Etične smernice IAEVG 1 Etične smernice IAEVG Predgovor k Sprejete novembra 2017 na generalni skupščini IAEVG v Mexico City Sprejete na skupščini DKOS 17. 5. 2019 slovenski izdaji Sprejete na Strokovni skupini za VKO 12. 2. 2020 etičnih smernic IAEVG Mednarodno združenje za izobraževalno in poklicno orientacijo (International Association for Educational and Vocational Guidance – v nadaljevanju IAEVG) si že od ustanovitve dalje prizadeva za visoke etične standarde pri izvajanju storitev karierne orientacije v vseh izvajalskih organizacijah, tako na področju zaposlovanja, izobraževanja kot tudi v zasebnem sektorju. IAEVG je leta 1995 sprejelo Mednarodne etič- ne standarde, ki so veljali vse do leta 2017, ko je skupščina IAEVG dne 30. 11. 2017 v Mexico Cityu sprejela nove IAEVG etične smernice. V novem dokumentu so opustili izraz etični standardi in uved-li izraz etične smernice, ker so nekateri strokovnjaki že vrsto let opozarjali, da so razlike med izvajalskimi organizacijami karierne orientacije v različnih delih sveta prevelike, da bi lahko na področju etike opredelili standarde, ki bi veljali povsod. Na mednarodni ravni smo tako dobili etične smernice, ki so širše in so opredeljene na način, ki omogoča posameznim dr- žavam, organizacijam ali sektorjem, da na osnovi teh smernic Kataložni zapis o publikaciji (CIP) pripravili v Narodni in univerzitetni knjižnici v Ljubljani oblikujejo lastne etične standarde ali smernice. COBISS.SI-ID=54210819 Primerjava vsebine novega in starega dokumenta pokaže ISBN 978-961-217-072-1 (pdf) glavno razliko v tem, da nove etične smernice bolj poudarjajo družbeno odgovornost praktikov in izvajalskih organizacij karierne orientacije. To je odraz sprememb v današnjem sve-Slovenska izdaja etičnih smernic IAEVG je nastala v okviru tu, kjer se razlike med bogatimi in revnimi povečujejo, kar v projekta »Razvoj storitev vseživljenj ske karierne orientacije in nadaljnja krepitev Nacionalne koordinacijske točke praksi pogosto pomeni, da imajo mladi in odrasli iz revnejših za vseživljenjsko karierno orientacijo«, ki je financiran s slojev slabše možnosti za izobraževanje, s tem pa tudi slabše strani Republike Slovenije in Evropske unije iz Evropskega socialnega sklada. možnosti za izbiro poklica oziroma načrtno vodenje karier. Na to neenakost kažejo podatki, odzivi iz prakse in rezultati raziskav. V strokovnih krogih zato že nekaj let sledimo razpravam o tem, kako lahko vseživljenjska karierna orientacija in člani 17Etične IAEVG pripomorejo k zmanjšanju teh negativnih trendov. odgovornosti Družbena pravičnost je bila osrednja tema več IAEVG do-svetovalca godkov, kar se odraža v dveh sporočilih: Sporočilu o socialni do stranke pravičnosti v izobraževalni in karierni orientaciji (Montpellier 2013) in Sporočilu o socialni in ekonomski vključenosti mla-dih, ki niso zaposleni ali vključeni v izobraževanje (Mexico City 2017). Vse to je vodilo združenje IAEVG, da je leta 2017 prenovilo etične smernice. 25Sodelovanje z drugimi Slovenija ni izvzeta iz teh trendov, zato morajo prizadevanja strokovnjaki za družbeno pravičnost dobiti večjo težo tudi v praksi naših in vodji služb in dejavnosti za vseživljenjsko karierno orientacijo. Prevod in priredbo IAEVG etičnih smernic in njihovo imple-mentacijo v Sloveniji je vodila Nacionalna koordinacijska točka, ki deluje v okviru projekta »Razvoj storitev vseživljenjske karierne orientacije in nadaljnja krepitev Nacionalne koordinacijske točke za vseživljenjsko karierno orientacijo«, 29Sodelovanje z vlado, lokalno financiranega iz Evropskega socialnega sklada. Društvo za skupnostjo, karierno orientacijo je predlog etičnih smernic pripravilo in s strokovnimi potrdilo leta 2019, v začetku leta 2020 pa ga je potrdila tudi združenji in medresorska Strokovna skupina za vseživljenjsko karierno z delodajalci orientacijo. Želimo, da bi slovenska priredba IAEVG etičnih smernic pri-spevala k zavedanju, kako pomembno je delo kariernih sve-33Odgovornost do teorije in tovalcev za večjo socialno pravičnost. raziskav 37Odgovornost za profesionalno učenje in razvoj 5 Izrazi IAEVG Etične smernice vsebujejo nekatere angleške izraze, za katere v slovenščini nimamo ustaljenih prevodov, zato uporabljamo prevode, ki so najbliže originalnemu pomenu. Za nekatere od teh izrazov navajamo obrazložitve, da bi se izognili različnim interpretacijam. 