ORNITOFON FOTOGRAFIRANJE PTIC // besedilo in foto: Gregor Bernard Primerjava kompaktnega super zoom fotoaparata z zoom objektivom do 1200 mm in SLR fotoaparatoma z objektivom 400 (640) mm. Kakšno fotografsko opremo bomo uporab­ljali za fotografiranje ptic, je predvsem odvisno od tega, kako resno se bomo zadeve lotili in koliko denarja želimo porabiti za ta namen. Najprej se bo treba odločiti za kompaktni »trotlziher« fotoaparat ali zrcalnorefleksni SLR sistemski fotoaparat. Za razumevanje določenih podatkov, številk in opisov v tem članku bo potreb­nega nekaj osnovnega fotografskega znanja, ki ga lahko pridobite z branjem uvodnih poglavij vsakega kvalitetnega fotografskega priročnika. PREDNOSTI IN SLABOSTI KOMPAKTNIH SUPER ZOOM FOTOAPARATOV Prednosti: - Zaradi njegove majhne velikosti in teže ga lahko vzamemo vedno s seboj. - Z enim objektivom pokrijemo goriščnice od širokokotnega do super teleobjektiva. - Nizka cena. - Rezultati v dobrih svetlobnih razmerah sploh niso slabi. Slabosti: - Zaradi majhnega senzorja imajo kompakti rela­tivno slabo kvaliteto slike v slabših svetlobnih razmerah, kjer moramo uporabiti večjo ob­čutljivost (ISO od 400 naprej). - Kljub velikim ločljivostim senzorja so večji izrezi slabši kot pri zrcalnorefleksnih fotoaparatih. - Kompakti so v primerjavi z zrcalnorefleksnimi fotoaparati dosti počasnejši (zaporedno foto­grafiranje, avtomatsko ostrenje ...). - LCD slika v iskalu (pogled skozi objektiv) je skoraj neuporabna, tako smo primorani upo­rabljati LCD zaslon na hrbtu aparata, kar pa ni praktično pri fotografiranju živahnih ptic. - Zaradi velikega razpona je objektiv pri najdaljši goriščni razdalji (tam, kjer ga bomo največ upo­rabljali) najslabši. - Kompakti niso zasnovani za delo v zahtevnih razmerah. KOMPAKTNI SUPER ZOOM FOTOAPARAT Za občasno dokumentiranje ptic, ki jih bomo videli na nedeljskih izletih, nam bo več kot dobro služil družinski kompaktni fotoaparat s super zoom objektivom. Objektivi na teh fotoaparatih dosegajo že zavidljive goriščne razdalje tja do 1200 mm in več. K naši odločitvi bo pomagal tudi odgovor na vprašanje: Zakaj bi s seboj nosili tako velik in težak fotoaparat, vreden več tisoč evrov? ZRCALNOREFLEKSNI SLR FOTOAPARAT Kljub mamljivim goriščnim razdaljam in ceni, ki nam jo ponujajo kompaktni fotoaparati, se za res­nejše delo raje odločimo za zrcalnorefleksni fotoa­parat. Kot pri nakupu avtomobila se moramo tudi pri fotografiji odločiti za znamko. Če pa že imamo zrcalnorefleksni fotoaparat, potem moramo doku­piti le primeren objektiv. Izbiramo v glavnem med petimi vodilnimi proizvajalci: Canon, Nikon, Sony, Pentax in Olympus. Poleg znamk izbiramo tudi med tipali različne velikosti. Pri amaterskih naravoslovnih fotografih so najbolj priljubljena tipala tako imenovanega APS-C formata, velikosti cca 22.3 X 14.9 mm, kar pomeni, da se goriščna raz­dalja teoretično poveča za 1,6X oz. 1,5X pri Nikonu. Vsaka izmed naštetih znamk ponuja kvalitetna ohišja in velik izbor objektivov. Če pa med naborom objektivov izbrane znamke ne najdemo cenovno primernega objektiva, potem lahko izbiramo še med objektivi neodvisnih proizvajalcev, ki izdelu­jejo objektive za vse omenjene znamke. Ko se odločimo za znamko in velikost tipala, moramo izbrati še primeren model za naše potrebe in denarnico. Proizvajalci delijo modele fotoa­paratov navadno glede na nivo njihove uporabe: vstopni/začetni razred, hobi razred, napredni razred in profesionalni razred. Kako