Nove oblike podpore ravnateljem in njihov vpliv na zasnovo Vodenja Tako dobro se še spomnim snovanja revije Vodenje, da komaj verjamem, da izhaja že polnih sedem let. Sedem je sicer pravljično število, vendar ni med obletnicami, ki jih zaznamujemo ponavadi, omenjam ga zato, ker bomo delno spremenili zasnovo treh rubrik, kot smo jih zastavili v prvi številki in smo jih vse odtlej ohranjali. Prva, Pogledi na vodenje, v kateri objavljamo teorije in raziskave s področja vodenja, je od začetka dobro zastopana, zaradi prispevkov v njenem sklopu je revija uvrščena med znanstvene revije pri ARRs. Bolj kot na začetku nam uspeva objavljati prispevke najuglednejših pisčev in raziskovalčev iz različnih delov sveta. To Vodenje v vzgoji in izobraževanju uvršča ob bok uveljavljenim tujim publikačijam, kar za revijo v neangleškem jeziku ni kar tako. V tretji rubriki, Zanimivosti, predstavljamo ravnatelje na področjih, ki niso vezana na ravnateljevanje, manj uspešni pa smo pri objavi zapisov o ravnateljih v drugih državah. Z rubriko Izmenjave smo si zadali dva čilja: spodbujati ravnatelje k pisanju prispevkov in jo razširiti v priročnik za podporo ravnateljem. Z letošnjim letom bomo uresničili tudi ta drugi čilj, saj na naši spletni strani nastaja novo tematsko področje, namenjeno podpori ravnateljem, ki ga v veliki meri pripravljamo prav na podlagi izkušenj s to rubriko. S tem delamo konkurenčo samim sebi, saj bo podpora ravnateljem močno posegla v revijo, ki v aktualnosti in odzivnosti ne more tekmovati s spletnimi objavami. Rubrike ohranjamo, a jih bomo spremenili in zaradi vsebin, ki jih prenašamo na spletno stran, prilagodili. Žrtev zaradi »samokonkurenče« bo smiselna, če bodo v reviji našli prostor poglobljeni prispevki, spletna stran pa bo ponudila VODENJE l|2010: I-4 podporo, ki je v reviji ne moremo zagotoviti. In kaj prinaša nova oblika? Zamisel, ki smo jo že dolgo snovali, je dobila zagon po dogovorih na Mšš in potem, ko smo iz Evropskih strukturnih skladov pridobili sredstva za projekt Vseživljenjsko ucenje - usposabljanje za vodenje šol in vrtcev. Program podpore bo zajel področji predpisov in pedagoškega vodenja. Dejavnost ni nova, saj bomo nadgradili tiste oblike podpore, ki jih že izvajamo (tu imamo v mislih na primer strokovna sreCanja, enodnevne seminarje, program mentorstva, razvoj ravnateljevanja, našo revijo. Spremembe programa in njegovo širitev pripravljamo v Šoli za ravnatelje, kjer smo zaposlili pravnika s polnim delovnim Casom, pri tem pa sodelujemo s koordinacijsko skupino za podporo ravnateljem, ki smo jo oblikovali v programu Razvoj ravnateljevanja. Na pripravljalnem sestanku so bili udeleženci programa Razvoj ravnateljevanja enotnega mnenja, da ravnatelji pri opravljanju svojega dela že imajo doloCeno pomoC in podporo, ki pa nista zadostni, predvsem pa nista celoviti. Ko smo spodbudili razpravo, so ravnatelji ocenili, da bi morala podpora ravnateljem zajemati predvsem: • sistem posredovanja oz. objavljanja aktualnih informacij s podrocja dela ravnateljev (sprotne informacije na pravnem podrocju ter na podrocju pedagoškega dela); • seznam obrazcev, potrebnih pri delu šol (ob konferenci, za-kljucku leta ipd.); • sestava protokolov za posebne postopke (hospitalizacija, disciplinski postopek ipd.); • seznam obveznosti po mesecih - rokovnik opravil. Oblikovali smo koordinacijsko skupino, v