od daleč. Belci vedo, da so zgubljeni, če prepustijo oblast v Rodeziji kar na slepo črncem. Pognali jih bodo kot pse z zemlje, ki so jo skozi več rodov obdelovali in ji pripomogli do blagostanja. Zato ne morejo popustiti. Ali vzdržati ali biti poklani. Da bi se izselili? Kam pa? V Južno Afriko morda? če črnci uspejo v Rodeziji, se bo isti položaj čez čas ponovil v Južni Afriki. Kaj torej? Iskati sporazum, ki bo obema rasama zagotovil enapokravnost in možnost neoviranega razvoja. Toda prav tega črnski voditelji nočejo. Neki podeželski učitelj mi je pred kratkim dejal: »Do sedaj smo bili mi vaši sužnji, sedaj boste pa vi naši!« Povedal je to, kar tiči, vsaj podzavestno, v srcu vsakega domačina. Nikdar črnci ne omenjajo enakopravnosti, ki naj bi vladala med obema rasama, temveč govore le o pravici, da belim vladajo, ti pa da jim služijo. Zanimivo je, da se črnci v Rodeziji splošno zavedajo, da so jim beli potrebni pri njih gospodarskem in kulturnem razvoju, zato se do sedaj niso dali pregovoriti hujskanju iz drugih držav ter zaplesti v borbo zoper belce. Res so slednji grešili, ker niso dali črncem več možno- sti, da se izobrazijo. Pa je 'tudi res, da se črnci še daleč niso potrudili, da bi se izobraževali, če bi bili Slovenci v preteklem stoletju samo od Avstrije pričakovali izobrazbo, bi bili še vedno napol analfabeti. Pa so si pomagali sami. Pri črncih je drugače. Zadovoljni so, da beli zanje mislijo in delajo. Zato bomo razumeli angleško vlado, če je previdna, ko rešuje rodezijsko vprašanje in se noče zaleteti s kako prenagljeno odločitvijo. Prej sta bili sedanja Rodezija in sosednja Zambija enotno gospodarsko področje; zato sta še sedaj odvisni druga od druge. Zambija ima rudnik bakra, a tega se da topiti le z rodezijskim premogom. Kupljen drugod, bj ta premog stal desetkrat več. Kar velja za premog, velja tudi za mnoge druge stvari. Bencin prejema Zambija sedaj po zraku, kar stane petkrat več. Do sedaj je vse te stroške nosila Anglija, a v nedogled to ne more iti. Iz povedanega sledi, da ni pametno iz nekega napačnega ozira, da bomo proglašeni za bele rasiste, vso krivdo preložiti na belce in s, tem pomagati do zmage črnskemu rasizmu, ki bo, če bo imel priliko za to, dosti hujši od tistega belega, ki sedaj vlada v Južni Afriki. Ponavljam: nočem na slepo braniti belega rodu v Afriki, a prav tako ne morem pristati na njegovo totalno in živinsko uničenje, ki bi ga vsaj nekateri s pomočjo naivnih zapadndh demokracij ali iz demagoških ozirov radi izvedli. Neki star misijonar mi je dejal: "Nad trideset let že žiyim med temi domačini, pa ma je njih srce še vedno zagonetka, zunanji svet pa izreka sodbe in pripravlja odločitve, čeprav mu je to srce nepoznano in čisto tuje.” « Sončni mrk nad Južno Ameriko Približno sto tisoč turistov je dne 12. novembra prispelo v brazilsko mesto Rio Grande do Sul, da bi od tam opazovali popolni sončni mrk. Pas popolne teme je nastopil ob 13,43 po srednjeevropskem času v višini otočja Galapagos v Tihem oceanu. Senca lune se je premikala s hitrostjo 2.400 km na uro. Ves Rio Grande do Sul je pretekla v 13 minutah. Mesto Lima v Peruju je bila točka, kjer je bil sončni mrk najbolj izrazit in zato tudi tema popolna. Tu je lunina senca pokrila sonce za 99,9 odstotkov. Ugodno vreme je zelo pripomoglo k uspešnemu opazovanju tega