6 7 Stranka (Client) Svetovalci (Practitioners) V angleški verziji Etičnih smernic se za vse uporabnike kari-Izraz se nanaša na vse izvajalce vseživljenjske karierne ori-erne orientacije uporablja izraz “client”. Ta izraz prevajamo entacije. kot “stranka”, nanaša pa se na uporabnike iz vseh ciljnih skupin, kljub temu da pri nas v praksi izraz stranka uporabljamo Informirano odločanje (Informed decision) predvsem za odrasle, manj pa za učence, dijake in študente. Odločanje, pri katerem stranka sprejme odločitev na osnovi Kadar se besedilo nanaša na stranke na splošno, je izraz “cli-ustreznih informacij in tako lahko predvidi posledice svojih ents” preveden kot “uporabniki.” odločitev. Vseživljenjska karierna orientacija (VKO) Strokovni razvoj, profesionalni razvoj (Professional) (Career guidance) V tekstu se uporablja kot sinonim. Za vseživljenjsko karierno Vseživljenjska karierna orientacija se nanaša na sklop dejav-orientacijo na področju zaposlovanja je pri nas v rabi izraz nosti, ki državljanom omogočajo, da: strokovni razvoj, na področju šolstva/izobraževanja pa pro- • znajo v vseh starostnih obdobjih in kadarkoli v svojem fesionalni razvoj. življenju ugotoviti, kakšne so njihove sposobnosti, kompetence in interesi; Odločevalec (Policy maker) • sprejemajo pomembne odločitve na področju izobraževanja, usposabljanja in izbire poklica ter se V Sloveniji so to pristojna ministrstva ob podpori nacionalnih usmerjajo v izobraževanje in delovna ter druga okolja, javnih zavodov kot sogovornikov oziroma posvetovalnih te-kjer lahko te sposobnosti in kompetence pridobijo in/ les. Izraz vključuje tudi vodstva izvajalskih organizacij. ali jih uporabljajo (ELGPN, 2013, Terminološki slovarček 2011). Trajnostna kariera (Sustainable career) Trajnostna kariera je lahko dinamična, tranzicijska in fleksi-Izobraževalna in poklicna orientacija bilna. Posameznik zamenja več poklicev, delovnih mest in (Educational and Vocational Guidance) delodajalcev. Pridobiva raznolike izkušnje, znanje. Zaveda se Izvršni odbor IAEVG je pred leti preučeval možnost uvedbe svojih omejitev in priložnosti, ki jih prinašajo spremembe v sodobnejšega izraza “career guidance”, ki se je v praksi zelo družbi, gospodarstvu, trgu dela in zasebnem življenju (dru-razširil. Ker pa je IAEVG že več kot pol stoletja poznana po žina, zdravje idr.), zato se hitro in prožno uči novih spretnosti vsem svetu, se je odbor odločil, da zaradi prepoznavnosti in znanj ter išče nove priložnosti. Z zavzetim vodenjem lastne ohrani tradicionalni naziv združenja “Mednarodno združenje kariere ne povečuje le svoje zaposljivosti in zaposlenosti, am-za izobraževalno in poklicno orientacijo”. pak prispeva tudi k večjemu osebnemu zadovoljstvu, zdravju in produktivnosti. Skrbi za to, da prekomerno ne izgoreva, V skladu z zgornjo definicijo uporabljamo izraz VKO kot pre-usklajuje svoje ambicije in dejanske možnosti. vod Educational and Vocational Guidance, saj se nanaša tako na področje izobraževanja, usposabljanja in dela, za otroke, mladino in odrasle. 