Obilne - prane! Nakup v a go n 8 ki h pošiljk koruze, pšenice in moke na uputnice in brez uputnic ugodno izvršite le pri tvrdki Brrnnr & Kuk Telefon pis. 36-75 nočni 49-88 Ilubtiana - Mlkloiltcoa 1.19 Brzojav: Žitopromet (Palača Vzajemne zavarovalnice) katera dobavlja blago naravnost od proizvajalca. — Vse informacije brezplačno! VSEBINA K novemu leta. — Dr. Vladimir Murko: Kje bodo dobivale občine in ostale samouprave posojila po uveljavljenju uredbe o hranilnicah? — Ing. Miklavžič Jože: Gospodarsko propadanje slovenskega kmetskega življenja na Pohorja. — A. J.: Občinsko pisarniško poslovanje. — Iz upravnega sodstva. — Vprašanja in odgovori. — Obzor. — Iz Županske zveze. — Občinski uslužbenec; J. V.: Ženska in moški v občinski službi. Imenik občinskih uslužbencev. »Samouprava« izhaja enkrat na mesec in stane za občine 100 Din, za vse ostale naročnike 40 Din letno. — Naroča in plačuje se pri »Županski zvezi« v Ljubljani, palača Vzajemne zavarovalnice. — Rokopisi se pošiljajo istotja, — Za vsebino podpisanih spisov so odgovorni avtorji. — Rokopisi se ne vračajo. »Samoupravo« izdaja »Županska zveza« v Ljubljani (njen predstavnik Nande Novak). — Za uredništvo odgovarja Nande Novak, župan občino Kamnik. — Tiska Jugoslovanska tiskarna v Ljubljani (predstavnik K. čeč). Samnipcmn GLASILO ŽUPANSKE ZVEZE V LJUBLJANI LETO 1938 LJUBLJANA, V JANUARJU 1938 ŠTEV. i K novemu letu. Preteklo leto razvoju samouprav ni prineslo bistvenih izpre-memb. Nerešena so namreč ostala najvažnejša notranjepolitična vprašanja s hrvatskim vprašanjem v ospredju, od katerih zavisi bodoča notranja ureditev države in na katerih rešitev čaka tudi izgraditev samouprav. V tem negotovem stanju (er v ozkem okviru, v katerega nas oklepa sedanja ustava in na njej sloneči organizacijski zakoni, se za razširjenje ljudske samouprave ni dalo dosti storiti. Za cestne odbore v dravski banovini se je izdelala uredba, ki naj bi tem organom dala več samostojnosti, ni pa še stopila v veljavo. Drugih dogodkov v tej smeri nimamo beležiti. Ostali smo pri občini. rudi občina, kakršna danes v resnici je, ni več iisto samoupravno telo, kakor bi morala biti in kakor je nekoč tudi bila. Dolgoletno dosledno prenašanje in nalaganje državnih poslov izpreminja občinski urad polagoma v državen urad, podrejen vsem državnim oblastvom, od občine samo še vzdrževan. Kjer je 80 odstotkov vseh poslov državnih, kjer se morajo samoupravni posli zanemarjati enostavno iz razloga, ker ni časa zanje, tam se o samoupravnem uradu gledano z manipulativne strani — komaj še more govoriti. Enako pa je s finančnimi bremeni občine, od katerih gre čimdalje večji odstotek za naloge države in banovine, ne da bi občina za odtegnjeni del dobila ekvivalent. Težko je danes županu. Z velikim veseljem se je kot novoizvoljeni predsednik domače občine lotil dela, a kmalu je doživel razočaranje. Ali je izvoljeni ljudski predstavnik in častni organ samoupravne korporacije res zato tukaj, da rešuje vsak dan kopo aktov, da je goli izvrševalec službenih nalogov in pomožni organ vseh in vsakogar? In občina, ali je zato tu, da vzdržuje urad in kvalificirano osebje za potrebe drugih in da se more takorckoč le mimogrede posvetiti svojim lastnini nalogam? Preobremenjevanje občine z državnimi posli ali z izdatki zanje je velika hiba naše uprave, ki ovira napredek občine in jemlje njenim organom veselje do javnega dela. Tudi samoupravno področje občine ni rožnato; zagrenjeno je z obilico predpisov, ki jemljejo čas in odtegujejo župana ustvarjajočemu delu ali celo utesnjujejo samoodločbo občine. Nepotrebno komplicirani in za vse občine, velike in mule, enaki poslovalni predpisi, kakor so na primer