V )Z GOJA IN IZOBRAŽEVANJE 96 6 2001 XXXII Žal pa nekateri starši ne kažejo prevelikega zanimanja za poznavanje dejavnosti, v katere so vključeni njihovi učenci. Pogostokrat je njihovo poznavanje ciljev dejavnosti v podaljšanem bivanju omejeno zgolj na pisanje domačih nalog, zato je prav, da staršem že v začetku šolskega leta predstavimo delo v podaljšanem bivanju in jih med šolskim letom obveščamo o vsem, kar se dogaja pri posameznih dejavnostih. Če želimo drugačno, otroku prijaznejšo šolo, moramo slediti sodobnim tokovom na psihološko-metodično- didaktičnem področju in vnašati spremembe tudi v vzgojno-izobraževalno delo v podaljšanem bivanju. Prepričani smo, da bo tudi koncept dela v podaljšanem bivanju, kije nastal v okviru prenove slovenske osnovne šole, večinoma zapolnil dosedanje vrzeli tako na strokovnem kot organizacijskem področju. Kvalitativni napredek pri delu v podaljšanem bivanju bomo dosegli takrat, ko bomo o ciljih, funkciji in vsebinah dela v podaljšanem bivanju temeljito spregovorili z učitelji v šolskih zbornicah, ko bomo v začetku šolskega leta s cilji in vsebinami dela seznanili tudi starše in jih aktivno vključevali v vzgojno- izobraževalni proces. Najpomembnejšo vlogo pa ima seveda učitelj, ki oblikuje in načrtuje delo v podaljšanem bivanju. LITERATURA IN VIRI Bariča Marentič Požarnik: Pomen operativnega oblikovanja UJ vzgojno-izobraževalnih smotrov za uspešnejši pouk, Zbrana poglavja iz didaktike, Pedagoška obzorja, Novo “1 mesto 1991. Martin Kramar: Načrtovanje in priprava izobraževalno- 2 vzgojnega procesa v šoli, Educa 1994. Delovna skupina za pripravo koncepta podaljšanega bivanja: Podaljšano bivanje in različne oblike varstva učencev v devetletni osnovni šoli, Ljubljana 1999. Filip Jelavic: Didaktik. Slap, Jastrebarsko 1998. Šolska zakonodaja: Zakon o osnovni šoli, 1996. >tf) 3 N Franko Florjančič 2 Zavod RS za šolstvo TEHNIŠKI DNEVI DO DEVETEGA RA OD PRVEGA Z R E D A h- Dnevi dejavnosti CO D Posamezni dan dejavnosti traja 5 pedagoških ur. Opomba: ^ V obdobju prehoda iz osemletke v devetletko, je nekaj tehniških dni v 7. in 8. razredu začasno namenjenih pouku vsebin o lesu in pouku gospodinjstva. Ko bodo na šolah vsi razredi vključeni v devetletko, te potrebe ne bo več. Takrat bodo tudi te ure namenjene tehniškim dnevom. — Vsebine Učenci v svojem okolju ugotovijo določen tehnični problem, potrebo, priložnost, ga raziščejo, zanj oblikujejo rešitev, jo izpeljejo in preverijo. Pomembno je, da učitelj pri učencih sproži problemsko situacijo in jim prepusti iskanje rešitev, tako da bodo reševanje sprejeli za svoje. Problem se navadno navezuje na vsebine pouka pa tudi na druge dni dejavnosti. Razvijajo pozitiven odnos do tehničnih dosežkov, raziskujejo njihov izvor in zgradbo, skupaj s sošolkami in sošolci zbirajo podatke o tehničnih predmetih in zbirkah in primerjajo svoje ugotovitve s podatki iz strokovne literature. Ob oblikovanju razstav izmenjujejo izkušnje in ideje, skušajo izboljšati že znane tehnične rešitve ter uporabljajo nove informacijske tehnologije. Pri izvajanju dni dejavnosti je poudarek na medpredmetnem (meddisciplinarnem) povezovanju; pogosto potekajo v obliki projektnega dela - za tako obliko delaje potrebno vnaprej predvideti tudi obseg časa za njihovo pripravo, in sicer za učence in učenke 2 ter za učiteljice in učitelje. S