nebesnega pojava. Znanstveniki vsega sveta, mornarica, letalstvo in vojska raznih držav, univerzitetne in zasebne ustanove so bile v velikem številu navzoče pri opazovanju sončnega mrka. Sv. Vičarje v letu 1966 Drugi zeleni načrt Letos 2. oktobra je bila »uradno« zaključena romarska sezona na Sv. Višar-jah za leto 1966. Seveda to ne pomeni, da je od tega datuma dalje božjepotno svetišče zaprto. Ker deluje žičnica skozi vse leto, se da tudi vse leto romati k Materi božji. Prav v oktobru, ki je bil letos izredno lep, je prišlo na Sv. Višarje nad 20 avtobusov romarjev, največ iz Slovenije. Dne 22. oktobra se je tu ustavil s svojimi rimskimi romarji sam mariborski škof dr. Maksimilijan Držečnik. 2e prej je v avgustu obiskal Sv. Višarje videmski nadškof msgr. Zaffonato, 30. avgusta pa je peš in kar v civilu poromal k Mariji sam kardinal Antoniutti skupaj s šoferjem svojega avtomobila. Kardinal Antoniutti je po rodu Furlan. Letos je vodstvo svetišča na Višarjah dokončalo velika delo. Prenovljena je bila in znova prekrita streha svetišča, ometali so stene in zvonik. Na ogrodje strehe so najprej pritrdili poseben karton, prepojen z maiso katrana in prevlečen z aluminijevo plastjo. Nato so pustili nekaj praznega prostora, čez vse pa položili odporne skodle iz macesnovega lesa. Stroški so bili visoki; vsak kvadratni meter je stal skoro 5.000 lir. V septembru so okrog svetišča urejali pota in cesto ter posadili nad 2.000 borovcev. Povečali so tudi število postelj za prenočevanje. Letos je bilo v bližini cerkve 120 ekonomičnih mest za prenočitev, za prihodnje leto pa se obeta še 25 novih. Poleg tega razpolaga hotel na Sv. Višarjah ob žičnici z okrog 70 posteljami, spodaj v dolini pa s sto. Seveda so precej dražje, kar je zaradi komforta tudi razumljivo. V prvi hiši pod župniščem je g. Moschitz iz Zabnic pripravil lepe prostore s centralno kurjavo, da pozimi smučarji ne bodo zmrzovali. Ta najvišja slovenska božja pot, ki leži 1780 m visoko med gorskimi velikani, je letos dosegla v vsakem- oziru izreden razmah. Lani in predlanskim je bilo opravljenih 750 maš, letos malo manj kot tisoč. Po žičnici je prišlo k Materi božji 70.000 romarjev in turistov, okoli 20.000 pa jih je prejelo sv. obhajilo. Največ je Mo slovenskih romarjev, kar nad dve tretjini, ki so prišli iz vseh krajev Slovenije. Mnogi so Sv. Višarjam priključili še Gospo Sveto na Koroškem, kjer pa navadno niso bili gostoljubno sprejeti. Tamkajšnji župnik Mucher namreč ne prenese, da bi se v svetišču slovensko pelo in molilo, če že ne more preprečiti, da bi Slovenci zahajali v to nekdaj slovensko cerkev, ki je stala sredi slovenskega ozemlja, pa skuša slovenskim obiskovalcem obisk vsaj čim boli zagreniti. On je tudi proglasil sv. Cirila in Metoda za razkolnika, papeža Janeza XXIII. pa obdolžil, da je odprl komunizmu pot v katoliško Cerkev. Na Sv. Viišarjah kaj takega ne doživiš, kajti vsi romarji, naj si bodo Slovenci, Avstrijci ali Furlani, so bolj ali manj postreženi v svojem jeziku kot to zahteva duh zadnjega koncila. Škoda le, da v oktobru že ni bilo več na Višarjah stalnega slovenskega duhovnika. Tu bi moral vsak duhovnik razumeti vse tri jezike, če hoče zadovoljivo vršiti svoje poslanstvo. Seveda velja isto za druge božje poti na mešanem slovenskem ozemlju, zlasti še za Staro goro v Beneški Sloveniji, kjer bi morali po svoji vesti patri kapucini beneške province poskrbeti za slovenske spovednike, saj prihajajo tja ne samo naši ljudje iz nadiških dolin, temveč tudi mnogi iz Jugoslavije. Pa se je zgodilo, da so prav pretekli mesec, ko je meja med Jugoslavijo in Italijo skoro izginila, p. Metoda Ožbolta, iz Mirna doma, ki je edini znal slovensko, premestili v Trst. Sv. Pavel, ki je »vsem postal vse«, bi gotovo vzkliknil: »In hoc non laudo!