8 9 Uvod 11 Mednarodno združenje za izobraževalno in poklicno orien-Namen Etičnih smernic IAEVG je nuditi podporo članom IA-tacijo (IAEVG) se zavzema, da bi se vseživljenjska karierna EVG, da bi pri svojem praktičnem delu strankam pomagali orientacija izvajala po celem svetu in da bi jo izvajali kom-krepiti njihove zmožnosti, njihovo vrednost, dostojanstvo in petentni in priznani strokovnjaki. Člani IAEVG krepijo dosto-edinstvenost. S pridružitvijo združenju IAEVG se člani zaveže-janstvo, svobodo in integriteto posameznikov pri njihovih jo zavestni in namerni uporabi etičnih standardov. Smernice vseživljenjskih izbirah in odločitvah v vseh starostnih obdob-lahko služijo kot vodila za: jih ter v katerikoli njihovi življenjski vlogi, ko načrtujejo karie-a. delovanje posameznih svetovalcev in sprejemanje ro, se pripravljajo ali vstopajo na trg dela in se ob tem soočajo njihovih odločitev; z dinamiko trga dela in delovnega mesta. b. načrtovanje politik in storitev organizacij, odgovornih Člani IAEVG se zavedajo, da imajo posameznikove poklicne za VKO; izbire in razvoj kariere vpliv ne le nanj, temveč vključujejo c. obveščanje javnosti o pričakovanih standardih in pri tudi odgovornost do družin, skupnosti, širše družbe in okolja. strokovnem ravnanju; Nacionalna in svetovna gospodarstva ter struktura trga dela vplivajo na priložnosti in omejitve posameznika (in družin) d. oblikovanje meril za evalvacijo na naslednjih področjih: glede njegovih kariernih usmeritev, odločitev in trajnosti ka-samoocenjevanje, medkolegialno ocenjevanje in rier. Člani imajo pomembno vlogo pri vplivanju na: supervizija, s ciljem zagotoviti standarde kakovosti pri izvajanju storitev; • družbene diskurze v ustanovah in mrežah, ki oblikujejo naravo politik in storitev VKO; e. zagotavljanje organizacijske podpore za strokovni razvoj. • teorije in orodja, ki se uporabljajo; • različne vire, ki so na voljo uporabnikom storitev karierne Etične smernice določajo bistvene elemente ter želene cilje orientacije in javnosti. etičnega vedenja in na tak način spodbujajo strokovni in etič- ni razvoj članov IAEVG, kar je glavni namen smernic. Smernice ne morejo nasloviti čisto vseh možnih etičnih dilem, vpra-Nadalje so člani vključeni v proces opredeljevanja in pre- šanj ali konfliktov, s katerimi se člani IAEVG soočajo v svojih oblikovanja narave storitev, ciljev in namenov organizacij, ki nacionalnih ali kulturnih okoljih. Uporabljamo jih lahko tudi se ukvarjajo s karierno orientacijo. Družbena pravičnost je kot vodilo za oblikovanje prilagojenih regionalnih oziroma podlaga za podporo strankam in javnosti ter za oblikovanje nacionalnih etičnih smernic. organizacijskih struktur, v katerih člani nudijo storitve karierne orientacije. 12 13 Etične smernice 15 Etične odgovornosti svetovalca do stranke “ Bodi prijazen, kajti vsakdo, ki ga srečaš, bije svoj trdi boj.” - Sokrat 16 17 1. Upoštevanje celostnih 3. Spoštovanje strankinih vrednot potreb strank Člani IAEVG se zavedajo lastnih vrednot in stališč, vendar Člani IAEVG upoštevajo celostne potrebe strank (t.j. celo-stremijo k spoštovanju svetovnih nazorov svojih strank. Upo-to njihovih izobraževalnih, poklicnih, osebnih in socialnih števajo strankine odločitve, vrednote, življenjski slog, načrte potreb), saj se le-te med seboj prepletajo in sovplivajo na in prepričanja. Člani strankam ne vsiljujejo lastnih osebnih proces vodenja kariere v času izobraževanja, usposabljanja, vrednot ali družbenih vrednot in se vzdržijo zavestnega vpli-izbora poklica in dela. Člani IAEVG krepijo zmožnost strank, vanja na odločitve, ki bi bile v nasprotju s strankinim pogle-da v celoti izkoristijo storitev, in po potrebi poiščejo dodatne dom na svet. Še zlasti odklanjajo vse vrste stereotipizacije vire in storitve, vključno z drugimi ustreznimi strokovnjaki, da in diskriminacije, na primer rasizem, seksizem, razlikovanje bi zadostili potrebam strank. 