tem učenci razvijajo elemente raziskovalnega učenja/dela, od načrtovanja — nalog, zbiranja podatkov do oblikovanja ugotovitev in predstavitve rezultatov. Pri izbiri vsebin je treba upoštevati okolje, v katerem _ je šola. Možni so obiski strokovnjakov na šoli, vsaj enkrat v osnovnem šolanju pa naj učenci obiščejo katerega od muzejev tehniške kulturne dediščine, npr. Tehniški muzej Slovenije v Bistri. Vsebine tehniških dni niso opredeljene po razredih. Sola in učitelji imajo pri tem najširše možnosti organizacije ustvarjalnega dela učencev. Ista vsebina je lahko primerna tako za prvi kot tudi za deveti razred. Učitelji morajo poiskati in oblikovati cilje in vsebine tako, da so primerne posamezni starostni stopnji otrok. Če npr. izberemo bivanje (kako spimo - postelja, kako sedimo - stol in fotelj, kje jemo - stol, miza ...j, je lahko to vsebina tehniškega dneva učencev katerega koli «/> O > o 6 2001 XXXII 98 GOJA IN IZOBRAŽEVANJE : I Z > D M N m O > O razreda v osnovni šoli. Paziti je treba le na to, da ni za mlajše učence pretežko ali za starejše prelahko oziroma preveč preprosto. Predlagani nabor vsebin je dovolj širok, vendar ne zapira možnosti za vključevanje drugih vsebin. Opustiti pa je potrebno vse akcije, kjer učenec nima možnosti iskanja, ustvarjanja, raziskovanja, uporabe in preverjanja znanja. Nekaj idej za vsebine tehniških dni: • raziskovanje tehnične zapuščine v svojem domačem in širšem okolju: mlini, mostovi, žičnice, žage, kozolci, lesena kolesa, vozovi, orodja in stroji, črpališča, peči (zbiranje podatkov in eksponatov, organiziranje razstav, predstavitve v šolskem časopisu, snemanje in izdelava videofilmov, predvajanje v šoli in na lokalni kabelski TV, objave v časopisu ...); • ogledi mlinov, žag, mostov ... in gradnja modelov; • proučevanje dela znanih slovenskih izumiteljev, • obisk tehniškega muzeja; • opazovanje dela obrtnikov, zlasti v tradicionalni obrti (ogledi, učenje in izdelava predmetov, razstava izdelkov ...); • izdelava predmetov tradicionalnih obrti (izdelki iz slame, lesa, usnja, gline ...) in srečanja z mojstri teh obrti; • proučevanje vpliva uporabe tehnike in tehnologije na okolje (iskanje vzrokov onesnaževanja zaradi uporabe tehnike in tehnologije ter tehničnih predmetov v domačem okolju, kako zmanjšati onesnaževanje, kakšne tehnologije izbirati ...); • objava ugotovitev raziskav v šolskem časopisu (stenski časopis, predvajanje posnetkov na šolski oziroma krajevni TV, razstava fotografij ...); • skrb sokrajanov za okolje (odpadki iz gospodinjstev, odvoz, smetišča in divja odlagališča, razvrščanje odpadkov ...); • čisto okolje (odpadki, koš za smeti: načrtovanje, cena, izdelava, vzdrževanje); • promet (ravnanje voznikov, pešcev, kolesarjev, potnikov v avtomobilskem in avtobusnem prometu, izboljšanje prometa v okolici šole, izdelava pro¬ metnih znakov in pripomočkov za potrebe šolskega poligona, pregledi koles, ureditev kolesarnice ...); • transport (potniški in tovorni promet, transportna sredstva, zgodovina, prometne navade, prihodnost - futuristična vozila ...); • bivanje: kako spimo - postelja, kako sedimo - stol in fotelj, kje jemo - stol, miza ... (ergonomske zahteve, vrste, izdelava, ponudba v trgovini, prospektno gradivo in navodila, izdelava maket...); • ogrevanje, zračenje, razsvetljava stanovanjskega prostora; • tekstil