« — Tega ne morem pohvaliti! V zimskem času naj bi vsaka večja skupina, ki želi romati na Sv. Višarje, pravočasno obvestila g. župnika v žabnicah (Camporosso in Valcanale). Agilni gospod župnik Marij čemet rad ustreže in sam ali z g. Caharijem iz Ukev prihiti na pomoč. Nekaj pa moramo še pripomniti; gre namreč za spoštovanje do slovenskega jezika. Ker se na Sv. Višarjah stikajo tri narodnostne skupnosti, bi morali biti tudi razni spominki in razglednice napisani v vseh treh jezikih, im to pravilno, ne pa samo približno. Tako so na novi, letos izdani razglednici, kar štiri tiskovne in slovnične napake. Tudi novi spominski žigi so z napako. Pisano je: Višarie. To se pravi naš jezik po nepotrebnem mrcvariti. Tudi v tem oziru bi rekli s sv. Pavlom: In hoc non laudo! Dne 9. novembra 1966 je bil v državnem uradnem listu objavljen nov zakon za razvoj kmetijstva pod imenom Drugi zeleni načrt, ki velja za dobo 1966-70. V ta namen je država določila 900 milijard lir, ki jih bodo kmečki proizvajalci lahko dobili v obliki prispevkov in posojil z nizkimi obrestmi. Za naše razmere so predvsem zanimive ugodnosti, ki so namenjene posameznim kmetom ali neposrednim obdelovalcem. Najvažnejši so sledeči primeri: Za nakup obdelovalnih strojev in mehanične opreme, ki ne stanejo čez en milijon lir, se lahko dobi prispevek do 25%. Ta prispevek izjemoma velja samo za neposredne obdelovalce, spolovinarje in kolone. Za nakup kmetijskih strojev, pripadajoče opreme, in naprav za pokrivanje visoko vrednih kultur npr. v cvetličarstvu, je namesto posojila moč; dobiti ugodno posojilo na 2% obresti. Neposrednim ob- življenja Cerkve Študij o duhovniških in redovniških poklicih Katoliško središče za raziskavanje na področju apostolata po vseh državah Severne Amerike je poglobilo študij o duhovniških in redovniških poklicih. Z ra-ziskavanjem bodo nadaljevali tri leta. Skušali bodo ugotoviti, zakaj se mladina posveča duhovniškemu in redovniškemu .poklicu in vzroke, ki vplivajo na drugo mladino, da zapušča semenišča. Rezultati študija bodo služili za izpopolnitev duhovniškega izoblikovanja in metod pri pospeševanju poklicev. Tečaj za zaročence v Indiji Nadškofu v indijskem mestu Ranohi se je posrečilo, da je organiziral redne in stalne tečaje za vsestransko pripravo zaročencev na poroko. Za to pomembno ini- Y Pisi se je zrušil most Solferino Znameniti marmornati most Solferino, ki je vezal južni del Pise s severnim, se je v nedeljo zjutraj 13. novembra zrušil. Omajale so ga narasle vode reke Arno in oblasti so ga že pred dnevi zaprle za vsak promet. Prekinile so na njem tudi električni tok in telegrafsko napeljavo ter zaprle plimsko cev. Meščane, 'ki stanujejo vzdolž Arna, je ob 7,30 zjutraj zbudilo močno bobnenje im zemlja se je stresla. Prepričani, da gre za potres, so zbežali na prosto, tu pa jih je ustavila voda, ki je preko ruševin mosta vdrla