1 glede starosti, družbenega razreda in podobnega ter delujejo proaktivno, da bi presegli kakršnekoli ovire, ki bi stran-2. Spoštovanje dostojanstva stranke kam onemogočale dostop do smiselnega in izpolnjujočega izobraževanja ter zaposlovanja. Člani IAEVG se zavežejo k spoštovanju dostojanstva vsakega posameznika, ki mu nudijo storitve karierne orientacije. Ta 4. Zagotavljanje obveza vključuje spoštovanje pravice stranke, da sprejema preglednosti in zaupnosti samostojne odločitve, prevzema odgovornost za sprejete izbire, je aktivna pri vodenju svojega razvoja in ji je zagotovlje- Člani IAEVG seznanjajo stranke, pisno ali ustno, o: na pravica do varovanja zaupnosti. Vendar pa je v primerih, • namenih, ciljih, tehnikah, politikah in etičnih smernicah, ko imajo stranke družbeno nesprejemljiva stališča, ki ogro-na podlagi katerih jim je zagotovljena vseživljenjska žajo njih same ali druge, morda potrebno, da strokovnjak karierna orientacija; izpostavi svoje lastne poklicne vrednote in nakaže potrebo • o pogojih in okoliščinah, v okviru katerih se lahko po upoštevanju družbenih dogovorov. Člani so odgovorni posvetujejo še z drugimi strokovnjaki in ravnati v skladu z zakoni in s politikami, ki se nanašajo na pravice strank in omejitve zaupnosti. • o zakonskih in političnih omejitvah, ki se nanašajo na način zagotavljanja storitev. Pri tem člani upoštevajo omejitve zaupnosti pri delu z mla-doletniki in drugimi ranljivimi osebami. S stranko se je treba 1 Cilj te smernice je preprečiti, da bi svetovalci obravnavali le en pogovoriti o vseh morebitnih omejitvah zaupnosti še pred izoliran problem stranke, na primer oceno sposobnosti ali postopek pričetkom oziroma nadaljevanjem postopka, z namenom prijave za vpis na višjo stopnjo izobraževanja. Tak pristop namreč vodi zagotovitve korektnega položaja in podpore stranki, da se v preveliko razdrobljenost služb in njihovo slabšo učinkovitost, saj svetovalec v takem primeru ne upošteva celovitosti strankine situacije. lahko ta samostojno odloči o lastnem odzivu na takšne ome-Primeri iz prakse kažejo, da to smernico nekateri razumejo tako, da jitve in o nadaljnjem sodelovanju. Razkritje zaupnih informa-morajo zagotavljati vse vrste pomoči. To v praksi ni mogoče, saj nobena organizacija ni specializirana za vse vrste storitev. Celovit pristop cij običajno zahteva izrecno privolitev stranke, ki jo je treba pomeni, da svetovalci obravnavajo stranko kot celoto, da ugotovijo upoštevati v luči morebitne povzročitve škode za stranko ali njene različne potrebe. Pri nekaterih potrebah lahko pomagajo sami, v drugih primerih pa stranke napotijo k drugim svetovalcem oz. druge osebe. službam. Tak pristop je tudi v skladu z dvema drugima usmeritvama teh smernic, s smernico št. 8 (Obveščanje o kompetencah članov IAEVG) in št. 9. (Izvajanje aktivnosti za katere je član usposobljen). 18 19 5. Izogibanje navzkrižju interesov 7. Upoštevanje usmeritev Člani IAEVG se izogibajo navzkrižju interesov, ki bi lahko za uporabo IKT pri VKO ogrozilo koristi oziroma najugodnejši izid za njihove stran- Člani IAEVG strankam predstavljajo koristi novih tehnik, pred-ke. Do takih situacij lahko pride, kadar se člani istočasno vsem tistih, ki so empirično validirane. To se nanaša tudi na ukvarjajo s kariernim svetovanjem za stranke in delujejo kot uporabo IKT in/ali družbenih medijev, katerih korist jamčijo predstavniki plačljivih agencij za zaposlovanje ali posredniki raziskave ali evalvacije. Na tak način strankam zagotovijo rele-organizacij za izobraževanje in usposabljanje. Kadar obstaja vantne informacije, na osnovi katerih bodo sprejele odločitve, možnost2, da bi lahko prišlo do navzkrižja interesov, morajo katera orodja oz. storitve uporabiti in kako. Člani zagotovijo, člani to stranki čim prej sporočiti, po možnosti še pred začet-da je uporaba tehnologije in/ali družbenih medijev oziroma kom opravljanja storitev. drugih tehnik primerna za potrebe posamezne stranke, da stranka razume