Pedagoška sugestija. T^ugestija se je že izdavna uporabljala v raznih oblikah pri vzgojnem po-stopanju, a to uporabljanje je bilo popolnoma nezavestno in čisto * ■ empirično. Šele ko sc je jela medicina natančneje baviti s temi dejstvi ter je odkrila bistvo tega pojava, ustanovivši njegove teoretične osnove, tedaj je bilo mogoče pedagogom, da so jeli racionalno uporabljati sugestijo v svoje vzgojne namene. Poleg tega je pa medicinska veda tudi razjasnila, da hipnotično stanje ni neobhoden-pogoj za sugestijo; poslednja se namreč more proizvajati tudi v bodrcm človeku, ne da bi, seveda, dosegla takih efektov kakor v hipnozi. Prav nazorno je razložil Wendt iz (»pave1 pedagoško uporabljanje sugestije pri vzgoji in pouku. Po razdeliti Wendtovi je sugestija dejstvo, s katerim se vtihotapijo v duševno življenje človeškega bitja povsem tuje predstave, čuvstva in hotenja, ki se tako tesno zvežejo z vso njegovo duševno organizacijo, da jih dotični ne smatra le za čisto resnico, ampak da se mu dozdevajo kot nekaj, kar je sam samcat doživel in občutil. Potemtakem je sugestija duševno stanje, ki ima mnogokaj sorodnega z vero, s pokorščino in z vsiljivimi idejami. Vera je priznavanje istine brez dokazov, pri čemer pa vemo, da so nam dokazi pristopni (naravne resnice, n. pr. zemljepisne), ali pa tudi nepristopni zbog naših preslabih umstvenih zmožnosti (verske resnice). Tri tem služi vera kot odločujoči motiv našemu delovanju. Pri sugestiji se priznava istina tudi brez vseh dokazov, opiraje se le na notranje čuvstvo in je pravtako tudi impulzija marsikaterega dejanja. Zapoved, podobna sugestiji, more sicer povzročiti razna dejanja, toda pri tem spozna dotičnik jasno, da se mora pokoriti nečemu zunanjemu le iz strahu ali vsled čuvstva dolžnosti i. t. d., a pri sugestiji mu izhaja hotenje iz globine njegove zavesti. In naj se zapoved tudi izvrši, jo vendar moremo smatrati za pravilno ali nepravilno, za pametno ali nesmiselno, i. t. d. Kar se pa tiče sugeriranih želj, ne dopuščajo one nikakršne ocene: one se pri- 1 Padagogische Suggestioii. Wendt. Eneyclopadisches Handbuch der Piidagogik v. Rein. 6. Bd., 2. Heft. .Popotnik" XXII., i. 3 znavajo kar izpočetka kot nekaj, čemur se ne more ugovarjati. Nasprotno pa, brž ko se pojavi kritika, usahne že tudi moč sugestije. Vsiljive ideje, katerih se zaman skušamo otresti, služijo le redkokdaj za povod našim dejanjem, kajti njih lažnivost spoznamo prav lahko in se jim tudi postavljamo brez težave po robu. In prav v teh dveh posebnostih se razločujejo vsiljive ideje od sugestije, dasitudi morejo, če so dovolj močne in trajajo delj časa, povzročiti samolastno sugestijo. Sugestija se rabi v pedagogiki'kot vzgojno sredstvo v prilog zapovedi in svetu. Uspehi njene uporabe so odvisni od tega, koliko zua pedagog pronikniti v individualno razpoloženje in duševno posebnost učenčevo, kajti sugestivna sila ne more premagati nekaterih fizičnih in duševnih ovir, a sleherni neuspeh v tem oziru utegne povzročiti nezaupnost in kritiko, ki sta največji nasprotnici sugestiji. Evo vzgleda: mati pravi detetu: „Kdor je zeleno sadje, ta bo hudo zbolel". Dete še ni uživalo zelenega sadja in še torej iz skušnje prav nič ne ve o zlih posledicah; toda vsled silne sugestije veže telesne bolečine tako tesno s predstavo zelenega sadja, da ga obide kar strah in zona, ko ga zagleda. — Učitelj veli: „Kdor me bo pazno poslušal, bo prav lahko izvršil sleherno teh nalog41. Učenec se zbog teh besedij hrabro loti svojega dela in srečno premaga tudi večje težkoče in to le vsled tega, ker so mu učiteljeve besede sugerirale zaupanje v svoje lastne moči. Če pa niso vsi učenci rešili naloge, poudarja jim učitelj prvo polovico svoje trditve, namreč, da je zahteval pazljivost, in s tem zopet podpre veljavo svoje sugestivne moči, ki bi inače utegnila vsled neuspeha