v mesto. Znameniti most, ki nosi ime po bitki pri Solferinu, je bil sezidan leta 1875 po načrtu arhitekta Vincenza Michelija, ki ga je nato vsega prevlekel z marmorjem. Leta 1944 so ga nemške čete, predno so zapustile mesto, skupaj z vsemi ostalimi mostovi pognale v zrak. Ponovno so ga sezidali leta 1960 im ga prav tako kot prejšnjega prevlekli z marmorjem. Po tem mostu so hodili turisti na ogled slavne pisanske stolnice in poševnega stolpa. Sedaj bodo morali turistični promet usmeriti preko drugih bolj oddaljenih mostov, kajti dokler še stoji pisanski stolp, bodo turisti prihajali. Skoro istočasno kot v Pisi se je tudi v Belgiji zrušil velikanski most avtoceste, ki je vezal mesto Anhverpen z Lfegeom. V trenutku nesreče je čez most peljalo sedem avtomobilov, ki so skupaj z ruševinami mostu zgrmeli navzdol. Pri tem sta bila dva mrtva, trinajst pa hudo ranjenih. cijativo, ki ustvarja podlago za dobre krščanske družine, je dala finančno pomoč nemška dobrodelna organizacija Misereor. Cerkev, ki bo končana po 130 letih V La Pazu v Boliviji bodo končno dogradili stolnico, ki je v delu že 130 let. Stolnica ima svojevrstno zgodovino. Na začetku prejšnjega stoletja so med vojno med južnoameriškimi državami denar, nar menjen za gradnjo stolnice, porabili za nakup orožja. Leta 1861 so nedograjeno po-slopije uporabljali za konjski hlev. Leta 1948 se je v stolnici začelo opravljati bogoslužje, vendar sta manjkala še dva zvonika in tudi nekatere kapele še niso bile dograjene. Upajo, da bo do konca tega leta stolnica končno dograjena. Posvečena je Materi božji. Salezijanska univerza v Rimu Salezijanska družba si je zgradila v Rimu veličastno zbradbo za sedež nove univerze. Uradna otvoritev je bila v soboto, 29. oktobra, ko je obiskal univerzo sv. oče. V nagovoru je izrazil svoje veselje nad novo univerzo, ki bo oblikovala nove rodove. Nova univerza bo imela pet fakultet. Sv. oče je posebno poudaril veliki pomen pedagoške fakultete, ki bo razvijala vzgojno metodo, ki jo je zapustil salezijanski družbi ustanovitelj sv. Janez Bosco. V novi stavbi bo našej prostor papeški inštitut za latinščino, ki ga je ustanovil pokojni papež Janez XXIII., izvedbo pa poveril salezijanski družbi. Zraven salezijanske univerze v Rimu bodo zgradili še inštitut za sestre Marije Pomočnice, kjer se bodo pripravljale na poklic vzgojiteljic. delovalcem je dovoljeno posojilo za kritje 90 % priznanih nabavnih stroškov (čl. 12). Za gradnjo, povečanje ali popravilo kmečkih hiš, hlevov in drugih gospodarskih poslopij je predviden prispevek do 40 % priznanih stroškov ali nizko obrestna posojila. Posebne ugodnosti so namenjene za gradnjo zadružnih hlevov, za katere se dobi prispevek in ugodno posojilo tako, da ta dva v celoti krijeta gradbene stroške. Pr; tem imajo prednost neposredni obdelovalci (čl. 16). V živinoreji so predvideni prispevki za nakup plemenskih živali im za zboljšanje hlevov v higiensko-zdravstvenem pogledu (čl. 14). Posojila na 2% obresti pa so namenjena rejcem, ki želijo nakupiti živali in jih rediti za meso, si nabaviti potrebno opremo, krme, prostore za skladiščenje, predelavo in vnovčenje proizvodov. Ta ugodnost velja tudi za rejo piščancev (čl. 13). Za čisti nasad vinogradov in sadovnjakov daje nov; zakon do 40 % prispevka (čl. 15). Za prostovoljno pogozdovanje je namenjeno