34 Didakta junij-julij 2016 UVOD Nenehne spremembe v družbi zahteva- jo od učiteljev, da ves čas spremljamo razvoj stroke in kontinuirano nadgra- jujemo ali celo znova pridobivamo kompetence na različnih področjih. Tudi vizija OŠ Trnovo, v kateri je po- udarjeno zagotavljanje enakovrednih možnosti naših učencev in učiteljev za delo in razvoj v domačem okolju, Evro- pi in svetu, terja od njenih učiteljev, da sledimo razvoju, da bi lahko obdržali ustrezno kakovost dela z učenci in vi- sok profesionalni nivo. Za uresničevanje naše vizije in kot odgovor na spremembe v družbi v slovenskem, evropskem in širšem med- narodnem okolju ter na novo nasta- jajoče potrebe na trgu dela (Evropska komisija 2010) se je povečala potreba po intenzivnem izobraževanju uči- teljev. Pomembno je, da naši učitelji nadgradijo in razvijejo vse ključne kompetence za vseživljensko učenje (MOVIT 2006), med katerimi bi še po- sebej izpostavili medkulturne kom- petence, jezikovne in komunikacijske zmožnosti in ustrezno raven digitalne pismenosti kot tudi ustrezna znanja in veščine, s katerimi bomo razvijali ome- njene kompetence tudi pri učencih, jih spodbujali k ustvarjalnosti in ino- vativnosti. Ta znanja in veščine učitelji lahko pridobivamo na različne načine, med katerimi so še posebej učinkovita izobraževanja v mednarodnem okolju. S tem razvijamo različne kompetence med samim izobraževalnim procesom in v neformalnem druženju z udele- ženci iz drugih držav. To je bil motiv, da smo se v letu 2014 vključili v program Evropske unije Era- smus+, v Ključni ukrep 1 (mobilnost posameznikov), ki je namenjen izobra- ževanju učiteljev in drugih strokovnih delavcev šole. PROGRAM ERASMUS+ Erasmus+ je program Evropske unije na področju izobraževanja, usposa- bljanja, mladine in športa (Evropska komisija 2015), ki temelji na Strategiji Evrope 2020 (Evropska komisija, 2010) in poteka v obdobju 2014–2020. Nastal je z združitvijo evropskih programov, ki jih je izvajala Evropska komisija v obdobju od leta 2007 do 2013, s ci- ljem, da podpira nove ideje na podro- čju izobraževanja, povezuje različne ukrepe in oblike evropskih projektov, spodbuja nove oblike sodelovanja in medsebojnega bogatenja na različnih področjih izobraževanja ter privablja nove akterje iz sveta dela in civilne družbe. Izvajalec programa v Sloveni- ji je Nacionalna agencija – Center za mobilnosti in sodelovanje v (CMEPIUS 2015). Za doseganje ciljev izvaja program več ukrepov: Ključni ukrep 1 za izobraže- vanje posameznikov, Ključni ukrep 2 za izvajanje sodelovalnih projektov za inovacije in izmenjavo dobrih praks, Ključni ukrep 3 s podporo za reformo politik, program Jean Monnet in pro- gram Šport. Ključni ukrep 1 (mobilnosti posame- znikov) omogoča, da dijaki srednjih strokovnih šol in učitelji na vseh sto- pnjah izobraževanja pridobijo finanč- no podporo za udeležbo na izobraže- vanjih v tujini, ki so lahko (1) struktu- rirani seminarji in usposabljanja, (2) opazovanje pouka (job shadowing) in (3) izvajanje pouka na partnerski šoli. Izobraževanje lahko traja od 2 dni do 2 mesecev. Kljub temu, da se izobraževanja ude- ležujejo posamezniki, se na razpis za dodelitev sredstev, ki je odprt do predvidoma 2. februarja vsako leto, prijavi šola z ustrezno prijavnico. V ta namen mora šola pripraviti ustrezen izobraževalni projekt, kot ga zahteva filozofija KU1, predstavljena na Sliki 1. Izobraževalni projekt mora temeljiti na viziji šole, njeni razvojni usmeritvi in ciljih, opisanih v šolskem evropskem razvojnem načrtu. Na podlagi tega do- ločimo področja (na Sliki 1 označeno z I), na katerih se bodo naši zaposleni izobraževali, vrste mobilnosti (M) in kraje izobraževanja, poiščemo par- tnerske ustanove, ki bodo izpeljale izobraževanja, in v skladu z ustreznimi kriteriji izberemo zaposlene (Ime), ki se bodo udeležili izobraževanja (mobil- nosti). En izobraževalni projekt lahko vsebuje več področij izobraževanj in več mobilnosti, pri čemer se ene vrste izobraževanj lahko udeleži omejeno število udeležencev. Prijavnico, ki