izbrati pravi model, ko pa imata včasih dva cenovno popolnoma različna modela vgrajeno tipalo enakih zmogljivo­sti? Žal fotografiranje ptic zahteva ohišje višjega cenovnega razreda. Sam sem bil prepričan, da bom z nakupom večjega teleobjektiva rešil vse težave pri fotografiranju ptic. A sem se uštel – 8 mega pixlov je bilo veliko premalo za izdelavo večjih izrezov. Hitrost slabih 3 posnetkov na sekundo in počasno avtomatsko ostrenje je slabo sledilo ptice v letu. Premajhno iskalo je bilo neuporabno pri ročnem ostrenju z uporabo telekonverterja. Ohišje je bilo glede na velikost in težo objektiva premajhno za udobno uporabo. Nasvet pri izbiri zrcalnorefleksnega fotoaparata za fotografiranje ptic: - Izogibajte se nakupu vstopnega (najcenejše­ga) modela, ker boste naleteli na vse zgoraj naštete omejitve. Pri finančnih omejitvah se raje odločimo za starejši model višjega razreda. - Fotoaparat naj zmore vsaj 5 posnetkov na sekundo. - Tipalo z 18 mega pixli nam bo omogočalo že dovolj kvalitetne večje izreze. - "Live view" funkcija nam bo omogočala lažje ročno ostrenje takrat, ko avtomatsko ne bo možno (npr. pri uporabi telekonverterja). - Baterijsko držalo nam bo omogočalo boljši oprijem in lažje fotografiranje pokončnih motivov. Dve bateriji bosta zdržali tudi daljšo foto seanso v hudem mrazu. - Fotoaparati srednjega ali višjega cenovnega razreda imajo navadno tudi boljšo zaščito pred zunanjimi vplivi (dež, vlaga, pesek ...) in so izde­lani iz kvalitetnejših materialov. FOTOGRAFIRANJE PTIC – OBJEKTIV Da je objektiv srce fotoaparata, drži tudi danes v času digitalne fotografije, a mogoče malo manj kot v časih analogne fotografije (časi fotografske­ga filma). Zakaj? Preprosto zato, ker marsikatero napako objektiva danes zlahka popravimo z raču­nalniško obdelavo posnetkov. Na risbi ugotovimo, da se bomo z objektivom 400 mm in fotoaparatom s tipalom APS-C (1,6X) morali manjši ptici velikos­ti sinice približati na 4 m, s fotoaparatom polnega formata pa na 2.5 m. Prikaz upošteva, da naredimo še nekaj izreza na posnetku pri obdelavi. Sedaj nam je jasno, da potrebujemo objektiv s čim večjo goriščno razdaljo. Toda večina se nas zadeve loteva z objektivi nekje med 400 in 600 mm in občasno uporabo telekonverterja, vse ostalo je v tehniki približevanja in maskiranja. Ker pa je na trgu teh objektivov kar precej, jih poglejmo in na­redimo ožji izbor. Različni proizvajalci ponujajo različne rešitve, v osnovi pa se delijo na: ZOOM TELE OBJEKTIVI (npr.: 100-400 mm, 120-400 mm, 200-500 mm, 50-500 mm, 150-600 mm, 200-500 mm ...) Prednosti: - Uporabljamo jih lahko še za drugo vrsto fotogra­fije (na primer fotografiranje divjadi). - Ptico laže izsledimo in jo nato približamo. - Če se nam ptica približa bolj, kot smo predvide­vali, enostavno zmanjšamo goriščno razdaljo. - Navadno imajo zoom objektivi manjšo minimal­no razdaljo fotografiranja. - "Zloženi" so razmeroma majhni. - So cenovno dostopnejši (razen tistih z večjo mi­nimalno zaslonko). Slabosti: - Zaradi večjega števila leč in zahtevnejše optične sestave je kvaliteta slike slabša od fiksnih objektivov. - Avtomatsko ostrenje je navadno počasnejše. - V kombinaciji s telekonverterjem je kvaliteta slike veliko slabša. TELE OBJEKTIVI Z NESPREMENLJIVO GORIŠČNO RAZDALJO ALI FIKSNI (npr.: 400 mm, 500 mm, 600 mm, 800 mm) Obstaja­jo še refleksni fiksni objektivi, ki pa jih zaradi ročnega ostrenja, manjše svetlobne moči in navadno tudi slabše kvalitete (sploh ceneni