do 50 % prispevka, v goratih krajih pa do 75 %. Isti prispevek velja tudi za prevzgojo nizkega v visoko debetni gozd aii za nasad gozdnih pasov proti vetru. Za take primere se dobijo drevesne sadike brezplačno (čl. 31). Zakon tudi predvideva da državna gozdna ustanova (pri nas deželna gozdna ustanova) lahko odkupi ali razlasti goličave in neobdelane površine, ki so primerne za pogozdovanje ali predelovanje krme ali zaščito divjačine. To velja tudi za jusar-ska zemljišča. Umetno pogozdene površine privatnikov ni mogoče razlastiti (čl. 29). Zakon predvideva ustanovitev postaj za raziskovanja, poskuse in prikazovanja novih dosežkov v kmetijstvu. Posebni uradi bodo preučevali tržne razmere in o njih obveščali kmečke proizvajalce. Živahnejši bo strokovni pouk, kmetijski nasveti in strokovni stiki s tujino. Posebne pozornosti so deležne razne zadružne in konzorcijalne oblike, posestva v goratih krajih in bonificirana področja. Za gradnjo in obnovo poljskih cest so na razpolago prispevki do 60%. Zeleni načrt vsebuje še mnoge druge možnosti predvsem za okrepitev posestev družinskega obsega, ki naj postanejo sposobna za življenje v novih razmerah skup nega evropskega trga. Prošnje za prispevke in posojila sprejema pokrajinsko kmetijsko nadzomištvo odnosno pristojno gozdarsko nadzomištvo. Vlada bo v 6 mesecih Izdala nova navodila za lažji in hitrejši postopek pri podeljevanju podpor in posojil. Do takrat pa veljajo dosedanja navodila. Stare prošnje ostanejo vefljavne, če so v skladu z novim zakonom. Inž. Janko Košir S TRŽAŠKEGA Živinska jetika Notranjščina božjepotne cerkve na Sv. VUarjah Jetika ali tuberkuloza je med živino zelo razširjena in nevarna bolezen. Zanjo še ni učinkovitega zdravila. Jetiko povzročajo bacili, ki lahko napadejo razne organe kot so pljuča, vime, jetra, vranica, prsna in trebušna vnema, maternica itd. Z uživanjam mesa in mleka okuženih živali se prenaša tudi na človeka. Začetek jetike na zunaj ni mogoče opaziti, kajti živina je živahna, se redi in izgleda zdrava. Dokler žival ne kaže očitnih znakov bolezni in ne izloča bolezenskih bacilov, govorimo o prikriti jetiki. Takšno stanje bolezni lahko ugotovi živinozdrav-nifc s pomočjo tuberkulina, ki ga vbrizgne živali. Če nastopi povečana temperatura in gnojenje iz oči, je znak, da je žival bolna. Ko bolezen napreduje, postanejo znaki vedno očitnejši. Pri pljučni jetiki ima žival spočetka suh, kratek in močan kašelj, ki je posebno očiten, ko žival vdahne mrzel zrak ali pije mrzlo vodo. Kasneje je kašelj vedno bolj pogost. Nastopijo še drug; znaki kot so i stršeča in motna dlaka, blede sluznice, otopelost, povečana temperatura, naporno in hitro dihanje, izcejanje sluzi in siraste snov j iz nosa, hujšanje im vse bolj vodeno mleko. Izcedek iz nosa in mleko sta polna bacilov jetike. Jetika na vimenu kmalu pokaže svoje znake. Obolela četrt nabrekne, postane trda, vendar ob dotiku ni boleča. • Navadno se bolezen pojavi na zadnjih četrtih. Mleko postane vse bolj vodeno in kosmičasto ter močno okuženo z jetičnimi bacili. Bolezen napade tudi druge organe. V obolelih delih se razvijejo kot proso ali grah ali oreh debele tvorbe, ki so trde in so lahko posamič ali v gručah. Njih vsebina je sirasta in največkrat rumenkasto rožaste barve. Z razvojem bolezni postane žival za svojo okolico vedno