finančni, ustanavljanje novih fondov in organov, ki jemljejo občini dohodke ali pravico odločati o njih — občinski veterinarski sklad in krajevni turistični odbori na primer so take nove pridobitve — vse (o ubija voljo in greni veselje do dela. Iz te notranje zagrenjenosti, o kateri pričajo številni dopisi, se more tudi razumeti marsikje se pojavljajoča pasivnost, nerazumevanje za naloge komunalne politike, pa tudi premajhno zanimanje za delo Županske zveze in za njeno glasilo »Samoupravo«. Ni časa, ni denarja in ni veselja. Sicer se pa ka j rado prezre, da gre dober del porasta občinskih poslov in stroškov na zvišane ziihteve sedanje dobe sploh, na dvignjeni življenjski standard prebivalstva in na razvitejše in kompl iciranejše življenjske prilike. Posli rastejo povsod in idilično priprosta občinska uprava, kakršna je bila še pred desetimi, dvajsetimi leti, je danes že nemogoča. Ti časi se ne vrnejo več. Županska zveza je v tem letu pomagala, kjer je le mogla; pomagala z intervencijami pri oblastvih, s predlogi in opozo-ritvami, z osnutki uredb, ki naj bi omenjene nedostatke odpravile, ali vsaj omilile njih ostrine, pomagala tudi z nasveti in s strokovnim poukom, da olajša županom poslovanje. Z uspehi je dokazala svojo potrebnost. Da ni uspela povsod, kjer je in kakor je hotela, ni njena krivda, ker preko zakona ni mogla. Da ustreže vsem željam svojih članov, bi morala imeti vprav zakonodajno oblast. Krepka organizacija županov pa je slej ko prej potrebna; že zato, ker v Belgradu razumevan je za potrebe slovenske občine in slovenskega gospodarstva ni še dosti napredovalo in ker se poizkusi nadaljne centralizacije uprave in gospodarstva vedno znova pojavljajo. Proti tem neugodnim pojavom, pa tudi proti mnogoterim nevšečnostim doma, je treba stati stalno na straži. Posamezna občina tega ne more. Ko se oziramo v preteklo leto, pa ne smemo prezreli tudi ugodnih pojavov v tem letu. Predvsem moremo beležiti vidno boljšanje splošnega gospodarskega položaja, pospeševano po pametni zunanji politiki državnega vodstva, ki na vse strani sklepa prijateljske in trgovinske pogodbe. Od jen javan je krize, ki je pet let tiščala občinsko gospodarstvo, čutijo občine že danes, posebno industrijske. Uravnovesenje prihodnjega proračuna ne bo več tako obupno (ežko. S porastom davčne osnove se bodo mogle najbolj nesimpatične, le v sili uvedene nove davščine zopet odpraviti. Občine bodo mogle svobodneje dihati in tudi nekaj investirati, prezadolžene občine pa se bodo mogle pričeti sanirati. Z novim trošarinskim pravilnikom zopet uvedena kontrola nad prometom alkoholnih pijač bo trošarinske dohodke občine krepko dvignila. Da bi konsum domačih vin zaradi prometne kontrole padel, ni pričakovati in zamera vinogradnikov v tem pogledu ni upravičena; saj imamo dosti izkušenj iz prejšnjih let. V splošnem ugodno je učinkoval tudi prevzem občinskih šolskih izdatkov (proračuna B) po banovini, prvi korak za razbremenitev občine. Res, denar je tekel od bogate k revni občini, vršilci se je neka nivelizacija šolskih bremen med občinami, ki seveda ni bila vsaki po volji, loda občinske doklade so padle v vsej banovini za povprečno 14%, v nekaterih okrajih do 26, celo do 30% ; tiste občine pa, ki so bile v stiski in so s tem nenadnim olajšanjem prišle nekoliko do sape, so hitro — morda malo prehitro — poplačale zaostanke iz prejšnjih let ali zakrpale druge luknje. S tem so sicer povzročile neprijetno povišanje splošne davčne obremenitve svojega okoliša, ki je banska uprava ni utegnila popolnoma preprečiti, ker je videla stisko. Iz razprave v banskem svetu bomo šele dobili točno sliko o tej reformi in njeni nadaljn ji poti. Dolgotrajna komasacija