v stanovanju (barve in vzorci, zavese, preproge in tekstilne talne obloge); • tehnične naprave in stroji v gospodinjstvu (peč, hladilnik, gospodinjski stroji in pripomočki, zabavna elektronika, vodovod in kanalizacija ...); • poraba energije v stanovanju (elektrika, plin; kako zmanjšati porabo ...); • gradnja hiš (nekoč, danes, gradiva, prostori, gradnja modelov iz tradicionalnih gradiv ...); • izdelava modela varčne hiše; • pridobivanje pitne vode (zajetje, vodovod, hišna napeljava, merjenje porabe vode, delovanje vodovodne pipe, napake ...); • oblikovanje in izdelava spominkov, voščilnic, igrač, daril ... ; • oblikovanje in izdelava svojega časopisa (v povezavi s slovenščino); • izdelava »moje prve knjižice« (v povezavi s kulturnim dnevom); • vremenoslovje - izdelava naprav in merjenje vremena; • oblikovanje in izdelava predmetov iz naravnih gradiv; • oblikovanje in izdelava predmetov iz papirnih gradiv, lesa, kovine, umetnih snovi; • konstruiranje in izdelava uporabnih naprav iz elektrotehnike in elektronike; • načrtovanje in izdelava dekoracije za razredno proslavo, praznovanje; • okraski za božično oziroma novoletno drevo; • priprava razstave tehničnih dosežkov; • tekmovanja v tehničnih disciplinah (izdelava predmeta in tekmovanje: ploščati zmaji); • snemanje videofilmov; • priprava ozvočenja itn. Organizacija in izvedba Tehniške dneve lahko organiziramo za vsak razred posebej, skupno za nekaj razredov ali za vso šolo. Aktivnosti so lahko načrtovane za posamezen dan, lahko strnjeno za dva ali več dni, lahko pa je delo organizirano tako, da se projekt nadaljuje po določenem časovnem presledku v naslednjem tehniškem dnevu. Tak način učenci uporabijo pri obsežnejših projektih in tistih, ki niso izvedljivi v strnjenem času. Naloge so lahko razdeljene med več oddelkov istega razreda ali pa pri njih sodelujejo učenci različnih razredov. Načrtovanje in organizacija dni dejavnosti je vezano na okolje, v katerem je šola, oziroma na specifičnosti posameznih šol. Težišče načrtovanja je v okviru šolskih strokovnih aktivov in poteka kot timsko delo učiteljic in učiteljev, tudi z različnih področij. Možno je tudi 99 VZGOJA IN IZOBRAŽEVANJ E 2001 XXXII mentorsko delo (npr. pomoč učitelja tehnike in tehnologije učiteljicam razrednega pouka pri izvedbi tehniškega dne). Možna je organizacija dni dejavnosti v okviru projektnih tednov in raziskovalnih taborov. Primer, kako izvesti tehniški dan z učenci: ure aktivnosti učencev 1 opredelitev cilja in nalog določitev skupin, kriterijev, poteka, pripomočkov 2 izvedba nalog po posameznih skupinah 2 obdelava podatkov, priprava poročila po skupinah predstavitev in vrednotenje razstava ... VARNOST UČENCEV Pri izvedbi nekaterih dni dejavnosti, zlasti zunaj šole je treba biti pozoren na vse možnosti nevarnih situacij. Te se najpogosteje pojavljajo pri gibanju (promet), pri obiskih kmetij, obrtnikov in tovarn (stroji in naprave), pri ogledih v naravi (zdrsi, jame, vreme...), pri razisko¬ vanjih (npr. oporečni odpadki na divjih odlagališčih) ipd. Če nevarnosti kljub trudu ni mogoče izločiti, je bolje izbrati druge vsebine. O tehniških dnevih boste več našli na spletni strani Zavod RS za šolstvo: http://zavod.zrsss.si/pps/teh/ tehniski.html. LU Mag. Dragica Zvar Zavod RS za šolstvo S O L S K I PEVSKI ZBOR V DEVETLETNI OSNOVNI ŠOLI > O z