uporabo tehnike ali procesa4 in da sta ji zago-6. Ustrezno in tovljena spremljanje in podpora vse do konca procesa, če ju prilagojeno informiranje potrebuje. Člani IAEVG se zavedajo posebnega vpliva, ki ga imata IKT in vseživljenjska karierna orientacija na daljavo na Člani IAEVG pri izboru in uporabi orodij3 za ugotavljanje in vprašanja, kot so podajanje informiranega soglasja, omejitve ocenjevanje lastnosti strank uporabljajo ustrezne strokovne zaupnosti, varnost podatkov, preverjanje identitete, spletno standarde, ki vključujejo kulturno specifičnost in relevantnost ustrahovanje, strokovne omejitve in dokumentiranje. Člani postopkov ocenjevanja. Strankam zagotovijo razlago vsebi-se zavzemajo, da bi informacije, ki so posredovane z upora-ne, namenov in rezultatov testiranj v jeziku, ki je strankam bo novih tehnologij, bile vedno nediskriminatorne, ažurne razumljiv. Člani se zavedajo, da novo nastajajoče tehnike (t.j. in točne. Zavzemajo se tudi, da bi stranke iz slabše ali ne-orodja za ocenjevanje in programi karierne orientacije, ki jih zadostno zastopanih družbenih skupin imele enakopraven podpira informacijsko-komunikacijska tehnologija - IKT) in dostop do virov, ki so dostopni preko novih tehnologij in/ali nova okolja za posredovanje storitev (t.j. orientacija in sve-družbenih medijev. tovanje na daljavo), zahtevajo predhodno usposabljanje in stalno spremljanje strokovne literature. 2 Možnosti, da bi prišlo do navzkrižja interesov, je danes več kot v preteklosti. To je posledica večjega števila zasebnih izvajalcev na 4 Na tak način dosežemo, da stranka razume celoten proces področju zaposlovanja in izobraževanja, ki lahko pri informiranju in obravnave, saj je od tega odvisna kakovost in učinkovitost karierne svetovanju napotujejo v lastne programe, saj imajo za to ekonomski orientacije. O tem govori Smernica 11 Medresorskih smernic VKO interes. Ta možnost je večja tudi zato, ker je na tem področju vse večja (ZRZS, 2015: “Uporabnik ima na voljo jasne in razumljive informacije, konkurenca. na podlagi katerih se oblikujejo jasna pričakovanja o dejavnosti in 3 Vprašalniki, testi itd. storitvah.”) 20 21 8. Korektna strokovna predstavitev 11. Družbena odgovornost Člani IAEVG pri predstavljanju svojih strokovnih kompetenc, Člani IAEVG izkazujejo družbeno odgovornost za povečanje usposobljenosti in izkušenj posameznim strankam in organi-dostopa do storitev karierne orientacije in do zagotavljanja zacijam, ki jim nudijo svetovanje, zagotavljajo jasne, točne in strokovnih storitev, ki so relevantne in koristne. V skrbi za relevantne informacije, ki ne vsebujejo zavajajočih, varljivih družbeno pravičnost si člani prizadevajo zagotavljati upo-ali zmotnih navedb ali gradiv. 5 rabnikom enake možnosti v karierni orientaciji. To vključuje obravnavo brez osebnih predsodkov, upoštevanje drugač- 9. Ustrezna usposobljenost nosti glede družbenega razreda, izobrazbe, starosti, spola, rasne/etnične pripadnosti, verskega prepričanja, sposobnos-V praksi člani IAEVG delujejo v okviru področja karierne ti, spolne usmerjenosti in kombinacij teh dimenzij. orientacije, za katerega so ustrezno usposobljeni in imajo izkušnje. Člani IAEVG napotijo stranke k drugim ustreznim 12. Aktivno zavzemanje za enakost strokovnjakom, kadar jim sami ne morejo nuditi strokovne pomoči ali ne morejo zagotoviti nadaljevanja te pomoči, ali in proti vsem oblikam nasilja kadar zahtevane storitve presegajo naloge, za katere je član Člani IAEVG se izogibajo vsem oblikam družbenih praks, ki IAEVG usposobljen. omogočajo zatiranje in neenakost, npr. diskriminaciji. S strankami in ciljnimi skupinami redno, aktivno in neposredno so-10. Prioriteta je korist stranke delujejo. V njihovem imenu in v njihovo dobro se ukvarjajo z družbenimi in strukturnimi neenakostmi v sistemih izobraže- Člani IAEVG, ki