občin je lani vendarle prišla do svojega zaključka. S tem se bo vrnil v našo občino oni mir, ki je potreben za njeno notranjo organizacijo. Tu čaka še ogromno dela! Pomislimo samo na občinsko uslužbensko vprašanje, ki izgleda naravnost nerešljivo in kjer se orje ledina. Nov stan nastaja in ni mu z rožami postlano. Od n jegove prve ureditve bo v največji meri odvisno, kako bo uspeval in v kakšno pomoč bo občinski in državni upravi. Kr. banska uprava je z razumevanjem in blagohotnostjo spremljala naše delo. Hvaležne ji morajo biti tudi občine, posebno pa preobremenjene, za izdatno pomoč, ki so je bile deležne iz banovinskih sredstev. Z veseljem tudi ugotavljamo, da se birokratizem umika iz zatohlih pisarn in da postajajo te svetlejše in potrebam naroda dostopnejše. Da bi bilo le tudi na centralnih mestih tako! Da je strokovni pouk občinskim funkcionarjem in uslužbencem nujno potreben, mora pač vsak priznati. Županska zveza ga vrši s prirejanjem tečajev in s svojim strokovnim glasilom. »Samoupravi« nekateri očitajo, da samo z domačo besedo razlaga zakone in oblastvene odredbe ter dela propagando za njih izvršitev, da je torej nekak pomočnik oblasti, ne pa glasilo samouprave. Nezadovoljnim odgovarjamo: nekaj imate prav, toda oglasite se rajši v listu in povejte tudi vi z domačo besedo, kaj se vam v javni upravi ne zdi dobro in kako naj bi se tisto po vašem mnenju uredilo. Tako bo vaše mnenje slišala tudi javnost in oblast. Uredništvu samemu ni všeč, da je tako malo sodelovanja od strani županov in drugih javnih delavcev v širokem podeželju, kakor tudi od občinskih uslužbencev, ki so kol neposredni izvrševalci predpisov vendar najbolj poklicani, da opozorijo na njih nedostatke ali trdote. Ponavljamo: »Samouprava« je odprta vsa-komu r. Prav radi bomo objavljali vaše predloge in tudi kritike, če bodo stvarne in dostojne. Prva naloga »Samouprave« pa je strokovni pouk. od pouka pa razpravljanje o novih, še malo poznanih zakonih in o aktualnih, trenutno najbolj perečih samoupravnih vprašanjih. Tudi letos vabimo k sodelovanju vsakega, ki more prispevati k naši skupni stvari. Enako tudi prosimo, da širite list in pri- dobivate zanj novih naročnikov. Čim večji bo krog naročnikov, tem boljši bo list po obsegu in po vsebini in tem lažje bo izpolnjeval svojo nelahko nalogo. Uredništvo. Dr. Vladimir Murko, tajnik Zveze jugoslovanskih hranilnic: Kje bodo dobivale občine in ostale samouprave posojila po uveljavljenju uredbe o hranilnicah? V finančno-gospodarskem komiteju ministrov leži pripravljen načrt uredbe o občinskih hranilnicah. Ker upravljajo samoupravne hranilnice danes nad dve milijardi vlog, je torej za naše gospodarstvo zelo važno, kako se bo ta denar nalagal. Na tem vprašanju je zainteresirano zasebno gospodarstvo, v veliki meri pa tudi javno gospodarstvo, zlasti država in samouprave različnih stopenj. Samouprave se morajo zanimati predvsem za one določbe, ki govorijo o hranilniških posojilih samoupravam. V tem oziru prinaša sedanji načrt tako daljnosežne spremembe, da se bo znatno spremenilo finančno gospodarstvo naših samouprav in naložbena politika hranilnic, in sicer na tak način, da bodo interesi naših s a 111 ouprav brezdvomno zelo močno trpeli. Zato je treba te določbe pojasniti in zastaviti vse sile, da se prepreči velika škoda, ki grozi d e 1 a v n o s t i naših samouprav, če se uredba sprejme v sedanji obliki. Dosedaj je bila pri nas praksa taka, da so dajale samoupravne hranilnice (banovinske, občinske, mestne, okrajne) posojila občinam, okrajnim zastoporn, krajevnim šolskim odborom, okrajnim cestnim odborom, zdravstvenim občinam, cerkvenim konkurenčnim odborom in podobno. Taka posojila so bila skoraj izključno dolgoročna, le redkokdaj pa kratkoročna za premostitev začasnega blagajniškega primanjkljaja. Sedaj se hoče dosedanja {iraksa, ki je vladala mnogo desetletij, popolnoma spremeniti. 