izgubiti na svojem vplivu. Ne oziraje se na različne slučaje, v katerih se more uporabljevati pedagoška sugestija, moremo jo v obče razdeliti v tri skupine: 1. sugestija faktov; 2. sugestija čuvstev in želja; 3. sugestija ocen in nazorov. Poleg tega se morejo v vsak^ izmed teh slučajev sugerirati ali a) samo premise, iz katerih izvajajo sklepe učenci sami, ali h) samo sklepi in zaključki, ali naposled c) premise in zaključki. Toda pedagog naj nikdar ne pozabi, da morejo na otroka vplivati tudi škodljive in neprimerne sugestije, ki imajo svoj izvor v njegovi bližnji okolici ali pa celo v njem samem. Sem moramo prištevati osobito običajno strašenje otrok, ki vpliva sila škodljivo na nežne duše. Najboljša sredstva proti takim napačnim sugestijam so prepričevalne besede vzgojiteljeve in pa protisugestije, ki so prav nasprotnega značaja kakor prejšnje. In učitelju je treba, da je sploh zelo previden v sugeriranju misli, čuvstev in želj, kajti sugestija sicer blagodejno vpliva na pouk, ako se uporablja v mali meri in le izjemoma, toda ona tudi lahko okuži vse življenje učenčevo, ako doseže preveliko intenzivnost in ako se prepogostokrat ponavlja. Le-taka preobilna sugestija zaduši v učencu vso samostojnost in razvije pasivne strani njegovega značaja. Prav kakor učenec, tako more tudi učitelj priti v oblast sugestije. Pogostoma se zgodi, da si učitelj ne ustvari slike o učencu na podlagi opazovanja in raznih taktov, ampak da so vplivali na njegovo sodbo pogovori z odraslimi in večkrat celo izpovedi sošolcev. Taka sodba o učencih ima popoln značaj sugestije, in učitelj se je posebno težko izogne v prenapolnjenih razredih, kar ni le na kvar posameznim učencem, ampak tudi avtoriteti učiteljevi. — s. Vzroki izprijenosti naše mladine in sredstva proti tej izprijenosti s posebnim ozirom na deželne razmere. Ta predlog je obravnaval pri okrajnem učiteljskem zborovanju dne 1 1. julija 1900. leta Jože Svetlin.1 1. ič se dandanes ne sliši pogosteje kakor tožba o surovosti, spačenosti in izprijenosti, ki se vedno bolj razvija in širi med prostim ljudstvom. In ravno ta tožba je, ki vpije po hitri, nujni pomoči. Da pa nam bo moči uspešno postopati zoper te napake, ki kazijo in pogubljajo našo mladež, treba je nam znati virov, iz katerih izprijenost izhaja. Nekatere teh virov hočem tukaj navesti. Prepričan sem, da izvira spačenost mladine pred vsem iz slabe, zanemarjene odgoje. V tem oziru se popolnoma strinjam z Drescher-, Reicher-, Zucker-jem in Frischem. V knjigi „der Geist" piše Helvetius: „ Vsi ljudje so enako rojeni in postanejo neenaki le po vzgoji in zakonih". Ako se torej otrok ne privede na pravo pot; ako se vsled slabe odgoje izpridi, ne bo nikdar vreden ud človeške družbe, ampak postal bo ničvrednež, da celo hudodelnik. „Dasi žalostna, vendar je neoveržna istina, da se pri mladini ne množi zločinstvo le v splošnem, temveč tudi v posebnem". Filip Klenk pravi: „Ako vprašamo po vzroku tega pojava, nam pač odgovora ne 1 Pri obravnavanju tega vprašanja se je zgoraj omenjeni posluževal sledečih tiskovin: I. „Die erziehlicbe Aufgabe der Volksschule" od Iv. Drescher-ja v Gradcu. II. „Die Kinder-horte" od Franc Frisch-a v Mariboru. III. „Uber die Behandlung der verbrecherischen und arg verwahrlosten Jugend" od dr. Alojz Zucker-ja v Pragi. IV. „Der Kinderschutz" od dr. H. Eeicherja v Gradcu. V. „Schutz und Hilfe" 1'iir arme Kinder od dr. II. Reiclierja v Gradcu. »Popotnik" XXII., 2. 3* more nedostajati. — Nekateri dolžijo sedanji svet, češ, da je popolnoma brezveren in krivoveren; drugi pa spet obsojajo vso civilizacijo z vsemi na-redbami in z vso znanostjo". A moje mnenje je, da se mladina ravna po svojih starših, da postane takšna, kakor je bila odgojena — z nauki in vzgledi. — Seveda je žalostno, ako pomislimo, v kolikih rodbinah se odgoja vsled odsotnosti očetove z