kateri so zastopani tudi predstavniki ravnateljev na vseh ravneh izobraževanja, njeni cilji pa so naslednji: • pripraviti rokovnik za delo ravnateljev; • pripraviti katalog obrazcev za ravnateljevanje; • sestaviti vzorce obrazcev ter drugih aktov za ravnateljevanje; • vzpostaviti sistem za sprotno obvešcanje - objavljanje aktualnih informacij s podrocja dela ravnateljev. Na svojem prvem sestanku je koordinacijska skupina že oblikovala sistem objavljanja opravil, ki jih morajo ravnatelji opraviti v dolocenem mesecu. Rokovnik bo poleg postavke o dejavnostih, ki jih je treba izvesti v določenem mesecu, vseboval še postavke o odgovorni osebi in nosilcu izvedbe, o postopku, roku izvedbe, opombah. Narejen je rokovnik za avgust, do jesenskih posvetov ravnateljev pa bo pripravljen rokovnik za vse leto. Hkrati nastaja Katalog obrazcev za ravnateljevanje; z njim bomo predstavili obrazce in druge akte, ki so potrebni za delo šol in vrtcev. S podporo ne bi radi spodbudili nepotrebnega ali pretiranega osredotocenja na obrazce, zato bomo v Katalogu in Rokovniku jasno oznacili obvezne dokumente in tiste, ki jih ravnatelj lahko uporabi, ce mu bodo pri delu koristili. Ob podpori, ki bo objavljena na spletni strani ŠR, načrtujemo še: • Individualno vzajemno svetovanje v okviru programa Razvoj ravnateljevanja. Projekt bomo razširili na svetovanje posameznim ravnateljem; na prvi ravni ga bodo izvajali ravnatelji, ki sodelujejo v projektu, pri zahtevnejših vprašanjih pa bomo vkljucevali ustrezne strokovnjake. Del svetovanja bo potekal prek spletne strani, del pa bo predstavljal neposredno pomoc posameznim ravnateljem. S tem bi ohranili tradicionalno uspešno medsebojno kolegialno pomoc med ravnatelji in jo naredili bolj prepoznavno. • Svetovanje na ravni organizacije, podpora na podrocju ugotavljanja in zagotavljanja kakovosti - pri uvajanju izboljšav, ki ga v okviru projekta zagotavljanja in ugotavljanja kakovosti Ess nacrtujemo za leto 2011. Izvajali ga bodo usposobljeni timi na šolah in v vrtcih, sodelovali pa bodo še usposobljeni zunanji evalvatorji, ravnatelji iz programa Razvoj ravnateljevanja, predavatelji šr in drugih javnih zavodov ter drugi strokovnjaki. • Timsko svetovanje na šolah, na katerih se pojavljajo vecje težave, oblikovanje timov za celostno pomoc, ki jo bo mogoce uvesti v sodelovanju z mšš. Ob pripravi podpore se zavedamo, da bi bilo treba zagotoviti še druge pogoje, ki so nujni za sistematicen pristop k podpori ravnateljem, in sicer: • kolikor je mogoce zmanjševati pretirane zahteve na podrocju upravljanja šol in vrtcev; • zagotoviti sodelovanje pravnih služb mšš in drugih pristojnih ministrstev, da ne bo prihajalo do razlicnih razlag predpisov; • vzpostaviti skupno bazo podatkov (mšš in šr), povezanih z najpogosteje postavljenimi vprašanji in odgovori; • ohraniti tradicijo medsebojne pomoci in vzajemnega svetovanja med ravnatelji; • proučiti možnosti za zaposlitev poslovnih sekretarjev in računovodij s vii. stopnjo izobrazbe, ki so usposobljeni ravnateljem pomagati pri opravljanju poslovodnih nalog; • povečati odgovornost ravnateljev in zagotoviti, da se svetovanje ne bo osredotočilo na pojasnjevanje temeljnih predpisov, ki so že dolgo uveljavljeni in jih morajo ravnatelji poznati. Skoraj si ne morem zamisliti, da nove oblike podpore ne bodo upravičile sprememb v rubriki Izmenjave. Andrej Koren