Borba za naše ceste. Beograd, 21. junija 1923. Slovenija se je lahko dosedaj ponašala, da je imela iza predvojne dobe kolikor toliko lepe državne, deželne in okrajne ceste. Zgradili in vzdrževali smo si jih po večini sami s svojim denarjem. Prišel je preobrat in odslej so naše ceste leto za letom v nevarnosti, da se jih zanemari in upropasti, kakor so upropastili ceste na Balkanu. Že lansko leto so naši poslanci bili hud boj proti nakani, da se iz državne blagajne ne da za ceste v Sloveniji skoro nič in da se vrže na cesto pridne slovenske cestarje. Dne 19. junija se je narodni skupščini predložil začasni državni proračun. To so takozvane dvanajstine za julij, avgust in september 1923. Srbska radikalna stranka, ki je sedaj sama na vladi, je s tem proračunom pokazala, da tam, kjer se deli iz državnih kas davčni denar, poznajo samo Srbijo, Črno goro in Makedonijo. Za slovenskega Lazarja imajo samo drobtine. Najbolj se vidi v predlogu o dvanajstinah pri točkah o cestah in mostovih, kako si vladna večina deli mastno pečenko. V elenu 9, kjer gre za državne podpore za deželne in okrajne ceste, je določeno od 45 milijonov dinarjev za Slovenijo samo borna svotica od 2,600.000 D. Vse drugo pa gre z malo izjemo za srbske kraje. Še večja je krivica, ki se godi haši slovenski zemlji od strani srbske radikalne stranke oziroma vlade pri čtenih 10, 11 in 12. Iz dolarskcga posojila se uporabi za popravo cest in vzdrževanje eest v Srbiji in Crni gori 23 milijonoT dinarjcv, za nove ceste v Srbiji in Crni gori 60 milijonoT dinarjev, za nove mostove v Srbiji in Crnl gori 20 iuilijonov dinarjev. Slovenija dobi vsega skupaj samo 2,600.000 dinarjev, a Srbija, Crna gora in Makedonija okroglo 140 milijonov dinarjev, to je 560 milijonov kron. To so naravnost strašne svote. Tako je začela vladajoča srbska radikalna stranka plačkati naše kraje. TS Slovenec plačuj, da boš črno gledal, a dobiček od tegtf naj imajo samo srbski kraji. > Y sredo, dne 20. junija je prišel ta predlog srbske radikalne vlade, ki nosi znak vnebovpijoče krivice, pred finančni odbor narodne skupščine. Jugoslovanski klub so t tem odboru zastopali poslanci Vesenjak, Žebot in Kulovec. Imeli so poverjeno težko nalogo, da skužajo izpodbiti grdo nakano vladnega predloga. Zalibog imajo srbski radikalci kot vladinovci absoiutno večino tudi v finančnem odboru. Oni lahko počenjajo kar hočejo. To pa le po zaslugi zagrebškega Ra» diča, ld je ostal s svojimi 70 poslanci doma za pečjo. Ko bi bil Radič prišel v Beograd v parlament, bi bila srbskim radikalcem odvzeta v finančnem in drugih odborih večina, V tem slučaju bi stalo proti 130 glasovom srbskih radikalov in ž njimi zvezanimi nemškimi po-* slanci ter Turki iz Makedpnije okoli 180 poslancev drugih strank. Samo Radič je kriv, da je sedanja vladna večina t parlamentu tako «svinjsko« gospodari. Ko je torej 20. junija prišlo do razprave radi omenjenih predlogov vlade, so naši zastopniki skoro osamljeni dolge ure se borili proti velikanski krivici, ki se nam godi. Poslanca Žebot in Vesenjak sta pri vsakem paragrafu in stavku stavila spreminjevalne predloge in jih utemeljevala stvarno in podprla z dokazi in številkami. Navzoča sta bila pri seji tudi finančni minister in minister za ceste. -v*- Poslanec Žebot je med drugim stavil te-le predloge: 1. Da se za okrajne ceste v Solveniji zviša državni prispevek za 2 in pol milijona dinarjev. -nuav~- 2. Da ae zgradbo novih cest v Sloveniji določi potrebna svota, kakor je predlagala gradbena sekcija v Ljubljani. (Tu prideta predvsem v poštev cesta Veljka —Apačka kotlina na žStajerskem in cesta Saje—Begunje na Kranjskem). " 3. Da se podržavijo najbolj rabljene okrajne ceste v Slaveniji v izrneri 1.376 km, kakor je že 16. decembra 1921 predlagala gradbena direkcija v Ljubljani. Za prve tri mesece predlaga V to svrho 4 milijone dinarjev. Po hudi in ostri lazpravi so vladinovci sklenili, da ostane pri njihovem vladnem predlogu. Sklenili so, da naj finančni in gradjevinski minister skupno določita, koliko bosla odvzela od milijonov, ki so določeni za Srbijo in koliko se bo določilo za naše predloge. V četrtek, dne 21. junija je ob začetku sejc poslanec Žebot ponoVno stavil predlog za ceste v Sloveniji in še dostavil, da se cestarjev v Sloveniji nikakor ne sme odstaviti. Cela stvar pride še v razpravo v celo zbornico in sicer ob priliki, ko se bo razpravljalo podrobno o dvanajstinah. Tudi tu bodo naš*i poslanci zopet zastavili vse moči, da dosežejo za Slovenijo, kar nain gre. Težke so borbe, ki jih bojujcjo poslanci Slovenske Ijudske slranke v parlaraentu. Posebno težavno stališče imajo radi tega, Earhrvatskih Radičevih poslancev ni na pomoč. Srbske stranke imajo večino in nas preglasujejo. Krivic, ki se nam godijo, so sokrivi tisti Volilci, ki so glasovali dae 18! marca za Radiča ali za Nemce. Radič shranjuje aiiierikanske dolarje, a nemški poslanci so se popolnoma prodali srbski vladni radikalni slranki. ¦^¦^.^, - .-?:¦¦ ¦-.- -:s.-7Vi.-.v.,u.h ••