primeri) odsvetujem. Prednosti: - Optično praviloma boljši od zoom objektivov. - Na voljo so nam objektivi z večjimi zaslonka­mi: 2.8, 4.0, a je tudi cena temu primerna. - So veliko bolj uporabni v kombinaciji s telekonverterjem. - Imajo hitrejše avtomatsko ostrenje. - Z leti ne izgubljajo dosti na ceni. Slabosti: - Objektivi z večjo svetlobno jakostjo so veliki, težki in pregrešno dragi. - Pri minimalni razdalji fotografiranja si moramo dostikrat pomagati z vmesnim makro obročem. - Ker so fiksni, niso tako vsestranski. SVETLOBNA MOČ  Svetlobna moč (najbolj odprta zaslonka) se pri ZOOM objektivih giblje med 4.0 in 6.3 ter obi­čajno ni konstantna, pri fiksnih pa med 2.8 in 5.6. Z izbiro boljšega fotoaparata (manj šuma pri večjem ISO) lahko v najboljšem primeru pridobimo vrednost ene do dveh zaslonk. Pri nekaterih zrcal­norefleksnih fotoaparatih začne kvaliteta posnetka šepati že pri ISO 800, pri drugih pa šele pri ISO 3200. Odvisno pa je tudi od programske opreme, s katero obdelujemo naše posnetke. STABILIZACIJA SLIKE: IS, VR, OS ... DA ALI NE? Moja izkušnja govori, da stabilizacija slike pri foto­grafiranju ptic ni tako pomembna, ker: 1. Ptice se navadno kar hitro premikajo in potrebu­jemo za ustavitev njihovega gibanja kratek čas zaklopa. 2. Dostikrat sedimo v maskirani preži in imamo foto­aparat tako ali tako na stojalu. Stabilizacija slike pa je seveda dobrodošla v vseh primerih, ko slikamo z roke relativno statične ptice, kot so različne čaplje, sove, ujede na preži ... Pri slikanju z roke upošte­vajmo pravilo, ki pravi, da naj bo čas zaklopa vsaj 1/goriščno razdaljo objektiva, pa raje še kaj krajši. Npr.: pri objektivu 400 mm na crop-fotoapara­tu (400 X 1.6 = 640 mm) naj bo čas zaklopa vsaj 1/640s ali raje 1/800-1/1000s in s čim mirnejšo roko, seveda. In še en nasvet za slikanje z roke: z levo roko podpirajte objektiv čim bliže skrajne­mu koncu, tako da je moment med podporo leve roke in ohišjem aparata, ki je prislonjen k obrazu, čim manjši. Fotografiramo večjo serijo fotografij, saj bo tako več možnosti za oster posnetek. ZAKLJUČEK Z objektivom 200 ali 300 mm ne boste kos tako zah­tevni fotografiji, kot je fotografiranje ptic v naravi, razen v redkih primerih, ob krmilnicah ali tam, kjer so ptice vajene naše bližine. Kakšen objektiv si lahko privoščite oz. kakšno kvaliteto fotografij potrebujete, je stvar vsakega posameznika. Če boste samo doku­mentirali svoja opažanja v naravi, pregledovali slike na domačem LCD-televizorju ali monitorju in izdelo­vali le manjše povečave fotografij, potem bo odlično služil vsak super tele zoom objektiv z razponom do 400, 500 ali 600 mm. Z malo več računalniškega znanja in znanja obdelave fotografij bodo rezultati že zelo dobri. Če pa imate namen objavljati fotografije v tiskovinah večjega formata in visoke kvalitete, ali če boste uporabljali opremo v težkih vremenskih razme­rah, potem boste morali poseči po objektivih višjega kvalitetnega/cenovnega razreda in večje svetlobne jakosti. Enako velja seveda pri izboru fotoaparata. VODOMEC (Alcedo atthis) Večja ločljivost tipala/senzorja nam ob kvalitetnem objektivu omogoča večje izreze. Oddaljenost pri fotografiranju majhnih ptic Oddaljenost pri fotografiranju velikih ptic Pri fotografiranju ptic bo naš glavni objektiv tisti z večjo goriščno razdaljo, se pravi tele oz. super tele objektiv. Kako velik, pa je predvsem odvisno kakšne (kako velike) ptice bomo fotografirali in koliko se jim bomo uspeli približati.