5redvsem si moramo predočiti današnjo organizacijo našega komunalnega kredita. Kratkoročna posojila so potrebna samoupravi zlasti tedaj, če se prejemki ne stekajo v blagajno lako hitro kot se morajo izvrševati izdatki, torej n. pr. zaradi tega, ker se pobirajo občinske doklade k državnim neposrednim davkom skupaj s temi davki in poteče nekaj časa, preden se uredijo vse formalnosti za izplačilo teh doklad občini. Nadalje plačujejo mnogi davkoplačevalci davščine šele po neštetih opominih in eksekuciji; zato se stekajo občinski prejemki v blagajno počasneje, kot se iz nje izplačujejo izdatki. V celoti lahko rečemo, da so kratkoročna posojila hranilnic samoupravam sorazmerno zelo nizka odnosno brez večjega pomena. Iz kratkoročnega kredita se tudi ne sme financirati večji izdatek za dalj časa. Zato so kratkoročna posojila za samoupravne ustanove neprimerna. I)rugače je z dolgoročni 111 i posojili. Načeloma se smejo najemati dolgoročna posojila samo za trajne namene, ne pa za prehodne izdatke. Zakon o občinah določa v §94: »Posojila se smejo najemati le za izredne potrebe, praviloma pa za trajne namene, ki se ne morejo ostvariti z rednimi letnimi dohodki. Posojila se morajo odplačevati po vnaprej določenem načrt 11.« Skoro dobesedno enako je besedilo §-a 115 zakona o mestnih občinah, ki pa še dopušča najemanje posojil razen za navedene primere tudi za odplačilo prejšnjih dolgov, kar je lahko za občino velikega pomena, če se ji posreči zmanjšati obrestno mero takega posojila ali pa porazdeliti odplačilo dolga na večje število let kot je bilo prvotno predvideno. \/. tega besedila izhaja, da se občinski dolgovi najemajo za t r a j 11 e ji a m ene, zlasti torej take ustanove, naprave in podjetja, ki bodo nudila koristi ne le današnji generaciji, ki je najela tako posojilo, temveč tudi poznejšim generacijam, ki bodo še morale odplačevati tako posojilo. Če ima torej bodoča generacija še koristi od take občinske ali samoupravne naprave, se da zagovarjati, da nosi vsaj del bremen, ki jih ni bilo mogoče pokriti naenkrat. Iz tekočih letnih pr e j e m k o v je namreč n e m o g o č e kriti večje investici je, ker predstavljajo take izredne investicije za dotično samoupravo lahko tako veliko breme, da se v breme enega samega proračuna ali manjšega števila zaporednih proračunov ne da poplačati. Če naj bi se v občini postavila šola. ki je morda potrebna vsakih 100 let, bi morala samouprava povišati doklade na nemogočo višino, če naj bi pokrila vse izdatke že v breme enega proračuna. V večini slučajev najbrže tudi pri na i več jem možnem odstotku doklad odn. na j več ji možni višini ostalih davščin samouprava sploh ne bi mogla pokriti takega izdatka. Torej bi grozila nevarnost, da se dotična javna naprava ali ustanova, ki je izredno važna in naravnost nepogrešljiva za redno delovanje občine, sploh 11 e hi izvršila, kar lahko povzroči ogromno škodo. V takih primerih je iorej najnaravnejša pot, da pokrije samouprava tak izdatek z izkupičkom d o Igor o č n e g a p osoji! a. Dolgoročana posojila samoupravam (komunalna posojila) je mogoče dati v več oblikah : I. Predvsem more izdati doiična občina odn. samouprava 1 a s t ne z a dolžnice (srednjeročne ali dolgoročne), ki se obrestujejo in žrebajo v teku določenega števila let. Ta oblika je za samouprave kol dolžnike zelo pripravna, ker vedo, da morajo vsako leto odplačali le določeno anuiteto in lahko ev. pokupijo obveznice po nižjem tečaju. Pogoj je seveda, da je obrestna mera