delajo kot zasebniki, pri svojem delu zago-vanja in zaposlovanja. tavljajo preglednost plačil svojega strokovnega dela in stro- škov drugih storitev, npr. ocenjevalnih materialov. Člani cene svojih storitev oblikujejo tako, da so za stranke sprejemljive, po potrebi pa jih napotijo na drugo ustrezno in dostopno službo. Pri opravljanju samostojnih storitev člani spoštujejo intelektualno lastnino, blagovne znamke in registrirane pravice o uporabi gradiva za komercialne namene. Odgovornost strokovnjakov je, da delujejo le v okviru delovnega področja, za katerega so ustrezno usposobljeni. Zaslužek ne sme biti prioriteta. 5 Ta usmeritev svetovalce in druge zaposlene na področju karierne orientacije tudi zavezuje, da ne promovirajo storitev, za katere niso ustrezno usposobljeni. Nekatere aktivnosti v karierni orientaciji lahko izvajajo tudi zaposleni, ki nimajo kvalifikacije za kariernega svetovalca (na primer organiziranje obiskov učencev v podjetjih, informativne sestanke ali delavnice ipd.), ne morejo pa izvajati kariernega svetovanja ali testiranj, za katera nimajo ustreznih usposabljanj. V Sloveniji je interpretacija te smernice bolj zapletena, saj nimamo kvalifikacije za karierno orientacijo, iz katere izhaja za katere naloge je potrebna kvalifikacija. 22 23 Sodelovanje z drugimi strokovnjaki in vodji “ Tisti, ki vedo, naredijo. Tisti, ki razumejo, učijo.” - Aristotel 24 25 1. Proaktivno sodelovanje 5. Aktivno razreševanje Člani IAEVG proaktivno razvijajo in ohranjajo dobro sode-etičnih dilem lovanje s svojimi strokovnimi sodelavci in vodji, da bi pripo- Člani IAEVG se morajo, kadar se pojavijo etične dileme, za-mogli k zagotavljanju optimalnih storitev karierne orientacije. upno posvetovati s strokovnim združenjem ali s sodelavci in sporno vprašanje razjasniti ali razviti strategijo za odpravo 2. Medsebojno obveščanje okoliščin, ki so težavo povzročile. Če to ni mogoče, se morajo o pomembnih vidikih člani nemudoma obrniti na generalnega sekretarja IAEVG zagotavljanja VKO glede pojasnila, nasveta ali začetka preiskave profesionalne etike. Člani IAEVG obveščajo strokovne sodelavce in svoje vodje o pomembnih vidikih zagotavljanja karierne orientacije, npr. o smernicah glede varovanja zaupnosti in zasebnosti. 3. Medsebojno informiranje o potrebah ciljnih skupin, s ciljem izboljšanja storitev Člani IAEVG zagotavljajo strokovnim sodelavcem in vodjem natančne, objektivne, jedrnate in relevantne informacije o potrebah posameznikov in ciljnih skupin, pri čemer spoštujejo načelo zaupnosti. Člani prav tako zagotavljajo podatke, uporabne za evalvacijo in ugotavljanje rezultatov storitev karierne orientacije. 4. Udejanjanje etičnih smernic Člani IAEVG sodelujejo s strokovnimi sodelavci pri udejanja-nju etičnih smernic v postopkih in praksah njihovih delovnih okolij. Če pride do pomislekov glede etičnosti ravnanja strokovnih sodelavcev, ne glede na to, ali so ti člani IAEVG ali ne, se mora vsak član o teh pomislekih posvetovati s sodelavcem ali uporabiti druge razpoložljive institucionalne možnosti, kot so npr. posvet z vodji služb, z regijskimi ali nacionalni združenji za karierno orientacijo, da odpravijo dileme in preprečijo morebitno škodo za stranke ali javnost. 26 27 Sodelovanje z vlado, lokalno skupnostjo, s strokovnimi združenji in z delodajalci “ Dobra dejanja nas krepijo in spodbujajo dobra dejanja drugih.” - Platon 28 29 1. Poznavanje politik 4. Utemeljeno strokovno stališče Člani IAEVG se stalno seznanjajo z veljavnimi in relevantnimi do neustreznih politik nacionalnimi ter regionalnimi politikami glede izobraževa- Člani IAEVG poudarjajo, da vseživljenjska karierna orientacija nja, usposabljanja, zaposlovanja in družbene vključenosti, ki obsega več kot le posredovanje informacij in/ali dejavnosti predstavljajo okvir njihovega dela. posredovanja