vsebuje podroben opis izobraževalnega projekta, pregledajo zunanji ocenjevalci in jo ocenijo po naslednjih kriterijih: (i) relevantnost projekta (30 točk), (ii) kakovost pro- jektnega načrtovanja in izvedbe (40 točk) in (iii) učinki in diseminacija (30 točk). Projekt je odobren, če je ocenjen z vsaj 60 točkami in 50 % točk v vsaki kategoriji. IZOBRAŽEVALNI PROJEKT HOLISTIČNO IZOBRAŽEVANJE MLADIH DRŽAVLJANOV EU Cilji projekta Izobraževalni projekt, ki smo ga prija- vili na razpisu za pridobivanje sredstev programa Erasmus+, smo imenovali Holistično izobraževanje mladih dr- žavljanov EU. Temeljil je na viziji šole, prednostnih področjih razvoja in šol- skem evropskem razvojnem načrtu, ki vsebuje štiri glavne cilje: - razvijanje medkulturne kompeten- ce učencev in učiteljev, da bi lažje razumeli in sprejeli različna okolja, kulture in jezike ter bili sposobni se hitro in učinkovito vključiti v njihovo življenje in delo; - razvijanje komunikacije v tujih jezikih, ki je temelj sodelovanja z drugimi; - razvijanje kompetenc za uporabo IKT pri učenju in poučevanju gle- de na to, da so mladi sodobnega IZOBRAŽEVANJE UČITELJEV V MEDNARODNEM PROSTORU / Mag. Đulijana Juričič / Osnovna šola Trnovo Didakta junij-julij 2016 35 časa veliko v stiku s tehnologijo, predvsem z mobilnimi telefoni in elektronskimi tablicami; - razvijanje socialne in državljanske kompetence, metod in pristopov poučevanja, ki omogočajo celostni razvoj učencev, saj se v zadnjih letih se v našem širšem in ožjem okolju mnogo prehitro dogajajo različne spremembe, ki jim odrasli in posle- dično tudi otroci včasih nismo kos. Dejavnosti projekta Za izvajanje projekta smo uporabili projektni pristop z vsemi ustreznimi fazami (Council of Europe 2000): na- črtovanje, priprava, izvedba, spremlja- nje, evalvacija in validacija rezultatov ter načelo distribuiranega vodenja z ustrezno razdelitvijo nalog med člani projektnega tima. Izpeljali smo 18 mobilnosti: štirje uči- telji so se udeležili strukturiranega se- minarja Intercultural project manage- ment na Portuglaskem, sedem učiteljev seminarjev za poučevanje angleščine v Angliji in Škotskem, ravnateljica, sveto- valni delavki in ena učiteljica so bile na seminarju metodologije Mindfullness (MF) za razvijanje celostnega razvoja učencev in s tem razvijanje njihovih socialnih in državljanskih kompetenc na Nizozemskem, dve učiteljici in rav- nateljica so izpeljale opazovanje pouka (job shadowing) za uporabo mobilne tehnologije pri pouku na Finskem. Naši partnerji so bile različne izobraževalne ustanove in Mednarodna šola Tampere na Finskem. Uspešna realizacija mobilnosti in im- plementacija pridobljenih kompetenc v vsakdanje šolsko delo in življenje je zahtevala cel niz premišljenih projek- tnih dejavnosti: - timsko smo pripravili zahtevno in kompleksno prijavnico z uporabo Google dokumenta, - po odobritvi projekta s strani Na- cionalne agencije smo organizirali šolski projektni tim Erasmus+, ki smo ga sestavljali učitelji, izbrani za sodelovanje v mobilnostih, rav- nateljica in koordinatorka; - izpeljali smo delavnico za pripra- vo tima na izvedbo projekta, med katero je bil natančno seznanjen s programom Erasmum+, šolskim izobraževalnim projektom in načr- tom za njegovo izvajanje; - uredili smo vse logistične zadeve, potrebne za odhod na izobraže- vanja, pri čemer so sodelovali vsi udeleženci izobraževanj. Te dejav- nosti so zajemale prijavo na izobra- ževanje, organizacijo prevoza in nastanitve, sklepanje zavarovanja Corris in usklajevanje s projektnimi partnerji, ki so nam posredovali po- datke o izobraževanjih, pomagali pri nastanitvi, svetovali pri ustrezni vsebinski pripravi; - poskrbeli smo, da so vsi udeleženci mobilnosti podpisali dokumentaci- jo o mobilnostih, ki jo zahteva pro- gram Erasmus+, in sicer sporazume o dotaciji za posameznike in da so vsi partnerji podpisali sporazume o mobilnosti za šolsko osebje in zavezo o kakovosti izobraževanj; - po vrnitvi z izobraževanj smo iz- peljali prenos pridobljenih znanj in izkušenj v