nevarnejša. Zato take živali ne spadajo v hlev. Po majnovej-|em odloku pokrajinskega živinozdravni-ka morajo biti vsa goveda pregledana in bolna oddana v zakol. Dokler nismo prepričani o zdravju živine, uživajmo le mleko in meso, k; je bilo dobro prekuhano oziroma pečeno. Glavni vzroki, da se jetika širi med živino so vlažni, zatohli in temni hlevi ter nepravilno sestavljena krma. V takih razmerah živalski organizem oslabi in bacili jetike, ki so povsod navzoči, začnejo svoje razdiralno delo na oslabelih organih. Zato je v boju proti jetiki nujno potrebno omogočiti, da se živina giblje na prostem odnosno živi v zračnih, suhih in svetlih hlevih ter dob; krmo, ki odgovarja njenim potrebam. Ing. Janko Košir ZVEZA SLOV. KATOL. PROSVETE V GORICI ORGANIZIRA V NEDELJO 27. NOVEMBRA OB 16. URI CECILIJANKO KI BO V DVORANI KD IN NA KATERI BODO NASTOPILI ŠTEVILNI CERKVENI IN DRUGI PEVSKI ZBORI NA GORIŠKEM. — VABLJENI! Komu so na poti? V Trstu bodo 27. novembra volitve za prenovitev občinskega in pokrajinskega sveta. V ta namen se dvanajst strank poslužuje izredne propagande: dovoljeno ji® je, da spominjajo na državljansko dolžnost po zvočnikih, po raznih predvolilnih zborovanjih, po pošiljanju na dom svojih volivnih programov in z lepljenjem znakov in vabil na za to določena mesta tabel, ki so razpostavljene povsod po mestu in na deželi. Dolžnost strank je, da se strogo držijo mest, k; so jim jih določili pri žrebanju (in tu moramo poudariti, da se vsi lojalno drže teh navodil); dolžnost volivcev in vseh državljanov nasploh pa je, da teh plakatov ne trgajo, saj so zavarovani pred zakonom in kršilce zadene tudi zaporna kazen, poleg precej mastne globe. Kljub temu se zgodi, da po naših vaseh trgajo te plakate kot za stavo; posebno pa se znašajo nad lepaki s slovensko vsebino ali točneje povedano nad lepaki Slovenske skupnosti. To človeka boli, še posebno boli, ker se dogaja na slovenskih tleh. Al; je že tako daleč čas, ko smo bili zaradi slovenske besede pretepam, mučeni in tudi nekateri obsojeni na smirt? Ali smo pozabili na vse to in si zdaj dajemo duška z vandalskim početjem in si samj pljuvamo v obraz? Res nerazumljivo početje; medtem pa vedrijo na svojih mestih lepaki tistih, ki so na® dajali piti motornega olja. Upati je, da tega niso storili odrasli ljudje. A starši bi morali otroke podučiti, kaj jim je dovoljeno in kaj ne. Toda vseeno visi sum tega pogostnega početja na tistih odraslih, ki se slepo puste voditi od politične strasti, k; zamegli celo sveto ljubezen do materinega jezika. • A. M- Glasba po željah in Radio Trst A Zadnji dopis v »Kat. glasu« o slovenski nabožni pesmi na radiu Trst A je pr* bralcih naletel na splošno odobravanje-Istočasno pa je bila pri mnogih izrečena misel, naj bi povedali svoje pomisleke tudi glede tako imenovane »glasbe po željah«. Najprej že naslov ne odgovarja ve<5 stvarnosti, saj niso tako kot pri radiu Ljubljana ali Koper poslušalci tisti, k* glasbo izbirajo, temrveč vodstvo postaj«' ki tega dejstva že ne prikriva več in napovedovalec navadno pesem najavi z besedami: »Slavljencem pa poklanjamo to in to skladbo...« Ker radio Trst A ne računa nobene pristojbine za objavo čestitke ali glasb6 kot je to v Sloveniji, seveda ni dolžan, da se ozira na želje poslušalcev. Vendar bi bilo potem pošteno, da bi naslov glasbene oddaje spremenil tako, da bi ta odgovarjal dejstvu. 