zaposlitve. Člani kot posamezniki in kot čla-ni strokovnih združenj zavzamejo stališče proti politikam, ki 2. Proaktivno povezovanje predstavljajo ovire za stranke in javnost, službam, ki izvajajo z lokalno skupnostjo karierno orientacijo, pa omejujejo možnosti, da bi zagotav-ljale visoko kakovostne storitve. Zveza IAEVG spodbuja svoje člane, da se proaktivno povezujejo s starši in predstavniki lokalnih skupnosti, ki imajo 5. Sodelovanje pomemben vpliv na karierne izbire in dostop do storitev karierne orientacije. v strokovnih združenjih Člani IAEVG podpirajo svoja strokovna združenja v prizade-3. Sodelovanje z oblikovalci politik, vanjih, da bi obveščali pristojne službe, zakonodajalce, člane zakonodajalci in odločevalci drugih organizacij in javnost glede usposobljenosti kompe-tentnih izvajalcev karierne orientacije. Člani IAEVG prepoznavajo potrebe uporabnikov in javnosti z namenom preseganja strukturnih in družbenih ovir pri za-6. Sodelovanje z delodajalci gotavljanju dostopa do ustreznih, pravočasnih in družbeno pravičnih storitev. S svojim znanjem si prizadevajo za etično Člani IAEVG povabijo delodajalce k sodelovanju pri razvo-opravljanje storitev karierne orientacije in soustvarjanje po-ju delovnih mest, pri katerih se vlaga v stalno izobraževanje litik, ki so pomembne za dobrobit strank, in sicer v sodelova-in usposabljanje, goji spoštljive in varne delovne pogoje in nju z oblikovalci politik, zakonodajalci, in/ali vodstvi pristojnih spodbuja karierni razvoj zaposlenih. Razumejo potrebo de-služb iz javno in zasebno financiranih organizacij. lodajalcev po fleksibilnosti, a tudi potrebo zaposlenih, da delajo v pogojih, kjer sta jim zagotovljena varnost in delo, ki jih izpolnjuje. 6 6 V originalu gre za izraz “meaningful work”. Različne opredelitve tega koncepta ga povezujejo po eni strani s posameznikovimi interesi, talenti, vrednotami, po drugi strani pa z vlogo, s plačo in z življenjskim stilom, ki ga delo omogoča. 30 31 Odgovornost do teorije in raziskav “ Nič ni trajnega, razen sprememb.” - Heraklit 32 33 1. Varovanje osebnih podatkov 3. Seznanjanje z namenom raziskav Člani IAEVG sodelujejo pri raziskavah in poročajo o izsled- Člani IAEVG si prizadevajo, da se raziskave izvajajo tako, da so kih raziskav v skladu z uveljavljenimi etičnimi in znanstveni-sodelujoči posamezniki, skupine in zaposleni v organizacijah mi standardi v izobraževalnih in psiholoških raziskovalnih seznanjeni z namenom raziskav in možnimi načini uporabe praksah. Kadar se podatki strank uporabljajo za statistične, rezultatov. evalvacijske, oziroma raziskovalne namene ali za namene načrtovanja programov, člani IAEVG poskrbijo za varovanje 4. Širjenje in uporaba podatkov posameznih strank in pridobijo njihova soglasja za uporabo osebnih podatkov. v raziskavah pridobljenega znanja Člani IAEVG uporabljajo rezultate raziskav za izboljšave na 2. Sodelovanje z raziskovalci področju karierne orientacije in jih delijo s svojimi sodelavci in strokovnimi združenji, z odločevalci, organizacijami in Člani IAEVG s svojim znanjem ozaveščajo raziskovalce/teo-javnostjo. retike o uporabnosti teorije pri delu s strankami in ciljnimi skupinami. Svoje znanje lahko uporabljajo tudi za obveščanje raziskovalcev, ki raziskujejo, kako izboljšati življenjske razmere strank in ciljnih skupin. 34 35 Odgovornost za profesionalno učenje in razvoj “ Dajte mi oporno točko ter dovolj dolg vzvod in premaknil bom svet.” - Arhimed 36 37 1. Usposobljenost za VKO • Kako se lahko praktiki odzovejo na vprašanja enakosti, Člani IAEVG pridobijo izhodiščno znanje in usposobljenost družbene pravičnosti in trajnosti karier? za karierno orientacijo7 ter so vključeni v proces stalnega • Kakšna je naša vloga pri podpori posameznikom in strokovnega učenja in razvoja, da so ustrezno usposobljeni družinam, ob hkratnem podpiranju vzdržnosti sistemov in kompetentni praktiki. in ekonomskih družbenih struktur? 