kolektiv s plenarnimi predstavitvami za kolektiv in de- lavnicami za manjše skupine ter ostale diseminacijske aktivnosti, kot so objave na spletni strani projekta (Erasmus+ 2014), predstavitev star- šem in svetu šole, implementacija pridobljenega znanja in izkušenj v pouk, predstavitev projekta na mednarodnem izobraževanju za učitelje v Portu in različnim pro- jektnim skupinam v Sloveniji, do- kumentih šole, kot so letni delovni načrt in letno delovno poročilo, ter v neformalnih druženjih s kolegi z naše in drugih šol po Sloveniji; - evalvirali projekt in različne izvede- ne dejavnosti sproti in z zaključno evalvacijo; pri tem smo uporabi- li različne metode, kot so spletni vprašalnik, intervjuji, refleksija, SWOT analiza; - izvajali redno spremljanje projekta na projektnih sestankih in s poro- čili udeležencev; - redno poročali Nacionalni agenciji z vmesnimi poročili in poročili o izvedenih mobilnostih v Mobility Toolu, orodju Evropske komisije za poročanje o projektih Erasmus+; - spremljali porabo dodeljenih sred- stev z orodjem, ki smo ga sami oblikovali, pri čemer smo upošte- vali tako nacionalno zakonodajo o službenih poteh javnih uslužben- cev kot tudi finančna pravila pro- grama Erasmus+ ter sproti zbirali dokumentacijo z dokazili o porabi financ; - ob pomoči Nacionalne agenci- je smo sproti reševali morebitne težave, ki so se nam pojavljanje Slika 1: Shematski prikaz filozofije Ključnega ukrepa 1 36 Didakta junij-julij 2016 med izvajanjem projekta, kot so npr. nenadna odpoved odhoda na izobraževanje zaradi višje sile, sprememba trajanja izobraževanja in števila mobilnosti, nerazume- vanje filozofije projekta s strani udeležencev; - po zaključenih izobraževanjih smo načrtovali nadaljnja izobraževanja in sodelovanje v KU1 in KU2 pro- jektih, saj smo v letu 2015 začeli nov izobraževalni projekt, v letu 2016 pa začenjamo s sodelovanjem v KU2 projektu InnoTeach; - ob zaključku projekta smo pripra- vili zelo zahtevno končno poročilo v Mobility Toolu. Učinki in rezultati projekta Učne metode in oblike dela, ki smo jih spoznali na izobraževanjih za učitelje angleščine na Škotskem in Angliji, so zelo uporabne pri pouku, še posebej pri učenju maternega jezika, tujega jezika, matematičnih veščin in nara- voslovja. Izobraževanje je ponudilo veliko novih idej za delo v razredu. Najbolj zanimive in uporabne dejav- nosti za pouk so bile motivacijske vaje za začetek ure, različne igre vlog, vaje za ustvarjalno pisanje, vaje za socia- lizacijo, koncentracijo, uporaba IKT, mobilnih telefonov in drugih ter dru- žabne igre. Učencem prek zabavnih in sproščenih dejavnosti omogočamo usvajanje in grajenje znanj. Z izobraževanja o vodenju medkultur- nih projektov smo se vrnili z osveženim in nadgrajenim znanjem na področju projektnega menagementa, informa- cijami o možnostih sodelovanja in ši- rokim naborom metod in strategij za razvijanje medkulturnih kompetenc. Vse te metode in strategije s pridom uporabljamo tudi v razredu z učenci pri pripravi na odhod v šole v naravi in načrtovanju različnih dejavnosti. Pridobljeno znanje na področju pro- jektnega menagementa nam je bilo v pomoč pri pisanju nove projektne dokumentacije in pripravi novih šol- skih projektov. Med seminarjem smo navezali stik s šolo iz Nemčije, s katero pripravljamo sodelovalni projekt ali v eTwinningu ali v Erasmus+. Rezultati in učinki izobraževanja Min- dfulness (MF) se kažejo v globljem po- znavanju te metodologije, spremem- bah na osebnem in strokovnem nivoju udeleženk ter predvsem visoki moti- vaciji, ki se je odrazila tudi pri kolek- tivu. S predstavitvami in delavnicami smo namreč motivirali veliko kolegov k raziskovanju področja. Udeleženke so uporabile naučeno metodologijo za neposredno delo z učenci v razredu, in individualno, pri vodenju kolektiva Slika 2: Učenje v medkulturnih skupinah na seminarju Intercultural Project Management Didakta junij-julij 2016 37 in delu z drugimi partnerji. Vzposta- vili smo mrežo osnovnih in srednjih šol v Sloveniji, ki se želijo izobraziti na