2e nekaj mesecev nazaj opažamo, da vodstvo radia Trst A pri tej tako zvafl' glasbi po željah načrtno zapostavlja slovenske melodije na račun raznih itali janskiih ter jugoslovanskih (neslovenskih) popevk. So popoldnevi, ko pride na vrsto le ena slovenska pes&m, mrgolijo pa razne kričaške melodije vseh vrst in odtenkov- Če bi bil radio Trst A postaja za italijansko poslušalce, bi to razumeli, da P3 prodaja to robo ravno slovenskemu občinstvu, nam je težko razumljivo, zlasB ker si slovenski človek, če si že te vrste pesmi zaželi, te lahko najde na vsaki ita' lijamski radio postaji in to v večjem obsegu in bolj okusne. Slovenski poslušalci si radio Trst ^ predstavljamo kot posredovalca predvsem* slovenskih stvaritev, zlasti če gre za »glas' ho po željah«, saj dobro vemo, da večin® teh tujih skladb, k; se zadnje čase pred' vajajo, niti po imenu ne pozna, kaj Se. da bi si jih zaželela ali celo naročala-Ni čuda, da je po naših domovih vedn° več slišati oddaje »Naši poslušalci S^5*1’ tajo...« iz Ljubljane in Kopra. To je na'1' bolj zgovoren plebiscit za to, kaj si i*8® ljudje želijo in zavrnitev tega, kar P0" sreduje radio Trst A v omenjeni oddaji- Nehote se nam poraja misel, da se tak0 imenovana »glasba po željah«, tako kO* jo poznamo sedaj, razvija po smernicah nekoga, ki ima interes, da bj bilo slovenske liudske pesmi čim manj; ali so tisti, ki ;>o za oddajo odgovorni, tolik0 nemarni, da se jim ne zdi vredno, enkrat v Ljubljano in si nabaviti vse ti" ste plošče, ki so tako všeč našim posW' šalcem ter zato raje zagrabijo po tistih’ ki so jim že pri roki. Seveda so to it# iamske in vse prei kot pomembne. Menimo, da se na ta način radio Tr5f A vedno boli oddaliuie od svojih posh1' šaVcv im postrmoma pogreza v osatn^ nost. ki je laihko katerim všeč, toda & slovensko občinstvo vse prej kot zaželel' Beseda slovenskim volivcem Slovenci v Torontu V nedeljo, 27. novembra bodo na Tržaškem volitve. Volili bomo novi občin-s k i svet v tržaški občini in novi p o -krajinski svet. Zato bodo volivci tržaške občine dobili dve glasovnici, eno za občinski svet in eno za- pokrajinski svet, volivci občin Devin-Nabrežina, Zgonik, Repentabor, Dolina in Milje pa samo eno glasovnico, to je za pokrajinski svet. TRŽAŠKI VOLIVCI Tržaški volivci bodo pravilno volili takole: vsakdo bo vzel s seboj volivno potrdilo, ki ga je dobil na dom in osebno izkaznico ali kakšno drugo listino s fotografijo (potni list, šoferska izkaznica). Predsednik volišča bo dal vsakemu volivcu dve glasovnici. Ena je za občinske volitve. Na njej poišči znak Slovenske skupnosti, ki je za občinske volitve na osmem mestu (lipova vejica z napisom Vnione slovena-Slovenska skupnost). Ta znak prečrtaj s svinčnikom, ki ti ga bo dal predsednik. Če želiš, lahko daš preferenčni glas kakšnemu kandidatu, a samo takšnemu, ki je na listi Slovenske skupnosti. Preferenčni ali prednostni glas daš tako, da napišeš ob strani, kjer so štiri črte, ime dotičnega kandidata. Ne sme jih biti več kot štiri. Lahko napišeš tudi samo številko, ki jo ima dotični kandidat po vrstnem redu na kandidatni listi. Kdor ne ve, kako se to naredi, naj raje prečrta samo znak Slovenske skupnosti, pa je opravil svojo dolžnost. Vsakdo naj pazi, da ne napiše na glasovnico kaj drugega ali da je ne zamaže, če jo