2. Krepitev profesionalnega razvoja 4. Strokovno odzivanje na potrebe raznolikih uporabnikov Člani IAEVG aktivno iščejo priložnosti za krepitev svojega profesionalnega razvoja. Sodelujejo v mrežah, ki vplivajo na Člani IAEVG so odgovorni za spremljanje in ohranjanje svo-vsebine in vire, namenjene strokovnemu razvoju. jih strokovnih kompetenc ter zmožnosti, da nudijo ustrezne storitve raznolikim uporabnikom. Pri tem upoštevajo različne 3. Refleksija kulturne okoliščine posameznikov, učinkovito rabo sodobnih ocenjevalnih postopkov, teorije, intervencijske tehnike, teh- Člani IAEVG v svojih praksah odražajo humanistična načela, nologijo in družbene medije. Člani IAEVG sledijo inovacijam ki so podlaga za etično ravnanje, prav tako pa svojo pozor-in trendom v lokalnih in globalnih okvirih karierne orientacije, nost posvečajo spreminjajočim se družbenim in političnim pri čemer se zavzemajo za odpravo družbenih neenakosti. kontekstom, ki z etičnega vidika vplivajo na prakso. Razmi-sleki o tem lahko vključujejo vprašanja in razprave o naravi 5. Vljučevanje v supervizijo našega dela: • Kdo so naše stranke (študenti, starši, delavci, delodajalci, Člani IAEVG se v skladu z možnostmi vključujejo v supervi-družba kot celota) in katera etična vprašanja so zijo, preko katere širijo svoje znanje in razvijajo spretnosti, pomembna v teh razmerjih? potrebne za učinkovito izpolnjevanje svojih profesionalnih • Kako se različne oblike intervencij (svetovanje odgovornosti ter postavljanje ciljev za vseživljenjsko učenje. posameznikom, skupinsko delo, tehnološko podprti Medkolegialna supervizija se spodbuja tudi v državah in programi in posvetovanje z vodstvom v imenu delavcev) okoljih, kjer formalni pogoji izvajanja supervizije niso urejeni. razlikujejo glede etičnih vprašanj? Zveza IAEVG spodbuja člane, da omogočijo svojim sodelavcem supervizijsko in posvetovalno znanje. • Kako lahko vseživljenjska karierna orientacija etično odgovori na globalne napetosti med ekonomskimi in okoljskimi problemi pri delu in na delovnih mestih strank? 7 V Sloveniji trenutno še nimamo izobraževalnega programa, ki bi zagotavljal kvalifikacijo za vseživljenjsko karierno orientacijo. 38 39 Člani IAEVG se lahko glede vsebin etičnih smernic sklicujejo tudi na spodaj navedene dokumente, ki so dostopni na spletni strani IAEVG: https://iaevg.com/ • Izjava o poslanstvu IAEVG • Etični standardi IAEVG, izvirna različica, 1995 • Pariška deklaracija IAEVG o izobraževalni in poklicni orientaciji 2001, september, 2001 • Light and Dark Times – The Value of Career Guidance in an Economic Crisis, Jyväskylä, Finska, 5. junij 2009 • IAEVG Communiqué on Social Justice in Educational and Career Guidance and Counselling, Montpellier, Francija, september 2013 • IAEVG Communiqué on Educational and Career Guidance for Displaced Migrants Tsukuba, Japonska, september 2015 • Kompetence izvajalca izobraževalne in poklicne orientacije (EVGP) Dodatni dokumenti: • Splošna deklaracija o človekovih pravicah, http://www.un.org/en/universal-declaration-human-rights/ • Agenda ZN za trajnostni razvoj do leta 2030, http://www.un.org/ga/search/view_doc. asp?symbol=A/RES/70/1&Lang=E • Mednarodna delovna organizacija, Agenda o dostojnem delu, http://www.ilo.org/global/topics/decent-work/lang-- en/index.htm 40 Etične smernice IAEVG slovenska izdaja IAEVG Ethical Guidelines naslov izvirnika prevedli in uredili: člani projekta Razvoj storitev VKO in nadaljnja krepitev Nacionalne koordinacijske točke za VKO oblikovanje: Jernej Kejžar fotografije: Unsplash.com (Levi Meir Clancy, Mika, Marit de Wal, Mikhail Villegas, Wilhelm Gunkel) izdal: Zavod Republike Slovenije za zaposlovanje Ljubljana, april 2021 https://iaevg.com/ www.vkotocka.si