področju MF in jih implementirati v vsakdanje delo. Obenem smo našli mednarodne partnerje, s katerimi bomo oblikovali Erasmus+ K2. Ob opazovanju pouka na Finskem smo nadgradili naše znanje in veščine na področju uporabe mobilne tehnologi- je, predvsem na področju preverjanja in ocenjevanja znanja, kar smo že upo- rabili pri pouku in razvijamo še naprej. Pridobili smo tudi vpogled v organi- zacijo skupinske uporabe tehnologije, na podlagi česa smo oblikovali vizijo nadaljnjega opremljanja šole. Velik impulz za spremembo v naši praksi je bil odnos med finskim učiteljem in učenci, ki temelji na zaupanju in skupnem soustvarjanju učnega prosto- ra z aktivnimi metodami poučevanja. Odhod na mobilnosti v manjših sku- pinah je omogočil bolj poglobljeno učenje, bivanje v najetih stanovanjih in druženje z učitelji iz drugih držav pa boljše medsebojno spoznavanje, razumevanje različnih kultur ter raz- vijanje socialnih in komunikacijskih spretnosti. ZAKLJUČEK Sodelovanje v Ključnem ukrepu 1 – Mobilnost šolskega osebja programa Evropske komisije Erasmus+ je bilo za šolo in učitelje, ki smo bili vanj vključeni, izjemnega pomena, saj so izobraževanja udeležencev v medkul- turnem okolju v drugih državah EU povečala motivacijo za medkulturno učenje in mednarodno sodelovanje. Udeleženci smo pridobili kompetence, ki so omogočile, da se je šola še bolje odprla v evropski prostor s sodelova- njem v evropskih projektih in s tem odprla več možnosti za osebnostni in strokovni razvoj učiteljev in učencev. Pridobili smo stike z drugimi učitelji in šolami po Evropi, kar omogoča, da bo šola izvajala več sodelovalnih pro- jektov. Udeleženci smo motivirali tudi svoje kolege, da se vključijo v nadaljnja izobraževanja in evropske projekte. Z usmerjenostjo večjega števila učite- ljev v sodelovanje v evropskem pro- storu, uporabo sodobnih metodologij poučevanja in uporabo sodobne teh- nologije pri učenju in poučevanju naše učence boljše pripravljamo na izzive prihodnosti. S spoznavanjem drugih okolij, izobra- ževalnih sistemov, novih metod in stra- tegij smo bolje ozavestili svoje lastno strokovno znanje in izkušnje. Spoznali smo, da je na naši šoli akumulirano veliko znanja in izkušenj, ki bi jih lah- ko tudi mi delili z ostalimi učitelji in strokovnimi delavci iz evropskih držav. Navsezadnje smo s sodelovanjem v tako zahtevnem projektu pridobili strokov- no samozavest ter mnogo izkušenj na področju projektnega menagementa, kot so veščine distribuiranega vodenja, timska priprava projektne dokumenta- cije, timsko sprejemanje odločitev, kon- struktivno vodenje sestankov, spremlja- nje finančnih tokov, veščine priprave poročil in ostale projektne dokumen- tacije, priprave in izvedbe evalvacije, organizacije mobilnosti, spremljanja kakovosti procesov, merjenja učinkov ter globlje poznavanje projekta Era- smus+, ki jih bomo s pridom uporabili pri nadaljnjem delu in razvoju šole. Slika 3: Uporaba tablic za ustvarjalnost in učenje novih tehnologij med poukom na Mednarodni šoli Tampere, Finska 38 Didakta junij-julij 2016 Literatura Council of Europe/European Commis- sion (2000) Training Kit No. 3, Project Management. T-Kit Series, Brussels. Evropska komisija (2010) EVROPA 2020 – Strategija za pametno, traj- nostno in vključujočo rast. Dostopno na http://ec.europa.eu/eu2020/ pdf/1_SL_ACT_part1_v1.pdf. Evropska komisija (2016) Vodnik za prijavitelje ERASMUS+. Različica 2. Dostopno na: http://ec.europa.eu/ programmes/erasmus-plus/sites/ erasmusplus/files/files/resources/ erasmus-plus-programme-guide_ sl.pdf. MOVIT NA MLADINA (2006) KLJUČNE KOMPETENCE za vseživljensko učenje. Dostopno na http://www.movit.si/ fileadmin/movit/0ZAVOD/Publika- cije/Tematske/2006_Kljucne_kom- petence.pdf. CMEPIUS (2015) Erasmus+. Dostopno na http://www.erasmusplus.si Osnovna šola Trnovo. (2014). Erasmus+. Dostopno na http://www.ostrnovo. si/aktivnosti/projekti-dejavnosti/ erasmus-projekti Opomba: Projekt je sofinancirala Evropska unija. Slika 4: Izkustveno učenje na seminarju mindfulnessa na Nizozemskem