slučajno popacka, jo lahko vrne predsedniku in prosi za drugo. Ko je prekrižal znak Slovenske skupnosti, jo zloži in odda Predsedniku volišča. Nato bo dobil še eno glasovnico. Ta je Za pokrajinske volitve. Tudi tu naj poišče znak Slovenske skupnosti, ki je na šestem mestu. Ta znak prekriža, ga zgane in odda. Za pokrajinske volitve ni preferenčnih ali prednostnih glasov. VOLIVCI V OSTALIH OBČINAH V ostalih občinah dobi vsak volivec samo eno glasovnico. Tudi za te volivce velja, da morajo vzeti s seboj volivno Potrdilo, ki so ga dobili na dom in osebno izkaznico ali kakšno drugo veljavno listino s fotografijo. Ko jim predsednik izroči glasovnico, gredo v kabino, kjer vsak poišče znak Slovenske skupnosti, ki ie na šestem mestu (lipova vejica z napisom Vnione slovena - Slovenska skupnost) m ga prekriža s svinčnikom, katerega mu ie dat predsednik volišča. Drugega ne sme nič napisati, ker je sicer glas neveljaven. Pri pokrajinskih volitvah ni prednostnih glasov, ker so kandidati za posamezna okrožja že določeni. Nato volivec glasovnico zgane in jo izroči predsedniku. Ni treba posebej omenjati, da bomo Slovenci voliti Slovensko listo. To zahtevajo naša dolžnost, naša čast in naš ponos! Ni zadosti, da samo volimo. Vsi Zavedni rojaki bodo šli od prijatelja do Prijatelja, od znanca do znanca in ga Pridobiti za Slovensko skupnost. Vsi, motki in žene, zlasti pa naša zavedna mta-z Padrič 1.000, M. R. iz Bazovice 5.000, D-Ž. in M. R., ob prvem obhajilu vnuk« 5.000, Della Torre iz Gročane 5.000, sestre Stalizzi 3.000, ob krstu Klelije Doddis 5.000, Marija Sahar iz Sv. Ivana 2.000, M-Križmančič 1.700, Della Torre iz Gročane 10.000, M. R. 5.000, Marija Marc ob dmfP obletnici Doma 5.000, Marija Kalc iz Gro-pade 1.000, Padričarka 1.000, Jerko Romana iz Trsta 10.000, ob krstu Davida Medve5 3.000, Pribac 1.000, Leban Marija 1.000, Križmančič Zofija 1.000, ob krstu Pavla Polinori 2.000, S. Križmančič 5.000, Pa" dričar 5.000, Marija Ražem ob drugi obletnici 5.000, N. N. 3.000, ob poroki Črni" goj-Turk 7.000, Angela Mužina 5.000, družina Marc 6.000, sestre Stalizzi 3.000, Bratož Karel 1.000, ob krstu Alberta Kom^ 5.000, E. K. in M. R. 2.000, Zadro 1.000, Gročanka, Mirošič 2.500, Svetoivančaiika 10.000, 3 N. N. 3.000, N. N. 2.000, N. 1.900, Mara Kenda 2.000 lir. Za Zavod sv. Družine: V. J. 5.000 I>r’ N. N. 1.000 lir. Podgorci: 48.000 lir; S? vodnje: 350 kg krompirja, 110 kg koiU2® v storžih, 22.360 lir. Rupa, Gaberje, Pt&‘ 260 kg krompirja, 25 kg koruze v storžih' 15.000 lir. Bog povrni vsem darovalcem! OGLASI Za vsak mm višine v Širini enega stolpi trgovski L 30, osmrtnice L. 50, več 7^ davek na registrskem uradu. Odgovorni urednik: msgr. dr. Fr. Mott$ Tiska tiskarna Budin v Gorici G. Artur Zalatel na bolniški postelji Slika predstavlja novo župnijsko dvorano, ki bo zgrajena ob župnišču. — Nešteto prireditev, igric, srečelovov, kulturnih večerov, filmov in govorov je že bilo v mali župnijski dvoranici (dve sobi). Prav to nam je dalo misel in povod z željo po primerni dvorani. Kakor so Doberdobci radi nastopali, peli in igrali, poslušali in pomagali ob raznih prilikah, tako upamo, da bodo pogumno nadaljevali kultumo-versko delo, zlasti za bodočnost mladine. Pogumno na delo vsi dobre volje sinovi, a delo in trud nam sam Bog blagoslovi! iz filmov in revij. — 18.00 Ne vse, toda